ijfstijlBS A video ES "Laat je niet afzetten!" Wolken parfum zijn passé L EEN LAND ONDERGAAN!" H/ÉXT Ties 3: Stichting internationale jeugduitwisseling (1JU) Woensdag 3 maart 1999 FAAM/VLISSINGER 13 Model Elisabeth de Jong (20) uit Kloetinge: De populariteit van parfumlijnen is vaak even vluchtig als de geur zelf. Een nieuwe geur heeft nu een gemiddelde levensduur van ternauwernood drie jaar. Elk voorjaar komt daarom elk zichzelf respecterend parfumhuis wel met een wolk nieuwe luchtjes op de markt. Ze zijn bestemd voor een consument die zich steeds minder in hokjes laat stoppen. Zeker wie nog geen 25 is, laat zich niet meer zo makke lijk door de strategen van de afdeling marketing vangen. Een reactie op een tijdperk waarin massaliteit lang de norm is geweest, aldus manager communicatie Alya Terpstra van The Body Shop. "De tijd dat hele volksstam men zich hielden aan het zelfde merk is voorbij. Zeker jonge mensen zijn weer op zoek naar individu aliteit. Ze switchen makkelijk en kiezen hun parfum vaak afhanke lijk van hun stem mingen. De ene week voelen ze zich extravagant, dan weer naturel." Echte trends zijn er deze lente dan ook niet te verwachten. Daar voor zijn de wensen van de consument te uiteenlopend en is het aanbod zo langza merhand te groot. Toch zijn er wel enkele ontwikkelingen te bespeuren. Uiter lijk vertoon wordt algemeen minder be langrijk gevonden, het innerlijk is weer in. De parfumhuizen mer ken dit vooral aan de teruglopende belang stelling voor de wat zwaardere geuren. Het transparante is 'en vogue'. Terpstra: "Overdaad hoeft niet meer zo nodig. Wie indruk pro beert te maken met wolken parfum is passé. Subtiliteit is tegenwoordig heel belangrijk." /Zi/je/f-: j/SMsrsi Subtiliteit is ook één van de tref woorden waarmee The Body Shop haar twee nieuwe geurlijnen voor de komende lente introduceert. Of A Woman is volgens Terpstra een sensueel, vrouwelijk maartoch subtiel par fum. Zwarte bessen en citrusfruit zijn de topnoten, gecombi neerd met roos, violet en witte bloemen. De kruidige ele menten sandel hout, vanille en musk zorgen voor de sensuele noot. Krachtig en fris is Of A Man. In dit overigens ook door vrouwen ge waardeerde par fum worden de citrusgeuren gecombineerd met kruidige geuren als sandelhout, koriander, gera nium en amber. Beide lijnen passen perfect bij de dit voorjaarte verwachten voor keuren, meent Terpstra. "Heel fris, sportief en bloemig. En wat ons betreft zijn de uniseks geuren nog niet hele maal voorbij." vsty Een ander kenmerk van de (jonge) consu ment is een toene mende bewustwor ding. Niet iedereen staart zich meer blind op de supermodellen uit de meeste reclame campagnes. Het besef dat schoonheid iets persoonlijks is, neemt toe. Zo slank mogelijk zijn, tot voor kort het ideaalbeeld in bijna elke reclame, is niet langer de maatstaf. Die bewustwording strekt zich ook meer en meer uit tot hoe een parfum wordt gemaakt en verpakt. Producten van The Body Shop, maar ook van The Red Earth en de Lisa De Luxe cos metica van R G, wor den daarom steeds populairder. Al sinds haar oprichting in 1976 staat bij The Body Shop J zorg voor het milieu en respect voor mensen rechten centraal SS; binnen de onder neming. Geen van de produc ten, ook de par fums niet, zijn op dieren getest. En waar mogelijk wordt het assorti- !ÉSi$i imsÈm 1 J Oi ::;.'4i.C!:y.V'ic- «f 1 y'k'iXM!\- ment aangeboden in hervulbare verpakkin gen van gerecycled materiaal. Terpstra: "Wij willen laten zien dat winst maken en princi pes samen kun nen gaan. Het is een nieuwe manier van zaken doen." '/jffc/v* Grote parfumhuizen zoals Chanel, Cacharel, Yves St. Laurent en Lauren trekken zich van dit soort zaken nog niet al teveel aan. Daarom komen ze in dit ver haal niet aan bod. Vaak zijn deze par fums voor iemand die bijvoorbeeld nog op school zit ook aan de dure kant. Voor degenen met een kleine beurs lijkt de geu- renserie van de Creation Lamis lijn van R G Cos metics een uitste kend alternatief. Net als alle andere pro ducten van Lisa De Luxe zijn de parfums van R G diervriendelijk en goedgekeurd door de stich ting ProefkoNEEN. De geuren worden gele verd voor een prikje van de prijs van de originelen. Dat wil niet zeggen dat de kwaliteit minder is, aldus marketing-manager Patrick Kierkels. "We gebruiken goedkoper verpakkingsma teriaal. Daarnaast laten we onze eigen flesjes maken. Door deze manier van pro duceren ontstaan er schaal voordelen die natuurlijk kos tenbesparend zijn. Bij tal van merken betaalt men veel geld aan royalty's voor het mogen gebruiken van een naam. De namen van de i: Creation Lamis-geuren worden zelf verzon nen, wat wederom veel geld bespaart. Andere grote bespa ringen zitten in de reclame. De lance ring van een nieuw merkparfum kost vaak miljarden aan reclame. Zo sparen we aanzienlijke mar ges waar de consu ment wel bij vaart." Gertjan Jobse uit Zierikzee was net achttien toen hij voor een jaar naar India ging. Jobse deed dat niet zo maar. Hij ging naar het oosten in het kader van een project van de in Arnhem gevestigde stichting Internationale Jeugduit wisseling (IJU). Het werken en kennismaken met het leven van alledag in een vreemde cultuur is hem goed bevallen. "Ik ben zelfstandiger geworden omdat ik geleerd heb onder alle omstandigheden mezelf te redden. En ik heb veel nage dacht over de zaken om me heen. In India ben ik tot de ont dekking gekomen dat veel niet is zoals je omgeving zegt dat het is. Veel wordt voor waar versleten, terwijl het enkel din gen zijn die je cultuur voor je bepaald heeft." Jobse (20) woont en studeert tegenwoordig in Wageningen. Binnen de afdeling Landinrichtingsweten schappen en Planologie specialiseert de uitgeweken Zeeuw zich in landschapsarchitectuur. Het was ook de studie die hij na het VWO wilde volgen. Toch drong zich in zijn laatste schooljaar op de RSG Professor Zeeman in Zierikzee een andere gedachte op. "Ik wilde verder kijken dan mijn neus lang was. Een cultuur van dichtbij ervaren, een land onder gaan. Zoiets komt er na je afstuderen meestal niet meer van." Tegenstellingen Via een vriendin kwam hij in contact met de IJU. Een kleine niet-commerciële organisatie die met vrijwilligers vanuit het Jongeren Tref- en Werkcentrum Sint Marten in Arnhem con tact heeft met sociale projecten over de hele wereld. Straatkinderen, daklozen en vluchtelingen zijn enkele van de belangrijkste doelgroepen. Ook is erveel aandacht voor land bouwhervorming en vrouwenemancipatie. Jongeren tot 30 jaar kunnen er aan meedoen. Er zijn uitwisselingen met de Filippijnen, India, Ghana, El Salvadoren in Europa (Engeland, Duitsland, Polen). Ook is het mogelijk om op een eiland bij Finland een jaar kunstonderwijs op een internationale volks hogeschool te volgen. Voor Jobse werd het India. "Iets totaal anders dan Nederland. Een land zo groot als heel Europa met enorme tegenstellingen. Een land ook met zeker evenveel deelstaten als er landen in Europa zijn. En allemaal spreken ze verschillende talen, ook al is het één land. Dat maakt India zo bijzonder." De eerste zeven maanden bracht Gertjan Jobse door in de deelstaat Tamil Nadu. Hij verbleef er bij een organisatie die zich inzet voor uitgebuite boeren op het platteland. Door theaterstukken werden de boeren bewust gemaakt van hun situatie. Ook werd geholpen bij het opzetten van een soort spaarbank voor de arme dorpelingen, waarbij gezinnen iedere maand een klein bedrag spaarden. Vissers in de omge ving profiteerden eveneens van hun inzet doordat zij hulp kregen bij het opzetten van een coöperatie, waardoor zij goedkoper konden inkopen en de vangst tegen betere, prijzen aan de man konden brengen. Jobse is bescheiden over zijn eigen inbreng. "Ik vond het moeilijk om verantwoording te nemen en echt mee te wer ken. Je komt tenslotte net van school af. Wel heb ik meege holpen, goed om me heen gekeken en veel geleerd over sociale verhoudingen en het leven op het Indiase platteland. En ik heb een mondje Tamil geleerd. Simpele zinnetjes; op het laatst kon ik zelf in de bus stappen omdat ik de bestem mingen kon lezen." Dorpsleven Al die tijd was Jobse de enige westerling in het project. Ongeveer eens per maand sprak hij Nederlands met een vriend die 200 kilometer verderop werkzaam was. Door veel brieven te schrijven naar het thuisfront wist hij de eenzaam heid op een afstand te houden. Het was meteen de manier om zijn gedachten in dat vreemde land met zijn duizenden indruk ken te ordenen. Niet eenmaal bezocht hij toeristische streken of steden. Gertjan verbleef heel de tijd bij 'zijn' familie op het platteland. "Het echte India. Het dorpsleven. Met families die van kinderen tot grootmoeder in één huis wonen." Het tweede deel van de uitwisseling bracht Jobse door in het veel noordelijker gelegen Orissa. In de hoofdstad Bhubanswar sloot hij zich aan bij het door jonge mensen opgezette theatergezelschap Natya Chetana. Deze organisa tie wil door middel van theater mensen bewust maken van hun situatie en hen stimuleren gezamenlijk op te komen tegen misstanden. "Daartoe trokken wij naar het platteland. Daar werd een maand lang halt gehouden om de mensen en hun problemen te leren kennen. Vervolgens nodigden we mensen uit de streek uit en zetten samen een toneelstuk in elkaar om dat later op te voeren. We reden dan met de fiets de dorpen af. Een vrachtwagen of auto zou meer bekijks trekken dan het stuk. In alle vroegte speelden we dan op dorpspleinen en zandweggetjes voor de mensen die naar de velden gingen om te werken." "People's Theatre for awareness" Afgelopen najaar bracht Natya Chetana op uitnodiging van een Nederlands theatergezelschap een tegenbezoek aan ons land. Voor Gertjan Jobse betekende het een weerzien met oude vrienden. Het voegde een extra dimensie toe aan zijn uitwisselingsjaar bij de IJU. "Persoonlijke contacten zijn trou wens toch een sterk punt van deze organisatie. Ook voor je vertrek al. Je wordt niet meteen voor de leeuwen gegooid. Op kennismakingsbijeenkomsten ontmoet je mensen uit het land waar je naartoe gaat. Zo kun je wennen aan het idee één jaar weg te zijn en kom je goed voorbereid aan." lokale traditie: trommelspel bij een bruiloft De Stichting IJU (tel. 026-4454649) houdt een infodag op zaterdag 6 maart in Buurthuis De Wiltstraat in Arnhem. Tijd: 14.00 uur. Schrijven? IJU, postbus 501, 6800 AM Arnhem. Foto's: Gertjan Jobse Welke leuke jonge meid wil er nu niet een keer op de voor kant van de Viva, Flair of zelfs de Playboy staan? Steeds meer jongens dromen trouwens ook van een carrière als fotomodel. De weg naar de top is echter lang en maar voor weinigen weggelegd. De meesten komen met verder dan een zelfbetaalde fotosessie bij een modellenbureau. En lang niet al die bureaus doen wat ze beloven. De 20-jarige Elisabeth de Jong uit Kloetinge is daar ondertussen ook ach ter gekomen. "Laatje niet afzetten. Betaal nooit voor iets wat je niet vertrouwt." Niet dat Elisabeth de Jong in zak en as zit vanwege allerlei slechte ervaringen met dubieuze fotografen of malafide modellenbureaus. Integendeel. Ze is zelfs zeer te spreken over het bureau GlamourTime in Bergen op Zoom waar ze nu ingeschreven staat. Ze wordt via Glamour Time regelma tig ingehuurd voor workshops met beginnende fotografen. Met die shootings kunnen zowel de fotografen als het model hun ervaring vergroten. Soms wordt ze via het bureau ook ingeschreven voor wedstrijden, zoals de Miss Nederland verkiezing. Of ze wordt als kandidaat naar voren geschoven voor bladen als Yes of Flair. Niet dat De Jong het idee heeft dat ze het helemaal gaat maken. "Het is niet mijn droom om doorte breken. Ik zie het meer als een leuke bijverdienste." Modellencursus Glamour Time is echter niet het eerste bureau waar paar- denliefhebster Elisabeth de Jong mee te maken heeft. Met een vriendin stapte ze anderhalf jaar geleden in Rotterdam binnen bij een bureau voor een shooting en een modellencur sus. Driehonderd gulden moest ze er voor betalen. De foto's waren leuk, de sfeer onderling tussen de meiden ook. De cur sus, van de beroemde catwalk-pasjes aanleren tot make-up lessen, stelde niet veel voor. Ook zou ze in een bestand wor den opgenomen. "Ik heb er nooit meer iets van gehoord." Nog niet zo lang geleden probeerde De Jong het bij een bureau op Walcheren. Ze leverde haar eigen foto's aan. Er werd publicatie op Internet beloofd. Na maanden was er nog niets gebeurd. Met veel moeite kreeg ze haar eigen foto's terug. Bij weer een ander bureau op Walcheren schrok ze van de voorwaarden die in piepkleine lettertjes vermeld stonden. Elisabeth de Jong studeert rechten in Tilburg en rook als aankomend advocate onraad. Intussen is ze aardig door de wol geverfd. "Betaal in ieder geval nooit inschrijf geld. En ga zo weinig mogelijk in op advertenties in kranten. Zeker als er afspraken worden gemaakt in een hotel kun je er van op aan dat het weggegooid geld is en zonde van de moeite. Als de shootings in een fotostudio plaats vinden, heb je in ieder geval te maken met een bedrijf dat al wat lan ger bestaat." Doorzettingsvermogen Glamour Time is zo'n modellenbureau dat al enkele jaren bestaat. Bij haar inschrijving moest De Jong aangeven welk soort werk ze wil aanpakken. Het werd portret, fashion, lin gerie en badkleding. Een professionele shooting kost aardig wat tijd, weet ze inmiddels. "Ik dacht vroeger echt van hup, bam, 't is klaar. Dat is dus niet zo. Het is veel werk met belich ting enzo. Het is soms een uur lachen voor misschien wel honderd foto's, waarvan er dan maar één goed is." Knap zijn is volgens Elisabeth de Jong geen voorwaarde om te slagen als model. Ideale maten evenmin. Behalve een goede lengte zijn vooral uitstraling en zelfvertrouwen van belang. Fotogeniek zijn laat zich wat haar betreft niet in wetten vangen. Zonder doorzettingsvermogen komt een model er echter nooit, meent ze. "ledereen wordt wel eens een keer afgewezen. Dat wil niet zeggen dat je er niet voor geschikt bent. En je moet ook het geluk hebben datje bij het juiste bureau terecht komt, bij mensen die echt iets met je foto's doen." DAVID DUCHOVNY GILMAN ANDERSON FIGHT THÉ FU TUBE The X-Files - Movie Actie-thriller over een dodelijk geheim dat zevenendertigduizend jaar geleden begraven werd in een grot in Texas. Het geheim wordt ont maskerd maar die ontdekking kan het einde van de mensheid betekenen. Tijdens het onderzoek komen FBI- agent Fox Mulder (David Duchovny) en Dana Scully (Gillian Anderson), overbekend van de televisieserie The X-Files, in een gevaarlijke samenzwe ring terecht. Hun zoektocht naar een dodelijk en mogelijk buitenaards virus dat al het leven op aarde kan vernieti gen, leidt naar het mysterieuze Syndicaat. Deze groep machtige man nen deinst voor niets terug om haar geheimen te bewaren. Uiteindelijk komen de agenten, via de grot in Texas, bij een geheime locatie in Antarctica. Daar ligt het grootste mys terie van allemaal verborgen. An American Affair Het macabare visioen dat Genevieve al maanden heeft, voltrekt zich nu voor haar eigen ogen. Haar man Sam blijkt de vage figuur uit het visioen te zijn, de schim die ze nooit goed kon identificeren. Genevieve realiseert zich dat haar visioenen waarschuwingen waren, voorbodes van haar lot waarze nooit veel acht op sloeg. Haar man, officier van justitie en verantwoordelijk voor een aantal moorden, staat op het punt nog een keer toe te slaan...puur als noodzaak om zo zijn eigen politieke ambities te kunnen realiseren. Protector Geheim agent Jack Valentine (Mario van Peebles) krijgt van zijn chef tien dagen om de moord op maffioso Tony Denisio op te lossen. Lukt hem dat niet, dan is hij zijn penning kwijt. De zaken worden er niet gemakkelijker op wanneer hij een affaire krijgt met Alma, de weduwe van het slachtoffer. Als Jack dan ook nog via een officier van justitie een videoband onder ogen krijgt waarop een heftige lief desscène tussen hem en Alma te zien is, levert hij furieus zelf zijn penning in. Hij start zijn eigen onderzoek in een gevecht tegen de klok, maar voor al...om in leven te blijven. selectie: videoland Vlissingen/ Middelburg

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 13