Het huis van Zen Tijd voor een nieuwe badkamer? Het huis van de weelde Huis van kleur PALLADIO Het huis van het licht OPVALLEND ANDERS Oosterse eenvoud gecombineerd met westerse landelijkheid; in het Huis van Zen is het beste van twee werelden verenigd. Het interieur is een reflectie van het innerlijk: een plek voor be zinning. Stoere houten meubelen worden ge combineerd met pure materialen als sisal voor tapijt, linnen voor gordijnen, natuursteen en ij zeren accessoires. De kleuren in dit thema zijn aards en natuurlijk, variërend van het wit van ongebleekt katoen en het naturel van licht ei ken tot het bijna zwart van leisteen. de nieuwe collectie buitenmeubelen en accessoires van: tuin- serremeubelen WESTWAL 13 - GOES VOOR EXCLUSIEF WOONGENOT IN HUIS EN TUIN Eind maart ver scheen de nieuwe editie van Alles over Badkamers. Dit is een tijdschrift dat geheel gewijd is aan badkamers en alles wat daarmee te ma ken heeft. Het huis van kleur oogt energiek, ongecompli ceerd en verfrissend. Individualiteit, creativiteit en humor zijn uitgangspunten voor de inrich ting, die z'n sfeer ontleent aan sprankelend kleurgebruik, vrolijke prints, multifunctionele meubels en speels vormgegeven accessoires. Materialen als kunststof, glas, metaal, leer, wol en katoen worden in allerlei variaties toege past. Heldere, felle kleuren worden afgewisseld met pastels en rustige donkere tinten. Eenvoud, vormherhaling en transparantie zijn kenmerkend voor het Huis van Licht. Ruimte wordt als luxe ervaren. Sfeerbepalend is echter het effect van licht. Grote raampartijen met transparante gordijnen laten het daglicht volop binnenstromen, daarnaast zorgen de toegepas te materialen voor een optimale lichtreflectie. Transparante stoffen worden in dit interieur ge combineerd met metaal, matglas en plastics. Het kleurenpalet is licht en ingetogen: bleke pastels, aqua- en violettinten en witten met een matte, glanzende of frosty finish. Elegantie, luxe en warmte zijn de trefwoorden die het Huis van Weelde het meest typeren. Gladde, glanzende oppervlakken worden in dit interieur afgewisseld met zachte, aaibare stof fen. Meubels met invloeden uit de klassieke oudheid en art deco staan naast eigentijdse ontwerpen. De basiskleuren zijn warm en va riëren van crème en oker tot donkerbruin; ac centen worden gegeven met diep rood, goud en geel. Het Huis van Weelde is ingetogen chic en heeft een behaaglijke uitstraling. Woensdag 29 april 1998 FAAM/VLISSINGER 13 Mystieke sferen in het Huis van Zen. De meubels in het Huis van Zen zijn robuust, maar nooit grof. Kasten, stoelen en ban ken zijn gemaakt van natuurlij ke materialen die hun oor spronkelijke kleur behouden. Harde materialen als glas, staal, hout en ijzer worden ge mixt met zachtere, zoals hen nep, sisal, riet en linnen. De uitstraling van dit interieur is eenvoudig en sober, maar te gelijkertijd comfortabel en warm. Elke ruimte in het interi eur heeft z'n eigen oost-west mix: een spijlenbed met futon in de slaapkamer, een combi natie van staal en natuursteen in de keuken of een badkamer met houten tobbe op een pla vuizen vloer. De basis van de stoffering wordt gevormd door natuurlijke vezels als lin nen, katoen en zijde. De struc tuur en onregelmatigheden in deze materialen zijn duidelijk zichtbaar en versterken het na tuurlijke karakter. Naast ge vlochten materialen en grof geweven stoffen zien we veel stoffen met reliëfs; ingeweven patronen of borduursels die variëren van simpele, landelijk motieven tot geraffineerde Aziatische borduursels. Daar naast kent het Huis van Zen ook wollen en katoenen brei- sels en haakwerk in sierkus- sens, dekens en gordijnen. Dessinering komt voor in de vorm van authentieke gewe ven strepen of ruiten en een voudige prints in natureltinten. De natuurlijke uitstraling geldt ook voor de vloeren in het Huis van Zen. Ingelegde ste nen tegelvloeren, leisteen pla ten en brede houten planken geven het huis een sober, se reen karakter. Karpetten en ka merbreed tapijt van zeegras, kokos, wol of andere natuur- vezels, zorgen voor een rusti ge basis. Bamboe, een materi aal dat in de westerse wereld hoofdzakelijk voor meubels wordt gebruikt, wordt nu ook als vloerbedekking toegepast. Muren zijn wit gepleisterd of volledig onbewerkt zodat met selwerk of andere constructies zichtbaar blijven. De structuur van de wanden wordt duidelijk geaccentueerd. Met rijstpapie ren en bamboe kamerscher men kan de indeling van de kamers worden veranderd. Voor de natuurlijke uitstraling van het Huis van Zen zijn bloe men en planten onmisbaar. Groen-accenten kunnen zowel decoratief als minimaal zijn - een vaas met seringen of een veldboeket past net zo goed in dit interieur als een gestileerd bonsaiboompje. Waar de ruimte het toelaat, staan grote planten zoals kamerlindes en ficusbomen. Op andere plek ken staat één bloem (boter bloem, margriet of klaproos) in een glazen fles; een symbio se van oosterse eenvoud met westerse landelijkheid. Het servies is een combinatie van handgemaakt aardewerk en het fijnste Chinese porselein. Zware geperste glazen staan naast hoornen drinkbekers. Sfeerverlichting is zeer belang rijk eenvoudige schemerlam pen, robuuste kaarsen, olie lampen en waxinelichtjes ver sterken het meditatieve ge voel. De eettafel is het cen trum van het huis; de plek waar de belangrijkste activitei ten plaatsvinden. Eten, drin ken, praten en genieten in een ongedwongen sfeer, in een ruimte zonder overbodige franje. De tafel is basic gedekt, met alleen dat wat nodig is binnen handbereik. De schoonheid van het interieur zit in de pure vormen van voorwerpen en het natuurlijke van de materialen. De beschei den geur van seringen brengt de natuur in huis, het bonsai boompje is een subtiel oosters accent. (advertentie) Het tijdschrift wordt ie der jaar geactualiseerd en voorzien van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van sani tair in de meest brede zin van het woord. Le zers worden geïnfor meerd over het zeer uit gebreide productaan bod. De redactie pro beert een zo compleet mogelijk overzicht te ge ven van de verschillende merken en producten die er te koop zijn. De nieuwste trends in vormgeving en kleur worden behandeld, of dat nu gaat om een toi let, bidet, wastafel, bad meubel, kranen of ac cessoires. Ook veel aan dacht voor douchen en baden, whirlpools, stoombaden en sauna's. Maar het magazine be vat eveneens hoofdstuk ken over decorradiato ren, tegels, andere wand- en vloerafwerkin gen en verschillende mogelijkheden voor ver warmen, warm water en ventilatie. Met de prijsvraag maken lezers kans op een luxe design bad. Alles over Badkamers is te koop bij warenhuis, kiosk, boekhandel en supermarkt voor 5,95. De meubels in het Huis van Kleur doen door hun vormge ving denken aan trends van de afgelopen decennia, maar zijn desondanks typisch van dit moment. Invloeden uit de vijftiger, zesti ger en zeventiger jaren zijn vertaald naar de smaak, ont wikkelingen en behoeften van vandaag. Ronde, organische vormen voeren de boventoon, rechte lijnen zorgen voor rust punten. Over het algemeen zijn de constructies licht en flexibel, waardoor meubels makkelijk verplaatsbaar zijn. Kastsystemen hebben een modulaire opbouw en doen dienst als ruimteverdeler. Het interieur is multifunctioneel en volop in beweging. Ruim tes zijn in een handomdraai te veranderen; nieuwe trends en ideeën zijn daardoor makkelijk te verwezenlijken. Retro-stijlen zijn, zoals ge zegd, volop terug te vinden in het Huis van Kleur. Kenmer kend van nu is echter de mix Welke kant gaan we op met wonen Terug naar de natuur of passen we de laatste high tech snufjes toe in huis. Om de consument houvast te geven in de Ijj wirwar van nieuwe ontwikkelingen, materialen en producten presenteert het v>... 1 Vv IP Perscentrum Wonen, in samenwerking met het Nederlands Interieur Instituut, 6en nieuwe thematiek waarin de belangrijkste woonsferen worden gesignaleerd: het Huis van Licht, het Huis van Zenhet Huis van Kleur en het Huis van Weelde. in de vier 'Huizen', ieder met een eigen sfeer, staan kwaliteit, comfort en functionaliteit centraal. Het Huis van Weelde is warm en luxueus; het nieuwe klassiek. Helderheid en transparantie kenmerken het Huis van Licht. In het Huis van Zen hangt een ingetogen, landelijke sfeer die een verlangen naar zuiverheid uitdrukt. Verfrissend, multi color en energiek is het Huis van Kleur. Het interieur wordt over de gehele linie rustiger en ruimtelijke/; het kleurbeeld wordt ingetogener. In de toekomst worden architectonische vormgeving, details en afwerking steeds meer beeldbepalend. De inrichting is een weerspiegeling van de persoonlijke smaak van de bewoners. Uiterlijk vertoon en overdecoratie maken plaats voor rust en ruimte. Voor het creëren van een persoonlijke woonsfeer kan de consument zich laten inspireren door de nieuwe woon/node voorjaar/zomer '98. VeeI licht en lichte kleuren in het huis van het licht. Strakke vormgeving en een duidelijk zichtbare constructie bepalen het uiterlijk van de meubels in dit interieur. De gebruikte materialen hebben een lichte, koele optiek: me taal, glas, kunststof en licht geverfd of gebeitst hout wor den afzonderlijk van elkaar ge bruikt of gecombineerd in één ontwerp. Dit minimalisme gaat echter uitstekend samen met comfort en functionaliteit. Kasten zijn ingebouwd of een voudig van uiterlijk, waardoor ze een bescheiden plaats in het interieur innemen. Overi ge meubels staan strak in het gelid en versterken - vaak door vormherhaling - de ar chitectonische zuiverheid. Wit in al zijn schakeringen is de hoofdkleur, accenten worden geplaatst met zilverachtige metaaltinten, aquatinten en lichte violetten. Lucht, licht en water zijn de in spiratie voor interieurstoffen. Hun uiterlijk is een combinatie van matte en glanzende ga rens, transparante en half- transparante, natuurlijke en synthetische. Dessinering is in eerste in stantie nauwelijks waarneem baar, maar van dichtbij wel duidelijk aanwezig. Dunne gordijnen zijn niet alleen be doeld om inkijk te verhinde ren, maar zorgen er vooral voor dat het binnenstromende daglicht gefilterd wordt. Naast voiles, al dan niet bedrukt, worden ook cellofaan- en vis netachtige vitrage toegepast. Stoelen en fauteuils hebben metalen of kunststof zittingen en rugleuningen. Andere zit meubelen, bijvoorbeeld ban ken en sofa's, zijn voorzien van gladde uni stoffen of leer in subtiele kleuren. Vloeren en wanden vormen grote, rustige oppervlakken die deel uitmaken van de ar chitectonische vormgeving van de ruimte. Ze worden al leen onderbroken door een raam, deur, karpet of meubel stuk. De vloerbedekking kan zowel zacht (velours tapijt) of hard (beton, metaalplaten) zijn en loopt naadloos over van het ene vertrek in het andere. De wanden zijn glad gestuukt of korrelig en daarna afgewerkt met matte of glanzende verf. De horizontale en vertikale vlakken in dit interieur verster ken de openheid en transpa rantie van het huis. Een goed lichtplan is zeer be langrijk bij de inrichting van het Huis van Licht. Allereerst wordt optimaal gebruik ge maakt van binnenkomend daglicht, maar daarnaast be paalt kunstmatig licht in hoge mate de sfeer. Veel verlichting is indirect en geschiedt via in gebouwde halogeen wand-, muur of vloerspots. De overi ge verlichting is opvallend vormgegeven: lampen zijn eerder objecten dan stan daard lichtarmaturen. Deze lichtobjecten zijn vaak ver vaardigd van transparant kunststof of glas. Bijna alle ac cessoires in het Huis van Licht zijn naast decoratief ook func tioneel: een enkele glazen vaas, kunststof schaal of in dustrieel vormgegeven kran- tenrek. Het architectonische beeld wordt daarnaast spaar zaam doorbroken door het zorgvuldig selecteren en plaatsen van planten, die rank en sprieterig zijn. Zelfs het groen in dit interieur lijkt vormgegeven: grassen, bam boes, sommige varensoorten, een enkele tak in een vaas of op een schaal, of drie dezelfde vazen met elk één tak verster ken de minimalistische sfeer, maar maken het interieur te gelijkertijd levendig. Ook bij accessoires is de vormherha ling belangrijk. Het thema licht komt in het Huis van Licht op diverse ma nieren tot uitdrukking. Het in terieur oogt ruim en luchtig, meubels zijn lichtgewicht en ijl en lijken met hun dunne metalen poten vaak te zwe ven. Het resultaat is een zee van ruimte met een heldere, functionele uitstraling, waarbij comfort niet over het hoofd wordt gezien. Dit effect wordt nog eens ver sterkt door het lichte kleuren palet, de transparante of licht- reflecterende materialen en het zomerse zonlicht dat door de dunne vitrage binnenvalt. ervan. Strepen, stippen, blok ken en fotoprints decoreren de gordijnen, karpetten en het bedtextiel. Meest opvallend daarbij is misschien wel de come-back van de fotografi sche bloemenprint die op uit bundige wijze stoffen, behang en accessoires siert. Abstracte applicaties worden gebruikt om het geheel nog extra op te vrolijken en uni meubels en textiel geven het noodzakelij ke tegenwicht aan deze des- sin-explosie. In dit thema zijn kunststoffen als skai, foam, plastic en acrylaat toonaange vend. Wanden en vloeren zijn öf kleurig uni óf worden gesierd door grafische vormen en mo tieven. Glanzende tegelvloe ren, mozaïeken, beschilderde betonnen vloeren en ingelegd linoleum, tapijt en langharige karpetten worden toegepast. Witte en gekleurde wanden wisselen elkaar af. Behang met grafische motieven of De banken en fauteuils in het Huis van Weelde zijn rijk ge stoffeerd, hun vormgeving is rond, vrouwelijk en volumi neus. Detaillering is hier be langrijk: alles is met zorg afge werkt door middel van regel matige stiksels en bijpassende biezen in leer of stof. De toe gepaste houtsoorten voor kas ten, tafels en kleinmeubelen zijn van nature donker of don ker gemaakt met beits of lak en zijn vaak afgewerkt met bladgoud, bladzilver of inge legde mozaïeken. Ook metaal is door middel van een fi nishing donker en oogt als edelmetaal. Naast ontwerpen die geïnspireerd zijn op de klassieken, passen ook kolo niale antieke meubelen in de ze sfeer. Comfort is bij de zit meubelen minstens zo be langrijk als uiterlijk: royale banken, luxe fauteuils en chai- ses-longues zien er uitnodi gend uit, voorzien van zachte vullingen en vering. Ze krijgen door kussens en plaids een nonchalante look. Stoffering is sfeerbepalend in het Huis van Weelde. Het accent ligt daarbij op contrast: mat wordt gecombineerd met glanzend, harig met glad en gedessi neerd met uni. De uitstraling is rijk maar niet overdadig: ve lours wordt weer in ruime ma te gebruikt voor recht hangen de gordijnen, strak beklede zitmeubelen en eenvoudige kussens. Eyecatchers zijn bontplaids, panterstoffen en andere 'dierlijke' materialen; ze lijken bedrieglijk echt, maar blijken bij nadere inspectie le vensechte imitaties. Daar naast hebben veel stoffen een glanzend uiterlijk: naast ve lours, chenille en zijde worden ook brokaat-achtige en satij nen weefsels vaak gebruikt. Klassieke strepen, Griekse en Romeinse motieven en die- renprints vormen de dessine ring. Lambrizeringen en orna menten geven aan wanden een weelderig uiterlijk, maar eenzelfde effect kan ook wor den bereikt met behang of verftechnieken. Behang met houtprint wordt gecombi neerd met effen struktuurbe- hang. Lef is het uitgangspunt; het experiment wordt niet ge schuwd. Accessoires lijken soms weg gelopen uit een stripalbum. Ze hebben naïeve vormen met ribbels, rondingen en uit steeksels en meerkleurigheid is troef; een oranje thermos fles heeft een roze dop, een staande lamp wordt gesierd door een kap in alle kleuren van de regenboog. Kunst en kitsch, design accessoires en tweedehands frutsels gaan prima samen. Bloemen en planten met uitgesproken vor men of kleuren geven in het Huis van kleur extra accenten. Gerbera's, bromelia's, san severia's en andere klassie kers maken daardoor weer een comeback in het interieur. Het multifunctionele wonen komt tot uiting in de woonka mer. Of is dit de eetkamer? Hoe dan ook, het interieur van deze ruimte kan in een hand omdraai volledig veranderd worden en dat maakt experi menteren met trends verleide lijk. Nu staat alles in de zo- meropstelling, met het zitge deelte vlak bij de openslaande deuren naar het zonneterras. Het binnenstromend zonlicht doet de heldere kleuren en vrolijke vormen van dit interi eur nog beter tot hun recht komen. strepen, gekalligrafeerde tek sten of een regelmatige kleine print, is uitgevoerd in warme en harmonieuze kleuren. Mu ren krijgen een rustige tint zo als warm wit, licht beige of zeer licht grijs. Als finishing touch kan daarna met stem pels en sjablonen een ton-sur- ton print aangebracht worden. Vloeren hebben een minstens zo rijke uitstraling als wanden: donker eiken of hardhouten parket wordt in een visgraat- of blokmotief gelegd en vaak voorzien van een ingelegde rand. Donkere, hardstenen vloeren, mozaïeken en tegels hebben een glanzende finish. Op deze harde vloeren liggen grote karpetten, in uni of met een subtiele print. In andere ka mers in het Huis van Weelde treffen we hoogpolig tapijt aan in een warme, volle kleur. De decoratie geeft in het Huis van Weelde een subtiele ver sterking van de sfeer. Accessoires en meubels vor men een harmonieus geheel. Een mooi sierlijk beeld, een vaas met ranke lelies of een orchidee in een mooie pot ge ven nét iets extra's aan een kamer. Verlichtingsobjecten als kroonluchters, wandlam- pen en staande lampen zijn op eenzelfde manier roman tisch en decoratief. Ook hier zijn detaillering en afwerking bepalend: craquelé bladgoud, mondgeblazen glas en veren zorgen voor een verfijnd ac cent. Weelderige slaapkamer. Het gevoel van weelde weer spiegelt zich optimaal in de slaapkamer. Het royale bed staat midden in de kamer, die daarnaast genoeg ruimte biedt aan een gemakkelijke sofa en wat elegante klein meubelen. In de voorjaar/zo- meropstelling van deze kamer is de stoffering grotendeels licht van kleur. Weelderige ac centen zijn de bontdeken, het uitbundige karpet en de op vallende sofa. De overige in richting is echter vooral hel der en fris, met een vleugje decadentie: gele en witte or chideeën in goudkleurige pot ten, helder wit beddengoed met goudborduursel, sierlijke lampen en transparante voiles die het binnenkomende zon licht filteren. Deze kamer no digt uit tot relaxen: siësta hou den, luieren en lang uitslapen terwijl een zomers briesje langs de gordijnen strijkt. Kleur, kleur en nog eens kleur, helaas op de foto alleen in zwart-wit te zien.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 13