MESSIH' WITH THE BLUES muziekES videoprimeurs expo Vier miljoen jaar mens SERGE VAN DUIJNHOVEN boekeil B3 poëet en muzikant Grootste poppodium buiten de Randstad heet '013' Aan de buitenkant van het gebouw is al te zien wat er aan de hand is, nog voor er één noot is gespeeld of gehoord. Rubber, beton, staal en in de muur verwerkte CD's maken duidelijk wat in het Tilburgse '013' centraal staat: live muziek. Woensdag 27 januari 1999 FAAM/VLISSINGER 15 Van rock tot reggae, van pop tot punk, van country tot core en van dance tot singer/song writer. 013 is een gebouw dat louter en alleen gericht is op popmuziek en popcultuur. Sinds de opening eind vorig jaar hebben tienduizenden pop liefhebbers de weg naar de opvolger van Noorderligt alweer weten te vinden. Zondag 31 januari worden in het Tïlburgse Veemarktkwartier de bluesfans verwacht. Op de agenda staat Messin' with the Blues, een festival met trekkers als Guy Forsyth en Bernard Allison. In de luwte van de grote namen nog twee handen vol andere artiesten. Voer voor liefhebbers. 'The blues walked in this morning when I found my baby gone'. Een dergelijke zin zal zeker te horen zijn bij Messin' with the Blues. Muziek van het gemis, van het kwijt zijn en het verlangen naar. Muziek van de katoenplantages en de ellende van de grote stad. Muziek, soms vervuld van weemoed, dan weer uitbundig en gepassioneerd. In dat laatste genre is met name The Guy Forsyth Band thuis, de hoofd act van het festival. Ruwe en gespierde bikersblues uit Austin, Texas. De krachtige stem van Forsyth, onder steund door brandende harmonicasolo's en een gil lende slide-gitaar, the blues. Voordat Forsyth het pro gramma afsluit, staat Bernard Allison op het grote podium. Vanaf zijn tiende liet Bernard de gitaar niet meer los. Hij leerde de blues van mensen als Johnny Winter, Jeff Healey en Willie Dixon. Ook Neerlands beste Rhythm Bluesband Barrelhouse is aanwezig. Een begrip in het wereldje. De band rond zangeres Tineke Schoemaker bestaat, een korte pauze daargelaten, sinds 1974. En met de nog altijd gretige gitaarbroers John Guus LaPorte klinkt de band nog altijd bezield rockend, melancholiek en broeierig. Blueslady Eén van de mooie dingen in 013 is de kleine zaal. Maximaal 350 bezoekers passen er in. Normaal wordt de ruimte gebruikt voor regionaal talent, nieuwe stromingen en dance nights. Tijdens Messin' with the Blues wordt ook het kleine podium ingeschakeld. Trish Murphy zal er bijvoorbeeld te zien en te horen zijn. Een meer dan grote belofte met haar aangebrande ruwe stem en haar voorliefde voor venijnige gitaren. Ideaal voor tranentrekkende ballads, kortom, een blueslady die past in de grote traditie. Natuurlijk trekt The Choice, de grote zaal van het Tilburgse muziekwalhalla, doorgaans de meeste aandacht. Met een capaciteit van 2200 bezoekers is The Choice het grootste podium buiten de Randstad. Daarnaast is er nog de Batcave, een clubruimte voor 250 jongeren met een eigenzinnige muzieksmaak. 013 richt zich op popliefhebbers in Nederland, België, Duitsland en in detoekomst op geheel Europa. Opter- mijn moet het centrum uitgroeien tot een plek waar jaarlijks zo'n 400 activiteiten worden georganiseerd waarbij 200.000 bezoekers worden verwacht. Messin' with the Blues '99, zondag 37 januari, vanaf 15.00 uur. Met: Guy Forsyth, Bernard Allison, Geno Washington, David Gogo, Trish Murphy, The Seatsniffers, Barrelhouse e.a. Entree f35,-, voorverkoop f35,- f5,-servicekosten. Vvk. o.a. bij 013 Boxoffice, grote postkantoren, Ticketlijn 0900-3001250. selectie: videoland Vlissingen/Middelburg Hard Rain Het stadje Huntingburg dreigt bij aanhoudende stortre gens overstroomd te worden. Geen onbekende situatie voor de bewoners, net als de evacuaties en de plunderingen. Uit voorzorg besluit de bank 3 miljoen dollar met een geldwa gen naar een veiligere bestemming te brengen. Wanneer de wagen het begeeft, wordt het noodsignaal van de chauffeurs Tom en Charlie onderschept door een geldIusti- ge bende die het vuur opent en Charlie doodt. Gedreven door pure adrenaline weet Tom te ontsnappen...mét het geld. De jacht is geopend, het water kolkend en de actie en spanning overweldigend in deze film van regisseur Michael Salomon waarin de hoofdrollen worden gespeeld door Christian Slater en Morgan Freeman. Freddie, de koele kikker Frederic is een heuse Franse prins. Op een dag verliest hij zijn vader, de grote koning, door een tragisch ongeluk. En dan verandert het leven van prins Frederic drastisch. Zijn boze tante Messina heeft het op hem voorzien en tovert hem om in een kikker. Maar Frederic is geen gewone kikker. Hij blijft groeien en blijkt over magische krachten te beschikken. Met de hulp van het vriendelijke watermonster Nessie weet Frederic op het nippertje aan zijn tante te ontsnappen. Hij start een nieuw leven en trekt als Freddie the Frog de wereld in om te strijden tegen het kwaad. 'Freddie, de koele kikker' is een hartverwarmende animatie-/familiefilm, in het Nederlands gesproken en gezongen. The Wedding Singer Robby Hart (Adam Sandler) is een mislukte rockzanger die zijn brood verdient door op te treden op huwelijksfeesten. Hij ontmoet er de serveerster Julia (Drew Barrymore) en al snel ontdekken ze dat ze iets gemeen hebben: ze staan beiden op het punt om ook zelf te trouwen. Robby's grote dag verandert echter in een nachtmerrie als zijn verloofde hem voor het altaar in de steek laat. Julia probeert hem op te beuren door hem bij de voorbereidingen voor haar eigen trouwdag te betrekken. Maar dan ontdekt Robby dat Julia's yuppie-ver- loofde er nog andere vriendinnetjes op na houdt. 'The Wedding Singer' is een bruisende feelgood-movie in onver valste jaren '80-stijl. Wie zijn wij? Hoe is de mens ontstaan? ledereen heeft zich wel eens afgevraagd waar de wortels van de mensheid lig gen. De KunstHal in Rotterdam wijdt er vanaf deze week onder de noemer 'Vier miljoen jaar mens' een grote ten toonstelling aan. Tot de verbeelding spre kende diorama's met levens echte, bewegende modellen maken de ontstaansgeschie denis van onze soort ook voor leken tot iets tastbaars. Daarnaast zijn er tal van unieke archeologische vond sten te zien, variërend van schedels, vuistbijlen en res ten van kampen tot overblijf selen van planten en dieren. De tentoonstelling begint op het moment, nu zo'n vier miljoen jaar geleden, wan neer de eerste mens- achtigen hun intrede doen. De beroemde onderzoeker Richard Leaky spreekt de toeschouwer bij binnen komst toe vanuit zijn veldla- boratorium. Een diorama zet zijn betoog kracht bij. De mensachtigen zich over de rest van de wereld. Elk vol gend diorama wordt via een filmscherm toegelicht door een expert op het betreffen de gebied. Zo laat 'Vier mil joen jaar mens' ons oog in oog staan met onze voorou ders en wordt de geschiede nis van de evolutie gevolgd tot de verschijning van de moderne mens. Bijzondere aandacht is er voor de bewoningsgeschie- denis van Nederland. De vroegste resten uit ons land dateren van 300.000 jaar geleden. Belangrijke vond sten werden gedaan in de Belvédère-groeve nabij Maastricht. Het onderzoeks projectvan de Rijks-universi teit in Leiden heeft de laatste jaren veel nieuwe inzichten opgeleverd over de bewo- ningsgeschiedenis van ons land. De resultaten van deze onderzoekingen worden uit gebreid in de tentoonstelling belicht. wieg van de mensheid stond volgens Leaky en tal van andere deskundigen in Afrika: van daaruit verspreidden verschillende 'Vier miljoen jaar mens' is te zien in de KunstHal te Rotterdam t/m 28 februari. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00- 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00-17.00 uur. Infolijn 010- 4400301. "Van je trip-trip knipperdeknip, kom hier met die ET-oortjes van je, dan zet ik er mijn scharen in." Dit citaat uit Zumi Pop zou de lijfspreuk van de jonge, in Gent woonachtige dichter Serge van Duijnhoven (1970) kunnen zijn. Als weinig anderen weet hij de huidi ge tijdgeest in woord en geluid te vangen. Poëzie is bij hem geen vies woord. Zijn nieuwste bundel en CD 'Obiit in Orbit' is er het zoveelste bewijs van. Van Duijnhovens lyriek is doordrenkt met XTC en combineert het traditionele gedicht met de krachtige flow van de hiphop, met experimentele techno en prachtige elektronische muziek. Kortom, ideaal voor dansvloer of chill- out room in het weekeinde en voor de literatuurlijst doordeweeks. Zumi Pop is het relaas van een meisje met een voorliefde voor sex en drugs. "Ze had de pillen uit zijn keel gezogen, de coke uit zijn neus gelikt", bezweert Van Duijnhoven. Donkere en tegelijker tijd zwoele klanken dragen ondertussen zijn betoog. Zowel de dichter als Zumi Pop zijn ver weg in hun hoofd. Lost in space, jong, genietend nu het nog kan. "Zing! Dans Zumi Pop, alsof je morgen Zumi Pop, in de vroege ochtend, sterven moest." Hemellichaam Hedonisme in het oog van de dood, zo valt de poëzie in en op Obiit in Orbit het best onder woorden te brengen. De intrigerende titel voor de dichtbundel met CD schoot Van Duijnhoven te bin nen toen hij in een kerk in zijn woon plaats een kaars aanstak voor een bij een auto-ongeluk overleden vriend. Een aangrijpende gebeurtenis die in de bundel terugkeert in het gedicht Joris Drakendoder. Aan de muren van de kerk hingen oude familiewapens met geboortejaar van de doden en hun sterfjaar. Obiit is sterfjaar in het Latijn. Orbit is Engels en wil zoveel zeggen als de baan van een hemellichaam. Zie daar de dragende elementen in Van Duijnhovens poëzie. Het zijn de grote thema's van alle kunst: leven en dood, bloei en vergaan. Ditmaal onder woorden gebracht door iemand die zich met twee benen op de aarde bevindt, maar met zijn hoofd in de wol ken is. Roeland Fossen Huiveren Het is niet vrolijk in het Hotel Orbit, waarmee de bundel opent en dat min of meer als het titelgedicht beschouwd kan worden. Indringend bestookt Van Duijnhoven de lezer en luisteraar met zijn macabere werkelijkheid. Het is luis teren en huiveren bij hem. "Je ouders stierven aan kanker en ouderdom. Je beste vrienden zijn over de kling, ze vertrouwden verkeerde per sonen, kregen verkeerde doses toege diend, of hebben zichzelf in onbegrijpe lijke ongelukken aan hun inwendige gespietst. Je bent alleen met je bekom mernissen, er is niemand behalve het personeel om voor je te zorgen..." Serge van Duijnhoven schreef eerder de roman Dichters Dansen Niet, de ver halenbundel De Overkant en het Geluk en de dichtbundels Het Paleis van de Slaap en Copycat. In 1997 vormde hij met dichter/saxofonist Olaf Zwetsloot en rapper Def P. het collectief De Sprooksprekers. Hun CD Eindhalte Fantoomstad werd genomineerd voor de Heineken Crossover Award. Voor het nu verschenen Obiit in Orbit heeft Van Duijnhoven zich omringd met DJ Fat en een keur aan muzikanten. Het resultaat is een fraai in zwart vormgegeven bun del en een CD even geheimzinnig als het interieur van een Egyptische pira mide, een vloeibaar bouwwerk van woord en klank waarin zenuw- en ster renstelsels magisch en chemisch voor eeuwig samensmelten. Serge van Duijnhoven, Obiit in Orbit; aan het andere einde van de nacht. Djax Records/Uitgeverij De Bezige Bij, f49,50.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 15