Waardevolle wijken met een sterke samenleving Welzijn en zorg wijk aanpak Betonning van de vaarweg Wonen Cultuur Sport A Ji Meedoen aan de Stadsconferentie? Meer weten? VUL IN, KNIP UIT, STUUR OP Dc resultaten van dc debatten zijn verwerkt in het Slotdocument, dat ter discussie staat tijdens de afsluitende Stadsconferentie op woensdag 23 september a.s. om 20.00 uur in hotel Britannia/ Watertoren. Wilt u die avond bijwonen geef u dan snel op met onderstaande bon. U ontvangt dan het Slotdocument èn een Toegangskaart. Zend de bon in een ongefrankeerde enve loppe vóór 15 september a.s. aan: Gemeente Vlissingen t.a.v. Stafbureau Communicatie Antwoordnummer 2 4380 WB Vlissingen o Ja, ik neem deel aan de Stadsconferentie over Stadskoers Vlissingen 2010 en ontvang graag het Slotdocument en een toegangskaart o Nee, ik neem niet deel aan de Stadsconferentie, maar ben wel geïnteresseerd en ontvang graag het Slotdocument. naam adres postcode plaats Vlissingen ziet zich, naast het versterken van de economische positie en het terugdringen van dc werkloosheid, nog voor twee andere uitdagingen gesteld: een aantrekkelijke(r) woonplaats te zijn en de kwaliteit van de ste delijke samenleving te versterken. Soms gaan welzijn en zorg samen met zicht bare voorzieningen. Met het 'sociale gehalte' is dat minder het geval, maar het is er wel en het belang ervan is enorm. Welzijn en zorg zijn sterk verweven met andere sectoren van beleid en samenleving. Die raakvlakken bena drukken het belang van een totaalvisie op de stad. Vlissingen moet in de toekomst voortvarend en met ambitie aandacht geven aan welzijn en zorg. Samenwerking met andere spelers in het veld is nodig. Vooral omdat gemeenten in de toekomst meer bevoegdheden zullen krijgen past hen de regisseursrol. Het is belangrijk dat die rol goed onderzocht en gedefinieerd wordt. Ze kan per onderwerp uiteenlopen, ze ker gezien ook de uiteenlopende inbreng en verantwoordelijkheden van andere partners. Onderwerpen die de komende tijd nadrukke lijk de aandacht moeten krijgen zijn het voor komen en opheffen van problemen van men sen met achterstanden. 'Samen leven' in Vlis singen, daar gaat het om, ook voor de minder kansrijken. Het welzijnsbeleid moet er de ko mende jaren aan bijdragen dat mensen door onder meer opleiding, werk en inkomen in een goed woon- en leefmilieu terecht komen. Deelname van bewoners aan het sociaal-maat schappelijk leven en verbetering van de leef baarheid zijn eveneens onontbeerlijk. Mensen zijn in eerste instantie zelf verant woordelijk voor het vinden van een baan. Soms kan dc gemeente daarbij helpen met in strumenten als toeleiding, scholing, trajectbe geleiding en bemiddeling. Biedt dat geen op lossing dan zijn vormen van gesubsidieerd werk een mogelijkheid. Lukt ook dat niet dan moeten mensen worden gestimuleerd tot so ciale activering: het op vrijwillige basis verrich ten van maatschappelijk nuttige taken. Een individuele aanpak (dus maatwerk) belooft het meeste kans op succes. Het wijkniveau is zeer geschikt voor het aan bakken van veel achterstandssituaties. Wijkbe- voners kunnen samen met de professionele organisaties (waaronder de gemeente) bepalen velke fysieke en sociale maatregelen en ont- vikkclingen nodig zijn voor een goed leefbare jvijk. integraal wijkbeheer richt zich op bestaansze kerheid (het hebben van werk en inkomen), iet woonklimaat (waardering van huis en om geving), het sociaal klimaat (waardering van ociale contacten), de verzorgingssituatie voorzieningen) en het bestuurlijk klimaat betrokkenheid bewoners bij lokale besluit- 'orming). Al deze aspecten moeten in samen- ïang benaderd worden. det betrekken van bewoners bij het nemen 'an beslissingen over hun eigen woonomge- 'ing is en blijft van groot belang. Zij kunnen liet alleen extra argumenten geven voor de mtwikkcling van beleid, maar het is ook be- angrijk voor het draagvlak van dat beleid. Op velke wijze dat overleg plaatsvindt, kan per mderwerp worden bepaald. cholen kunnen een belangrijke rol vervullen i het sociaal functioneren van een wijk. Denk 'ijvoorbeeld maar aan het gebruik van school- ;ebouwen na schooltijd voor andere doelein- en. De school kan ook een belangrijke signa- arende rol spelen bij kinderen met problemen n samen met anderen trajecten uitzetten om en daarbij te helpen. de Om góed te kunnen bepalen óf we de juiste koers varen moeten er 'vaat-wegmarkeringen' uitgezet worden. In de scheepvaart gebeurt dat door het leggen van tonnen. In het Slotdocument zijn 66 actiepunten benoemd. Ze kun nen als tonnen worden gezien, die aangeven wat er op weg naar 2010 concreet moet gebeuren, zo mogelijk ook in meetbare termen. Bereiken we die tonnen niet dan kan ge zamenlijk bekeken worden hoe dat komt en hoe we weer 'op koers kunnen raken'. Het gemeentebestuur (en hopelijk alle betrokken partijen) stelt zich open voor correcties waar die nodig zijn. Hierna volgen dc actiepunten met vermelding van de beleidsvel den waaruit ze afkomstig zijn. Actiepunt imago en identiteit 1- ontwikkelen maritiem beeldmerk van Vlissingen voor toe passing in alle externe uitingen Actiepunten werken: Actiepunt aqua-industrie 2- inzetten op'versterking eiï uitbreiding van activiteiten visserijsector Actiepunt werken in de zórg 3- bij bouwplannen: alert zijn op de werkgelegenheidsaspecten (zorgcomponent) Actiepunten maritiem-toeristische ontwikkeling binnen stad Voor de maritiem-toeristische ontwikkeling van de binnenstad zijn de volgende actiepunten geformuleerd: 4- realiseren van een verkeersring die tot een goede in- en ex terne ontsluiting van de binnenstad leidt met aandacht voor (geleiding van) parkeren 5- verbeteren van de ruimtelijke structuur, waaronder het ge zelliger en groener maken van Betje Wolffplein, Zeilmarkt en Kleine Markt en het herinrichtcn van de Coosje Buskenstraat 6- een beheers- en onderhoudsplan met monitoringssysteem 7- het verbiijfstoerisme sterker ontwikkelen door uitbreiding van accommodaties, 8- dc boulevards beter gebruiken als wandel- en kijkpromena- des met dc nadruk op toerisme en horeca en het ontwikkelen van toeristisch vervoer 9- het ontwikkelen van toeristische trekkers, waaronder mari tieme evenementen cn ontwikkelen van combinatie-arrange- mentcn 10- ontwikkelen duidelijke horecakern met maritiem thema 11- het consolideren van de woon functie rond het oostelijk deel van het Bejlamypark en de Nicuwcndijk 12- een goede afbakening van het winkelcentrum en het ver groten van de belevingswaarde ervan, met bijzonder aandacht voor bet zuidelijk deel van de Walstraat 13- ontwikkelen zakelijk toerisme 14- onderzoek naar grootschalige toeristische voorzieningen Actiepunten bedrijfshuisvesting 15- Herstructurering bedrijventerreinen Buitenhaven, Binnen haven en gebied Edisonweg (met aandacht voor dc reiatie met daar aanwezige onderzoeks- en kennisinstituten als de Hoge school Zeeland, HOOZeeland cd.) 16- Intensivering ruimtegebruik op bestaande terreinen (ook iïi Vlissingen-Oost) 17- Realiseren van bedrijventerrein met zichtlocaties langs de A58 (Buitenhaven, Morticrépolder) 18- Voorzien in ruimtebehoefte voor startende cn doorstar tende bedrijven 19- Voorwaardenscheppend instrumentarium ontwikkelen, waaronder financiële steunregelingen, in liet bijzonder voor kennisintensieve bedrijven Actiepunten onderlinge versterking gevestigde bedrijven 20- opzetten van een ondernemersnetwerk. De kern hiervan is het bij elkaar brengen van (industriële) ondernemingen die el kaar kunnen versterken 21- verankering vestigingen van internationale concerns. Het versterken van kansrijke functies (zoals research- en dcvelop- mcnt-activiteiten) of het opzetten van nieuwe functies (zoals distributie- en service-activitciten) kan de internationale on dernemingen stimuleren meer relaties met bedrijven (trans port, tocleveraars) cn kennisinstituten in de regio aan te gaan Actiepunten promotie en acquisitie 22- Acquisitie van bedrijven 23- Promotie verder ontwikkelen en initiatieven van derden ondersteunen Actiepunten communicatie 24- Ondernemers moeten met vragen of problemen bij de ge meente terecht kunnen bij een bedrijvenloket en vaste bedrij vencontactfunctionarissen. Ze kunnen via dit loket ook met andere organisaties in contact gebracht worden. 25- Intensiveren externe contacten door afleggen van bedrijfs bezoeken en regelmatig overleg met ve r te ge n woord i ge rs van het bedrijfsleven (werkgevers en werknemers) Actiepunten verkeer en vervoer 26- verbetering bereikbaarheid werklocaties 27- verbetering doorstroming op de lokale wegeninfrastruc tuur 28 realisatie van een tweede binnenstadsontsluiting prioriteit geven Actiepunt aanleg S14 29- bij Provinciaal bestuur in samenwerking met andere Wal- cherse gemeenten (blijven) aandringen op snelle realisatie S14 Actiepunten autoluwe binnenstad 30- bij studie naar gebruik KSG-terrein de beste vorm van ontsluiting binnenstad bezien 31- plan Ontwikkelen voor autoluw maken binnenstad onder gelijktijdig invoeren dynamisch elektronisch informatiesysteem voor vcJ-kcersciroulatie cn parkeermogclijkheden Actiepunt verkeersfunctie boulevards 32- heroriëntatie op verkeersfunctie bij ontwikkelen betere ex ploitatiemogelijkheden en functieveranderingen van de boule- vards Actiepunferi fietsvervoer 33- completeren systeem van vrijliggendp fietspaden tussen woonwijken cn centrum 34- goede en veilige mogelijkheden voor her stallen van fiet sen in het centrum creëren 35- goede aansluitingsmogelijkheden voet- en fictsvccr op lo kaal openbaar vervoer en fiecspadennefwerk 36- betere benutting boulevards als kustfictsroute Actiepunt Kanaal door Walcheren 37- onderzoek naar effecten (onmogclijkhedcn van (gedeelte lijke demping Kanaal doof Walcheren Actiepunt transferium 38- onderzoek -mede in relatie tot ontwikkelingsmogelijkhe den KSG-terrein- naar wenselijkheid van en beste locatie voor een transferium voor personen- en goederenvervoer Actiepunten geïntegreerde vervoersvormen 39- inzet plegen voor ontwikkelen collectief vraagafhankelijk vervoer fllaL 40- inzet bepleiten van kleiner materieel voor geïntegreerd in dividueel vervoer Actiepunt alternatief vervoer 41- bij planontwikkelingen mogelijkheden alternatieve vor men van vervoer betrekken Actiepunten spoorverbindingen 42- goede verbindingen via pcrsoncnrailvervoer moeten blij ven bestaan 43- Vlissingen-Oost moet een goede aansluiting hebben voor gocdercnrail-vcrvoer Actiepunten wonen 44- stedenbouwkundige visie uitwerken, gebaseerd op het ma ritieme karakter van Vlissingen 45- bij (nieuw)bouw op strategische punten het maritieme ka rakter van Vlissingen benadrukken 46- niet kracht blijven werken aan meer kwaliteit cn diversiteit van dc gebouwde omgeving 47- meer bouwen voor ouderen 48- permanent onderzoek naar (veranderende) woonwensen 49- nieuw beleid vormen voor wat betreft tweede woningen Actiepunten welzijn en zorg 50- Gemeente moet meer samenwerken met spelers in het veld cn daarbij een per geval goed gedefinieerde rol van regis seur vervullen 51- voorkomen cn opheffen van problemen van mensen met een achterstand 52- bevorderen van participatie van (kansarme) mensen 53- verbeteren van de woonomgevingen 54- een nieuwe manier van werken met 'individuele arrange menten' invoeren 55- functie basisscholen voor het sociaal functioneren van wij ken betrekken bij de integrale wijkaanpak 56- het beeld van 'Vlissingcn-onderwijsstad' voor het middel baar en hoger beroepsonderwijs waar mogelijk uitdragen ëh alert zijn op mogelijkheden en bedreigingen 57- cultuur cn toerisme extra aandacht geven. 58- suggesties voor 'gezonde leefstijl' extra aandacht geven Actiepunten wijkaanpak 59- integrale wijkaanpak verder uitbouwen 60- tijdens de. wijkdebatten verkregen ideeën en suggesties in het wijkoverleg op haalbaarheid bezien Actiepunten organiserende overheid 61- Doorgaan met vormen van interactieve beleidsontwikke ling 62- Bestuurlijke samenwerking op Walcheren, waaronder die binnen het Stadsgewest Vlissingen/Middelburg intensiveren 63- Vlissingse politieke partijen moeten op korte termijn met elkaar van gedachten wisselen over hun rol en positie in het proces van interactieve beleidsontwikkeling 64- Verandering van de gemeentelijke organisatie in een meer bedrijfsmatig en extern georiënteerde organisatie verder uit werken. Actiepunten sterk door samenwerking 65- Op korte termijn met maatschappelijke organisaties cn be drijfsleven daadwerkelijk samcinvcrkjngsvormen opzetten 66- 'Betonning' uitzetten Vlissingen is vooral een maritieme stad. Overal zie en voel je de invloed van de zee, de havens de zilte lucht... Een nautisch woonmilicu, dat heeft niet elke stad. Het maritieme karakter van Vlissingen moet bij het wonen duidelijker naar voren komen. Niet alleen vanwege het historisch aspect, maar juist om de eigen, unieke situatie te benadrukken en de eigen sfeer te versterken. Het maritieme karakter moet in een stedenbouwkundige visie wor den neergelegd. Dat geldt met name voor dc binnenstad cn boulevards met de daarachter gelegen stadsdelen. Aanpassing en verbetering van de bestaan de woningvoorraad is de opgave voor nu en de naaste toekomst. Veel (gestapelde) huur woningen zullen gesloopt moeten worden omdat ze te weinig toekomstwaarde hebben. Wel zullen de woningcorporaties zich in moe ten blijven zetten voor de sociale sector. Zij zullen altijd het beheer houden over een aan tal huurwoningen dat in eerste instantie be stemd is voor starters, studenten en huishou dens met lage woonambities. Op de plaats van de huurwoningen komen vooral diverse soorten koopwoningen, voor zowel hoge als lage inkomens. Want de woon consument van de 21-ste eeuw stelt andere ei sen aan een woning. Kortom: woonmilieus moeten aansluiten bij woonwensen. Dat vergt een doorlopend inzicht in ontwikkelingen daarin. In elk geval is door de vergrijzing ze ker aandacht voor de woonwensen van oude ren nodig cn ook de vraagontwikkeling naar tweede woningen moet in de gaten worden gehouden. Vlissingen heeft een teveel aan gelijksoortige woningen. Veel na-oorlogse wijken zijn eenzij dig van opbouw.. Er moet meer variatie ko men. Een stedenbouwkundige visie kan daar bij een leidraad zijn. Een bloeiend cultureel aanbod maakt een stad aantrekkelijker. Het gaat daarbij om beelden de kunst (o.m. kunst in de wijken), podium kunst (festivals en theatervoorstellingen), ge meentearchief (informatiecentrum stadsge schiedenis), stedelijk museum (maritiem mu seum in Lampsinshuis), kunsteducatie (cul tuurgemeente, amateurkunst) en bibliotheek (proeftuin, Lenen Loont). Een beleid dat dit aanbod versterkt verdient voortzetting. Mede door vergrijzing is toename te verwach ten van het percentage chronisch zieken. Een 'gezonde leefstijl' verdient de aandacht: een brede preventieve aanpak met als resultaat een gezonde Vlissingse samenleving (een 'bewe- gingsgezinde populatie').

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 7