DEZE WEEK IN PARTY: PARTY MEE OP HUWELIJKSREIS MET DAPHNE EN RICHARD Gehoorverlies: nummer één op lijst chronische ziekten Hmmwmm MARILENE'S LIJDENSWEG: ZUS WEL ZWANGER! Vijgheter verandert naam in De Hoge Duinen ROBERT LONG: IK WIL ER NOG EEN JONGE GOZER BU' Techno Janssen dubbel zo groot Nieuwe eetzaal voor Pom Lay Waterstanden 06-9771 Weerbericht 06-9775 Op de hoek van de Scheldestraat en Paul Krugerstraat in Vlissingen is de zaak van Techno Janssen al een tijd een vertrouwd beeld. Doordat 'buurman Dierenbescher ming' het pand te koop aanbood, konden de Janssens hun zaak na een grondige ver bouwing uitbreiden tot twee keer zoveel ruimte. Gemakkelijke nieuwe snack Zonsverduistering 11 augustus Flexibele vouwfiets Warm weer tips voor GFT-bak Winnend staatslot in Oost-Souburg Gehoorverlies is een vervelende zaak. En de groep mensen die er last van heeft, wordt steeds groter. Jongeren nemen in die groep een steeds belangrijkere plaats in. „Gehoorver lies is nummer één op de lijst van chronische ziekten in Nederland. En dat is niet op de laat ste plaats te danken aan keiharde muziek in discotheken, walkman of geluidshinder op het werk". Café-restaurant De Vijgheter onder aan de Vlis- singse duinen is onherkenbaar veranderd. Van naam, van inrichting en van eigenaar. En dat was precies de bedoeling van de huidige on dernemers Chris van Zalen en Edwin Vreeke. Chinees-Indisch restaurant Pom Lay aan de Vlissingse Kleine Markt is onlangs een flink stuk groter geworden. Beneden was al plaats voor zo'n zestig eters, maar daar is nu een eet zaal op de eerste verdieping bij gekomen. Het restaurant biedt nu plaats aan meer dan hon derd gasten en kan voortaan ook feesten en partijen herbergen. Woensdag 28 juli 1999 FAAM/VLISSINGER 11 (advertentie) Edo Janssen, zoon van de eigenaar en met z'n vrouw en babyzoon boven de zaak wonend, kreeg er ook privé dus meer ruimte bij. „Dat was fijn, zeker met zo'n kleine erbij en eindelijk een echte badkamer, maar voor de zaak was het nog be langrijker", vertelt hij. „Je kunt alles beter presente ren. Het klein huishoudelijk bij voorbeeld. Koffiezetappara ten, strijkijzers en dergelijke staan nu veel overzichtelij ker dan eerst. Vroeger stond alles dicht op elkaar en vaak erg rommelig. Ver geet ook niet dat bij fornui zen mensen wél een goed bééld willen hebben van wat ze kopen; ook de zij- en achterkanten zijn belang rijk. Die ruimte is er nu. De wasmachines en drogers staan nu zoais ze bij de mensen thuis ook staan, op elkaar dus". De wand waar de koel/vriescombinaties zijn ondergebracht, traditioneel 'het witgoed' krijgt door de erbovenop geplaatste stof zuigers in felle kleuren een leuk accent. En de audio/vi deo hoek heeft ook meer ruimte. Edo Janssen zegt het zo; „Breedbeeldtelevi sie is natuurlijk nu veel ge vraagd, maar het is precies wat het zegt. Een breed beeld, dus ook daar moet je meer ruimte voor hebben. En verrijdbare tv-meubels hebben we nu ook staan". Minstens zo belangrijk is voor Techno Janssen de uitbreiding van het maga zijn en de reparatieruimte. „Daar zijn we een begrip mee in Vlissingen", vertelt Janssen. Dat is altijd een sterk punt geweest van mijn vader en voor de vas te klanten is het goed om te weten dat Boudewijn Vis na de jaarwisseling definitief zijn assistent wordt". Een ouderwets familiebedrijf is Techno Janssen want vader Janssen doet de reparaties, zijn vrouw de verkoop en algemeen onderhoud, zoon Edo in- en verkoop en zijn vrouw, samen met haar schoonmoeder de admini stratie. De jongste Janssen- telg is nog maar zes maan den. „Hij hoeft nog niks", zeggen Edo en z'n vrouw. „Niet in de zaak en hij hoeft bok niet technisch te we zen, maar als-ie ooit wil zal er wel wat te regelen zijn". En voorlopig kan de zaak met deze verbouwing nog even vooruit. Knorr introduceert een gemakkelijke en snelle hongerstiller voor thuis, op kantoor, school en vakantie: de Tastebreaks. Ze zijn er in drie trendy smaken, tomato-mozarella pasta, carbona ra pasta en bacon union potatoe. De Tastebreaks zijn verpakt in een handige cup met daarin een apart zakje knapperige crou tons. De bereiding is eenvoudig en snel. Kokend water toevoe gen, goed roeren, even laten staan, croutons erbij en klaar is de warme snack. Knorr Tastebreaks zijn verkrijgbaar bij nagenoeg alle supermarkten en zijn te vinden in het kant-en-klare-maaltij- denschap. EXCLUSIEF! HUISARTSEN Middelburg: Zaterdag tot 23 uur: P.F. de Doelder, Bellinkplein 1, tel. 639933. Zondag tot 23 uur: L. v.d. Meer, Bellinkplein 1, tel. 639933. Visites aanvragen voor 10 uur. Spreekuur voor drin gende gevallen 12.30 tot 13 uur en 17.30 tot 18 uur (zonder af spraak). Vlissingen: Zaterdag tot 24 uur: E. Kant, Sa ba laan 3, tel. 471017. Zondag tot 24 uur: W.N. Oster- man, De Kempenaerstraat 2, tel. 479791. Visites aanvragen voor 10 uur. Spreekuur voor dringen de gevallen 12.30 tot 13 uur en 17.30 tot 18 uur (zonder af spraak). Souburg, Nieuw- en St. Joos- land, Arnemuiden, Gezond heidscentrum Middelburg- Zuid (praktijken van J.H. Ver- vloet, J.C. Ponten, J. Visser): Zaterdag tot 24 uur: J.C. Ponten, Oude Rijksweg 4, Nieuw- en St. Joosland, tel. 627664. Zondag tot 24 uur: J.F.M. Bergen, Ka naalstraat 89, Oost-Souburg, tel. 461500. Visites aanvragen voor 10 uur. Spreekuur voor dringen de gevallen van 12.30 tot 13 uur en van 17.30 tot 18 uur. Grijpskerke, Gapinge, Oostka- peile, Serooskerke, Vrouwen polder, Veere en Zanddijk: Za terdag en zondag: R. van Tol, Markt 12, Veere, tel. 501271. Biggekerke, Koudekerke, Me- liskerke en Zoutelande: Van vrijdag 18 uur t/m zondag 24 uur: A.A. van der Male, Duinweg 59, Zoutelande, tel. 561282. Aagtekerke, Domburg en Westkapelle: Van vrijdag 18 uur t/m zondag 24 uur: W. Spek- horst, J.W. Schuurmanstraat 6, Domburg, tel. 581271. West- en Midden-Walcheren: Zaterdag en zondag: A. Stutter- heim, Rapenburg 4, Meliskerke, tel. 561760. TANDARTSEN Spreekuur voor spoedgevallen van 11 tot 12 uur: Zaterdag en zondag: P.FI.E. Cappenberg, A. Gogelweg 59, Vlissingen, tel. 465557. APOTHEKEN Middelburg: van vrijdag 18 uur tot de vrijdagmorgen daaropvol gend (geopend van 8.30 - 18 uur): Apotheek Dauwendaele, Roozenburglaan 18, tel. 627471. Vlissingen: van vrijdag 18 uur tot de vrijdagmorgen daaropvol gend (geopend van 8.30 - 17.30 uur): Apotheek Van de Sande, Badhuisstraat 30-36, tel. 412066. VERLOSKUNDIGEN Vlissingen en Oost-Souburg: Van donderdag 20 uur tot zondag 22 uur: H. Hament, tel. 471140. Middelburg: Van donderdag 20 uur tot zondag 20 uur: J. Drijdijk, tel. 626045. DIERENARTSEN Kleine huisdieren: (gezel schapsdieren): Zaterdag en zon dag: A.J. Ruys, Stadsschuur 1, Middelburg, tel. 613118. Spreek uren zonder afspraak 11-12 uur en 17-18 uur. Dierenartsenpraktijk Middel burg: (grote huisdieren) tel. 633803. Visites aanvragen van 8- 9 uur. Dierenartsenpraktijk Oostka- pelie: Oude Domburgseweg 33A, Oostkapelle, tel. 581443. Behandeling kleine huisdieren op afspraak. Dierenartsenpraktijk Melisker ke: (kleine huisdieren): Kelder- weg 1, tel. 592838. Heel Nederland, en dan met name de zuidelijke gebieden, staat woensdag 11 augustus in het teken van de zonsverduiste ring. Wie in Middelburg samen met anderen naar de zonsver duistering wil kijken, kan dat doen op het Abdijplein. Daar hou den De Drvkkery, Focus Optiek en Van Fraassen Holland Inter national een feestje vanwege de unieke gebeurtenis. Speciale eclipse-brilletjes zijn voor die dag voor een luttel bedrag te koop bij de deelnemende zaken. De slagwerkgroep Pramontana zorgt voor muzikale begeleiding tijdens de zonsverduistering (tussen 11.30 en 14 uur). Maar ook in Vlissingen maakt men zich klaar voor het spektakel. De opticiens van Het Huis, waaronder Hardy, geven hun klanten een gratis eclipsebril uit die de ogen optimaal beschermt tegen de zon, die alhoewel verduisterd, toch gevaar voor de ogen kan opleveren. In een speciale brochure is bovendien informatie te vinden over de aanstaande verduistering, plus een deelname formulier waarmee inzenders kans maken op een geheel ver zorgde sun-cruise. Door nieuwe ontwikkelingen in techniek en materialen is het mogelijk geworden comfort en stabiliteit in één vouwfiets te combineren. De vouwfiets is met name populair voor op de boot, op de camping, in de trein en voor woon/werkverkeer. De Flexx One en Flexx Two zijn vouwfietsen van het merk Altra en zijn alleen te koop bij Profile-fietsspecialisten. De Flexx One heeft knijpremmen en is opvouwbaar. De Flexx Two heeft drie versnellingen, een terugtraprem en is doordat 'ie twee keer op vouwbaar is, nog compacter. De Flexx Two: drie versnellingen en toch compacter. Het scheiden van afval is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Maar in de zomer, wanneer de temperatuur stijgt, geeft de GFT-bak soms overlast. Om die tegen te gaan heeft de stich ting Milieu Centraal een aantal tips tegen stank: zorg dat de bak niet in de volle zon staat, gooi niet te veel vochtige dingen weg en laat keukenafval eerst uitlekken. De bak blijft schoner wan neer als onderste laag een droge ondergrond gebruikt wordt als takjes en snijbloemen of een eierdoos. Kunststof zakken zorgen vaak juist voor meer stank, omdat de inhoud in de zak gaat gis ten. Verder is het belangrijk om het afval niet aan te stampen maar goed luchtig te houden. Wordt de bak maar eens per twee weken geleegd is het verstandig om vlees- en visresten in de bak te gooien die het eerst geleegd wordt. Op een staatslot dat gekocht is bij Primera Kerkhove aan de Oost-Souburgse Kanaalstraat is vorige maand, bij de juli-trek king, een forse prijs gevallen. Maar liefst een ton kan de bezitter van het lot ophalen in bij de Staatsloterij in Den Haag. A. Kerk hove, eigenaar van Primera Kerkhove, zegt niet te weten wie het winnende lot bij hem kocht. Maar het is niet voor het eerst dat een lot van hem in de prijzen valt. „In de afgelopen vier jaar is er hier al drie keer een hoofdprijs uitgegaan", vertelt hij vol trots. door Ellen de Dreu Aan het woord is Erik van Wijngaarden, die samen met Erwin van de Land in de Mid delburgse Korte Delft 'All Ears' heeft geopend - een win kel in hoorapparaten en ge- hoorbeschermers. Het duo had al een zaak in Goes, maar besloot de grenzen te verleg gen en ook op Walcheren ac tief te worden. Wie van de dokter het advies krijgt om een hoorapparaat te nemen, staat doorgaans niet te juichen. „Veel mensen den ken bij het woord hoorappa raat aan een knots van een ding dat achter je oor hangt", weet Van Wijngaarden. „Maar dat is tegenwoordig echt niet meer nodig". Hij laat een aan tal apparaatjes zien dat inder daad verbazingwekkend klein is en wijst naar de kleinste: „Die zie je echt niet zitten in het oor". Het vernuftige stukje techniek is nauwelijks groter dan een krent en heeft een op vallend uitsteekseltje dat eruit ziet als een soort antenne. Dat blijkt het echter niet te zijn: „Nee", lacht van Wijngaarden, „met dat dingetje haal je het gehoorapparaatje weer uit je oor. Het is zo klein dat je er op een andere manier bijna geen grip op hebt". Bij All Ears kan iedereen naar binnen lopen voor een hoor- test. „Met die test kunnen we zien hoe erg het verlies van gehoor bij iemand is. Maar we kunnen dan nog niet gelijk een hoorapparaat aanmeten. Als we iemand binnen krijgen die in aanmerking komt voor een apparaat, sturen we die door naar de keel- neus- en oorarts. Ziektekostenverzekeraars ei sen namelijk dat die een ver- wijsbrief maakt. Zonder tus senkomst van een arts krijg je niks vergoed". Wanneer de klant eenmaal doorverwezen is door de spe cialist, wordt een gehoorappa raat aangemeten. Dat gaat niet zomaar. „Het kost erg veel tijd", vertelt Van Wijn- Erik van Wijngaarden: „Walkmans zouden begrensd moeten worden. Zo kun je veel ellende be sparen gaarden. „We proberen eerst hier in de winkel een aantal modellen. De klant kiest er uit eindelijk één uit en neemt die voor een proefperiode van zes tot acht weken mee naar huis. Zo heb je een redelijke termijn waarin je eens het één en arj- der kunt uitproberen". Klanten wordt dan ook aangeraden om in die periode eens een aantal dingen te doen waarbij ze het apparaatje goed kun nen testen. „Een keer naar de Schouwburg gaan, thuis tele visie kijken. Dat soort dingen", verduidelijkt Van Wijngaar den. „Per slot van rekening wil iedereen dat het apparaat in de meest uiteenlopende si tuaties goed werkt. En werkt het niet, dan proberen we ge woon een ander model. Er zijn ongeveer dertig fabrikanten op de markt en alle apparaat jes hebben een eigen klank- foto Jaap Wolterbeek kleur. Daar zit altijd iets tussen dat werkt". Pas wanneer het gehoorapparaat optimaal werkt, krijgt de klant een reke ning toegestuurd. Behalve voor de aanschaf van een gehoorapparaat kunnen slechthorenden ook bij All Ears terecht voor het onder houd van hun hulpstuk. En voor gehoorbeschermers. „Want preventie is heel be langrijk. We hebben hier net een verbouwing gehad, vlak voor de opening van de zaak. En dan zie ik het weer: man nen die aan de slag gaan zon der oorbeschermers. 'Die zie ik over een paar jaar terug', denk ik dan altijd bij mezelf. Mensen hebben soms echt geen idee hoe het is om slechthorend te zijn. Of dat harde geluiden daar echt in vloed op hebben". De groep jongeren die in aan merking komt voor een ge hoorapparaat wordt almaar groter. Dat is niet verwonder lijk, vindt Van Wijngaarden. „Als je ziet wat voor geluids- niveau's er in discotheken en café's soms bereikt worden, is dat logisch. En vlak de walk man ook niet uit. Want er komt een power uit die knop jes, dat is gewoon niet nor maal meer. Mensen zetten dat dan ook nog eens rechtstreeks op hun oor. Dat is vragen om proble men, maar tegen de tijd dat je er last van krijgt ben je al te laat. Walkmans zouden be grensd moeten worden, zo zou je veel ellende kunnen voorkomen". Wie wil weten hoe het met zijn of haar eigen gehoor gesteld is, kan binnen lopen bij All Ears voor een gratis hoortest. Wie er niet te lang mee wacht, kan daarbij ook nog rekenen op een gratis cd. Daarop wordt aan de hand van een sketche en bekende muziekstukken duidelijk ge maakt hoe belangrijk goed ge hoor is. eigen pannen voor ƒ25 frites halen. Houten keetje Na het seizoen gaat het werk gewoon door. De heren hou den nog een slag om de arm. „Je kunt tenslotte nog niet al les overzien", zeggen ze eer lijk. „Maar bruiloften en partij en horen daar zeker bij. En 's winters na een strandwande ling een kop erwtensoep of warme chocolademelk ook. De jaarwisseling, dat is toch wel iets speciaals deze keer. Vooruit inschrijven en betalen en dan de rest van de avond eten en drinken wat je wilt. Champagne en vuurwerk er bij, dat moet toch lukken". In de moderne inrichting val len de aparte tafelstukjes op. Geen standaard vaasjes met drie anjertjes. „Klopt hele maal", lacht Van Zalen. „M'n vrouw is eigenaresse van Bloemenshop Roos, dus voor die kant van de zaak houden we het ook in de familie". Bo ven de kapstok is het nog leeg, maar daar komt veran dering in. „Van André van Sabbe, die hier begonnen is met een houten keetje, heb ben we een mooie oude foto gekregen. Met foto's van vóór en na de verbouwing wordt dat een leuke serie", zegt Van Zalen. „Hij is ook al geweest om te kijken, net als de oude mevrouw Huvers die vroeger met haar man een horecabe drijf had op de plek waar nu Hotel Westduin is. Allebei vonden ze het schitterend ge worden en eerlijk is eerlijk, dat is het ook, al zeggen we het zelf". Van Zalen is er duidelijk over. „Het was ooit een prima zaak", zegt hij. „Maar toen wij het overnamen had het een slechte naam gekregen. De keuken was zo onhygiënisch dat mensen ziek van het eten werden. Rare verhalen over erotische avondjes deden de ronde en over de toestand van het interieur kunnen we kort zijn: uitgewoond, hè Ed?". Ed is Edwin Vreeke, al negen jaar collega van Van Zalen op de veerboot van de PSD. Met de opheffing van de veer dienst in het verschiet, was dit een unieke kans voor het tweetal. „Hoewel we tijdens de verbouwing elkaar weieens aangekeken hebben of het ooit goed zou komen", ver zuchten ze. Zeven weken heeft de verbouwing geduurd, maar het resultaat is er dan ook naar. „We hebben het be wust heel licht en zonnig ge houden en alles, maar dan ook alles moest vernieuwd worden", legt Van Zalen uit. „Het vet kon je van de muur schrapen en de keuken vol deed bij lange na niet aan de eisen. Alleen de kassa is nog hetzelfde, schoongemaakt dat wel". neert de bediening en de bar. Aanpoten is het wel, vooral als er veel mensen tegelijk ko men. „Daarom hebben we ook een aparte kaart voor het terras", vertelt Van Zalen. „Plate-service, want dat gaat sneller. Dat is prettig voor ons en voor de gasten. Er zijn erbij die het liefst al vanaf de dui nen de bestelling willen schreeuwen, zodat het klaar staat als ze beneden zijn. Bin nen is er een uitgebreidere menu-kaart, daar hangt ook een andere sfeer. Je zou den ken dat mensen op vakantie geen haast hebben, maar als ze eenmaal besteld hebben dan moet het ook gelijk op ta fel staan. We doen het echter met een kleine groep. Om die reden kunnen we bij een ge zelschap ook niet iedereen een apart bonnetje geven. Vooral Duitsers hebben dat graag. Wij hebben één bon, die moet betaald worden en de rest zoeken ze onderling maar uit. Dat kost te veel tijd". Naast het terras is nog een cafetaria voor meeneemge- rechten en blikjes (fris)drank. Mensen uit vakantiehuisjes komen daar regelmatig met Aparte bonnetjes De keuken wordt bemand door Van Zalen en zijn zoon Emmanuel. Vreeke coördi- Edwin Vreeke en Chris van Zalen maakten van De Vijgheter een heel nieuw bedrijf. foto Jaap Wolterbeek Eigenaar van Pom Lay is Zifu Guo. Samen met zijn vrouw en dochters runt hij de zaak al sinds 1990. Vijf jaar later volg de de eerste verbouwing, waarbij de keuken en het res taurant grondig aangepakt zijn. Het gezin woonde toen op de bovenverdiepingen van het pand. Om de eetzaal te kunnen creë ren, moest een extra verdie ping boven de bestaande eta ges worden gebouwd. Zo ont stond er meer ruimte voor de zaak, terwijl de familie er toch kon blijven wonen. „Een flinke verbouwing", geeft Guo toe. „Maar het resultaat mag er dan ook zijn. De eetzaal bo ven is vooral be doeld voor feesten en partijen. Groe pen kunnen hier nu echt lekker op zich zelf zijn, zonder dat andere gasten last van ze hebben. En verder gebruiken we de eetzaal als het erg druk is in de zaak beneden". Het pand aan de Kleine Markt is al 32 jaar in gebruik als Chinees restau rant. Of, beter ge zegd, Chinees-In disch. Want de ge rechten die in Ne derland gelden als 'Chinees', zijn dat over het algemeen Z/'fo Guo niet. „Babi Pan- kamer. gang is bijvoorbeeld echt een Indisch gerecht en dat geldt eigenlijk voor de meeste ge rechten die hier als 'typisch Chinees' bekend staan", zegt Guo. Dat is volgens hem his torisch zo gegroeid. „In die tijd kwamen veel Nederlan ders terug uit wat toen nog Nederlands-lndië heette. Die waren gewend aan het Oos terse eten en misten dat hier. Je had in die tijd wel al een aantal Chinese restaurants en de koks zijn toen Indische ge rechten erbij gaan doen. Dat is ook niet zo vreemd, allebei de keukens zijn Oosters. Maar wie in een ander land dan Ne derland naar een Chinees gaat en daar om Babi Pangang vraagt, wordt niet-begrijpend aangekeken". Behalve de standaard-gerech ten die bij elke Chinees ver krijgbaar zijn, worden in Pom Lay ook specialiteiten geser veerd. „Bijvoorbeeld uit de keukens van Peking, Shanghai en Sechuan. Ik, maar ook de chef-kok in de keuken, heb hier speciale certificaten voor gehaald. En verder letten we heel goed op de kwaliteit. Dat alles lekker vers is, en goed schoon. De laatste tijd zijn we ook be zig met het vetgehalte. Je ziet toch dat mensen steeds ge zonder willen eten. Daar moet je dan ook als restaurateur re kening mee houden". Daar naast biedt de kaart van Pom Lay ook een aantal vegetari sche menu's. „Maar vriende lijke service, dat staat echt voorop". en zijn vrouw in de eetzaal, die voorheen dienst deed als woon- foto Jaap Wolterbeek Drie verrassende smaken in Tastebreaks

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 11