i l BOV-trofee: ondernemer als topsporter wij bereiken elke brievenbus i 1 Skandia Sauna in nieuw jasje Bi KIJK JE OGEN UIT i i Drama DEZE WEEK IN PARTY: 'IK BEN STAPELVERLIEFD' 'KONINGIN' MAXIMA DAG EN NACHT BELAAGD FABIENNE ONTHULT NA OPERATIE: PZC reclameverspreiding HANDELSWEG 22 "VRIJBURG" 4387 PC VLISSINGEN TEL. 0118-484229 FAX 0118-467154 HARDY 'Wij konden niet ZONDER eikaar' TYGO SCHOKT EX TANJA: AL DRIE JAAR VERLIEFD OP NOVA! Grensverleggend, onderscheidend, klantge richt en financieel solide. Dat zal de win naar van de BOV-trofee 1999, die in november weer bekendgemaakt wordt, in elk geval zijn. De BOV-commissie van de Junior Kamer Wal cheren, onder voorzitterschap van de Middel burgse ondernemer Frank Bijleveld, heeft dan organisatorisch gezien het grootste werk er al opzitten. In mei werd begonnen met de voor bereiding om uiteindelijk te bepalen welk be drijf dit jaar de Beste OndernemersVisie van Midden-Zeeland heeft. tevens mogelijkheden in het buitengebied) Topsport Uitdunnen lij Thermen Beau tycentrum Swae nenburgh (voorheen Skandia Sauna) in Vlissingen is het za terdag (18 september) open huis. Niet alleen de naam van de oud ste sauna van Walche ren is veranderd: het hele bedrij'f is aange pakt en grondig ge moderniseerd. WOENSDAG PUPILLENMIDDAG 'Toen mocht ik naar huis met mijn bahj' Haar droom-ma&t veranderde In een MONSTER! Mijn verhaal Studiecentrum open universiteit Introductie Han Bier Wielemaker innoveert Droge billetjes WEEKBLAD If/ Woensdag 15 september 1999 FAAM/VLISSINGER 27 door Mieke Roelse Het initiatief ligt bij de Lande lijke Junior Kamer, maar elke regionale Junior Kamer kan de prijsvraag oppakken. „De Junior Kamer is een trainings organisatie voor jonge men sen met management kwali teiten", legt Bijleveld uit. „Niet alleen voor ondernemers dus. Onze Kamer organiseert de verkiezing nu voor het tweede jaar, maar in Zeeuws-Vlaande- ren is het al de zesde keer. Het organiseren sluit mooi aan op een landelijk motto van de Ju nior Kamer: 'learning by advertentie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 V Omschrijving: In de eerste kolom moeten woorden worden ingevuld van drie letters en in de derde kolom van vier letters. De woorden van de middelste kolom worden gevormd door de letters van de woorden in de eerste en de derde kolom, de omschrijving van deze woorden staat door elkaar. Na juiste oplossing ontstaat in de aangegeven verticale kolom de naam van een dier. Omschrijving van de woorden in de eerste en de derde kolom: 1.afgemat - soort graankorrels 2.keurig - soort van mijt 3.droog (van wijn) - vaatwerk 4.deel van een boom - friszuur 5.vreemde munt - gemalen schelpen 6.gesloten - op deze plaats 7.overblijf sel - vogel 8.insect - uitvoeren 9.delfstof - roofvogel 10.feestelij ke kleding - groente 11.drinkgelegenheid - afwas 12.voorzetsel - slaginstrument 13.bijwoord - spleet 14.steensoort - speelgoed 15.naaldboom - kleur Omschrijving van de middelste woorden: Ongeveer - soort verhaal - bedrijf waar onder meer kleding wordt gereinigd - gewaagd - soort aardappel - tropische plant - verkeersplein - verdrag - haastig begeven - bevattelijk - zend brief - serieus - stelling - verwikkeling - vorm van beleefdheid. De oplossing van de puzzel van vorige week luidt: 'veearts'. Frank Bijleveld: BOV is meer dan regionaal aardigheidje doing'. En inderdaad, al doen de leert men. Deze tweede keer gaat gewoon soepeler omdat er al een soort draai boek is. En het blijkt nu na een jaar ook dat de trofee een ge weldige 'impact' heeft. De winnaar van vorig jaar, Prins Dingemanse BV uit Yerseke, merkt dat de prijs in de zakenwereld niet afgedaan wordt als een regionaal aar digheidje. Ze krijgen daar op kantoor veel opmerkingen over, ook van buiten Zee land". Dat de verkiezing serieus ge nomen wordt, blijkt ook uit het feit dat sponsors het initia tief een warm hart toedragen en uit het comité van aanbe veling dat bestaat uit de Com missaris van de Koningin en alle burgemeesters van Mid den-Zeeland. Wie trouwens bij de laatste drie genomi neerden zit, voelt ook dat als een hele eer. En terecht, want dan zit je elkaar wel héél dicht op de hielen". Voorzitter Bijleveld legt uit hoe de selectieprocedure werkt. „Bij de Kamer van Koophandel werden adressen opgevraagd van bedrijven die meer dan vijf werknemers hebben én minimaal een jaar bestaan. Dat waren er voor Midden-Zeeland, waar we naast Walcheren ook Beve land en Tholen onder reke nen, zo'n dertienhonderd. Die bedrijven kregen een brief waarin we uitleggen wat de BOV-verkiezing inhoudt en welk thema aan die verkiezing verbonden is. Voor dit jaar is dat: Grensverleggend onder nemen is óók topsport! In fei te is die eerste brief een uitno diging om mee te doen. Daar kwamen vierentachtig reacties op van ondernemingen die de uitdaging wilden aangaan. Daarna volgde een telefoni sche enquête waarbij het be drijf zelf kon aangeven wie de antwoorden gaat geven; op welke dag en op welk tijdstip hij of zij bereikbaar is. Dat moet wel zo strak geregeld zijn, anders ben je uren aan het bellen naar mensen die een vergadering hebben of op vakantie zijn. De vragenlijst is dan al bij het bedrijf. Dat vergemakkelijkt het gesprek voor beide kan ten. Bij de verkiezing wordt het bedrijf compleet doorge licht, dus is het een financieel gezond bedrijf, hoe gaan ze met het personeel om, wat is de marketing strategie: kort om hoe doet het bedrijf het. Daarnaast kijken we, met het thema in ons achterhoofd hoe foto Jaap Wolterbeek en op welke manier het bedrijf grensverleggend werkt". Na dat al die telefoonrapporten verzameld zijn, komt de voltal lige commissie bijeen en komt 't moeilijkste werk: van vieren tachtig bedrijven naar tien voorlopig genomineerden. „Dat is inderdaad een hele klus", geeft Bijleveld toe. „Want we hebben allemaal zo'n twaalf telefoontjes ge pleegd en er wordt zeer seri eus met die rapporten omge gaan. Soms is het makkelijk; wie op de afgesproken tijd niet te be reiken is en een dag later weer niet, valt af. Een bedrijf dat z'n afspraken niet na komt hoort niet op de lijst. Maar er zijn ook bedrijven die elkaar niet veel ontlopen en dat kost aardig wat wikken en wegen. Dan blijven er nog maar tien over. Die bedrijven worden bezocht door een commissielid. Ge woon aangekondigd, geen 'mystery-guest'. Dat wordt door één en dezelf de persoon gedaan. Op die manier voorkom je allemaal verschillende verslagen, want waar het ene commissielid de financiën belangrijk vindt, zal de ander het personeelsbeleid meer belichten. De reden trouwens dat een bedrijf mini maal een jaar moet bestaan, heeft alles te maken met geld. Er moet een jaarrekening overlegd kunnen worden, dat telt allemaal mee. Aansluitend gaan die verslagen naar de ju ry en hoeven wij, gelukkig zou ik haast zeggen, de laatste af wegingen niet te maken. De jury, bestaande uit de he ren L. van Gelder, H. Eversdijk en L.N. Labruyère, wacht dan de moeilijke taak de lijst met genomineerden verder uit te dunnen tot drie. „Niet dat al leen is moeilijk", benadrukt Bijleveld. „Maar het zijn ook heren die niet echt een lege agenda hebben. Dus die ver gaderingen en ook het bezoe ken van de laatste drie bedrij ven moeten wel ingepast kun nen worden. Nu de drie overgebleven ge nomineerden bekend zijn, Pa ree BV Elektro-Telekom, Echte Bakker Piet Daane en Hubro Vleesproducten BV, wordt het spannend tot in november de winnaar bekend wordt". Dat wordt gedaan tijdens een gro te feestavond in Hotel Arion in Vlissingen. Gastspreker op die avond is Co Adriaanse, die als coach van voetbalclub Willem II het nodige weet van topsport en grensverleggend onderne men. „Dat wordt een geweldige avond", zegt Bijleveld. „Niet alleen voor het bedrijfsleven maar ook omdat we als Junior Kamer een deel van de inkom sten bestemmen voor een goed doel. Dit jaar zijn dat vrijwilligersor ganisaties die het zonder sub sidiëring moeten stellen. Maar het hoogtepunt is natuurlijk de uitreiking van de BOV-tro fee". Aan die trofee wordt op dit moment de laatste hand ge legd door Acrylart in Middel burg. Het is 50 cm hoog, ver vaardigd uit plexiglas met in donkerblauw een gestileerde meeuw. „Er is verder geen geldbedrag aan verbonden. Het gaat om de eer. Bovendien krijgen de laatste drie uitgekozen bedrij ven een bedrijfsvideo van hun eigen onderneming. Maar de PR-waarde van de uitverkie zing is niet in geld uit te druk ken; die is onbetaalbaar", be sluit Bijleveld. Sauna-pioniers Piet en Riny Hardenberg openden bijna dertig jaar geleden hun eerste Skandia Sauna aan de Vlis- singse Scheldestraat. Na de verhuizing naar de Zwanen- burgseweg groeide het bedrijf uit tot een hedendaags com plex met daarin van alles op het gebied van baden. Tijdens de open dag is de sauna voor het eerst na een periode van vier weken weer open. De naam Skandia Sauna is dan echter verleden tijd: de sauna gaat voortaan door het leven als Thermen Beautycen trum Swaenenburgh. En er is heel wat veranderd in Thermen en Beautycentrum Swaenenburgh: van houten hok tot full service centrum. het complex, zo laat het echt paar Hardenberg weten. advertentie IIITT IIIIK IV ArTII? m,i ni'ii» /u.. i i r* Nieuw van Het Huis: iedere woensdagmiddag Pupillen- middag vol verrassende fun. Nu speciale stoeisterke glazen gratis bij elk montuur uit onze KidscollecZie. zien zonder zorgen VLISSINGEN BELLAMYPARK 38 - TEL. (0118) 41 20 10 Naast twee nieuwe saunacabi nes en een nieuw stoombad, omringd door een echte ne velgrot, zijn zowel binnen als buiten een aantal nieuwe koudwater-afspoelpunten ge maakt. Verder zijn een whirl pool en een warm kruidenbad aangelegd. Het eigen, Scandi navische karakter dat de sauna van oudsher heeft is daarbij gehandhaafd. Piet Hardenberg: „Je moet het eigenlijk zo zien: vroeger had je een houten hok en dat heet te een sauna. Je had plastic teiltjes en dat noemde je een voetenbad. Dan had je nog het koude dompelbad en daarmee had je eigenlijk de hele sauna ge had. En daar zijn natuurlijk de laatste jaren gigantische ver anderingen in gekomen. Daar om is het ook beter om te spreken van 'thermen', die term geeft eigenlijk al aan dat het om alles op gebied van baden gaat". Om bezoekers een goed beeld van de veranderingen binnen het bedrijf te geven is het tij dens de open dag niet alleen mogelijk om een keertje door het bedrijf te lopen. Piet Har denberg geeft om 14.30 en 16 uur lezingen over het feno meen sauna. Daarbij krijgt het aanwezige publiek ruim schoots de tijd om vragen te stellen. Een visagiste geeft behalve demonstraties ook advies over gebruik van make-up. Bij de Babor-schoonheidsspecia- liste, ook te vinden onder het dak van Thermen Beauty centrum Swaenenburgh, kan een huidanalyse gemaakt worden. Wie hier gebruik van maakt, krijgt een beautypas met kortingsbon op een be handeling binnen de lijn van de analyse. Daarnaast zijn er de hele dag rondleidingen door het bedrijf. Het accent komt in de toe komst te liggen op beautyda- gen, want die worden volgens Piet en Riny Hardenberg als maar populairder. Piet Har denberg: „Meestal komen er clubjes vrouwen die samen afspreken om een compleet verzorgde dag te ondergaan. Soms heel eenvoudig, met sauna, een gezichtsbehande ling en een nek-rugmassage. Maar soms ook heel uitge breid, compleet met allerlei pakkingen bijvoorbeeld. Die arrangementen lopen als een trein de laatste tijd. Ze komen ervoor uit Brabant, België, echt overal". Speciaal voor de heropening van de sauna zijn er tot en met half oktober een aantal openingsaanbiedingen. Zo is er bij aanschaf van een sauna abonnement tien procent kor ting en een cadeaubon van vijftig gulden. Saunagasten die er vroeg bij zijn, ontvan gen bovendien een gratis saunatas. Ontsnapt aan de HEI... van TORENHOGE schulden! Opnieuw verliefd na de scheiding Daar lagen ze... NAAKT! Mijn man met mijn beste vriendin Mijn Verhaal. Nederland is opnieuw een tijdschrift rijker: Mijn Verhaal. Het weekblad staat boordevol waargebeurde verhalen van onbe kende Nederlanders, waarin emotie een belangrijke rol speelt. Het blad verschijnt elke week en kost 2,95 per nummer. Het is te koop bij boekhandels, kiosken en supermarkten en wordt uit gegeven door VNU. In het gebouw van de Hogeschool Zeeland aan de Edisonweg in Vlissingen is sinds vorige week het Studiecentrum Vlissingen gevestigd. Het studiecentrum van de open universiteit was voorheen in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg gevestigd, maar daar werd het wat krap. Het nieuwe studiecentrum biedt meer ruimte voor onderwijs en tentaminering, maar ook facili teiten voor studenten zijn uitgebreid en gemoderniseerd. Han Bier, sinds vorige week op de Nederlandse markt verkrijg baar. Tijdens het China Town Festival dat vorige week in Amsterdam werd gehouden is een nieuw bier op de Nederlandse markt ge bracht. Het Han Bier heeft een Oriëntaalse oorsprong en is daardoor volgens de fabrikant niet te vergelijken met andere bieren die op dit moment in de handel zijn. Han Bier, vernoemd naar de Han dynastie, komt voort uit oude Chinese tradities en is een aromatische pilsener van lage gisting (5% alcohol). Vorige week nam transport- en containerbedrijf Wielemaker uit Middelburg de eerste van twee nieuwe voertuigen in gebruik. De voertuigen zijn speciaal gemaakt voor de inzameling van af valstoffen en staan van onder tot boven bol van de nieuwste technologische snufjes. Over enkele weken wordt ook de twee de wagen in gebruik genomen. Duizenden microscopisch kleine gaatjes in de nieuwste Hug- gies-luier houden baby's billetjes voortaan vrij van luieruitslag. Dat blijkt uit een recente wetenschappelijke studie. Het is voor het eerst dat wetenschappelijk wordt vastgesteld dat de ene lui er beter is dan alle andere. Huggies Rash Protection System Luiers, want daar gaat het om, zijn gemaakt volgens een uniek procédé. Door toevoeging van kalksteen mineralen aan de zachte buitenlaag ontstaan duizenden kleine gaatjes. Die laten wel lucht, maar geen vocht door. De baby blijft hierdoor droger. Huggies luiers zijn een product van Kimberly-Clark. Dit op één na grootste bedrijf van huishoudelijke en persoonlijke verzor gingsproducten in de Verenigde Staten voert behalve Huggies ook de merken Page, Kleenex, Kotex, Scott en Depend. (advertentie) KLOPJACHT!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 27