Delta College pakt lastige klanten van KPN aan 'Koningin van Nederland' verkoopt bh's in Grijpskerke Middelburgse wint vijfhonderd gulden Nieuwste Adidas bij Jongepier Sporthuis Jan Jon gepier in de Middel burgse Lange Viele heeft de nieuwste sportschoenen van Adidas in huis. Margarine, vet en olie Geschenkbon voor goede doelen Cursus autobouwen De afdeling contractactiviteiten van het Delta College gaat een cursus 'omgaan met agressi viteit' aan het personeel van KPN Telecom ge ven. Het Middelburgse instituut heeft de cursus speciaal voor de KPN samengesteld. De cursis ten zijn werkzaam in de telefoonwinkels en business centers in Zeeland en West-Brabant. Lastige klant Wisselwerking Auto Sturm steunt kinderfonds Het Middelburgse autobedrijf Sturm heeft een cheque ter waarde van 5485,- overhandigd aan het Ronald McDonald Kinderfonds. Hans en Johnny Sturm hebben het geld ingezameld onder hun vaste klanten. De twee broers heb ben nog niet zo lang geleden hun bedrijf aan de Noordweg heropend na een grootscheepse verbouwing. Koala's in Antwerpen Schelde ondersteunt topsport Z'n kop stond me niet aan 100 jaar? Gratis bril! Nieuw Walchers broodje Zeeuwse bedrijven in de prijzen Omschrijving horizontaal: Omschrijving verticaal: Trainen Sjerp Bandarine Bh's. Daar wil ze het over hebben. Niet omdat ze geen andere artikelen verkoopt. Integendeel zelfs. Maar de bh's springen er nu eenmaal uit. „Weet je eigenlijk wel dat vijfenzeventig pro cent van de vrouwen consequent de verkeerde bh's draagt?" In Mexico werd ze - vanwege haar ongekende verkoopsuccessen - onlangs nog gekroond tot 'koningin van Nederland'. Maar in werkelijkheid is Erica Poppe 'gewoon' een hardwerkende zakenvrouw uit Grijpskerke. Woensdag 20 mei 1998 FAAM/VLISSINGER 13 De Predator Accelerator, zoals de schoen is ge doopt, is speciaal voor het WK ontwikkeld met medewerking van klin kende namen als Klui- vert, Zidane, Del Piero en Beckham. Jongepier heeft tot na het WK het alleenrecht op Walcheren om de nieuwe schoenen te verkopen. Op punten als balcontro le en beweeglijkheid presteert een voetballer op blote voeten beter dan op schoenen. Maar het spel, de bal, de tegen standers en het veld vra gen om bescherming en ondersteuning van de voet. Na zestien lessen een eigen sportwagen. Franc Kruitbosch, Ignace Wigman en Arian van Dijk voor het winnende ontwerp. Het Voorlichtingsbureau voor Margarine, Vetten en Oliën geeft sinds kort een speciale waaier uit met daarin informatie over het uitgebreide aanbod van margarines, vetten en oliën. De waaier geeft een overzicht van de verschillende product groepen (bijvoorbeeld dieetmargarine of vloeibaar frituurvet). Hij is bedoeld voor iedereen die wil weten welke producten veel of juist weinig (on)verzadigd vet bevatten en gratis verkrijgbaar via telefoonnummer 0800 - 0998810. De Nederlandse VVV's brengen sinds kort een nieuwe VVV- bon op de markt. Het is een geschenkbon waarmee de ontvan ger een donatie kan doen aan een goed doel. Omdat charitatie ve instellingen de begunstigden zijn, krijgt deze nieuwe bon de naam 'Charibon' mee. De Charibon is fiscaal aftrekbaar en steunt het Aidsfonds, Amnesty International, Artsen zonder Grenzen, Astma Fonds, Brandwonden Stichting, Dierenbescher ming, Foster Parents Plan, Greenpeace, Nederlandse Hartstich ting, Nederlandse Kankerbestrijding, Leger des Heils, de Nier stichting, Novib, het Nationaal Reumafonds, Rode Kruis, Unicef, Vereniging Natuurmonumenten en het Wereld Natuur Fonds. Onder het motto 'Bouw uw eigen sportauto' begint Seventh Auto's Holland binnenkort een cursus autobouwen. In zestien weken tijd (één dag per week) zetten de deelnemers hun eigen sportwagen in elkaar. Het 'examen' wordt afgenomen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de gebouwde auto's keurt. De cursus is niet goedkoop, maar de gebouwde auto is na af loop wel bezit van de bouwer. Meer informatie over deze cursus is verkrijgbaar op telefoonnummer 024 - 642 4024. In de hele maatschappij heerst de laatste tijd een trend waarin het gebruik van ver baal en non-verbaal geweld heel gewoon lijkt te worden. Om zich tegen dit verschijnsel te wapenen heeft KPN Tele com het Delta College in Mid delburg de opdracht gegeven om voor het winkelpersoneel van de telefoonwinkels en de business centers een cursus 'omgaan met agressiviteit' sa men te stellen. Een dergelijke opdracht in de wacht slepen is geen sinecure. De markt waar Delta College contractactivitei ten zich begeeft wordt gedo mineerd door grote oplei dingsinstituten in het land. „We werken ook veel voor de winkelketens van de Her- mansgroep", vertelt Mare Car- don, coördinator contractacti viteiten. „Daar hebben we nu ook net weer een grote op dracht van gekregen. We heb ben eigenlijk in vrij korte tijd tot twee keer toe de grote op leidingscentra in het land bui ten spel gezet". De cursus bestaat uit een hoe veelheid theorie en de praktijk wordt direct geoefend aan de hand van een aantal rollen spelen. „Dat is een leuk on derdeel van de training", vindt Gerty de Jonge die verant woordelijk is voor de samen stelling van de cursus. „We hebben een acteur in ons mid den die onverwachts de tele foonwinkel of het business center binnenkomt tijdens de cursus. Als lastige klant toetst hij of de deelnemers de les stof in de praktijk kunnen brengen". Volgens De Jonge zijn er twee belangrijke elementen waarbij op gelet moet worden bij agressieve klanten. „Als je zo'n klant moet helpen moet je niet alleen op je verbale op treden letten. Ook lichaams taal speelt een grote rol. Zon der dat je er zelf erg in hebt Met behulp van een rollenspel traint het Delta College winkelpersoneel om te gaan met agres sieve klanten. FOTO JAAP WOLTERBEEK kun je door je houding ie mand uit de tent lokken", legt De Jonge uit. Volgens de trai ner heeft de KPN met agressi viteit te maken doordat veel mensen nog steeds een beetje het gevoel hebben dat de voormalige PTT een beetje van hun zelf is. De Jonge: „Veel mensen denken nog dat het bedrijf van de staat is. Daarom wordt het bedrijf an ders behandeld dan een door snee commercieel bedrijf". Tom Zijnen is de acteur die in de rollenspelen de lastige klant speelt. „Niemand weet precies wanneer ik binnen kom", licht Zijnen toe. „Ik ben verkleed en de ene keer ben ik zogenaamd dronken terwijl ik de andere keer misschien wel een hele nette man ben. We kijken dan hoe de cursisten op mij reageren. Het is allemaal heel levensecht en het perso neel schrikt echt als ik er in eens sta". Het Delta College is sinds zes jaar bezig met het maken van cursussen op maat voor het bedrijfsleven en de overheid. „Het mes snijdt eigenlijk aan twee kanten", is Gerty de Jon ge van mening. „Voor dit werk onderhouden we nauwe contacten met het bedrijfsle ven en we zijn daardoor goed op de hoogte van welke wen sen de bedrijven hebben ten aanzien van opleidingen. Die kennis gebruiken wij niet al leen bij het samenstellen van de cursussen maar wordt ook verwerkt in de reguliere oplei dingen die wij hier op school verzorgen". Delta College gaat nu de boer op met de cursus 'omgaan met agressiviteit'. Cardon: „We hebben het idee dat deze training ook prima geschikt is voor andere bedrijven. Net als bij de KPN wordt de cursus helemaal op maat gemaakt. Dat is ons motto 'maatwerk is bruikbaar voor iedereen'. En dat blijkt bij onze klanten aan te slaan". Het Ronald McDonald Kinder fonds financiert huizen bij zie kenhuizen waar de ouders van zieke kinderen kunnen loge ren. Hans en Johnny Sturm hielden de inzameling ter ge legenheid van de opening van hun nieuwe bedrijfspand. „Het idee voor deze actie is geboren toen wij na de reali satie van ons nieuwe bedrijfs pand zaten na te denken over de heropening van de zaak", doet Hans Sturm uit de doe ken. „We wilden er een leuk feest voor onze vaste klanten en relaties van maken. Dan weet je dat diezelfde klanten met een presentje iets terug willen doen. Dan is het mooi als je dat zo kan doen dat een goed doel als het Ronald Mc Donald Kinderfonds er ook iets aan heeft". Pascal Rijnders, directeur van het Ronald McDonald Kinder fonds, was speciaal naar Mid delburg gekomen om de che que in ontvangst te nemen. De keren dat koala's in Ne derland of België te zien zijn geweest, zijn op één hand te tellen. De diertjes komen na melijk nagenoeg niet voor in dierenparken in Europa. Die renpark Plancendael, het zus- terpark van de Antwerpse Zoo, heeft tot 1 september twee ko ala's te gast in het kader van een tentoonstelling over het Australisch continent. De die ren zijn geleend van de Zoo uit San Diego (Verenigde Staten). De koala is een zeldzame verschijning in Europese die rentuinen. Schelde International wordt sponsor van de stichting Rotter dam Topsport. Het bedrijf staat in de internationale sportwereld bekend als leverancier van hoogwaardige apparatuur voor de sport. Zo was Schelde International tijdens de Olympische Spe len in Atlanta de maker van veel indoor sportmateriaal. De stichting Rotterdam Topsport gaat, waar mogelijk, gebruik ma ken van de sportapparatuur van Schelde International. Het geweld onder jongeren is de afgelopen jaren sterk ge stegen. Daarom is het Regio naal Halt Bureau Zeeuws- Vlaanderen een shockerende posteractie begonnen. Zo is er een poster waarop een foto staat van een gewonde jon gen. Als tekst boven de foto is gekozen voor 'Z'n kop stond me niet aan'. Halt wil met de posteractie be reiken dat meer mensen na denken over het fenomeen zinloos geweld. Een shockerende posteractie van Bureau Halt. ledereen van honderd jaar of ouder kan tot 4 juli een nieuwe bril komen uitzoeken bij Pearle. Dit in het kader van de leeftijds actie die Pearle momenteel houdt. Iedere klant krijgt bij aan koop van een bril namelijk zijn leeftijd in procenten korting. Hoe ouder, hoe meer korting. Met deze actie heeft de keten van Op- ticiëns de zilveren Expris gewonnen. Een vakkundige jury roem de de actie met woorden als 'origineel en erg sympathiek'. Windmolen De Hoop en Pieter Bliek Meesterbakkers hebben onlangs gezamenlijk een nieuw, ambachtelijk regionaal broodje op de markt gebracht. De Hoop is een typisch Zeeuwse koren molen waar het meel voor het volkorenlandbroodje De Hoop gemaakt wordt. Het brood wordt dagelijks gebakken en is ver krijgbaar bij de winkels van Pieter Bliek in Veere, Arnemuiden en Middelburg. Beletteringsbedrijf Franc Kruitbosch Reclame en reclamebu reau Wigman Van Dijk, beide afkomstig uit Kloetinge, zijn on langs internationaal in de prijzen gevallen. De jury van Mactac, het bedrijf dat de designwedstrijd organiseerde, roemde het ontwerp dat Wigman Van Dijk maakte voor het wagenpark van het beletteringsbedrijf. Op de wagens staat een afbeelding van een vrouw die - bijna vroom - naar boven kijkt, in combina tie met het onderschrift 'het oog wil ook wat'. Het ontwerp won de eerste prijs in de categorie fleedmarking (decoratie van be drijfswagens) Benelux en de tweede prijs in de categorie fleed marking Europe. De prijzen werden uitgereikt in Brussel, waar het hoofdkantoor van Mactac is gevestigd. De winkeliers van de Segeerstraat in Middelburg hebben mevrouw J.B. Meeuwse uit Middelburg verrast met een prijs van vijfhonderd gulden. De Middelburgse won de prijs in een prijsvraag die de winkeliers van de Segeerstraat voor de derde keer hebben gehouden. Mevrouw Meeuwse wist een foto van een detail van de pui van Yeb Lifestyle te herkennen. Het bedrag is uitgereikt in twintig cheques van vijfentwintig gulden die bij de winkeliers in de Segeerstraat kunnen worden verzilverd. Mevrouw Meeuwse was verheugd met de prijs. Haar favoriete schoenenzaak is in de Middelburgse winkelstraat gevestigd, dus een deel van het bedrag is al besteed. Johnny (links) en Hans Sturm (midden) overhandigen de che que aan Pascal Rijnders (rechts) van het Ronald McDonald Kin derfonds. FOTO JAAP WOLTERBEEK 1.wildernis 6.gevaar 11.uitroep 12.deel van het hoofd (mv.) 13.kerkelijk leider 14.heilige (afk.) 16.geleedpotig dier 18.adem 20.ter zelfder plaatse (afk.) 22.beroep 25.sprookjesfiguur 27.be drijf 29.bloot 30.slank 31.geschiktheid 33.dag en nacht 35.beur- sterm (afk.) 36.bijwoord 37.familielid 39.uitroep 40.voorzetsel 41.vervelende opmerking 42.winterse kost 43.overblijfsel 45.motorraces (afk.) 46.militair opleidingscentrum (afk.) 48.fa milielid 49.koninklijk besluit (afk.) 51.eenzaam 54.bladzijde 56.gasvormig element 57.voorzetsel 60.beweeglijk 61.pausen- naam 62.beleefdheidsvorm 64.bijwoord 65.gewicht 67.kenteken 69.bordspel 71.havenplaats in het Midden-Oosten 73.stelsel van betalen 74.oude maat 75.natuurlijke begaafdheid 76.klooster eetzaal 1.persoonlijk voornaamwoord 2.wolvlokje 3.houvast 4.het op nemen van geld tegen rente 5.voegwoord 6.voorzetsel 7.even mens 8.toestand van slapen 9.Noorse godheid (myth.) 10.gees- telijk (afk.) 11.eerbied 15.omvang van het middel 16.tweetal 17.jongen 19.moeder 21.grote ruimte 23.water in Noord-Bra bant 24.persoonlijk voornaamwoord 26.gevorderd in de tijd 28.kopers 30.edelsteen 32.voorkeurgroep 34.onderwerp 37.soort walvis 38.gevoeligheidsterm voor films 43.natuurlijke geschiktheid 44.vervoermiddel 47.vorm 49.jongen 50.het ge- bakkene 52.reinigingsmiddel 53.maatstaven 54.verzekeringsbij drage 55.staat in het Midden-Oosten 58.nummero (afk.) 59.Frans voegwoord 62.partner 63.bladader 66.zwemvogel 68.bedorven 70.deel van de bijbel (afk.) 72.deel van de bijbel (afk.) 73.gewicht (afk.) 74.bijwoord Er ontstaat de naam van een soort huisraad wanneer u de let ters uit de hokjes met de volgende nummers op de juiste wijze rangschikt: 14.18.20.33.46.50.56.61. De oplossing van de puzzel die stond in de Faam/Vlissin- ger van woensdag 13 mei luidt: Zeeland. Maar weet je dat het resultaat je borsten nog kleiner maakt? De push up drukt het weefsel strak naar binnen en daardoor gaat het krimpen. Sportbh's tenslotte drukken de büste ook naar boven en onder de borsten. Allemaal niet goed, dus". Want het elastiek zorgt ervoor dat een gewone bh aan de achterkant opkruipt. Deze bh heeft die bandjes niet nodig omdat de bandarine al het weefsel op de juiste plek houdt". Maar dat is nog niet alles. „Je kunt je borsten er ook mee 'trainen'. Door al het weefsel dat in de loop der jaren op de verkeerde plekken is gaan zit ten, zachtjes terug te duwen in de bandarine. Sommige vrouwen gaan op deze manier vanzelf een paar cupmaten omhoog. Vrouwen die al een hele zware büste hebben, merken duidelijk het verschil in steun". Ze verkoopt haar producten niet vanuit een winkel. „Nee, ik geef demonstraties en par ties bij mensen thuis. Dat werkt toch het best. Dit is trouwens niet te vergelijken met de normale lingeriepar- ties, want ik heb maar één soort bh in drie kleuren. Even tueel heb ik er een bijpassend broekje bij, maar daar houdt het dan ook echt mee op. De vrouwen die naar een demon stratie komen kijken, krijgen er allemaal aan het begin van de avond één aan. Zo kunnen ze zelf voelen wat het met hun lichaam doet". Die verkoopaanpak lijkt te werken. Eind april reisde de Grijpskerkse af naar Mexico, naar een jaarlijkse conferentie van alle verkopers van de fir ma waarbij ze is aangesloten. Daar werd ze gekroond tot 'Queen of Holland'. „Com pleet met sjerp", vertelt ze. „Een hele gebeurtenis. Ik had met de groep verkopers die ik leid de hoogste verkoopcijfers in Nederland gehaald. En dat werd gevierd". Poppe ver koopt overigens niet alleen bh's. Ze beschikt over een uit gebreid assortiment schoon maakartikelen, sieraden, tas sen, horloges en vitaminen- preparaten die eveneens via parties en demonstraties aan de man worden gebracht. Wie geïnteresseerd is in een de monstratie van de figuurcorri- gerende bh, kan Erico Poppe vinden in het telefoonboek. Erica Poppe zegt in de figuur- corrigerende bh van Jeunique dè oplossing te hebben ge vonden. „Deze bh ziet er aan Erica Poppe: ...push up bh's maken je borsten uiteindelijk alleen maar kleiner FOTO JAAP WOLTERBEEK Ze verkoopt op dit moment voornamelijk figuurcorrige- rende bh's. „Vorig jaar okto ber kreeg ik mijn eerste bh van fabrikant Jeunique. Ik moet eerlijk zeggen, ik dacht in het begin ook niet dat het echt veel verschil zou maken met de bh's die ik tot dan toe droeg". Ze lacht bij de herin nering. „Maar er was toch echt een enorm verschil. Je hele uitstraling verandert er door. Echt waar". Poppe probeert uit te leggen wat nu het verschil is tussen een gewone bh en het model dat zij verkoopt. „Kijk, borsten bestaan voornamelijk uit weefsel. Dit weefsel zit niet vast aan bepaalde spieren. Omdat de zwaartekracht het weefsel naar beneden trekt, gaan de borsten hangen. Veel vrouwen kiezen, om dat te on dervangen, voor een beu- gelbh. Maar een beugelbh on dersteunt niet, het duwt het weefsel eigenlijk naar boven of onder de oksel. Dat kun je zelf voelen, vaak zit er buiten de randen van de bh weefsel dat eigenlijk in de bh hoort te zitten. Push-up bh's zijn nog veel erger. Vrouwen dragen die om hun borsten groter te laten lijken. de buitenkant wel precies zo uit als een gewone bh, maar kijk.." Ze pakt een paspop met betreffende bh en opent een klepje aan de bovenkant van de cup. Het driehoekige lapje stof dat over de büste heenzit, valt naar beneden. Nu wordt het 'geheim' van de bh zicht baar. De borst wordt aan alle kanten door een brede rand ondersteund. „Die noemen we de 'bandarine', een lucht- doorlatende stof die de bor sten van onderaf steunt, zon der het weefsel naar boven te duwen. De bh heeft verder niet de gebruikelijke elastie ken bandjes die de büste op de plaats moeten houden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 13