ONDERWIJS IN ZEELAND Brugpiepers in de overgang: Grappige leraar maar moeilijk vak Kunst in de klas ROC werkt samen met Rotterdam Karin als verslaggeefster Goese Buys Ballotcollege Sollicitatie Kennismaking Koken Bezinning Oude droom Veelzijdig Om een toekomst te creëren is de school een belangrijke pijlermisschien wel de belangrijkste. Een vak 'moet' wor den geleerd om met een diploma op zak voor een goed beleg de boterham te zorgen. Bij de zoektocht naar een school of onderwijsinstituut helpen we op deze en andere pagina's een hand je. Op het eerste oog lijkt het misschien een doolhof. Maar wie zich een beetje verdiept raakt al gauw thuis in onderwijsland. Inderdaad. Net zoals bij een studie. Toekomst Ze kiezen keurig voor de 'eenrichtingsverkeer' trap, die moet voorkomen dat leerlingen onno dig op elkaar botsen. Zij zijn lid van schoolvere niging Kontakt en weten aardig de weg in de doolhof aan gangen en lokalen van het grote schoolgebouw. Sebastian Ritterbex, Greetje Slegt, Katja Tarasova en Nimrod Vos zijn 'brug piepers'. In september ruilden zij hun ver trouwde basisschool in voor de regionale scho lengemeenschap Professor Zeeman in Zierik- zee, de grootste school voor voortgezet onder wijs op Schouwen-Duiveland. De onwennig heid en nieuwsgierigheid van de eerste dagen blijkt al snel plaats te hebben gemaakt voor een vertrouwd gevoel. Pesten Stug Het vakkenpakket in het middelbaar onderwijs is de laatste jaren sterk aan verandering onderhevig. Naast Cultuur en Maatschappij wordt straks Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV) een verplicht vak voor leer lingen van HAVO VWO en VMBO. Op de stedelijke scholengemeen schap De Rede in Terneuzen is CKV al sinds augustus vorig jaar een vol waardig vak. De docenten Ben Simons en Theo Jordans hebben daarbij bewust gekozen voor een eigen methode ('Je moet zelf een beetje het wiel uitvinden'). Excursies Woensdag 20 januari 1999 FAAM/VLISSINGER 27 Karin Minnaard uit Yerseke, leerlinge aan het Buys Ballotcollege in Goes, mag als verslaggeefster voor de school een weekje naar India. foto Beppy Everaers. „Eigenlijk vind ik het wel mooi dat ik als VBO-ertje uitverkoren ben. Er zijn er heel wat die jaloers op me zijn", vertelt Karin Minnaard. Zestien lentes telt de leerlinge van het Buys Ballot College in Goes. Zij is één van de vijftien leerlingen uit heel Nederland, die woensdag 17 februari van Schiphol vertrekken naar India. Ze gaat er heen als „gelegenheids-verslaggeefster". Doel is een kijkje te nemen in dit land waar de school uit Goes een project heeft ge adopteerd. Niet minder dan 25.000,- hebben de leerlin gen van het Buys Ballot Colle ge bijeen gebracht door zich te laten sponsoren tijdens een wandel- en fietstocht. Het geld is bestemd voor cursussen in de krottenwijken van New Del hi in India. Vooral de meisjes hebben daar weinig toekomst perspectief. Na deze cursus sen kunnen ze een eigen be drijfje opzetten of doorstro men naar het reguliere onder wijs. De Unie voor Christelijk onderwijs in Amersfoort vroeg het Buys Ballot College om in het voorjaar een leer ling af te vaardigen om als 'schooljournalist' mee te gaan naar India. Via godsdienstle raar Bert Kreeft kregen de leer lingen er informatie over. Daar was heel wat animo voor. Maar uiteindelijk viel de keuze op Karin Minnaard. Ze vertelt: „Je moest een sollicitatiebrief sturen waarin je vertelde wat je motivatie was. Daarna wer den vijf leerlingen van vbo tot en vwo geselecteerd voor een gesprek. Er werd onder ande re gekeken hoe je over kwam, maar ook of je een goede leer ling was. Per slot van reke ning is zo'n reis een hele in breuk in je studietijd. In mei moet ik namelijk examen doen, dus dat moet je je wel kunnen permiteren. Ook werd je beoordeeld op je kennis van de Engelse taal. Moet je weten dat ik dat juist heb laten vallen omdat ik daar niet zo best in was". Kort geleden was het kennis makingsweekend voor de le den van het reportageteam in kasteel Rederoord in Arnhem, waaronder dus ook Karin. Daarover vertelt ze: „Hoewel niemand elkaar kende, klikte het meteen al onderling. We kregen heel veel informatie over India. Over welke kleding je daar het beste draagt, hoe je je moet gedragen als je mensen wilt filmen of fotogra feren, enz. Vorig jaar was er een groep Indiase leerlingen op bezoek in Nederland. Daar zagen we een film over. We moesten ook een stuk in het Engels schrijven en dat voor de groep voorlezen. Dat zullen we ook op een school in India moeten doen. Wel spannend allemaal." En verder:„Maar de groep is erg sterk. Daar heb je dan veel steun aan. En het is al wel zeker dat we elkaar na deze reis weer zullen ontmoe ten". Met de groep gaan twee lera ren en twee begeleiders mee. Ze verblijven een week lang in een hotel in New Delhi. Van daaruit worden de diverse ex cursies ondernomen. Het ge zelschap wordt in drie groe pen verdeeld. Elke groep kiest een 'cameraman' en 'foto graaf' die alles mogen vast leggen. Bovendien gaat er el ke dag een locale filmer mee. Naast het bezichtigen van het vele moois in India, nemen vooral de bezoeken aan de sloppenwijken in New Delhi een prominente plaats in. Daar zullen de leerlingen zelfs meehelpen bij het koken van een Indiase maaltijd. Ook wordt er een bezoek gebracht aan de rijke buurten. Een markt, een kliniek en uiteraard een school staan eveneens op het programma, 't Belooft dus een druk weekje te worden. Terug op school zal Karin met behulp van video en dia's ver slag doen van haar reis. Uit ei gen ervaring zal ze dan vertel len over het werk van de India se organisatie Deepalaya. De ze verzorgt opvang, medische zorg en onderwijs voor straat kinderen in New Delhi. Zo kunnen de leerlingen van het Buijs Ballot College zich bezin nen op eigen welvaart. Boven dien geeft het wat meer in zicht in het nut van de gehou den acties. Ondanks de onderbreking in dit examenjaar, heeft Karin goede hoop te slagen voor haar opleiding verzorging. De reis naar India vindt ze voor haarzelf een testcase. Ze denkt eraan later in een ont wikkelingsland te gaan wer ken. Dat was voor haar trou wens ook de grootste motiva tie om te solliciteren naar de ze buitenkans. Bovendien was het een oude droom van haar moeder. Karin: „Zij heeft daar vroeger de kans niet voor ge kregen. En ik nu wel. Maar misschien blijk ik er helemaal niet geschikt voor te zijn. Mis schien zeg ik, nadat ik alles van zo dichtbij heb meege maakt: ik kan dit niet aan." Evengoed straalt Karin Min naard een ontembaar enthou siasme uit. Op de vraag of ze al eerder gevlogen heeft, zegt ze laconiek: „Nee, maar er zijn mensen die het leuk vinden en er zijn er die het vreselijk vinden. Ik zie wel". Bram Buijs, voorzitter van het College van Bestuur van het ROC Zeeland. foto Jaap Wolterbeek Het ROC Zeeland, de vesti ging Ter Welle in Goes, heeft onlangs een samenwerkings overeenkomst met het Rot terdamse Albeda College ondertekend. Op Ter Welle wordt de MBO-opleiding Sport en Bewegen, het voor malige CIOS, gegeven. De samenwerking behelst dat Rotterdamse leerlingen voor taan het eerste jaar van de opleiding aan het Albeda Col lege kunnen volgen. Het ver volg van de driejarige oplei ding kunnen de leerlingen vervolgens in Goes volgen. In middels zijn er al honderdvijf Rotterdamse leerlingen aan de opleiding begonnen. De samenwerking tussen de Goese en Rotterdamse scho len is voor allebei de oplei dingsinstituten interessant. „Het mes snijdt aan twee kan ten", is Bram Buijs, voorzitter van het College van Bestuur van het ROC Zeeland van me ning. „De licenties voor de op leiding Sport en Bewegen zijn zo'n tien jaar geleden door het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen verdeeld. Er zijn maar vijf plaatsen in Nederland waar de opleiding wordt gegeven. In Rotterdam blijkt ook veel animo voor de opleiding te zijn maar de dichtstbijzijnde school voor Rotterdammers is Goes". Aan het begin van dit schooljaar is het Albeda College begonnen met het geven van het eerste jaar van de opleiding Sport en Bewegen. „Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de vestiging Ter Welle in Goes", merkt Buijs op. „Om die samenwerking een officieel tintje te geven hebben we nu de overeenkomst ondertekent. Ik sluit ook niet uit dat we in de toekomst ook op andere vlakken meer samen gaan werken". De samenwerking is voor het ROC Zeeland een interessante manier om leerlingen voor de opleiding Sport en Bewegen in Goes te werven. „Die eer stejaars leerlingen zijn vaak nog jong en vinden het prettig om hun opleiding niet te ver van huis te beginnen. Ze kun nen dus nu gewoon thuis blij ven wonen. Pas als het eerste jaar is afgerond moeten ze naar Goes komen voor de rest van de studie". De manier van samenwerken heeft veel weg van de plan nen van de Universiteit Twen te en de Hogeschool Zeeland die vorige week in het nieuws kwamen. Buijs: „Die vergelij king gaat inderdaad op. De Universiteit Twente wil een propedeuse jaar onderbren gen bij de Hogeschool Zeeland. Die studenten zouden dan na een jaar naar Twente moeten. Bij ons werkt het precies an dersom en komen er juist leer lingen naar Zeeland toe". De opleiding Sport en Bewe gen staat hoog aangeschre ven in de sportwereld. Cory feeën als Leo Beenhakker en Guus Hiddink begonnen hun loopbaan met de opleiding Sport en Bewegen die toen nog CIOS heette. „Het is een veelzijdige opleiding", vertelt Buijs. „Na het behalen van het diploma gaan de leerlingen aan de slag als sportleider, trainer of coach, werken ze als sportleider vorming in inter naten en gevangenissen maar bijvoorbeeld ook als bewe gingsagoog in instellingen voor verstandelijk gehandi capten. Je kunt er veel ver schillende kanten mee op". Het ROC Zeeland heeft naast de opleiding Sport en Bewe gen nog zo'n tien tot twaalf opleidingen die slechts dun gezaaid zijn in Nederland. „Ook daar zouden we in de toekomst meer kunnen gaan samenwerken met andere scholen in het land", is Buijs van mening. „We hebben als Zeeuws instituut toch wel een uitstraling op de rest van het land. Van de achtduizend leer lingen die bij ons een oplei ding volgen komen er zo'n tweeduizend van buiten de provincie. Andersom werkt het ook al. Zo wordt in Vlissingen de op leiding Haven en Vervoer ge geven waarvan de leerlingen na de eerste twee jaar hun op leiding afmaken in Rotterdam. Toch zijn we blij dat we leer lingen van buiten de provincie naar Zeeland kunnen krijgen, want eerlijk gezegd werkt het meestal nog steeds in tegen overgestelde richting". Foto en gedicht uit werkstuk over thema 'leven en dood' van Albertien Perdok en Bieke Versloot, leerlingen van VWO 4 we extra veel praten om de juf te plagen omdat we haar niet aardig vinden. Dat heeft een vervelende uitwerking op de sfeer". De lesstof van verzorging vindt de jeugdige Bruenaar wel leuk. „Het gaat over per soonlijke lichaamsverzorging en ziekten als anorexia nervo sa en boulimia. Die kende ik helemaal niet". Katja houdt niet zo van aardrijkskunde. „De leraar is heel grappig. Maar het vak zelf is zo moei lijk. Dat komt vooral door de rare proefwerkvragen. Die zijn zo geformuleerd dat je niet begrijpt wat wordt bedoeld". Greetje vindt onduidelijkheid de naarste ervaring. „Wij heb ben een leraar Engels, die legt nooit wat uit en geeft niet op wat je moet doen. Hij schrijft alleen wat op het bord en verwacht dan dat je dat onthoudt. Dat werkt niet. Op de basisschool was ik al tijd heel goed in Engels. Toen kregen we alleen woordjes, nu ook zinnen. Dat is veel moeilijker en met deze manier van lesgeven lukt het niet meer. Nu ben ik slecht in Engels". Dat vindt de Oosterlandse niet leuk want, evenals de andere drie brug piepers, heeft ze niet het ge voel op school te zitten omdat dat nu eenmaal moet. „Ik wil naar het atheneum zo dat ik later dierenarts kan wor den of een ander beroep met dieren kan doen. Daarom doe ik goed mijn best". De toe komstdroom van Nimrod is architect worden en Katja hoopt op een eigen bedrijf. „Het liefste een dansschool, want ik houd veel van stijldan sen. Daar ben ik nu al inten sief mee bezig". Sebastian vindt administratief werk wel aantrekkelijk. „Of iets met pi anospelen". De leerlingen zien het helemaal zitten om op de RSG aan die toekomst te werken. „Het is een perfecte school, vanwege de leuke sfeer die er heerst". Woens dag 27 januari kunnen leerlin gen van de hoogste groepen van de basisscholen kennis maken met de RSG professor Zeeman tijdens een Open Middag. Dinsdag 9 februari wordt 's avonds een voorlichtingsbij eenkomst gehouden waarbij ook volwassen belangstellen den welkom zijn. Op 'buur school' Scholengemeenschap Schouwen-Duiveland, waar voorbereidend middelbaar be roepsonderwijs wordt gege ven, zijn basisschool leerlin gen woensdagmiddag 10 fe bruari welkom en op de school voor voortgezet speci aal onderwijs 'De Noordzelke' woensdag 17 februari van 13.00 tot 15.00 uur. Een pit in de grond, groeit uit tot een boom. Aan zijn takken groeien appels, die wij graag eten. In het klokhuis bevindt zich nieuw leven. "de pil door Marijke Vael „Ik zag er tegenop om hier naar school te gaan. Ik kende alleen de buitenkant van het gebouw. Dat is zo groot. En je komt daar in een nieuwe klas waar je allemaal nieuwe vrien den moet maken. Dat is een eng idee", herinnert Sebastian zich. Het bleek in de praktijk allemaal reuze mee te vallen. „Het onwennige gevoel ging al over tijdens de drie intro ductiedagen waarmee het schooljaar begon. We deden toen allemaal leuke dingen. Indianen maken, een speur tocht door Zierikzee en samen eten. Op de laatste dag wer den we rondgeleid door het schoolgebouw om te kijken in welke lokalen we de volgende dag les zouden hebben". Se- bastiaan woont in Burgh-Haam- stede. Ook Greetje Slegt uit Ooster- land heeft goede ervaringen met de overstap. „Ik zag er heel erg tegenop omdat mijn vriendinnetje, met wie ik naar deze school zou gaan, ging verhuizen. Toen moest ik in mijn eentje, dat was heel eng. Gelukkig waren de leraren vanaf de eerste dag heel aardig. Bovendien ontdekte ik dat hier een aantal meisjes op school zat, dat ik kende van de manege waar ik paard rijd. Toen had ik gelijk aanspraak". Greetje reist nu vanuit haar woonplaats Oosterland met plezier naar de RSG in Zierik zee. Nimrod Vos uit Bruinisse had nog de meeste startproble men. „Dat kwam omdat mijn vrienden in een andere brug klas terecht kwamen en vooral omdat ik in mijn klas een beetje werd gepest. Gelukkig was ik niet de enige. Ik ben opgetrok ken met de jongen die ook af en toe het mikpunt was. Toen was ik niet meer alleen. Geluk kig reageerde de leraar ook heel goed. Hij liet in de klas nadrukkelijk weten dat pesten niet werd geaccepteerd en dat iedereen die daarvan het slachtoffer was naar hem toe moest komen. Ik heb dat niet direct gedaan. Ik heb er wel met mijn vader over gepraat. Nu gaat het redelijk goed. Er zijn steeds meer kinderen die me als een vriend behande len". Voor Katja Tarasova uit Zierik zee had de RSG al iets be kends. „Ik woon hier vlakbij en kende veel kinderen die hier al op school zaten". Nederlands groeide de afge lopen maanden uit tot haar fa voriete vak. „Dat komt omdat de leraar op een hele rare ma nier les geeft. Hij is heel open en laat ons heel vrij. Je mag, zonder dat te hoeven vragen, naar toilet lopen, naar het ko pieerapparaat of naar de bibli otheek om wat op te zoeken. Dat is heel bijzonder". Greetje vindt Frans en Nederlands de leukste vakken. „Ik wil graag Frans leren omdat ik familie heb in Frankrijk en de lerares is heel aardig. Nederlands vind ik leuk omdat ik niet goed ben in spelling. Daar werd ik op de basisschool altijd mee gepest. Maar de lerares die ik nu heb is heel geduldig. Ze legt het steeds weer opnieuw uit". Ook Sebastians favoriete vak is iets wat hij niet goed kan: wiskunde. „De juffrouw is zo aardig. Ze geeft me extra aandacht en dan lukt het". Het leven als brugsmurf blijkt niet helemaal rozengeur en maneschijn te zijn. Nimrod: „Ik vind het vak verzorging niet leuk. De lerares is heel stug. Maar waarschijnlijk ligt dat aan de klas. Het lijkt wel of Var links naar rechts: Sebastian Rittenbex, Greetje Slegt, Katja Tarasova en Nimrod Vos. „Na de introductiedagen waren we het al gewend op school". foto Pieter Honhoff. door Jan Kabus Een kwart van de scholen in ons land is met CKV aan het experimenteren gegaan. De Rede is momenteel bezig aan de tweede fase en is daarmee een van de voorlopers. „Altijd al geweest", meent Simons. „Eind jaren zeventig werden er op deze school al de eerste eindexamens gehouden in het vak handvaardigheid. Op dat moment had men daar be wust voor gekozen. Andere scholen kozen op hun beurt weer voor andere disciplines." Het traditionele vakkenpakket werd langzamerhand afge schaft. Landelijk ontstond toen volgens beide docenten een 'scheefgroei'. Nu is het nog steeds zo dat in de onder bouw de samenstelling van de verschillende vakken per school verschilt. Met de nieu we regelgeving zijn een aantal vakken verplicht in het lesroos ter opgenomen. Culturele Kunstzinnige Vor ming is er daar een van. Waar de onderbouw nog vakken als tekenen, handenarbeid en mu ziek in het pakket heeft zitten, krijgt de bovenbouw hiervoor CKV in de plaats. „Een goede ontwikkeling", vindt Simons (zelf docent han denarbeid en coördinator CKV). „Eigenlijk is het altijd een vak geweest dat veel tegenwind heeft gehad." Jor dans (tekenleraar en tevens docent kunstzinnige vorming in Terneuzen en bij het IMKV in Middelburg) heeft het zelfs over een 'zorgenkind'. Beide docenten zien veel voor deel in het nieuwe vak. „Wat ons betreft hebben wij geko zen voor een heel duidelijke methode. We hebben niet meer te maken met de afgeba kende lessen in handenarbeid, tekenen en muziek. Daarnaast wordt er nu ook aandacht be steed aan zaken als film, tele visie, drama, beeldende kunst en architectuur." De Rede maakt hiervoor ge bruik van het leerboek 'De Verbeelding' (een uitgave van Educatieve Partners Neder land). Deze methode spreekt Simons en Jordans bijzonder aan. „Een leerling moet nu in staat zijn een bepaald kunstwerk te omschrijven. Dat betekent dat je praktijk, theorie en be schouwing in elkaar laat vloei en. Daarbij komt dat het ook raakvlakken heeft met andere vakken. Dat kan zijn Neder lands - denk aan literatuur - maar dat kunnen ook andere disciplines zijn; aardrijkskun de, geschiedenis of zelfs eco nomie. Het is dus vakover schrijdend, het overlapt el kaar, en dus moet je samen met je collega's de lessen in zien te vullen. Het voordeel hiervan is dat de leerling op een gegeven moment ziet dat er op dit gebied meer relaties zijn." Het onderwijs houdt volgens Simons en Jordans niet op binnen de muren van het klas lokaal. Per 1 augustus van het vorig jaar zijn er voor het vak CKV een aantal activiteiten verplicht; zes voor de HAVO en tien voor het VWO. De leer lingen hebben hierin een be langrijke stem. „Verplichten leidt tot niets. Het schiet abso luut niet op om -'om maar even een voorbeeld te noe men - zomaar kinderen in een zaal te stoppen. Zo'n poging is ook gedoemd om te misluk ken. Wat je wel kunt doen, is bepaalde dingen voorkneden. Anders blijft de drempel voor sommige leerlingen te hoog. Dus, je moet naar de doel groep kijken. Wat je tegen woordig ook ziet, is dat thea tergezelschappen die optre den voor schoolvoorstellingen eerst naar je toekomen. Wij bedoelen dus niets anders dan dat je je moet aansluiten bij de belangstelling van de leerling." Ook andere kunst vormen komen aan bod. Zo heeft de onderbouw enkele galeries bezocht en werd een excursie naar de kinderboer derij gecombineerd met een tekenles. Een tentoonstelling van Jordans in het museum van Axel resulteerde weer in een interview ('toch weer een link naar het vak Nederlands'). Leerlingen van HAVO/VWO zijn onder andere naar een ex positie geweest van Escher. „Daar ga je dan met een bus naar toe en na afloop geef je ze de keuze. Sommigen heb ben bijvoorbeeld gekeken naar de architectuur, anderen hadden een beeldenroute samengesteld. Maar er waren er ook bij die de stad ingingen om een broek te kopen. Voor alles geldt: geen verplicht ka rakter. Aan de andere kant is het wel zo dat de kinderen er enorm veel van opsteken. Je merkt ook dat ze - om het zo maar eens te zeggen - harder gaan lopen. Je moet ze en thousiast zien te krijgen, hun gezichtsveld als het ware ver breden. Noem het maar een beetje sturen, want in ons vak gebied komen bepaalde zaken - ik denk aan klassieke ele menten als dans en ballet - er nog steeds bekaaid vanaf." Ook het nieuwe kabinet wil het een en ander stimuleren. De staatssecretarissen Adel- mund (onderwijs) en Van der Ploeg (cultuur) willen dit jaar nog met een proef starten, waarbij leerlingen die het vak CKV volgen, gratis of in ieder geval tegen een sterk geredu ceerde prijs naar museum, theater of concerten moeten kunnen. De bewindslieden denken daarvoor een bedrag van ten minste vijftig gulden per leer ling nodig te hebben. In welke vorm deze subsidie zal wor den gegoten is nog niet be kend. Dat zou bijvoorbeeld kunnen in de vorm van vou chers of door geld over te ma ken naar de desbetreffende school. Ook binnen De Rede zelf wordt niet stilgezeten. Al zes jaar geleden werd een 'cult-club' opgericht. En uit een toneelvoorstelling, opge voerd tijdens het 75-jarig be staan - van het toen nog Pe trus Hondius - is een Talenten jacht voortgekomen. De Talen tenjacht, georganiseerd door de TLC (Terneuzense Lyceum Club), is inmiddels toe aan de zevende versie. „De hele school en alle disci plines zijn hierbij betrokken. En dat vinden wij een heel mooie manier van samenwer king. Met maar een doel voor ogen: cultuur binnen de school te brengen." En er is meer; op woensdag middag is er voor de enthou siastelingen een tekenclub (de resultaten worden elk jaar ten toongesteld), er is een film club en hobbyisten hebben de beschikking over een donkere kamer. Daarnaast wordt er veel gedaan aan 'losse projec ten', waarbij wordt samenge werkt met instanties als de bi bliotheek en de literaire stich ting Prometheus. Dit dus allemaal naast de ver plichte activiteiten. Albertien Perdok (4 VWO) vindt het alle maal heel leuk, maar achteraf gezien 'toch een beetje zwaar'. „Naast de gewone lessen be steed je veel aandacht aan culturele activiteiten, thema's en opdrachten." Overigens is Albertien uit zichzelf al jaren een fervent theaterbezoekster. Ook brugklasleerling Marnix Ruben is enthousiast. „We krijgen twee uur per week les, maar daarnaast krijgen we ook nog huiswerk en opdrach ten mee. Nu zijn we bijvoor beeld bezig met het hoofdstuk kleuren. Voor mij helemaal leuk, want ik teken zelf al heel veel." Simons en Jordans zijn verheugd over de belangstel ling van de leerlingen voor hun vak. „Kijk, in het onder wijs zie je steeds bepaalde golven. Eerst hebben we 'Kies exact' over ons heen gehad. Nu krijg je weer een kentering. Hoewel ik moet zeggen dat wat deze school betreft het onderwijs in de creatieve vak ken altijd overeind is geble ven. Komt bij dat je natuurlijk altijd gebaat bent bij de initia tieven die de desbetreffende docent durft te nemen. En het is zo dat je daarvoor ook de kans moet krijgen. Dat hebben ze hier goed begrepen. En dat is belangrijk. Het culturele as pect in de samenleving heeft altijd z'n waarde bewezen. Ook op school."

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 27