WI
ISS
E
VERBOUWINGS
Autobedrijf Melse Goes
GRANDIOZE
OCCASIONSHOW
7 8 MEI
RUIM
OCCASIONS
VRIJDAG 7 MEI 10.00-21.00
ZATERDAG 8 MEI 10.00-17.00
Amundsenweg 35
Welke auto u ook zoektf
hk&kti heeft 'ml!
Provincie Zeeland
INCOGNITO
Grote Kortingen
~20%zr
Walstraat 88 Vlissingen Tel.416400
(achter de Zeelandhallen)
ADVERTEREN DOET VERKOPEN
Meer veiligheid op de wegen in De Zak
juweliers
Water, water, water
Mooie
Mei-aanbiedingen!
tot 60%
Incognito Bruidsmode
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 18/1999
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Stremming Arne
Bediening bruggen
Inwoners van Zuid-Beveland die meer willen weten of willen meepraten
over een omvangrijke aanpak van de wegen in De Zak
kunnen woensdag 19 mei, tussen 16.00 en 21.00 uur,
binnenlopen in De Stenge in Heinkenszand.
Betrouwbaarheid Is Onze Kracht
Hoge kortingen op japonnen van
uiteenlopende collecties
Alle Baldini bruidsschoenen
50,- p.p.
Alle nieuwe collectie Högl schoenen
10% korting.
Kleine verbouwing,
Armbandencolliers, ringen
oorsieraden, enz. enz. enz.
Woensdag 5 mei 1999
FAAM/VLISSINGER
7
Abdij
Nieuws
Water. Het is overal. Het stroomt
soms met bakken uit de lucht.
Het komt uit de kraan. Het gaat
op en neer in de zeearmen. Het
wordt afgevoerd via watergan
gen. Het staat in plassen op het
land. De voortdurende en soms
dreigende aanwezigheid van het
water maakt het nodig de water
huishouding goed te regelen. De
provincie doet dat in het zogehe
ten Waterhuishoudingsplan. De
voorbereidingen voor een nieuw
plan zijn ondertussen in volle
gang. Begin volgend jaar moet
een eerste concept op tafel lig
gen. Eind van dat jaar is uiteinde
lijk het laatste woord aan Provin
ciale Staten. Ondertussen is in
vijf werkgroepen vrijuit nage
dacht: stedelijk gebied, landelijk
gebied, slim met water, ruimte
voor water en deltaranden.
Stedelijk gebied
In de werkgroep stedelijk gebied
is als voorlopige conclusie ge
trokken dat het niet meer aan
gaat woonwijken aan te leggen in
laag gelegen gebieden of peilver-
lagingen aan te passen bij landin
richtingsplannen.
Landelijk gebied
De werkgroep landelijk gebied
stelt onder meer dat landbouw en
natuur en valt los te koppelen. De
werkgroep ziet wel wat in verfij
ning van het peilbeheer, uitgaan
de van de verschillende belangen
die er zijn. Maar de groep stelt
ook dat er geen behoefte is klei
ne natuurgebiedjes, waar het vrij
wel onmogelijk is het waterpeil
op de gewenste hoogte te hou
den zonder schade aan omrin
gende landbouw te veroorzaken.
De groep kiest niet voor wat ze
noemen 'bloempotnatuur'.
Milieutijdingen
Wie meer wil weten over het
waterhuishoudingsplan dat in de
maak is en uitgebreider wil lezen
over de bevindingen van de ver
schillende werkgroepen, kan
Milieutijdingen nr. 54 (gratis) aan
vragen bij het informatiecentrum
van de provincie, Abdij 9 in Mid
delburg, tel. (0118) 63 14 00.
Vanaf woensdag 5 mei is de nieu
we provinciale brug over het
Kanaal door de Oude Arne be
schikbaar voor het wegverkeer.
Dezelfde dag nog wordt de hulp
brug verwijderd. Daarvoor wordt
een werkvaartuig gebruikt.
Het zou handiger zijn als de hulp
brug nog een week zou kunnen
blijven liggen, maar in verband
met de voortgang van de werk
zaamheden kan ze niet langer
beschikbaar zijn.
Als gevolg daarvan gaat het
afstellen van het bewegingswerk
en de aansturing van de nieuwe
brug gepaard met extra strem
mingen voor het wegverkeer en
wel op vrijdag 7, maandag 10 en
dinsdag 11 mei. Voor de afstel
ling is het nodig de brug een aan
tal keren te bewegen. Doordat de
stremmingen per keer vrij lang
kunnen duren, beginnen de werk
zaamheden steeds pas na negen
uur 's morgens.
De zondag na Hemelvaartsdag
-16 mei- worden de bruggen over
het Kanaal door Walcheren be
diend tussen negen uur 's mor
gens en negen uur 's avonds. Dat
is drie uur langer dan op een
gewone zondag wanner de brug
gen worden bediend van 10 uur
's ochtends tot zeven uur
's avonds.
De extra tijd houdt verband met
de te verwachten extra recreatie
ve drukte als gevolg van Hemel
vaartsdag en het daaraan gekop
pelde lange weekeinde. Om het
wegverkeer zo min mogelijk te
hinderen, is de recreatievaart
gevraagd bij voorkeur gebruik te
maken van de extra bedienmgs-
tijd in de vooravond, dus tussen
zeven en negen uur.
Trieste balans
24 doden; 450 mensen gewond.
Dat zijn de gevolgen van 2.600
geregistreerde ongevallen in het
verkeer in De Zak in vijf jaar tijd:
1993 tot en met 1997.
Het werkelijke aantal ongevallen
ligt beduidend hoger: rond de
10.000 stellen onderzoekers.
Dat grote verschil komt doordat
niet alle ongevallen worden gere
gistreerd. Naarmate er minder
letsel is, neemt de registratie af.
En als ongevallen alleen blikscha
de tot gevolg hebben of bijvoor
beeld een slag in het wiel van de
(brom)fiets en dergelijk materieel
ongerief, komt nog geen twintig
procent van de ongevallen in de
boeken terecht.
Handen in elkaar
Om de veiligheid in het verkeer
te vergroten is het nodig de we
gen zelf onder de loep te nemen,
het gebruik van de wegen (een
vierbaansweg en een provinciale
weg bijvoorbeeld hebben een
andere functie dan een kronkelig
weggetje over een dijk) en, heel
belangrijk, het gedrag van de
verkeersdeelnemers. Praktisch
probleem is dat het beheer van
de wegen niet de verantwoorde
lijkheid is van één instantie.
Zeven instanties zijn eigenaar van
wegen in het gebied en moeten
deze wegen beheren: de ge
meente Borsele, Goes en Kapel-
Ie, Waterschap Zeeuwse Eilan
den, Zeeland Seaports, provincie
Zeeland en Rijkswaterstaat. 'De
zeven' hebben ondertussen de
handen in elkaar geslagen en wil
len gezamenlijk het gebied aan
pakken. De aanpak staat be
schreven in het zogeheten Mas-
terplan.
Onderscheid
De plannenmakers maken onder
scheid tussen verkeersruimte en
verblijfsruimte. Op de doorgaan
de wegen, verkeersaders, die
moeten zorgen voor een vlotte
doorstroming van het verkeer,
krijgt het verkeer de ruimte. Met
andere woorden: wie van dorp
naar dorp wil of nog verder,
moet veilig en vlot de doorgaan
de weg kunnen nemen. En het
moet met zo zijn dat dit soort
wegen voortdurend verstopt zijn
door bijvoorbeeld recreatief ver
keer of landbouwverkeer. Als een
vlotte doorstroming mogelijk is,
is er ook geen reden meer sluip
routes te nemen door polders of
over dijkjes.
Alle andere wegen dan de door
gaande wegen zijn te bestempe
len als wegen in verblijfsruimte.
Dat wil zeggen ruimte om te
recreëren, te winkelen, te wonen
en te werken. Het is de bedoeling
het verkeer op deze wegen
ondergeschikt te maken aan de
aard van het verblijf.
Om te beginnen
Op een vrij eenvoudige manier
zijn op korte termijn al maatrege
len te nemen die de veiligheid in
het verkeer vergroten. Als een
maal duidelijk is op welke wegen
het doorgaande verkeer de ruim
te krijgt, is het van belang dat de
voorrang op rotondes en voor
rang op de verkeersaders overal
in het gebied op dezelfde manier
is geregeld. In de zogeheten ver-
blijfsgebieden valt te denken aan
uitbreiding van 30 km/u-zones en
het invoeren van 60 km/u zones;
voorrang voor fietsers die van
rechts komen en voorrang van
bromfietsers op de rijbaan. En
natuurlijk valt er ook veel te ver
beteren aan het gedrag van de
verkeersdeelnemers. Daar is aan
te werken door goede voorlich
ting en controle op het nakomen
van de regels. Kortom: wie zich
met aan de regels houdt kan er
vrij zeker van zijn dat hij of zij bin
nen niet al te lange tijd na de
overtreding een acceptgiro in de
bus krijgt om een boete te beta
len.
En verder
De maatregelen op korte termijn
zijn natuurlijk niet afdoende.
Boeren die met hun trekkers naar
het land gaan, moeten dat veilig
kunnen doen. Niet alleen voor
hun eigen veiligheid, maar ook
voor de veiligheid van andere
weggebruikers. Zo valt er op dit
moment niet aan te ontkomen
dat bijvoorbeeld in de oogsttijd of
in het voorjaar grote landbouw
voertuigen gebruikmaken van
doorgaande wegen. Ze moeten
wel; op een andere manier aan
komen op de plaats van bestem
ming is vaak niet mogelijk.
Aanleg van parallelwegen zou
soelaas kunnen bieden. En op
routes waar sprake is van druk
landbouwverkeer en druk fietsver-
keer, valt te denken aan het
scheiden van dit soort verkeer.
Dat kan op verschillende manie
ren. Als de weg breed genoeg is,
is met het aangeven van lijnen op
de weg eenvoudig een fietspad
te maken. Op een aantal plaatsen
is er wellicht niet aan te ontko
men een apart fietspad aan te
leggen, soms is het mogelijk
aparte routes aan te geven en
het aanbrengen van een soort
vluchthaven om even te kunnen
uitwijken zal op weer andere plek
ken voldoende soelaas bieden.
Fietsverkeer
Vooral de fietser is kwetsbaar in
het verkeer. Hoewel de Zak van
Zuid-Beveland bekend staat als
een vriendelijk gebied om te fiet
sen valt er voor het dagelijks
woon-werkverkeer (maar ook
voor de recreant op de fiets) nog
belangrijke winst te behalen.
Intensief autoverkeer en fietsver
keer op dezelfde weg is onder
meer te vinden op de routes
Heinkenszand - Goes, Heinkens
zand - Nisse - Kwadendamme en
's Gravenpolder - Kapelle. Het
reajiseren van goede fietsvoorzie-
ningen zien de plannenmakers als
noodzakelijk. Waar veel recreatief
fietsverkeer is, gaan de gedach
ten uit naar het weren van auto
verkeer op deze routes.
Meer weten
Wie meer wil weten kan het mas-
terplan verkeersveiligheid Zuid-
Beveland inzien in de gemeente
huizen van Borsele, Kapelle en
Goes in het kantoor van het
Waterschap in Goes en in het
informatiecentrum van de provin
cie, Abdij 9 in Middelburg.
Gratis samenvatting
Het complete masterplan is een
redelijk omvangrijk boekwerk.
Vandaar dat er een samenvatting
van de plannen is gemaakt. De
samenvatting is gratis verkrijg
baar bij het informatiecentrum
van de provincie, tel. (0118) 63
14 00.
Meepraten en commentaar
Wie wil meepraten over de plan
nen of meer wil weten kan zoals
gezegd terecht tijdens de
inloopuren woensdag 19 meijn
De Stenge in Heinkenszand. Tot
7 juni is het mogelijk schriftelijk
te reageren op de plannen. Wie
dat doet moet de reactie sturen
naar: Projectteam Verkeersveilig
Zuid-Beveland, postbus 1, 4450
AA Heinkenszand.
De gemeente Borsele heeft het
voortouw bij het opstellen en uit
voeren van de plannen.
LjOHN DEERE
Openingslijden.
maandag I'm vrijdag
van 08.00-17.00 uur
zaterdag 03 00-12.00 uur
TUIN- PARKMACHINES
De Roterij 14 - 4328 BA Burgh-Haamstede
Tel. 0111 -653742 Fax: 0111 -652764
Verkoop - Service - Reparatie - Inruil
Alle aanbiedingen zijn geldig t.e.m. 31 mei 1999.
N.B. niet in combinatie met andere kortingen.
Opril-Grote Markt 12
4461 AK Goes
Tel. 0113-233890
Witsel
200