Zomerbollen
voor maanden
tuingenot
Kid's C°fK|r
Parket legt natuur in huis
Warme natuurkleuren en pastels trend voor de keuken van 2000
Trend, kleine bonnen
Olifant als toilet
meer dan meubels k ij ke n
FAAM/VLISSINGER
Met de zomer in het vooruitzicht is het heerlijk
om in de tuin te kunnen zitten en dan is er
niets mooiers om te genieten van een kleurrijk
schouwspel in de border. Zomerbollen zijn in
opkomst; ze combineren prima met andere
planten, ze zijn er in vele maten en kleuren en
bovendien is de tuin eigenlijk niet compleet
zonder deze trendy bloeiers.
In de gezellige Kid's Corner op Woomnanifesta-
tïe '98 kunnen (aanstaande) ouders van baby's
en kleuters op zoek naar kindermeubeltjes,
knuffels, kleding, beddengoed, verlichting,
slaapzakjes en accessoires. Centraal is een kin
derspeelplaats gesitueerd met professionele
kinderopvang, zodat de ouders onbezorgd kun
nen shoppen. Rondom de kinderspeelplaats
zijn stands van verschillende afmeting ge
plaatst die gezamenlijk de Kid's Corner vor
men. Deze Kid's Corner krijgt een geheel eigen
vrolijke uitstraling met een opvallende bouw
en een eigen sfeer. Het zijn kant-en-klare
stands, zodat er alle tijd is voor inrichting van
de presentatie.
Voor veel mensen gaat er nog steeds niets boven
een goudeerlijke en oerdegelijke parketvloer. Ge
maakt van speciaal geselecteerd kwaliteitshout
vormt een parketvloer in vrijwel elke woning een
natuurlijk sieraad om generaties lang op te lopen.
En parketfans zullen het beamen: hoe langer de
vloer ligt, en hoe doorleefder hij er uit ziet, des te
mooier hij wordt.
Massief parket
Praktisch lamelparket
...vormgevers halen niet
bewust de tijd terug...
...dan is er nieuwe
prikkel nodig...
...denken over wat er in
de keuken gebeurt...
Ontwerpers Karei Boonzaaijer en Jan van Tellingen over kleur en emotie:
De Nederlander is een individualist die van verzet binnen kaders houdt
...Nederlanders hebben
meer moeite om kleur
te bekennen...
kleuren appelleren aan
de trend van dat moment...
Het interieur mag
weer kleurrijk zijn. Na
tuur en kleur zijn de
trend. Voorbij is de tijd
van het steriele wit.
Ons snelle leeftempo,
de dito communicatie
cultuur, de 24-uurs
economie, ze stuwen
ons naar de onthaas-
ting thuis../waar je
heerlijk op jezelf bent,
thuisgebleven'!
Woensdag 4 maart 1998
15
Over het algemeen houden
zomerbollen van een zonnige
standplaats. U kunt ze in april
en mei meteen op de plaats
van bestemming in de border
zetten of in potten planten.
Zet in de volle grond de lage
re soorten vooraan en de ho
gere, zoals gladiolen, daarach
ter.
Over het algemeen worden de
bollen twee maal zo diep ge
plant als ze hoog zijn. Dahlia's
en begonia's zijn een uitzon
dering op deze regel, want zij
worden zo diep geplant dat de
knol net onder de oppervlakte
zit.
In potten kunt u de bollen en
knollen zelfs al vóór april
planten. U kunt ze dan tegen
eventuele nachtvorst bescher
men door de bollen af te dek
ken met een jute zak of een
oude lap. Het water kan dan
ten alle tijde weglopen en de
Plant ook eens een bijzondere
zomerbot, zoals de ananas
plant ofwel Eucomis bijvoor
beeld. Plant er een paar voor
een exclusief zomers effect.
grond blijft niet te nat. Pot
grond is voor zomerbollen het
beste en is relatief licht van
gewicht. Zet de bollen met de
groeipunt naar boven en vul
de pot met aarde tot net on
der de rand. Zo is het ook ge
makkelijk watergeven.
Voor tuinbezitters die een zeer
krap bemeten tuin hebben, is
het natuurlijk een uitdaging
om van een paar vierkante
meter een kleurrijk schouw
spel te maken.
Natuurlijk voelen zomerbollen
zich ook in een piepklein tuin
tje thuis.
Geluksklaver (Oxalis deppei)
is de bekendste met zijn grap
pig getekende blad en rozero
de bloemen. Vooral in potten
zijn geluksklaversoorten van
ongeveer twintig centimeter
hoog een succes.
Heel trendy staat een groepje
verschillende soorten zoals
Oxalis triangularis met don-
kerpaars blad en zachtroze
bloemen en Oxalis regnelli
met mosgroene blaadjes en
witte bloemetjes, ook Mignon-
dahlia's zijn ideaal voor een
piepklein tuinkamertje. Ze
kunnen een hoogte bereiken;
van dertig tot vijftig centime
ter.
Mooi in langwerpige bakken.
Vooral als u steeds de uitge
bloeide bloemen wegknipt,
zorgen ze voor maandenlange
bloei. Andere soorten zijn bij
voorbeeld Eucomis (ananas
plant), Anemone de Caen,
knolbegonia en roodsterretje.
Ook in een kleine tuin bereikt
u het mooiste effect met grote
groepen. Het herhalen van de
zelfde tint zorgt voor een extra
sterke zomerse uitstraling
Woonmanifestatie 98die van woensdag 4 vandaagtot en met zon
dag H maart wordt gehouden in de Jaarbeurs Utrechtbiedt de bezoe
ker meer dan meubels kijken. De hedendaagse consument wil geïnfor
meerd worden, wil nieuwe trends zien en wil ook nog onderhouden wor
den. Daarom is Woonmanifestatie het evenement voor de woonconsument.
Want Woonmanifestatie inspireert, informeert en is een gezellig dagje uit. De
bezoekers komen niet voor niets. Woonmanifestatie 98 heeft een aantal zeer in
teressante publiekstrekkers in huis. Maar ook in onze omgeving bieden de interieur-
leveranciers volop winkelplezier. Op deze pagina een handvol trends.
Parket is de verzamelnaam
voor allerlei soorten vloeren
die zijn gefabriceerd van hard
hout
Traditioneel parket bestaat uit
massieve hardhouten vloerde
len van 6 tot 23 millimeter dik.
Massief parket is bij aanschaf
duurder dan zijn tegenhanger,
het kant-en-klare lamelparket,
dat uit verschillende (harde en
zachte) houtlagen is opge
bouwd.
Er zijn drie soorten massief
parket: strokenparket, mo
zaïekparket en tapis. Stroken
parket, de bekendste parket-
soort, bestaat uit stroken van
verschillende lengtes en 20 tot
23 millimeter dikte bij een
standaardbreedte van 6 a 7
centimeter. Het is prima zelf te
leggen, onder meer dankzij de
messing- en groefverbinding
van de delen.
Mozaïekparket is samenge
steld uit smalle houtstrookjes,
die fabrieksmatig worden sa
mengevoegd tot parkettegels
van ca. 16 bij 16 centimeter. U
kunt dit parket zelf leggen: op
een betonnen vloer verlijmd,
op een houten vloer moet u
eerst een tussenvloer aan
brengen.
Tapis (eerder een benaming
voor een manier van parket
leggen) tenslotte bestaat uit
losse massieve plankjes zon
der messing en groef.
De plankjes worden heel
speels tegen elkaar gelegd en
op de ondervloer gelijmd en
gespijkerd.
Zo ontstaat een geheel unie
ke, vrijwel naadloze vloer,
waarvan eventueel beschadig
de deeltjes heel gemakkelijk
zijn te vervangen.
Het verdient aanbeveling tapis
door de vakman te laten leg
gen.
Tapis moet overigens altijd op
■een tussenvloer worden ge
legd, ongeacht of u een ste
nen, betonnen of houten on
dervloer hebt.
Lamelparket is een niet-mas-
sieve parketsoort. Het bestaat
uit drie lagen: een circa 2-4
mm dikke hardhouten top
laag, een tussenlaag van vu
ren- of grenenhouten latjes
die kruislings zijn verlijmd, en
tenslotte een onderlaag,
meestal van vurenhout. De la-
meldelen zijn voorzien van
messing en groef, en zijn ver
krijgbaar in diverse afmetin
gen.
Lamelparket kan op elke vlak
ke en droge ondervloer zwe
vend in stroken en in blok
vorm worden gelegd. In de
meeste gevallen is het schu
ren en lakken van een lamel-
parketvloer niet meer nodig,
omdat de delen in de fabriek
al enkele slijtvaste lagen krij
gen "toegediend".
U kiest een parketvloer op
kwaliteit, houtsoort en kleur.
Er zijn in totaal zo'n dertig
houtsoorten, lichte en donke
re, harde en zachte, die voor
de fabricage van parket wor
den gebruikt.
Elke houtsoort heeft z'n speci
fieke eigenschappen en uitst
raling.
Lichte houtsoorten zijn erg
populair, omdat ze de ruimte
groter doen lijken.
Geliefde lichte houtsoorten
zijn essen, eiken, beuken
(soms met een diepwarme
gloed als gevolg van een am-
moniakdamp-behandeling) en
het wat minder harde iepen
en kastanje.
Bij de donkere houtsoorten
zien we op dit moment veel
teak, maple, kambala, mer-
ba u, basra locus, jarrah en
wengé.
Een donkere parketvloer geeft
de ruimte een statige en ro
mantische uitstraling, maar
kan ook heel speels worden
gecombineerd met lichte
houtsoorten.
Er zijn parketsoorten die ge
maakt worden van duurzaam
tropisch hardhout.
Het is daarom goed om te we
ten dat veel fabrikanten hun
hout laten produceren in spe
ciale productie-bossen of
deelnemen aan speciale her
bebossingsprojecten, waarbij
voor elke gevelde boom een
nieuwe wordt geplant.
Het onverantwoord kappen
van bomen in het toch al zo
bedreigde tropische regen-
woud wordt hiermee voorko
men.
Bemerk tenslotte dat een par
ketvloer in aanschaf vaak wel
wat duurder is dan andere
vloerbedekking, maar dat de
ze bij juist onderhoud veei
langer meegaat dan die ande
re vloerbedekking.
Parket is dus ook daardoor
vriendelijk voor het milieu. En
met recht een investering
voor het leven te noemen.
Foto R. vd Burg
Steeds meer klein blijvende
bomen worden op de markt
gebracht. Zelfs voor de klein
ste voortuin zijn soorten be
schikbaar die onmiskenbaar
het karakter van een boom
hebben. Er zijn ook boompjes
die geschikt zijn om in ruime
bakken of potten te planten.
Met deze trend wordt voorko
men dat bomen te groot wor
den en na zo'n jaar of tien
moeten worden omgehakt. De
Catalpa bignonioides 'Nana is
een boomsoort die eigenlijk
alles heeft wat je verlangt:
Mooi, opvallend blad, prachti
ge bloempluimen met exo
tisch aandoende witte bloe
men, geel paars getekend, en
opvallende vruchten: Lange
peulen, waaraan hij zijn En
gelse naam 'Indian Bean Tree'
te danken heeft. 'Nana' is op
hoogstam geënt en heeft een
gedrongen groeiend, klein
rond kroontje, met dicht op
een zittend, donkergroen blad.
Heel goed toe te passen in tui
nen met strakke vormen.
Ook het toilet is aan mode onderhevig. Ze zijn er in alle vormen
en kleuren, zoals de op deze foto afgebeelde olifant die uit een
serie 'beestachtig sanitair' afkomstig is en die leverbaar is met
kunstzinnige decors.
zie je de signalen: overal door
breken. Wij geven slechts een
vorm aan dat gevoel. De per
fecte balans bereik je dan ook
als het publiek het gevoel
krijgt dat het uit henzelf voort-
Karei Boonzaaijer vormt met
(interieur) architect Jan van
Tellingen en Marketingstra-
teeg Angélique van Ass, de
stuwende kracht achter Esen-
so. Ze ontwikkelen strategi
sche concepten voor de indus
trie^ ontwerpen gebouwen,
richten beurzen in en geven
vorm aan producten. De Zeis-
tenaren mogen onder meer
meubelfabrikanten Castelijn
en Gelderland, de RAI (Huis-
houd- en Huis Interieur
beurs), ABN AMRO Wereld
Tennistoernooi en Inventum
tot hun opdrachtgevers reke
nen.
Met hun jarenlange ervaring
op gebied van binnenhuisar
chitectuur en meubeldesign
valt hen vooral op dat de con
sument zeer mondig is gewor
den. Hij weet wat hij wil en
daar moet de ontwerper reke
ning mee houden. „Dus eerst
voorzichtig aftasten of het wel
aanslaat", zo schetst Jan van
Tellingen de benadering.
„Wengé steekt weer mondjes
maat de kop op in meubelen.
Niets nieuws, dat kennen we
al uit de jaren vijftig. Maar nu
is het net even anders van
kleur en structuur. Kijk naar de
gele keuken die nu een trend
is.
Pasgeleden ontdekte ik die
kleur onder de tweede verf
laag van mijn keuken uit de ja
ren dertig. Vormgevers halen
niet bewust die tijd terug. Men
wil een gevoel van geborgen
heid en warmte creëren en
daar past zo'n kleur bij. Die
kleuren worden voorzichtig
gebracht omdat produceren ri
sico's inhoudt. Druppelt zo'n
ontwikkeling door naar een
breder publiek; accepteert de
consument het dus, dan pas
kan er een trend uit ontstaan".
Boonzaaijer: „Wie het goed
doet en dus de juist voelho
rens heeft, weet dat de consu
ment daar allang mee bezig is.
Die krijgt dan dat herkennings-
gevoel, alsof het uit hemzelf
voortkomt. Het is een kwestie
van het signaal op het juiste
blauwgroen. Deze kleuren ko
men terug in de keuken, ech
ter in een wat bezadigde
vorm. Van Tellingen: „Dat
komt allereerst door het duur
zame gebruikskarakter van de
keuken. De keuken wordt wel
iswaar meer modegevoelig
met dynamischere vormen en
warmere kleuren, maar je ver
vangt een keuken niet iedere
vijf jaar. Dan is het juist een
uitdaging met rustige kleur-
eenvoudig overgespoten kun
nen worden. Daarmee wordt
snel en tegen relatief lage kos
ten een totaal andere keuken
gerealiseerd".
Nu is de Nederlander in tegen
stelling tot de Zuid-Europeaan
niet gekend om zijn uitbundi
ge smaak. Wellicht een over-
len. Kies voor producten die
een kleur van zichzelf hebben
zoals steen, roestvrij staal en
hout. Daardoor creëer je rust
en harmonie in dé keuken. In
gehouden kracht noem ik dat.
We denken na over wat er in
een keuken gebeurt; vanuit de
ratio komt de invulling. Een
keuken moet een lange tijd
mee. Het is een werkplek waar
veel gebeurt. Vaak moet er
met kunstlicht gewerkt wor-
moment oppikken. De markt
raakt op een gegeven moment
verzadigd. Kijk naar het witte
interieur. Dan is er een nieuwe
prikkel nodig. Iemand moet de
zaak verstoren. Dat signaal
wordt in het begin door
slechts een kleine groep opge
pikt maar gaandeweg zie je
zo'n ontwikke
ling dan in de
breedte door
groeien.
House muziek,
de Memphis
designstijl, het
Back-to-the-
Fifties design
van Alessi, al
lemaal recente
voorbeelden
van geslaagde
trends. Nu ko
men de kleu
ren uit mijn
jeugd terug in
het interieur".
Naast de
trendkleur
geel en de
pastelkleuren
zijn ijscokleu-
ren als vanille,
pistachegroen,
citroengeel,
perzik en abri
koos in op
komst. Verder
zonnige, le
vendige kleu
ren uit de na
tuur zoals he
melsblauw,
terrarood en
stellingen een behaaglijke
sfeer te scheppen en toch de
nodige prikkels te geven. Fa
brikanten spelen overigens
steeds meer in op het feit dat
een keuken niet meer een le
ven lang meegaat. Almat Keu
kens heeft een aantal deur
fronten in haar collectie die
blijfsel van onze Calvinistische
inslag: spaarzaamheid en in
getogenheid. Volgens Boon
zaaijer werkt dat door in onze
schoonheidsnormen. „Neder
landse ontwerpers zullen vaak
uitgaan van rustige basiskieu-
ren in de keuken, dit in combi
natie met eigentijdse materia
IéöéP
Karei Boonzaaijer (staand) en Jan van Tellingen in gesprek over de kleursamenstelling van een
nieuwe Almat keuken. Let op het trendy roomwit met een houtaccent. Foto Almat Keukens
den. Kleur en iicht zijn van in
vloed op de dingen die je er
doet. zo wordt vlees op een
rode plank of onder rood
kunstlicht zeer onsmakelijk".
Kleur wordt sterk beïnvloed
door licht. Warm licht zal de
kleur van de keuken anders
beïnvloeden dan koud, blau
wig licht Ook
de structuur
van het mate
riaal werkt
door op de
kieurbeleving.
Van Tellingen:
„Kieurdes-
kundigen bij
grote verffa-
brikanten we
ten dat drom
mels goed.
Op dit mo
ment worden
de poeder-
kleuren, dit
zijn niet re
flecterende
maar juist
licht absorbe
rende kleu
ren, een
trend. Sterk,
door een
duurzame
coating maar
de uitstraling
is toch poe
derachtig. De
ze kleuren
krijgen daar
door een ge
heel andere
gevoelswaar
de; ze worden veel zachter en
als het ware voelbaar".
Van Tellingen vindt dat geken
de designers als de Italianen
zich gemakkelijker verliezen in
het uiterlijk ten opzichte van
de veel nuchterdere Hollan
ders. „Italianen zijn over het
algemeen wat ijdeler, meer op
het uiterlijk gericht. Ten faveur
van de vormgeving worden
concessies gedaan aan de
functionaliteit. Noord-Europe
anen uiten zich juist vaak so
berder en functioneler. Toch
zijn Scandinaviërs soms uit
bundig in kun kleurstellingen;
ze gebruiken veel rood, blauw
en groen in hun huizen. Mis
schien ter compensatie van de
allesoverheersende, groene
natuur. Bovendien zijn de win
ters er lang en de dagen dan
kort". En Boonzaaijer vult aan:
„Logisch dat daar meer be
hoefte is aan lichte en vrolijke
kleuren. Nederlanders hebben
veel meer moeite om kleur te
bekennen. We geven ons niet
graag bloot, laten niet zo snel
zien wat we leuk vinden. De
Friezen en de Groningers on
derscheiden zich daar een
beetje in; die zijn van nature
geneigd wat meer met kleur te
durven. Zuid-Nederlanders
vallen daarentegen meer op
ornamenten, die hebben nog
altijd een beetje de Bourgondi
sche inslag".
Beiden kenmerken de Neder
lander echter als een onverval
ste individualist: weliswaar in
getogen in zijn smaak maar te
vens wat opstandig en eigen
wijs. Boonzaaijer: „De Neder
lander is altijd bereid tot ver
zet binnen kaders, experimen
teren zonder al te veel risico".
Van Tellingen: „Dat maakt ons
anders dan mensen in de ons
omringende landen. Zo zal
een Duitser eerder geneigd
zijn te kiezen voor statusbe
vestiging in zijn keuken door
luxe materialen of hoogglans
fronten toe te passen. Wij kun
Nu kleur de trend is, lijkt de.
witte keuken voorgoed passé.;
Boonzaaijer: „De witte keuken
blijft wel bestaan maar zal een
vertaling worden van de nieu
we ontwikkelingen; warme
roomkleuren dus. De nieuwe
keukenkleuren hebben volume
maar ook een zachte uitstra
ling. Kleuren worden steeds
meer gekoppeld aan thema's.
Kleuren die appelleren aan de
warme trendkleuren krijgen nu
namen ais terracotta, zee:
groen, gentle white en bohe-
mian blue. De kleur blauw
wordt dan gekoppeld aan het.
niet honkvast zijn, reizen en
zwerven. Het is dan ook geen
helder blauw, maar het ver
schoten blauw van onze spij
kerbroeken".
Kleur verbinden met een ge
voel. Het lijkt nieuw maar het
is in feite bewust maken dat
kleuren een sterke emotionele
waarde hebben. Van Tellingen:
„Kleuren hebben een associa
tieve kracht. Vaak verbind je
een kleur onbewust met im
pressies uit het verleden. Zo is
er nu een hang naar het cho
coladebruin uit de jaren zestig.
De veertigers en vijftigers van
nu herkennen het uit de hip-
pietijd en hebben misschien
zoiets van 'dat hoeft voor mij
niet nog een keer'. Er is echter
een jongere generatie die dat
gevoel niet kent. Voor hen is
het nieuw en ze staan er veel
vrijer tegenover. Je zult zien
dat onder invloed van de
jeugd zo'n kleur straks toch
ook weer door een breder pu
bliek geaccepteerd wordt".
De (natuur)kleuren zijn terug,
soms uitbundiger dan ooit. Tot
de trend van dit moment be
horen hagenoeg alle warme
kleuren: van bruin tot rood en
van blauw tot geel. Ook in
keukenland druppelt dat door;
veel lichte, vrolijke kleuren.
Daarnaast zijn ook de pastel
kleuren uit de jaren vijftig
weer in. Almat Keukens uit
Oisterwijk speelt daar uitste
kend op in en brengt een col
lectie keukens met maar liefst
170 kleuren. Voor elke smaak
wat wils dus.
Wie bepaalt eigenlijk welke
kleuren in zijn? Wordt mode
gedicteerd door enkelen en
worden trends ons eenvoudig
weg opgelegd? „Neen, dat is
absoluut niet het geval", zegt
Karei Boonzaaijer van Esenso,
een van Nederlands meest
vooraanstaande meubelont
werpers. „Het is veel meer een
wisselwerking tussen consu
ment en vormgever. Wij mani
puleren niet maar proberen
mensen zich behaaglijk te la
ten voelen. Als goed designer
heb je een antennegevoel ont
wikkeld om concreet te maken
wat er onderhuids leeft bij het
brede publiek. Het is altijd een
vertaling van ontwikkelingen
in de maatschappij. We leven
nu in een periode van econo
mische opbloei, van hectiek en
dynamiek. Dat alles vertaalt
zich in de vormgeving en sty
ling. Een trend komt voort uit
een collectief gevoel dat komt
bovendrijven. Het groeit een
bepaalde richting in en opeens
nen door de uniforme bouw
wijze in onze nieuwbouwwo
ningen vaak geen kant meer
op als het gaat om de plaats
bepaling van de keuken en on
derscheiden ons veel meer
door het kleurgebruik. Almat
is een Nederlands bedrijf dat
daar goed op inspeelt. Door
de vele kleuren kan een enorm
scala aan mogelijkheden en
combinaties aangeboden wor
den".