Vlaktes
negentien
uur
left luggage
Veel reacties sp ©proep
van America
helemaal naar
Amerika
in Kunsthal Rotterdam
een uitstekend filmjaar
f%e?t rozen
Titanic
Saving Private Ryan
Armageddon
Seven Years in Tibet
Tomorrow never dies
6
Lethal Weapon 4
Deep Impact
8
Flubber
Dr. Doiittle
There is Something about Mary
3
5
7
9
2
4
Vorig jaar maart bezocht Rowwen Hèze de honkytonk-schuur in Luckenbach
Tèfcai, het El Dorado voor elke liefhebber van Gpuntry en Tex-Mex muziek. Ook
zaten de leden van de groep aan de voeten van hun idool Flaco Jimenez en
diens eveneens de accordeon bespelende broer Santiago.
1
12
FAAM/VLISSINGER
Woensdag 6 januari 1999
ROWWEN HEZE
Leidraad van de voorstelling is de televisiefilm die Leon
Giesen over de reis naar Texas maakte. Eind vorig jaar was
de integrale versie daarvan als een soort opwarmertje voor
de tournee al te zien bij de NPS. De film van Giesen is voor
de gelegenheid aangevuld met wat homevideo's van de
groep. Terwijl de band speelt, glijden de beelden voorbij:
portretten van markante inwoners van America, de Peel in
brand, en na de pauze, dat andere Amerika, de eindeloze
vlaktes, het lege land waar haast niemand 'Rowan Hais'
kent, behalve dat Flaco Jimenez zelf waarmee de groep al
eerder in ons land optrad.
Dankzij de wonderen van de techniek speelt Flaco tijdens
de huidige tournee, via het scherm, nog een nummertje met
Rowwen Hèze mee. Flaco Jimenez, die zijn voornaam erfde
van zijn eveneens beroemde vader, wordt samen met zijn
broer Santiago beschouwd als de onbetwiste grootmeester
van de Mexicaanse accordeon. De muzikale verwantschap
met Rowwen Hèze is niet zo vreemd als het lijkt. De Tex-Mex
is beïnvloed door de polka's, walsen en marzurka's die Oost-
Europese immigranten naar Texas brachten. Dezelfde
invloeden kwamen dankzij de mijnen naar Limburg en druk
ten hun stempel op de hoempa-klanken in de provincie en
daarmee ook op de feestmuziek van Rowwen Hèze. Een van
de sterke punten in Van America helemaal naar Amerika is
dan ook het, over alle grenzen heen, de muzikale kruis
bestuiving tussen 'Los Limbos' en de gebroeders Jimenez zo
mooi duidelijk maakt.
Daarnaast is het na de wintertournee haarscherp dat
Rowwen Hèze meer is dan enkel een band die gedijt in zalen
die geuren naar bier en rook. Iets wat de groep feitelijk de
voorbije zeven jaar al bewees op festivals als Pinkpop,
Uitmarkt, Roskilde, Parkpop en Lowlands. Ook in dit nieuwe
theaterprogramma blijven de liedjes in de unplugged-versies
overeind. Een beter bewijs voor de kwaliteit van het songma
teriaal van de groep is er niet. Jammer is alleen dat de
Zeeuwse fans voor het programma de provincie uit moeten.
Maar liefst 20 miljoen mensen bezochten het afgelopen
jaar de bioscoop. Ten opzichte van 1997 is dat een stijging
van 6 procent. Toen kochten 18,9 miljoen filmfans een
kaartje. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Federatie
voor de Cinematografie (NFC).
Ook de provincie Zeeland sprong er het voorbije jaar in
gunstige zin uit. Het bioscoopbezoek in Zeeland nam toe met
8 procent. Directeur Ad Weststrate van het in november
geopende bioscoopcomplex Cine City in Vlissingen beves
tigt de tendens. "De laatste maand van het jaar hebben wij
een topdrukte gehad".
De top 10 van meest bezochte films in 1998 luidt als volgt:
Hifl!
f|p|
wwmMi
BLOEMSTILLEVENS
Het regiedebuut van Jeroen Krabbé is een ontroerend lief
desverhaal, gebaseerd op het boek 'Twee koffers vol' van Carl
Friedman. De film speelt in Antwerpen in de jaren '70. Chaja,
een jonge filosofiestudente, krijgt een baantje bij het
Chassidisch Joodse gezin Kalman. Ze heeft weinig begrip en
waardering voor de talloze eeuwenoude gebruiken, rituelen
en voorschriften die de familie hanteert. Haar hart wordt ech
ter gestolen door Simcha, het vijfjarig zoontje van het gezin.
Ondanks alle conflicten die hun pad kruisen, lijkt hun liefde
voor elkaar alles te overwinnen. Tot het noodlot toeslaat.
De film is op donderdag 7 en 74 en vrijdag 8 en 75 januari te
zien in Podium 't Beest te Goes, aanvang 20.30 uur.
Bij deze komt de redactie van breedUIT nog even terug op
onze eerdere oproep om filmrecensenten. Weet u het nog:
we vragen de lezers van breedUIT om voor ons een film-pers
voorstelling te gaan zien. Welnu, die oproep heeft een flink
aantal reacties opgeleverd. De komende tijd zullen we een
selectie maken uit de aanmeldingen. Wij willen ééns per
maand een lezer met partner naar zo'n voorpremière sturen.
De door ons geselecteerde eenmalige filmcritici worden door
ons persoonlijk benaderd. Intussen hartelijk bedankt voor de
spontane brieven die wij binnen kregen!
Rowwen Hèze's van America helemaal naar
Amerika is onder andere 16 januari te zien en te
horen in Schouwburg De Kring in Roosendaal.
Het kon niet uitblijven. De indrukken die de feestband uit
het Limburgse America tijdens deze muzikale ontdekkings
reis opdeed, moesten hun neerslag vinden in een nieuwe
theatervoorstelling. Het zestal rond zanger Jack Poels heeft
gekozen voor een vlag die de lading dekt: 'Van America
helemaal naar Amerika' heet het programma.
De belevenissen uit het eigen dorp, vanouds de thematiek
van veel van de liedjes van Rowwen Hèze, worden erin
gecombineerd met de opgedane ervaringen in het grote
Amerika. Dus snikt de accordeon van Tren van Enckevort dit
maal vooral over weggaan, rondtrekken en gelukkig ook
weerthuiskomen.
Helemaal vreemd is het theater voor Rowwen Hèze
natuurlijk niet meer. Onder de titel 'Rowwen Hèze Giet
Vremd' ondernam de groep in december 1997 al een kleine
tournee langs een rij schouwburgen. Het moordend tempo
van de biertenten en festivals werd ingewisseld voor een
meer gevoelvolle benadering van het materiaal en langza
mere liedjes voerden terecht de boventoon. Een twintigtal
acteurs gaf de voorstellingen een extra dimensie door de
teksten van Poels tot leven te brengen. Dat laatste element
keert in Van America helemaal naar Amerika niet terug.
Daarvoor in de plaats is achter het oplopend podiumvlak
een reusachtig projectiedoek gekomen. De functie van het
scherm is hetzelfde als die van de acteurs in het eerste pro
gramma: het verbeelden van het repertoire en het aan
schouwelijk maken van de inhoud van de liedjes.
'd y 7V, f'êi-v H ipl V- <y N I S'
Bij het publiek nam in de negentiende
eeuw de belangstelling voor bloemen even
eens toe. Het kweken van bloemen en het
aanleggen van tuinen werd in West-Europa,
in navolging van Engeland, een populaire
bezigheid. Die tendens had zijn invloed op
de schilderkunst. Gaandeweg werden de
afgebeelde boeketten minder kunstmatig.
De aanvankelijke voorkeur voor uitheemse
bloemen verandert in het weergeven van
meer alledaagse soorten als pioenrozen,
papavers en allerlei wilde bloemen.
Sommige kunstenaars gaan zover dat ze
proberen met een enkele kleurveeg de
essentie weer te geven zodat naar de bloem
soort alleen maar geraden kan worden.
expressionistisch werk van Gestel,
Sluijters en Permeke een nieuw impuls.
Een eenling als James Ensor kiest op
latere leeftijd voor een enigszins surre
alistische benadering van de bloem.
De tentoonstelling in de Kunsthal ein
digt met twee tegenovergestelde richtin
gen in de periode 1920-1940. Aan de ene
kant de vergaande abstractie van bijvoor
beeld Bart van der Leek, daarnaast de
sterke terugkeer naar een realistische
manier van schilderen in het werk van
Charley Toorop en Dick Ket.
Wie in dit grijze en natte seizoen op zoek is naar kleur kan terecht in de Kunsthal in
Rotterdam. Op de wintertentoonstelling aan de Westzeedijk zijn zo'n 120 Nederlandse en
Belgische bloemstillevens uit de periode 1870-1940 bijeengebracht. Het is voor het eerst dat
een dergelijk groot overzicht aan bloemschilderingen uit beide landen in een gezamenlijke
tentoonstelling wordt gepresenteerd. Veel van de werken van de in totaal 50 kunstenaars
zijn afkomstig uit privé-verzamelingen en waren derhalve niet vaak in musea te bewonde
ren. Het afgelopen jaar reisde de productie van de Kunsthal met veel succes langs vier
Japanse musea.
Die ontwikkeling in de bloemschilder
kunst hangt uiteraard nauw samen met
de snel veranderde opvattingen over
stijlen en smaken in de schilderkunst in
het algemeen. Het werk van Van Gogh
laat dit ontwikkeling fraai zien. In het
begin zijn de boeketten bij Van Gogh nog
uiterst realistisch weergegeven, al gauw
worden zijn bloemen composities van
uitbundige kleuren. Bij de na hem komen
de schilders van de Haagse School
(George Hendrik Breitner) zijn bloemen
vooral drager van een bepaalde stem
ming. Tijdens en vlak na de Eerste
Wereldoorlog krijgt de bloem in het
Bloemstillevens uit Nederland en België 1870-1940 is in de Kunsthal
Rotterdam te zien tot en met 28 februari. Openingstijden: dinsdag t/m
zaterdag 10.00-17.00 uur; zon- en feestdagen 11.00-17.00 uur.
Voor meer informatie: tel. 010-4400301.
Bloemen zijn reeds lang een geliefd thema
in de schilderkunst. Met name in de zestien
de eeuw beleefde het genre in de
Nederlanden een periode van hoogconjunc
tuur. Ateliers specialiseerden zich en lever
den in hoog tempo de door de
opdrachtgevers gewenste bloemstillevens
af. In het laatste kwart van de negentiende
eeuw begonnen ook niet-specialisten zich te
bekwamen in het genre. Met name Vincent
van Gogh, van wie overigens in Rotterdam
drie echte doeken en drie tot voor kort aan
hem toegeschreven bloemstillevens han
gen, legde zich op het thema toe. Ook in de
twintigste eeuw bleven bloemen een popu
lair onderwerp bij expressionisten, kubisten
en zelfs bij een abstract werkend kunstenaar
als Piet Mondriaan.