Kinderen in Bangladesh via Brac naar school Novib begint grootscheepse actie "Bij ons thuis werd altijd gehamerd op goede schoolcijfers" Doe mee met de muntjesactie „Wij waren boekenkinderen, wij kenden het leven niet" Overal in Nederland zijn projecten Mitch mist CDRO-project op een haartje Russisch-Joodse schrijfster Irina Grivnina: Miljoenen kinderen willen toegang tot onderwijs De orkaan Mitch raasde het afgelopen najaar met veel geweld over Midden-Amerika. In Gu- atemala-stad werden ongeveer 300 mensen ge dood. De tornado sloeg net voor de deelstaat Totonicapan een andere richting in, zodat de projecten van Novib-partnerorganisatie CDRO niet in gevaar zijn gekomen. Het succes van de ze projecten zit 'm in het aanspreken van de bevolking in hun eigen taal. Taal Samenwerking Presentatrice van het Jeugdjour naal Aldith Hunkar: Vier jaar alweer presenteert Aldith Hunkar (36) het Jeugdjournaal van de NOS. Daarvoor woonde ze in vijf verschillende landen, deed ze uiteenlopende studies en had ze een groot aantal baantjes. „In al die landen heb ik veel geleerd. Natuurlijk ook van mijn ouders. Ik heb er grote bewondering voor hoe ze ons hebben begeleid. We zijn in al die verschil lende landen in allerlei situaties terechtgekomen. Overal moest je je plek weer zien te veroveren." Een dorp in India. Een koffieceremonie in Ethio pië. Of een schooltje in Bangladesh. Dat zijn de dingen waar kinderen in het basisonderwijs mee kennismaken als hun leerkracht educatie materiaal van Novib bestelt. Het lespakket is bedoeld om de kinderen kennis te laten maken met de dagelijkse werkelijkheid van gewone mensen in die drie landen. Extra levendig irina Grivnina bracht het grootste deel van haar kindertijd bij haar grootouders door. Ze woon den aan de rand van Moskou, in een soort dorp: een woningbouwvereniging met twintig mensen die één grote tuin hadden. Helpende hand Sponsorloop Elk kind, waar ook ter wereld, heeft recht op basis onderwijs. Daar is iedereen het wel over eens. Af spraken maken om er geld in te stoppen, om daad werkelijk scholen te bouwen en onderwijzers aan te trekken, is niet zo moeilijk. Maar vervolgens ko men overheden en organisaties die afspraken te vaak niet na. Novib begint dit jaar een campagne om ze aan hun beloften te herinneren. Een handte keningenactie ondersteunt de campagne. Het schooluniform is te duur. De school is te ver weg. Of het kind moet helpen geld te ver dienen voor het gezin. Voor arme gezinnen in Bangladesh zijn dat vaak de redenen waarom hun kinderen geen onderwijs krijgen. De kleine dorpsschooltjes van Brac in Bangladesh hou den daar rekening mee. Ze zijn vlak bij huis, een uniform is niet nodig en de schooltijden zijn vastgesteld in overleg met de ouders. In middels zijn er 34.000 van die scholen. Er leren meer dan een miljoen kinderen lezen en schrij ven. Rietmatten Zelfstandig 12 FAAM/VLISSINGER Woensdag 7 april 1999 Schoolklassen wonen éven in Ethiopië, India of Bangladesh Dit jaar is Novib een grootscheepse campagne begonnen rond het thema onderwijs. In 1995 beloofden vele rege ringsleiders actie te ondernemen om er voor te zorgen dat over 15 jaar onder wijs voor iedereen mogelijk is. In de praktijk blijkt dat ze nu al flink achter lopen op het schema. Daarom is deze actie nodig. Miljoenen kinderen wach ten op onderwijs. De campagne zal zich speciaal richten op onderwijs voor meisjes. In het speciale campagneboek staan twaalf portretten van bekende of succesvolle vrouwen van buitenlandse afkomst die nu in Nederland wonen. Twee van hen vertellen nu alvast iets over hun onderwijservaringen en wat dat in hun leven heeft betekend. Onderwijzer Bert Scholl kwam met het lesmateriaal in aanraking tijdens de jaarlijkse muntjesactie van Novib. Deze actie wordt elk jaar aan het eind van de zomervakantie gehouden. Het principe is eenvoudig: de kinderen halen in hun omgeving zoveel mogelijk overgebleven vakantiemunten op. Die worden vervolgens op school gesor teerd (deze actie sluit overigens mooi aan bij de rekenlessen). Banken wisse len deze munten niet om. U kunt dit geld alsnog een goede bestemming ge ven want de GWK-bank accepteert dit geld wel en maakt de Nederlandse te genwaarde over aan Novib. Novib zorgt ervoor dat organisaties in de derde we reld dit geld inzetten voor onderwijs en gezondheidszorg en goed voedsel. Schoon drinkwater en medische zorg hoeven geen onbetaalbare en onbereik bare luxe meer te zijn. Voor meer infor matie kunt u bellen met Novib: 070- 3421777 CDRO (Cooperación para el Desarollo Rural de Occidente) bereikt met haar educatiepro gramma ruim 17.000 mensen. De organisatie ontplooit pro jecten op het gebied van land bouw, gezondheidszorg, on derwijs en organisatievorming. CDRO richt zich op ontwikke ling binnen de dorpen en het opzetten van een organisatie structuur. In het bergachtige gebied dat met name door Maya-indianen wordt be woond, spreekt CDRO in tweeërlei opzicht de taal van de bevolking. Zelfredzaamheid waarbij de ei gen cultuur behouden wordt, staat voorop. De diverse Maya gemeenschappen spreken meer dan twintig verschillende talen. Doordat de bevolking zelf de coördinatie en uitvoe ring doet, slaan de projecten enorm aan. Ook wordt een model gebruikt dat in de Maya-cultuur is ingebakken. Dorpelingen kunnen plaatsne men in projectgroepen (voor het aanleggen van een water leiding bijvoorbeeld) die weer zijn vertegenwoordigd in de dorpsraad. Educatieve centra Om de administratie in de dorpsraad te verzorgen, moet je de taal beheersen. De bevol king ziet in dat wanneer je kunt lezen en schrijven, je meer kunt bereiken. Onderwijs is derhalve één van de pijlers van het project; 25% van het bud get wordt daaraan besteed. In Totonicapan zijn twaalf educa tieve centra opgezet. Ze zijn veelal gevestigd in gemeen schapsgebouwen, waar ook. andere activiteiten en vergade ringen worden gehouden. In Guatemala genieten man nen gemiddeld slechts een a twee jaar onderwijs. Vrouwen doorgaans helemaal niet. CDRO biedt daarom alfabetise ringsprogramma's en Spaanse les. Maar ook de typelessen en computeruren worden veel be zocht. Gelukkig ziet ook de Gu atemalteekse overheid dat de CDRO-programma's succesvol zijn. De samenwerking met de regering neemt dan ook toe. Veel partnerorganisaties zoals CDRO worden via Novib door actieve Nederlanders onder steund. „Dat er thuis vrij strenge regels golden, was denk ik wel nodig. Er werd altijd gehamerd op goede schoolcijfers en op het be lang van een familieleven. Van al dat reizen en contacten met een verscheidenheid aan mensen heb ik geleerd dat er niet één blauwdruk is van hoe de wereld in elkaar steekt. In Nederland wordt over het algemeen gedacht dat Nederland de norm is, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik ben er sterk van doordrongen geraakt dat de waarheid wel op zestig of zeventig verschillende manieren verteld kan worden. Dat de ene manier van leven of van denken niet beter of slechter is dan de andere. Ik denk dat ik er heel open door geworden ben." Bert Scholl (47) is onderwijzer in groep 8 van basisschool Het Tweespan in Naaldwijk en gebruikte dit jaar het educatie pakket over India bij zijn aard rijkskundelessen over dat land. „Wij deden al mee aan de muntjesactie van Novib," vertelt hij. „Toen we de munt jes kwamen inleveren, viel mijn oog op het lesmateriaal. In groep acht behandelen we India bij aardrijkskunde, dus ik was meteen geïnteresseerd." „Met het educatiepakket tover je het klaslokaal in een mum van tijd om naar bijvoorbeeld een Indiaas dorp. Naast India se kledingstukken, Indiase kranten, dia's en een muziek- cassette, zat er ook kerrie en wierook in. "Als je de klas bin nenkwam róók je India echt", vertelt Bert Scholl. „Dan is de sfeer er meteen al en worden je aardrijkskundelessen extra levendig." Het materiaal van Novib is be doeld om kinderen een beeld te geven van de positieve kant van landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Bert Scholl: „Mijn leerlingen onthouden de kennis over India makkelij ker als ze er op een speelse manier mee in aanraking ko men." Door de speelse aanpak onthouden leerlingen de stof beter „Mijn ouders zag ik niet veel in die tijd. Eens in de twee maanden of in de zes weken. Dat lijkt misschien heel een,- zaam, maar dat valt mee. Het was een heel aparte leer school. Je hebt de rest van je leven eigenlijk nooit meer echt gezelschap nodig." Ook op de school in het dats- ja-dorp, waar Irina vanaf haar zevende heenging en tien jaar bleef (in Rusland vormen ba- sis- en middelbare school een geheel) probeerde ze de gren zen te verkennen. „Wij waren boekenkinderen en kenden het leven niet. Eind jaren vijftig, tijdens de zoge naamde 'dooi-periode' werd het anders. Niemand begreep precies wat er politiek aan de hand was. ledereen gedroeg zich vreselijk vrij en zei dingen die ze tien jaar later nooit meer hadden durven te zeg gen. Er kwamen gevangenen terug uit de kampen en die vertelden hun verhalen. In mijn omgeving waren er veel van zulke mensen. Zo bijzon der was dat trouwens niet. Eén op de twee gezinnen had wel iemand in de Goelag ge had. Maar lang niet iedereen wilde die verhalen horen. Ik wel. Ik probeerde me die din gen te herinneren. Ik hield een dagboek bij maar dat vernie tigde ik uit angst dat iemand het in handen zou krijgen." Ondanks de toenemende individualisering in onze samenle ving, dragen veel landgenoten de mensen in de derde wereld een warm hart toe. Vele Nederlanders leveren reeds een bijdra ge aan één of meer ontwikkelingsprojecten. Zij doen dit op ver schillende manieren. Bijvoorbeeld door financiële steun te ge ven. Maar u kunt zich ook aansluiten bij een stichting of een werkgroep, om andere mensen een juist beeld te geven van het leven in ontwikkelingslanden. Ook uitwisselingen maken deel uit van educatieve initia tieven. Zo komen mensen van Novib-partnerorganisatie CD RO (Cooperación para el Des arollo Rural de Occidente) uit Guatemala eind april op be zoek. Ze nemen deel aan een seminar waarbij de toegang tot onderwijs centraal staat. Novib zorgt door haar in vloedrijke lobby dat dit onder werp bij beslissers (internatio naal) op de agenda komt te staan. Onderwijs is een recht voor iedereen. Voor alle kinderen en dus ook voor meisjes. Als meisjes naar school gaan, kunnen ze hun toekomst in ei gen hand houden. Het is gebleken dat vrouwen die zelf naar school zijn ge weest, vaak ook hun eigen dochters naar school sturen. School is één van de belang rijkste middelen om de ar moede de wereld uit te hel pen. Tradities spelen natuurlijk een grote rol, net als vroeger in Nederland. Maar wereldwijd gaan in de lokale gemeen schappen steeds meer stem men op die zeggen dat onder wijs voor iedereen bereikbaar moet zijn. Alleen stellen de overheden vaak andere priori teiten. Niettemin kunnen pro jecten vanuit Nederland de helpende hand bieden. Bijna alle gemeenten hebben bin nen hun beleid ruimte voor ondersteuning van particulie re initiatieven. Zoals bijvoorbeeld de werk groep in Elburg. Deze club en thousiaste vrijwilligers koopt met de hulp van sponsors eens per jaar een pagina in de krant. Ook organiseren de le den regelmatig een sponsor loop en verspreiden ze lesma teriaal in scholen. Daarnaast zetten ze de bekende 'munt jesactie' op touw. Het netto re sultaat van deze werkgroep bedroeg vorig jaar 25 duizend gulden. Verder is Elburg een partnerkoppeling aangegaan met de organisatie Brac in Bangladesh. Er zijn dus ge noeg manieren om vanuit Ne derland de mensen in ontwik kelingslanden een kans op on derwijs te geven. De samen werking van Novib met de zo genaamde partnerorganisa ties in ontwikkelingslanden is uniek. Deze organisaties in bij voorbeeld Guatemala of Ban gladesh, weten zelf wat voor hen de beste oplossing is. Zij bepalen daar wat er gebeurt en Novib ondersteunt die acti viteiten vanuit Nederland. Door samenwerking komt er meer begrip voor mensen in arme landen en wordt de kans op scholing voor iedereen groter. Meisjes die naar school gaan, houden de toekomst in eigen hand Onderwijs is een van de kern punten van de Novib Metho de, die inhoudt: mensen leren zichzelf te helpen. De methode werkt, omdat het een duurza me oplossing is voor proble men als armoede. Dat geldt in het bijzonder voor onderwijs. Een jongen die naar school is geweest, kan zijn ouders de bijsluiters van medicijnen voorlezen. Of hij kan een ei gen bedrijfje beginnen en an deren in dienst nemen. Als een kind vier jaar naar school gaat, haalt hij of zij later tien procent meer oogst van het land. Dat is in onderzoek aan getoond. Actie De laatste Sociale Top, in 1995 in Kopenhagen, eindigde met de slogan: 'In 2015 basison derwijs voor iedereen'. Over heden van ontwikkelingslan den beloofden minstens twin tig procent van hun geld in onderwijs en andere sociale sectoren te stoppen. De rijke landen zouden op hun beurt ook twintig procent van hun budget van ontwikkelingssa menwerking aan onderwijs besteden. Als iedereen die af spraken na zou komen, zou er in 2015 onderwijs voor ieder een zijn. Tot nu toe is er echter bar wei nig gebeurd. Maar belofte maakt schuld en daarom start Novib deze internationale campagne. Want er moet nü actie komen. Miljoenen kinde ren wachten erop. Onderwijs voor meisjes Novib richt zich met deze we reldwijde campagne, samen met andere internationale or ganisaties, op de overheden van zowel de rijke als de ont wikkelingslanden. De organi satie pleit speciaal voor de toegang van meisjes tot on derwijs. En dat ouders bij het onderwijs van hun kinderen worden betrokken. De dorpsschooltjes zijn een initiatief van Brac, een organi satie die zich richt op de plat telandsbevolking. Novib werkt al ruim twintig jaar met Brac samen. Marjolijn Verhoog is programmamedewerker bij Novib en gaat twee keer per Met eenvoudige middelen wordt veel bereidt jaar naar Bangladesh om de projecten te bezoeken. „De drempel van die schooltjes is heel laag," zegt ze. „Ze richten zich speciaal op meisjes. Want juist meisjes worden sneller thuisgehouden dan jongens. Daarom is de onderwijzeres ook heel belangrijk. Bij de Brac-schooltjes is dat altijd een vrouw uit het dorp, een bekende dus van de ouders. Zij heeft het vertrouwen van de ouders en kan ze er ook op aanspreken als hun kind niet naar school gaat." „Zo'n dorpsschool is een heel eenvoudig gebouwtje van riet matten," vertelt Marjolijn Ver hoog, „Er is één schoolbord en een paar krijtjes. Vaak schrijven de kinderen nog met een leitje. Ik ben elke keer weer onder de indruk als je ziet wat er met heel eenvoudi ge middelen geleerd en ge daan kan worden." De onder wijzeres krijgt door haar rol meer status in het dorp. „Ze vervullen er een soort voor trekkersfunctie", zegt Verhoog. Dat geldt ook voor de kinde ren die via Brac leerden lezen en schrijven. Een van hen is de 28-jarige Cherum Begum. Ze volgde onderwijs op een Brac-school. Ze viel op en in middels heeft ze een belang rijke functie in haar dorp als leidster van een spaargroep. Die groep van dertig vrouwen spaart samen voor een lening bij Brac. De vrouwen overleg gen over de besteding van het geld en lossen de lening sa men af. „Mijn leven is beter geworden doordat ik naar school ben geweest," zegt Cherum. „Ik ben veel zelfstan diger geworden." Haar man Mohammed (40) heeft met een lening van Brac een eigen bedrijfje opgezet, samen met de buurman. Al met al is hun levensstandaard aanzienlijk verbeterd. Dochter Taslima is 11 jaar en zit in het laatste jaar van een Brac-schooltje. Ze krijgt Engels, Bangla (de loka le taal), rekenen en söciale vakken. „Ik wil later lerares worden," zegt ze. „Liefst op een Brac-school!"

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 12