simpel makkelijk Sl" Sportief of romantisch: de keus is aan kinderen Vrouw kiest voor Mannenmode: comfortabel combineren jüi| 't Is niet alles goud wat er blinkt Nieuw type geur voor de vrouw Ook sportieve man komt niets tekort In welke outfit over de drempel van het nieuwe millennium Trends in sieraden Klit -*■ ft AAIBAAR LAAG OVER LAAG KLEUREN HORLOGES ZELFDENKEND Woensdag 15 september 1999 FAAM/VLISSINGER 25 Mode voor dag en nacht Inspirerende accessoires Rüige Work wear Kleding uit de kidscollectie van WE Wat het nieuwe millennium voor ons als mens ook mag (gaan) betekenen, wat de mode betreft valt er herfst en winter 1999-2000 geen grote omme keer te verwachten. De belang rijkste elementen an de vrou wenmode zijn eenvoud en com fort. De kleding nodigt de vrouw van harte uit er in weg te kruipen, zich te verschuilen. Hoogwaardige materialen ac centueren het behaaglijke ge voel. Het kleurenpalet wordt vooral beheerst door donkere tinten. Met name voor grijs in alle mogelijke varianten, van bijna ijs-grijs tót antraciet, is een grote rol weggelegd. door Berry van Horen-Lemm De mode benadrukt dit najaar de vrouwelijkheid. Mannelij ke elementen zijn wel aanwezig, onder andere in het stoffen- beeld, maar ze overheersen niet. De kleding valt soepel orn het li chaam, De vormen zijn simpel. Als het aan de ontwerpers ligt, wordt lang de favoriete lengte van jurken, rokken en jassen. De vrouw heeft het echter voor het zeggen. Mogelijk dat ze deze trend massaal oppakken! De tails worden functioneel, mini malistisch en niet te pas en on pas gebruikt. Afgelopen seizoe nen waren er al steeds meer in vloeden uit de sportwereld te bespeuren in menige collectie. Deze tendens zet verder door en is vooral herkenbaar aan details als grove metalen of plastic rit sen, grote, veelal opgestikte, zakken, koordsluitingen, dubbe le stiksels, klittenbandsluitingen en grote capuchons. De capu chon doet het nog steeds goed. We zien hem zowel bij sweaters, jurken, blazers als bij bonnette rie, al dan niet afritsbaar. Maar er is natuurlijk meer om op het hoofd te dragen. We signaleren hoeden, mutsen en kappen. HALS Bij jurken en tops komen ver schillende halslijntypes in beeld. Naast de boot- en splithals wordt een zogenaamde "funnel" hals geïntroduceerd. Deze is wijd en kokervormig. Blousons en vrou welijke, slanke jackets zijn zeer actueel en verkrijgbaar in zowel elegante als sportieve uitvoerin gen in lange en korte versies. Het broekpak blijft een populaire combinatie voor de zakenvrouw. Het jasje wordt wat vaker ver ruild voor bijvoorbeeld een blou sejasje of een gebreid item, bij voorbeeld een vestje of een ajourtruitje. Naast rechte, ruime pantalons zien we veel work- wear-modellen met wijde pijpen. De breisels zijn soepel en licht. De sportieve truien zijn grofge- breid. De meer geklede pullovers en truitjes zijn juist heel fijn van Met Vocalise introduceert Shiseido een nieuw type geur voor de vrouw. Geuren worden samengesteld uit niet meer dan drie noten. Deze structuur wordt opgelegd door de gebruikte bestanddelen. De topnoot openbaart zich vijf tot tien minuten nadat het parfum is opge bracht. Het hart ofwel de middennoot komt na dertig tot zestig minuten naar voren en is de meest kenmer kende uitdrukking van de geur. De basisnoot komt pas veel later vrij. In de nieuwe compositie van Shiseido ontwikkelen de noten zich daarentegen rondom een kerngeur. Na ver loop van tijd verstrengelen de noten op subtiele wijze met elkaar. Vocalise is een creatie van de Franse parfu meur Jacques Cavallier. Als kerngeur koos hij een frisse, oriëntaalse noot, die vanaf het moment dat de topnoot zich openbaart tot aan het wegebben van de basisnoot aanwezig is. De witte orchidee vormt het middelpunt van de nieuwe geurlijn. Frisse en fruitige geuren als cas sis, yuzu en peper en bloemennoten van rode roos, ne- roli en lelietje-van-dalen onderstrepen het beeld van fris heid. Voor een oriëntaals accent zorgen perzik, vanille en muskus in combinatie met de houtachtige geur van hi- noki. Vocalise is verkrijgbaar in zeven producten: parfum, eau de parfum (in natural con), bad- en douchegel, bodymilk en een poeder voor het lichaam. spray en in fla- Ook in de mannenmode is eenvoud een belangrijk uitgangs punt. Mannen hechten evenals vrouwen dit winterseizoen, op de drempel van de nieuwe eeuw, aan kwaliteit en com fort. Zacht aanvoelende stofkwaliteiten hebben de voorkeur. Zuiver scheerwol en wolmengingen, tweeds fluweel, velours, chenille, flanel en fleece zijn actu eel. Ook luxe materialen en glanzende stoffen zijn veelvuldig gebruikt naast leer, suède, stevige ka toen, denim, poplin, corduroy, sweat en syntheti sche kwaliteiten. Grijs is een belangrijke kleur in de mannenmode, variërend van licht tot donker. Daarnaast zien we veel zwart, winterwit en -kaki, neutrale tinten als écru, zand en kiezel, vergrijsde pastels, warme herfsttinten als oranjebruin en roodbruin, diverse blauwschakeringen en olijf- en bladgroenen. Maar ook enkele fellere kleuren komen in beeld, waaronder rood, hoewel het vaak beperkt blijft tot accenten en in het gebruik van accessoires. Contrasten worden vooral bereikt door ver schillende materialen te combineren. We zien ook veel onregelmatige structuren. Ton-sür- ton combinaties zijn actueel naast uni's en micro-dessins. Bij kostuums en colberts signa leren we vooral visgraten, afgezwakte, ingeweven strepen en overruiten. Mannen die van sportieve kleding houden en kostuum en col bert links laten liggen, komen herfst en winter 1999-2000 op het gebied van mode niets tekort. De sportieve collecties zijn beïnvloed door diverse (winter)sporten, waaronder snowboarden, militaire elementen en de workwear look. In sommige collecties speelt ook het western thema een rol. Hier zien we veel leren details. De broeken zijn nonchalant met rechte of iets wijdere pij pen. Veel broeken zijn afgeleid van leger- en snowboard- broeken. Bij kleding in militaire look speelt laag over laag een rol. Wat bonnetterie betreft zien we veel (Noorse) jaquardbreisels, truien met een folkloristisch tintje, et nisch door onder andere borduursels, ribreliëfs en struc- tuurbreisels. Naast gedessineerde overhemden in bijvoor beeld houthakkersruiten zijn er corduroy shirts met een uniformlook, polar fleece truien en sweaters met capu chon. Herfst en winter zijn outerwear seizoenen bij uit stek. Jassen en blousons zijn gemaakt van materialen die wind- en waterproof zijn. Praktische details verhogen het comfort. Buitenkleding kan onder andere voorzien zijn van afneembare kragen, hoge boorden die tegen de kou be schermen, uitrits- of uitneembare voeringen, capuchons met koord, grote en kleine zakken met ritsen, klittenbandsluitingen, sleutelboslussen en GSM pochets. Actueel zijn klassieke cabans en sportieve parka's, duf fle- en montycoats, zeiljacks, donsjacks en sportieve modellen in hightech stofkwaliteiten als nylon en polyester. vèns invloeden uit bijvoorbeeld hét Verre Oosten en Afrika toe, onder andere in de vorm van wikkelsluitingen en (ongelijkma tige) draperingen, etnische des sins en paisley's. Contrasten zijn van belang. Niet alleen is er de mogelijkheid om stijlen te mixen, maar ook om kort en lang te combineren en een laag- jeslook te creëren. Belangrijk zijn lange jurken en enkellange rokken, bijvoorbeeld vervaar digd van taftzijde, die een prach tige combinatie vormen met korte jasjes met fantasiedetails en elegante blouses. Daar kan dan weer een comfortabele, lan ge mantel overheen worden ge dragen. De gebruikte stoffen zijn luxe: fluweel, jersey, ausbren- ner, satijn, kant, suède en leer. Mysterieuze, donkere tinten doen het goed bij dit thema. We signaleren ondermeer zwart, donkergrijs, groen en diep blauw. Voor kinderen brengen de diverse kledingmerken in het nieuwe millennium enerzijds sportieve en anderzijds ro mantische, soms zelfs chique mode. Inspiratiebronnen zijn sporten als skaten, skiën en snowboarden, scouting, ruim tevaart, het Engelse landleven en (Noorse) winterfolkore, onder andere in de vorm van sneeuwkristallen. De kinderen van nu lo pen over het algemeen niet meer aan het handje mee tijdens het kopen van nieuwe kle ding. Ze stellen eisen aan hun outfit. De mo de moet makkelijk draagbaar zijn, eerder een stoere dan een iet wat tuttige look heb ben en dient gemaakt te zijn van materialen die tegen stootje kun nen. Dit winterseizoen zien we in de kinderkle dingcollecties veel comfortabele, aaibare materialen. Bijvoorbeeld zachte wol, gewassen lams wol, glanzend geschoren velours, zacht leer en suède, ted dy, borg en fleece. Verder zien we stevige katoen, denim, canvas, corduroy, twill en technische doeken die onder meer een waterafstotende behandeling hebben onder gaan. Veel stofkwaliteiten hebben een stretchkarakter, waardoor de kinderen de ruimte krijgen om te spelen. Zowel voor meisjes als voor jongens biedt de wintermode veel combinatiemogelijkheden om laag-over-laag te dragen. Opvallende details: doorgestikte, tunnel- en koordverwerkingen, ca puchons op allerhande kledingstukken/bontkra gen of randen, ritsen, borduursels en reflecte rend materiaal. Voor meisjes zien we onder andere jasjes, rok jes in verschillende mo delleringen, bloesjes, t- shirts met lange mouw, jurkjes, overgooiers, tu nieken en twin sets. Ac tuele items voor jongens zijn stevige broeken, al dan niet met afritsbare pijpen (kan ook bij de enkels zijn), skatebroe- ken, stoere sweaters, ge breide truien, bodywar mers en jacks met bad ges. Belangrijke kleuren zijn grijs, zwart, marine blauw, bordeaux, geel, oranje, paars/lila, don kerbruin en diverse groenen. We signaleren veel uni's en ton-sür-ton combina ties, maar ook dessins ontbreken in de kindermode niet. Ac tueel zijn millennium-gerelateerde prints, camouflagedruks, dierenmotieven, dessins die verwijzen naar sprookjes, bad ges en applicaties in de vorm van spiegeitjes op bijvoor beeld de mouwen van een kledingstuk. Nu de nieuwe wintermode zich sober pre senteert met veel grijs en de nadruk op minimalistisch is het aan de sieraden om zich opvallend op de voorgrond te plaat sen. Een grote trend dit najaar zijn de sie raden met kleur(edel)stenen. Saffier (blauw), smaragd (groen) en robijn (rood) vormen een mooi contrast met de actuele kledinglijnen. Ook andere kleurstenen sluiten goed aan bij het modebeeld. Stenen als granaat, aquamarijn, opaal en topaas geven een sieraad eveneens een mooie uitstraling. Een bijkomstigheid zijn de spirituele kwalitei ten van kleurstenen. Bij iedere maand hoort een bepaalde steen, de zogenaamde maand- steen. Vooral in Amerika zijn maandstenen een rage. Amerikanen geven bij ver jaardagen graag een sieraad met een kleur steen cadeau. De geboorte maand van de jarige is daar bij bepalend voor de keuze van de steen. Aan de verschillende maandstenen worden bijzondere eigenschap pen toegedicht. Opaal, de maandsteen van ok tober, verbeeldt hoop, onschuld en reinheid. Topaas (december) ge neest en versterkt en de januari-steen gra naat wijst de weg. De belang stelling voor stalen hor loges neemt toe. Ongeveer 37% van de model len is reeds uit gevoerd in staal. Een luxe uit voering in staal en zwart is de Catwalk in staal en zwart Catwalk van Baume Mercier. Dit horloge heeft een gepolijst sta len armband met schakels die met rubber zijn be kleed. Een diep zwarte wijzer plaat is in de kast en arm band geïnte greerd. Ook het stalen spanghorlo ge wordt steeds meer gesignaleerd. Deze combinatie van armband en horlo ge wordt om de arm geklemd. Een ander ac cessoire, waarvan veel wordt verwacht, is de stalen naamarmband. Deze armband bestaat uit gemakkelijk verwis selbare schakels, waar mee een unieke, per soonlijke band is sa men te stellen. Het uitgangspunt is een stalen basisband, die naar wens aange vuld kan worden met losse stalen schakels. Er zijn schakels met gouden letters en met gouden figuren als sterretjes, hartjes en bolletjes. De gouden slavenarmband heeft een restyling ondergaan. Vroeger kwa men er door stoten nog wel eens deukjes in, omdat de band van bin nen hol was. De huidige armband is zil ver Van binnen met e^n gouden buitenkant. Horloges lijken alsmaar slimmer te worden. De nieuwe Seiko Kinetic Auto Relay horloges zijn daarvan een mooi voorbeeld. Deze horlo ges kunnen stilstaan en toch de tijd onthouden. Want wordt het langer dan drie dagen wegge legd dan komen de wij zers automatisch tot stilstand. Wordt het horloge daarna weer opgepakt, schrikt een voorgepro grammeerde chip wakker en bewegen de wijzers automatisch naar de juiste tijd. Zo wordt geen energie verkwist. De Auto Relay loopt op de beweging van arm en pols. De opge wekte elektriciteit wordt direct gebruikt voor de aansturing van de wijzers en de datum en deels opge slagen. In slaapstand, met een volledige re serve, blijft het mecha nisme 4 jaar lopen. Volgens de fabrikant de langste energiere serve van een op be weging lopend uur werk ooit. De Seiko Kinetic Auto Relay horloges zijn voorzien van een bol mineraal glas en een stevige, massieve schakelband. Er zijn twee uitvoeringen met naar keuze een zwarte, blauwe, witte of grijze wijzerplaat. structuur Overigens kunnen breisels niet alleen zijn toegepast voor truien, maar ook voor broe ken, rokken en blazers. COUNTRY LOOK Een belangrijke inspiratiebron is het Engelse landleven. De country look is eigenlijk een vast gegeven in de vrouwenmode en ontbreekt vrijwel nooit in de na jaarsmode. Uiteraard gaat deze stijl met zijn tijd mee. De tradi tionele stoffen, zoals tweeds en loden, zijn aangepast aan de huidige eisen van de consument die vraagt om zachte, lichtge wicht kwaliteiten. Actuele items zijn aansluitende tweedjasjes, blazers in korte en lange versies, mantels in diverse lengtes, knie- enkellange rokjes, pantalons met een mannelijke look, rever sible (aan beide zijden draagba re) bodywarmers, sweats met of zonder capuchon en bonnette rie, variërend van grofgebreide truien tot keurige twinsets. Te rug in beeld is de plooirok, maar de verwachting is dat dit kle dingstuk (nog) niet door veel meisjes en vrouwen zal worden gedragen. In sommige collecties zien we enkellange geplooide Schotse rokken. ROMANTISCH Een andere stijl die veel vrou wen blijft aanspreken, is de ro mantiek. In welke mate het ro mantische beeld een rol speelt, is afhankelijk van het type vrouw. De collecties brengen binnen dit thema mystieke ele menten naar voren en laten te-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 25