GEMEENTE M DDEL BURG Middelburg startplaats van de Internationale Delta profronde Duurzaam Veilig ook in Middel- *i»iê lliill Archeologisch onderzoek Van de Perrehuis Inspraak Kwaliteitsatlas Rooivergunningen Tiende Nationale Straatspeeldag Maandagavond gemeenteraad uw Snuffelmarkten Week 3 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur, donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. MAXIMAAL TEXT VAIMAF PAG. 830 Onlangs verscheen het verslag van het archeologisch onderzoek dat in maart 1997 plaatsvond achter het Van de Perrehuis aan het Hofplein in Middelburg. Restanten Resultaten Belangrijke vondst Eetgewoonten Brouwerijpoort Boek Commissie Inspraak Tafeltje Dekje Op woensdag 9 juni 1999 is het voor de tiende keer Nationale Straatspeel dag. Ouders en kinderen sluiten dan in het hele land meer dan 1.500 straten af voor het ver keer, zodat kinderen voor één keer echt veilig buiten kunnen spelen. Duur zaam Veilig Aanmelden Als zaterdag 22 mei de 25e editie van de Internatio nale Delta Profronde van de Markt in Middelburg vertrekt, wordt dat natuurlijk een happening van de eerste orde. Niet - bijna traditioneel - Goes, maar de Zeeuwse hoofdstad is dit jaar dè stad waar 'het' die dag het gaat gebeuren. Het startpunt van een inter nationaal rennersveld, een startschot dat wordt afge vuurd door niemand minder dan Henk Kroes, de voorzitter van de Vereniging De Friesche Elf Steden, nationale en internationale aandacht in en voor Middelburg, kortom: Middelburg staat die dag eens goed in de schijnwerpers. Rolletjes Middelburg Café Jaarlijks zijn duizenden mensen slachtoffer in het verkeer. Dit veroorzaakt veel leed en verdriet. De overheid heeft zich in het derde Meerjarenplan Ver keersveiligheid tot taak gesteld het aantal verkeers slachtoffers te laten afnemen. Daarom is in 1991 het begrip Duurzaam Veilig ingevoerd met als doel het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Convenant Middelburg A. Categorisering van de wegen. B. Verblijfsgebieden: uitbreiding 30 km-zones en introductie van 60 km-zones. C. Uniformering van voorrang op verkeersaders en rotondes. D. Bijzondere maatregelen: voorrang fietsers van rechts en bromfietsers op de rijbaan. E. Handhaving, educatie, communicatie en flan kerende maatregelen. Oplossen Woensdag 20 januari 1999 FAAM/VLISSINGER 3 w w internet site: www.middelburg.nl info middelburg, nl Achter het Van de Perrehuis wor den momenteel depot- en publieks ruimten voor het Zeeuws Archief -gebouwd. Het Zeeuws Archief •wordt gevormd door een fusie tus sen de gemeentearchieven van Middelburg en Veere en het Rijks archief in Zeeland. Voorafgaand aan de bouw vond een archeologisch onderzoek plaats. Het gebied rondom het Van de Per rehuis is een voor de archeologie en de geschiedenis van Middelburg zeer belangrijke locatie. Verwacht werd restanten van de 9de-eeuwse Karolingische ringwalburg, het zo genaamde Duitse Huis, (de Com manderij van de Duitse Orde, een geestelijke ridderorde uit de Middeleeuwen) en het Mid deleeuwse Minderbroederklooster aan te treffen. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek m samenwerking met het Provinci aal Archeologisch Centrum Zeeland en de Archeologische Werkgemeen schap Nederland, afdeling Zeeland. Ondanks het feit dat er door de vele verstoringen van de bodem weinig van de oorspronkelijk opbouw van het terrein over was, zijn er toch sporen ontdekt van de oude ring walburg. De gracht van de ringwal burg die op deze plaats loopt, lijkt natuurlijk te zijn ontstaan. Hier zou Kookpotten, kannen en een drinkbeker uit de rest-gracht, 14e- 16e eeuw. Illustratie uit liet besproken rapport. de voormalige kreek de Arne heb ben gelopen. Er zijn geen sporen van het Duitse Huis gevonden. Mo gelijk is het Duitse Huis niet groter geweest dan het huidige Van de Perrehuis. Verder zijn muurresten aangetroffen van een gebouw dat bij het Minderbroederklooster hoor de. Het gebouw, dat mogelijk de eetzaal geweest is, was geheel uit bakstenen opgetrokken en lag aan hel restant van de ringwalgracht. ln afvalkuilen bij het Minderbroe derklooster en in grachtvulling wer den vele voorwerpen aangetroffen. Een belangrijke vondst was een deel van een zegelstempel van hel Minderbroederklooster. In het ar chief van de Onze Lieve Vrouwe Abdij, dat bij het Rijksarchief in Zeeland berust, bevindt zich een oorkonde waaraan een zegel is ge hangen dat precies overeenkomt met het gevonden 13de-eeuwse ze gelstempel. Monsters van gevonden dierenbol- ten zijn onderzocht om een beeld te krijgen van de beesten die gehou den werden en het voedselpatroon van de Minderbroeders. Geconclu deerd werd onder andere dat er meer rund-, schapen- en geitenvlees gegeten werd dan varkensvlees. Daarnaast werden ook regelmatig gevogelte, vooral kip en af en toe gans, vis. met name zoetwatervis, en schelpdieren geconsumeerd. Vanwege hel ontbreken van botma- teriaal van luxe diersoorten en aan de hand van aangetroffen keukenaf val en resten van maaltijden kan ge steld worden dat de Minderbroeders waarschijnlijk een sobere keuken hadden. Diverse vondsten uit ver schillende perioden verdienen een vermelding: een gave zogenaamde Puntneus (een kan met een gezicht in reliëf), een aantal grote kookpot ten. een fragment van Spaans majo lica, glazen drinkbekers, vijf houten krulbollen (deze werden gebruikt bij een hofspeleen bronzen kan delaar en een pelgrimsinsigne. Na het verleden komt nu de toe komst van de locatie aan de orde. In het Van de Perrehuis worden met name werkruimten gesitueerd. Het terrein achter en naast het Van de Perrehuis is bestemd voor depot- en publieksruimten. De publieksruim ten, zoals de studiezaal, de receptie, het archiefcafé, de archiefwinkel, de multifunctionele collegezaal en de tentoonstellingsruimte, zullen toegankelijk zijn via de voormalige toegangspoort van brouwerij "De Drye Tonnekens'. In het pand naast hel Van de Perrehuis komt het Ge nealogisch Centrum Zeeland, dat momenteel is gehuisvest in het pand van de gemeentelijke archief dienst van Goes. Dit centrum is, evenals de publieksruimten van hel Zeeuws Archief, toegankelijk via de voormalige Brouwerijpoort. Bij de opening van het Zeeuws Ar chief, in het jaar 2000, wordt een boek gepresenteerd over de ge schiedenis van het Van de Perrehuis en haar vroegste bewoners tot en met haar nieuwste bewoners: de drie fusiepartners die samen het Zeeuws Archief vormen. In dit boek zal ook aandacht worden be steed aan de archeologie van het huis en de omgeving. Aanstaande maandag 25 januari vergadert de gemeenteraad vanaf 19.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. Deze vergadering kan worden bijgewoond vanaf de publieke tribune, die bereikbaar is via de toren op de hoek Lange Noord straat/Markt. Mensen die moeilijk ter been zijn, kunnen van te voren contact opne men met de bodes van het stadhuis, telefoon 675403. De agenda en andere stukken lig gen ter inzage bij de sectie Com municatie, Stadhuisstraat 2. De vol gende punten komen aan de orde I Benoeming van wethouders en raadsleden in besturen van ver zelfstandigde instellingen. 2. Benoeming nieuwe voorzitter Ombudscommissie en wijzi ging Verordening op de Om budscommissie. 3. Verzamelvoorstel tot het wijzi gen van de begroting 1999. 4. Vaststellen nieuwe afschrij vingsverordening. 5. Verzoek om planschade Kruis weg. 6. Vaststelling voorbereidingsbe- sluiten. 7. Restauratie Seismolen. De Rijksdienst voor de Monu mentenzorg heeft in 1992 op verzoek van gemeentewerken een restauratiebestek opgesteld. Zij heeft een subsidiebedrag toegezegd, nuts de restauratie nu start en uiterlijk in hel jaar 2001 wordt afgerond. 8. Begroting 1999 Maatschappe lijke Zorg Walcheren, onder deel Wet Voorzieningen Gehan dicapten. 9. Krediet voorstel aanleg skate- baan Koepoortlaan/inrichting park. 10. Wijziging verordening voorzie ningen huisvesting onderwijs gemeente Middelburg. 11Vaststellen Integraal Huis vestingsplan Onderwijs. 12. Krediet huisvesting 15e groep school voor primair onderwij s De Vossenburch. De ambitieuze plannen voor toe komstig Middelburg zijn nog tot 1 februari in de inspraak. Op dinsdag 26 januari kunnen reac ties worden gegeven tijdens een extra vergadering van de com missie Volkshuisvesting, Ruimte lijke Ordening en Financiën. De toekomstplannen zijn verwerkt in de "Kwaliteitsatlas voor de Toe komst, Middelburg 2030" en de masterplannen voor hel Stationsge bied en Mortiere. De atlas bevat de toekomstvisie voor Middelburg tot 2030, zoals het stedenbouwkundig bureau BVR die •heeft opgesteld. De komende jaren staat heel wat te gebeuren in de stad en haar omgeving. Natuurlijk krij gen alle burgers en belanghebben- In het algemeen is voor het rooien van bomen een vergunning no dig. Deze vergunning is niet nodig voor populieren en wilgen langs wegen, vruchtbomen, kweekgoed en uitdunning van groenvoorzie ningen en een hoorn met een stamdiameter van maximaal 25 cm (gemeten op 1.30m hoven het maaiveld, maximaal 3 bomen per lo- katie). Een aanvraag is ontvangen voor: zes populieren en één es aan de Arie van Driellaan twee kersen aan de Seisweg vervanging houtopstand/wegbeplanting langs de Goldsteinseweg Voor nadere informatie kunt u terecht bij de heer H. ten Klooster van de afdeling Groenbeheer, 0118-675312 den de gelegenheid hun zegje over de plannen te doen. Mondelinge reacties en toelichtin gen op schriftelijke reacties op de plannen kunnen op dinsdag 26 ja: nuari 1999 om 19.30 uur in het Stadhuis van Middelburg tijdens een extra vergadering van de com missie Volkshuisvesting, Ruimte lijke Ordening en Financiën naar voren worden gebracht. Spreek recht kan aangevraagd worden bij de secretaris van de commissie, telefoonnummer 0118-675289. De plannen zijn tot 1 februari 1999 in de inspraak voor de inwoners en andere belanghebbenden bij de sec tie Communicatie, Stadhuisstraat 2, de dienst Stadsontikkeling. Vlis- singsestraat 21 en de Wijkondcr- steuningspunten. Inspraakformulie ren zijn verkrijgbaar op de genoem de lokaties. "Tafeltje Dekjc" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, ge handicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maandag lussen 8.45 en 9.30 uur wórden besteld. U kunt hiervoor bellen met nummer 0118-638570. Het bezorgen ge beurt ook op deze dag. Menu van 25 januari lol en met 31 januari Maandag Gebraden varkensvlees in fijne saus, rode kool met appelstuk jes, aardappelen Dinsdag Gebakken vleesballetjes in pitti ge saus, snijbonen, uien, ge stampte aardappelen Woensdag Stamppot boerenkool met ge hakt Donderdag Gegrilde kippenpoot, gemengde groente, aardappelpuree Vrijdag Vis, groente, aardappelen Zaterdag Bami met kip-saté Zondag Wat de pot schaft De Nationale Straatspeeldag is een initiatief van "Stichting Kinderen Voorrang'. 'Kinderen Voorrang' zet zich in voor veilig en kindvriende lijk verkeer. Zij wil de bewegings vrijheid van kinderen in de woon omgeving vergroten. Elk jaar doen meer dan 1.000 bu- Dit jaar worden weer snuffel markten gehouden op de Markt in Middelburg. Deze markten vinden plaats op: za terdag 17 april. 8 mei. 26 juni, 24 juli, 21 augustus, 18 september en 16 oktober 1999 Door middel van borden die geplaatst worden op de openbare weg, worden de snuffel markten een week van tevoren aan gekondigd. rtgroepen. scholen en speeltuinvere nigingen mee. In over leg sluiten zij één of meer straten in hun buurt af voor alle verkeer. Zo kunnen kinderen één ochtend of middag midden op straat spelen, zonder dat zij bang hoeven te zijn voor bijvoorbeeld hard rijdende auto's. Deze dag is niet alleen een feest voor kinderen en hun ouders, maar ook een actiedag voor veilig, kind vriendelijk verkeer. Voor bewoners is de Straatspeeldag een goede ge legenheid om de verkeersproble men in hun buurt te inventariseren. Dit ook in het verband met het Convenant Duurzaam Veilig. hl 1999 zijn er speciale activiteiten om het belang van veilige loop- en fietsroutes voor kinderen te onder strepen. Zo worden op 9 juni in veel plaatsen step- en skeelertocli- ten georganiseerd. Hel uiteindelijke doel van de dag is dat alle straten binnen de bebouwde kom veilig worden voor kinderen, zodat zij buiten kunnen spelen en zelfstandig naar school kunnen gaan. Iedereen kan deelnemen aan de Straatspeeldag. Deelnemers kunnen zich aanmelden bij 'Kinderen Voor rang', telefoonnummer 020- 6826322. Niet voor niets heeft de Stichting Internationale Delta profronde van Zeeland voor Middelburg gekozen. "Middelburg timmert aan de weg. en profileert zich, het is een stad met visie en de internationale allure die deze 25e profronde met zich meebrengt zal afstralen op Middel burg, zegt Lieuwe Rienstra, die sinds afgelopen vrijdag officieel het voorzitterschap van de organiseren de stichting heeft overgenomen van Piet Louwerse. En: "Een dergelijke Zeeuwse wielerronde heeft natuur lijk toch iets meer cachet als de hoofdstad er een duidelijke rol in speelt. Niet om er met een vaart doorheen te fietsen, nee, door als startplaats te fungeren. Door 'gast heer' te zijn van een internationaal gezelschap. Starten in Middelburg heeft nog een groot voordeel. Hel parcours bedraagt 200 km. Doordat niet in Goes gestart wordt kan het parcours 's middags een groter ge deelte van Beveland "aandoen". Op die manier wordt het een echte Zeeuwse ronde. Hoe alles in het vat wordt gegoten is ook voor Rienstra en zijn mede organisatoren nog niet geheel dui delijk. Organisatorisch zal het vol gens Rienstra op rolletjes lopen. We hebben een geroutineerd tech nisch comité, de gemeente heeft niet alleen 'ja gezegd' tegen Middelburg als startplaats maar doet er ook alles aan om de wereld te laten zien dat Middelburg een stad is waar je niet omheen kunt." Verder hoopt hij op een spannende finish met veel spektakel op de An- thonie Fokkerstraat in Goes, een stad die traditioneel meewerkt aan tie ronde. Welke renners en welke ploegen er komen is nog niet be kend Dal hangt van het budget af. "Als we eenmaal weten over hoe veel (sponsor)geld we beschikken kunnen we een wielermakclaar in schakelen en worden er ploegen ge contracteerd." verduidelijkt Rien stra. "Hoewel dat ieder jaar natuur lijk weer een probleem is. Met na me het afgelopen jaar heeft het ren nersveld uit toppers beslaan en ie der jaar wil je natuurlijk beter voor de dag komen. Maar hij vertrouwt er op dat het dit jaar wel weer zal lukken. "Wij zoeken nog enkele grote sponsors, een bank bv en een supermarktketen nu Golff super markten stopt met sponsoring." Hoewel Rienstra natuurlijk niet al léén heeft besloten dat Middelburg een wielerronde van de tweede ca tegorie vanaf het centrum laat ver trekken, heeft die keuze hem toch wel goed gedaan. "Als je ziet wat er allemaal staal le gebeuren met Middelburg 2030, hoe Middelburg met de toekomst bezig is, dan kun Lieuwe Rienstra je alleen van mening zijn dat Middelburg en de start van deze internationaal belangrijke wieler ronde elkaar 'verdiend' hebben." Ook op toeristisch-promotioneel gebied ziet Rienstra -zij hel met een glimlach- de nodige voordelen: "Bij voorgaande rondes gingen de ren ners en de caravaan zo snel moge lijk door Middelburg heen. Als ze nu vertrekken, gaat dat vooralsnog Foto: Ruben Oreel rustig aan. Dat geeft ze mooi de ge legenheid iets van het Middelburg te zien." Verder zijn er plannen om op de avond voor de start een lite rair (wieler)café te organiseren en op de markt wielerfilms op een scherm te vertonen. Verder zou het bijvoorbeeld mooi zijn als er een amateurploeg meefietst in een tricot van 'Middelburg 2030', dan weet iedereen dat Middelburg echt 'in de slag zit', om maar eens een wieler- term te gebruiken Jaarlijks zijn duizenden mensen slachtoffer in het verkeer. Dit veroorzaakt veel leed en verdriet. De overheid heeft zich in het derde Meerjarenplan Verkeersveiligheid lot taak gesteld hel aantal verkeersslachtoffers te laten afnemen. Daarom is in 1991 het begrip Duurzaam Veilig ingevoerd met als doel het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Om te kunnen controleren of het aantal verkeersslachtoffers afneemt en of de genomen en de te nemen maatregelen ook werkelijk effectief zijn, zijn door de landelijke overheid de volgende doelstellingen geformuleerd: 25% minder verkeersslachtoffers in het jaar 2000 (ten opzichte van het gemiddelde over de periode 1984-1986); 40% minder gewonden en 50% minder verkeersdoden in 2010 ten op zichte van 1986. Uit een tussentijdse evaluatie van de ongevallencijfers is gebleken dat het aantal slachtoffers onvoldoende afneemt. Daarom is besloten een extra in spanning te realiseren. Deze extra inspanning is vertaald in het Convenant Duurzaam Veilig dat in 1997 is ondertekend door de minister van Verkeer en Waterstaat, hel Interprovinciaal Overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen. De komende drie jaar 1999- 2001) worden versnelde landelijke maatregelen genomen om het verkeer veiliger te maken. Iedere wegbeheerder in Nederland moet maatregelen nemen om het aantal verkeersslachtoffers te laten afnemen. De komende driejaar worden in heel Nederland de 30 km-zones met 12.000 km uitgebreid. Voor Middelburg houdt dit in dat ongeveer 35 km weg als 30 km-zone moet worden inge richt. In Middelburg kan echter 88 km. als 30 km-zone worden ingericht. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Middelburg moet volgens het Convenant de volgende onderdelen uitwer ken: De categorisering houdt in dat er onderscheid moet worden gemaakt in verkeersaders, stille gebiedsonlsluitingen en verkeersluwe gebieden Een belangrijke voorwaarde is de herkenbaarheid. Afgesproken is dat uiterlijk eind 2000 gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk hun yyegen hebben gecategoriseerd. Zoals eerder genoemd moet Middelburg vóór 31 december 2001 de 30 km- zones niet 35 km uitbreiden. De sobere inrichting houdt onder meer in dat er een duidelijke "poort" is bij de binnenkomst en hel verlaten van een 30 km-zone. De poorten staan op de grens van verkeersaders en verkeersluwe gebieden. Op de verkeersaders mag 50 km per uiii worden gereden ln zijn algemeenheid bevinden zich op de verkeersaders ook busroutes. Het blijkt dal het instellen van voorrangsregelingen op verkeersaders aansluit bij de verwachting van de weggebruikers. Hierdoor wordt onzeker gedrag voorkomen. Incidentele uitzonderingen hierop kunnen worden toegepast Bovendien wordt de uniformering van de voorrang op verkeersaders noodza kelijk geacht om de maatregel 'voorrang fietser van rechts' (bij gelijkwaardi ge kruisingen) als algemene verkeersmaatregel te kunnen invoeren. Voorrang fietsers van rechts (bij wegen van gelijke orde) dient te worden ingevoerd in het kader van de Europese regelgeving. Andere argumenten hiervoor zijn onder andere gelijke berechtiging van de fietser, hel creëren van eenduidigheid met betrekking lol de voorrangsregelgeving, maatschap pelijk draagvlak voor deze wijziging en tenslotte het stimuleren van het fietsgebruik. Ten aanzien van bromfietsers op de rijbaan is afgesproken dat uiterlijk in 1999 binnen de bebouwde kom, op wegen waar vrijliggende fietspaden aanwezig zijn. de bromfiets op de rijbaan moet rijden. In samenwerking met regionale organen draagt het Rijk zorg voor een grootschalige voorlichtingscampagne over de wijziging van de verkeers maatregelen. De campagne wordt aangevuld met educatieve activiteiten op scholen. Bij de invoering van de nieuwe verkeersregels is politietoezicht belangrijk, bijvoorbeeld om het gedrag van bromfietsers le controleren en de invoering van de regels le ondersteunen. De gemeente Middelburg gebruikt de volgende communicatiemiddelen voorlichting en actieve inbreng van de wijktafels. Duurzaam Veilig gaat er vanuit dat alleen het treffen van maatregelen in de vorm van poorten en verkeersremmende elementen niet voldoende is om het aantal verkeersslachtoffers te laten afnemen. Het is ook een mentali teitskwestie van de weggebruikers. Eind januari/begin februari wordt per wijk geïnventariseerd welke knel punten daar worden ervaren. Als iemand vindt dat in zijn omgeving een dergelijk knelpunt moet worden opgelost, kan dit worden gemeld bij de wijkvereniging, het wijkondersteuningspunt of direct bij de dienst Stads ontwikkeling bij de heer W. Reijnierse telefoonnummer 675215. Vervolgens wordt een plan opgesteld waarin de wensen zijn verwerkt. Het plan wordt voorzien van een financieel plaatje. Het uiteindelijke plan komt daarna terug op de wijktafels. Vervolgens wordt hel plan door het college van B&W vastgesteld en wordt krediet aangevraagd bij de gemeenteraad. Nadat de raad besloten heeft, worden de plannen uilvoeringsgereed gemaakt conform de daarvoor geldende procedures.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 3