Vlaktes negentien uur left luggage Veel reacties sp ©proep van America helemaal naar Amerika in Kunsthal Rotterdam een uitstekend filmjaar f%e?t rozen Titanic Saving Private Ryan Armageddon Seven Years in Tibet Tomorrow never dies 6 Lethal Weapon 4 Deep Impact 8 Flubber Dr. Doiittle There is Something about Mary 3 5 7 9 2 4 Vorig jaar maart bezocht Rowwen Hèze de honkytonk-schuur in Luckenbach Tèfcai, het El Dorado voor elke liefhebber van Gpuntry en Tex-Mex muziek. Ook zaten de leden van de groep aan de voeten van hun idool Flaco Jimenez en diens eveneens de accordeon bespelende broer Santiago. 1 12 FAAM/VLISSINGER Woensdag 6 januari 1999 ROWWEN HEZE Leidraad van de voorstelling is de televisiefilm die Leon Giesen over de reis naar Texas maakte. Eind vorig jaar was de integrale versie daarvan als een soort opwarmertje voor de tournee al te zien bij de NPS. De film van Giesen is voor de gelegenheid aangevuld met wat homevideo's van de groep. Terwijl de band speelt, glijden de beelden voorbij: portretten van markante inwoners van America, de Peel in brand, en na de pauze, dat andere Amerika, de eindeloze vlaktes, het lege land waar haast niemand 'Rowan Hais' kent, behalve dat Flaco Jimenez zelf waarmee de groep al eerder in ons land optrad. Dankzij de wonderen van de techniek speelt Flaco tijdens de huidige tournee, via het scherm, nog een nummertje met Rowwen Hèze mee. Flaco Jimenez, die zijn voornaam erfde van zijn eveneens beroemde vader, wordt samen met zijn broer Santiago beschouwd als de onbetwiste grootmeester van de Mexicaanse accordeon. De muzikale verwantschap met Rowwen Hèze is niet zo vreemd als het lijkt. De Tex-Mex is beïnvloed door de polka's, walsen en marzurka's die Oost- Europese immigranten naar Texas brachten. Dezelfde invloeden kwamen dankzij de mijnen naar Limburg en druk ten hun stempel op de hoempa-klanken in de provincie en daarmee ook op de feestmuziek van Rowwen Hèze. Een van de sterke punten in Van America helemaal naar Amerika is dan ook het, over alle grenzen heen, de muzikale kruis bestuiving tussen 'Los Limbos' en de gebroeders Jimenez zo mooi duidelijk maakt. Daarnaast is het na de wintertournee haarscherp dat Rowwen Hèze meer is dan enkel een band die gedijt in zalen die geuren naar bier en rook. Iets wat de groep feitelijk de voorbije zeven jaar al bewees op festivals als Pinkpop, Uitmarkt, Roskilde, Parkpop en Lowlands. Ook in dit nieuwe theaterprogramma blijven de liedjes in de unplugged-versies overeind. Een beter bewijs voor de kwaliteit van het songma teriaal van de groep is er niet. Jammer is alleen dat de Zeeuwse fans voor het programma de provincie uit moeten. Maar liefst 20 miljoen mensen bezochten het afgelopen jaar de bioscoop. Ten opzichte van 1997 is dat een stijging van 6 procent. Toen kochten 18,9 miljoen filmfans een kaartje. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC). Ook de provincie Zeeland sprong er het voorbije jaar in gunstige zin uit. Het bioscoopbezoek in Zeeland nam toe met 8 procent. Directeur Ad Weststrate van het in november geopende bioscoopcomplex Cine City in Vlissingen beves tigt de tendens. "De laatste maand van het jaar hebben wij een topdrukte gehad". De top 10 van meest bezochte films in 1998 luidt als volgt: Hifl! f|p| wwmMi BLOEMSTILLEVENS Het regiedebuut van Jeroen Krabbé is een ontroerend lief desverhaal, gebaseerd op het boek 'Twee koffers vol' van Carl Friedman. De film speelt in Antwerpen in de jaren '70. Chaja, een jonge filosofiestudente, krijgt een baantje bij het Chassidisch Joodse gezin Kalman. Ze heeft weinig begrip en waardering voor de talloze eeuwenoude gebruiken, rituelen en voorschriften die de familie hanteert. Haar hart wordt ech ter gestolen door Simcha, het vijfjarig zoontje van het gezin. Ondanks alle conflicten die hun pad kruisen, lijkt hun liefde voor elkaar alles te overwinnen. Tot het noodlot toeslaat. De film is op donderdag 7 en 74 en vrijdag 8 en 75 januari te zien in Podium 't Beest te Goes, aanvang 20.30 uur. Bij deze komt de redactie van breedUIT nog even terug op onze eerdere oproep om filmrecensenten. Weet u het nog: we vragen de lezers van breedUIT om voor ons een film-pers voorstelling te gaan zien. Welnu, die oproep heeft een flink aantal reacties opgeleverd. De komende tijd zullen we een selectie maken uit de aanmeldingen. Wij willen ééns per maand een lezer met partner naar zo'n voorpremière sturen. De door ons geselecteerde eenmalige filmcritici worden door ons persoonlijk benaderd. Intussen hartelijk bedankt voor de spontane brieven die wij binnen kregen! Rowwen Hèze's van America helemaal naar Amerika is onder andere 16 januari te zien en te horen in Schouwburg De Kring in Roosendaal. Het kon niet uitblijven. De indrukken die de feestband uit het Limburgse America tijdens deze muzikale ontdekkings reis opdeed, moesten hun neerslag vinden in een nieuwe theatervoorstelling. Het zestal rond zanger Jack Poels heeft gekozen voor een vlag die de lading dekt: 'Van America helemaal naar Amerika' heet het programma. De belevenissen uit het eigen dorp, vanouds de thematiek van veel van de liedjes van Rowwen Hèze, worden erin gecombineerd met de opgedane ervaringen in het grote Amerika. Dus snikt de accordeon van Tren van Enckevort dit maal vooral over weggaan, rondtrekken en gelukkig ook weerthuiskomen. Helemaal vreemd is het theater voor Rowwen Hèze natuurlijk niet meer. Onder de titel 'Rowwen Hèze Giet Vremd' ondernam de groep in december 1997 al een kleine tournee langs een rij schouwburgen. Het moordend tempo van de biertenten en festivals werd ingewisseld voor een meer gevoelvolle benadering van het materiaal en langza mere liedjes voerden terecht de boventoon. Een twintigtal acteurs gaf de voorstellingen een extra dimensie door de teksten van Poels tot leven te brengen. Dat laatste element keert in Van America helemaal naar Amerika niet terug. Daarvoor in de plaats is achter het oplopend podiumvlak een reusachtig projectiedoek gekomen. De functie van het scherm is hetzelfde als die van de acteurs in het eerste pro gramma: het verbeelden van het repertoire en het aan schouwelijk maken van de inhoud van de liedjes. 'd y 7V, f'êi-v H ipl V- <y N I S' Bij het publiek nam in de negentiende eeuw de belangstelling voor bloemen even eens toe. Het kweken van bloemen en het aanleggen van tuinen werd in West-Europa, in navolging van Engeland, een populaire bezigheid. Die tendens had zijn invloed op de schilderkunst. Gaandeweg werden de afgebeelde boeketten minder kunstmatig. De aanvankelijke voorkeur voor uitheemse bloemen verandert in het weergeven van meer alledaagse soorten als pioenrozen, papavers en allerlei wilde bloemen. Sommige kunstenaars gaan zover dat ze proberen met een enkele kleurveeg de essentie weer te geven zodat naar de bloem soort alleen maar geraden kan worden. expressionistisch werk van Gestel, Sluijters en Permeke een nieuw impuls. Een eenling als James Ensor kiest op latere leeftijd voor een enigszins surre alistische benadering van de bloem. De tentoonstelling in de Kunsthal ein digt met twee tegenovergestelde richtin gen in de periode 1920-1940. Aan de ene kant de vergaande abstractie van bijvoor beeld Bart van der Leek, daarnaast de sterke terugkeer naar een realistische manier van schilderen in het werk van Charley Toorop en Dick Ket. Wie in dit grijze en natte seizoen op zoek is naar kleur kan terecht in de Kunsthal in Rotterdam. Op de wintertentoonstelling aan de Westzeedijk zijn zo'n 120 Nederlandse en Belgische bloemstillevens uit de periode 1870-1940 bijeengebracht. Het is voor het eerst dat een dergelijk groot overzicht aan bloemschilderingen uit beide landen in een gezamenlijke tentoonstelling wordt gepresenteerd. Veel van de werken van de in totaal 50 kunstenaars zijn afkomstig uit privé-verzamelingen en waren derhalve niet vaak in musea te bewonde ren. Het afgelopen jaar reisde de productie van de Kunsthal met veel succes langs vier Japanse musea. Die ontwikkeling in de bloemschilder kunst hangt uiteraard nauw samen met de snel veranderde opvattingen over stijlen en smaken in de schilderkunst in het algemeen. Het werk van Van Gogh laat dit ontwikkeling fraai zien. In het begin zijn de boeketten bij Van Gogh nog uiterst realistisch weergegeven, al gauw worden zijn bloemen composities van uitbundige kleuren. Bij de na hem komen de schilders van de Haagse School (George Hendrik Breitner) zijn bloemen vooral drager van een bepaalde stem ming. Tijdens en vlak na de Eerste Wereldoorlog krijgt de bloem in het Bloemstillevens uit Nederland en België 1870-1940 is in de Kunsthal Rotterdam te zien tot en met 28 februari. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur; zon- en feestdagen 11.00-17.00 uur. Voor meer informatie: tel. 010-4400301. Bloemen zijn reeds lang een geliefd thema in de schilderkunst. Met name in de zestien de eeuw beleefde het genre in de Nederlanden een periode van hoogconjunc tuur. Ateliers specialiseerden zich en lever den in hoog tempo de door de opdrachtgevers gewenste bloemstillevens af. In het laatste kwart van de negentiende eeuw begonnen ook niet-specialisten zich te bekwamen in het genre. Met name Vincent van Gogh, van wie overigens in Rotterdam drie echte doeken en drie tot voor kort aan hem toegeschreven bloemstillevens han gen, legde zich op het thema toe. Ook in de twintigste eeuw bleven bloemen een popu lair onderwerp bij expressionisten, kubisten en zelfs bij een abstract werkend kunstenaar als Piet Mondriaan.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1999 | | pagina 12