een verrassende
rockbanl
filmhuis
FILMHUIZEN BEHEPT MET
HEEL EIGEN KARAKTER!
i
w
ar j
video-primeurs
Groepsgevoel
Afwisseling
Film
klassiekers
Met een titelloos debuut
album kwam Garbage in
1995 zo maar uit de lucht
vallen. De aanstekelijke com
binatie van punkinvloeden
en popmelodieën leverde de
groep rond de charisma
tische zangeres Shirley
Manson meteen wereldwijd
een grote aanhang op.
Woensdag 13 januari 1999
FAAM/VLISSINGER
17
GARBAGE muziek ES
Nummers als Queer,
Stupid Girl en Only Happy
When It Rains lagen op
ieders lippen. Vorig jaar ver
scheen de opvolger Version
2.0 en stond de groep op
Pinkpop. Op dinsdag 26
januari is het viertal terug in
ons land. Het Rotterdamse
Ahoy is dan het podium
voor een eenmalig concert.
Niemand kon destijds
in 1995 voorzien dat de
carrière van Garbage zo'n
enorme vlucht zou nemen.
Natuurlijk, drummer Butch
Vig had naam gemaakt als
producer van het legen
darische Nirvana - album
Nevermind. Maar verder?
Duke Erikson en Steve
Marker, Vigs twee maatjes
uit Madison Wisconsin,
waren betrekkelijke groen
tjes. En dan die combinatie
met een onbekende Schotse
zangeres, de weliswaar ex
pressieve Shirley Manson!
Het waren echter juist de
teksten van Manson die
de rockliefhebber de oren
deden spitsen. Een vrouw
met vuurspuwende zinnen
vol wraak en hedonisme. Het
ritme van de liedjes, de
samples, de verrassende rit
jes en de bloedmooie
harmonieën deden de rest.
Garbage brak door en
verkocht wereldwijd ruim
4 miljoen exemplaren van
het eerste album dat in
Engeland zelfs een vol jaar in
de Top 50 stond. Garbage
ontving in 1996 nominaties
voor drie MTV-Awards:
beste groep, grootste door
braak en beste liedje (Stupid
Girl). Alleen de onderschei
ding van 'Best Breakthrough
Artist' viel hen werkelijk
ten deel.
We staan elkaar toe om
ieders persoonlijkheid en
ieders ideeën in de muziek
in te brengen. En dan heb
ben we natuurlijk Shirley als
frontlady."
Vanaf april 1997 dook het
viertal opnieuw de Smart
Studios in Wisconsin in.
Bijna een jaar sloten ze zich
op. Laag na laag namen de
liedjes hun uiteindelijke
vorm aan. De producers
achtergrond van de drie
mannelijke leden van de
groep werd duidelijk. "Het is
als bij schilderen", zegt gita
rist en keybord-man Duke
Erikson over het schep
pingsproces bij Garbage.
"Je kunt blijven veranderen.
Het is dat sommige mensen
halende liedjes. In het ver
stilde Medication wordt
Garbage zelfs begeleid door
een cellist en een violist. De
invloed van Beach Boys
componist Brian Wilson sij
pelt in alle liedjes door. In
de single Push It citeert
Manson zelfs letterlijk de uit
1964 daterende Beach
Boys-klassieker Don't Worry
Baby. Wilson, zelf ook
iemand die pas na eindelo
ze studio-sessies tot resul
taat komt, is sindsdien een
verklaarde aanhanger van
de groep.
Ondanks alle samples en
toegepaste elektronica blijft
Garbage een echte rock
band, aldus Vig. "We maken
de liedjes altijd zo dat je ze
Volgens Butch Vig is het
groepsgevoel nog altijd de
kracht van Garbage: "We
genieten van eikaars gezel
schap, we beslissen samen,
we schrijven al onze liedjes
samen en we produceren ze
met z'n allen. Het is soms
moeilijk natuurlijk, zo'n
soort democratie. Maar het
maakt ons tot wat we zijn.
uit onze omgeving er ons
aan herinnerden dat we een
plaat moesten uitbrengen.
Vroeger of1 later moesten
we anderen het resultaat
laten horen."
Dat werd Version 2.0.
Doorwrochte en lawaaierige
songs als I Think I'm
Paranoid en Hammering In
My Head worden er op
afgewisseld met meer ver-
nog steeds op een akoesti
sche gitaar zou kunnen spe
len. Ik geloof ook niet dat
we iets nieuws hebben uit
gevonden met onze sound.
Als je probeert om poplied
jes te schrijven, blijkt dat
eigenlijk alles al gedaan is.
Het enige dat je kunt doen is
de muziek zo fris te laten
klinken dat het nieuw en
cool lijkt."
De bioscopen worden steeds groter en luxer. Ruim 20 miljoen mensen bezochten vorig jaar de cinema, een absoluut
record. Hosanna, zou je denken. Toch is het aantal filmdoeken in ons land nog altijd relatief gering. Het gevolg: films draaien
steeds langer en de kleine film, de kunstzinnige rolprent, wordt uit de mega-complexen weggedrukt. Ze trekken te weinig
publiek en zijn derhalve een te groot risico voor de grote bioscopen waar miljoenen in zijn geïnvesteerd.
Gelukkig zijn er nog de filmhuizen,
zoals 't Beest in Goes en 't Schuttershof
in Middelburg. In den lande zijn er ruim
honderd van deze filmzalen die in de
luwte van de mega-complexen gestaag
voortgroeien. 't Schuttershof trok vorig
jaar 13.490 bezoekers (1997: 11.939).
Voor dit jaar wordt gemikt op de magi
sche grens van 15.000 filmliefhebbers,
't Beest is kleinschaliger. De in totaal 52
zitplaatsen in het filmhuis worden jaar
lijks bezet door ruim 1.200 (vaak
dezelfde) bezoekers.
in Vlissingen heeft daar geen invloed
op. "Het filmaanbod op Walcheren is
geografisch nu goed gescheiden. In
Vlissingen de commerciële films en wij
die hier in Middelburg een alternatief
programma aanbieden."
Ook in Goes valt de naam Cine City.
Na het sluiten van de plaatselijke bios
coop moeten liefhebbers van de grote
film ook hier naar Vlissingen. Ook
Metropolis in Antwerpen biedt een
alternatief. Rens Schot is vanaf 1 okto
ber van het vorig jaar als program
dat aanbod van filmklassiekers een
schot in de roos.
Het komend jaar wordt op de inge
slagen weg voortgeborduurd. Dat
betekent kinderfilms in de vakanties, in
het voorjaar een reeks Franstalige
Afrikaanse films onder de paraplu van
het Festival Cultureel Gekleurd en
vanaf het begin van dit jaar al Cinema
2000, een klassiekerreeks die tweewe
kelijks te zien is op de maandag. Ook
de Wereld Cinema Tour wordt geconti
nueerd, met aandacht voor films uit
De heren Schuringa en Schot.
Beide filmhuizen richten zich op de
kwalitatief betere films. Geen gemak
kelijke opgave, aldus directeur Wilko
Schuringa van 't Schuttershof. "Ook
wij kunnen het gigantische aanbod
niet bijhouden en moeten keuzes
maken. We missen films en kunnen ze
omwille van de financiële risico's bij
een tegenvallende opkomst van het
publiek, niet langer dan een week laten
draaien. Eigenlijk is het van de zotte."
meur en coördinator verantwoordelijk
voor het filmaanbod van 't Beest. Naar
eigen zeggen is hij sindsdien bezig met
'een zoektocht naar wat kan'. Het uit
gangspunt van Schot is duidelijk. "We
willen kleinschalige films brengen,
maar zeker geen elitaire. Daarnaast zie
ik het als mijn voornaamste doel om
meer verschillende en als het even kan
meer jeugdige bezoekers naar 't Beest
te krijgen."
Die noodzakelijke afwisseling in het
aanbod van films is tegelijkertijd ook
de kracht van 't Schuttershof, vindt
Schuringa. De directeur is dan ook
uitermate tevreden over de ontwikke
ling van zijn filmtheater. Hij roemt het
eigen karakter van de zaal die 105 stoe
len telt. "Ik vind het een charmant
theater, een echt monumentale zaal."
't Schuttershof heeft zijn bestaansrecht
bewezen, vindt hij. De komst van het
oogstrelende mega-complex Cine City
Het afgelopen jaar timmerde 't
Schuttershof vooral aan de weg met
een reeks Franse films en een prima
aanbod aan documentaires. Inclusief
festivals en aparte programma's waren
er ruim 200 films te zien. Vaak werd
aangesloten bij landelijke initiatieven
zoals de Filmzomer '98. Mede door het
tegenvallende maar voor filmbezoek
uitermate geschikte zomerweer bleek
niet zo voor de hand liggende delen
van de wereld. Daarnaast wordt in
samenwerking met de Zeeuwse
Volksuniversiteit gestart met een reeks
filmcolleges. In de zomer staat Cinema
Boulevard centraal. Twee maanden
lang passeren dan weer alle filmhits
van het afgelopen jaar de revue. In het
najaar volgt het Filmfestival Zeeland
en het jaar wordt afgesloten met Het
Andere Verlangen, het onderhand al
traditionele homo- en lesbische film
festival.
Een groot deel van dat programma is
ook te zien in 't Beest in Goes. Het ver
der uitdiepen van de samenwerking
tussen beide filmtheaters staat hoog in
het vaandel bij zowel Schuringa als
Schot. In Middelburg leggen ze de lat
dit jaar graag weer een beetje hoger.
Schuringa: "We willen graag nationaal
in beeld komen. En verder gaan we
gewoon door met het in huis halen van
de betere films."
selectie: videoland Vlissingen
City of Angels
Hoe moeilijk is het
eeuwige leven voor een
engel? In het romanti
sche drama City of
Angels zien we hoe
ook engelen te maken
kunnen krijgen met het
nemen van zware
beslissingen en het
voelen van hartstocht.
De engel Seth (Nicolas
Cage) verblijft met
andere engelen in Los
Angeles om daar te lui
steren naar de gedach
ten van mensen en hen
bij te staan in moeilijke
tijden. Hij ontmoet
Maggie (Meg Ryan), een chirurge die met beide benen
op de grond staat. Seth verlangt er steeds meer naar om
bij Maggie te zijn en haar te kunnen aanraken, maar van
wege zijn onzichtbare bestaan is dat niet mogelijk.
Daarom besluit hij zijn onsterfelijkheid als engel op te
geven en mens te worden, met alle menselijke proble
men die daaruit voortkomen.
The Patriot
Floyd Chisolm, een harde
en onvervalste Amerikaan
en leider van een militante
groepering, spreekt zijn vol
gelingen toe die zich ver
schuilen op zijn ranch. De
FBI en ATF omsingelen de
boerderij, waarna Chisolm
gearresteerd wordt. Tijdens
de rechtszaak spuugt deze
rechter Tomkin in het
gezicht en deze belandt in
het ziekenhuis. Daar blijkt
dat de rechter besmet is
met een afschuwelijk virus.
Een bio-rampenbestrij-
dingsteam gaat op onder
zoek uit. Intussen worden
meer en meer mensen uit de omgeving ernstig ziek. En het
wordt nog erger want Floyd wordt door aanhangers bevrijd
uit de gevangenis en neemt vervolgens met zijn militieleger
de leiding van het ziekenhuis over. Ze komen erachter dat
alleen het bloed van Holly, dochter van Wesley McClaren
(Steven Seagal), een medicijn kan verschaffen. Voordat men
echter tot actie over kan gaan, vlucht vader Wes met doch
ter Holly de bergen in. Holly wordt uiteindelijk toch door de
militie gegrepen. Wes weette ontsnappen en gaat op weg
om zowel z'n dochter als de stad te redden.
Carnival of Souls
In deze door horror-spe
cialist Wes Craven
gepresenteerde film ont
moeten we Alex Grant,
wier moeder twintig jaar
geleden op lugubere wijze
is vermoord. Louis
Seagram, de moordenaar,
komt vrij uit de gevangenis
en wil wraak nemen op
Alex omdat zij destijds
tegen hem getuigde.
Plotseling duikt hij op op
de achterbank van haar auto. In een wanhopige poging om
Seagram kwijt te raken, rijdt Alex de auto in zee...
Proestend komt ze vervolgens omhoog uit de badkuip: was
alles dan toch een nare droom? Samen met haar psychiater
gaat Alex twintig jaar terug in de tijd. Haar moeder en zij
leren Louis Seagram kennen als clown op de kermis.
Vervolgens duikt hij op in hun kelder, in de slaapkamers, in
de auto en voordat ze het beseffen is de nachtmerrie
begonnen...
The Prophecy II
Om de mensheid te red
den van de ondergang
laat God de goedaardige
engel Daniel een kind ver
wekken bij de mooie maar
o zo 'aardse' Valerie. Als
aartsengel Gabriel
(Christopher Walken) hier
achter komt, is zijn woede
niet meer te stoppen.
Zwaar ontgoocheld
omdat God de mens ver
kiest boven iemand van
zijn 'soort', zet Gabriel
alles op alles om te voor
komen dat Valerie haar
zwangerschap tot een goed einde brengt. Daniel verde
digt haar met alle krachten die hij heeft'en doodt daarbij
verschillende engelen van Gabriel. Als tegenzet doet
Gabriel een beroep op Izzy, een tienermeisje dat net een
mislukte poging tot zelfmoord heeft gedaan. In een staal
fabriek, ooit de Tuin van Eden, komt het tot een duivelse
confrontatie tussen Goed en Kwaad.
V