Provincie in beweging
Nieuwe voorzitter Zevibel Cees van Liere:
'Duurzame visserij is in ieders belang'
"Chippen, pinnen,
opladen, waar heeft
u het over?
Provincie Zeeland
Wensen voor de bus
WÊËÊÊÊmMÈmmmËËm
^Officiële Mededelingen
Woensdag 5 augustus 1998
FAAM/VLISSINGER
AbdijNieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Oei: even bellen
Gedeputeerde Staten (GS) hebben de begroting voor de provincie
voor het voigend jaar rond. Over de achtergronden van de cijfers hebben GS
de zogeheten begrotingsbrief geschreven. AbdijNieuws zal de komende weken
ruim aandacht besteden aan "de brief", die gratis verkrijgbaar is
bij het informatiecentrum van de provincie, 0118-631400.
Milieu
Saneringsplan
spoorbrug Arnekanaal
Arnemuiden
Over de nieuwe Giropas met Chipper.
POSTBANK
De nieuwe Giropas met Chipper. Daar kun je meer mee.
9
Abdij
Om het beleid voor het openbaar
vervoer in de provincie handen en
voeten te geven is het nodig veel
te overleggen. Niet in de laatste
plaats met vervoerders en
gemeenten. Zo weten gemeenten
precies of bussen op een bepaal
de route te maken krijgen met 30
km-zones, drukke kruispunten,
verkeerslichten, of er ruimte is
voor het aanleggen van bushaltes
op eventuele nieuw gewenste
routes.
Wensen
Vandaar dan ook dat gemeenten
een belangrijke rol spelen in de
voorbereiding voor de nieuwe
busdienstregeling die eind mei
volgend jaar moet ingaan. De
provincie heeft de gemeenten
gevraagd de wensen en ideeën
van haar inwoners na te gaan.
Het kan daarbij onder meer gaan
om busroutes, frequenties, tijden,
aansluitingen en bushaltes. Het is
de bedoeling dat gemeenten de
binnengekomen reacties toetsen
aan het eigen gemeentelijk
beleid. Te denken valt aan:
inrichten gebieden van 30 km-
zones, milieubeheer en ruimtelijke
ordening.
De bij de gemeente binnengeko
men ideeën en wensen en de
gemeentelijke reactie daarop rol
len in september in de brievenbus
van de provincie.
Verder praten
September en oktober wil de
provincie vervolgens benutten
voor overleg met de vervoersbe
drijven, de gemeenten en de
provincies Noord-Brabant en Zuid-
Holland. Een aantal buslijnen over
schrijden immers de provincie
grenzen en dan is afstemming
met de buurtprovincies noodzake
lijk. In oktober komen er aparte
gesprekken met gemeenten uit
een en dezelfde regio. Behalve
dat de afzonderlijke gemeentelij
ke wensen aan bod komen, gaat
het hier ook om de afstemming
tussen gemeenten onderling.
GS stelt vast
Eind november dienen de
vervoersbedrijven de doorgevoer
de wijzigingen in bij GS. Dan is
ook bekend welke wensen en
ideeën zijn overgenomen.
De provincie op haar beurt gaat
het voorstel van de vervoersbe
drijven beoordelen. Uiteindelijk in
maart volgend jaar kunnen GS de
nieuwe dienstregeling vaststellen.
Wie wel eens op het strand komt,
weet dat daar regelmatig iets
aanspoelt. Wat dat iets is, is met
altijd even duidelijk. Het kan gaan
om gevaarlijke stoffen of om
materiaal waarvan aard of her
komst niet duidelijk is.
0118-430020
Wie iets dubieus ziet kan bellen
met het meldpunt dubieuze stof
fen dat bij wijze van proef is
ondergebracht bij de Regionale
Brandweer in Vlissingen. Die
zorgt er dan voor dat het spul
vakkundig van het strand wordt
gehaald.
Het telefoonnummer is: 0118-
430020.
Nieuws
Het laatste woord over de
begroting is trouwens aan
Provinciale Staten (PS). Pas als
die de cijfers en de teksten heb
ben goedgekeurd in de
Statenvergadering van 13 novem
ber, kunnen GS met de begroting
aan de slag. Het gaat om de
laatste begroting van deze
bestuurlijke periode van vier jaar.
Volgend jaar immers zijn er ver
kiezingen voor Provinciale Staten
(PS). Dat betekent dat het huidige
college een begroting heeft opge
steld waar pok het nieuwe college
van GS mee uit de voeten moet
kunnen.
Vitaal platteland
De economische positie van het
Zeeuwse platteland staat onder
druk. De situatie zal er uit zichzelf
niet beter op worden, zo taxeren
GS.
Dit betekent dat naar nieuwe
wegen moet worden gezocht om
het sociaal-economisch draagvlak
in stand te houden.
Via het project 'Naar een vitaal
Zeeuws platteland' willen GS bij
dragen aan het verbeteren van de
kwaliteit van het landschap en
aan de aantrekkelijkheid van het
platteland. Het dagelijks provin
ciebestuur wil dat doen in
samenwerking met alle betrokken
partijen, zoals de landbouw,
natuur- en milieuorganisaties en
andere overheden.
Ondernemend
Als het aan GS ligt, wil de provin
cie meewerken aan het verbreden
van het ondernemerschap van
onder meer de boeren. Dat zou
onder meer kunnen door niet-spe-
cifiek agrarische werkgelegen
heid bij de boeren onder te bren
gen (agrarisch natuurbeheer,
recreatie, zorg). Ook het benutten
van vrijkomende agrarische
bebouwing hoort hierbij.
Andere mogelijkheden zijn het
vestigen van agrarische bedrijven
van buitenaf in de sectoren
melkvee en glastuinbouw en ver
nieuwingen binnen de agrarische
bedrijfstak (intensivering nieuwe
teelten, ecologische landbouw,
schaalvergroting).
Visserij
Nu de afname van de capaciteit
van de vissersvloot is geregeld
via het systeem van zelfregule
ring, pleiten GS er ervoor de
sector meer te betrekken bij Piet
beheer van de visstand op lange
re termijn.
De Nederlandse en dus ook
Zeeuwse visserij geniet vanwege
haar inzet en deskundigheid
Europese erkenning.
Blijvende aandacht is nodig voor
de relatie kustvisserij - natuur en
hieruit voortvloeiende dilemma's.
Het dreigende verlies aan werkge
legenheid in de kokkelsector (in
schelpdierarme jaren) is daar een
voorbeeld van. In overleg met de
sector, de betrokken natuurorga
nisaties en overige overheden
nemen GS voor zich te blijven
inzetten voor behoud van een
economisch rendabele sector.
Begin 1999 wordt het systeem
van beheer- en visplannen geeva-
lueerd.
Zo nodig zal de provincie de
belangen van de visserijsector
bepleiten bij de collega-bestuur
ders in de Waddenprovincies.
Toerisme
Het recent ingezette beleid is op
"verschillende onderdelen uit
gewerkt.
De structuur van de toeristische
organisatie is sterk verbeterd met
het van start gaan van het Bureau
voor Toerisme Zeeland en het
daaraan gekoppelde projectenbu
reau.
Vooral dit bureau heeft gezorgd
voor een wijziging in de verhou
ding tussen overheid en bedrijfs
leven op het gebied van de ont
wikkeling van producten en de
zeggenschap daarover.
Wegens het aflopen van de drieja
rige subsidieperiode wordt in
1999 het functioneren van het
projectenbureau geevalueerd.
Een ander punt van provinciaal
beleid was meer aandacht voor
krachtenbundeling binnen de re
gio's. En dat is op gang gekomen.
In de voor 1999 geplande ge
biedsgerichte aanpak Veerse
Meer zal dit eveneens tot uiting
komen.
(Toeristisch) bedrijfsleven
Een thema dat in 1999 verder
wordt uitgewerkt is de mate waar
in het bedrijfsleven financieel kan
bijdragen aan de ontwikkeling van
het toeristisch-recreatieve pro
duct. Aangezien het niet mogelijk
bleek dit te doen door middel van
een beperkte opslag op de toeris
tenbelasting, is het nodig dit
anders te regelen; overigens in
nauw overleg met de sector.
Waar nodig zal de provincie een
inbreng leveren, maar het uit
gangspunt blijft dat het provincia
le beleid voorwaardenscheppend
is, in combinatie met een taak en
financiële inbreng van het bedrijfs
leven.
Promotie
In 1999 zal de provincie (via de
Economische Promotiegroep
Zeeland) gerichte activiteiten
ondernemen voor binnenlandse
promotie. Het in il997 ingestelde
'doelsectoren-onderzoek' vormt
de basis voor de activiteiten. Doel
er van is het verbeteren van het
Zeeuwse imago bij het bedrijfs
leven. De activiteiten die GS voor
ogen staan zijn: actievere deelna
me aan beurzen, vervaardiging
van een nieuwe bedrijvenbrochure
en het opzetten van een media
campagne.
De uitgezette koers voor pro
motie in het buitenland willen GS
blijven volgen. Het komt er op
neer dat de provincie ondersteu
ning biedt aan gerichte handels
missies die zijn georganiseerd
door Zeeland Seaports, de Kamer
van Koophandel en aan overige
gezamenlijke initiatieven van het
bedrijfsleven.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben een onderzoeksrapport
en een saneringsplan ontvangen
van NS Railinfrabeheer, Regio
Zuid, te Eindhoven met betrek
king tot de bodemverontreiniging
op ter plaatse van de spoorbrug
Arnekanaal te Arnemuiden.
Gedeputeerde Staten zijn van
plan deze verontreiniging als
ernstig te beschouwen en tevens
met het saneringsplan (artikel 39
Wet bodembescherming) in te
stemmen.
De ontwerp-beschikking ligt van 5
augustus tot en met 2 september
1998 ter inzage bij de Directie
Ruimte, Milieu en Water, Het
Groene Woud 1 te Middelburg op
werkdagen van 8-17 uur en des
gevraagd buiten kantooruren, en
in het gemeentehuis van
Middelburg, dienst
stadsontwikkeling, afd. milieu
zaken, op werkdagen van 8-12
en 13-16 uur en (na telefonische
afspraak 0118-675241) op don
derdagavond van 18-21 uur.
Belanghebbenden kunnen in
dezelfde periode schriftelijk of
mondeling hun zienswijze over
de aanvraag of de ontwerp
beschikking naar voren brengen
bij Gedeputeerde Staten van
Zeeland, Postbus 165, 4330 AD
Middelburg, tel. 0118-631736.
Voor het inzien buiten
kantooruren, mondelinge toe
lichting en kopieën van ter inza
ge gelegde stukken kunt u zich
wenden tot de heer G. Schrage
(tel. 0118-631736).
Burgemeester Cees van Liere
van Sluis-Aardenburg is sinds
6 juni de nieuwe voorzitter van
de organisatie ter bevordering
van de Zeeuwse
visserijbelangen (Zevibel). Hij
keert hiermee terug op het
oude nest. Eind jaren tachtig
hanteerde hij eerder de
voorzittershamer. Van Liere
was toendertijd wethouder in
Bruinisse en had in deze
gemeente visserijzaken in zijn
portefeuille.
Van Liere opteert voor een
'Zevibel nieuwe stijl'. Hijzelf zit
bijvoorbeeld niet in de één of
andere commissie. En binnen
kort zijn alle mosselkwekers in
de vereniging vertegenwoor
digd. Ook één van zijn
voorwaarden om in het
bestuur te stappen. Straks, na
de herstructuering, kent
Zevibel geen individuele leden
meer, maar worden de produ
centenorganisaties collectief
lid.
Zoals daar zijn de organisaties
van de Nederlandse mossel
cultuur, de Zeeuwse oester
kwekerijen, de Zeeuwse
Noordzeevisserij en - op dit
moment nog - de Zeeuwse
kokkelvisserij.
Overigens zijn andere secto
ren, zoals de palingvisserij,
nog als zelfstandige vereni
ging actief. Van Liere streeft
met de herstructuering van
Zevibel naar een betere regu
lering. In zijn vorige periode
als voorzitter was er volgens
hem 'te veel werk aan de win
kel'.
De vissector heeft het in de
afgelopen jaren ook niet
Bovendien is de
nieuwe Giropas met Chipper ook
een telefoonkaart. En vanaf dit
5*1 J li
Er is iets veranderd aan uw oude
Giromaatpas. Deze is namelijk vernieuwd en
heeft nu een C'hipper. Dit is een klein goud
kleurig vakje op de voorkant van uw pas.
Een elektronische portemonnee met klein
geld waarmee u heel gemakkelijk en vooral
snel kleine bedragen kunt betalen. Want u
hoeft geen pincode in te voeren. En het be
drag wordt direct san de pas afgeschreven.
De nieuwe Giropas met Chipper kunt u een
voudig opladen: rechtstreeks met geld van uw Giro
rekening. Voor de veiligheid is voor het opladen
wél een Chipper-code nodig Het opladen kan in de
telefooncel of gewoon thuis met de Chipper-telefoon.
U kunt met de nieuwe pas ook terecht bij
parkeerautomaten en zelfs in de bibliotheek.
najaar zelfs een strippenkaart voor
in de bus. Daar komen straks nog
veel meer pieuwe functies bij
Natuurlijk kunt u ook gewoon blij
ven pinnen en betalen met deze nieuwe pas.
Uiteraard krijgt u vanzelf bericht wanneer u uw
nieuwe Giropas met Chipper kunt verwachten.
Wilt u meer weten? Bel dan naar de Klanten
service Giropas (058) 215 85 55: elke werkdag
bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag
tussen 9.00
en 17 00 uur.
Internet, www.postbank.nl
bepaald makkelijk gehad. De
problemen met de
Noordzeevisserij heeft toen
malig minister Braks de kop
gekost. Zijn opvolger, Piet
Bukman, heeft met de instel
ling van de zogenaamde com
missie Biesheuvel getracht de
problemen rond de quota (wat
er elk jaar door de vissers
mag worden gevangen) op te
lossen. De quota van de
individuele bedrijven werden
omgezet in een groeps-
kwantum (wat werd genoemd
de Biesheuvel-groepen),
Als een overtreding van de
vangstquota werd
geconstateerd, werd de hele
groep gestraft. 'Bij elke groep
was er een voorzitter die
sancties op moest leggen.
Toendertijd was ik zelf
voorzitter van de Biesheuvel-
groep Delta-Zuid, een gebied
waarin vissers waren verte
genwoordigd uit Katwijk,
Goedegereede, Arnemuiden,
Vlissingen en Breskens.
Van Liere vindt dat de
Nederlandse vissers zich,
sinds de richtlijnen vanuit
Brussel, 'keurig hebben gedra
gen'.
We hebben ons naar mijn
mening netjes aan de reductie
van de quota gehouden. Sinds
'88 is de vissersvloot niet
meer gegroeid. Aan de andere
kant hebben we wel een ultra
moderne vloot en dankzij
enorme investeringen ook een
voorsprong op andere lan
den'. Van Liere denkt wel dat
het voor de vissers allemaal
niet zo eenvoudig is. 'Van de
vrije visserij - want dat was
het toch vroeger - naar de
beheerste visserij.
Dat is voor een visser een
cultuuromslag in zijn denken,
want van nature is men toch
heel individueel bezig. Je
moet het zo zien, een visser is
in feite een boer op het water'.
Aan de vrije visserij kwam
eind jaren tachtig een eind.
Onder de noemer 'duurzame
visserij' werden convenanten
gesloten. En dat was ook in de
ogen van Van Liere in het
belang van de vissers zelf.
Over de visstand wordt nogal
eens verschillend gedacht.
Volgens biologen wordt de
zee teveel leeggevist. Volgens
de vissers is er vis in overv
loed.
Van Liere benadrukt dat er
een sterke verwevenheid is
tussen visserij en natuur.
'Daar kun je gewoon niet
omheen. Een goed voorbeeld
is de problematiek rond de
mosselen in de Waddenzee en
Oosterschelde.
Het voedsel moet worden ver
deeld door ecologie en econo
mie. Zeg maar tussen de
vogeltjes en de vissers. En
daarover moet je permanent
onderhandelen'.
Maar zoals de natuur wordt
gecompenseerd (de
Oosterschelde is bijvoorbeeld
aangewezen als nationaal
park) zo wil Van Liere bij aan
getoonde schade door de
vissers een claim leggen bij
de overheid.
Als voorbeeld noemt hij de
baggerwerkzaamheden in de
Westerschelde, waarbij de
kraamfunctie van de visstand
danig in het gedrang komt.
Enkele weken geleden is er
vanuit Zevibel hierover sch
riftelijk om opheldering gev
raagd.
De economische schade voor
de visserij wordt door Zevibel
voorlopig geschat op zo'n
zevenhonderdduizend gulden.
En dat moet volgens Van Liere
'toch op de één of andere
wijze worden gecom
penseerd'. Aan de andere kant
ziet de voorzitter ook positieve
ontwikkelingen. Zoals bijvoor
beeld de toenemende water
kwaliteit van de
Westerschelde. Buiten een
jaar of twintig geleden - toen
de zeearm in feite biologisch
dood werd verklaard - is er
wat dat betreft een behoorlijke
vooruitgang.
En dat heeft alles te maken
met de toename van het
aantal vissoorten. Zo is er op
dit moment een explosie van
de stand van kabeljauw en
tong en zit er opmerkelijk veel
platvis, zeebaars, rode poon
en makreel in de
Westerschelde.
Onderzoek van de Katholieke
Universiteit van Leuven heeft
inmiddels uitgewezen dat er
heden ten dage tussen de 45
en 55 verschillende vissoorten
in de Schelde rondzwemmen.
Een behoorlijke opsteker,
vindt ook Van Liere.
'De kwaliteit van het water is
daarvoor een belangrijke
voorwaarde. Wat dat betreft
staan we met ons standpunt
inderdaad dicht bij de natuur
organisaties. Bovendien: eco
nomie en ecologie kunnen
heel goed hand in hand gaan.
Maar, gezien van onze kant, er
moet wel bij gezegd worden
dat we bepaalde concessies
hebben gedaan'.
Van Liere heeft nog een hoop
werk te doen. De herstructue
ring van de Zeeuwse vismij
nen staat bovenaan de lijst.
Demissionair minister Van
Aartsen heeft hierop herhaal
delijk aangedrongen ('maar
niemand schijnt zich er echt
druk om te maken').
De nieuwe voorzitter vindt de
visserij in ieder geval een
'heel unieke bedrijfstak': a: in
Nederland en b: zeker binnen
Zeeland. En als je dan praat
over iets als de Zeeuwse eco
nomie, dan.mag de provincia
le politiek wat ons betreft wat
meer de nek uitsteken'.