stedenband Vlissingen - Ambon Benefietconcert voor opbouw Ambon Benefietconcert H.ou.J.S.T.D.-Band van ééndagsvlieg naar muziekgroep met naam Massada tijdloos verjongd Eyeless, unplugged de beste Geerts Parkeerbeleid Lady Soul present in Vlissingen Boekjes Storten? Ready Van alles wat in Flivver HET CAFE DE ZAAL Leerlingen van lagere scholen hebben teksten en tekeningen gemaakt met het oog op de gebeurtenissen op Ambon. De organisatie van het Benefietconcert heeft dat alles gebundeld. Het boekje wordt in een oplage van 500 stuks te koop aangeboden. Wie niet naar het concert kan en toch geld wil storten voor Ambon kan dat op gironummer 7661, ten name van internationale Samenwerking Vlissingen. Het Benefietconcert in het kader van de ste denband Vlissingen-Ambon dat zaterdag 1 mei wordt gehouden in het Vlissingse Arsenaal theater heeft niet alleen tot doel de bewoners van Ambon te helpen bij de wederopbouw. „Het is ook een hint naar de mensen hier om te laten zien dat de samenwerking die heeft ge leid tot absolute integratie van de Molukse ge meenschap welgemeend is gebeurd", verklaart Piet de Kam, coördinator van het concert. Verbroedering Hulpproject Resten van andere bands vormden eind 1996 een 'thuis' in de toen opgerichte band Eyeiess. Spoedig bestormde het kwintet de podia. De getalenteerde muzikanten brengen melodieuze eigen composities met meerstemmige zang. Geerts Prkeerbeleid is een akoestische formatie rond zanger Geert van Enckevort. De groep won vorig jaar de Panta Rhei unpluggedcompetitie. De formatie speelt een uitgebreid bekend repertoire voor jong en oud, zowel Nederlands- als Engelstalig. Ready for take Off is een formatie die bestaat uit drie muzikanten en een zangeres. De groep speelt allerlei covers van funk tot rock en soul tot Nederlandstalig en stijldans muziek. 18.30-19.15 Fliwer 19.30 uur Opening 19.30- 20.15 Dedication 19.35 - 20.15 Call me All (zangroep) 20.30 -21.15 Eyeless 20.30 - 21.15 Calua Dansgroep Bunga Tjengkeh 21.30-22..15 ready for Take Off 21.30-22.15 South Side 22.30 -23.15 Geerts Parkeerbeleid 22.30-23.15 Francis Parr 23.30-00.15 Remake 23.30 -00.15 H.ou.J.S.T.D. band 00.30 -01.15 Cheeky Blighters 00.30-01.30 MASSADA Lady Soul, oftewel Franciss Parr is zeer na drukkelijk aanwezig in Vlissingen. De vrouw die zich in het centrum van de be langstelling werkte via de Henny Huisman Soundmixshow was zelfs de eerste die zich aanmeldde om mee te doen aan het Bene fietconcert. Flivver begon bijna twee jaar geleden als een experiment. Maar al snel bleek dat er soelaas zat in dat experimenteren en dat de jonge mu zikanten elkaar bijna blindelings aanvoelden. Er werd dus serieus mee doorgegaan. Zo kan nu worden gezegd dat in de werken van Flivver van alles wat zit - vele stijlen zijn en/of worden gecombineerd. Het zou eigenlijk eenmalig zijn. Maar de H.ou.J.S.T.D.-Band betreedt sinds begin 1992 allerlei Nederlandse poppodia. Soul-funk en Molukse en Indische liederen vormen de fundamenten van hun repertoire. De band heeft inmiddels 3 cd's uitgebracht. Eén van de toppers die optreedt is Massada, sinds jaar en dag geliefd bij een breed publiek. Is de naam legendarisch, de samenstelling is jong, want bij Massada is men de vergrijzing voor geweest. 6 FAAM/VLISSINGER Woensdag 21 april 1999 Benefietconcert >v ^v' Ar y, Si S%»8gtBg888safi»ggBgBg^ „We onderstrepen", zo ver volgt de Vlissinger, „dat tijdens het slot.. Dan zullen twee kinde ren in Molukse klederdracht en twee meisjes in Zeeuwse dracht bloemen uitdelen aan de deelnemende artiesten". Het concert draagt de onderti tel Saudara-Gandong, hetgeen zoveel als 'voortkomend uit een moederschoot' betekent. De Kam is over deze demon stratie van verbroedering heel optimistisch. „Ik verwacht een gezellig en vol Arsenaaltheater. Wat inkomsten betreft denk ik dat we tussen de vijftien en ze ventienduizend'gulden binnen halen. Als de gemeente Vlissin gen daar nog wat bij zou kun nen doen, hebben we de mo gelijkheid om daar de markt plaats op te knappen". Al meer dan een maand werkt Piet de Kam zich uit de voegen om het concert straks op de dag van de Arbeid te laten welslagen. Aan de uitstraling van de groe pen die komen zal dat zeker niet liggen. Stuk voor stuk brengen ze een aansprekend repertoire van niveau, dat zo wel bij ouderen als de jonge generatie aanspreekt. „Boven dien zijn het niet alleen Moluk se bands. Het is echt een mix van van alles en zo komen alle maal pro Deo. Die mix brengt variatie. Ik had overigens niet verwacht dat zoveel Zeeuwse band me zouden bellen. Op ge geven moment kon ik gewoon kiezen. Maar er was een aantal bands dat naar mijn oordeel nog niet klaar was voor dit gro te werk". Toen De Kam begon met de organisatie van het con cert had hij alleen toezegging van Francis Parr en Calua. In Peter de Kam. sneltreinvaart kreeg hij vervol gens de aanbiedingen van an dere bands van naam, onder meer Massada. „Ik werd er ge woon door overrompeld". Vanuit de gemeente Vlissingen wordt een hele hoop gedaan om de Stedenband Vlissingen- Ambon inhoud te geven. Er is een hulpproject om de vis sers aan de kust een steiger te bezorgen, Apparaten voor zie kenhuizen en nog veel meer. „De opbrengst van het Bene fietconcert wordt besteed aan foto Jaap Wolterbeek de herbouw van de markt daar. Die markt is een soort levensa der in de stad Ambon. Mensen wonen er'achter hun stenen stands. Er worden kinderen geboren en ga zo maar door. Op dit mo ment hebben de mensen als gevolg van de verwoestingen geen inkomen meer. Wij vin den die markt belangrijker dan een kerk of moskee. Dat herstel komt later wel. Eerst moeten de mensen weer normaal kunnen leven", ver woordt De Kam. Het Benefiet concert is min of meer een privé initiatief van de particulie re vertegenwoordigers in de Stuurgroep Stedenband Vliss ingen-Ambon. Om politieke redenen kan de gemeente even niks doen, hoe wel deze het initiatief een warm hart toedraagt. Daarom rekent De Kam er op dat de ge meente wat extra geld zal toe voegen aan de opbrengst van het concert. „Dan kunnen we met een lekker bedrag naar Ambon reizen om aan de weg te timmeren. Het is bovendien enorm leuk dat het initiatief uit de burgerij komt. Zo kan gemengd worden ge werkt aan de betrokkenheid van de hele burgerij bij het ge beuren in Ambon". De gebeur tenissen in Kosovo dringen het nieuws uit Ambon en de Mo- lukse eilanden wat naar de ach tergrond. Niettemin meent De Kam dat de kennis over de Molukken in Nederland er toe zal bijdragen dat Ambon zaterdag 1 mei in Vlissingen weer even centraal zal staan. Een debuut optreden in Mid- gard, spelen voor een groot publiek tijdens de braderie in Middelburg, het Puch- en To- motreffen in Vlissingen, goed bezochte optredens in De Piek in Vlissingen en vorig jaar succes tijdens Arsenaalpop zijn de wapenfeiten die de for matie al na een paar jaar kan tonen. Eyeless brengt vooral eigen nummers en unplugged heeft de band al een aardige reputatie, mede door de fina leplaats in de Unplugged competitie van Phanta Rhei em de tweede plaats in de un plugged competitie van café Brooklyn in Middelburg. Live is Eyeless op zijn best. Niette min werd begin 1998 een cd opgenomen. Francis Parr begon toen ze een jaar of vijftien was. De band Daddy Four was de eerste groep waarmee ze optrad. Later is de naam van de formatie veranderd in La dy Soul. Na een triest onge val beschikte de band echter niet meer over de sologita rist. Voor Francis en de bandleden een zwaar ver lies. Een aantal jaren liet ze vervolgens de muziek voor wat die was, totdat ze op ge geven moment besliste» zich weer in het muziek circuit te begeven. Francis Parr staat garant voor een sprankelen de show en een dijk van een stem. Wapenfeiten heeft Fivver in het korte bestaan al voldoen de. Amper een jaar na oprich ting deed de formatie mee aan Kunstbende Zeeland en won. Tijdens de finale van Kunst bende in Vredenburg behaal den de Zeeuwen een eervolle derde plaats. Ook legde Fliv ver beslag op een finaleplaats in de Panta Rhei competitie, waar werd afgesloten met een eervolle vermelding. Niet on vermeld mag blijven dat de Stichting Popmuziek Zeeland Flivver uitriep tot meest veel belovende band van Zeeland, dankzij die aanmoedigings prijs is Flivver in staat om een cd op te nemen, de band werkt met dwarsfluit, cello, djimbe en piano, gitaar en zang. Remake In oktober 1992 werd een aan tal muzikanten uit Breda en omgeving gevraagd om een groep te formeren die uitslui tend Molukse liedjes zou spe len. het optreden zou een ver rassing moeten worden voor de oudere Molukkers van de eerste generatie. De verrassing zou worden op gediend tijdens een nieuw jaarsbal. Binnen twee maan den hadden de muzikanten twintig Molukse en Indische liedjes ingestudeerd. Het optreden en de samen werking tijdens de repetities beviel zo goed, dat het gezel schap besloot om verder te gaan. dat gebeurde, maar on der een nieuwe naam. Tijdens het nieuwjaarsbal had de groep opgetreden onder de naam The Houseband. De nieuwe naam H.ou.J.S.T.D.- Band is een combinatie van Houseband en de initialen van de achternamen, waarbij de 'ou' als bijwoord wordt ge bruikt. Cheeky Blighters Begin jaren zeventig richtte de zanger Johnny Manuhutu de formatie op. In een mum van tijd ontwikkelde de groep een geheel eigen geluid, mede door toedoen van Rudy de Queljoe die na Vitesse en Brainbox voor muziek uit ei gen cultuur koos. De promi nente aanwezigheid van per cussie, sterk ritmische rock met latin invloeden zijn onge twijfeld debet aan het succes van deze formatie. Album op album volgde en de groep be stormde keer op keer de hit lijsten, zowel in Nederland als daarbuiten. In 1983 viel het doek voor Massada. Doch slechts voor enkele jaren, want sindsdien toert een nieuwe generatie Massada langs de Nederland se poppodia. De groep wil op nieuw de top bereiken en is er - gezien hun performance - stomweg klaar voor. In Vliss ingen zullen ze dat ongetwij feld tonen. De oude hits van Massada zijn inmiddels klas siek en tijdloos.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 6