Zomerbollen voor maanden tuingenot Kid's C°fK|r Parket legt natuur in huis Warme natuurkleuren en pastels trend voor de keuken van 2000 Trend, kleine bonnen Olifant als toilet meer dan meubels k ij ke n FAAM/VLISSINGER Met de zomer in het vooruitzicht is het heerlijk om in de tuin te kunnen zitten en dan is er niets mooiers om te genieten van een kleurrijk schouwspel in de border. Zomerbollen zijn in opkomst; ze combineren prima met andere planten, ze zijn er in vele maten en kleuren en bovendien is de tuin eigenlijk niet compleet zonder deze trendy bloeiers. In de gezellige Kid's Corner op Woomnanifesta- tïe '98 kunnen (aanstaande) ouders van baby's en kleuters op zoek naar kindermeubeltjes, knuffels, kleding, beddengoed, verlichting, slaapzakjes en accessoires. Centraal is een kin derspeelplaats gesitueerd met professionele kinderopvang, zodat de ouders onbezorgd kun nen shoppen. Rondom de kinderspeelplaats zijn stands van verschillende afmeting ge plaatst die gezamenlijk de Kid's Corner vor men. Deze Kid's Corner krijgt een geheel eigen vrolijke uitstraling met een opvallende bouw en een eigen sfeer. Het zijn kant-en-klare stands, zodat er alle tijd is voor inrichting van de presentatie. Voor veel mensen gaat er nog steeds niets boven een goudeerlijke en oerdegelijke parketvloer. Ge maakt van speciaal geselecteerd kwaliteitshout vormt een parketvloer in vrijwel elke woning een natuurlijk sieraad om generaties lang op te lopen. En parketfans zullen het beamen: hoe langer de vloer ligt, en hoe doorleefder hij er uit ziet, des te mooier hij wordt. Massief parket Praktisch lamelparket ...vormgevers halen niet bewust de tijd terug... ...dan is er nieuwe prikkel nodig... ...denken over wat er in de keuken gebeurt... Ontwerpers Karei Boonzaaijer en Jan van Tellingen over kleur en emotie: De Nederlander is een individualist die van verzet binnen kaders houdt ...Nederlanders hebben meer moeite om kleur te bekennen... kleuren appelleren aan de trend van dat moment... Het interieur mag weer kleurrijk zijn. Na tuur en kleur zijn de trend. Voorbij is de tijd van het steriele wit. Ons snelle leeftempo, de dito communicatie cultuur, de 24-uurs economie, ze stuwen ons naar de onthaas- ting thuis../waar je heerlijk op jezelf bent, thuisgebleven'! Woensdag 4 maart 1998 15 Over het algemeen houden zomerbollen van een zonnige standplaats. U kunt ze in april en mei meteen op de plaats van bestemming in de border zetten of in potten planten. Zet in de volle grond de lage re soorten vooraan en de ho gere, zoals gladiolen, daarach ter. Over het algemeen worden de bollen twee maal zo diep ge plant als ze hoog zijn. Dahlia's en begonia's zijn een uitzon dering op deze regel, want zij worden zo diep geplant dat de knol net onder de oppervlakte zit. In potten kunt u de bollen en knollen zelfs al vóór april planten. U kunt ze dan tegen eventuele nachtvorst bescher men door de bollen af te dek ken met een jute zak of een oude lap. Het water kan dan ten alle tijde weglopen en de Plant ook eens een bijzondere zomerbot, zoals de ananas plant ofwel Eucomis bijvoor beeld. Plant er een paar voor een exclusief zomers effect. grond blijft niet te nat. Pot grond is voor zomerbollen het beste en is relatief licht van gewicht. Zet de bollen met de groeipunt naar boven en vul de pot met aarde tot net on der de rand. Zo is het ook ge makkelijk watergeven. Voor tuinbezitters die een zeer krap bemeten tuin hebben, is het natuurlijk een uitdaging om van een paar vierkante meter een kleurrijk schouw spel te maken. Natuurlijk voelen zomerbollen zich ook in een piepklein tuin tje thuis. Geluksklaver (Oxalis deppei) is de bekendste met zijn grap pig getekende blad en rozero de bloemen. Vooral in potten zijn geluksklaversoorten van ongeveer twintig centimeter hoog een succes. Heel trendy staat een groepje verschillende soorten zoals Oxalis triangularis met don- kerpaars blad en zachtroze bloemen en Oxalis regnelli met mosgroene blaadjes en witte bloemetjes, ook Mignon- dahlia's zijn ideaal voor een piepklein tuinkamertje. Ze kunnen een hoogte bereiken; van dertig tot vijftig centime ter. Mooi in langwerpige bakken. Vooral als u steeds de uitge bloeide bloemen wegknipt, zorgen ze voor maandenlange bloei. Andere soorten zijn bij voorbeeld Eucomis (ananas plant), Anemone de Caen, knolbegonia en roodsterretje. Ook in een kleine tuin bereikt u het mooiste effect met grote groepen. Het herhalen van de zelfde tint zorgt voor een extra sterke zomerse uitstraling Woonmanifestatie 98die van woensdag 4 vandaagtot en met zon dag H maart wordt gehouden in de Jaarbeurs Utrechtbiedt de bezoe ker meer dan meubels kijken. De hedendaagse consument wil geïnfor meerd worden, wil nieuwe trends zien en wil ook nog onderhouden wor den. Daarom is Woonmanifestatie het evenement voor de woonconsument. Want Woonmanifestatie inspireert, informeert en is een gezellig dagje uit. De bezoekers komen niet voor niets. Woonmanifestatie 98 heeft een aantal zeer in teressante publiekstrekkers in huis. Maar ook in onze omgeving bieden de interieur- leveranciers volop winkelplezier. Op deze pagina een handvol trends. Parket is de verzamelnaam voor allerlei soorten vloeren die zijn gefabriceerd van hard hout Traditioneel parket bestaat uit massieve hardhouten vloerde len van 6 tot 23 millimeter dik. Massief parket is bij aanschaf duurder dan zijn tegenhanger, het kant-en-klare lamelparket, dat uit verschillende (harde en zachte) houtlagen is opge bouwd. Er zijn drie soorten massief parket: strokenparket, mo zaïekparket en tapis. Stroken parket, de bekendste parket- soort, bestaat uit stroken van verschillende lengtes en 20 tot 23 millimeter dikte bij een standaardbreedte van 6 a 7 centimeter. Het is prima zelf te leggen, onder meer dankzij de messing- en groefverbinding van de delen. Mozaïekparket is samenge steld uit smalle houtstrookjes, die fabrieksmatig worden sa mengevoegd tot parkettegels van ca. 16 bij 16 centimeter. U kunt dit parket zelf leggen: op een betonnen vloer verlijmd, op een houten vloer moet u eerst een tussenvloer aan brengen. Tapis (eerder een benaming voor een manier van parket leggen) tenslotte bestaat uit losse massieve plankjes zon der messing en groef. De plankjes worden heel speels tegen elkaar gelegd en op de ondervloer gelijmd en gespijkerd. Zo ontstaat een geheel unie ke, vrijwel naadloze vloer, waarvan eventueel beschadig de deeltjes heel gemakkelijk zijn te vervangen. Het verdient aanbeveling tapis door de vakman te laten leg gen. Tapis moet overigens altijd op ■een tussenvloer worden ge legd, ongeacht of u een ste nen, betonnen of houten on dervloer hebt. Lamelparket is een niet-mas- sieve parketsoort. Het bestaat uit drie lagen: een circa 2-4 mm dikke hardhouten top laag, een tussenlaag van vu ren- of grenenhouten latjes die kruislings zijn verlijmd, en tenslotte een onderlaag, meestal van vurenhout. De la- meldelen zijn voorzien van messing en groef, en zijn ver krijgbaar in diverse afmetin gen. Lamelparket kan op elke vlak ke en droge ondervloer zwe vend in stroken en in blok vorm worden gelegd. In de meeste gevallen is het schu ren en lakken van een lamel- parketvloer niet meer nodig, omdat de delen in de fabriek al enkele slijtvaste lagen krij gen "toegediend". U kiest een parketvloer op kwaliteit, houtsoort en kleur. Er zijn in totaal zo'n dertig houtsoorten, lichte en donke re, harde en zachte, die voor de fabricage van parket wor den gebruikt. Elke houtsoort heeft z'n speci fieke eigenschappen en uitst raling. Lichte houtsoorten zijn erg populair, omdat ze de ruimte groter doen lijken. Geliefde lichte houtsoorten zijn essen, eiken, beuken (soms met een diepwarme gloed als gevolg van een am- moniakdamp-behandeling) en het wat minder harde iepen en kastanje. Bij de donkere houtsoorten zien we op dit moment veel teak, maple, kambala, mer- ba u, basra locus, jarrah en wengé. Een donkere parketvloer geeft de ruimte een statige en ro mantische uitstraling, maar kan ook heel speels worden gecombineerd met lichte houtsoorten. Er zijn parketsoorten die ge maakt worden van duurzaam tropisch hardhout. Het is daarom goed om te we ten dat veel fabrikanten hun hout laten produceren in spe ciale productie-bossen of deelnemen aan speciale her bebossingsprojecten, waarbij voor elke gevelde boom een nieuwe wordt geplant. Het onverantwoord kappen van bomen in het toch al zo bedreigde tropische regen- woud wordt hiermee voorko men. Bemerk tenslotte dat een par ketvloer in aanschaf vaak wel wat duurder is dan andere vloerbedekking, maar dat de ze bij juist onderhoud veei langer meegaat dan die ande re vloerbedekking. Parket is dus ook daardoor vriendelijk voor het milieu. En met recht een investering voor het leven te noemen. Foto R. vd Burg Steeds meer klein blijvende bomen worden op de markt gebracht. Zelfs voor de klein ste voortuin zijn soorten be schikbaar die onmiskenbaar het karakter van een boom hebben. Er zijn ook boompjes die geschikt zijn om in ruime bakken of potten te planten. Met deze trend wordt voorko men dat bomen te groot wor den en na zo'n jaar of tien moeten worden omgehakt. De Catalpa bignonioides 'Nana is een boomsoort die eigenlijk alles heeft wat je verlangt: Mooi, opvallend blad, prachti ge bloempluimen met exo tisch aandoende witte bloe men, geel paars getekend, en opvallende vruchten: Lange peulen, waaraan hij zijn En gelse naam 'Indian Bean Tree' te danken heeft. 'Nana' is op hoogstam geënt en heeft een gedrongen groeiend, klein rond kroontje, met dicht op een zittend, donkergroen blad. Heel goed toe te passen in tui nen met strakke vormen. Ook het toilet is aan mode onderhevig. Ze zijn er in alle vormen en kleuren, zoals de op deze foto afgebeelde olifant die uit een serie 'beestachtig sanitair' afkomstig is en die leverbaar is met kunstzinnige decors. zie je de signalen: overal door breken. Wij geven slechts een vorm aan dat gevoel. De per fecte balans bereik je dan ook als het publiek het gevoel krijgt dat het uit henzelf voort- Karei Boonzaaijer vormt met (interieur) architect Jan van Tellingen en Marketingstra- teeg Angélique van Ass, de stuwende kracht achter Esen- so. Ze ontwikkelen strategi sche concepten voor de indus trie^ ontwerpen gebouwen, richten beurzen in en geven vorm aan producten. De Zeis- tenaren mogen onder meer meubelfabrikanten Castelijn en Gelderland, de RAI (Huis- houd- en Huis Interieur beurs), ABN AMRO Wereld Tennistoernooi en Inventum tot hun opdrachtgevers reke nen. Met hun jarenlange ervaring op gebied van binnenhuisar chitectuur en meubeldesign valt hen vooral op dat de con sument zeer mondig is gewor den. Hij weet wat hij wil en daar moet de ontwerper reke ning mee houden. „Dus eerst voorzichtig aftasten of het wel aanslaat", zo schetst Jan van Tellingen de benadering. „Wengé steekt weer mondjes maat de kop op in meubelen. Niets nieuws, dat kennen we al uit de jaren vijftig. Maar nu is het net even anders van kleur en structuur. Kijk naar de gele keuken die nu een trend is. Pasgeleden ontdekte ik die kleur onder de tweede verf laag van mijn keuken uit de ja ren dertig. Vormgevers halen niet bewust die tijd terug. Men wil een gevoel van geborgen heid en warmte creëren en daar past zo'n kleur bij. Die kleuren worden voorzichtig gebracht omdat produceren ri sico's inhoudt. Druppelt zo'n ontwikkeling door naar een breder publiek; accepteert de consument het dus, dan pas kan er een trend uit ontstaan". Boonzaaijer: „Wie het goed doet en dus de juist voelho rens heeft, weet dat de consu ment daar allang mee bezig is. Die krijgt dan dat herkennings- gevoel, alsof het uit hemzelf voortkomt. Het is een kwestie van het signaal op het juiste blauwgroen. Deze kleuren ko men terug in de keuken, ech ter in een wat bezadigde vorm. Van Tellingen: „Dat komt allereerst door het duur zame gebruikskarakter van de keuken. De keuken wordt wel iswaar meer modegevoelig met dynamischere vormen en warmere kleuren, maar je ver vangt een keuken niet iedere vijf jaar. Dan is het juist een uitdaging met rustige kleur- eenvoudig overgespoten kun nen worden. Daarmee wordt snel en tegen relatief lage kos ten een totaal andere keuken gerealiseerd". Nu is de Nederlander in tegen stelling tot de Zuid-Europeaan niet gekend om zijn uitbundi ge smaak. Wellicht een over- len. Kies voor producten die een kleur van zichzelf hebben zoals steen, roestvrij staal en hout. Daardoor creëer je rust en harmonie in dé keuken. In gehouden kracht noem ik dat. We denken na over wat er in een keuken gebeurt; vanuit de ratio komt de invulling. Een keuken moet een lange tijd mee. Het is een werkplek waar veel gebeurt. Vaak moet er met kunstlicht gewerkt wor- moment oppikken. De markt raakt op een gegeven moment verzadigd. Kijk naar het witte interieur. Dan is er een nieuwe prikkel nodig. Iemand moet de zaak verstoren. Dat signaal wordt in het begin door slechts een kleine groep opge pikt maar gaandeweg zie je zo'n ontwikke ling dan in de breedte door groeien. House muziek, de Memphis designstijl, het Back-to-the- Fifties design van Alessi, al lemaal recente voorbeelden van geslaagde trends. Nu ko men de kleu ren uit mijn jeugd terug in het interieur". Naast de trendkleur geel en de pastelkleuren zijn ijscokleu- ren als vanille, pistachegroen, citroengeel, perzik en abri koos in op komst. Verder zonnige, le vendige kleu ren uit de na tuur zoals he melsblauw, terrarood en stellingen een behaaglijke sfeer te scheppen en toch de nodige prikkels te geven. Fa brikanten spelen overigens steeds meer in op het feit dat een keuken niet meer een le ven lang meegaat. Almat Keu kens heeft een aantal deur fronten in haar collectie die blijfsel van onze Calvinistische inslag: spaarzaamheid en in getogenheid. Volgens Boon zaaijer werkt dat door in onze schoonheidsnormen. „Neder landse ontwerpers zullen vaak uitgaan van rustige basiskieu- ren in de keuken, dit in combi natie met eigentijdse materia IéöéP Karei Boonzaaijer (staand) en Jan van Tellingen in gesprek over de kleursamenstelling van een nieuwe Almat keuken. Let op het trendy roomwit met een houtaccent. Foto Almat Keukens den. Kleur en iicht zijn van in vloed op de dingen die je er doet. zo wordt vlees op een rode plank of onder rood kunstlicht zeer onsmakelijk". Kleur wordt sterk beïnvloed door licht. Warm licht zal de kleur van de keuken anders beïnvloeden dan koud, blau wig licht Ook de structuur van het mate riaal werkt door op de kieurbeleving. Van Tellingen: „Kieurdes- kundigen bij grote verffa- brikanten we ten dat drom mels goed. Op dit mo ment worden de poeder- kleuren, dit zijn niet re flecterende maar juist licht absorbe rende kleu ren, een trend. Sterk, door een duurzame coating maar de uitstraling is toch poe derachtig. De ze kleuren krijgen daar door een ge heel andere gevoelswaar de; ze worden veel zachter en als het ware voelbaar". Van Tellingen vindt dat geken de designers als de Italianen zich gemakkelijker verliezen in het uiterlijk ten opzichte van de veel nuchterdere Hollan ders. „Italianen zijn over het algemeen wat ijdeler, meer op het uiterlijk gericht. Ten faveur van de vormgeving worden concessies gedaan aan de functionaliteit. Noord-Europe anen uiten zich juist vaak so berder en functioneler. Toch zijn Scandinaviërs soms uit bundig in kun kleurstellingen; ze gebruiken veel rood, blauw en groen in hun huizen. Mis schien ter compensatie van de allesoverheersende, groene natuur. Bovendien zijn de win ters er lang en de dagen dan kort". En Boonzaaijer vult aan: „Logisch dat daar meer be hoefte is aan lichte en vrolijke kleuren. Nederlanders hebben veel meer moeite om kleur te bekennen. We geven ons niet graag bloot, laten niet zo snel zien wat we leuk vinden. De Friezen en de Groningers on derscheiden zich daar een beetje in; die zijn van nature geneigd wat meer met kleur te durven. Zuid-Nederlanders vallen daarentegen meer op ornamenten, die hebben nog altijd een beetje de Bourgondi sche inslag". Beiden kenmerken de Neder lander echter als een onverval ste individualist: weliswaar in getogen in zijn smaak maar te vens wat opstandig en eigen wijs. Boonzaaijer: „De Neder lander is altijd bereid tot ver zet binnen kaders, experimen teren zonder al te veel risico". Van Tellingen: „Dat maakt ons anders dan mensen in de ons omringende landen. Zo zal een Duitser eerder geneigd zijn te kiezen voor statusbe vestiging in zijn keuken door luxe materialen of hoogglans fronten toe te passen. Wij kun Nu kleur de trend is, lijkt de. witte keuken voorgoed passé.; Boonzaaijer: „De witte keuken blijft wel bestaan maar zal een vertaling worden van de nieu we ontwikkelingen; warme roomkleuren dus. De nieuwe keukenkleuren hebben volume maar ook een zachte uitstra ling. Kleuren worden steeds meer gekoppeld aan thema's. Kleuren die appelleren aan de warme trendkleuren krijgen nu namen ais terracotta, zee: groen, gentle white en bohe- mian blue. De kleur blauw wordt dan gekoppeld aan het. niet honkvast zijn, reizen en zwerven. Het is dan ook geen helder blauw, maar het ver schoten blauw van onze spij kerbroeken". Kleur verbinden met een ge voel. Het lijkt nieuw maar het is in feite bewust maken dat kleuren een sterke emotionele waarde hebben. Van Tellingen: „Kleuren hebben een associa tieve kracht. Vaak verbind je een kleur onbewust met im pressies uit het verleden. Zo is er nu een hang naar het cho coladebruin uit de jaren zestig. De veertigers en vijftigers van nu herkennen het uit de hip- pietijd en hebben misschien zoiets van 'dat hoeft voor mij niet nog een keer'. Er is echter een jongere generatie die dat gevoel niet kent. Voor hen is het nieuw en ze staan er veel vrijer tegenover. Je zult zien dat onder invloed van de jeugd zo'n kleur straks toch ook weer door een breder pu bliek geaccepteerd wordt". De (natuur)kleuren zijn terug, soms uitbundiger dan ooit. Tot de trend van dit moment be horen hagenoeg alle warme kleuren: van bruin tot rood en van blauw tot geel. Ook in keukenland druppelt dat door; veel lichte, vrolijke kleuren. Daarnaast zijn ook de pastel kleuren uit de jaren vijftig weer in. Almat Keukens uit Oisterwijk speelt daar uitste kend op in en brengt een col lectie keukens met maar liefst 170 kleuren. Voor elke smaak wat wils dus. Wie bepaalt eigenlijk welke kleuren in zijn? Wordt mode gedicteerd door enkelen en worden trends ons eenvoudig weg opgelegd? „Neen, dat is absoluut niet het geval", zegt Karei Boonzaaijer van Esenso, een van Nederlands meest vooraanstaande meubelont werpers. „Het is veel meer een wisselwerking tussen consu ment en vormgever. Wij mani puleren niet maar proberen mensen zich behaaglijk te la ten voelen. Als goed designer heb je een antennegevoel ont wikkeld om concreet te maken wat er onderhuids leeft bij het brede publiek. Het is altijd een vertaling van ontwikkelingen in de maatschappij. We leven nu in een periode van econo mische opbloei, van hectiek en dynamiek. Dat alles vertaalt zich in de vormgeving en sty ling. Een trend komt voort uit een collectief gevoel dat komt bovendrijven. Het groeit een bepaalde richting in en opeens nen door de uniforme bouw wijze in onze nieuwbouwwo ningen vaak geen kant meer op als het gaat om de plaats bepaling van de keuken en on derscheiden ons veel meer door het kleurgebruik. Almat is een Nederlands bedrijf dat daar goed op inspeelt. Door de vele kleuren kan een enorm scala aan mogelijkheden en combinaties aangeboden wor den".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 15