Waardevolle wijken met een
sterke samenleving
Welzijn
en zorg
wijk
aanpak
Betonning van de
vaarweg
Wonen
Cultuur
Sport
A Ji
Meedoen aan de Stadsconferentie?
Meer weten?
VUL IN, KNIP UIT, STUUR OP
Dc resultaten van dc debatten zijn verwerkt in het Slotdocument, dat ter discussie
staat tijdens de afsluitende Stadsconferentie op woensdag 23 september a.s. om 20.00
uur in hotel Britannia/ Watertoren.
Wilt u die avond bijwonen geef u dan snel op met onderstaande bon. U ontvangt dan
het Slotdocument èn een Toegangskaart. Zend de bon in een ongefrankeerde enve
loppe vóór 15 september a.s. aan:
Gemeente Vlissingen
t.a.v. Stafbureau Communicatie
Antwoordnummer 2
4380 WB Vlissingen
o Ja, ik neem deel aan de Stadsconferentie
over Stadskoers Vlissingen 2010 en ontvang
graag het Slotdocument en een toegangskaart
o Nee, ik neem niet deel aan de Stadsconferentie,
maar ben wel geïnteresseerd en ontvang graag
het Slotdocument.
naam
adres
postcode
plaats
Vlissingen ziet zich, naast het versterken van
de economische positie en het terugdringen
van dc werkloosheid, nog voor twee andere
uitdagingen gesteld: een aantrekkelijke(r)
woonplaats te zijn en de kwaliteit van de ste
delijke samenleving te versterken.
Soms gaan welzijn en zorg samen met zicht
bare voorzieningen. Met het 'sociale gehalte'
is dat minder het geval, maar het is er wel en
het belang ervan is enorm. Welzijn en zorg
zijn sterk verweven met andere sectoren van
beleid en samenleving. Die raakvlakken bena
drukken het belang van een totaalvisie op de
stad.
Vlissingen moet in de toekomst voortvarend
en met ambitie aandacht geven aan welzijn en
zorg. Samenwerking met andere spelers in het
veld is nodig. Vooral omdat gemeenten in de
toekomst meer bevoegdheden zullen krijgen
past hen de regisseursrol. Het is belangrijk
dat die rol goed onderzocht en gedefinieerd
wordt. Ze kan per onderwerp uiteenlopen, ze
ker gezien ook de uiteenlopende inbreng en
verantwoordelijkheden van andere partners.
Onderwerpen die de komende tijd nadrukke
lijk de aandacht moeten krijgen zijn het voor
komen en opheffen van problemen van men
sen met achterstanden. 'Samen leven' in Vlis
singen, daar gaat het om, ook voor de minder
kansrijken. Het welzijnsbeleid moet er de ko
mende jaren aan bijdragen dat mensen door
onder meer opleiding, werk en inkomen in
een goed woon- en leefmilieu terecht komen.
Deelname van bewoners aan het sociaal-maat
schappelijk leven en verbetering van de leef
baarheid zijn eveneens onontbeerlijk.
Mensen zijn in eerste instantie zelf verant
woordelijk voor het vinden van een baan.
Soms kan dc gemeente daarbij helpen met in
strumenten als toeleiding, scholing, trajectbe
geleiding en bemiddeling. Biedt dat geen op
lossing dan zijn vormen van gesubsidieerd
werk een mogelijkheid. Lukt ook dat niet dan
moeten mensen worden gestimuleerd tot so
ciale activering: het op vrijwillige basis verrich
ten van maatschappelijk nuttige taken. Een
individuele aanpak (dus maatwerk) belooft
het meeste kans op succes.
Het wijkniveau is zeer geschikt voor het aan
bakken van veel achterstandssituaties. Wijkbe-
voners kunnen samen met de professionele
organisaties (waaronder de gemeente) bepalen
velke fysieke en sociale maatregelen en ont-
vikkclingen nodig zijn voor een goed leefbare
jvijk.
integraal wijkbeheer richt zich op bestaansze
kerheid (het hebben van werk en inkomen),
iet woonklimaat (waardering van huis en om
geving), het sociaal klimaat (waardering van
ociale contacten), de verzorgingssituatie
voorzieningen) en het bestuurlijk klimaat
betrokkenheid bewoners bij lokale besluit-
'orming). Al deze aspecten moeten in samen-
ïang benaderd worden.
det betrekken van bewoners bij het nemen
'an beslissingen over hun eigen woonomge-
'ing is en blijft van groot belang. Zij kunnen
liet alleen extra argumenten geven voor de
mtwikkcling van beleid, maar het is ook be-
angrijk voor het draagvlak van dat beleid. Op
velke wijze dat overleg plaatsvindt, kan per
mderwerp worden bepaald.
cholen kunnen een belangrijke rol vervullen
i het sociaal functioneren van een wijk. Denk
'ijvoorbeeld maar aan het gebruik van school-
;ebouwen na schooltijd voor andere doelein-
en. De school kan ook een belangrijke signa-
arende rol spelen bij kinderen met problemen
n samen met anderen trajecten uitzetten om
en daarbij te helpen.
de
Om góed te kunnen bepalen óf we de juiste koers varen
moeten er 'vaat-wegmarkeringen' uitgezet worden. In de
scheepvaart gebeurt dat door het leggen van tonnen. In
het Slotdocument zijn 66 actiepunten benoemd. Ze kun
nen als tonnen worden gezien, die aangeven wat er op weg
naar 2010 concreet moet gebeuren, zo mogelijk ook in
meetbare termen. Bereiken we die tonnen niet dan kan ge
zamenlijk bekeken worden hoe dat komt en hoe we weer
'op koers kunnen raken'.
Het gemeentebestuur (en hopelijk alle betrokken partijen)
stelt zich open voor correcties waar die nodig zijn. Hierna
volgen dc actiepunten met vermelding van de beleidsvel
den waaruit ze afkomstig zijn.
Actiepunt imago en identiteit
1- ontwikkelen maritiem beeldmerk van Vlissingen voor toe
passing in alle externe uitingen
Actiepunten werken:
Actiepunt aqua-industrie
2- inzetten op'versterking eiï uitbreiding van activiteiten
visserijsector
Actiepunt werken in de zórg
3- bij bouwplannen: alert zijn op de werkgelegenheidsaspecten
(zorgcomponent)
Actiepunten maritiem-toeristische ontwikkeling binnen
stad
Voor de maritiem-toeristische ontwikkeling van de binnenstad
zijn de volgende actiepunten geformuleerd:
4- realiseren van een verkeersring die tot een goede in- en ex
terne ontsluiting van de binnenstad leidt met aandacht voor
(geleiding van) parkeren
5- verbeteren van de ruimtelijke structuur, waaronder het ge
zelliger en groener maken van Betje Wolffplein, Zeilmarkt en
Kleine Markt en het herinrichtcn van de Coosje Buskenstraat
6- een beheers- en onderhoudsplan met monitoringssysteem
7- het verbiijfstoerisme sterker ontwikkelen door uitbreiding
van accommodaties,
8- dc boulevards beter gebruiken als wandel- en kijkpromena-
des met dc nadruk op toerisme en horeca en het ontwikkelen
van toeristisch vervoer
9- het ontwikkelen van toeristische trekkers, waaronder mari
tieme evenementen cn ontwikkelen van combinatie-arrange-
mentcn
10- ontwikkelen duidelijke horecakern met maritiem thema
11- het consolideren van de woon functie rond het oostelijk
deel van het Bejlamypark en de Nicuwcndijk
12- een goede afbakening van het winkelcentrum en het ver
groten van de belevingswaarde ervan, met bijzonder aandacht
voor bet zuidelijk deel van de Walstraat
13- ontwikkelen zakelijk toerisme
14- onderzoek naar grootschalige toeristische voorzieningen
Actiepunten bedrijfshuisvesting
15- Herstructurering bedrijventerreinen Buitenhaven, Binnen
haven en gebied Edisonweg (met aandacht voor dc reiatie met
daar aanwezige onderzoeks- en kennisinstituten als de Hoge
school Zeeland, HOOZeeland cd.)
16- Intensivering ruimtegebruik op bestaande terreinen (ook
iïi Vlissingen-Oost)
17- Realiseren van bedrijventerrein met zichtlocaties langs de
A58 (Buitenhaven, Morticrépolder)
18- Voorzien in ruimtebehoefte voor startende cn doorstar
tende bedrijven
19- Voorwaardenscheppend instrumentarium ontwikkelen,
waaronder financiële steunregelingen, in liet bijzonder voor
kennisintensieve bedrijven
Actiepunten onderlinge versterking gevestigde bedrijven
20- opzetten van een ondernemersnetwerk. De kern hiervan is
het bij elkaar brengen van (industriële) ondernemingen die el
kaar kunnen versterken
21- verankering vestigingen van internationale concerns. Het
versterken van kansrijke functies (zoals research- en dcvelop-
mcnt-activiteiten) of het opzetten van nieuwe functies (zoals
distributie- en service-activitciten) kan de internationale on
dernemingen stimuleren meer relaties met bedrijven (trans
port, tocleveraars) cn kennisinstituten in de regio aan te gaan
Actiepunten promotie en acquisitie
22- Acquisitie van bedrijven
23- Promotie verder ontwikkelen en initiatieven van derden
ondersteunen
Actiepunten communicatie
24- Ondernemers moeten met vragen of problemen bij de ge
meente terecht kunnen bij een bedrijvenloket en vaste bedrij
vencontactfunctionarissen. Ze kunnen via dit loket ook met
andere organisaties in contact gebracht worden.
25- Intensiveren externe contacten door afleggen van bedrijfs
bezoeken en regelmatig overleg met ve r te ge n woord i ge rs van
het bedrijfsleven (werkgevers en werknemers)
Actiepunten verkeer en vervoer
26- verbetering bereikbaarheid werklocaties
27- verbetering doorstroming op de lokale wegeninfrastruc
tuur
28 realisatie van een tweede binnenstadsontsluiting prioriteit
geven
Actiepunt aanleg S14
29- bij Provinciaal bestuur in samenwerking met andere Wal-
cherse gemeenten (blijven) aandringen op snelle realisatie S14
Actiepunten autoluwe binnenstad
30- bij studie naar gebruik KSG-terrein de beste vorm van
ontsluiting binnenstad bezien
31- plan Ontwikkelen voor autoluw maken binnenstad onder
gelijktijdig invoeren dynamisch elektronisch informatiesysteem
voor vcJ-kcersciroulatie cn parkeermogclijkheden
Actiepunt verkeersfunctie boulevards
32- heroriëntatie op verkeersfunctie bij ontwikkelen betere ex
ploitatiemogelijkheden en functieveranderingen van de boule-
vards
Actiepunferi fietsvervoer
33- completeren systeem van vrijliggendp fietspaden tussen
woonwijken cn centrum
34- goede en veilige mogelijkheden voor her stallen van fiet
sen in het centrum creëren
35- goede aansluitingsmogelijkheden voet- en fictsvccr op lo
kaal openbaar vervoer en fiecspadennefwerk
36- betere benutting boulevards als kustfictsroute
Actiepunt Kanaal door Walcheren
37- onderzoek naar effecten (onmogclijkhedcn van (gedeelte
lijke demping Kanaal doof Walcheren
Actiepunt transferium
38- onderzoek -mede in relatie tot ontwikkelingsmogelijkhe
den KSG-terrein- naar wenselijkheid van en beste locatie voor
een transferium voor personen- en goederenvervoer
Actiepunten geïntegreerde vervoersvormen
39- inzet plegen voor ontwikkelen collectief vraagafhankelijk
vervoer fllaL
40- inzet bepleiten van kleiner materieel voor geïntegreerd in
dividueel vervoer
Actiepunt alternatief vervoer
41- bij planontwikkelingen mogelijkheden alternatieve vor
men van vervoer betrekken
Actiepunten spoorverbindingen
42- goede verbindingen via pcrsoncnrailvervoer moeten blij
ven bestaan
43- Vlissingen-Oost moet een goede aansluiting hebben voor
gocdercnrail-vcrvoer
Actiepunten wonen
44- stedenbouwkundige visie uitwerken, gebaseerd op het ma
ritieme karakter van Vlissingen
45- bij (nieuw)bouw op strategische punten het maritieme ka
rakter van Vlissingen benadrukken
46- niet kracht blijven werken aan meer kwaliteit cn diversiteit
van dc gebouwde omgeving
47- meer bouwen voor ouderen
48- permanent onderzoek naar (veranderende) woonwensen
49- nieuw beleid vormen voor wat betreft tweede woningen
Actiepunten welzijn en zorg
50- Gemeente moet meer samenwerken met spelers in het
veld cn daarbij een per geval goed gedefinieerde rol van regis
seur vervullen
51- voorkomen cn opheffen van problemen van mensen met
een achterstand
52- bevorderen van participatie van (kansarme) mensen
53- verbeteren van de woonomgevingen
54- een nieuwe manier van werken met 'individuele arrange
menten' invoeren
55- functie basisscholen voor het sociaal functioneren van wij
ken betrekken bij de integrale wijkaanpak
56- het beeld van 'Vlissingcn-onderwijsstad' voor het middel
baar en hoger beroepsonderwijs waar mogelijk uitdragen ëh
alert zijn op mogelijkheden en bedreigingen
57- cultuur cn toerisme extra aandacht geven.
58- suggesties voor 'gezonde leefstijl' extra aandacht geven
Actiepunten wijkaanpak
59- integrale wijkaanpak verder uitbouwen
60- tijdens de. wijkdebatten verkregen ideeën en suggesties in
het wijkoverleg op haalbaarheid bezien
Actiepunten organiserende overheid
61- Doorgaan met vormen van interactieve beleidsontwikke
ling
62- Bestuurlijke samenwerking op Walcheren, waaronder die
binnen het Stadsgewest Vlissingen/Middelburg intensiveren
63- Vlissingse politieke partijen moeten op korte termijn met
elkaar van gedachten wisselen over hun rol en positie in het
proces van interactieve beleidsontwikkeling
64- Verandering van de gemeentelijke organisatie in een meer
bedrijfsmatig en extern georiënteerde organisatie verder uit
werken.
Actiepunten sterk door samenwerking
65- Op korte termijn met maatschappelijke organisaties cn be
drijfsleven daadwerkelijk samcinvcrkjngsvormen opzetten
66- 'Betonning' uitzetten
Vlissingen is vooral een maritieme stad. Overal
zie en voel je de invloed van de zee, de havens
de zilte lucht... Een nautisch woonmilicu, dat
heeft niet elke stad. Het maritieme karakter
van Vlissingen moet bij het wonen duidelijker
naar voren komen. Niet alleen vanwege het
historisch aspect, maar juist om de eigen,
unieke situatie te benadrukken en de eigen
sfeer te versterken. Het maritieme karakter
moet in een stedenbouwkundige visie wor
den neergelegd. Dat geldt met name voor dc
binnenstad cn boulevards met de daarachter
gelegen stadsdelen.
Aanpassing en verbetering van de bestaan
de woningvoorraad is de opgave voor nu en
de naaste toekomst. Veel (gestapelde) huur
woningen zullen gesloopt moeten worden
omdat ze te weinig toekomstwaarde hebben.
Wel zullen de woningcorporaties zich in moe
ten blijven zetten voor de sociale sector. Zij
zullen altijd het beheer houden over een aan
tal huurwoningen dat in eerste instantie be
stemd is voor starters, studenten en huishou
dens met lage woonambities.
Op de plaats van de huurwoningen komen
vooral diverse soorten koopwoningen, voor
zowel hoge als lage inkomens. Want de woon
consument van de 21-ste eeuw stelt andere ei
sen aan een woning. Kortom: woonmilieus
moeten aansluiten bij woonwensen. Dat vergt
een doorlopend inzicht in ontwikkelingen
daarin. In elk geval is door de vergrijzing ze
ker aandacht voor de woonwensen van oude
ren nodig cn ook de vraagontwikkeling naar
tweede woningen moet in de gaten worden
gehouden.
Vlissingen heeft een teveel aan gelijksoortige
woningen. Veel na-oorlogse wijken zijn eenzij
dig van opbouw.. Er moet meer variatie ko
men. Een stedenbouwkundige visie kan daar
bij een leidraad zijn.
Een bloeiend cultureel aanbod maakt een stad
aantrekkelijker. Het gaat daarbij om beelden
de kunst (o.m. kunst in de wijken), podium
kunst (festivals en theatervoorstellingen), ge
meentearchief (informatiecentrum stadsge
schiedenis), stedelijk museum (maritiem mu
seum in Lampsinshuis), kunsteducatie (cul
tuurgemeente, amateurkunst) en bibliotheek
(proeftuin, Lenen Loont). Een beleid dat dit
aanbod versterkt verdient voortzetting.
Mede door vergrijzing is toename te verwach
ten van het percentage chronisch zieken. Een
'gezonde leefstijl' verdient de aandacht: een
brede preventieve aanpak met als resultaat een
gezonde Vlissingse samenleving (een 'bewe-
gingsgezinde populatie').