De eerste schooldag en de eerste zwemles. Dat zijn twee hoogtepunten in het nog jon ge leven van Marco, llona en menig andere kleuter. Net zoals de kwaliteit van het on derwijs, kan ook de manier waarop jonge kinderen zwemles krijgen, een stempel drukken op hun verdere leven. Daarom is er nu het Zwem-ABC. Leren zwemmen wordt er leuker door en daar door wordt de basis gelegd voor een leven lang zwemplezier. Angst voor water ontneemt een kind alle plezier. Vanaf de eerste zwemles het dus belangrijk om die spelbreker de baas te worden. Spelen en leren Jonge kinderen leren het best door spel en speelse vor- Jttfê men, dat geldt dus ook voor het leren zwemmen. Ook al lijkt soms iets een gewoon spelletje, er zit dus altijd J|| een gedachte achter dat spelletje. Gedurende de hele fejijpgj!» opleiding voor het Zwem-ABC worden kinderen ver- B trouwd gemaakt met allerlei verschillende situaties in het water. Ze leren in het water te staan, te lopen, met ^§1 het hoofd onder water te gaan en te kijken. Ze gaan wSj langzamerhand geheel onder water, leren draaien van VfSp borst naar rug, springen van de kant, uit het water klim- men, onder een vlot doorduiken, drijven enz. Allemaal es- sentieel om van uw kind een echte waterrat te maken. Pas als een kind zich thuis voelt in het water is het toe aan de volgende fase: het leren van de zwemslagen en andere vaardigheden. Goede reden Ouders met kinderen op zwemles hebben zelf vaak nog leven dige herinneringen aan de periode dat zij als kind zelf leer- - - den zwemmen. In de jBHBSSSSSS|jp?^?^P meeste gevallen waren M(©nu ze toen ouder dan hun fêflp Q eigen spruiten nu en ze moesten voornameli|k op zwemles uit oogpunt van C-~ veiligheid. Natuurlijk is g| dat in ons waterrijke land- je nog steeds een heel be- langrijke reden om kinde ren al op 4 en 5 jarige leeftijd naar zwemles te sturen. Maar er zijn meer redenen. Zwemmen is een gezonde activiteit en goed voor de ontwikkeling van een kind. Als ze goed kunnen zwem men, kunnen ze in, op en onder het altijd lokkende en spannen de water op een veilige manier hun grote bewegingsdrang bot vieren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ouders van nu goed leren zwemmen tot de opvoeding van hun kind rekenen. shirt, lange broek en zelfs een windjack te zwemmen. Ook gekleed moeten kinderen laten zien dat ze zich zelf in veiligheid kunnen brengen door op verschillende manieren uit het water te kunnen komen. Vier zwemslagen en meer Bij het Zwem-ABC leren kinderen 4 zwemslagen: de enkelvoudige rug slag, de schoolslag, de borsfcrawl en de rugcrawl. De enkelvoudige rugslag en de schoolslag moeten voor het A-diploma al goed worden uitgevoerd. De borst- en rugcrawl zijn introductieslagen die gaande weg voor het B- en C diploma be ter moeten worden beheerst. Ande re onderdelen in deze fase zijn: verschillende sprongen in het wa ter, klimmen over vlotten, zakken en duiken naar de bodem en voor- en achterover rollen etc. Voor het A di ploma van het Zwem-ABC zwemmen kinderen 3 toeter onder water, voor het B diploma is dat 6 meter en voor het C diploma is 9 meter al een aaccfi- V ge afstand. Kinderen leren onder water goed te kijken en te zoeken, omdat ze onder water ook door een gat in een zeil moeten zwem men. Het Zwem-ABC compleet Het diploma A van het Zwem-ABC betekent voor een kind heel wat. Maar toch is het slechts een eerste stap op weg naar het leren zwemmen. Het zwemdiploma B volgt meestal gauw. De bedrevenheid in het water groeit, maar pas als kinderen het Zwem-ABC com pleet op zak hebben, zijn ze voldoende opgeleid. Dat betekent dat zij dan veilig en behendig genoeg zijn om van glijbanen te roetsjen of in wildwaterkre- ken kopje onder te gaan. Maar ook, dat zij buiten de beschermde omgeving van het zwembad bifvoor- beeld in een drukke plas, veilig zijn. BBfeu. Geef ze tijd en ruimte Ouders moeten beseffen, dat K goed leren zwem- B men tijd kost. 'ATRWaLü raad Het Zwem-ABC Het Zwem-AtC is erop gericht om "kinderen op een leuke en veelzijdige manier zwemvaardig te maken. Dat is meer dan het leren vön een kunstje om het hoofd boven water te houden. Goed leren zwemmen betekent juist ook onder water je weg te kunnen vinden. Zwemveiligheid In de opleiding voor het Zwem-ABC wordt stapje voor stapje gewerkt aan het vergroten van de zwemveiligheid van de kin deren. Daarom wordt regelmatig tijdens de lessen met kleren aan gezwommen, zodat het ook later bij de zwemexamens zonder moeite kan worden gedaan. In het begin zwemmen kinderen al af en toe met een T-shirt aan. Daar wordt later een korte broek aan toege voegd. Langza- het kledingpakket 'f M uitgebreid tot ze (Öa tl in staat zijn met V Het is belangrijk dat kinderen in hun ei- W gen tempo leren en plezier hebben in de m zwemlessen. Hoe groter de vaardigheid, f des te veiliger ze zijn en hoe beter ze voor bereid zijn om veilig te kunnen meedoen aan de vele vormen van vrijetijdsbesteding in, rond, op en onder water. Fijn voor de kinderen en een geruststellende gedachte voor de ouders!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 33