Het huis van Zen
Tijd voor een
nieuwe
badkamer?
Het huis van de weelde
Huis van kleur
PALLADIO
Het huis van het licht
OPVALLEND ANDERS
Oosterse eenvoud gecombineerd met westerse
landelijkheid; in het Huis van Zen is het beste
van twee werelden verenigd. Het interieur is
een reflectie van het innerlijk: een plek voor be
zinning. Stoere houten meubelen worden ge
combineerd met pure materialen als sisal voor
tapijt, linnen voor gordijnen, natuursteen en ij
zeren accessoires. De kleuren in dit thema zijn
aards en natuurlijk, variërend van het wit van
ongebleekt katoen en het naturel van licht ei
ken tot het bijna zwart van leisteen.
de nieuwe collectie
buitenmeubelen en accessoires van:
tuin- serremeubelen
WESTWAL 13 - GOES
VOOR EXCLUSIEF WOONGENOT IN HUIS EN TUIN
Eind maart ver
scheen de nieuwe
editie van Alles over
Badkamers. Dit is
een tijdschrift dat
geheel gewijd is aan
badkamers en alles
wat daarmee te ma
ken heeft.
Het huis van kleur oogt energiek, ongecompli
ceerd en verfrissend. Individualiteit, creativiteit
en humor zijn uitgangspunten voor de inrich
ting, die z'n sfeer ontleent aan sprankelend
kleurgebruik, vrolijke prints, multifunctionele
meubels en speels vormgegeven accessoires.
Materialen als kunststof, glas, metaal, leer, wol
en katoen worden in allerlei variaties toege
past. Heldere, felle kleuren worden afgewisseld
met pastels en rustige donkere tinten.
Eenvoud, vormherhaling en transparantie zijn
kenmerkend voor het Huis van Licht. Ruimte
wordt als luxe ervaren. Sfeerbepalend is echter
het effect van licht. Grote raampartijen met
transparante gordijnen laten het daglicht volop
binnenstromen, daarnaast zorgen de toegepas
te materialen voor een optimale lichtreflectie.
Transparante stoffen worden in dit interieur ge
combineerd met metaal, matglas en plastics.
Het kleurenpalet is licht en ingetogen: bleke
pastels, aqua- en violettinten en witten met
een matte, glanzende of frosty finish.
Elegantie, luxe en warmte zijn de trefwoorden
die het Huis van Weelde het meest typeren.
Gladde, glanzende oppervlakken worden in dit
interieur afgewisseld met zachte, aaibare stof
fen. Meubels met invloeden uit de klassieke
oudheid en art deco staan naast eigentijdse
ontwerpen. De basiskleuren zijn warm en va
riëren van crème en oker tot donkerbruin; ac
centen worden gegeven met diep rood, goud
en geel. Het Huis van Weelde is ingetogen chic
en heeft een behaaglijke uitstraling.
Woensdag 29 april 1998
FAAM/VLISSINGER
13
Mystieke sferen in het Huis van Zen.
De meubels in het Huis van
Zen zijn robuust, maar nooit
grof. Kasten, stoelen en ban
ken zijn gemaakt van natuurlij
ke materialen die hun oor
spronkelijke kleur behouden.
Harde materialen als glas,
staal, hout en ijzer worden ge
mixt met zachtere, zoals hen
nep, sisal, riet en linnen. De
uitstraling van dit interieur is
eenvoudig en sober, maar te
gelijkertijd comfortabel en
warm. Elke ruimte in het interi
eur heeft z'n eigen oost-west
mix: een spijlenbed met futon
in de slaapkamer, een combi
natie van staal en natuursteen
in de keuken of een badkamer
met houten tobbe op een pla
vuizen vloer. De basis van de
stoffering wordt gevormd
door natuurlijke vezels als lin
nen, katoen en zijde. De struc
tuur en onregelmatigheden in
deze materialen zijn duidelijk
zichtbaar en versterken het na
tuurlijke karakter. Naast ge
vlochten materialen en grof
geweven stoffen zien we veel
stoffen met reliëfs; ingeweven
patronen of borduursels die
variëren van simpele, landelijk
motieven tot geraffineerde
Aziatische borduursels. Daar
naast kent het Huis van Zen
ook wollen en katoenen brei-
sels en haakwerk in sierkus-
sens, dekens en gordijnen.
Dessinering komt voor in de
vorm van authentieke gewe
ven strepen of ruiten en een
voudige prints in natureltinten.
De natuurlijke uitstraling geldt
ook voor de vloeren in het
Huis van Zen. Ingelegde ste
nen tegelvloeren, leisteen pla
ten en brede houten planken
geven het huis een sober, se
reen karakter. Karpetten en ka
merbreed tapijt van zeegras,
kokos, wol of andere natuur-
vezels, zorgen voor een rusti
ge basis. Bamboe, een materi
aal dat in de westerse wereld
hoofdzakelijk voor meubels
wordt gebruikt, wordt nu ook
als vloerbedekking toegepast.
Muren zijn wit gepleisterd of
volledig onbewerkt zodat met
selwerk of andere constructies
zichtbaar blijven. De structuur
van de wanden wordt duidelijk
geaccentueerd. Met rijstpapie
ren en bamboe kamerscher
men kan de indeling van de
kamers worden veranderd.
Voor de natuurlijke uitstraling
van het Huis van Zen zijn bloe
men en planten onmisbaar.
Groen-accenten kunnen zowel
decoratief als minimaal zijn -
een vaas met seringen of een
veldboeket past net zo goed in
dit interieur als een gestileerd
bonsaiboompje. Waar de
ruimte het toelaat, staan grote
planten zoals kamerlindes en
ficusbomen. Op andere plek
ken staat één bloem (boter
bloem, margriet of klaproos)
in een glazen fles; een symbio
se van oosterse eenvoud met
westerse landelijkheid. Het
servies is een combinatie van
handgemaakt aardewerk en
het fijnste Chinese porselein.
Zware geperste glazen staan
naast hoornen drinkbekers.
Sfeerverlichting is zeer belang
rijk eenvoudige schemerlam
pen, robuuste kaarsen, olie
lampen en waxinelichtjes ver
sterken het meditatieve ge
voel. De eettafel is het cen
trum van het huis; de plek
waar de belangrijkste activitei
ten plaatsvinden. Eten, drin
ken, praten en genieten in een
ongedwongen sfeer, in een
ruimte zonder overbodige
franje. De tafel is basic gedekt,
met alleen dat wat nodig is
binnen handbereik. De
schoonheid van het interieur
zit in de pure vormen van
voorwerpen en het natuurlijke
van de materialen. De beschei
den geur van seringen brengt
de natuur in huis, het bonsai
boompje is een subtiel oosters
accent.
(advertentie)
Het tijdschrift wordt ie
der jaar geactualiseerd
en voorzien van de
nieuwste ontwikkelingen
op het gebied van sani
tair in de meest brede
zin van het woord. Le
zers worden geïnfor
meerd over het zeer uit
gebreide productaan
bod. De redactie pro
beert een zo compleet
mogelijk overzicht te ge
ven van de verschillende
merken en producten
die er te koop zijn. De
nieuwste trends in
vormgeving en kleur
worden behandeld, of
dat nu gaat om een toi
let, bidet, wastafel, bad
meubel, kranen of ac
cessoires. Ook veel aan
dacht voor douchen en
baden, whirlpools,
stoombaden en sauna's.
Maar het magazine be
vat eveneens hoofdstuk
ken over decorradiato
ren, tegels, andere
wand- en vloerafwerkin
gen en verschillende
mogelijkheden voor ver
warmen, warm water en
ventilatie.
Met de prijsvraag maken
lezers kans op een luxe
design bad.
Alles over Badkamers is te
koop bij warenhuis, kiosk,
boekhandel en supermarkt
voor 5,95.
De meubels in het Huis van
Kleur doen door hun vormge
ving denken aan trends van
de afgelopen decennia, maar
zijn desondanks typisch van
dit moment.
Invloeden uit de vijftiger, zesti
ger en zeventiger jaren zijn
vertaald naar de smaak, ont
wikkelingen en behoeften van
vandaag. Ronde, organische
vormen voeren de boventoon,
rechte lijnen zorgen voor rust
punten. Over het algemeen
zijn de constructies licht en
flexibel, waardoor meubels
makkelijk verplaatsbaar zijn.
Kastsystemen hebben een
modulaire opbouw en doen
dienst als ruimteverdeler. Het
interieur is multifunctioneel
en volop in beweging. Ruim
tes zijn in een handomdraai te
veranderen; nieuwe trends en
ideeën zijn daardoor makkelijk
te verwezenlijken.
Retro-stijlen zijn, zoals ge
zegd, volop terug te vinden in
het Huis van Kleur. Kenmer
kend van nu is echter de mix
Welke kant gaan we op met wonen Terug naar de natuur of passen we de
laatste high tech snufjes toe in huis. Om de consument houvast te geven in de
Ijj wirwar van nieuwe ontwikkelingen, materialen en producten presenteert het
v>... 1 Vv IP Perscentrum Wonen, in samenwerking met het Nederlands Interieur Instituut,
6en nieuwe thematiek waarin de belangrijkste woonsferen worden gesignaleerd:
het Huis van Licht, het Huis van Zenhet Huis van Kleur en het Huis van Weelde.
in de vier 'Huizen', ieder met een eigen sfeer, staan kwaliteit, comfort en functionaliteit
centraal. Het Huis van Weelde is warm en luxueus; het nieuwe klassiek. Helderheid en transparantie kenmerken het Huis
van Licht.
In het Huis van Zen hangt een ingetogen, landelijke sfeer die een verlangen naar zuiverheid uitdrukt. Verfrissend, multi
color en energiek is het Huis van Kleur.
Het interieur wordt over de gehele linie rustiger en ruimtelijke/; het kleurbeeld wordt ingetogener. In de toekomst worden
architectonische vormgeving, details en afwerking steeds meer beeldbepalend. De inrichting is een weerspiegeling van de
persoonlijke smaak van de bewoners. Uiterlijk vertoon en overdecoratie maken plaats voor rust en ruimte. Voor het creëren
van een persoonlijke woonsfeer kan de consument zich laten inspireren door de nieuwe woon/node voorjaar/zomer '98.
VeeI licht en lichte kleuren in het huis van het licht.
Strakke vormgeving en een
duidelijk zichtbare constructie
bepalen het uiterlijk van de
meubels in dit interieur. De
gebruikte materialen hebben
een lichte, koele optiek: me
taal, glas, kunststof en licht
geverfd of gebeitst hout wor
den afzonderlijk van elkaar ge
bruikt of gecombineerd in één
ontwerp. Dit minimalisme
gaat echter uitstekend samen
met comfort en functionaliteit.
Kasten zijn ingebouwd of een
voudig van uiterlijk, waardoor
ze een bescheiden plaats in
het interieur innemen. Overi
ge meubels staan strak in het
gelid en versterken - vaak
door vormherhaling - de ar
chitectonische zuiverheid. Wit
in al zijn schakeringen is de
hoofdkleur, accenten worden
geplaatst met zilverachtige
metaaltinten, aquatinten en
lichte violetten.
Lucht, licht en water zijn de in
spiratie voor interieurstoffen.
Hun uiterlijk is een combinatie
van matte en glanzende ga
rens, transparante en half-
transparante, natuurlijke en
synthetische.
Dessinering is in eerste in
stantie nauwelijks waarneem
baar, maar van dichtbij wel
duidelijk aanwezig. Dunne
gordijnen zijn niet alleen be
doeld om inkijk te verhinde
ren, maar zorgen er vooral
voor dat het binnenstromende
daglicht gefilterd wordt. Naast
voiles, al dan niet bedrukt,
worden ook cellofaan- en vis
netachtige vitrage toegepast.
Stoelen en fauteuils hebben
metalen of kunststof zittingen
en rugleuningen. Andere zit
meubelen, bijvoorbeeld ban
ken en sofa's, zijn voorzien
van gladde uni stoffen of leer
in subtiele kleuren.
Vloeren en wanden vormen
grote, rustige oppervlakken
die deel uitmaken van de ar
chitectonische vormgeving
van de ruimte. Ze worden al
leen onderbroken door een
raam, deur, karpet of meubel
stuk.
De vloerbedekking kan zowel
zacht (velours tapijt) of hard
(beton, metaalplaten) zijn en
loopt naadloos over van het
ene vertrek in het andere. De
wanden zijn glad gestuukt of
korrelig en daarna afgewerkt
met matte of glanzende verf.
De horizontale en vertikale
vlakken in dit interieur verster
ken de openheid en transpa
rantie van het huis.
Een goed lichtplan is zeer be
langrijk bij de inrichting van
het Huis van Licht. Allereerst
wordt optimaal gebruik ge
maakt van binnenkomend
daglicht, maar daarnaast be
paalt kunstmatig licht in hoge
mate de sfeer. Veel verlichting
is indirect en geschiedt via in
gebouwde halogeen wand-,
muur of vloerspots. De overi
ge verlichting is opvallend
vormgegeven: lampen zijn
eerder objecten dan stan
daard lichtarmaturen. Deze
lichtobjecten zijn vaak ver
vaardigd van transparant
kunststof of glas. Bijna alle ac
cessoires in het Huis van Licht
zijn naast decoratief ook func
tioneel: een enkele glazen
vaas, kunststof schaal of in
dustrieel vormgegeven kran-
tenrek. Het architectonische
beeld wordt daarnaast spaar
zaam doorbroken door het
zorgvuldig selecteren en
plaatsen van planten, die rank
en sprieterig zijn. Zelfs het
groen in dit interieur lijkt
vormgegeven: grassen, bam
boes, sommige varensoorten,
een enkele tak in een vaas of
op een schaal, of drie dezelfde
vazen met elk één tak verster
ken de minimalistische sfeer,
maar maken het interieur te
gelijkertijd levendig. Ook bij
accessoires is de vormherha
ling belangrijk.
Het thema licht komt in het
Huis van Licht op diverse ma
nieren tot uitdrukking. Het in
terieur oogt ruim en luchtig,
meubels zijn lichtgewicht en
ijl en lijken met hun dunne
metalen poten vaak te zwe
ven. Het resultaat is een zee
van ruimte met een heldere,
functionele uitstraling, waarbij
comfort niet over het hoofd
wordt gezien.
Dit effect wordt nog eens ver
sterkt door het lichte kleuren
palet, de transparante of licht-
reflecterende materialen en
het zomerse zonlicht dat door
de dunne vitrage binnenvalt.
ervan. Strepen, stippen, blok
ken en fotoprints decoreren
de gordijnen, karpetten en het
bedtextiel. Meest opvallend
daarbij is misschien wel de
come-back van de fotografi
sche bloemenprint die op uit
bundige wijze stoffen, behang
en accessoires siert. Abstracte
applicaties worden gebruikt
om het geheel nog extra op te
vrolijken en uni meubels en
textiel geven het noodzakelij
ke tegenwicht aan deze des-
sin-explosie. In dit thema zijn
kunststoffen als skai, foam,
plastic en acrylaat toonaange
vend.
Wanden en vloeren zijn öf
kleurig uni óf worden gesierd
door grafische vormen en mo
tieven. Glanzende tegelvloe
ren, mozaïeken, beschilderde
betonnen vloeren en ingelegd
linoleum, tapijt en langharige
karpetten worden toegepast.
Witte en gekleurde wanden
wisselen elkaar af. Behang
met grafische motieven of
De banken en fauteuils in het
Huis van Weelde zijn rijk ge
stoffeerd, hun vormgeving is
rond, vrouwelijk en volumi
neus. Detaillering is hier be
langrijk: alles is met zorg afge
werkt door middel van regel
matige stiksels en bijpassende
biezen in leer of stof. De toe
gepaste houtsoorten voor kas
ten, tafels en kleinmeubelen
zijn van nature donker of don
ker gemaakt met beits of lak
en zijn vaak afgewerkt met
bladgoud, bladzilver of inge
legde mozaïeken. Ook metaal
is door middel van een fi
nishing donker en oogt als
edelmetaal. Naast ontwerpen
die geïnspireerd zijn op de
klassieken, passen ook kolo
niale antieke meubelen in de
ze sfeer. Comfort is bij de zit
meubelen minstens zo be
langrijk als uiterlijk: royale
banken, luxe fauteuils en chai-
ses-longues zien er uitnodi
gend uit, voorzien van zachte
vullingen en vering. Ze krijgen
door kussens en plaids een
nonchalante look. Stoffering
is sfeerbepalend in het Huis
van Weelde. Het accent ligt
daarbij op contrast: mat wordt
gecombineerd met glanzend,
harig met glad en gedessi
neerd met uni. De uitstraling
is rijk maar niet overdadig: ve
lours wordt weer in ruime ma
te gebruikt voor recht hangen
de gordijnen, strak beklede
zitmeubelen en eenvoudige
kussens. Eyecatchers zijn
bontplaids, panterstoffen en
andere 'dierlijke' materialen;
ze lijken bedrieglijk echt, maar
blijken bij nadere inspectie le
vensechte imitaties. Daar
naast hebben veel stoffen een
glanzend uiterlijk: naast ve
lours, chenille en zijde worden
ook brokaat-achtige en satij
nen weefsels vaak gebruikt.
Klassieke strepen, Griekse en
Romeinse motieven en die-
renprints vormen de dessine
ring. Lambrizeringen en orna
menten geven aan wanden
een weelderig uiterlijk, maar
eenzelfde effect kan ook wor
den bereikt met behang of
verftechnieken. Behang met
houtprint wordt gecombi
neerd met effen struktuurbe-
hang. Lef is het uitgangspunt;
het experiment wordt niet ge
schuwd.
Accessoires lijken soms weg
gelopen uit een stripalbum.
Ze hebben naïeve vormen
met ribbels, rondingen en uit
steeksels en meerkleurigheid
is troef; een oranje thermos
fles heeft een roze dop, een
staande lamp wordt gesierd
door een kap in alle kleuren
van de regenboog. Kunst en
kitsch, design accessoires en
tweedehands frutsels gaan
prima samen. Bloemen en
planten met uitgesproken vor
men of kleuren geven in het
Huis van kleur extra accenten.
Gerbera's, bromelia's, san
severia's en andere klassie
kers maken daardoor weer
een comeback in het interieur.
Het multifunctionele wonen
komt tot uiting in de woonka
mer. Of is dit de eetkamer?
Hoe dan ook, het interieur van
deze ruimte kan in een hand
omdraai volledig veranderd
worden en dat maakt experi
menteren met trends verleide
lijk. Nu staat alles in de zo-
meropstelling, met het zitge
deelte vlak bij de openslaande
deuren naar het zonneterras.
Het binnenstromend zonlicht
doet de heldere kleuren en
vrolijke vormen van dit interi
eur nog beter tot hun recht
komen.
strepen, gekalligrafeerde tek
sten of een regelmatige kleine
print, is uitgevoerd in warme
en harmonieuze kleuren. Mu
ren krijgen een rustige tint zo
als warm wit, licht beige of
zeer licht grijs. Als finishing
touch kan daarna met stem
pels en sjablonen een ton-sur-
ton print aangebracht worden.
Vloeren hebben een minstens
zo rijke uitstraling als wanden:
donker eiken of hardhouten
parket wordt in een visgraat-
of blokmotief gelegd en vaak
voorzien van een ingelegde
rand.
Donkere, hardstenen vloeren,
mozaïeken en tegels hebben
een glanzende finish. Op deze
harde vloeren liggen grote
karpetten, in uni of met een
subtiele print. In andere ka
mers in het Huis van Weelde
treffen we hoogpolig tapijt
aan in een warme, volle kleur.
De decoratie geeft in het Huis
van Weelde een subtiele ver
sterking van de sfeer.
Accessoires en meubels vor
men een harmonieus geheel.
Een mooi sierlijk beeld, een
vaas met ranke lelies of een
orchidee in een mooie pot ge
ven nét iets extra's aan een
kamer. Verlichtingsobjecten
als kroonluchters, wandlam-
pen en staande lampen zijn
op eenzelfde manier roman
tisch en decoratief. Ook hier
zijn detaillering en afwerking
bepalend: craquelé bladgoud,
mondgeblazen glas en veren
zorgen voor een verfijnd ac
cent.
Weelderige slaapkamer.
Het gevoel van weelde weer
spiegelt zich optimaal in de
slaapkamer. Het royale bed
staat midden in de kamer, die
daarnaast genoeg ruimte
biedt aan een gemakkelijke
sofa en wat elegante klein
meubelen. In de voorjaar/zo-
meropstelling van deze kamer
is de stoffering grotendeels
licht van kleur. Weelderige ac
centen zijn de bontdeken, het
uitbundige karpet en de op
vallende sofa. De overige in
richting is echter vooral hel
der en fris, met een vleugje
decadentie: gele en witte or
chideeën in goudkleurige pot
ten, helder wit beddengoed
met goudborduursel, sierlijke
lampen en transparante voiles
die het binnenkomende zon
licht filteren. Deze kamer no
digt uit tot relaxen: siësta hou
den, luieren en lang uitslapen
terwijl een zomers briesje
langs de gordijnen strijkt.
Kleur, kleur en nog eens kleur, helaas op de foto alleen in zwart-wit te zien.