MESSIH' WITH THE BLUES muziekES
videoprimeurs
expo
Vier miljoen jaar mens
SERGE VAN DUIJNHOVEN boekeil B3
poëet en muzikant
Grootste poppodium buiten de Randstad heet '013'
Aan de buitenkant van het gebouw is al te zien wat er aan de
hand is, nog voor er één noot is gespeeld of gehoord. Rubber,
beton, staal en in de muur verwerkte CD's maken duidelijk
wat in het Tilburgse '013' centraal staat: live muziek.
Woensdag 27 januari 1999
FAAM/VLISSINGER
15
Van rock tot reggae, van pop tot punk, van country tot
core en van dance tot singer/song writer. 013 is een gebouw
dat louter en alleen gericht is op popmuziek en popcultuur.
Sinds de opening eind vorig jaar hebben tienduizenden pop
liefhebbers de weg naar de opvolger van Noorderligt alweer
weten te vinden. Zondag 31 januari worden in het Tïlburgse
Veemarktkwartier de bluesfans verwacht. Op de agenda
staat Messin' with the Blues, een festival met trekkers als
Guy Forsyth en Bernard Allison. In de luwte van de grote
namen nog twee handen vol andere artiesten. Voer voor
liefhebbers.
'The blues walked in this morning when I found my baby
gone'. Een dergelijke zin zal zeker te horen zijn bij Messin'
with the Blues. Muziek van het gemis, van het kwijt zijn en het
verlangen naar. Muziek van de katoenplantages en de ellende
van de grote stad. Muziek,
soms vervuld van weemoed,
dan weer uitbundig en
gepassioneerd. In dat laatste
genre is met name The Guy
Forsyth Band thuis, de hoofd
act van het festival. Ruwe en
gespierde bikersblues uit
Austin, Texas. De krachtige
stem van Forsyth, onder
steund door brandende
harmonicasolo's en een gil
lende slide-gitaar, the blues.
Voordat Forsyth het pro
gramma afsluit, staat
Bernard Allison op het grote
podium. Vanaf zijn tiende liet
Bernard de gitaar niet meer
los. Hij leerde de blues van
mensen als Johnny Winter,
Jeff Healey en Willie Dixon.
Ook Neerlands beste Rhythm
Bluesband Barrelhouse is aanwezig. Een begrip in het
wereldje. De band rond zangeres Tineke Schoemaker
bestaat, een korte pauze daargelaten, sinds 1974. En met de
nog altijd gretige gitaarbroers John Guus LaPorte klinkt de
band nog altijd bezield rockend, melancholiek en broeierig.
Blueslady
Eén van de mooie dingen in 013 is de kleine zaal. Maximaal
350 bezoekers passen er in. Normaal wordt de ruimte
gebruikt voor regionaal talent, nieuwe stromingen en dance
nights. Tijdens Messin' with the Blues wordt ook het kleine
podium ingeschakeld. Trish Murphy zal er bijvoorbeeld te
zien en te horen zijn. Een meer dan grote belofte met haar
aangebrande ruwe stem en haar voorliefde voor venijnige
gitaren. Ideaal voor tranentrekkende ballads, kortom, een
blueslady die past in de grote traditie.
Natuurlijk trekt The Choice, de grote zaal van het Tilburgse
muziekwalhalla, doorgaans de meeste aandacht. Met een
capaciteit van 2200 bezoekers is The Choice het grootste
podium buiten de Randstad. Daarnaast is er nog de Batcave,
een clubruimte voor 250 jongeren met een eigenzinnige
muzieksmaak. 013 richt zich op popliefhebbers in Nederland,
België, Duitsland en in detoekomst op geheel Europa. Opter-
mijn moet het centrum uitgroeien tot een plek waar jaarlijks
zo'n 400 activiteiten worden georganiseerd waarbij 200.000
bezoekers worden verwacht.
Messin' with the Blues '99, zondag 37 januari, vanaf 15.00
uur. Met: Guy Forsyth, Bernard Allison, Geno Washington,
David Gogo, Trish Murphy, The Seatsniffers, Barrelhouse e.a.
Entree f35,-, voorverkoop f35,- f5,-servicekosten.
Vvk. o.a. bij 013 Boxoffice, grote postkantoren,
Ticketlijn 0900-3001250.
selectie: videoland Vlissingen/Middelburg
Hard Rain
Het stadje Huntingburg dreigt bij aanhoudende stortre
gens overstroomd te worden. Geen onbekende situatie voor
de bewoners, net als de evacuaties en de plunderingen. Uit
voorzorg besluit de bank 3 miljoen dollar met een geldwa
gen naar een veiligere bestemming te brengen. Wanneer de
wagen het begeeft, wordt het noodsignaal van de
chauffeurs Tom en Charlie onderschept door een geldIusti-
ge bende die het vuur opent en Charlie doodt. Gedreven
door pure adrenaline weet Tom te ontsnappen...mét het
geld. De jacht is geopend, het water kolkend en de actie en
spanning overweldigend in deze film van regisseur Michael
Salomon waarin de hoofdrollen worden gespeeld door
Christian Slater en Morgan Freeman.
Freddie, de koele kikker
Frederic is een heuse Franse prins. Op een dag verliest hij
zijn vader, de grote koning, door een tragisch ongeluk. En
dan verandert het leven van prins Frederic drastisch. Zijn
boze tante Messina heeft het op hem voorzien en tovert hem
om in een kikker. Maar Frederic is geen gewone kikker. Hij
blijft groeien en blijkt over magische krachten te beschikken.
Met de hulp van het vriendelijke watermonster Nessie weet
Frederic op het nippertje aan zijn tante te ontsnappen. Hij
start een nieuw leven en trekt als Freddie the Frog de wereld
in om te strijden tegen het kwaad. 'Freddie, de koele kikker'
is een hartverwarmende animatie-/familiefilm, in het
Nederlands gesproken en gezongen.
The Wedding Singer
Robby Hart (Adam Sandler) is een mislukte rockzanger die
zijn brood verdient door op te treden op huwelijksfeesten. Hij
ontmoet er de serveerster Julia (Drew Barrymore) en al snel
ontdekken ze dat ze iets gemeen hebben: ze staan beiden op
het punt om ook zelf te trouwen. Robby's grote dag verandert
echter in een nachtmerrie als zijn verloofde hem voor het
altaar in de steek laat. Julia probeert hem op te beuren door
hem bij de voorbereidingen voor haar eigen trouwdag te
betrekken. Maar dan ontdekt Robby dat Julia's yuppie-ver-
loofde er nog andere vriendinnetjes op na houdt. 'The
Wedding Singer' is een bruisende feelgood-movie in onver
valste jaren '80-stijl.
Wie zijn wij? Hoe is de mens ontstaan? ledereen heeft zich
wel eens afgevraagd waar de wortels van de mensheid lig
gen. De KunstHal in Rotterdam wijdt er vanaf deze week
onder de noemer 'Vier miljoen jaar mens' een grote ten
toonstelling aan.
Tot de verbeelding spre
kende diorama's met levens
echte, bewegende modellen
maken de ontstaansgeschie
denis van onze soort ook
voor leken tot iets tastbaars.
Daarnaast zijn er tal van
unieke archeologische vond
sten te zien, variërend van
schedels, vuistbijlen en res
ten van kampen tot overblijf
selen van planten en dieren.
De tentoonstelling begint
op het moment, nu zo'n vier
miljoen jaar geleden, wan
neer de eerste mens-
achtigen hun intrede doen.
De beroemde onderzoeker
Richard Leaky spreekt de
toeschouwer bij binnen
komst toe vanuit zijn veldla-
boratorium. Een diorama zet
zijn betoog kracht bij. De
mensachtigen zich over de
rest van de wereld. Elk vol
gend diorama wordt via een
filmscherm toegelicht door
een expert op het betreffen
de gebied. Zo laat 'Vier mil
joen jaar mens' ons oog in
oog staan met onze voorou
ders en wordt de geschiede
nis van de evolutie gevolgd
tot de verschijning van de
moderne mens.
Bijzondere aandacht is er
voor de bewoningsgeschie-
denis van Nederland. De
vroegste resten uit ons land
dateren van 300.000 jaar
geleden. Belangrijke vond
sten werden gedaan in
de Belvédère-groeve nabij
Maastricht. Het onderzoeks
projectvan de Rijks-universi
teit in Leiden heeft de laatste
jaren veel nieuwe inzichten
opgeleverd over de bewo-
ningsgeschiedenis van ons
land. De resultaten van deze
onderzoekingen worden uit
gebreid in de tentoonstelling
belicht.
wieg van de mensheid
stond volgens Leaky en
tal van andere deskundigen
in Afrika: van daaruit
verspreidden verschillende
'Vier miljoen jaar mens' is te zien in de KunstHal te Rotterdam
t/m 28 februari. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00-
17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00-17.00 uur. Infolijn 010-
4400301.
"Van je trip-trip knipperdeknip, kom
hier met die ET-oortjes van je, dan zet ik
er mijn scharen in." Dit citaat uit Zumi
Pop zou de lijfspreuk van de jonge, in
Gent woonachtige dichter Serge van
Duijnhoven (1970) kunnen zijn.
Als weinig anderen weet hij de huidi
ge tijdgeest in woord en geluid te
vangen. Poëzie is bij hem geen vies
woord.
Zijn nieuwste bundel en CD 'Obiit in
Orbit' is er het zoveelste bewijs van. Van
Duijnhovens lyriek is doordrenkt met
XTC en combineert het traditionele
gedicht met de krachtige flow van de
hiphop, met experimentele techno en
prachtige elektronische muziek.
Kortom, ideaal voor dansvloer of chill-
out room in het weekeinde en voor de
literatuurlijst doordeweeks.
Zumi Pop is het relaas van een meisje
met een voorliefde voor sex en drugs.
"Ze had de pillen uit zijn keel gezogen,
de coke uit zijn neus gelikt", bezweert
Van Duijnhoven. Donkere en tegelijker
tijd zwoele klanken dragen ondertussen
zijn betoog. Zowel de dichter als Zumi
Pop zijn ver weg in hun hoofd. Lost in
space, jong, genietend nu het nog kan.
"Zing! Dans Zumi Pop, alsof je morgen
Zumi Pop, in de vroege ochtend,
sterven moest."
Hemellichaam
Hedonisme in het oog van de dood,
zo valt de poëzie in en op Obiit in Orbit
het best onder woorden te brengen. De
intrigerende titel voor de dichtbundel
met CD schoot Van Duijnhoven te bin
nen toen hij in een kerk in zijn woon
plaats een kaars aanstak voor een bij
een auto-ongeluk overleden vriend.
Een aangrijpende gebeurtenis die in de
bundel terugkeert in het gedicht Joris
Drakendoder.
Aan de muren van de kerk hingen
oude familiewapens met geboortejaar
van de doden en hun sterfjaar. Obiit is
sterfjaar in het Latijn. Orbit is Engels en
wil zoveel zeggen als de baan van een
hemellichaam.
Zie daar de dragende elementen in
Van Duijnhovens poëzie. Het zijn de
grote thema's van alle kunst: leven en
dood, bloei en vergaan. Ditmaal onder
woorden gebracht door iemand die
zich met twee benen op de aarde
bevindt, maar met zijn hoofd in de wol
ken is.
Roeland Fossen
Huiveren
Het is niet vrolijk in het Hotel Orbit,
waarmee de bundel opent en dat min of
meer als het titelgedicht beschouwd
kan worden. Indringend bestookt Van
Duijnhoven de lezer en luisteraar met
zijn macabere werkelijkheid. Het is luis
teren en huiveren bij hem.
"Je ouders stierven aan kanker en
ouderdom. Je beste vrienden zijn over
de kling, ze vertrouwden verkeerde per
sonen, kregen verkeerde doses toege
diend, of hebben zichzelf in onbegrijpe
lijke ongelukken aan hun inwendige
gespietst. Je bent alleen met je bekom
mernissen, er is niemand behalve het
personeel om voor je te zorgen..."
Serge van Duijnhoven schreef eerder
de roman Dichters Dansen Niet, de ver
halenbundel De Overkant en het Geluk
en de dichtbundels Het Paleis van de
Slaap en Copycat. In 1997 vormde hij
met dichter/saxofonist Olaf Zwetsloot
en rapper Def P. het collectief De
Sprooksprekers. Hun CD Eindhalte
Fantoomstad werd genomineerd voor
de Heineken Crossover Award. Voor het
nu verschenen Obiit in Orbit heeft Van
Duijnhoven zich omringd met DJ Fat en
een keur aan muzikanten. Het resultaat
is een fraai in zwart vormgegeven bun
del en een CD even geheimzinnig als
het interieur van een Egyptische pira
mide, een vloeibaar bouwwerk van
woord en klank waarin zenuw- en ster
renstelsels magisch en chemisch voor
eeuwig samensmelten.
Serge van Duijnhoven, Obiit in Orbit;
aan het andere einde van de nacht.
Djax Records/Uitgeverij De Bezige Bij,
f49,50.