Up-to-date met eigentijdse website Colofon Woensdag 6 oktober 1999 FAAM/VLISSINGER 13 Wie via de Oude Markt 't Spui binnengaat, bevindt zich direct in de winkel van s;;. VVV/ANWB Uitwinkel Vlissingen. Deze Uitwinkel, één van de eerste van Nederland, is van buitenaf herkenbaar aan de opvallend oranje gevel. Directeur Jan Jacobs legt uit hoe het komt dat deze VVV er heel anders uitziet als de 'oude' aan de Nieuwendijk. Vakantie Strategisch Meerwaarde De vier Spuipartners presenteren zich ook op het Internet gezamen lijk. Via de Spul-site; te vinden op is informatie over VVV/ANWB Uit winkel Vlissingen, de Vlïssingse Bi bliotheek, Boekhandel De Ruiter Fanoy en NHI Kopieservice/lnternet verkrijgbaar. Wie zelf nog geen aan sluiting heeft op het Internet kan in de Internet-ruimte van 't Spui eens gaan kijken wat er op dat moment allemaal leeft binnen de organisa tie. Wie de ingang van 't Spui aan de Kerk- straat kiest, staat meteen in de winkel van NHI Kopieservice/lnternet. Hier kan ieder een terecht voor kopiëren, zwart/wit en in kleur, van ansichtkaart tot posterformaat, grote of kleine oplage, voor inbinden en plastificeren. Typemachine Tweede generatie Het is niet de eerste keer in de geschiede- - nis van Vlissingen dat het gebied waar nu 't Spui is verrezen ingrijpend verandert. Met name de Oude Markt en de Spuistraat zien er eigenlijk nauwelijks meer uit als zo'n veertig Verpauperd jaar geleden het geval was. Achterhaven Grote brand Buurman (advertentie) VVV Uitwinkel nieuwe formule „De VVV Vlissingen heeft van oudsher (en dat is al lang:107 jaar!) als belangrijkste taken informatie geven en bemidde len. Dat is een schone taak, maar kost per definitie veel geld en levert meestal weinig op. Toch willen we de infor matie- en bemiddelingsservi ce perfect kunnen blijven doen. Dan zit er maar één ding op en dat is geldbronnen zoeken. Er zijn er drie: de con tributie die de leden betalen, want de VVV is een vereni ging; de gemeente die ons steunt, want ons werk is be langrijk voor de plaatselijke ondernemers en voor de toe- ristenstroom; en tenslotte de belangrijkste geldbron: onze winkel. Die functie gaan wij als een van de eerste VVV's in Nederland uitbreiden in een VVV-Uitwinkel". De Uitwinkel wordt een nieuw fenomeen in Nederland, legt Jan Jacobs uit. „Hier kunnen onze gasten en klanten daadwerkelijk 'shoppen' bij dè specialist in binnenlandse vrijetijdsbeste ding". Jan Jacobs vertelt verder over het nieuwe concept dat in 't Spui gehanteerd is: „Dat bete kent dat wij een heel breed as sortiment aan artikelen gaan verkopen, alles gericht op va kantie en vrije tijd. Klanten kunnen bij ons terecht voor souvenirs, regenkleding, rou tes om te wandelen of te fiet sen, hotelaccommodaties, fo torolletjes, boekingen voor heel Nederland, informatie over openbaar vervoer, theatervoorstellingen, noem maar op. In feite is alles waar voor je vroeger naar de VVV ging gebleven. Maar daar naast is er een gigantisch as sortiment bij gekomen. Wie zich verveelt in zijn of haar va kantie, is zeker niet bij ons ge weest". Uiteraard blijven ook de oude vertrouwde VVV Geschenk bonnen in het assortiment. „Maar er valt over die bonnen nog wel het een en ander meer te vertellen", zegt direc teur Jan Jacobs. „We bieden uiteraard de alom bekende en succesvolle VVV Geschenk bon, in Vlissingen verkopen we deze voor 400.000 gulden per jaar! Maar daarnaast zijn ook de Dinercheque en de Bioscoopbon al redelijk be kend. Relatief nieuw op de markt zijn de Charibon, als al ternatief geschenk ten bate van een goed doel, en vooral de Actiefbon. Die is bedoeld voor sportieve en doe-activi- teiten overal in Nederland. Dan moetje bijvoorbeeld den ken aan paardspringen, sport- duiken, zweefvliegen, hanggli ding, enzovoorts", verhaalt Jacobs. De VVV-directeur was jaren geleden al aan het denken over een mogelijke uitbrei ding van de winkelfunctie in het toenmalige VVV Vlissin gen. „Het was duidelijk dat we daarvoor moesten verkassen, want het pand aan de Nieu wendijk was qua ligging en ruimte daarvoor niet ge schikt", herinnert de directeur zich. „We zijn gaan nadenken of we misschien een strategi sche partner moesten zoeken en zo ja welke, een bank, de bioscoop, een supermarkt... En ineens diende dit fantasti sche bibliotheekproject zich aan. We zijn gaan praten en gaandeweg werd samenwer king een steeds logischer Twee medewerkers van de nieuwe VVV/ANWB Uitwinkel laten vol trots de zaak zien. beeld. Een bibliotheek, een boekhandel en de VVV opere ren tenslotte op delen van de zelfde markt. En later is daar ook het NHI Kopieservice/ln- ternet bijgekomen". Foto Jaap Wolterbeek Bij alle vier de partners draait het om het aanbieden van in formatie. „Deze werelden overlappen elkaar. Door samen in één gebouw 't Spui te gaan vormen we zo één centrum voor informatie en technologie, waar de be zoekers een deskundige dienstverlening kunnen ver wachten. Je zou 't Spui een kloppend infohart kunnen noemen op een plek midden in Vlissingen waar voorheen niets gebeur de". Hij ziet een duidelijke meer waarde van dit samengaan: „Er zullen bezoekers heel ge richt binnenkomen met een specifieke vraag. En er zullen bezoekers gaan dwalen door het gebouw, overal eens snuffelen. Deze 'dwaalgasten' komen zo ook bij de VVV Uit winkel binnen, waar ze kennismaken met ons assorti ment". Jan Jacobs vervolgt: „Daar naast kunnen we profiteren van eikaars netwerken, geza menlijk gebruikmaken van een telefooncentrale, huishou delijke dienst, kantine, compu ternetwerk, van elkaar leren, elkaar ontmoeten. Zo kunnen we uitgroeien tot een cultureel informatiecen trum met een bezoekersaantal per jaar dat misschien wel ver uitstijgt boven dat van de grootste dagattracties in Zee land!" Het afronden van de.site kost net als het afron den van de verbouwing, meer tijd dan gepland. De nieuwe .website is daarom maar deels toe gankelijk. Toch is een virtueel bezoekje aan 'tj Spui i nc Of den J? moaue waard Op de startpa gina' is pert mooi VILssingsplaatje te zien: meeu wen cirkelen bove de zee Van daaruit kun ie informatie opvragen van de verschillende be drijven, De bibliotheek neemi een prominente plaats in op de Intemet-pa gina's van 't Spui. Er valt iets te lezen over de geschiedenis van de instelling, maafccQok,.js, het mogelijk om thuis, on-line, te zoeken of een bepaald boek in de bi bliotheek te leen is. in het kort wordt iets verteld over de organisatie, de medewerkers en de di rectie, Overal zijnpnplkoppeiingen naar verwan te onderwerpen èrt.pagiita's te vinden Juist dat maakt het geheel aantrekkelijk. De site wordt ui teraard |||Ématig ververst, zort» informatie af- tijd up-to-date blyft> 1 XN I NHI Kopieservice/lnternet mÊËÊmi Eén velletje A-4 is op de prin ter thuis zo uitgeprint. Maar wie bijvoorbeeld een wat gro ter aantal afdrukken nodig heeft voor een brief of een uit nodiging, is het vaak goedko per uit door deze te laten ko piëren dan door zelf thuis te printen. Hiervoor bestaan allerlei facili teiten. U kunt zelf aan de slag of het laten doen. Er staan medewerkers klaar voor des kundig advies. En met een ko- piekaart wordt het: helemaal eenvoudig en goedkoop. Deze zijn verkrijgbaar voor 100, 500 of 1000 kopieën. Bedrijven kunnen snel en in grote opla ge reclame laten vormgeven en drukken. Daarnaast heeft NHI Kopieservice/lnternet een aparte ruimte waar maar liefst acht computers klaar staan voor iedereen die nu eindelijk ook dat Internet wel eens wil verkennen of op zoek is naar bepaalde informatie. Of mis- schien wel een illustratie voor in een werkstuk. En dat sluit/ natuurlijk allemaal naadloos aan bij de functie van de bibli otheek in 't Spui: het verzame len van informatie in welke vorm dan ook. Voor de biblio theek beheert NHI Kopieservi ce/lnternet trouwens ook de uitleen van de cd-roms. NHI Kopieservice/lnternet vormt slechts de helft van hét bedrijf. De andere helft is NHI Opleidingen, gevestigd aan dë' Industrieweg. Wie problemen tegenkomt met de computer, thuis of op het werk, of wie meer wil kunnen dan de com puter als een veredelde type machine gebruiken, kan zich in 't Spui aanmelden voor een cursus. De letters NHI staan voor Nederlands Handels in stituut, maar dat beschouwt directeur Bob van La ere als een verouderde naam. „Mijn vader heeft dit bedrijf vijfen veertig jaar geleden opgezet als een opleidingsinstituut in Terneuzen. Toen ging het vooral om kantoortrainingen voor het diploma typen, boek houden of middenstand. Dat doen we nog steeds, maar er Zijn twee belangrijke takken bij gekomen: computertrainin gen in bijvoorbeeld Windows, Office en Internet. En de trai ningen in commerciële vaar digheden", vervolgt Van Lae- re. „Bovendien kunnen alle opleidingen speciaal op maat voor particulieren of bedrijven worden verzorgd". „Daarbij kunnen we als tus senpersoon dienen wanneer een bedrijf op zoek is naar heel speciale software of een netwerk wil opzetten. Hier voor zijn we een samenwer kingsverband aangegaan met automatiseerders en soft- en hardwarespecialisten". Hij noemt het leuk dat nu goed te merken is dat er een 'tweede generatie' belangstel lenden op zoek is naar com putercursussen. Bob van Lae- re: „De gemiddelde leeftijd is duidelijk aan het stijgen. Dan gaat het bijvoorbeeld om een opa, die ziet met hoeveel ple zier en gemak zijn kleinkind met de computer overweg kan. De schroom om zich aan Bob van Laere„De gemiddelde leeftijd van de cursist is aan het stijgen". Foto Jaap Wolterbeek te melden is wél groot. "Meneer, ik weet er echt hele maal nog niks van, hoor!", zeggen ze dan". Hij vindt het belangrijk dat de grote groep mensen die niet durft, of nog nooit iets met een computer heeft gedaan, over de drem pel wordt geholpen: „Als je langer wacht wordt die drem pel steeds hoger. Voor deze groep mensen zetten we in samenwerking met de biblio theek cursussen voor begin ners op. We proberen dan in een gesprek af te tasten welke training het meest geschikt zal zijn. Bijvoorbeeld door te vra gen wat men straks wil doen met de computer: brieven schrijven, spelletjes, internet ten, archiveren, noem maar op. Zo'n eerste contact kan zich goed afspelen aan de ba lie in 't Spui, of als iemand voor het eerst bij ons komt in ternetten". Afbreken en weer opbouwen hen zou het nog tot 1962 du ren alvorens de Hema aan de Lange Zelke echt open zou gaan. Dat heeft alles te maken met een grootscheepse sanering van de binnenstad, zo rond 1960. Net als veel andere ste den in Nederland wilde ook Vlissingen meer licht en ruim te: brede straten met winkels en woonlagen. Probleem was echter dat het centrum juist veel smalle straten kende, met vooral slechte huizen die steeds verder verpauperden. De- plaatselijke middenstand had een andere visie op hoe het nieuwe centrum er uit moest komen te zien dan het gemeentebestuur. Grootste verschilpunt tussen beide par tijen was het situeren van een kernwinkelgebied. De ge meente wees de Lange Zelke aan, terwijl de voorkeur van de plaatselijke middenstan ders uitging naar het gebied ten zuiden van de Sint Ja- cobskerk. De gemeente kreeg haar zin, ten zuiden van de Sint Ja- cobskerk verrees een marktje met parkeerplaatsen. Maar al hoewel in 1956 al begonnen was met het maken van plan- Waar nu de achterkant van het warenhuis is (de Oude Markt) stond toen een rij huizen die er zeker niet verpauperd uitza gen. Maar de slopershamer was onverbiddelijk en zo wer den complete straten van de A/lissingse kaart weggevaagd. De Noordstraat bijvoorbeeld, die een verbinding vormde tussen het Bellamypark en de Coosje Buskenstraat. En ook de Kromme Elleboog, waar door je van de Oude Markt naar de Noordstraat kon, be staat tegenwoordig niet meer. De huizen aan de westkant van de Noordstraat grensden aan de oostzijde van de Spuistraat. Ook met dia hui zen werd door de slopers trt één moeite door korte metten gemaakt. Zo was er ineens ruimte en licht (en niet te ver geten parkeerplaatsen) te óver in het centrum van de Schel- destad. Ook voor wonen was in de nieuwe binnenstad een plaats gecreëerd: in de flats boven de nieuwe winkels. De manier waarop de sanering plaatsvond, of in elk geval een deel ervan, is nog tot op de dag van vandaag reden voor veel Vlissingers om zich af te vragen of er niet al te rigou reus is omgesprongen met de oude stadskern. Destijds werd er anders over gedacht: Vlis singen ging mee in de 'vaart der volkeren'. Lang voor deze centrum-sane ring uit de jaren zestig heette rtet gebied rond de Spuistraat 'de Achterhaven'. Het huidige Bellamypark stond bekend als Koopmanshaven. Na de grote stormvloed van 1906, waarbij nogal wat panden in de bin nenstad in het water stonden, werd serieus nagedacht over een ander afwateringssys teem. Het dempen van beide havens zou de oplossing zijn, zo werd algemeen aangeno men. Dat gebeurde dan ook, in 1909. Uit die tijd is niet veel overgebleven. Wie vandaag de dag - gezien vanaf het Bel lamypark - naar de Spuistraat kijkt, herkent alleen nog de panden van boekhandel De Vey Mesdagh en manufactu- renhandel Van de Sande (te genwoordig Vobis): beide grenzend aan 't Spui-com- plex. Het nieuwe gebouwencom plex 't Spui, met ingangen in de Spuistraat, Oude Markt en Kerkstraat, grenst aan het Bu reau voor Arbeidsvoorziening. Voor een groot deel is het ge bouwd op het oude oppervlak van de zaak die veel mensen zich vooral herinneren als H.H. de Klerk zn. De Klerk verbouwde het pand in 1973 grondig. Hierbij werd oök een kruidenierswinkel, ge situeerd op Kerkstraat 3, op geslokt. Het pand werd zo groot, dat ook op de Oude Markt een ingang kwam. Links naast De Klerk heeft de biblio theek een poosje onderdak gevonden. Lekkages en ruim tegebrek zorgden voor een haastig vertrek. Na De Klerk kwam het pand in handen van A. Groenendijk, totdat de be- Redactie: Marloes Wllbers, Kees Hamann en Dick An beek. Foto's: Jaap Wolterbeek en-Ruben Oreel. Eindredactie: Marloes Wilbers. De westzijde van de Oude Markt in 1959. De drie panden links staan op de plaats waar nu 't Spui is. Foto: Foto Dert, gemeentearchief Vlissingen roemde brand uit december 1995 ook daar een eind aan maakte. Aan de kant van de Kerkstraat zijn de nummers 5 tot en met 11 in 't Spui-com- plex opgenomen: een winkel straatje met een van oudsher goede naam. Toch nam niet iedereen het daar even nauw met de keuri ge reputatie van de straat. Waar eerst de keurige kleding zaak Determeijer zetelde, huis de later seksclub Maison d'Amour. Hier hield men zich op een wel heel andere manier met kleding bezig! Ook de coffees hop die er tot voor kort geves tigd was beantwoordde dui delijk niet aan het chique ima go dat het straatje zich vroe ger aanmat. Overbuurman van 't Spui L. Nijsen, groentenman in de Kerkstraat, heeft ze allemaal zien komen en gaan. Hij is er niet rouwig om dat er nu ein delijk eens wat goeds gebeurt, al vraagt hij zich wel af of het voor de Kerkstraat niet een beetje laat is. De buurman op de Oude Markt is zeevishan del De Muynck en daar zijn ze helemaal blij dat na de ver bouwing van 't Spui hun deel van de Oude markt er weer tiptop uitziet. De verdwenen straten en huizen komen nooit meer terug, maar er is bij de buw van het Spui zorgvuldi ger omgegaan met bestaande bebouwing en het aanzien van het gebouw zelf dan tij dens de sanering in de jaren zestig.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 13