Echtpaar neemt afscheid van de molen Hairmaxx: kapsalon met aanbiedingen Jeans Center De Pantalon bestaat 25 jaar Ruimte voor kampeercentrum Zijnen Damesmode sluit Onder de pannen Make-up voor gekke nachten Sluiting De Drie Tonnetjes Nieuw lijfblad voor mannen Fuchsiashow bij Intratuin Net zwanger? Afstanden tellen niet meer. HET HUIS, HARDY door Mieke Roelse Molenaarsechtpaar Jan en Janny de Regt is onlangs gestopt met hun dierenspeci aalzaak, pal naast molen De Lelie, aan de Middelburgsestraat in Koudekerke. Gewoonte getrouw kijkt Jan 's morgens hoe de wind staat. Niet meer voor de molen, maar om te weten of ze op de fiets windje mee of tegen hebben. Eigenaar Ko Mechielsen heeft, door het voormalige pand van Zuivel Service Zee land aan de Gildeweg in Vlissingen bij het zijne te trekken, eindelijk ruimte genoeg om zijn caravans behoorlijk neer te zetten. Na een ingrijpende verbouwing beschikt hij nu over duizend vierkante meter meer showroom. Kamperen Aan de Middelburgse Langeviele is on langs Hairmaxx geopend. De kapsalon wordt geleid door Tonny Benner en zijn vriendin Yvonne Alberts. Het is de zevenen twintigste vestiging in Nederland van de fran- chise-onderneming. In Goes werd eerder deze maand ook een filiaal geopend. Precies 25 jaar geleden begonnen Liesbeth en Wil Nijman hun jeanszaak in de Vlis- singse St.Jacobsstraat. Eerst Liesbeth al leen, want Wil werkte nog als vertegenwoordi ger, in jeans natuurlijk. Na een klein jaar deden ze het samen en werden de taken verdeeld. Sindsdien is daar niets aan veranderd. groeten^^uit salou Jouw cjeluk kun je delen. Woensdag 25 augustus 1999 FAAM/VLISSINGER 11 Dat Jan begonnen is als mole naar en als winkelier geëin digd is, heeft te maken met twee dingen. De veranderingen in de agra rische sector zijn er één van. Maar het allerbelangrijkste is dat molenaar een tamelijk stil Ko Mechielsen: ...hier en daar nog wat afwerken... foto Jaap Wolterbeek Een officiële opening is er nog niet geweest. „Daar hebben we midden in het seizoen geen tijd voor", zegt Mechiel sen. „Nu komen de nieuwe modellen binnen, dus dat be tekent dat mensen hun oude caravan inruilen en hun nieu we na de winter pas krijgen. Zo werkt dat prima. Voor ons omdat ik dan een goed over zicht heb van bestellingen aan de fabrikanten, en voor de klanten want die betalen geen winterstalling omdat hun oude caravan hier staat. Er moet trouwens hier en daar nog wat afgewerkt worden. Het pla fond is nog niet klaar, maar daar hebben we in de winter meer tijd voor. Voor m'n vaste klanten hou ik nog wel een open week in september". Een zolder met tenten, een rui me hoek met campingacces- soires en binnen en buiten veel, heel veel caravans. Zo langzamerhand is Mechielsen, klein begonnen met een gas- vulstation, een van de groot ste bedrijven op kampeerge- bied geworden. „En toch is ondanks de uitbreiding de boel zo weer volgebouwd hoor", vertelt Mechielsen. „Maar we hebben tot nu toe een prima seizoen gehad en als het nou een beetje wil na zomeren dan is het helemaal mooi. Met de CaravanRai in oktober is dan dit jaar wel zo'n beetje rond. En volgend jaar begint het ongeveer drie we ken voor Pasen bij de meeste mensen alweer te kriebelen. Zo ben je altijd aan het voor uitkijken". Voorlopig heeft Mechielsen ruimte genoeg om de twintig showmodellen, die de komen de weken aangeleverd wor den, neer te zetten. „Voorlopig wel", lacht Mechielsen. „Maar je weet nooit wat er in de toe komst nog gaat gebeuren. Wat dat betreft blijf ik toch met een schuin oog naar elke kant uit kijken, maar laat m'n vrouw dat maar niet horen. Die vindt het nu even wel genoeg". beroep is. Geen mens om te gen te praten. „En da's niks voor mij hè", zegt hij lachend. „Natuurlijk kwam ik in het be drijf, dat was een uitgemaakte zaak. Ik heb ook keurig m'n molenaarsdiploma gehaald op de school voor Bakkerij en Maalderij in Wageningen. Maar het leukste vond ik toch het graan ophalen bij de boe ren. Dat gebeurde eerst met paard en wagen en later met de au to. Als het dan bij ons gema len was, ging het meel weer terug en deed je hetzelfde rondje weer. Je kende ieder een en overal even kletsen. Mijn grootvader was gelukkig als hij alleen in de molen was; als de wieken draaiden en het allemaal lekker liep. Ik was lie ver onder de mensen, nog steeds trouwens". Begin jaren zestig veranderde er veel in de landbouw en in snel tempo. „Het was de tijd van de combines en de melk tanks", vertelt De Regt. „Voor ons betekende dat minder maalwerk dus moest er iets anders gebeuren. Toen ben ik begonnen met de verkoop van veevoer, 's Morgens in Middelburg laden en dan weer de boer op. Die contac ten had ik al natuurlijk, dus dat liep prima. Maar veel boe renbedrijven kregen het in de jaren erna moeilijk met al die nieuwe .wetten. Sommige boeren stopten en weer ande re gingen in plaats van koeien 'burgers houden' zoals we dat noemden. Kamperen bij de boer dus. De verkoop van veevoer liep ook terug. Maar ondertussen had den wel veel mensen honden en katten; niet alleen boeren maar dorpelingen net zo goed. Het pakhuis stond er toch en zo zijn we voorzichtig begon nen met de verkoop van hon den- en kattenvoer. M'n opa vroeg of ik gek ge worden was, toen ik het voor stelde. Honden en katten vra ten gewoon mee met de pot; daar ging je toch geen spul voor kópen Maar dat deden de mensen wel en daarna kwamen de volières en zo verschoof lang zaam maar zeker het accent van boeren en vee naar bur gers en huisdieren". Jan de Regt, hier samen met vrouw Janny: „Mijn grootvader was gelukkig als hij alleen in de molen was; als de wieken draaiden en het allemaal lekker liep. Ik was liever onder de mensen nog steeds trouwens". De molen heeft altijd ge draaid; zelfs toen door een no vemberstorm in 1940 de wie ken eraf waaiden. „Dat was een ramp, ook al omdat het oorlog was natuurlijk", weet De Regt. „Met steun van de overheid is toen een elektro motor geplaatst en zo konden we doormalen. Dat was ideaal want je was niet afhankelijk van de wind en je kon je maaluren zelf in delen. Voor die tijd kon het wel gebeuren dat je overdag weinig wind had, maar 's nachts wel. En dan moest je eruit, want gemalen moest er worden. Toen in '44 het water kwam bij de inundatie, is er speciaal een kabel van de oude PZEM in Vlissingen naar hier door getrokken zodat we stroom bleven houden. Met zo'n zol derschuit werd dan graan in Middelburg opgehaald". In 1981 is de molen gerestau reerd. De geschiedenis van de molen brengt nog een leuk detail aan het licht. In 1872 liet een familie Brasser molen De Lelie bouwen. Bij nader inzien wilde de aspi rant- molenaar toch liever boer worden. De molen werd verkocht aan de betovergroot vader van Jan de Regt. Sinds dien heeft er altijd een De Regt op de molen gezeten. Tot het moment dat Jan en Janny stopten in juli dit jaar. Maar de kring is weer rond, want Sjaak Brasser, zoon van de Biggekerkse molenaar zet de dierenspeciaalzaak voort aan de Oostweg in Biggeker- ke. Een oplossing waar zelfs de klanten heel blij mee zijn. „Als het aan de klanten lag hadden we natuurlijk nooit mogen stoppen", legt Janny de Regt uit. „Maar het is ook een soort grote familie geworden. Zo veel bloemen en cadeaus als we gekregen hebben, dat was foto Jaap Wo;terbeek echt geweldig. Daarom is het ook zo fijn dat we de klanten naar Brasser konden verwij zen. En voor hem is het ook leuk natuurlijk om meteen al een klantenkring te hebben. Het gaat een beetje op dezelf de manier als hier, maar voor al dat mensen niet naar de stad moeten met alle parkeer problemen en duurdere pro ducten, vinden ze vertrouwd". Vervelen zal het echtpaar De Regt zich niet. „Omdat je na zoveel jaar ie dereen kent en andersom, is er van rustig over de markt in Vlissingen of Middelburg na tuurlijk geen sprake. Ook als we fietsen hebben we nu de afspraak met elkaar ge maakt: niet afstappen. Dat is niet onaardig bedoeld, maar anders kom je nooit op je be stemming. We zwaaien wel hoor en we zeggen gedag, maar we fiet sen wél door", besluiten ze eenstemmig. Omschrijving horizontaal: 1 geschrift uit de oudheid; 7 onderdeel van een verwarmingske tel; 13 voorbij; 14 ongemotiveerde vrees; 16 tijdelijk gebruik; 17 rustplaats; 19 stuk hout; 21 troefkaart; 22 stannum (afk.); 23 on derkoelde waterdamp; 25 berg; 27 muzieknoot; 28 bijwoord; 29 nisvormige afsluiting; 32 uitroep; 33 boom; 35 vleesgerecht; 37 geestdrift; 39 onmeetbaar getal; 40 kunstwerk; 42 duinvallei; 43 kikker; 44 rund; 45 doel; 46 omwisseling; 47 elasticiteit; 48 plaats in Gelderland; 51 vlaktemaat; 53 zaadkorrel; 55 voeg woord; 56 opening in een muur; 57 sluwe streek; 59 de oudere (lat.afk.); 60 nachtspiegeling; 61 verdieping; 63 persoonlijk voor naamwoord; 64 overblijfsel; 66 laagte; 68 uiteinde; 70 voorzet sel; 71 kraan; 73 vrucht; 75 schaap; 76 deel van een trap; 78 aardappelgerecht; 80 ontwikkelingstrap; 81 brandstof; 82 kleine vesting. Omschrijving verticaal: 1 wintersportartikel; 2 bakplaats; 3 gelofte; 4 vreemde munt (afk.); 5 voegwoord; 6 plezier; 7 paardenmondstuk; 8 muziek noot; 9 deel van een etmaal (afk.); 10 Spaanse titel; 11 nobel; 12 betrekking tussen personen; 15 werkgever; 18 persoonlijk voor naamwoord; 20 oude lengtemaat; 23 Europeaan; 24 vleesge recht; 25 onderdeel van een kachel; 26 nachtkleding; 30 schel; 31 boom; 34 niet smeedbare delfstof; 36 reptiel; 38 woonplaats; 39 verzekeringsbewijs; 41 kinbaard; 44 hoen; 47 zeilwedstrijd; 49 part; 50 Europeaan; 51 wier; 52 grassoort; 54 slaginstrument; 56 het bieden; 58 aanwijzing; 62 putemmer; 65 bijbels persoon; 67 slee; 69 rund; 70 rustige plaats; 72 voorzetsel; 73 openbaar vervoermiddel; 74 droog (van wijn); 75 wiel; 77 en dergelijke (afk.); 78 familielid; 79 hoenderproduct; 80 muzieknoot. Er ontstaat een beroep wanneer u de letters uit de hokjes met de volgende nummers in de juiste volgorde plaatst: 6.31.33.57.65.76.82. De oplossing van de puzzel van vorige week luidt: 'theoloog'. „Waar Hairmaxx echt heel erg goed in is, is het geven van trainingen en cursussen", ver telt het ondernemersduo. „En dat is dan gelijk ook de reden waarom we voor deze organi satie hebben gekozen. Per slot van rekening, wie bij wil blij ven, zal zich moeten blijven verdiepen in de laatste mode kapsels". Dat gebeurt bij Hair maxx dan ook regelmatig. Yvonne Alberts licht toe: „Een artistic team van Hairmaxx gaat twee keer per jaar de in ternationale grote kapper shows af en bekijkt daar welke kapsels en trends ook voor de Nederlandse markt interes sant zijn. Die leren ze dan weer aan ons, zodat we altijd beschikken over de meest mo derne informatie en kapsels". Het duo zit allebei al acht jaar in het kappersvak. Niet hier in de buurt overigens: „We heb ben in Rotterdam, Breda en Roosendaal gewerkt. En we zijn allebei een poosje salon manager geweest", vertelt Tonny Benner. „Het was voor ons dan ook een logische stap om een eigen zaak te begin nen". Het pand in de Lange viele beviel gelijk uitstekend. Tonny Benner: „Het is heel ruim van opzet, precies zoals wij onze zaak ook wilden laten zijn. Een beetje privacy is nooit weg, natuurlijk". Het Hairmaxx-concept kenmerkt zich door klantvriendelijkheid, vertelt het tweetal. „We leg gen de klant echt in de wat ten. Zo nemen we de jassen van klanten netjes aan. En kun je bij ons een kopje koffie of thee krijgen. Maar ook espres so of cappuccino hoort tot de mogelijkheden. En wie één kopje niet genoeg vindt, krijgt er rustig drie. Dat maakt ons echt niet uit". Opmerkelijk voor een kapperszaak is dat er bij Hairmaxx regelmatig aan biedingen lopen. Yvonne Al- Tonny Brenner: Wie één kopje koffie niet genoeg vindt, krijgt er rustig drie. Dat maakt ons echt niet uit", foto Jaap Wolterbeek berts: „Tot eind september is er natuurlijk de openingskor ting van tien gulden voor ie dereen die in Middelburg woont of werkt. Maar daar naast hebben we nog een paar leuke aanbiedingen. Zo krijg je een Hairmaxx-cd bij twee producten van Schwarz kopf, het merk waar we hier in de salon mee werken". Voor het knippen van kinde ren tot twaalf jaar is er een speciaal tarief. „En voor jon geren van twaalf tot en met achttien jaar is er de tiener- kaart, die een korting van tien procent geeft". Eenzelfde kaart is er voor zestig-plus sers. Aan liefhebbers van spaarac ties is ook gedacht: bij elke föhn- of watergolfbehandeling wordt een stempel uitgedeeld. Wie 24 stempels spaart, krijgt twintig gulden korting op de volgende behandeling. Yvonne Alberts: „En natuurlijk de kaart waarmee je een an dere klant kunt aanbrengen. Dan geldt voor aanbrenger en nieuwe klant een korting van tien procent. Voor wat hoort wat, vinden wij". drie grote merken Wrangier, Levi's en Mustang. Later kwam daar Lois bij, maar dan had je het wel gehad". Haar man vult aan: „Alles ongewassen hè, zo hard als een plank. Dan ging ik met een partij broeken naar een wasserij in Zeeuws-Vlaan- deren en daar werden ze ge wassen. Daar was veel vraag naar. Nu zijn er zoveel soorten was singen, maar je moet het wel in huis hebben. Met maten precies hetzelfde. Die lopen van 28 tot 38, maar de drie hardlopers zijn wel 32, 34 en 30". „Begin jaren tachtig kwam er ineens een terugslag in de jeansmarkt. Toen waren we blij dat we de zaak De Pan talon genoemd hadden en niet een naam met jeans erin. We stapten over op vrijetijdskle- ding en casual. Merken als Esprit, Inwear en dergelijke. Mooie stoffen en een wat luxe- re uitstraling. Uiteindelijk zijn we na een jaar of acht toch weer teruggekomen bij de je ans. Dat was ons vak en ande re modezaken hadden alle maal wel een hoekje jeans, maar je kwam haast nergens meer zo'n groot aanbod tegen. Van die keus hebben we geen spijt meer gehad. En er veran deren voortdurend dingen. Vroeger hadden we geen spe ciale ladies-lijn. Meisjes koch ten gewoon een jongens T- shirt in small. Nu is daar, voor al door G-star en Diesel veel aanbod in, dat is echt niet te vergelijken met de mannen- kant. De spijkerrokjes komen ook weer terug in korte en lan ge modellen". Wie vijfentwin tig jaar voornamelijk aan jon geren verkoopt, krijgt een aar dig beeld van die groep. „Jon geren zijn nu veel zelfstandiger en dat vind ik wel leuk", zegt Nijman. „Vroeger had je toch meer moeders in de zaak die de kleding regelden. Maar nu veel jongeren kleed geld en baantjes hebben, rege len ze dat zelf. Een andere minder leuke verandering is de verharding van het zakendoen. Het is allemaal veel sneller en zakelijker geworden. Je moet er steeds harder voor werken en dat is niet altijd even plezie rig. Maar zolang we er nog zin in hebben gaan we gewoon door". Wil Nijman: „Jongeren zijn nu veel zelfstandiger", foto Jaap Wolterbeek „Dat wil zeggen dat Wil de cre atieve kant doet; de inrichting van de winkel met name", legt Liesbeth uit. Het jaar waarin de Nijmans begonnen, 1974, was natuurlijk midden in de gou den jeansjaren. Liesbeth be aamt dat: „We hadden toen dé Damesmodezaak Zijnen was ruim dertig jaar een gezichtsbepa lend element in de Vlissingse Sint Jacobspassage. Die periode is na 30 september definitief afgesloten: dan sluit eigenaresse Els Zijnen voorgoed de deuren. Hoewel ze het werk altijd met plezier gedaan heeft, vindt ze het een mooi moment om te stop pen. De vele bedankjes die ze inmiddels al van klanten ontving, ziet ze als blijk van waardering voor haar aanwezigheid. Daar is Els Zijnen blij mee, want: „Ik heb er zelf voor gekozen, maar het blijft een afscheid". Het populaire kookblad Tip Culi nair heeft een eigen lijn pannen en keukenhulpjes op de markt gebracht. De pannenset telt vijf kookpannen, een saus- en hap jespan. De keukenhulpjes, 33 in totaal, variëren van knoflook- pers tot spaghetti-lepel. De ge reedschappen zijn gemakkelijk te reinigen en verkrijgbaar van af een tientje. De kookset is van af eind augustus te verkrijgen bij alle V&D-vestigingen. Pannenset van Tip Culinair. Crazy Nights, heet de Marbert- cosmeticalijn voor het komende najaar. In deze decoratieve cos metica zijn werkelijk alle stijlen mogelijk, waardoor steeds voor een nieuwe 'look' kan worden gekozen. De collectie bestaat uit elf mooie, maar vooral ook praktische producten. Als be langrijkste kleuren worden vooral rood, roze, bruin en blauw genoemd. De Marbertlijn Crazy Nights is te verkrijgen bij veel drogisterijen en parfume- riën. Goud- en zilversmid Lenie Bal heeft haar werkzaamheden in De Drie Tonnetjes afgesloten. Het pand in de Vlissingse Sint Ja cobspassage is inmiddels verkocht. De goud- en zilversmid be gint per 1 oktober met de verkoop van nieuw werk in de Nieuw- straat 180. Behalve de verkoop van nieuw werk doet Lenie Bal er repareren en is er een kleine collectie van andere goud- en zilversmeden, 's Middags is het atelier gesloten: dan wordt er gewerkt, onder andere aan een zomerexpositie die volgend jaar op het programma staat. Wie gek is van techniek, elektro nica, computers en digitale me dia doet er goed aan eens een bezoekje te brengen aan de boekhandel. Daar ligt namelijk sinds 18 augustus het gloed nieuwe tijdschrift Toi! in de schappen, een blad met boeien de artikelen over toepassingen van techniek. In het eerste num mer alles over reddingsopera ties op zee, elektronisch super fotomodel 'Webbie' en de on line 'verkoop van gevechtsvlieg tuigen of tanks. Voor het eerste nummer geldt een speciale in troductieprijs van vijf gulden. Bij Intratuin Koudekerke wordt van 30 augustus tot en met 4 september een Fuchsia show gehouden. Hieraan gekoppeld is een wedstrijd waarbij fuchsiakwekers uit de hele provincie strij den om de wisseltrofee. Wie een prachtig exemplaar heeft staan en mee wil dingen naar de eer, kan zijn of haar plant maandag 30 augustus inleveren bij Intratuin. Prijsuitreiking is 4 september. Dari wordt duidelijk of A. Hofman uit Looperskapel- le zijn wisseltrofee voorgoed mee naar huis mag nemen: hij won de voorgaande twee jaren steevast de eerste prijs. De Zeeuwse Fuchsia Vereniging is aanwezig met een stand in Intra tuin tijdens de Fuchsiashow. Vlissingen Walstraat 105 (0118)411897 Middelburg Lange Ceere 5 (0118)624073 .www.muslc house.nl inclusief de hit Eiffel 65 iSW (advertentie) Meld je aan of bel voor meer Informatie gratis 0800 - 022 80 70, of je informatrice: Middelburg e.o.: tel. 0118 - 611 547 Goes e.o.: tel. 0113 - 220 890 Schouwen Oulveland: tel. 0111 - 415 199 advertentie Eyecatcher uit de Collectie van Het Huis: multifocale glazen voor 450,- per paar. Krasbeslendig en ontspiegeld. Alleen verkrijg baar bij de opticien die zich Het Huis mag noemen. zien zonder zorgen VLISSINGEN - BELLAMYPARK 38 - TEL. (0118)41 20 10

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 12