WI ISS E VERBOUWINGS Autobedrijf Melse Goes GRANDIOZE OCCASIONSHOW 7 8 MEI RUIM OCCASIONS VRIJDAG 7 MEI 10.00-21.00 ZATERDAG 8 MEI 10.00-17.00 Amundsenweg 35 Welke auto u ook zoektf hk&kti heeft 'ml! Provincie Zeeland INCOGNITO Grote Kortingen ~20%zr Walstraat 88 Vlissingen Tel.416400 (achter de Zeelandhallen) ADVERTEREN DOET VERKOPEN Meer veiligheid op de wegen in De Zak juweliers Water, water, water Mooie Mei-aanbiedingen! tot 60% Incognito Bruidsmode Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 18/1999 Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Stremming Arne Bediening bruggen Inwoners van Zuid-Beveland die meer willen weten of willen meepraten over een omvangrijke aanpak van de wegen in De Zak kunnen woensdag 19 mei, tussen 16.00 en 21.00 uur, binnenlopen in De Stenge in Heinkenszand. Betrouwbaarheid Is Onze Kracht Hoge kortingen op japonnen van uiteenlopende collecties Alle Baldini bruidsschoenen 50,- p.p. Alle nieuwe collectie Högl schoenen 10% korting. Kleine verbouwing, Armbandencolliers, ringen oorsieraden, enz. enz. enz. Woensdag 5 mei 1999 FAAM/VLISSINGER 7 Abdij Nieuws Water. Het is overal. Het stroomt soms met bakken uit de lucht. Het komt uit de kraan. Het gaat op en neer in de zeearmen. Het wordt afgevoerd via watergan gen. Het staat in plassen op het land. De voortdurende en soms dreigende aanwezigheid van het water maakt het nodig de water huishouding goed te regelen. De provincie doet dat in het zogehe ten Waterhuishoudingsplan. De voorbereidingen voor een nieuw plan zijn ondertussen in volle gang. Begin volgend jaar moet een eerste concept op tafel lig gen. Eind van dat jaar is uiteinde lijk het laatste woord aan Provin ciale Staten. Ondertussen is in vijf werkgroepen vrijuit nage dacht: stedelijk gebied, landelijk gebied, slim met water, ruimte voor water en deltaranden. Stedelijk gebied In de werkgroep stedelijk gebied is als voorlopige conclusie ge trokken dat het niet meer aan gaat woonwijken aan te leggen in laag gelegen gebieden of peilver- lagingen aan te passen bij landin richtingsplannen. Landelijk gebied De werkgroep landelijk gebied stelt onder meer dat landbouw en natuur en valt los te koppelen. De werkgroep ziet wel wat in verfij ning van het peilbeheer, uitgaan de van de verschillende belangen die er zijn. Maar de groep stelt ook dat er geen behoefte is klei ne natuurgebiedjes, waar het vrij wel onmogelijk is het waterpeil op de gewenste hoogte te hou den zonder schade aan omrin gende landbouw te veroorzaken. De groep kiest niet voor wat ze noemen 'bloempotnatuur'. Milieutijdingen Wie meer wil weten over het waterhuishoudingsplan dat in de maak is en uitgebreider wil lezen over de bevindingen van de ver schillende werkgroepen, kan Milieutijdingen nr. 54 (gratis) aan vragen bij het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Mid delburg, tel. (0118) 63 14 00. Vanaf woensdag 5 mei is de nieu we provinciale brug over het Kanaal door de Oude Arne be schikbaar voor het wegverkeer. Dezelfde dag nog wordt de hulp brug verwijderd. Daarvoor wordt een werkvaartuig gebruikt. Het zou handiger zijn als de hulp brug nog een week zou kunnen blijven liggen, maar in verband met de voortgang van de werk zaamheden kan ze niet langer beschikbaar zijn. Als gevolg daarvan gaat het afstellen van het bewegingswerk en de aansturing van de nieuwe brug gepaard met extra strem mingen voor het wegverkeer en wel op vrijdag 7, maandag 10 en dinsdag 11 mei. Voor de afstel ling is het nodig de brug een aan tal keren te bewegen. Doordat de stremmingen per keer vrij lang kunnen duren, beginnen de werk zaamheden steeds pas na negen uur 's morgens. De zondag na Hemelvaartsdag -16 mei- worden de bruggen over het Kanaal door Walcheren be diend tussen negen uur 's mor gens en negen uur 's avonds. Dat is drie uur langer dan op een gewone zondag wanner de brug gen worden bediend van 10 uur 's ochtends tot zeven uur 's avonds. De extra tijd houdt verband met de te verwachten extra recreatie ve drukte als gevolg van Hemel vaartsdag en het daaraan gekop pelde lange weekeinde. Om het wegverkeer zo min mogelijk te hinderen, is de recreatievaart gevraagd bij voorkeur gebruik te maken van de extra bedienmgs- tijd in de vooravond, dus tussen zeven en negen uur. Trieste balans 24 doden; 450 mensen gewond. Dat zijn de gevolgen van 2.600 geregistreerde ongevallen in het verkeer in De Zak in vijf jaar tijd: 1993 tot en met 1997. Het werkelijke aantal ongevallen ligt beduidend hoger: rond de 10.000 stellen onderzoekers. Dat grote verschil komt doordat niet alle ongevallen worden gere gistreerd. Naarmate er minder letsel is, neemt de registratie af. En als ongevallen alleen blikscha de tot gevolg hebben of bijvoor beeld een slag in het wiel van de (brom)fiets en dergelijk materieel ongerief, komt nog geen twintig procent van de ongevallen in de boeken terecht. Handen in elkaar Om de veiligheid in het verkeer te vergroten is het nodig de we gen zelf onder de loep te nemen, het gebruik van de wegen (een vierbaansweg en een provinciale weg bijvoorbeeld hebben een andere functie dan een kronkelig weggetje over een dijk) en, heel belangrijk, het gedrag van de verkeersdeelnemers. Praktisch probleem is dat het beheer van de wegen niet de verantwoorde lijkheid is van één instantie. Zeven instanties zijn eigenaar van wegen in het gebied en moeten deze wegen beheren: de ge meente Borsele, Goes en Kapel- Ie, Waterschap Zeeuwse Eilan den, Zeeland Seaports, provincie Zeeland en Rijkswaterstaat. 'De zeven' hebben ondertussen de handen in elkaar geslagen en wil len gezamenlijk het gebied aan pakken. De aanpak staat be schreven in het zogeheten Mas- terplan. Onderscheid De plannenmakers maken onder scheid tussen verkeersruimte en verblijfsruimte. Op de doorgaan de wegen, verkeersaders, die moeten zorgen voor een vlotte doorstroming van het verkeer, krijgt het verkeer de ruimte. Met andere woorden: wie van dorp naar dorp wil of nog verder, moet veilig en vlot de doorgaan de weg kunnen nemen. En het moet met zo zijn dat dit soort wegen voortdurend verstopt zijn door bijvoorbeeld recreatief ver keer of landbouwverkeer. Als een vlotte doorstroming mogelijk is, is er ook geen reden meer sluip routes te nemen door polders of over dijkjes. Alle andere wegen dan de door gaande wegen zijn te bestempe len als wegen in verblijfsruimte. Dat wil zeggen ruimte om te recreëren, te winkelen, te wonen en te werken. Het is de bedoeling het verkeer op deze wegen ondergeschikt te maken aan de aard van het verblijf. Om te beginnen Op een vrij eenvoudige manier zijn op korte termijn al maatrege len te nemen die de veiligheid in het verkeer vergroten. Als een maal duidelijk is op welke wegen het doorgaande verkeer de ruim te krijgt, is het van belang dat de voorrang op rotondes en voor rang op de verkeersaders overal in het gebied op dezelfde manier is geregeld. In de zogeheten ver- blijfsgebieden valt te denken aan uitbreiding van 30 km/u-zones en het invoeren van 60 km/u zones; voorrang voor fietsers die van rechts komen en voorrang van bromfietsers op de rijbaan. En natuurlijk valt er ook veel te ver beteren aan het gedrag van de verkeersdeelnemers. Daar is aan te werken door goede voorlich ting en controle op het nakomen van de regels. Kortom: wie zich met aan de regels houdt kan er vrij zeker van zijn dat hij of zij bin nen niet al te lange tijd na de overtreding een acceptgiro in de bus krijgt om een boete te beta len. En verder De maatregelen op korte termijn zijn natuurlijk niet afdoende. Boeren die met hun trekkers naar het land gaan, moeten dat veilig kunnen doen. Niet alleen voor hun eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van andere weggebruikers. Zo valt er op dit moment niet aan te ontkomen dat bijvoorbeeld in de oogsttijd of in het voorjaar grote landbouw voertuigen gebruikmaken van doorgaande wegen. Ze moeten wel; op een andere manier aan komen op de plaats van bestem ming is vaak niet mogelijk. Aanleg van parallelwegen zou soelaas kunnen bieden. En op routes waar sprake is van druk landbouwverkeer en druk fietsver- keer, valt te denken aan het scheiden van dit soort verkeer. Dat kan op verschillende manie ren. Als de weg breed genoeg is, is met het aangeven van lijnen op de weg eenvoudig een fietspad te maken. Op een aantal plaatsen is er wellicht niet aan te ontko men een apart fietspad aan te leggen, soms is het mogelijk aparte routes aan te geven en het aanbrengen van een soort vluchthaven om even te kunnen uitwijken zal op weer andere plek ken voldoende soelaas bieden. Fietsverkeer Vooral de fietser is kwetsbaar in het verkeer. Hoewel de Zak van Zuid-Beveland bekend staat als een vriendelijk gebied om te fiet sen valt er voor het dagelijks woon-werkverkeer (maar ook voor de recreant op de fiets) nog belangrijke winst te behalen. Intensief autoverkeer en fietsver keer op dezelfde weg is onder meer te vinden op de routes Heinkenszand - Goes, Heinkens zand - Nisse - Kwadendamme en 's Gravenpolder - Kapelle. Het reajiseren van goede fietsvoorzie- ningen zien de plannenmakers als noodzakelijk. Waar veel recreatief fietsverkeer is, gaan de gedach ten uit naar het weren van auto verkeer op deze routes. Meer weten Wie meer wil weten kan het mas- terplan verkeersveiligheid Zuid- Beveland inzien in de gemeente huizen van Borsele, Kapelle en Goes in het kantoor van het Waterschap in Goes en in het informatiecentrum van de provin cie, Abdij 9 in Middelburg. Gratis samenvatting Het complete masterplan is een redelijk omvangrijk boekwerk. Vandaar dat er een samenvatting van de plannen is gemaakt. De samenvatting is gratis verkrijg baar bij het informatiecentrum van de provincie, tel. (0118) 63 14 00. Meepraten en commentaar Wie wil meepraten over de plan nen of meer wil weten kan zoals gezegd terecht tijdens de inloopuren woensdag 19 meijn De Stenge in Heinkenszand. Tot 7 juni is het mogelijk schriftelijk te reageren op de plannen. Wie dat doet moet de reactie sturen naar: Projectteam Verkeersveilig Zuid-Beveland, postbus 1, 4450 AA Heinkenszand. De gemeente Borsele heeft het voortouw bij het opstellen en uit voeren van de plannen. LjOHN DEERE Openingslijden. maandag I'm vrijdag van 08.00-17.00 uur zaterdag 03 00-12.00 uur TUIN- PARKMACHINES De Roterij 14 - 4328 BA Burgh-Haamstede Tel. 0111 -653742 Fax: 0111 -652764 Verkoop - Service - Reparatie - Inruil Alle aanbiedingen zijn geldig t.e.m. 31 mei 1999. N.B. niet in combinatie met andere kortingen. Opril-Grote Markt 12 4461 AK Goes Tel. 0113-233890 Witsel 200

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 7