Provincie in beweging Nieuwe voorzitter Zevibel Cees van Liere: 'Duurzame visserij is in ieders belang' "Chippen, pinnen, opladen, waar heeft u het over? Provincie Zeeland Wensen voor de bus WÊËÊÊÊmMÈmmmËËm ^Officiële Mededelingen Woensdag 5 augustus 1998 FAAM/VLISSINGER AbdijNieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Oei: even bellen Gedeputeerde Staten (GS) hebben de begroting voor de provincie voor het voigend jaar rond. Over de achtergronden van de cijfers hebben GS de zogeheten begrotingsbrief geschreven. AbdijNieuws zal de komende weken ruim aandacht besteden aan "de brief", die gratis verkrijgbaar is bij het informatiecentrum van de provincie, 0118-631400. Milieu Saneringsplan spoorbrug Arnekanaal Arnemuiden Over de nieuwe Giropas met Chipper. POSTBANK De nieuwe Giropas met Chipper. Daar kun je meer mee. 9 Abdij Om het beleid voor het openbaar vervoer in de provincie handen en voeten te geven is het nodig veel te overleggen. Niet in de laatste plaats met vervoerders en gemeenten. Zo weten gemeenten precies of bussen op een bepaal de route te maken krijgen met 30 km-zones, drukke kruispunten, verkeerslichten, of er ruimte is voor het aanleggen van bushaltes op eventuele nieuw gewenste routes. Wensen Vandaar dan ook dat gemeenten een belangrijke rol spelen in de voorbereiding voor de nieuwe busdienstregeling die eind mei volgend jaar moet ingaan. De provincie heeft de gemeenten gevraagd de wensen en ideeën van haar inwoners na te gaan. Het kan daarbij onder meer gaan om busroutes, frequenties, tijden, aansluitingen en bushaltes. Het is de bedoeling dat gemeenten de binnengekomen reacties toetsen aan het eigen gemeentelijk beleid. Te denken valt aan: inrichten gebieden van 30 km- zones, milieubeheer en ruimtelijke ordening. De bij de gemeente binnengeko men ideeën en wensen en de gemeentelijke reactie daarop rol len in september in de brievenbus van de provincie. Verder praten September en oktober wil de provincie vervolgens benutten voor overleg met de vervoersbe drijven, de gemeenten en de provincies Noord-Brabant en Zuid- Holland. Een aantal buslijnen over schrijden immers de provincie grenzen en dan is afstemming met de buurtprovincies noodzake lijk. In oktober komen er aparte gesprekken met gemeenten uit een en dezelfde regio. Behalve dat de afzonderlijke gemeentelij ke wensen aan bod komen, gaat het hier ook om de afstemming tussen gemeenten onderling. GS stelt vast Eind november dienen de vervoersbedrijven de doorgevoer de wijzigingen in bij GS. Dan is ook bekend welke wensen en ideeën zijn overgenomen. De provincie op haar beurt gaat het voorstel van de vervoersbe drijven beoordelen. Uiteindelijk in maart volgend jaar kunnen GS de nieuwe dienstregeling vaststellen. Wie wel eens op het strand komt, weet dat daar regelmatig iets aanspoelt. Wat dat iets is, is met altijd even duidelijk. Het kan gaan om gevaarlijke stoffen of om materiaal waarvan aard of her komst niet duidelijk is. 0118-430020 Wie iets dubieus ziet kan bellen met het meldpunt dubieuze stof fen dat bij wijze van proef is ondergebracht bij de Regionale Brandweer in Vlissingen. Die zorgt er dan voor dat het spul vakkundig van het strand wordt gehaald. Het telefoonnummer is: 0118- 430020. Nieuws Het laatste woord over de begroting is trouwens aan Provinciale Staten (PS). Pas als die de cijfers en de teksten heb ben goedgekeurd in de Statenvergadering van 13 novem ber, kunnen GS met de begroting aan de slag. Het gaat om de laatste begroting van deze bestuurlijke periode van vier jaar. Volgend jaar immers zijn er ver kiezingen voor Provinciale Staten (PS). Dat betekent dat het huidige college een begroting heeft opge steld waar pok het nieuwe college van GS mee uit de voeten moet kunnen. Vitaal platteland De economische positie van het Zeeuwse platteland staat onder druk. De situatie zal er uit zichzelf niet beter op worden, zo taxeren GS. Dit betekent dat naar nieuwe wegen moet worden gezocht om het sociaal-economisch draagvlak in stand te houden. Via het project 'Naar een vitaal Zeeuws platteland' willen GS bij dragen aan het verbeteren van de kwaliteit van het landschap en aan de aantrekkelijkheid van het platteland. Het dagelijks provin ciebestuur wil dat doen in samenwerking met alle betrokken partijen, zoals de landbouw, natuur- en milieuorganisaties en andere overheden. Ondernemend Als het aan GS ligt, wil de provin cie meewerken aan het verbreden van het ondernemerschap van onder meer de boeren. Dat zou onder meer kunnen door niet-spe- cifiek agrarische werkgelegen heid bij de boeren onder te bren gen (agrarisch natuurbeheer, recreatie, zorg). Ook het benutten van vrijkomende agrarische bebouwing hoort hierbij. Andere mogelijkheden zijn het vestigen van agrarische bedrijven van buitenaf in de sectoren melkvee en glastuinbouw en ver nieuwingen binnen de agrarische bedrijfstak (intensivering nieuwe teelten, ecologische landbouw, schaalvergroting). Visserij Nu de afname van de capaciteit van de vissersvloot is geregeld via het systeem van zelfregule ring, pleiten GS er ervoor de sector meer te betrekken bij Piet beheer van de visstand op lange re termijn. De Nederlandse en dus ook Zeeuwse visserij geniet vanwege haar inzet en deskundigheid Europese erkenning. Blijvende aandacht is nodig voor de relatie kustvisserij - natuur en hieruit voortvloeiende dilemma's. Het dreigende verlies aan werkge legenheid in de kokkelsector (in schelpdierarme jaren) is daar een voorbeeld van. In overleg met de sector, de betrokken natuurorga nisaties en overige overheden nemen GS voor zich te blijven inzetten voor behoud van een economisch rendabele sector. Begin 1999 wordt het systeem van beheer- en visplannen geeva- lueerd. Zo nodig zal de provincie de belangen van de visserijsector bepleiten bij de collega-bestuur ders in de Waddenprovincies. Toerisme Het recent ingezette beleid is op "verschillende onderdelen uit gewerkt. De structuur van de toeristische organisatie is sterk verbeterd met het van start gaan van het Bureau voor Toerisme Zeeland en het daaraan gekoppelde projectenbu reau. Vooral dit bureau heeft gezorgd voor een wijziging in de verhou ding tussen overheid en bedrijfs leven op het gebied van de ont wikkeling van producten en de zeggenschap daarover. Wegens het aflopen van de drieja rige subsidieperiode wordt in 1999 het functioneren van het projectenbureau geevalueerd. Een ander punt van provinciaal beleid was meer aandacht voor krachtenbundeling binnen de re gio's. En dat is op gang gekomen. In de voor 1999 geplande ge biedsgerichte aanpak Veerse Meer zal dit eveneens tot uiting komen. (Toeristisch) bedrijfsleven Een thema dat in 1999 verder wordt uitgewerkt is de mate waar in het bedrijfsleven financieel kan bijdragen aan de ontwikkeling van het toeristisch-recreatieve pro duct. Aangezien het niet mogelijk bleek dit te doen door middel van een beperkte opslag op de toeris tenbelasting, is het nodig dit anders te regelen; overigens in nauw overleg met de sector. Waar nodig zal de provincie een inbreng leveren, maar het uit gangspunt blijft dat het provincia le beleid voorwaardenscheppend is, in combinatie met een taak en financiële inbreng van het bedrijfs leven. Promotie In 1999 zal de provincie (via de Economische Promotiegroep Zeeland) gerichte activiteiten ondernemen voor binnenlandse promotie. Het in il997 ingestelde 'doelsectoren-onderzoek' vormt de basis voor de activiteiten. Doel er van is het verbeteren van het Zeeuwse imago bij het bedrijfs leven. De activiteiten die GS voor ogen staan zijn: actievere deelna me aan beurzen, vervaardiging van een nieuwe bedrijvenbrochure en het opzetten van een media campagne. De uitgezette koers voor pro motie in het buitenland willen GS blijven volgen. Het komt er op neer dat de provincie ondersteu ning biedt aan gerichte handels missies die zijn georganiseerd door Zeeland Seaports, de Kamer van Koophandel en aan overige gezamenlijke initiatieven van het bedrijfsleven. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben een onderzoeksrapport en een saneringsplan ontvangen van NS Railinfrabeheer, Regio Zuid, te Eindhoven met betrek king tot de bodemverontreiniging op ter plaatse van de spoorbrug Arnekanaal te Arnemuiden. Gedeputeerde Staten zijn van plan deze verontreiniging als ernstig te beschouwen en tevens met het saneringsplan (artikel 39 Wet bodembescherming) in te stemmen. De ontwerp-beschikking ligt van 5 augustus tot en met 2 september 1998 ter inzage bij de Directie Ruimte, Milieu en Water, Het Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 8-17 uur en des gevraagd buiten kantooruren, en in het gemeentehuis van Middelburg, dienst stadsontwikkeling, afd. milieu zaken, op werkdagen van 8-12 en 13-16 uur en (na telefonische afspraak 0118-675241) op don derdagavond van 18-21 uur. Belanghebbenden kunnen in dezelfde periode schriftelijk of mondeling hun zienswijze over de aanvraag of de ontwerp beschikking naar voren brengen bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, Postbus 165, 4330 AD Middelburg, tel. 0118-631736. Voor het inzien buiten kantooruren, mondelinge toe lichting en kopieën van ter inza ge gelegde stukken kunt u zich wenden tot de heer G. Schrage (tel. 0118-631736). Burgemeester Cees van Liere van Sluis-Aardenburg is sinds 6 juni de nieuwe voorzitter van de organisatie ter bevordering van de Zeeuwse visserijbelangen (Zevibel). Hij keert hiermee terug op het oude nest. Eind jaren tachtig hanteerde hij eerder de voorzittershamer. Van Liere was toendertijd wethouder in Bruinisse en had in deze gemeente visserijzaken in zijn portefeuille. Van Liere opteert voor een 'Zevibel nieuwe stijl'. Hijzelf zit bijvoorbeeld niet in de één of andere commissie. En binnen kort zijn alle mosselkwekers in de vereniging vertegenwoor digd. Ook één van zijn voorwaarden om in het bestuur te stappen. Straks, na de herstructuering, kent Zevibel geen individuele leden meer, maar worden de produ centenorganisaties collectief lid. Zoals daar zijn de organisaties van de Nederlandse mossel cultuur, de Zeeuwse oester kwekerijen, de Zeeuwse Noordzeevisserij en - op dit moment nog - de Zeeuwse kokkelvisserij. Overigens zijn andere secto ren, zoals de palingvisserij, nog als zelfstandige vereni ging actief. Van Liere streeft met de herstructuering van Zevibel naar een betere regu lering. In zijn vorige periode als voorzitter was er volgens hem 'te veel werk aan de win kel'. De vissector heeft het in de afgelopen jaren ook niet Bovendien is de nieuwe Giropas met Chipper ook een telefoonkaart. En vanaf dit 5*1 J li Er is iets veranderd aan uw oude Giromaatpas. Deze is namelijk vernieuwd en heeft nu een C'hipper. Dit is een klein goud kleurig vakje op de voorkant van uw pas. Een elektronische portemonnee met klein geld waarmee u heel gemakkelijk en vooral snel kleine bedragen kunt betalen. Want u hoeft geen pincode in te voeren. En het be drag wordt direct san de pas afgeschreven. De nieuwe Giropas met Chipper kunt u een voudig opladen: rechtstreeks met geld van uw Giro rekening. Voor de veiligheid is voor het opladen wél een Chipper-code nodig Het opladen kan in de telefooncel of gewoon thuis met de Chipper-telefoon. U kunt met de nieuwe pas ook terecht bij parkeerautomaten en zelfs in de bibliotheek. najaar zelfs een strippenkaart voor in de bus. Daar komen straks nog veel meer pieuwe functies bij Natuurlijk kunt u ook gewoon blij ven pinnen en betalen met deze nieuwe pas. Uiteraard krijgt u vanzelf bericht wanneer u uw nieuwe Giropas met Chipper kunt verwachten. Wilt u meer weten? Bel dan naar de Klanten service Giropas (058) 215 85 55: elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag tussen 9.00 en 17 00 uur. Internet, www.postbank.nl bepaald makkelijk gehad. De problemen met de Noordzeevisserij heeft toen malig minister Braks de kop gekost. Zijn opvolger, Piet Bukman, heeft met de instel ling van de zogenaamde com missie Biesheuvel getracht de problemen rond de quota (wat er elk jaar door de vissers mag worden gevangen) op te lossen. De quota van de individuele bedrijven werden omgezet in een groeps- kwantum (wat werd genoemd de Biesheuvel-groepen), Als een overtreding van de vangstquota werd geconstateerd, werd de hele groep gestraft. 'Bij elke groep was er een voorzitter die sancties op moest leggen. Toendertijd was ik zelf voorzitter van de Biesheuvel- groep Delta-Zuid, een gebied waarin vissers waren verte genwoordigd uit Katwijk, Goedegereede, Arnemuiden, Vlissingen en Breskens. Van Liere vindt dat de Nederlandse vissers zich, sinds de richtlijnen vanuit Brussel, 'keurig hebben gedra gen'. We hebben ons naar mijn mening netjes aan de reductie van de quota gehouden. Sinds '88 is de vissersvloot niet meer gegroeid. Aan de andere kant hebben we wel een ultra moderne vloot en dankzij enorme investeringen ook een voorsprong op andere lan den'. Van Liere denkt wel dat het voor de vissers allemaal niet zo eenvoudig is. 'Van de vrije visserij - want dat was het toch vroeger - naar de beheerste visserij. Dat is voor een visser een cultuuromslag in zijn denken, want van nature is men toch heel individueel bezig. Je moet het zo zien, een visser is in feite een boer op het water'. Aan de vrije visserij kwam eind jaren tachtig een eind. Onder de noemer 'duurzame visserij' werden convenanten gesloten. En dat was ook in de ogen van Van Liere in het belang van de vissers zelf. Over de visstand wordt nogal eens verschillend gedacht. Volgens biologen wordt de zee teveel leeggevist. Volgens de vissers is er vis in overv loed. Van Liere benadrukt dat er een sterke verwevenheid is tussen visserij en natuur. 'Daar kun je gewoon niet omheen. Een goed voorbeeld is de problematiek rond de mosselen in de Waddenzee en Oosterschelde. Het voedsel moet worden ver deeld door ecologie en econo mie. Zeg maar tussen de vogeltjes en de vissers. En daarover moet je permanent onderhandelen'. Maar zoals de natuur wordt gecompenseerd (de Oosterschelde is bijvoorbeeld aangewezen als nationaal park) zo wil Van Liere bij aan getoonde schade door de vissers een claim leggen bij de overheid. Als voorbeeld noemt hij de baggerwerkzaamheden in de Westerschelde, waarbij de kraamfunctie van de visstand danig in het gedrang komt. Enkele weken geleden is er vanuit Zevibel hierover sch riftelijk om opheldering gev raagd. De economische schade voor de visserij wordt door Zevibel voorlopig geschat op zo'n zevenhonderdduizend gulden. En dat moet volgens Van Liere 'toch op de één of andere wijze worden gecom penseerd'. Aan de andere kant ziet de voorzitter ook positieve ontwikkelingen. Zoals bijvoor beeld de toenemende water kwaliteit van de Westerschelde. Buiten een jaar of twintig geleden - toen de zeearm in feite biologisch dood werd verklaard - is er wat dat betreft een behoorlijke vooruitgang. En dat heeft alles te maken met de toename van het aantal vissoorten. Zo is er op dit moment een explosie van de stand van kabeljauw en tong en zit er opmerkelijk veel platvis, zeebaars, rode poon en makreel in de Westerschelde. Onderzoek van de Katholieke Universiteit van Leuven heeft inmiddels uitgewezen dat er heden ten dage tussen de 45 en 55 verschillende vissoorten in de Schelde rondzwemmen. Een behoorlijke opsteker, vindt ook Van Liere. 'De kwaliteit van het water is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Wat dat betreft staan we met ons standpunt inderdaad dicht bij de natuur organisaties. Bovendien: eco nomie en ecologie kunnen heel goed hand in hand gaan. Maar, gezien van onze kant, er moet wel bij gezegd worden dat we bepaalde concessies hebben gedaan'. Van Liere heeft nog een hoop werk te doen. De herstructue ring van de Zeeuwse vismij nen staat bovenaan de lijst. Demissionair minister Van Aartsen heeft hierop herhaal delijk aangedrongen ('maar niemand schijnt zich er echt druk om te maken'). De nieuwe voorzitter vindt de visserij in ieder geval een 'heel unieke bedrijfstak': a: in Nederland en b: zeker binnen Zeeland. En als je dan praat over iets als de Zeeuwse eco nomie, dan.mag de provincia le politiek wat ons betreft wat meer de nek uitsteken'.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 9