een verrassende rockbanl filmhuis FILMHUIZEN BEHEPT MET HEEL EIGEN KARAKTER! i w ar j video-primeurs Groepsgevoel Afwisseling Film klassiekers Met een titelloos debuut album kwam Garbage in 1995 zo maar uit de lucht vallen. De aanstekelijke com binatie van punkinvloeden en popmelodieën leverde de groep rond de charisma tische zangeres Shirley Manson meteen wereldwijd een grote aanhang op. Woensdag 13 januari 1999 FAAM/VLISSINGER 17 GARBAGE muziek ES Nummers als Queer, Stupid Girl en Only Happy When It Rains lagen op ieders lippen. Vorig jaar ver scheen de opvolger Version 2.0 en stond de groep op Pinkpop. Op dinsdag 26 januari is het viertal terug in ons land. Het Rotterdamse Ahoy is dan het podium voor een eenmalig concert. Niemand kon destijds in 1995 voorzien dat de carrière van Garbage zo'n enorme vlucht zou nemen. Natuurlijk, drummer Butch Vig had naam gemaakt als producer van het legen darische Nirvana - album Nevermind. Maar verder? Duke Erikson en Steve Marker, Vigs twee maatjes uit Madison Wisconsin, waren betrekkelijke groen tjes. En dan die combinatie met een onbekende Schotse zangeres, de weliswaar ex pressieve Shirley Manson! Het waren echter juist de teksten van Manson die de rockliefhebber de oren deden spitsen. Een vrouw met vuurspuwende zinnen vol wraak en hedonisme. Het ritme van de liedjes, de samples, de verrassende rit jes en de bloedmooie harmonieën deden de rest. Garbage brak door en verkocht wereldwijd ruim 4 miljoen exemplaren van het eerste album dat in Engeland zelfs een vol jaar in de Top 50 stond. Garbage ontving in 1996 nominaties voor drie MTV-Awards: beste groep, grootste door braak en beste liedje (Stupid Girl). Alleen de onderschei ding van 'Best Breakthrough Artist' viel hen werkelijk ten deel. We staan elkaar toe om ieders persoonlijkheid en ieders ideeën in de muziek in te brengen. En dan heb ben we natuurlijk Shirley als frontlady." Vanaf april 1997 dook het viertal opnieuw de Smart Studios in Wisconsin in. Bijna een jaar sloten ze zich op. Laag na laag namen de liedjes hun uiteindelijke vorm aan. De producers achtergrond van de drie mannelijke leden van de groep werd duidelijk. "Het is als bij schilderen", zegt gita rist en keybord-man Duke Erikson over het schep pingsproces bij Garbage. "Je kunt blijven veranderen. Het is dat sommige mensen halende liedjes. In het ver stilde Medication wordt Garbage zelfs begeleid door een cellist en een violist. De invloed van Beach Boys componist Brian Wilson sij pelt in alle liedjes door. In de single Push It citeert Manson zelfs letterlijk de uit 1964 daterende Beach Boys-klassieker Don't Worry Baby. Wilson, zelf ook iemand die pas na eindelo ze studio-sessies tot resul taat komt, is sindsdien een verklaarde aanhanger van de groep. Ondanks alle samples en toegepaste elektronica blijft Garbage een echte rock band, aldus Vig. "We maken de liedjes altijd zo dat je ze Volgens Butch Vig is het groepsgevoel nog altijd de kracht van Garbage: "We genieten van eikaars gezel schap, we beslissen samen, we schrijven al onze liedjes samen en we produceren ze met z'n allen. Het is soms moeilijk natuurlijk, zo'n soort democratie. Maar het maakt ons tot wat we zijn. uit onze omgeving er ons aan herinnerden dat we een plaat moesten uitbrengen. Vroeger of1 later moesten we anderen het resultaat laten horen." Dat werd Version 2.0. Doorwrochte en lawaaierige songs als I Think I'm Paranoid en Hammering In My Head worden er op afgewisseld met meer ver- nog steeds op een akoesti sche gitaar zou kunnen spe len. Ik geloof ook niet dat we iets nieuws hebben uit gevonden met onze sound. Als je probeert om poplied jes te schrijven, blijkt dat eigenlijk alles al gedaan is. Het enige dat je kunt doen is de muziek zo fris te laten klinken dat het nieuw en cool lijkt." De bioscopen worden steeds groter en luxer. Ruim 20 miljoen mensen bezochten vorig jaar de cinema, een absoluut record. Hosanna, zou je denken. Toch is het aantal filmdoeken in ons land nog altijd relatief gering. Het gevolg: films draaien steeds langer en de kleine film, de kunstzinnige rolprent, wordt uit de mega-complexen weggedrukt. Ze trekken te weinig publiek en zijn derhalve een te groot risico voor de grote bioscopen waar miljoenen in zijn geïnvesteerd. Gelukkig zijn er nog de filmhuizen, zoals 't Beest in Goes en 't Schuttershof in Middelburg. In den lande zijn er ruim honderd van deze filmzalen die in de luwte van de mega-complexen gestaag voortgroeien. 't Schuttershof trok vorig jaar 13.490 bezoekers (1997: 11.939). Voor dit jaar wordt gemikt op de magi sche grens van 15.000 filmliefhebbers, 't Beest is kleinschaliger. De in totaal 52 zitplaatsen in het filmhuis worden jaar lijks bezet door ruim 1.200 (vaak dezelfde) bezoekers. in Vlissingen heeft daar geen invloed op. "Het filmaanbod op Walcheren is geografisch nu goed gescheiden. In Vlissingen de commerciële films en wij die hier in Middelburg een alternatief programma aanbieden." Ook in Goes valt de naam Cine City. Na het sluiten van de plaatselijke bios coop moeten liefhebbers van de grote film ook hier naar Vlissingen. Ook Metropolis in Antwerpen biedt een alternatief. Rens Schot is vanaf 1 okto ber van het vorig jaar als program dat aanbod van filmklassiekers een schot in de roos. Het komend jaar wordt op de inge slagen weg voortgeborduurd. Dat betekent kinderfilms in de vakanties, in het voorjaar een reeks Franstalige Afrikaanse films onder de paraplu van het Festival Cultureel Gekleurd en vanaf het begin van dit jaar al Cinema 2000, een klassiekerreeks die tweewe kelijks te zien is op de maandag. Ook de Wereld Cinema Tour wordt geconti nueerd, met aandacht voor films uit De heren Schuringa en Schot. Beide filmhuizen richten zich op de kwalitatief betere films. Geen gemak kelijke opgave, aldus directeur Wilko Schuringa van 't Schuttershof. "Ook wij kunnen het gigantische aanbod niet bijhouden en moeten keuzes maken. We missen films en kunnen ze omwille van de financiële risico's bij een tegenvallende opkomst van het publiek, niet langer dan een week laten draaien. Eigenlijk is het van de zotte." meur en coördinator verantwoordelijk voor het filmaanbod van 't Beest. Naar eigen zeggen is hij sindsdien bezig met 'een zoektocht naar wat kan'. Het uit gangspunt van Schot is duidelijk. "We willen kleinschalige films brengen, maar zeker geen elitaire. Daarnaast zie ik het als mijn voornaamste doel om meer verschillende en als het even kan meer jeugdige bezoekers naar 't Beest te krijgen." Die noodzakelijke afwisseling in het aanbod van films is tegelijkertijd ook de kracht van 't Schuttershof, vindt Schuringa. De directeur is dan ook uitermate tevreden over de ontwikke ling van zijn filmtheater. Hij roemt het eigen karakter van de zaal die 105 stoe len telt. "Ik vind het een charmant theater, een echt monumentale zaal." 't Schuttershof heeft zijn bestaansrecht bewezen, vindt hij. De komst van het oogstrelende mega-complex Cine City Het afgelopen jaar timmerde 't Schuttershof vooral aan de weg met een reeks Franse films en een prima aanbod aan documentaires. Inclusief festivals en aparte programma's waren er ruim 200 films te zien. Vaak werd aangesloten bij landelijke initiatieven zoals de Filmzomer '98. Mede door het tegenvallende maar voor filmbezoek uitermate geschikte zomerweer bleek niet zo voor de hand liggende delen van de wereld. Daarnaast wordt in samenwerking met de Zeeuwse Volksuniversiteit gestart met een reeks filmcolleges. In de zomer staat Cinema Boulevard centraal. Twee maanden lang passeren dan weer alle filmhits van het afgelopen jaar de revue. In het najaar volgt het Filmfestival Zeeland en het jaar wordt afgesloten met Het Andere Verlangen, het onderhand al traditionele homo- en lesbische film festival. Een groot deel van dat programma is ook te zien in 't Beest in Goes. Het ver der uitdiepen van de samenwerking tussen beide filmtheaters staat hoog in het vaandel bij zowel Schuringa als Schot. In Middelburg leggen ze de lat dit jaar graag weer een beetje hoger. Schuringa: "We willen graag nationaal in beeld komen. En verder gaan we gewoon door met het in huis halen van de betere films." selectie: videoland Vlissingen City of Angels Hoe moeilijk is het eeuwige leven voor een engel? In het romanti sche drama City of Angels zien we hoe ook engelen te maken kunnen krijgen met het nemen van zware beslissingen en het voelen van hartstocht. De engel Seth (Nicolas Cage) verblijft met andere engelen in Los Angeles om daar te lui steren naar de gedach ten van mensen en hen bij te staan in moeilijke tijden. Hij ontmoet Maggie (Meg Ryan), een chirurge die met beide benen op de grond staat. Seth verlangt er steeds meer naar om bij Maggie te zijn en haar te kunnen aanraken, maar van wege zijn onzichtbare bestaan is dat niet mogelijk. Daarom besluit hij zijn onsterfelijkheid als engel op te geven en mens te worden, met alle menselijke proble men die daaruit voortkomen. The Patriot Floyd Chisolm, een harde en onvervalste Amerikaan en leider van een militante groepering, spreekt zijn vol gelingen toe die zich ver schuilen op zijn ranch. De FBI en ATF omsingelen de boerderij, waarna Chisolm gearresteerd wordt. Tijdens de rechtszaak spuugt deze rechter Tomkin in het gezicht en deze belandt in het ziekenhuis. Daar blijkt dat de rechter besmet is met een afschuwelijk virus. Een bio-rampenbestrij- dingsteam gaat op onder zoek uit. Intussen worden meer en meer mensen uit de omgeving ernstig ziek. En het wordt nog erger want Floyd wordt door aanhangers bevrijd uit de gevangenis en neemt vervolgens met zijn militieleger de leiding van het ziekenhuis over. Ze komen erachter dat alleen het bloed van Holly, dochter van Wesley McClaren (Steven Seagal), een medicijn kan verschaffen. Voordat men echter tot actie over kan gaan, vlucht vader Wes met doch ter Holly de bergen in. Holly wordt uiteindelijk toch door de militie gegrepen. Wes weette ontsnappen en gaat op weg om zowel z'n dochter als de stad te redden. Carnival of Souls In deze door horror-spe cialist Wes Craven gepresenteerde film ont moeten we Alex Grant, wier moeder twintig jaar geleden op lugubere wijze is vermoord. Louis Seagram, de moordenaar, komt vrij uit de gevangenis en wil wraak nemen op Alex omdat zij destijds tegen hem getuigde. Plotseling duikt hij op op de achterbank van haar auto. In een wanhopige poging om Seagram kwijt te raken, rijdt Alex de auto in zee... Proestend komt ze vervolgens omhoog uit de badkuip: was alles dan toch een nare droom? Samen met haar psychiater gaat Alex twintig jaar terug in de tijd. Haar moeder en zij leren Louis Seagram kennen als clown op de kermis. Vervolgens duikt hij op in hun kelder, in de slaapkamers, in de auto en voordat ze het beseffen is de nachtmerrie begonnen... The Prophecy II Om de mensheid te red den van de ondergang laat God de goedaardige engel Daniel een kind ver wekken bij de mooie maar o zo 'aardse' Valerie. Als aartsengel Gabriel (Christopher Walken) hier achter komt, is zijn woede niet meer te stoppen. Zwaar ontgoocheld omdat God de mens ver kiest boven iemand van zijn 'soort', zet Gabriel alles op alles om te voor komen dat Valerie haar zwangerschap tot een goed einde brengt. Daniel verde digt haar met alle krachten die hij heeft'en doodt daarbij verschillende engelen van Gabriel. Als tegenzet doet Gabriel een beroep op Izzy, een tienermeisje dat net een mislukte poging tot zelfmoord heeft gedaan. In een staal fabriek, ooit de Tuin van Eden, komt het tot een duivelse confrontatie tussen Goed en Kwaad. V

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 17