muziek OLETA ADAMS vigeo- primeurs 'Jongeren komen uit hun hokjes' een werktuig van de Heer Levensbelang Ongewis strelen het oog Woensdag 20 januari 1999 FAAM/VLISSINGER 15 MUZIEKSMAAK WORDT STEEDS BREDER In de aanloop naar de volgende eeuw zal de muziekliefhebber zijn cd's steeds vaker via het Internet rechtstreeks bij de platenmaatschappij bestellen. Hij of zij heeft ook de beschikking Wat op weg naar het millennium gedraaid wordt, is muziek die nu al de boventoon voert: over een cd-recorder, om daarmee de in de bibliotheek of fono- repertoire van eigen bodem, al dan niet in de moerstaal, en dat in hiphop, bigbeat en Cubaans, maar lieve, akoestische liedjes mogen eveneens weer. Ook de onderhand klassieke muziek theek gehuurde muziek illegaal te kopiëren, van Beatles en Pink Floyd haalt moeiteloos het jaar 2000. En aan de horizon dient zich alweer een nieuwe trend aan: swing en bigband. "Jongeren in Amerika gaan er helemaal loos op", zegt Sandra Bulthuis van platenmaatschappij BMG over de her nieuwde populariteit van bigband-muziek. In het spoor van ex-Stray Cats Brian Setzer is in de Verenigde Staten een ware swing-rage ontstaan, inclusief de bijbehorende kleding. Wat tot voor kort als ouwelullen-muziek werd beschouwd, met bijna bejaarde muzikanten die af en toe op een trompet blie zen om niet in slaap te vallen, is nu ineens helemaal hip. Uiteraard springt BMG op de rage in. Op de volgende maand uitkomende nieuwe cd 'Back to the corner' van Herman Brood zullen de invloeden van bigband-muziek al merkbaar zijn. Klassiekers als 'My Funny Valentine' en 'Route 66' en ook eigen Brood-nummers krijgen op dit album een swingend jasje. Dat geldt ook voor de eerste single van de cd, het welbekende 'Saturday Night'. "Herman gaat hiermee terug naar zijn roots, de muziek waarmee het voor hem alle maal begonnen is", aldus Sandra Bulthuis. Ook bestaande trends zoals de bigbeat van Junkie XL, onlangs nog winnaar van Noorderslag, zetten zich zeker nog een tijdje voort. Dat geldt tevens voor groepen die in de Nederlandse taal zingen. Zo wordt bij platenmaatschappij EMI reikhalzend uitgekeken naar de in maart verwachte rele ases van BloYf en Clouseau. "Het nationaal repertoire zal zeker verder groeien", verwacht EMI- marketing director Coen ter Wolbeek. "Daarnaast hebben we Beatles, Pink Floyd en Queen die altijd en het hele jaar door blijven verkopen.", Oleta Adams, Live in Concert. Rotterdam, De Doelen, 31 januari, 20.15 uur; Breda, Chassé Theater, 3 februari, 20.00 uur. Op haar drie tot dusver verschenen platen hoor je de soul van de kerk in Kansas waar ze leerde zingen. Oleta Adams, dochter van een doopsgezinde predikant, is op het podium een gezant van hemelse krachten. Niet dat ze prekerig doet of wil bekeren, haar intieme en uitbundige stem is de bood schap. "Muziek brengt het beest in de mens tot bed aren", zei ze eens. En: "Muziek heeft zichtbaar effect op ons welzijn, omdat het diep in je binnenste doordringt. Misschien is dat wel de spirituele kracht die erin schuilt." De Amerikaanse zangeres staat aan de vooravond van haar derde tournee door ons land. Grote zalen als De Doelen in Rotterdam en het Chassé Theater in Breda worden door haar aange daan. In het verleden was haar coctail van gospel, rhythm blues, soul, jazz en funky stuff steevast goed voor bomvolle zalen. Op dit moment wordtze in ons land niet meer vertegenwoordigd door een platenmaatschap pij. Het lijkt, evenals het ver schijnen van een verzamelal- bum om de radiostilte te ondervangen, een teken aan de wand. De reacties in de pers op haar laatst versche nen officiële album 'Movin On' waren ook aan de lauwe kant, terwijl ze er zelf zo over te spreken was. "In het verle den bereidde ik alles uitvoe rig voor alvorens de studio in te gaan. Deze keer gebeur den veel dingen spontaan. Soms kwam ik aan bij een sessie met enkel een vaag omlijnd idee van de muziek. We werkten aan de teksten en de arrangementen op de plaats zelf. Het was een opwindende manier om het zo op te nemen. Ik had geen enkel idee hoe het album uit eindelijk zou worden, totdat het klaar was." Heilige muziek Oleta Adams werd voor het eerst ontdekt door Roland Orzabal, de ene helft van het popduo Tears for Fears. Ze zong in de lobby van een Bij Polygram hebben ze Marco Borsato op stal. De onbetwiste nummer één van het vaderlandse lied komt in het najaar uit met een.nieuwe cd. Borsato moet er overigens nog de studio voor in. Anton Witkamp, directeur marketing bij Polygram, zet voorlopig zijn kaarten op de in april te verschijnen cd van Andrea Bocelli. Artiesten ais Bocelli en Borsato zijn van levensbelang voor een maat schappij als Polygram, zegt Witkamp. "Je bent afhankelijk van een paar knal lers die een half miljoen exemplaren per jaar verkopen. Het is net als in de film industrie. Zonder Titanic zouden de bios copen vorig jaar beslist minder bezoe kers getrokken hebben. Een bestseller maakt een goed jaar voor de branche als geheel." Niels Jansen van Warner Music vindt voorspellen van trends in de muziek overigens een onmogelijke opgave. Brave, Beatleske liedjes in de stijl van singer-songwriter Elliot Smith, mogen weer, signaleert Jansen. En ook de country van Ilse de Lange, het afgelopen jaar de grootste runner-up bij Warner, blijft populair, want "Ilse is nog lang niet uitge raasd." Een heleboel genres in de dansmuziek, nu nog pro minent aanwezig op de hitlijsten, zullen geleidelijk in de underground verdwijnen. Hiphop daarentegen wintterrein en wordt meer en meer mainstream. Ook de Caribische trend zet zich door. Invloeden uit de Cubaanse en Mexicaanse muziek, reggae en ska zullen meer en meer de rock binnen- spatten. Veel verwacht Jansen van het onlangs op de markt verschenen 'I paint pictures on a wedding dress' van Zita Swoon. Zij speelden met hun aan Captain Beefhart, Bowie en Deus herinnerende sound reeds alle grote poppodia van het land plat. "Dit jaar zullen ze de stap naar de grote festivals maken", zegt Jansen. Als er toch een trend moet worden gesignaleerd, dan is het volgens hem de steeds breder wordende smaak van de muziekliefhebber. "Iemand is vandaag de dag niet meer 24 uur per dag hardrocker. De ene keer gaat iemand naar een metal-artie'st, een dag of wat later even makkelijk naar een roller-disco. Het gevolg van festivals als Lowlands, vermoed ik. De jongeren komen uit hun hokjes." Volgens Polygram-man Witkamp en veel van zijn collega's is de nabije toekomst van de muziekbusiness, ook in econo misch opzicht, meer dan ooit ongewis. De reden: de alsmaar toenemende mogelijkheden om muziek via het Internet aan te bieden. Een illegaal via de elektronische snelweg aange boden Borsato kost Polygram al gauw miljoenen. Het bij wet regelen en verbieden van dergelijke praktijken is vooralsnog een utopie. "Zoals gewoonlijk lopen juridische zaken altijd achter bij de technische mogelijkheden. Het is met de komst van de nieuwe media hoog tijd dat alle zaken rondom copy right beter worden geregeld. Jammer genoeg zie ik dat dit jaar niet meer gebeuren." Steeds meer consumenten zullen hun cd's ook via het Internet gaan bestellen. De rol van de detailhandel wordt anders en zal mettertijd minder belangrijk worden. De moderne muziekliefhebber bestelt zijn favoriete schijf straks vanachter het bureau en hoeft niet meer naar de winkel. Ook de opmars van de cd-recorder zal zich voortzetten. De moge lijkheid om voor een paar gulden illegaal te kopiëren, met behoud van dezelfde geluidskwaliteit als de originele cd, staat daarvoor garant. Zeker voor de jongere en doorgaans minder kapitaalkrachtige koper lijkt de cd-recorder daarom een uitkomst, ook al vinden de platenmaatschappijen dat uiteraard een minder prettige ontwikkeling. hotel in Kansas en Orzabal was meteen verkocht. Hij vroeg Adams mee te werken aan het Tears for Fears-album 'The Seeds of Love' (1989). De hiervan afkomstige single 'Woman in Chains' werd, mede dankzij de bijdrage van Adams, een groot succes. Korte tijd later volgde haar eigen door Orzabal geprodu ceerde debuutalbum 'Circle of One'. Haar vader, de predi kant, was er sterk op tegen. Oleta Adams: "Hij was gekwetst, wilde niet dat ik een 'verderfelijke' kant op zou gaan en alle heilige muziek zou afzweren." Ondanks het ontbreken van de vaderlijke zegen werd het album, zeker in ons land, goed ontvangen. Het leverde Adams nomina ties op voor de Grammy Awards in de categorieën Best Pop Vocal Performance en Best Female R B Performance. Ze was onder meer te zien op het North Sea Jazz Festival in. Den Haag en de Heineken Night of the Proms. Door de jaren heen is de zangeres met de echte soulstem een beschei den mens gebleven. Het liefst verschuilt ze zich ach ter de vleugel. Om vandaar uit de Heer te prijzen. "Ik ben een uitverkoren werk tuig. Wij zijn hier niet voor onszelf, maar om de weg naar God terug te vinden. En onderweg daarheen moeten we elkaar helpen." BUGATTI'S Voor het eerst zijn in Nederland de meest uitzonderlijke voorwerpen van de familie Bugatti op één tentoonstelling te zien. Niet alleen de wereldberoemde automobielen van Ettore en Jean Bugatti strelen het oog. Ook de door Ettore's vader Carlo Bugatti ontworpen interieurs en de beeldhouw kunst van zijn broer Rembrandt Bugatti blijken ineens schep pingen die de toeschouwer verrukken. De dynastie der Bugatti's begint in 1856 met de geboorte van Carlo. Al snel viert hij triomfen als meubelontwerper met een persoonlijke en exotische stijl, die aansluit bij de Art Nouveau en de sfeer van het fin-de-siècle. Decoratie is belangrijk en de beeldende kunst beweegt zich op het raak vlak met kunstnijverheid. In de vroegst bekende creatie van Carlo, een slaapkamerinrichting als geschenk bij het huwelijk Wie de naam Bugatti hoort, denkt aan racewa gens en luxe toerauto's uit een voorgoed voorbije tijd. Toch is dat maar het halve verhaal, zo toont de Bugatti-expositie in de Beurs van Berlage in Amsterdam aan. selectie: videoland Vlissingen I've been waiting for you I've been waiting for you is een spannende thriller die voor de liefhebbers alle noodzakelijke ingrediënten bevat: actie, fantasie en een slot dat de kijker achterlaat met een gevoel van pure opwinding! Wanneer Sarah Zoltanne met haar moeder verhuist naar een leuk stadje in New England begint voor beiden een afgrijselijk jaar. Want 300 jaar geleden leefde in het zelfde huis een vrouw, ook Sarah geheten, die van hek- serij werd verdacht I 'Tmy, en uiteindelijk j levend werd ver- i J v I brand. Maar niet dsBBSSSSU voordat ze een vloek uitriep over haar moordenaars. In I've been waiting for you, ongevallen. De bevolking raakt ervan overtuigd dat Sarah de reïn carnatie van de heks is. Om niet het slachtoffer te worden van de 300 jaar oude traditie van 'levend verbranden' gaat Sarah op zoek om het raadsel op te lossen. van zijn zus, zijn alle latere Bugatti-elementen al aanwezig: de combinatie van Europese hang naarsymmetrie en onmisken baar Oosterse motieven. Ook het diverse gebruik van mate rialen wordt een handelsmerk van de in 1940 overleden Carlo Bugatti: hout, beschilderde stoffen, perkament, kwasten, ivoor, koper, zijn voorkeur kent geen grenzen. Melancholiek Carlo's zoon Rembrandt (1884-1916) weet al vroeg wat het favoriete onderwerp voor zijn beeldhouwkunst zal wor den: dieren. Vanaf 1907 ver toeft hij daarom veel in Antwerpen om inspiratie op te doen in de plaatselijke Zoo. Dagen achter elkaar brengt hij er door en schetst giraffes, oli fanten en tijgers uit India en Afrika. Later volgen ook levens grote figuren en wordt zijn werk strakker. Het uit 1910 dateren de De Baviaan in de Beurs is hiervan een prachtig voorbeeld. Als geen ander in zijn tijd bereikt Rembrandt Bugatti emotie en karakter in zijn beelden. De melancholie overheerst, in zijn werk en in zijn eigen leven. De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog, de afwijzing door een geliefde en financiële problemen leiden in 1916 tot een zelfgekozen dood. Wonderkind Op dat moment hebben de eerste door zijn broer Ettore ontworpen automobielen al het licht gezien. Het Type 10, door Ettore zelf liefkozend 'petit pur sang' (kleine volbloed) genoemd, komt in 1909 op de markt. Het model wordt beschouwd als de eerste echte Bugatti. Het jaar daarop begint Ettore met de serieproductie van zijn kleine wonder kind, onder de aanduiding Type 13. Na de Eerste Wereldoorlog krijgen Bugatti's fabriek en auto mobielen definitief gestalte. Het oorspronkelijke pur sang- ontwerp oogst in de Brescia-uitvoering (op de tentoonstelling te zien, alsmede dertien andere modellen) commerciële en sportieve successen. Ondertussen maakt Bugatti in 1923/24 de eerste schetsen voor zijn grootste meesterwerk. Deze type 35 Grand Prix, een lichte en ranke racewagen met achtcy- lindermotor, wordt met zijn esthetische en technische per fectie tot op de dag van van daag als de ultieme Bugatti beschouwd. Flamboyanter Dankzij de inbreng van zijn Ettore's zoon Jean krijgen de auto's na 1930 de herkenbare Bugatti-carrosserie en wor den de ontwerpen alsmaar flamboyanter. De Bugatti type 57, ook te zien in Amsterdam, wordt om die reden één van de beroemdste automobiele meesterwerken uit de historie. Een dramatische gebeurtenis in 1939 is de eerste aanzet tot de ondergang van Ettore Bugatti: Jean verongelukt tijdens een proefrit. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de fabriek gebruikt voor de pro ductie van bommen en torpedo's. Na de oorlog komt de ver koop niet meer op gang en overlijdt een ongelukkige Ettore in 1947. Tot 1963 weet de familie de fabriek nog draaiende te houden, maar dan moeten de poorten definitief dicht. De magie van de Bugatti's is echter gebleven. Nog in de negentiger jaren laten ontwerpers zich door de glorieuze modellen inspireren. Zoals Giorgetto Giugiaro met zijn EB112. Het prototype daarvan en zijn voorbeeld, de Bugatti 57 Atlantic, zijn naast elkaar te zien tijdens de tentoonstelling.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 15