YOLANDA MERGLER GAAT NAAR SCHOUWBURG DEVENTER
Afscheid van een cultureel zwaargewicht
GRATIS OP
Gratis
laagste GSM-PRIJS
VAN NEDERLAND!
PHILIPS DIGA GSM NIET
1M
JAARABONNEMENT
T.W.V. 419."
GEEN AFSIUITKOSTEN
BELKOSTEN
K
FOTO verschoore
rtabele fauteuil
echanisme en
in één.
roef bij u thuis!
voortreffelijk zitcomfort
bekleed met soepel rundleder
relaxmechanisme met uitklapbare voetensteun
opsta-hulp
electrische bediening d.m.v. een 'druk op de knop'
Uil iriCUDCL
ZANDWEG 1b
KRUININGEN
I c>
SPECIALE ACTIEPRIJS
Directeur Yolanda Merg-
ler van het Zuidland-
theater vertrekt uit Ter-
neuzen. Per 1 april heeft
ze eenzelfde functie aan
vaard bij schouwburg De
Leeuwenburg te Deven
ter. Ze ziet het als een
'normale stap binnen je
carrière'. "Ik was er ge
woon aan toe en ik hoop
dat het een goede beslis
sing is geweest".
Deze fauteuil is
één van de
voorbeelden uit
de ComfortCollectie
City meubel
Tapijt en Gordijnen
Tonight Slaapafdeling
Hennie's Woondecoratie
TAPIJT- EN MEUBELCENTRUM
Telefoon (0113) 38 26 26
FABERY DE JONGE
Ontwerpen en herstellen van
sieraden in eigen atelier
6 generaties vakmanschap
waarborgen service en kwaliteit
sclÉÉiM
l ElMTsi
Woensdag 18 maart 1998
FAAM/VLISSINGER
13
Mergler komt in Deventer terecht
in een grotere organisatie. Met
meer personeel en bovenal meer
budget. 'Ik ga straks vooral wer
ken vanuit een andere invalshoek.
Dat betekent met name meer de
legeren en leidinggevend en be
leidsmatig bezig zijn. In Terneu-
zen ben ik toch heel practisch ge
richt geweest". Maar ook in
Deventer zal ze zich intensief met
de programmering bezighouden.
Mergler kwam in 1992 naar Ter-
neuzen. Voordien was ze pro
grammamaker bij de VPRO-radio.
Ze was -zo zegt ze- op zoek naar
een functie als coördinator bin
nen een culturele organisatie. "Ik
wilde per se organiseren en daar
ben ik achteraf gezien hier ruim
schoots mee aan m'n trekken ge
komen".
Mergler kon zich meteen vinden
in de structuur van het Zuidland-
theater.
Alleen werd ze met haar aantre
den jammer genoeg gelijk gecon
fronteerd met een dalende abon
nementenverkoop. "Daar lag dus
duidelijk mijn eerste taak. Uitein
delijk zijn we er in geslaagd hierin
verbetering te brengen".
Een ander fenomeen waar ze mee
in aanraking kwam was de spon
soring. "In Zeeuws-Vlaanderen
was dat blijkbaar heel normaal,
maar voor Nederlandse begrip
pen was dit toch echt uniekrToen
Henk Scholten (de vorige direc
teur, red.) stopte nam hij gelijk de
helft van die sponsors mee, want
zo persoonlijk ligt dat. Mijn taak
was dus het vertrouwen van deze
sponsors zien terug te winnen en
nieuwe sponsors te zoeken".
Mergler kwam dus absoluut niet
in een gespreid bedje terecht.
Er werd toendertijd bovendien
ook niet meer gesproken over de
bouw van een nieuw theater. "Je
kan wel zeggen dat dat toen hele
maal van de baan was. Er was
bovendien ook sprake van een
economische dip. Het feit dat we
nu wel zo ver zijn is in ieder geval
ook gekomen omdat wij vanaf het
begin de draad weer hebben op
gepakt. Vanaf '93 hebben we de
raad geïnformeerd over de staat
waarin het theater verkeerde.
Brieven gestuurd, de commissie
cultuur uitgenodigd, een meerja
renplan voor onderhoud opge
steld, enzovoort. Er moest ge
woon ets gebeuren".
Mergler kwam via voorlichter Wil
lem van Loon van Dow Benelux
in gesprek met directeur Van
Westerlaken. Onderwerp: moge
lijke giften. Vanuit Dow was dat in
een vorige periode al eens toege
zegd. "Ik heb dat toen weer aan
hangig gemaakt en ik moet zeg
gen dat Van Westerlaken dat heel
positief heeft opgepakt. Kijk, een
schouwburg leiden betekent ook
kijken naar de toekomst. Voor ons
betekende dat verbouwen of
nieuwbouw. En ik ben hartstikke
blij dat daarop is ingesprongen,
ook door de gemeente Terneu-
zen". Over die sponsoring -van
onder andere Dow- bestaan er
volgens Mergler nogal wat voor
oordelen en met name hardnekki
ge misverstanden. "Ten eerste
bemoeien ze zich absoluut niet
met de programmering, zoals wel
eens wordt gedacht. Dat de spon
sor voorrang zou krijgen bij de
kaartverkoop is ook absoluut niet
waar. De abonnementenverkoop
gaat voor en daarna komen de
vrijkaarten - want daar krijgen ze
er wel een aantal van - aanbod.
Bovendien doen we dan nog aan
een vorm van koppelverkoop. Ze
moeten er dus wel iets voor
doen". Juist door deze misver
standen heeft het Zuidlandtheater
het beeld van altijd uitverkocht te
zijn. "Om een voorbeeld te noe
men: dat is dit seizoen nog maar
bij vijf voorstellingen gebeurd".
Mergler heeft zich nadrukkelijk
beziggehouden met de program
mering, daarin bijgestaan door de
Programmaraad van het Zuid
landtheater. "Die Programmaraad
is er al vanaf het begin en had
toen nog beslissingsrecht. Sinds
de komst van een directeur heeft
de raad een meer adviserende rol
gekregen, maar die rol is wel ver
gaand. Toch is er altijd iemand
die de knoop door moet hakken
en dat was dus mijn persoontje.
Trouwens, ik heb ook meer zicht
op wat er in de theaterwereld ge
beurt. Doordat je er hele dagen
inzit en regelmatig in het land
komt, kan je ook makkelijker be
paalde trends oppakken".
Theater is inderdaad aan mode
onderhevig. Volgens Mergler is
cabaret de laatste jaren een abso
lute topper geweest. Op toneelge
bied ziet ze een verschuiving naar
de 'klassiekers', met name voor
stellingen gebaseerd op beroem
de boeken. Op dansgebied wil het
publiek meer verhalend ballet
zien ('abstracte dans is helemaal
uit'). Voor het overige wordt het
theater tegenwoordig ook ge
bruikt als zuiver amusement ('wat
wij - misschien oneerbiedig - noe
men het RTL 4 publiek').
Dit soort vervlakking van de cul
tuur is ook bij het theater zichtb-
baar.
'Zelf vind ik dat inderdaad erg
jammer, maar je moet wel mee
gaan met de tijd. Het is niet zo dat
je je kan veroorloven om in een
ivoren toren te gaan zitten. Je
bent nu eenmaal ook verantwoor
delijk voor het zakelijke gedeelte.
Toch moet je alert blijven, want je
moet ook je publiek voor het seri
euze werk zien te houden. Maar ik
denk dat je dit soor golfbewegin
gen toch altijd zal blijven zien,
dus ook in het theater. Hoe dan
ook, het blijft een kwestie van
vraag en aanbod, maar vooral
een kwestie van afwegen, je kan
welk een hoogstaand toneelstuk
naar hier halen, maar als daar
maar weinig publiek op afkomt,
zit je met een probleem.
Die verhouding moet je steeds in
de gaten zien te houden. En wat
in ons geval ook meespeelt is of
je voor een bepaalde voorstelling
een sponsor kan krijgen, ja dan
nee".Ook de programmaraad van
het Zuidlandtheater, die in feite
alleen verantwoordelijk is voor de
artistieke invulling, weet volgens
Mergler 'van de hoed en de rand'
en zal dit soort aspecten altijd in
haar afweging meenemen.
"Wij hebben gezamenlijk de op
dracht om een zo breed mogelijk
pakket aan te bieden. Dat kan je
interpreteren als zoveel mogelijk
verschillende genres. Wij hebben
voor dat laatste gekozen, dat wil
zeggen dat je dusdanig gaat pro
grammeren dat je op z'n tijd je
publiek ook nieuwe dingen kunt
voorzetten. Dat zien we als onze
artistieke taak".
Mergler weet als geen ander dat
er tegenwoordig veel moeite voor
nodig is om veel publiek binnen
te halen. "En juist de grote na
men, waarvan je zeker weet dat je
volle zalen trekt, zijn steeds moei
lijker te krijgen. Althans in deze
regio".
Eén en ander heeft volgens Merg
ler zeker te maken met de nieuwe
wet op de arbeidstijden, waarbij
voor het meereizend personeel
zoals technici een bepaalde rust
tijd is geregeld.
"Voor het komend seizoen zie ik
dat als een serieus probleem. Aan
de andere kant is het zo dat veel
artiesten op partage spelen, wat
betekent dat ze een bepaald per
centage van de entreegelden op
strijken.
Een klein theater zoals dit is dan
al gauw niet meer zo interessant.
Dat is ook één van de redenen
waarom wij in Terneuzen niet al
leen hebben gekozen voor een
nieuw theater maar vooral voor
een groter theater. Om op die ma
nier de grote namen hier te kun
nen blijven houden".
Mergler heeft vanaf het begin
flink wat aan de weg getimmerd.
Vooral op het gebied van publici
teit is ze nogal actief geweest.
Ook het Festival van Zeeuws-
Vlaanderen ('ieder jaar weer een
feest') is daardoor bekender ge
worden, ook over de grenzen
heen. "Ik heb geprobeerd de for
mule levendig te houden, want ik
denk dat je dat moet blijven doen.
Zo hebben we het festival om
rand met lezingen, excursies, cur
sussen en dergelijke. Wat weer
inhoudt dat je moet samenwer
ken met andere organisaties. Ik
heb de afgelopen jaren dan ook
altijd zo ervaren dat ik voor
Zeeuws-Vlaanderen bezig was en
niet alleen voor Terneuzen.
Dat geldt niet alleen voor het fes
tival, maar zeker ook voor het
theater.
Die centrumfunctie te mogen ver
vullen, dat vond ik eigenlijk het
mooiste van deze baan".
Kom de ComfortCollectie
bekken. Geen vervoer?
Wij regelen jOZ3l
het voor u!
2495.
I'l I VMI 111)1 I
IHHJIiH:»,'!.»
IIUHJI
Hl) «ONfNKUJKl BESCHIKKING
M r l f V 1 R A N c I R
juweliers van vader op zaan sinds 1X34
PHILIPS
:i
r m liS 91
H
v 0
[z (0 (T>,
E J (JN (Qj (f>
Co CHOICE
k rt
Het Mobiele Netwerk
r—imm
W- ItTiT ■wmellMlste