DEZE WEEK IN PARTY: DUMPT ANGELA SCHIJF HAAR DANSER VOOR BORSATO? Kappersduo 'Hans en Anneke' wordt Partners in Hair HAYA EN EMILY: RUZIE OM Al£X WESTENWIND-INTRIGE: ACTRICE BETRAPT MINNAAR IN BED VAN EEN ANDER mmmmmm Frisse wind door café The Flying Dutchman Kleurenanalyse bij Intense Tien jaar Ruud de Bree Open dag opslag haven Nieuwe eigenaren Duinlust Nieuwe showroom Muziekcentrum Middelburg McBacon terug bij McDonalds Hogeschool start opleiding Tolk Software tegen millenniumproblemen In een monumentaal pand aan de Kaai in Veere zijn Hans van den Hamer en Anneke Blaauw onlangs hun kapsalon 'Partners in Hair' begon nen. Het duo is nieuw in de ondernemerswe reld, maar over het kappersvak hoeft niemand ze iets te vertellen. Service Niet extreem Tien jaar geleden opende Ruud de Bree zijn schoen- en sleutelmakerij in de Middelburgse Segeersstraat. „Toen nog als franchisenemer van de landelijke Moto-keten", vertelt hij. „Maar daar ben ik nu van af gestapt, het is nu echt helemaal mijn eigen zaak". Bij de Koudekerkse Beautysalon Intense kan het publiek sinds kort behalve voor een schoonheidsbehandeling ook terecht voor een kleurenanalyse. Schoonheidsspecialiste Miran da Nieuwenhuijze vertelt over deze manier om te bepalen welke kleuren iemand goed staan. Leo Huser is Middel burger. Eerlijk geeft hij toe dat, als zoveel Middelburgers, hij vroeger van Vlissin gen maar twee dingen goed vond: de Boule vard en de bus naar Middelburg. Onlangs nam hij sa men met zoon Rob bert café The Flying Dutchman aan de Smallekade/Bellamy- park over. Vlissingen staat duidelijk weer op de kaart in huize Huser. Vaardigheden Trefpunt Woensdag 19 mei 1999 FAAM/VLISSINGER 9 (advertentie) UEFDESGEVECHT nauwelijks foto's van model len aan de muur hangen. „Dat hebben we bewust gedaan", vertelt Blaauw. „Want het is zo moeilijk als klanten ernaar wijzen en dan zeggen 'dat wil ik ook'. Kijk, je kunt vier vrou wen op dezelfde manier knip pen, maar je krijgt ook vier keer een ander kapsel. Elk hoofd is anders, per slot van rekening". HUISARTSEN Middelburg: Zaterdag tot 23 uur: G.J.M. Meijjer, Oosterschelde- straat 12, tel. 639933. Zondag tot 23 uur: .F.J.J. Buytendijk, Noord- weg 419, tel. 639933. Maandag tot 23 uur: G.J.M. Meijjer, Oos- terscheldestraat 12, tel. 639933. Visites aanvragen voor 10 uur. Spreekuur voor dringende geval len 12.30 tot 13 uur en 17.30 tot 18 uur (zonder afspraak). Vlissingen: Zaterdag tot 24 uur: F. Bronzwaer, Badhuisstraat 31, tel. 412525. Zondag tot 24 uur: F. Legemate, Troelstraweg 411, tel. 468021. Maandag tot 24 uur: A.A.M. Termeer en F. van den Berg, Rosenburglaan 1, tel. 465253. Visites aanvragen voor 10 uur. Spreekuur voor dringende gevallen 12.30 tot 13 uur en 17.30 tot 18 uur (zonder af spraak). Souburg, Nieuw- en St. Joos- land, Arnemuiden, Gezond heidscentrum Middelburg-Zuid (praktijken van J.H. Vervloet, J.C. Ponten, J. Visser): Zaterdag tot 24 uur: J.C. Ponten, Oude Rijksweg 4, Nieuw- en St. Joos- land, tel. 627664. Zondag tot 24 uur: H.J. Roelofsen, Prins Bern- hardstraat 2, Arnemuiden, tel. 601308. Maandag tot 24 uur: H. Meijer, Kanaalstraat 70, Oost- Souburg, tel. 461212. Visites aanvragen voor 10 uur. Spreek uur voor. dringende gevallen van 12.30 tot 13 uur en van 17.30 tot 18 uur. Grijpskerke, Gapinge, Oostka- pelle, Serooskerke, Vrouwen polder, Veere en Zanddijk: Za terdag, zondag en maandag: G. Rullens, Dorpsstraat 2, Oostka- pelle, tel. 581276. Aagtekerke, Biggekerke, Dom burg, Koudekerke, Meliskerke, Westkapelle en Zoutelande: Van vrijdag 18 uur t/m zondag 12 uur: PK. Noorlander, Middel burgsestraat 94, Koudekerke, tel. 551231. Van zondag 12 uur t/m maandag 24 uur: l/V. Spekhorst, J.W. Schuurmanstraat 6, Dom burg, tel. 581271. West- en Midden-Walcheren: Zaterdag, zondag en maandag: B. Bouwense, Valkenisseweg 42, Biggekerke, tel. 552190. TANDARTSEN Spreekuur voor spoedgevallen van 11 tot 12 uur: Zaterdag, zondag en maandag: G.H.P.J. Miljoen, Eemstraat 3, Oost-Sou burg, tel. 461530. APOTHEKEN Middelburg: van vrijdag 18 uur tot de vrijdagmorgen daaropvol gend (geopend van 8.30 - 18 uur): L. v.d. Boogert, Vrijland straat 79, tel. 627471. Vlissingen: van vrijdag 18 uur tot de vrijdagmorgen daaropvolgend (geopend van 8.30 - 17.30 uur): Apotheek Van de Sande, Bad huisstraat 30-36, tel. 412066. VERLOSKUNDIGEN Vlissingen en Oost-Souburg: Van donderdag 20 uur tot zondag 22 uur: S. v.d. Kaaden, tel. 471140. Maandag: H. Klompe, tel. 471140. Middelburg: Van donderdag 20 uur tot zondag 20 uur: M. de Jon ge, tel. 616761. DIERENARTSEN Kleine huisdieren: (gezelschaps dieren): Zaterdag, zondag en maandag: C. Brink, Meanderlaan 326, Middelburg, tel. 611011. Spreekuren zonder afspraak: 11- 12 uur en 17-18 uur. Dierenartsenpraktijk Middel burg: (grote huisdieren) tel. 633803. Visites aanvragen van 8- 9 uur. Dierenartsenpraktijk Oostka- pelle: Oude Domburgseweg 33A, Oostkapelle, tel. 581443. Behandeling kleine huisdieren op afspraak. Dierenartsenpraktijk Melisker ke: (kleine huisdieren): Kelder- weg 1, tel. 592838. Dierenarts A. Meijns, Oostka- pelseweg 12, Grijpskerke, tel. 593060. Zaterdag en zondag: geen dienst. Kloosterboer Vlissingen en Labour Service Zeeland (LSZ) hou den zaterdag 5 juni open dag. Het terrein van Kloosterboer is dan van 10 tot 14 uur geopend voor belangstellenden. Die ma ken een rondwandeling over de kades en door de loodsen, die in temperatuur verschillen van twintig graden onder nul tot de buitenluchttemperatuur. Op verschillende punten zijn informa tiestands ingericht, waar medewerkers van Kloosterboer en LSZ uitleg geven over de opgeslagen producten en het werken in de Haven. Hierbij zijn ook Zeeland Seaports, de Stichting Vlissingse Havenbelangen en de Gemeente Borsele vertegen woordigd. Verder zijn er demonstraties van grote kranen en staat er een tweetal leveranciers van heftrucks. Zij zullen een behendigdheidsparcours voor heftrucks uitzetten. De rondlei ding duurt ongeveer een uur. Hotel-restaurant Duinlust, juist onderaan de duinovergang bij Dishoek, heeft nieuwe eigenaren gekregen. Veel zal daarvan voor het publiek echter niet te merken zijn, vertelt Jurben Ub- bink, die samen met Inge Markusse voortaan Duinlust zal lei den. Ubbink: „We zetten het oude, perfecte concept van Duin lust voort. Dus lekker eten, een pension en een gezellig terras". Muziekcentrum Middelburg in de Lange Delft heeft een face lift gehad. Het achterste gedeelte van de zaak, de piano showroom, is verbouwd. De oude betimmering is weggehaald en vervangen, net als het plafond. Door de verbouwing oogt de showroom groter en heeft hij een frisse, verjongde uitstraling gekregen. Het assortiment blaasinstrumenten is danig uitge breid. Ook de lijn vleugels en piano's van topmerken als Schim mel, Yamaha en Petrof is verbreed. Na groot succes in 1997 is de McBacon - tijdelijk - terug in het assortiment van de hamburgergigant. Tot en met 6 juni is de bijzondere hamburger bij alle McDonalds restaurants te verkrij gen. De McBacon bestaat uit een broodje met hamburgers van rundvlees, een plak cheddarkaas, uitjes, ketchup, mosterd en een plak knapperige bacon. Wegens succes geprolongeerd: de McBacon. Op initiatief van het Zengin Tolkencentrum Zeeland heeft de Hogeschool Zeeland - in samenwerking met Arbeidsvoorzie ning Zeeland - de nieuwe opleiding 'Tolk' ontwikkeld. De oplei ding is bestemd voor werkzoekenden die opgeleid willen wor den tot tolk en één van de volgende talen spreken: Arabisch, Koerdisch (Badini, Soerani, Koermadijji), Afghaans (Dari, Pusti), Perzisch, Albanees, Servo-Kroatisch of Russisch. In de cursus worden basisvaardigheden aangeleerd die nodig zijn om te kunnen tolken bij Justitie, gezondheidszorg of gemeentelijke in stellingen. De opleiding duurt een jaar. Naar aanleiding van de artikelen over de millennium problema- thiek die een aantal weken geleden in de Faam/Vlissinger ver schenen, belde P. Azarbad, een vertegenwoordiger uit Nieuw- en Sint Joosland, de redactie. Hij vertelde dè oplossing te hebben: een cd-tje genaamd 'Millennium-Fixer'. Wie niet zeker weet of z'n computer last krijgt van de overgang van 1999 naar 2000, kan door het draaien van deze cd-rom zowel soft- als hardware pro blemen voorkomen. De software is geheel Nederlandstalig en voor ongeveer dertig gulden te koop bij verschillende boekhan dels, benzinestations en videotheken op Walcheren. P. Azarbad met de enige Nederlandstalige millennium-software die op de markt te verkrijgen is. Anneke Blaauw is al 23 jaar kapster. Collega Hans van den Hamer mag zich, met bijna 13 jaar ervaring, ook een oude rot in het vak noemen. Het duo leerde elkaar jaren gele den kennen in een kapsalon in Vlissingen. „En dat klikte", vertelt Van den Hamer. „En toen ik op een gegeven mo ment kans zag om een kapsa lon in Veere over te nemen, heb ik haar gevraagd of ze het niet samen met me wilde doen". Zo gezegd, zo gedaan. Maar de zaken liepen anders dan verwacht. De overname liet lang op zich wachten en het tweetal ging zelf op zoek naar een pand. Dat werd gevonden in het ou de postkantoor van Veere. Buiten aan de gevel hangt nog een aandenken uit die tijd: een ouderwets rode brie venbus. Binnen is de inrich ting niet strak en modern, zo als bij zoveel kapperszaken. Blaauw: „We hebben de in richting in de sfeer van het pand gehouden. Het is zo'n mooi pand, daar past geen strakke koele inrichting bij". Wat verder opvalt is dat er Op het visitekaartje van Part ners in Hair staat ook heel prominent 'Hans en Anneke'. „Nee, de zaak heet echt niet zo. Maar dat hebben we ge daan omdat mensen in Veere ons eigenlijk alleen kennen als Hans en Anneke". Het duo wil zich van andere kapsalons onderscheiden door de klant te verwennen met een flinke dosis service. Blaauw: „Dat is eigenlijk het vervelende als je voor een Hans van den Hamer en Anneke Blaauw: „Als het moet, kunnen we de klanten zelfs halen en weer thuisbrengen". (foto Jaap Wolterbeek) baas werkt. Die wil vaak toch soms niet zoveel tijd voor een wel. We pakken dus de jas maar één ding en dat is geld klant als je wel zou willen. Nu aan bij binnenkomst, zorgen verdienen. Daardoor heb je we eigen baas zijn, kan dat voor een kopje koffie en hel pen de klant weer terug in de jas. En als het moet, als ie mand bijvoorbeeld slecht ter been is, komen we de klant halen en brengen die dan ook weer thuis". Het tweetal richt zich op een doelgroep vanaf ongeveer 25 jaar. „En daarbij zijn we eigen lijk meer trendvolgers dan trendsetters", weet Van den Hamer. „De echte extreme kapsels, die doen we eigenlijk nooit. Maar daar moet ik dan ook bij zeggen dat daar hier in Veere niet zoveel vraag naar is". In de zaak worden producten van het merk Joico gebruikt. „Een kwalitatief hoogstaande lijn", vindt Van den Hamer. „We werken er al een paar jaar mee, en je merkt dat klan ten er heel tevreden over zijn. En dat telt natuurlijk". Behalve Joico staan er ook producten van Ice. Blaauw: „Dat is eigen lijk de jongeren-lijn van Joico. Die is iets goedkoper, maar ook heel goed. De lijn is alleen minder uitgebreid: Bij Joico kun je kiezen uit verschillende verzorgende shampoos bij voorbeeld, terwijl er in de Ice- lijn maar één soort zit". Ruud de Bree: „Ze zeggen wel eens: schoenmaker, blijf bij je leest. Maar dat gaat tegenwoordig niet meer op". (foto Jaap Wolterbeek) Ruud de Bree - „eigenlijk ben ik opgeleid voor banketbak ker" - rolde in het vak nadat hij een aantal zeer uiteenlo pende carrières had gepro beerd. „Ik heb zelfs nog, in een vakantiebaantje, achter de vuilnisauto aangelopen". Bij het Arbeidsbureau vond hij een vacature voor een leerling schoenhersteller. „Daar heb ik op gereageerd. Ik heb mijn di ploma's gehaald en zo ben ik er in gerold". De Bree houdt van zijn vak: „Alles wat hier binnenkomt is stuk en alles dat naar buiten gaat is gere pareerd. Het is leuk als klan ten hun schoenen bijna niet meer terugkennen na een goede beurt. Zo heb je echt eer van je werk". Behalve voor schoenreparaties en het (na)maken van sleutels kun nen klanten ook bij hem te recht voor naamplaatjes en deurnummers. „Ik heb hier wel zo'n beetje de grootste collectie van Middelburg bijel- kaar", vertelt De Bree, die in zijn piepkleine winkeltje en vanuit de ruimte vöör zijn zaak inderdaad een imposant assortiment heeft opge bouwd. „Plexiglas, emaille, gewoon glas, plastic: allerlei soorten naamborden heb je tegenwoordig. Ze worden trouwens niet a la minute ge maakt. We schrijven de gege vens op en de klant kan ze na een paar dagen op komen ha len". Verder slijpt De Bree scharen en messen en pakt hij inciden teel nog wel eens een ander reparatieklusje aan. „Ze zeg gen wel eens: schoenmaker, blijf bij je leest. Maar mensen gooien tegenwoordig hun schoenen zo snel weg, dat je als schoenmaker wel sleutels en andere zaken erbij moet doen. Anders overleef je het gewoon niet", weet De Bree uit tien jaar ervaring. De kleurenanalyse gaat uit van vier typen mensen: lente, zomer, herfst en wintertypes. „Ik gebruik zeventig verschil lende drapeershawls en ga sa men met de klant voor de spiegel zitten om te kijken welke kleuren goed staan. Aan de hand daarvan kan ik zien tot welk type die persoon hoort. En aan de hand daar van krijgt de klant een kleu- renpaspoort waarmee misko pen tot het verleden horen", zo legt de schoonheidsspecia liste de methode kort uit. Bij welk type iemand inge deeld wordt, hangt af van de kleur van de huid, ogen en ha ren. De kleurenanalyse kan gedaan worden bij iedereen van pakweg dertig jaar en ou der. „Vöör die leeftijd kun je het beter niet doen, omdat de huid en haarkleur dan nog vaak verandert. Maar de me thode is vooral goed voor mensen die bijvoorbeeld cou perose of acne hebben. Je staat er echt van versteld als je ziet hoe je gezicht kan ver grauwen en oplichten door het dragen van de verkeerde of juiste kleur. En verder is het natuurlijk goed voor iedereen die een beetje onzeker is. Je hebt door het kleurenpaspoort natuurlijk een fijne hulp bij het winkelen", vertelt Miranda Nieuwenhuijze. Dat kleurenpaspoort is een mapje met daarin per type een overzicht van de kleuren die dat type goed zou staan. „Een herfsttype, dat ben ik zelf, staat bijvoorbeeld heel goed met aardetinten, zie je wel?". Ze wijst de kleuren aan en vervolgt: „De kleuren zijn op stof gedrukt, zodat je goed kunt vergelijken. Dat maakt het ook zo bijzonder. Je mag trouwens ook altijd kleuren gebruiken die iets zachter zijn dan die op de kaart. Iets har der niet, want dan kom je weer in de kleuren van een ander type en kan het weer misgaan". De kleurenanalyse is volgens haar nog niet zolang bekend in Zeeland. Om haar klanten over een drempel te helpen is er de hele maand mei en juni een kennismakingskorting van tien procent. Bovendien geldt er extra voordeel voor wie met z'n tweetjes komt. Miranda Nieuwenhuijze: „Je staat er versteld van hoe je gezicht kan vergrauwen of oplichten door het dragen van de verkeerde of juiste kleur". (foto Jaap Wolterbeek) „Da's natuurlijk maar een geintje, hè", zegt Huser. „Dat ik niet meteen ruzie met half Vlissingen heb, want The Flying Dutchman is een be grip in Vlissingen. Die naam blijft en het blijft een bruine kroeg. Maar wel met een frisse wind erdoor, want dat was echt nodig". Die frisse wind geldt in eerste instantie het schilderwerk en de verlichting. Huser: „Het moet veel lichter worden. The Flying is wel een bruine kroeg, maar zo héél donkerbruin hoeft nou ook weer niet. En er zijn wat zaken die er uit gaan. Het chesterfield-zitje ziet er niet uit. Daar moet wat anders voor komen. En als je een zaak overneemt dan wil iedere ondernemer toch altijd dingen veranderen, wij dus ook". begin van een seizoen. „Je weet eigenlijk niks hè", erken nen de Husers. „Volgend jaar om deze tijd zijn we een hoop wijzer. Dan heb je een Straat festival mee gedraaid en een winterperiode. Tijdens het Be vrijdingsfestival was het bij voorbeeld geweldig druk, dan zie je meteen al dingen die an ders moeten. De eeuwwisse ling; ook zoiets. Misschien heb je wel veel vaste klanten die dan iets van je verwach ten, een besloten feest of zo. Maar dat is al over een half jaar en dat is te kort om in te schatten hoe het zal gaan. We willen ook live muziek gaan doen, misschien niet elke week maar toch heel regelma tig. Ook daar zit je weer met: welke bands, wat voor mu ziek". Ondanks een aantal onzeker heden zien vader en zoon het wel degelijk zitten in Vlissin gen. „Samen met je zoon een kroeg opbouwen, dat is toch machtig", glundert Leo. „Rob bert studeert in Tilburg maar heeft daar ook de nodige ho- reca-ervaring opgedaan in studentenkroegen. Achter de bar dan, hè. En ik heb altijd in de ondernemershoek gezeten, een eigen zaak gehad, verte genwoordiger geweest. Die mensenkennis en commercië le vaardigheden kan ik nu goed gebruiken. En verder kan je niet meer doen dan zeggen: kom nou maar naar The Flying Dutchman en kijk wat er veranderd is". In de zo mermaanden is het café van twaalf tot twee uur open en in de wintermaanden vanaf vier uur 's middags. Plannen hebben vader en zoon Huser genoeg maar of ze die kunnen uitvoeren is afhan kelijk van een aantal factoren. „Neem bijvoorbeeld de doel groep, de mensen die je graag in je café zou willen hebben", vertelt Robbert. „Wat ons voor ogen staat is een café waar ik zelf met m'n maten wat zou kunnen drinken, maar waar ik ook met m'n vader naar toe zou gaan. Of m'n va der met m'n moeder. Geen puur jongerencafé dus. Maar Vlissingen stikt van de studen ten. Als je die met een groep drie avonden in de week binnen- hebt zou je wel gek zijn als je zegt: dat hadden we eigenlijk niet zo bedoeld. Het moet ge woon weer een trefpunt wor den voor gezellige mensen". Zijn vader vult aan: „Een be- drijfsborrel is ook zo'n voor beeld. Aan het eind van de week met je collega's ergens wat drinken, dat zou hier heel goed kunnen. We willen ook wat meer aan hapjes doen. Snacks, kaasplankjes, schaal tje pinda's. Een kleine lunch- kaart misschien in de toe komst". Het is moeilijk starten aan het Vader en zoon Huser achter de bar in The Flying Dutchman. (foto Jaap Wolterbeek)

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 9