stedenband Vlissingen - Ambon
Benefietconcert voor opbouw Ambon
Benefietconcert
H.ou.J.S.T.D.-Band van
ééndagsvlieg naar
muziekgroep met naam
Massada tijdloos verjongd
Eyeless,
unplugged de beste
Geerts Parkeerbeleid
Lady Soul present
in Vlissingen
Boekjes
Storten?
Ready
Van alles wat in Flivver
HET CAFE DE ZAAL
Leerlingen van lagere scholen hebben teksten
en tekeningen gemaakt met het oog op de
gebeurtenissen op Ambon. De organisatie van
het Benefietconcert heeft dat alles gebundeld.
Het boekje wordt in een oplage van 500 stuks
te koop aangeboden.
Wie niet naar het concert kan en toch geld wil
storten voor Ambon kan dat op
gironummer 7661, ten name van
internationale Samenwerking Vlissingen.
Het Benefietconcert in het kader van de ste
denband Vlissingen-Ambon dat zaterdag 1 mei
wordt gehouden in het Vlissingse Arsenaal
theater heeft niet alleen tot doel de bewoners
van Ambon te helpen bij de wederopbouw.
„Het is ook een hint naar de mensen hier om te
laten zien dat de samenwerking die heeft ge
leid tot absolute integratie van de Molukse ge
meenschap welgemeend is gebeurd", verklaart
Piet de Kam, coördinator van het concert.
Verbroedering
Hulpproject
Resten van andere bands vormden eind 1996
een 'thuis' in de toen opgerichte band Eyeiess.
Spoedig bestormde het kwintet de podia. De
getalenteerde muzikanten brengen melodieuze
eigen composities met meerstemmige zang.
Geerts Prkeerbeleid is een akoestische formatie rond
zanger Geert van Enckevort.
De groep won vorig jaar de Panta Rhei unpluggedcompetitie.
De formatie speelt een uitgebreid bekend repertoire
voor jong en oud, zowel Nederlands- als Engelstalig.
Ready for take Off is een formatie die bestaat uit
drie muzikanten en een zangeres.
De groep speelt allerlei covers van funk tot rock en soul
tot Nederlandstalig en stijldans muziek.
18.30-19.15
Fliwer
19.30 uur Opening
19.30- 20.15
Dedication
19.35 - 20.15 Call me All (zangroep)
20.30 -21.15
Eyeless
20.30 - 21.15 Calua Dansgroep Bunga Tjengkeh
21.30-22..15
ready for Take Off
21.30-22.15 South Side
22.30 -23.15
Geerts Parkeerbeleid
22.30-23.15 Francis Parr
23.30-00.15
Remake
23.30 -00.15 H.ou.J.S.T.D. band
00.30 -01.15
Cheeky Blighters
00.30-01.30 MASSADA
Lady Soul, oftewel Franciss Parr is zeer na
drukkelijk aanwezig in Vlissingen. De
vrouw die zich in het centrum van de be
langstelling werkte via de Henny Huisman
Soundmixshow was zelfs de eerste die zich
aanmeldde om mee te doen aan het Bene
fietconcert.
Flivver begon bijna twee jaar geleden als een
experiment. Maar al snel bleek dat er soelaas
zat in dat experimenteren en dat de jonge mu
zikanten elkaar bijna blindelings aanvoelden.
Er werd dus serieus mee doorgegaan. Zo kan
nu worden gezegd dat in de werken van Flivver
van alles wat zit - vele stijlen zijn en/of worden
gecombineerd.
Het zou eigenlijk eenmalig zijn. Maar de H.ou.J.S.T.D.-Band betreedt
sinds begin 1992 allerlei Nederlandse poppodia. Soul-funk en Molukse
en Indische liederen vormen de fundamenten van hun repertoire. De
band heeft inmiddels 3 cd's uitgebracht.
Eén van de toppers die optreedt is Massada,
sinds jaar en dag geliefd bij een breed publiek.
Is de naam legendarisch, de samenstelling is
jong, want bij Massada is men de vergrijzing
voor geweest.
6
FAAM/VLISSINGER
Woensdag 21 april 1999
Benefietconcert
>v ^v' Ar y, Si
S%»8gtBg888safi»ggBgBg^
„We onderstrepen", zo ver
volgt de Vlissinger, „dat tijdens
het slot.. Dan zullen twee kinde
ren in Molukse klederdracht en
twee meisjes in Zeeuwse
dracht bloemen uitdelen aan
de deelnemende artiesten".
Het concert draagt de onderti
tel Saudara-Gandong, hetgeen
zoveel als 'voortkomend uit
een moederschoot' betekent.
De Kam is over deze demon
stratie van verbroedering heel
optimistisch. „Ik verwacht een
gezellig en vol Arsenaaltheater.
Wat inkomsten betreft denk ik
dat we tussen de vijftien en ze
ventienduizend'gulden binnen
halen. Als de gemeente Vlissin
gen daar nog wat bij zou kun
nen doen, hebben we de mo
gelijkheid om daar de markt
plaats op te knappen". Al meer
dan een maand werkt Piet de
Kam zich uit de voegen om het
concert straks op de dag van
de Arbeid te laten welslagen.
Aan de uitstraling van de groe
pen die komen zal dat zeker
niet liggen. Stuk voor stuk
brengen ze een aansprekend
repertoire van niveau, dat zo
wel bij ouderen als de jonge
generatie aanspreekt. „Boven
dien zijn het niet alleen Moluk
se bands. Het is echt een mix
van van alles en zo komen alle
maal pro Deo. Die mix brengt
variatie. Ik had overigens niet
verwacht dat zoveel Zeeuwse
band me zouden bellen. Op ge
geven moment kon ik gewoon
kiezen. Maar er was een aantal
bands dat naar mijn oordeel
nog niet klaar was voor dit gro
te werk". Toen De Kam begon
met de organisatie van het con
cert had hij alleen toezegging
van Francis Parr en Calua. In
Peter de Kam.
sneltreinvaart kreeg hij vervol
gens de aanbiedingen van an
dere bands van naam, onder
meer Massada. „Ik werd er ge
woon door overrompeld".
Vanuit de gemeente Vlissingen
wordt een hele hoop gedaan
om de Stedenband Vlissingen-
Ambon inhoud te geven.
Er is een hulpproject om de vis
sers aan de kust een steiger te
bezorgen, Apparaten voor zie
kenhuizen en nog veel meer.
„De opbrengst van het Bene
fietconcert wordt besteed aan
foto Jaap Wolterbeek
de herbouw van de markt daar.
Die markt is een soort levensa
der in de stad Ambon. Mensen
wonen er'achter hun stenen
stands.
Er worden kinderen geboren
en ga zo maar door. Op dit mo
ment hebben de mensen als
gevolg van de verwoestingen
geen inkomen meer. Wij vin
den die markt belangrijker dan
een kerk of moskee. Dat herstel
komt later wel.
Eerst moeten de mensen weer
normaal kunnen leven", ver
woordt De Kam. Het Benefiet
concert is min of meer een
privé initiatief van de particulie
re vertegenwoordigers in de
Stuurgroep Stedenband Vliss
ingen-Ambon.
Om politieke redenen kan de
gemeente even niks doen, hoe
wel deze het initiatief een
warm hart toedraagt. Daarom
rekent De Kam er op dat de ge
meente wat extra geld zal toe
voegen aan de opbrengst van
het concert. „Dan kunnen we
met een lekker bedrag naar
Ambon reizen om aan de weg
te timmeren.
Het is bovendien enorm leuk
dat het initiatief uit de burgerij
komt.
Zo kan gemengd worden ge
werkt aan de betrokkenheid
van de hele burgerij bij het ge
beuren in Ambon". De gebeur
tenissen in Kosovo dringen het
nieuws uit Ambon en de Mo-
lukse eilanden wat naar de ach
tergrond.
Niettemin meent De Kam dat
de kennis over de Molukken in
Nederland er toe zal bijdragen
dat Ambon zaterdag 1 mei in
Vlissingen weer even centraal
zal staan.
Een debuut optreden in Mid-
gard, spelen voor een groot
publiek tijdens de braderie in
Middelburg, het Puch- en To-
motreffen in Vlissingen, goed
bezochte optredens in De Piek
in Vlissingen en vorig jaar
succes tijdens Arsenaalpop
zijn de wapenfeiten die de for
matie al na een paar jaar kan
tonen. Eyeless brengt vooral
eigen nummers en unplugged
heeft de band al een aardige
reputatie, mede door de fina
leplaats in de Unplugged
competitie van Phanta Rhei
em de tweede plaats in de un
plugged competitie van café
Brooklyn in Middelburg. Live
is Eyeless op zijn best. Niette
min werd begin 1998 een cd
opgenomen.
Francis Parr begon toen ze
een jaar of vijftien was. De
band Daddy Four was de
eerste groep waarmee ze
optrad. Later is de naam van
de formatie veranderd in La
dy Soul. Na een triest onge
val beschikte de band echter
niet meer over de sologita
rist. Voor Francis en de
bandleden een zwaar ver
lies. Een aantal jaren liet ze
vervolgens de muziek voor
wat die was, totdat ze op ge
geven moment besliste» zich
weer in het muziek circuit te
begeven. Francis Parr staat
garant voor een sprankelen
de show en een dijk van een
stem.
Wapenfeiten heeft Fivver in
het korte bestaan al voldoen
de. Amper een jaar na oprich
ting deed de formatie mee
aan Kunstbende Zeeland en
won.
Tijdens de finale van Kunst
bende in Vredenburg behaal
den de Zeeuwen een eervolle
derde plaats. Ook legde Fliv
ver beslag op een finaleplaats
in de Panta Rhei competitie,
waar werd afgesloten met een
eervolle vermelding. Niet on
vermeld mag blijven dat de
Stichting Popmuziek Zeeland
Flivver uitriep tot meest veel
belovende band van Zeeland,
dankzij die aanmoedigings
prijs is Flivver in staat om een
cd op te nemen, de band
werkt met dwarsfluit, cello,
djimbe en piano, gitaar en
zang.
Remake
In oktober 1992 werd een aan
tal muzikanten uit Breda en
omgeving gevraagd om een
groep te formeren die uitslui
tend Molukse liedjes zou spe
len. het optreden zou een ver
rassing moeten worden voor
de oudere Molukkers van de
eerste generatie.
De verrassing zou worden op
gediend tijdens een nieuw
jaarsbal. Binnen twee maan
den hadden de muzikanten
twintig Molukse en Indische
liedjes ingestudeerd.
Het optreden en de samen
werking tijdens de repetities
beviel zo goed, dat het gezel
schap besloot om verder te
gaan. dat gebeurde, maar on
der een nieuwe naam. Tijdens
het nieuwjaarsbal had de
groep opgetreden onder de
naam The Houseband. De
nieuwe naam H.ou.J.S.T.D.-
Band is een combinatie van
Houseband en de initialen van
de achternamen, waarbij de
'ou' als bijwoord wordt ge
bruikt.
Cheeky Blighters
Begin jaren zeventig richtte de
zanger Johnny Manuhutu de
formatie op. In een mum van
tijd ontwikkelde de groep een
geheel eigen geluid, mede
door toedoen van Rudy de
Queljoe die na Vitesse en
Brainbox voor muziek uit ei
gen cultuur koos. De promi
nente aanwezigheid van per
cussie, sterk ritmische rock
met latin invloeden zijn onge
twijfeld debet aan het succes
van deze formatie. Album op
album volgde en de groep be
stormde keer op keer de hit
lijsten, zowel in Nederland als
daarbuiten.
In 1983 viel het doek voor
Massada. Doch slechts voor
enkele jaren, want sindsdien
toert een nieuwe generatie
Massada langs de Nederland
se poppodia. De groep wil op
nieuw de top bereiken en is er
- gezien hun performance -
stomweg klaar voor. In Vliss
ingen zullen ze dat ongetwij
feld tonen. De oude hits van
Massada zijn inmiddels klas
siek en tijdloos.