Badmode in de winter Mode en de dag van je leven 'n Hoed(je) hoort erbij Plateauzool terug in de kast door Hans Meijer De trouwdag. Voor velen nog steeds de mooiste dag van hun leven en dan moet alles perfect zijn. De bruid en brui degom zijn het mid delpunt van de be langstelling en het eerste waar iedereen naar kijkt is de kle ding. Marleen van Zetten van Trouwmo- dezaak Incognito te Goes kan erover mee praten. Ze verkoopt niet alleen bruidskle ding, maar ontwerpt en maakt ook trouw jurken zelf. Kousenband door Ellen de Dreu Sportiever, maar tegelijk ook een stuk eleganter. Zo omschrijft Janet van Stee, ei genaresse van schoenenzaak Zoey in Middelburg, de nieu we najaars- en winterschoen. „Het accent ligt voornamelijk op de zolen", zegt ze. „En bo vendien zie je vooral het ge bruik van stof en leer dit na jaar overal terugkomen". Millennium mode Plateauzool door Marijke Va el Vroeger werden de badpak ken en bikini's aan het eind van de zomer naar de zolder boven de winkel ge bracht. Hooguit werd achter in de zaak ruimte gemaakt voor een bescheiden collec tie. Die tijd is voorbij. In de winkels van Lingerie Diane in Zierikzee en Burgh-Haamste- de hangen ook in de winter maanden honderden badpak ken en bikini's. „Steeds meer mensen gaan in die periode met vakantie naar zonnige oorden, soms meerdere ke ren", vertelt eigenaresse Wil lie Kort. Bloot door Peter Verdurmen Dat de hoed de laatste ja ren een ware rentree maakt, is te zien op straat. Als 'afmaker' van de kleding is de hoed een onmisbaar ac cessoire. In hoedenspeciaal- zaak Het Stoffenhoedje aan de Veerstraat in Zaamslag zijn ze in alle soorten en ma ten te krijgen. Modeartikel Garneringen Woensdag 15 september 1999 FAAM/VLISSINGER 21 Herfst ei winteriode Ze heeft in de vijfjaren dat ze haar zaak in trouwmode aan de Opril Grote Markt te Goes runt als geen ander kunnen zien dat het kopen van een trouwjurk een gevoelige zaak is. Vaak zonder aanstaande man, maar mét moeder, schoonmoeder of vriendin komen brui den in spé hun droomjurk uitzoeken. Zorgvuldig. Marleen van Zetten weet dankzij haar ervaring goed in te schatten, welke jurk bij welk type vrouw staat. Jurken kun nen speciaal gemaakt worden in haar atelier en er zijn ook creatieve ontwer pen van eigen makelij in de zaak te be wonderen. Ze vertelt: „Een trouwjurk is een klas siek kledingstuk. Belangrijke mode shows eindigen vaak met een bruid spaar. Maar zelden gaat het om een heel nieuwe cre atie. De kleu ren wit, gebroken wit en ivoor blij ven het meest populair. Dat geldt en trends samen in de mode ook voor de stoffen: zijde, satijn, crêpe, voile, tule en fluweel, worden het meest gebruikt. En natuurlijk de kant, pareltjes en kraaltjes voor de afwerking." Wel zijn er verschillende stijlen, die soms ook een trend worden. Ontblote rug, losse mouwen, jurken met los jasje, worden tegenwoordig steeds meer ge signaleerd. Belangrijk zijn natuurlijk de accessoires. Marleen: Zagen we vroeger de tradi tionele sluier op het hoofd en de hak- schoenen met puntneuzen, nu zien we op dat gebied veel meer variatie. Hoe den bijvoorbeeld. Van amazonehoed tot eentje met grote veren. Kroontjes zijn weer terug, vooral bij jonge bruidjes met opgestoken haar een prachtig ge zicht. Eventueel gecombineerd met een sluier, die nu vaak achter op het hoofd vastgezet is. Handschoenen, ook zonder vingers, maar met een lus om de mid delvinger en tasjes. En natuurlijk nog sieraden, lingerie en schoenen om het compleet te maken. Maar echt af is het pas met een kousenband." Incognito heeft niet alleen genoemde accessoires in huis, ook worden er bij voorbeeld petticoats verhuurd en zijn er ringkussentjes te krijgen. Cocktailjurken naar eigen ontwerp maken trouwens ook deel uit van de collectie van de trouwmodezaak in Goes. We zeiden 't al: de bruidsmode kent zijn trends, maar vertoont ook een hang naar traditie. Dat wordt bevestigd door een oud Engels gezegde: 'Something old, something new, something borro wed, something blue and a penny in your shoe'. Dit betekent zoveel als: de bruid dient een geërfd sierraad te dra gen (oud), de trouwring (nieuw), iets wat geleend is, vaak van een geliefd persoon en iets blauws. En dat is het blauwe strikje dat op de kousenband zit. Nog een muntje in de schoen en het hu welijk kan niet meer stuk. Het winkeltje in de Middelburgse Heren straat is geliefd bij modebewuste klan ten. Toch zou Janet van Stee nog wel eens wat meer echt bijdetijdse gedurfde model len willen verkopen. Ze pakt een magazine en wijst naar een aantal foto's waarop schoenen met echt vlijm scherpe naaldhakken worden afgebeeld. „Dat zou ik nu ook zo. graag willen verkopen", verzucht ze. „Maar dat is voor Zeeland toch echt niet weggelegd. We lopen hier nu eenmaal een beetje achter op het gebied van mode". Toch heeft de naaldhak ook in Zeeland de toekomst, ver wacht de schoenspecialiste. „De ontwerpers zijn er gek van en proberen die smalle dunne hak eigenlijk een beet je tegen wil en dank door te drukken", vindt ze. „Maar dan merk je dat 'alleen mooi' niet genoeg is. Mensen pak ken de schoen wel van het rek om hem te passen, maar vaak hoor ik dan gelijk op merkingen over het niet lek ker zitten. Dat is ook logisch, want we hebben net een paar jaar achter de rug waarin we aan hele brede en dus lekker comfortabele hakken zijn ge wend. Het duurt dan weer even voor mensen bereid zijn om weer naaldhakken te dragen. Zeker hier in Zeeland". Opvallend aan de nieuwe schoenmode is de geaccentueerde zoollijn. Die ziet er in sommige gevallen haast uit als een kruising tussen een voetbalschoen en een damespump. Onwaarschijnlijke combinaties zijn in, zegt ook Janet van Stee. „We gaan echt over naar een soort van millennium mode", is ze van mening. „Je ziet in alle takken van de mode dat er gezocht wordt naar een nieuwe weg. Je ziet zelfs al gezond heidsslippers onder een net pak. Dat was een paar jaar geleden toch echt on denkbaar. Maar alle mogelijkheden wor den afgetast, alle combinaties kunnen. Ook hele vreemde. Ik vergelijk sommige schoenen wel eens met schoenen die je zag in science-fiction films van een aan tal jaar terug. Dan zie je veel overeen komsten". Dat combinaties van materialen (n zijn, blijkt ook uit de collectie in de schoen winkel. Janet van Stee haalt een paar uit het schap en wijst op het gebruik van leer en stof door elkaar. „Veelal wordt gebruik gemaakt van een leren schoen die op sommige plaatsen wordt overtrokken met stretch-stoffen", licht ze toe. „En je ziet dat ook weer terug in de lange laarzen, die overigens ook heel erg in zijn deze winter. Ik zag op een beurs laatst een model lopen met een heel kort truitje, blote navel, korte rok en lange laarzen. Alles kan, deze win ter". Natuurlijk is bij mode niet alleen van be lang wat in is. Minstens net zo belang rijk is het te weten, wat nu echt niet meer kan. Janet van Stee is er heel dui delijk over. „Plateauzolen. Die kunnen echt niet meer. Je komt ze hier in Zee land nog overal tegen en er is nog steeds een duidelijke vraag naar. Maar je ziet ze echt nergens anders meer. Niet in het buitenland, maar ook niet ergens anders in Nederland. Plateauzolen zijn passé". Het accent ligt dit najaar vooral op de zool van de mrheh' ?'e 'S ele9ant en toch heel sportief en com fortabel. foto Jaap Wolterbeek Willie Kort: Steeds meer kantie naar zonnige oorden Ook het aantal vrouwen dat regelmatig toto iviarijKe i - die wat zwaarder zijn willen zelden een badpak met felle kleuren". een zwembad bezoekt om conditie en fi guur te verbeteren is de afgelopen jaren flink gegroeid. „Vooral aquajoggen is populair. Dat merk je in de winkel vooral in sep tember en januari wanneer de lessen weer beginnen". Badmode speelt daar door ook in de winter een belangrijke rol. Niet dat de rekken bij Lingerie Dia ne, in navolging van de kledingmode- trend, vol hangen met grijze badkleding. „Dat heb ik maar mondjesmaat inge kocht omdat grijs een fletse kleur is, die maar weinig mensen staat op een blote huid. Daar moet je heel mooi bruin voor zijn". Wanneer Willie Kort badmode inkoopt speelt de nieuwe modetrend slechts een bescheiden rol bij haar keuze. „Op de beurs loopt altijd wel zo'n mooi veulen tje rond te dartelen, bij wie alle nieuwe modellen en kleuren prachtig staan. Maar in mijn winkels komen ook andere types. Die houd ik in gedachten bij mijn keuze. Voor vrouwen met brede heupen zijn die modieuze, hoog opgesneden bad pakken bijvoorbeeld niet draagbaar om dat ze dan nog breder lijken en mensen Willie Kort zorgt daarom in de eerste plaats voor een grote variatie in de rekken van haar winkels. „Natuurlijk hangt er badmode in de nieuwste mo detrends. Die wordt vooral gekocht door jonge meiden en vrouwen. Tegenwoordig vaak met een bijpassende blouse die aangetrokken wordt wanneer men vanaf het strand een terrasje op loopt. Of een pareo; een bijpassen de lap van soepele stof die als rok of mini-jurkje omge knoopt kan worden. Maar de collectie omvat ook badmode die in de eerste plaats een goede pasvorm heeft of een beginnend buikje corrigeert". Dat is tegenwoordig heel goed mogelijk omdat een aantal merken modellen le vert met corrigerende binnen voering en diverse cupmaten. „Je hebt nu zelfs cup F. Daar door kan badkleding, net als lingerie, een hele goede pas vorm hebben. Er zijn zelfs badpakken voor vrouwen met een borstprothese en zwange- ren". Behalve modieuze badkleding om in te flaneren en strapless modellen om in te zonnen hangen in de rekken ook praktische modellen met een eenvoudi ge belijning en brede schouderbanden die niet snel afzakken. „Die zijn vooral populair bij mensen die zwemmen om hun conditie op peil te houden". Behalve badkleding in de nieuwste mo dekleuren en prints, hangt bij Lingerie Diane ook altijd een aantal modellen met bloemetjesmotief of dierenprints. „Veel mensen trekken zich niets aan van wat de mode voorschrijft, maar willen een badpak in een motief of kleur ze al langere tijd mooi vinden. Blauw en zwart blijven altijd populair". Willie Kort weet uit ervaring dat mensen die badkleding kg- J pen heel kritisch zijn. „Soms zijn ze wél een uur aan het passen. Logisch, wanneer je je letterlijk 'bloot' geeft wil je er zo goed mogelijk uitzien". s Eigenaresse Janny Muller merkt dat steeds meer mensen na jaren opnieuw voor de hoed kiezen. „Niet alleen de dames, ook de heren volgen tegenwoordig de mode op de voet. De hoed wordt weer dagelijks ge dragen. Daarvoor meer alleen bij spe ciale gelegenheden, zoals een trouwerij of begrafenis". Het Stoffenhoedje is de enige hoeden- speciaalzaak in Zeeuws-Vlaanderen. De klanten komen dan ook uit de hele re gio. „Er is een markt voor. Velen komen hier hun hoeden kopen voor het kerkbezoek. Vroeger moest men daarvoor speciaal naar 'de overkant', naar Beveland of Walcheren dus". De modekleur die deze winter de boventoon voert is grijs, in al lerlei tinten. Bij de hoeden zie je eenzelf de trend. Vroeger werden de hoeden gemaakt door plaatselijke hoedenmakers. Die heb je niet meer. De meeste hoeden ko men uit de fabriek. Nog altijd worden Door het veranderde mode beeld is de hoed vandaag de dag een echt modeartikel ge worden. Die ontwikkeling zie je niet alleen bij de dames, maar ook zeker bij de heren. „De mannen komen zelf een hoed uitzoeken. Dat zag je vroeger niet, toen kleedde vrouwen hun man nog aan!". Het hebben van een eigen zaak is Janny niet vreemd, haar ouders hadden in Zaam slag een juweliers/opticien zaak. „Je steekt er heel wat uurtjes in. Ik bezoek beurzen, de administratie wacht". Ze runt de zaak alleen, op zater dag heeft ze een hulp in de winkel. hoeden hand matig gemaakt, daar zitten heel wat werk uurtjes in en daarom zijn déze hoeden vrij prijzig. De meeste hoeden zijn duurzaam, zoals de vilten hoed, die opgerold in de binnenzak kan worden meegeno men. Janny Muller heeft de techniek van het hoeden maken zelf ook onder de knie. Toen ze ruim zes jaar geleden haar win kel begon volgde ze daar een speciale cursus voor. Ze ziet het echter niet zitten om hoeden van eigen makelij te verko pen. „Te bewerkelijk", oordeelt de Zaamslagse. Wel versiert ze hoeden met garneringen of een door de klant gewenst stofje. „Bruidjes willen de stof van de jurk terug laten komen in de hoed. Dat kan". Wanneer iemand een hoed in een andere kleur of maat wenst is die altijd bestelbaar. De meeste klanten van Het Stoffenhoedje zijn tussen de 35 en 50 jaar oud. Maar ook veel oudere dames bezoeken de winkel. Zij zoeken meestal een warme functionele hoed, voor de koude in de winter. Het modebeeld is voor hen minder belangrijk. Alleen de kleur wordt daar soms bij aangepast. Het Stoffen Hoedje, uniek in

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 21