GEMEENTE M
DDEL
BURG
Middelburg startplaats van de
Internationale Delta profronde
Duurzaam Veilig ook in Middel-
*i»iê
lliill
Archeologisch onderzoek Van de Perrehuis
Inspraak Kwaliteitsatlas
Rooivergunningen
Tiende Nationale Straatspeeldag
Maandagavond gemeenteraad
uw
Snuffelmarkten
Week 3
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de sectie
Communicatie. Reacties zijn van harte welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u bij Communicatie terecht:
Stadhuisstraat 2, telefoon 675450,
iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van
13.00 tot 16.00 uur, donderdagavond van 18.00 tot
20.00 uur.
MAXIMAAL TEXT VAIMAF PAG. 830
Onlangs verscheen het verslag van het archeologisch
onderzoek dat in maart 1997 plaatsvond achter het
Van de Perrehuis aan het Hofplein in Middelburg.
Restanten
Resultaten
Belangrijke vondst
Eetgewoonten
Brouwerijpoort
Boek
Commissie
Inspraak
Tafeltje
Dekje
Op woensdag 9 juni 1999
is het voor de tiende keer
Nationale Straatspeel
dag. Ouders en kinderen
sluiten dan in het hele
land meer dan 1.500
straten af voor het ver
keer, zodat kinderen
voor één keer echt veilig
buiten kunnen spelen.
Duur
zaam Veilig
Aanmelden
Als zaterdag 22 mei de 25e editie van de Internatio
nale Delta Profronde van de Markt in Middelburg
vertrekt, wordt dat natuurlijk een happening van de
eerste orde. Niet - bijna traditioneel - Goes, maar de
Zeeuwse hoofdstad is dit jaar dè stad waar 'het' die
dag het gaat gebeuren. Het startpunt van een inter
nationaal rennersveld, een startschot dat wordt afge
vuurd door niemand minder dan Henk Kroes, de
voorzitter van de Vereniging De Friesche Elf Steden,
nationale en internationale aandacht in en voor
Middelburg, kortom: Middelburg staat die dag eens
goed in de schijnwerpers.
Rolletjes
Middelburg
Café
Jaarlijks zijn duizenden mensen slachtoffer in het
verkeer. Dit veroorzaakt veel leed en verdriet. De
overheid heeft zich in het derde Meerjarenplan Ver
keersveiligheid tot taak gesteld het aantal verkeers
slachtoffers te laten afnemen. Daarom is in 1991 het
begrip Duurzaam Veilig ingevoerd met als doel het
aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.
Convenant
Middelburg
A. Categorisering van de wegen.
B. Verblijfsgebieden: uitbreiding 30 km-zones en
introductie van 60 km-zones.
C. Uniformering van voorrang op verkeersaders
en rotondes.
D. Bijzondere maatregelen: voorrang fietsers
van rechts en bromfietsers op de rijbaan.
E. Handhaving, educatie, communicatie en flan
kerende maatregelen.
Oplossen
Woensdag 20 januari 1999
FAAM/VLISSINGER
3
w w
internet site: www.middelburg.nl
info middelburg, nl
Achter het Van de Perrehuis wor
den momenteel depot- en publieks
ruimten voor het Zeeuws Archief
-gebouwd. Het Zeeuws Archief
•wordt gevormd door een fusie tus
sen de gemeentearchieven van
Middelburg en Veere en het Rijks
archief in Zeeland.
Voorafgaand aan de bouw vond een
archeologisch onderzoek plaats.
Het gebied rondom het Van de Per
rehuis is een voor de archeologie en
de geschiedenis van Middelburg
zeer belangrijke locatie. Verwacht
werd restanten van de 9de-eeuwse
Karolingische ringwalburg, het zo
genaamde Duitse Huis, (de Com
manderij van de Duitse Orde, een
geestelijke ridderorde uit de
Middeleeuwen) en het Mid
deleeuwse Minderbroederklooster
aan te treffen. Het onderzoek werd
uitgevoerd door de Rijksdienst voor
Oudheidkundig Bodemonderzoek
m samenwerking met het Provinci
aal Archeologisch Centrum Zeeland
en de Archeologische Werkgemeen
schap Nederland, afdeling Zeeland.
Ondanks het feit dat er door de vele
verstoringen van de bodem weinig
van de oorspronkelijk opbouw van
het terrein over was, zijn er toch
sporen ontdekt van de oude ring
walburg. De gracht van de ringwal
burg die op deze plaats loopt, lijkt
natuurlijk te zijn ontstaan. Hier zou
Kookpotten, kannen en een drinkbeker uit de rest-gracht, 14e- 16e
eeuw. Illustratie uit liet besproken rapport.
de voormalige kreek de Arne heb
ben gelopen. Er zijn geen sporen
van het Duitse Huis gevonden. Mo
gelijk is het Duitse Huis niet groter
geweest dan het huidige Van de
Perrehuis. Verder zijn muurresten
aangetroffen van een gebouw dat
bij het Minderbroederklooster hoor
de. Het gebouw, dat mogelijk de
eetzaal geweest is, was geheel uit
bakstenen opgetrokken en lag aan
hel restant van de ringwalgracht.
ln afvalkuilen bij het Minderbroe
derklooster en in grachtvulling wer
den vele voorwerpen aangetroffen.
Een belangrijke vondst was een
deel van een zegelstempel van hel
Minderbroederklooster. In het ar
chief van de Onze Lieve Vrouwe
Abdij, dat bij het Rijksarchief in
Zeeland berust, bevindt zich een
oorkonde waaraan een zegel is ge
hangen dat precies overeenkomt
met het gevonden 13de-eeuwse ze
gelstempel.
Monsters van gevonden dierenbol-
ten zijn onderzocht om een beeld te
krijgen van de beesten die gehou
den werden en het voedselpatroon
van de Minderbroeders. Geconclu
deerd werd onder andere dat er
meer rund-, schapen- en geitenvlees
gegeten werd dan varkensvlees.
Daarnaast werden ook regelmatig
gevogelte, vooral kip en af en toe
gans, vis. met name zoetwatervis,
en schelpdieren geconsumeerd.
Vanwege hel ontbreken van botma-
teriaal van luxe diersoorten en aan
de hand van aangetroffen keukenaf
val en resten van maaltijden kan ge
steld worden dat de Minderbroeders
waarschijnlijk een sobere keuken
hadden. Diverse vondsten uit ver
schillende perioden verdienen een
vermelding: een gave zogenaamde
Puntneus (een kan met een gezicht
in reliëf), een aantal grote kookpot
ten. een fragment van Spaans majo
lica, glazen drinkbekers, vijf houten
krulbollen (deze werden gebruikt
bij een hofspeleen bronzen kan
delaar en een pelgrimsinsigne.
Na het verleden komt nu de toe
komst van de locatie aan de orde. In
het Van de Perrehuis worden met
name werkruimten gesitueerd. Het
terrein achter en naast het Van de
Perrehuis is bestemd voor depot- en
publieksruimten. De publieksruim
ten, zoals de studiezaal, de receptie,
het archiefcafé, de archiefwinkel,
de multifunctionele collegezaal en
de tentoonstellingsruimte, zullen
toegankelijk zijn via de voormalige
toegangspoort van brouwerij "De
Drye Tonnekens'. In het pand naast
hel Van de Perrehuis komt het Ge
nealogisch Centrum Zeeland, dat
momenteel is gehuisvest in het
pand van de gemeentelijke archief
dienst van Goes. Dit centrum is,
evenals de publieksruimten van hel
Zeeuws Archief, toegankelijk via
de voormalige Brouwerijpoort.
Bij de opening van het Zeeuws Ar
chief, in het jaar 2000, wordt een
boek gepresenteerd over de ge
schiedenis van het Van de Perrehuis
en haar vroegste bewoners tot en
met haar nieuwste bewoners: de
drie fusiepartners die samen het
Zeeuws Archief vormen. In dit
boek zal ook aandacht worden be
steed aan de archeologie van het
huis en de omgeving.
Aanstaande maandag 25 januari
vergadert de gemeenteraad vanaf
19.30 uur in de raadzaal van het
stadhuis.
Deze vergadering kan worden
bijgewoond vanaf de publieke
tribune, die bereikbaar is via de
toren op de hoek Lange Noord
straat/Markt.
Mensen die moeilijk ter been zijn,
kunnen van te voren contact opne
men met de bodes van het stadhuis,
telefoon 675403.
De agenda en andere stukken lig
gen ter inzage bij de sectie Com
municatie, Stadhuisstraat 2. De vol
gende punten komen aan de orde
I Benoeming van wethouders en
raadsleden in besturen van ver
zelfstandigde instellingen.
2. Benoeming nieuwe voorzitter
Ombudscommissie en wijzi
ging Verordening op de Om
budscommissie.
3. Verzamelvoorstel tot het wijzi
gen van de begroting 1999.
4. Vaststellen nieuwe afschrij
vingsverordening.
5. Verzoek om planschade Kruis
weg.
6. Vaststelling voorbereidingsbe-
sluiten.
7. Restauratie Seismolen.
De Rijksdienst voor de Monu
mentenzorg heeft in 1992 op
verzoek van gemeentewerken
een restauratiebestek opgesteld.
Zij heeft een subsidiebedrag
toegezegd, nuts de restauratie
nu start en uiterlijk in hel jaar
2001 wordt afgerond.
8. Begroting 1999 Maatschappe
lijke Zorg Walcheren, onder
deel Wet Voorzieningen Gehan
dicapten.
9. Krediet voorstel aanleg skate-
baan Koepoortlaan/inrichting
park.
10. Wijziging verordening voorzie
ningen huisvesting onderwijs
gemeente Middelburg.
11Vaststellen Integraal Huis
vestingsplan Onderwijs.
12. Krediet huisvesting 15e groep
school voor primair onderwij s
De Vossenburch.
De ambitieuze plannen voor toe
komstig Middelburg zijn nog tot
1 februari in de inspraak. Op
dinsdag 26 januari kunnen reac
ties worden gegeven tijdens een
extra vergadering van de com
missie Volkshuisvesting, Ruimte
lijke Ordening en Financiën.
De toekomstplannen zijn verwerkt
in de "Kwaliteitsatlas voor de Toe
komst, Middelburg 2030" en de
masterplannen voor hel Stationsge
bied en Mortiere.
De atlas bevat de toekomstvisie
voor Middelburg tot 2030, zoals het
stedenbouwkundig bureau BVR die
•heeft opgesteld. De komende jaren
staat heel wat te gebeuren in de stad
en haar omgeving. Natuurlijk krij
gen alle burgers en belanghebben-
In het algemeen is voor het rooien van bomen een vergunning no
dig. Deze vergunning is niet nodig voor populieren en wilgen langs
wegen, vruchtbomen, kweekgoed en uitdunning van groenvoorzie
ningen en een hoorn met een stamdiameter van maximaal 25 cm
(gemeten op 1.30m hoven het maaiveld, maximaal 3 bomen per lo-
katie).
Een aanvraag is ontvangen voor:
zes populieren en één es aan de Arie van Driellaan
twee kersen aan de Seisweg
vervanging houtopstand/wegbeplanting langs de Goldsteinseweg
Voor nadere informatie kunt u terecht bij de heer H. ten Klooster van
de afdeling Groenbeheer, 0118-675312
den de gelegenheid hun zegje over
de plannen te doen.
Mondelinge reacties en toelichtin
gen op schriftelijke reacties op de
plannen kunnen op dinsdag 26 ja:
nuari 1999 om 19.30 uur in het
Stadhuis van Middelburg tijdens
een extra vergadering van de com
missie Volkshuisvesting, Ruimte
lijke Ordening en Financiën naar
voren worden gebracht. Spreek
recht kan aangevraagd worden bij
de secretaris van de commissie,
telefoonnummer 0118-675289.
De plannen zijn tot 1 februari 1999
in de inspraak voor de inwoners en
andere belanghebbenden bij de sec
tie Communicatie, Stadhuisstraat 2,
de dienst Stadsontikkeling. Vlis-
singsestraat 21 en de Wijkondcr-
steuningspunten. Inspraakformulie
ren zijn verkrijgbaar op de genoem
de lokaties.
"Tafeltje Dekjc" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen, ge
handicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een
warme maaltijd kunnen zorgen.
De maaltijden kunnen iedere
maandag lussen 8.45 en 9.30
uur wórden besteld. U kunt
hiervoor bellen met nummer
0118-638570. Het bezorgen ge
beurt ook op deze dag.
Menu van 25 januari lol en met
31 januari
Maandag
Gebraden varkensvlees in fijne
saus, rode kool met appelstuk
jes, aardappelen
Dinsdag
Gebakken vleesballetjes in pitti
ge saus, snijbonen, uien, ge
stampte aardappelen
Woensdag
Stamppot boerenkool met ge
hakt
Donderdag
Gegrilde kippenpoot, gemengde
groente, aardappelpuree
Vrijdag
Vis, groente, aardappelen
Zaterdag
Bami met kip-saté
Zondag
Wat de pot schaft
De Nationale Straatspeeldag is een
initiatief van "Stichting Kinderen
Voorrang'. 'Kinderen Voorrang' zet
zich in voor veilig en kindvriende
lijk verkeer. Zij wil de bewegings
vrijheid van kinderen in de woon
omgeving vergroten.
Elk jaar doen meer dan 1.000 bu-
Dit jaar worden weer snuffel
markten gehouden op de Markt
in Middelburg.
Deze markten vinden plaats op: za
terdag 17 april. 8 mei. 26 juni, 24
juli, 21 augustus, 18 september en
16 oktober 1999 Door middel van
borden die geplaatst worden op de
openbare weg, worden de snuffel
markten een week van tevoren aan
gekondigd.
rtgroepen.
scholen en
speeltuinvere
nigingen
mee. In over
leg sluiten zij
één of meer
straten in hun
buurt af voor
alle verkeer.
Zo kunnen
kinderen één
ochtend of
middag
midden op
straat spelen,
zonder dat zij
bang hoeven
te zijn voor
bijvoorbeeld
hard rijdende
auto's.
Deze dag is niet alleen een feest
voor kinderen en hun ouders, maar
ook een actiedag voor veilig, kind
vriendelijk verkeer. Voor bewoners
is de Straatspeeldag een goede ge
legenheid om de verkeersproble
men in hun buurt te inventariseren.
Dit ook in het verband met het
Convenant Duurzaam Veilig.
hl 1999 zijn er speciale activiteiten
om het belang van veilige loop- en
fietsroutes voor kinderen te onder
strepen. Zo worden op 9 juni in
veel plaatsen step- en skeelertocli-
ten georganiseerd. Hel uiteindelijke
doel van de dag is dat alle straten
binnen de bebouwde kom veilig
worden voor kinderen, zodat zij
buiten kunnen spelen en zelfstandig
naar school kunnen gaan.
Iedereen kan deelnemen aan de
Straatspeeldag. Deelnemers kunnen
zich aanmelden bij 'Kinderen Voor
rang', telefoonnummer 020-
6826322.
Niet voor niets heeft de Stichting
Internationale Delta profronde van
Zeeland voor Middelburg gekozen.
"Middelburg timmert aan de weg.
en profileert zich, het is een stad
met visie en de internationale allure
die deze 25e profronde met zich
meebrengt zal afstralen op Middel
burg, zegt Lieuwe Rienstra, die
sinds afgelopen vrijdag officieel het
voorzitterschap van de organiseren
de stichting heeft overgenomen van
Piet Louwerse. En: "Een dergelijke
Zeeuwse wielerronde heeft natuur
lijk toch iets meer cachet als de
hoofdstad er een duidelijke rol in
speelt. Niet om er met een vaart
doorheen te fietsen, nee, door als
startplaats te fungeren. Door 'gast
heer' te zijn van een internationaal
gezelschap. Starten in Middelburg
heeft nog een groot voordeel. Hel
parcours bedraagt 200 km. Doordat
niet in Goes gestart wordt kan het
parcours 's middags een groter ge
deelte van Beveland "aandoen". Op
die manier wordt het een echte
Zeeuwse ronde.
Hoe alles in het vat wordt gegoten
is ook voor Rienstra en zijn mede
organisatoren nog niet geheel dui
delijk. Organisatorisch zal het vol
gens Rienstra op rolletjes lopen.
We hebben een geroutineerd tech
nisch comité, de gemeente heeft
niet alleen 'ja gezegd' tegen
Middelburg als startplaats maar
doet er ook alles aan om de wereld
te laten zien dat Middelburg een
stad is waar je niet omheen kunt."
Verder hoopt hij op een spannende
finish met veel spektakel op de An-
thonie Fokkerstraat in Goes, een
stad die traditioneel meewerkt aan
tie ronde. Welke renners en welke
ploegen er komen is nog niet be
kend Dal hangt van het budget af.
"Als we eenmaal weten over hoe
veel (sponsor)geld we beschikken
kunnen we een wielermakclaar in
schakelen en worden er ploegen ge
contracteerd." verduidelijkt Rien
stra. "Hoewel dat ieder jaar natuur
lijk weer een probleem is. Met na
me het afgelopen jaar heeft het ren
nersveld uit toppers beslaan en ie
der jaar wil je natuurlijk beter voor
de dag komen. Maar hij vertrouwt
er op dat het dit jaar wel weer zal
lukken. "Wij zoeken nog enkele
grote sponsors, een bank bv en een
supermarktketen nu Golff super
markten stopt met sponsoring."
Hoewel Rienstra natuurlijk niet al
léén heeft besloten dat Middelburg
een wielerronde van de tweede ca
tegorie vanaf het centrum laat ver
trekken, heeft die keuze hem toch
wel goed gedaan. "Als je ziet wat
er allemaal staal le gebeuren met
Middelburg 2030, hoe Middelburg
met de toekomst bezig is, dan kun
Lieuwe Rienstra
je alleen van mening zijn dat
Middelburg en de start van deze
internationaal belangrijke wieler
ronde elkaar 'verdiend' hebben."
Ook op toeristisch-promotioneel
gebied ziet Rienstra -zij hel met een
glimlach- de nodige voordelen: "Bij
voorgaande rondes gingen de ren
ners en de caravaan zo snel moge
lijk door Middelburg heen. Als ze
nu vertrekken, gaat dat vooralsnog
Foto: Ruben Oreel
rustig aan. Dat geeft ze mooi de ge
legenheid iets van het Middelburg
te zien." Verder zijn er plannen om
op de avond voor de start een lite
rair (wieler)café te organiseren en
op de markt wielerfilms op een
scherm te vertonen. Verder zou het
bijvoorbeeld mooi zijn als er een
amateurploeg meefietst in een tricot
van 'Middelburg 2030', dan weet
iedereen dat Middelburg echt 'in de
slag zit', om maar eens een wieler-
term te gebruiken
Jaarlijks zijn duizenden mensen slachtoffer in het verkeer. Dit veroorzaakt
veel leed en verdriet. De overheid heeft zich in het derde Meerjarenplan
Verkeersveiligheid lot taak gesteld hel aantal verkeersslachtoffers te laten
afnemen. Daarom is in 1991 het begrip Duurzaam Veilig ingevoerd met als
doel het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.
Om te kunnen controleren of het aantal verkeersslachtoffers afneemt en of
de genomen en de te nemen maatregelen ook werkelijk effectief zijn, zijn
door de landelijke overheid de volgende doelstellingen geformuleerd:
25% minder verkeersslachtoffers in het jaar 2000 (ten opzichte van
het gemiddelde over de periode 1984-1986);
40% minder gewonden en 50% minder verkeersdoden in 2010 ten op
zichte van 1986.
Uit een tussentijdse evaluatie van de ongevallencijfers is gebleken dat het
aantal slachtoffers onvoldoende afneemt. Daarom is besloten een extra in
spanning te realiseren. Deze extra inspanning is vertaald in het Convenant
Duurzaam Veilig dat in 1997 is ondertekend door de minister van Verkeer
en Waterstaat, hel Interprovinciaal Overleg, de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten en de Unie van Waterschappen. De komende drie jaar 1999-
2001) worden versnelde landelijke maatregelen genomen om het verkeer
veiliger te maken.
Iedere wegbeheerder in Nederland moet maatregelen nemen om het aantal
verkeersslachtoffers te laten afnemen. De komende driejaar worden in heel
Nederland de 30 km-zones met 12.000 km uitgebreid. Voor Middelburg
houdt dit in dat ongeveer 35 km weg als 30 km-zone moet worden inge
richt. In Middelburg kan echter 88 km. als 30 km-zone worden ingericht.
Er moeten dus keuzes worden gemaakt.
Middelburg moet volgens het Convenant de volgende onderdelen uitwer
ken:
De categorisering houdt in dat er onderscheid moet worden gemaakt in
verkeersaders, stille gebiedsonlsluitingen en verkeersluwe gebieden Een
belangrijke voorwaarde is de herkenbaarheid. Afgesproken is dat uiterlijk
eind 2000 gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk hun yyegen
hebben gecategoriseerd.
Zoals eerder genoemd moet Middelburg vóór 31 december 2001 de 30 km-
zones niet 35 km uitbreiden. De sobere inrichting houdt onder meer in dat
er een duidelijke "poort" is bij de binnenkomst en hel verlaten van een 30
km-zone. De poorten staan op de grens van verkeersaders en verkeersluwe
gebieden. Op de verkeersaders mag 50 km per uiii worden gereden ln zijn
algemeenheid bevinden zich op de verkeersaders ook busroutes.
Het blijkt dal het instellen van voorrangsregelingen op verkeersaders aansluit
bij de verwachting van de weggebruikers. Hierdoor wordt onzeker gedrag
voorkomen. Incidentele uitzonderingen hierop kunnen worden toegepast
Bovendien wordt de uniformering van de voorrang op verkeersaders noodza
kelijk geacht om de maatregel 'voorrang fietser van rechts' (bij gelijkwaardi
ge kruisingen) als algemene verkeersmaatregel te kunnen invoeren.
Voorrang fietsers van rechts (bij wegen van gelijke orde) dient te worden
ingevoerd in het kader van de Europese regelgeving. Andere argumenten
hiervoor zijn onder andere gelijke berechtiging van de fietser, hel creëren
van eenduidigheid met betrekking lol de voorrangsregelgeving, maatschap
pelijk draagvlak voor deze wijziging en tenslotte het stimuleren van het
fietsgebruik.
Ten aanzien van bromfietsers op de rijbaan is afgesproken dat uiterlijk in
1999 binnen de bebouwde kom, op wegen waar vrijliggende fietspaden
aanwezig zijn. de bromfiets op de rijbaan moet rijden.
In samenwerking met regionale organen draagt het Rijk zorg voor een
grootschalige voorlichtingscampagne over de wijziging van de verkeers
maatregelen. De campagne wordt aangevuld met educatieve activiteiten op
scholen. Bij de invoering van de nieuwe verkeersregels is politietoezicht
belangrijk, bijvoorbeeld om het gedrag van bromfietsers le controleren en
de invoering van de regels le ondersteunen.
De gemeente Middelburg gebruikt de volgende communicatiemiddelen
voorlichting en actieve inbreng van de wijktafels.
Duurzaam Veilig gaat er vanuit dat alleen het treffen van maatregelen in de
vorm van poorten en verkeersremmende elementen niet voldoende is om
het aantal verkeersslachtoffers te laten afnemen. Het is ook een mentali
teitskwestie van de weggebruikers.
Eind januari/begin februari wordt per wijk geïnventariseerd welke knel
punten daar worden ervaren. Als iemand vindt dat in zijn omgeving een
dergelijk knelpunt moet worden opgelost, kan dit worden gemeld bij de
wijkvereniging, het wijkondersteuningspunt of direct bij de dienst Stads
ontwikkeling bij de heer W. Reijnierse telefoonnummer 675215.
Vervolgens wordt een plan opgesteld waarin de wensen zijn verwerkt. Het
plan wordt voorzien van een financieel plaatje. Het uiteindelijke plan komt
daarna terug op de wijktafels. Vervolgens wordt hel plan door het college
van B&W vastgesteld en wordt krediet aangevraagd bij de gemeenteraad.
Nadat de raad besloten heeft, worden de plannen uilvoeringsgereed
gemaakt conform de daarvoor geldende procedures.