Hallo allemaal! We zijn open! n Echt bibliotheekgebouw voor Vlissingen Scholieren bedankt! Het nieuwe tarievensysteem Enorme boekenkast Feest in 't centrum Voordeel met de Spuipas Het is vijf dagen voor de opening van 't Spui. Maar wie een vrijwel kant-en-klaar gebouw verwacht komt bedrogen uit. Midden in de ruime vide staat een twaalf meter hoge stelling waarop twee bouwvakkers jong leren met stalen buizen. Nauwelijks op tijd kunnen we bukken voor twee andere heren, die met een lange rol vloerbedekking op hun schouders de weg naar boven zoeken. De grote ruimte is vervuld van zaag- en boorgeluiden. Kortom: het gebouw is verre van klaar. Elektri ciens en timmerlieden ontwijkend komt de di recteur van de bibliotheek. Kees Hamann, op ons af. Hij is niet verbaasd dat onze eerste vraag ingegeven is door twijfel over het kun nen openen van de bibliotheek op 4 oktober. De binnenstad van Vlissin gen stond op z'n kop, die 14e september. Zestienhon derd leerlingen, meer dan hon derd docenten en bijna evenveel ouders en vrijwilligers iibliotm zetten zich in om de bibliotheek in am per twee uur over te brengen. In de goeie ouwe tijd betaalde u een vast jaarbedrag. Dan kon u gratis een hele stapel boeken drie weken lang in huis ha len. Die tijd is voorbij. Alle bibliothe ken in Nederland zoeken naar nieu we tarievensystemen. Het oude sys teem is immers te duur geworden: het onderhoud van een gebouw, personeel, apparatuur, de boeken zelf, alles is duurder geworden. Aan de verhuizing van de bibli otheek deden zo'n zestienhon derd scholieren mee. 0Voor bibliotheekklanten die jaarlijks meer dan zo'n der tig tot veertig boeken lenen is het voordelig om een Spuipas te kopen. Deze past kost 65,00 en met zo'n jaarkaart betaalt u de eerste week over het lenen van boeken geen dagtarief. Woensdag 6 oktober 1999 FAAM/VLISSINGER 9 (advertentie) In 't Spui zijn de volgende bedrijven ondergebracht: Bibliotheek Vlissingen Directie Kees Hamann Telefoon 0118-414 884 e-mail: hamannk@zeelandnet.nl Boekhandel De Ruiter Fanoy Directie Lex de Looff en Dick Anbeek Telefoon 0118-442 220 VVV/ANWB Uitwinkel Vlissingen Directie Jan Jacobs Telefoon 0118-412 345 NHI Kopieservice/lnternet Directie Bob van Laere Telefoon 0118-414 640 In de bibliotheek zijn verschillende instel lingen regelmatig aanwezig. Er zijn spe ciale spreekuren van het Opvoedbureau (maandag van 13 tot 15 uur en woensdag van 10 tot 12 uur), de Cliëntenraad (dins dag van 13.30 tot 16 uur en vrijdag van 14 tot 16 uur), het Algemeen Maatschappe lijk Werk en Meldpunt Schuldhulpverle ning (woensdag van 14 tot 17 uur), het Bureau Sociaal Raadslieden (vrijdag van 10 tot 12.30 uur), het Buro voor Rechts hulp (op afspraak vrijdag van 10 tot 12 uur). Ook Wijkbemiddeling zal een weke lijks spreekuur bemannen. De exacte tij den hiervan zijn bekend bij de biblio theek. 't Spui: Spuistraat 6, 4381 HR in Vlissingen (0118 - 422 100) Openingstijden van de bibliotheek: maandag van 13 tot 18 uur; dinsdag tot en met donderdag van 10 tot 18 uur; vrijdag van 10 tot 21 uur; zaterdag van 10 tot 17 uur „Toch gaat de bibliotheek maandag open", verzekert de bibliotheek-directeur. „Maar na die datum zal er zeker nog een paar weken op verschil lende plekken aan de afwer king gewerkt worden. De bi bliotheek is nu al van 23 au gustus gesloten, dus kunnen we onze klanten niet langer in de steek laten". Hoe komt het dat 't Spui nog niet klaar is? „Dat komt door de ingewikkel de bouwgeschiedenis. Het ge bouw bestaat uit twee delen. Het eerste omvat nieuwbouw voor het pand 'De Klerk', waarin meubelwinkel Groe nendijk zat op het moment dat het helemaal afbrandde. Deze L-vormige nieuwbouw was moeilijk, omdat men vanwege de kosten moest verder bou wen op het oude fundament. Daarnaast werden vijf belen dende pandjes uit de Kerk straat en Oude Markt bij deze nieuwbouw betrokken. Vier ervan konden na moeizame onderhandelingen gekocht worden en het laatste werd gehuurd. Pas vier maanden geleden konden de bouwers vrij in alle pandjes aan de slag. De deels bouwvallige woningen zorgden voor nogal wat onaangename verrassin gen, zodat het eigenlijk een wonder is dat we nog zo dicht bij de oorspronkelijke plan ning open kunnen. Dat is vooral te danken aan de cre ativiteit van het architectenbu reau Rothuizen Van Doorn 't Hooft en aan de flexibiliteit van de hoofdaannemer, Bouwgroep De Kok, en alle onderaannemers". Kees Ha mann spreekt met stemver heffing om boven het geluid van de radio van een van de schilders uit te kunnen ko men. Waarom is er gekozen voor zo'n ingewikkeld gebouw met allerlei pandjes? „Omdat we een bibliotheek wilden bouwen die heel lang meekan. In het huidige ge bouw zaten we al binnen vijf jaar met beperkingen. De in formatiewereld verandert door de opkomst van compu ters en het internet zo enorm snel, dat een modern gebouw noodzakelijk werd. Vlissingen is de laatste stad in Zeeland die voor de bibliotheek een huisvesting bouwt. Alle vorige behuizingen waren aangepas te winkels of woonhuizen". „Als je nieuwbouwplannen maakt krijg je de kans goed te overwegen wat voor soort bi bliotheek Vlissingen eigenlijk nodig heeft. Dertig jaar geleden vlogen de boeken als het ware vanzelf de deur uit, omdat lezen een van de meest geliefde hobby's was. Maar de tijden zijn sterk veranderd. Mensen vullen hun vrije tijd met een heleboel andere zaken en bibliotheek bezoek wordt dan minder van zelfsprekend. Als antwoord hierop komen wij met een bi bliotheek die een stuk aantrek kelijker is, verrassender en ac tueler. Het gebouw ondersteunt dit idee, omdat er allerlei kamer tjes zijn die stuk voor stuk iets eigens te bieden hebben. Om die reden werken we ook nauw samen met enkele on dernemers en de VVV". Scholieren staan in de rij om te helpen bij de ver huizing van de bibliotheek. Foto Ruben Oreel Helaas bleek het idee al te spontaan om nog opge nomen te kunnen worden in het World Guinness Book of Records. Deze organisatie kon de aanvraag alleen behandelen als het idee meer dan een maand eerder bedacht was. Maar ondanks deze domper bleef het een hartverwarmende blijk van betrokken heid van de scholen bij deze mega-verhuizing. Nog maals allemaal bedankt! Hoe is het idee om met bedrij ven te gaan samenwerken ge boren? „Dat is eenvoudig te danken aan het feit dat we een veel aantrekkelijker bibliotheek wil den hebben. Omdat we daar maar beperkt geld en deskun digheid voor hebben ga je kij ken of anderen kunnen hel pen. We vroegen ons af of de grote kloof tussen het kopen van boeken of het lenen ervan te dichten zou zijn. Tot voor kort bestonden er slechts die twee mogelijkheden. Zet je boekhandel en bibliotheek in één gebouw, dan zijn er wel licht allerlei tussenvormen te bedenken. Zo'n drie jaar gele den hebben alle boekhandela ren op Walcheren een brief van de bibliotheek gekregen met de vraag dit idee mee uit te werken. Boekhandel De Ruiter Fanoy bleek het meest enthousiast en samen is het idee verder uitgewerkt. Zoals er overeenkomsten zijn in lenen en kopen zijn er ook raakvlakken tussen het werk van de VVV/ANWB Vlissingen Promotie en de bibliotheek. Hetzelfde geldt voor het aan bod aan cursussen van NHI- opleidingen en de poging van de bibliotheek om klanten kennis te laten maken met cd- rom en internet. NHI opent in de bibliotheek overigens een kopieerwinkel. De samenwerking met deze partners moet zo een veel aantrekkelijker instituut ople veren, dan van een afzonder lijke bibliotheek, boekhandel of VVV verwacht kan wor den". Denkt u dat hierdoor meer Vlissingers naar de biblio theek komen? „Dat verwachten we zeker! Nu is het zo dat de bibliotheek ei genlijk vooral voor boeken wurmen aantrekkelijk is. Jaar lijks trekt de bibliotheek nu al een kwart miljoen bezoekers, 't Spui biedt niet alleen lezers diensten, maar ook liefheb bers van digitale informatie en hen die mondeling advies zoeken over allerlei onderwer pen. Daarom verwachten we voor 't Spui jaarlijks een half miljoen bezoekers". Wat moeten we ons voorstel len bij mondeling advies? „Nou, iedereen gaat er maar vanuit dat mensen zich graag al lezende informeren. Boe ken, tijdschriften, folders en kranten richten zich allemaal op dergelijke lezers. Maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat ruim de helft van de volwassen bevolking niet graag leest of er zelfs heel veel moeite mee heeft. Steeds meer mensen geven ook aan geen tijd te hebben voor het zoeken van antwoorden op hun vragen. De bibliotheek wil ook deze mensen graag infor meren, want anders ontstaan er problemen. Dat zien we eigenlijk al gebeu ren: senioren die geen gebruik van allerlei rechten maken, omdat zij daarvan niet op de hoogte zijn. Lage opkomst bij verkiezingen, o.a. omdat men niet weet waarin politieke par tijen van elkaar verschillen. De bibliotheek wil een informatie punt worden waar iedereen met de meest uiteenlopende vragen terecht kan. Een groot deel van die vragen kunnen we zelf beantwoorden, omdat we de antwoorden kunnen opzoeken. Een ander deel kan beantwoord worden aan onze adviesbalie, waarin verschil lende instellingen spreekuren verzorgen". Welke instellingen houden er zoal spreekuur in de biblio theek? „Dat zijn de Thuiszorg (het Maatschappelijk Werk en de Sociaal Raadslieden), het Bu ro voor Rechtshulp, de Cliën tenraad van de Sociale Dienst, het Opvoedbureau en de ge meentelijke Wijkwinkel. Pro fessionals van deze instellin gen kunnen veel meer diep gaand dan de bibliothecaris advies geven op allerlei vra gen". „De bibliotheek is zelf gespe cialiseerd op vragen over ge zondheid, consumentenzaken, loopbaaninformatie en regio nale vraagstukken (stad en streek). Daarover wordt veel verzameld. Maar in de bibliotheek kan ook het internet geraadpleegd worden. Ook voor hen die nog nooit met computers gewerkt hebben kunnen de geheimen van de digitale snelweg ont sluierd worden. Bijvoorbeeld doordat een bibliotheekmede werker het antwoord op web sites opzoekt of doordat uitge legd wordt hoe het internet werkt. Door de samenwerking met NHI-opleidingen zijn er des kundigen aanwezig die heel goed kunnen uitleggen hoe al les werkt. Van een eenvoudige kennismaking tot een diep gaande cursus". U denkt dus dat de bibliotheek op tijd af is. Komt er eigenlijk een officiële opening? „Maandag 4 oktober opent 't Spui haar deuren voor het pu bliek. Dat is ook voor een deel te danken aan de enthousiaste bereidheid van bijna alle scholen in Vlissingen en Sou burg om ons bij de verhuizing te helpen." De ingebruikname gebeurt om 13.00 uur, omdat 't Spui op maandag altijd van 13.00 tot 18.00 uur open is. Op an dere werkdagen is het insti tuut van 10.00 tot 18.00 uur te bezoeken. Op vrijdag blijft men open tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. We willen graag een offi ciële opening organiseren om alle betrokkenen bij de tot standkoming van 't Spui eens formeel te kunnen bedanken. Maar dat moet een groot feest worden, waarvoor nu abso luut geen tijd was. Het wordt misschien wel januari". Nog een belangrijke reden: de bezoekers willen op meerdere manieren hun informatie kunnen verzamelen. Niet alleen in boeken, maar ook op cd-rom en internet. En daarbij wordt deskundig advies gevraagd. Dat bete kent uitbreiding en investering. een bepaalde grens op. De gemeente betaalt al 65 pro- De gemeente meer laten bijdragen? Dat houdt ook bij 9r cent van alle kosten. Meer bijdragen zou hogere ge meentebelastingen betekenen. De vaste bijdrage fors verhogen? Dan betalen de men sen die af en toe een boek lenen evenveel als de "veelle- ners" en de gebruikers van de nieuwe media. Dat is niet eerlijk verdeeld. De bibliotheek Vlissingen heeft na veel overleg gen en onderzoeken net volgende tarievensys teem bedacht: - Met een klantenpas, de Spuipas, van 65 gulden per jaar kan een persoon of gezin een week lang gratis maximaal 10 boeken lenen. Na een week wordt een kwartje per boek per dag gere kend. Met een pas wordt u als vaste klant ook op de hoogte gehouden van de activiteiten van de bibliotheek - Zonder Spuipas kost het lenen van een boek 35 cent per boek per dag. - Uitkeringsgerechtigden en 65-plussers kunnen kiezen: een Spuipas of een tarief van 15 cent per boek per dag. - Het lenen van jeugdboeken (voor de leeftijd tot 13 jaar) blijft voor iedereen gratis. - Middelbare scholieren kunnen gratis lenen op school. - Patiënten in het ziekenhuis lenen gratis in de patiënten bibliotheek. - Voor leeskringen, boeken-aan-huis-service, levering aan scholen en andere instellingen gelden speciale regelin gen. - Dagtarieven voor video's 0,50, cd-roms 1,75 en 'boekenhits' 2,00. Dwars door alle verdiepingen in het ingewikkel de gebouwencomplex staat een enorme boe kenkast. Die symboliseert, net als het logo van 't Spui, de enorme hoeveelheid aan informatie die in het gebouw verkrijgbaar is. Foto Jaap Wolterbeek Het was duidelijk, dat de overdonderende op komst van kinderen de route van de oude naar de nieuwe bibliotheek bijna helemaal blokkeer de. Daarom hier ook een woord van dank aan al le ondernemers die overlast hadden tijdens de verhuizing! Om de pijn voor iedereen een beetje te verzach ten, geeft de bibliotheek 8 en 9 oktober bij wijze van afscheid een muzikaal feestje in de Lange Zelke. Vrijdagavond is er een optreden van de groep Swinx5. De zaterdag wordt opgeluisterd door muziek van het gezelschap Orthinon. ledereen is welkom om het afscheidsfeest van de bibliotheek mee te vieren! Wilt u de boeken langer dan een week thuis hou den, dan krijgt u een dubbeltje per dag korting op het dagtariet van 0,35. U mag met deze Spuipas, waarvan alle leden van uw gezin gebruik kunnen maken, tien boeken gelijktijdig in huis hebben. Maar de Spuipas bieat nog meer voordelen. Zo worden deze pashouders vroeg geïnformeerd over culturele activiteiten die in 't Spui georganiseerd worden. Daarnaast verlenen Boekhandel De Ruiter Fanoy, WV/ANWB Uilwinkel Vlissingen en NHI Kopieser vice/lnternet op vertoon van de pas op onderdelen van hun diensten aantrekkelijke kortingen. SUS Vz SU 3 eis IsS 1 1L -'C'JV,* Kees Hamann: 'een bibliotheek die heel lang meekan foto Jaap Wolterbeek

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 9