YOLANDA MERGLER GAAT NAAR SCHOUWBURG DEVENTER Afscheid van een cultureel zwaargewicht GRATIS OP Gratis laagste GSM-PRIJS VAN NEDERLAND! PHILIPS DIGA GSM NIET 1M JAARABONNEMENT T.W.V. 419." GEEN AFSIUITKOSTEN BELKOSTEN K FOTO verschoore rtabele fauteuil echanisme en in één. roef bij u thuis! voortreffelijk zitcomfort bekleed met soepel rundleder relaxmechanisme met uitklapbare voetensteun opsta-hulp electrische bediening d.m.v. een 'druk op de knop' Uil iriCUDCL ZANDWEG 1b KRUININGEN I c> SPECIALE ACTIEPRIJS Directeur Yolanda Merg- ler van het Zuidland- theater vertrekt uit Ter- neuzen. Per 1 april heeft ze eenzelfde functie aan vaard bij schouwburg De Leeuwenburg te Deven ter. Ze ziet het als een 'normale stap binnen je carrière'. "Ik was er ge woon aan toe en ik hoop dat het een goede beslis sing is geweest". Deze fauteuil is één van de voorbeelden uit de ComfortCollectie City meubel Tapijt en Gordijnen Tonight Slaapafdeling Hennie's Woondecoratie TAPIJT- EN MEUBELCENTRUM Telefoon (0113) 38 26 26 FABERY DE JONGE Ontwerpen en herstellen van sieraden in eigen atelier 6 generaties vakmanschap waarborgen service en kwaliteit sclÉÉiM l ElMTsi Woensdag 18 maart 1998 FAAM/VLISSINGER 13 Mergler komt in Deventer terecht in een grotere organisatie. Met meer personeel en bovenal meer budget. 'Ik ga straks vooral wer ken vanuit een andere invalshoek. Dat betekent met name meer de legeren en leidinggevend en be leidsmatig bezig zijn. In Terneu- zen ben ik toch heel practisch ge richt geweest". Maar ook in Deventer zal ze zich intensief met de programmering bezighouden. Mergler kwam in 1992 naar Ter- neuzen. Voordien was ze pro grammamaker bij de VPRO-radio. Ze was -zo zegt ze- op zoek naar een functie als coördinator bin nen een culturele organisatie. "Ik wilde per se organiseren en daar ben ik achteraf gezien hier ruim schoots mee aan m'n trekken ge komen". Mergler kon zich meteen vinden in de structuur van het Zuidland- theater. Alleen werd ze met haar aantre den jammer genoeg gelijk gecon fronteerd met een dalende abon nementenverkoop. "Daar lag dus duidelijk mijn eerste taak. Uitein delijk zijn we er in geslaagd hierin verbetering te brengen". Een ander fenomeen waar ze mee in aanraking kwam was de spon soring. "In Zeeuws-Vlaanderen was dat blijkbaar heel normaal, maar voor Nederlandse begrip pen was dit toch echt uniekrToen Henk Scholten (de vorige direc teur, red.) stopte nam hij gelijk de helft van die sponsors mee, want zo persoonlijk ligt dat. Mijn taak was dus het vertrouwen van deze sponsors zien terug te winnen en nieuwe sponsors te zoeken". Mergler kwam dus absoluut niet in een gespreid bedje terecht. Er werd toendertijd bovendien ook niet meer gesproken over de bouw van een nieuw theater. "Je kan wel zeggen dat dat toen hele maal van de baan was. Er was bovendien ook sprake van een economische dip. Het feit dat we nu wel zo ver zijn is in ieder geval ook gekomen omdat wij vanaf het begin de draad weer hebben op gepakt. Vanaf '93 hebben we de raad geïnformeerd over de staat waarin het theater verkeerde. Brieven gestuurd, de commissie cultuur uitgenodigd, een meerja renplan voor onderhoud opge steld, enzovoort. Er moest ge woon ets gebeuren". Mergler kwam via voorlichter Wil lem van Loon van Dow Benelux in gesprek met directeur Van Westerlaken. Onderwerp: moge lijke giften. Vanuit Dow was dat in een vorige periode al eens toege zegd. "Ik heb dat toen weer aan hangig gemaakt en ik moet zeg gen dat Van Westerlaken dat heel positief heeft opgepakt. Kijk, een schouwburg leiden betekent ook kijken naar de toekomst. Voor ons betekende dat verbouwen of nieuwbouw. En ik ben hartstikke blij dat daarop is ingesprongen, ook door de gemeente Terneu- zen". Over die sponsoring -van onder andere Dow- bestaan er volgens Mergler nogal wat voor oordelen en met name hardnekki ge misverstanden. "Ten eerste bemoeien ze zich absoluut niet met de programmering, zoals wel eens wordt gedacht. Dat de spon sor voorrang zou krijgen bij de kaartverkoop is ook absoluut niet waar. De abonnementenverkoop gaat voor en daarna komen de vrijkaarten - want daar krijgen ze er wel een aantal van - aanbod. Bovendien doen we dan nog aan een vorm van koppelverkoop. Ze moeten er dus wel iets voor doen". Juist door deze misver standen heeft het Zuidlandtheater het beeld van altijd uitverkocht te zijn. "Om een voorbeeld te noe men: dat is dit seizoen nog maar bij vijf voorstellingen gebeurd". Mergler heeft zich nadrukkelijk beziggehouden met de program mering, daarin bijgestaan door de Programmaraad van het Zuid landtheater. "Die Programmaraad is er al vanaf het begin en had toen nog beslissingsrecht. Sinds de komst van een directeur heeft de raad een meer adviserende rol gekregen, maar die rol is wel ver gaand. Toch is er altijd iemand die de knoop door moet hakken en dat was dus mijn persoontje. Trouwens, ik heb ook meer zicht op wat er in de theaterwereld ge beurt. Doordat je er hele dagen inzit en regelmatig in het land komt, kan je ook makkelijker be paalde trends oppakken". Theater is inderdaad aan mode onderhevig. Volgens Mergler is cabaret de laatste jaren een abso lute topper geweest. Op toneelge bied ziet ze een verschuiving naar de 'klassiekers', met name voor stellingen gebaseerd op beroem de boeken. Op dansgebied wil het publiek meer verhalend ballet zien ('abstracte dans is helemaal uit'). Voor het overige wordt het theater tegenwoordig ook ge bruikt als zuiver amusement ('wat wij - misschien oneerbiedig - noe men het RTL 4 publiek'). Dit soort vervlakking van de cul tuur is ook bij het theater zichtb- baar. 'Zelf vind ik dat inderdaad erg jammer, maar je moet wel mee gaan met de tijd. Het is niet zo dat je je kan veroorloven om in een ivoren toren te gaan zitten. Je bent nu eenmaal ook verantwoor delijk voor het zakelijke gedeelte. Toch moet je alert blijven, want je moet ook je publiek voor het seri euze werk zien te houden. Maar ik denk dat je dit soor golfbewegin gen toch altijd zal blijven zien, dus ook in het theater. Hoe dan ook, het blijft een kwestie van vraag en aanbod, maar vooral een kwestie van afwegen, je kan welk een hoogstaand toneelstuk naar hier halen, maar als daar maar weinig publiek op afkomt, zit je met een probleem. Die verhouding moet je steeds in de gaten zien te houden. En wat in ons geval ook meespeelt is of je voor een bepaalde voorstelling een sponsor kan krijgen, ja dan nee".Ook de programmaraad van het Zuidlandtheater, die in feite alleen verantwoordelijk is voor de artistieke invulling, weet volgens Mergler 'van de hoed en de rand' en zal dit soort aspecten altijd in haar afweging meenemen. "Wij hebben gezamenlijk de op dracht om een zo breed mogelijk pakket aan te bieden. Dat kan je interpreteren als zoveel mogelijk verschillende genres. Wij hebben voor dat laatste gekozen, dat wil zeggen dat je dusdanig gaat pro grammeren dat je op z'n tijd je publiek ook nieuwe dingen kunt voorzetten. Dat zien we als onze artistieke taak". Mergler weet als geen ander dat er tegenwoordig veel moeite voor nodig is om veel publiek binnen te halen. "En juist de grote na men, waarvan je zeker weet dat je volle zalen trekt, zijn steeds moei lijker te krijgen. Althans in deze regio". Eén en ander heeft volgens Merg ler zeker te maken met de nieuwe wet op de arbeidstijden, waarbij voor het meereizend personeel zoals technici een bepaalde rust tijd is geregeld. "Voor het komend seizoen zie ik dat als een serieus probleem. Aan de andere kant is het zo dat veel artiesten op partage spelen, wat betekent dat ze een bepaald per centage van de entreegelden op strijken. Een klein theater zoals dit is dan al gauw niet meer zo interessant. Dat is ook één van de redenen waarom wij in Terneuzen niet al leen hebben gekozen voor een nieuw theater maar vooral voor een groter theater. Om op die ma nier de grote namen hier te kun nen blijven houden". Mergler heeft vanaf het begin flink wat aan de weg getimmerd. Vooral op het gebied van publici teit is ze nogal actief geweest. Ook het Festival van Zeeuws- Vlaanderen ('ieder jaar weer een feest') is daardoor bekender ge worden, ook over de grenzen heen. "Ik heb geprobeerd de for mule levendig te houden, want ik denk dat je dat moet blijven doen. Zo hebben we het festival om rand met lezingen, excursies, cur sussen en dergelijke. Wat weer inhoudt dat je moet samenwer ken met andere organisaties. Ik heb de afgelopen jaren dan ook altijd zo ervaren dat ik voor Zeeuws-Vlaanderen bezig was en niet alleen voor Terneuzen. Dat geldt niet alleen voor het fes tival, maar zeker ook voor het theater. Die centrumfunctie te mogen ver vullen, dat vond ik eigenlijk het mooiste van deze baan". Kom de ComfortCollectie bekken. Geen vervoer? Wij regelen jOZ3l het voor u! 2495. I'l I VMI 111)1 I IHHJIiH:»,'!.» IIUHJI Hl) «ONfNKUJKl BESCHIKKING M r l f V 1 R A N c I R juweliers van vader op zaan sinds 1X34 PHILIPS :i r m liS 91 H v 0 [z (0 (T>, E J (JN (Qj (f> Co CHOICE k rt Het Mobiele Netwerk r—imm W- ItTiT ■wmellMlste

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 13