De eerste schooldag en de eerste zwemles.
Dat zijn twee hoogtepunten in het nog jon
ge leven van Marco, llona en menig andere
kleuter. Net zoals de kwaliteit van het on
derwijs, kan ook de manier waarop jonge
kinderen zwemles krijgen, een stempel
drukken op hun verdere leven.
Daarom is er nu het Zwem-ABC. Leren
zwemmen wordt er leuker door en daar
door wordt de basis gelegd voor een leven
lang zwemplezier.
Angst voor water ontneemt een kind alle
plezier. Vanaf de eerste zwemles het dus belangrijk om die
spelbreker de baas te worden.
Spelen en leren
Jonge kinderen leren het best door spel en speelse vor- Jttfê
men, dat geldt dus ook voor het leren zwemmen. Ook
al lijkt soms iets een gewoon spelletje, er zit dus altijd J||
een gedachte achter dat spelletje. Gedurende de hele fejijpgj!»
opleiding voor het Zwem-ABC worden kinderen ver- B
trouwd gemaakt met allerlei verschillende situaties in
het water. Ze leren in het water te staan, te lopen, met ^§1
het hoofd onder water te gaan en te kijken. Ze gaan wSj
langzamerhand geheel onder water, leren draaien van VfSp
borst naar rug, springen van de kant, uit het water klim-
men, onder een vlot doorduiken, drijven enz. Allemaal es-
sentieel om van uw kind een echte waterrat te maken. Pas als
een kind zich thuis voelt in het water is het toe aan de volgende
fase: het leren van de zwemslagen en andere vaardigheden.
Goede reden
Ouders met kinderen op zwemles hebben zelf vaak nog leven
dige herinneringen aan de periode
dat zij als kind zelf leer- - -
den zwemmen. In de jBHBSSSSSS|jp?^?^P
meeste gevallen waren M(©nu
ze toen ouder dan hun fêflp Q
eigen spruiten nu en ze
moesten voornameli|k op
zwemles uit oogpunt van C-~
veiligheid. Natuurlijk is g|
dat in ons waterrijke land-
je nog steeds een heel be-
langrijke reden om kinde
ren al op 4 en 5 jarige leeftijd naar zwemles te sturen. Maar er
zijn meer redenen. Zwemmen is een gezonde activiteit en goed
voor de ontwikkeling van een kind. Als ze goed kunnen zwem
men, kunnen ze in, op en onder het altijd lokkende en spannen
de water op een veilige manier hun grote bewegingsdrang bot
vieren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ouders van nu
goed leren zwemmen tot de opvoeding van hun kind rekenen.
shirt, lange
broek en zelfs
een windjack te zwemmen.
Ook gekleed moeten kinderen laten zien dat ze zich
zelf in veiligheid kunnen brengen door op verschillende
manieren uit het water te kunnen komen.
Vier zwemslagen en meer
Bij het Zwem-ABC leren kinderen 4
zwemslagen: de enkelvoudige rug
slag, de schoolslag, de borsfcrawl
en de rugcrawl. De enkelvoudige
rugslag en de schoolslag moeten
voor het A-diploma al goed worden
uitgevoerd. De borst- en rugcrawl
zijn introductieslagen die gaande
weg voor het B- en C diploma be
ter moeten worden beheerst. Ande
re onderdelen in deze fase zijn:
verschillende sprongen in het wa
ter, klimmen over vlotten, zakken en duiken naar de
bodem en voor- en achterover rollen etc. Voor het A di
ploma van het Zwem-ABC zwemmen kinderen 3 toeter
onder water, voor het B diploma is dat 6 meter
en voor het C diploma is 9 meter al een aaccfi- V
ge afstand. Kinderen leren onder water goed
te kijken en te zoeken, omdat ze onder water
ook door een gat in een zeil moeten zwem
men.
Het Zwem-ABC compleet
Het diploma A van het Zwem-ABC betekent voor een
kind heel wat. Maar toch is het slechts een eerste stap
op weg naar het leren zwemmen. Het zwemdiploma B
volgt meestal gauw. De bedrevenheid in het water
groeit, maar pas als kinderen het Zwem-ABC com
pleet op zak hebben, zijn ze voldoende opgeleid.
Dat betekent dat zij dan veilig en behendig genoeg
zijn om van glijbanen te roetsjen of in wildwaterkre-
ken kopje onder te gaan. Maar ook, dat zij buiten de
beschermde omgeving van het zwembad bifvoor-
beeld in een drukke plas, veilig zijn.
BBfeu. Geef ze tijd en ruimte
Ouders moeten beseffen, dat
K goed leren zwem-
B men tijd kost.
'ATRWaLü raad
Het Zwem-ABC
Het Zwem-AtC is erop gericht om "kinderen op een leuke en
veelzijdige manier zwemvaardig te maken. Dat is meer dan het
leren vön een kunstje om het hoofd boven water te houden.
Goed leren zwemmen betekent juist ook onder water je weg te
kunnen vinden.
Zwemveiligheid
In de opleiding voor het Zwem-ABC wordt stapje voor stapje
gewerkt aan het vergroten van de zwemveiligheid van de kin
deren. Daarom wordt regelmatig tijdens de lessen met kleren
aan gezwommen, zodat het ook later bij de zwemexamens
zonder moeite kan worden gedaan. In het begin zwemmen
kinderen al af en toe met een T-shirt aan. Daar wordt later
een korte broek aan toege
voegd. Langza-
het kledingpakket 'f
M uitgebreid tot ze
(Öa tl in staat zijn met
V Het is belangrijk dat kinderen in hun ei-
W gen tempo leren en plezier hebben in de
m zwemlessen. Hoe groter de vaardigheid,
f des te veiliger ze zijn en hoe beter ze voor
bereid zijn om veilig te kunnen meedoen aan
de vele vormen van vrijetijdsbesteding in, rond,
op en onder water. Fijn voor de kinderen en een
geruststellende gedachte voor de ouders!