GEMEENTE MIDDELBURG Plannen Elzenlaan aangepast S3? Verkiezing: niet voor raad, wel voor waterschap WOZ-beschikkingen en bezwarenafhandeling Politiespreekuur in WOP's Wijkbeheer en politie gaan samenwerken Landelijk deskundigen met elkaar in debat over Middelburg Tien projecten: een strategie voor de toekomst van Middelburg uw "Kunst binnenste Buiten" Collecten Kwijtschelding belastingen Alemanstraat Rooien Cultuurnota ter inzage Week 9 MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830 industrieterreinen schouwburg infrastructuur binnenstad stadskantoor stationsgebied scholen culturele infrastructuur zwembad Kwaliteitsatlas voor de Toekomst, Middelburg 2030 Woensdag 25 februari 1998 FAAM/VLISSINGER Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur, donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. 5H >sv y I Hl 18 N s 1 "TaMtje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, ge handicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maandag tussen 8.45 en 9.30 uur worden besteld. U kunt hiervoor bellen met nummer 0118-638570. Het bezorgen ge beurt ook op deze dag. Menu vcm 2 lol en niet 8 maart Maandag Hamburger in pikante toma tensaus, gebakken aardappelen Dinsdag Gehaktballen, crème spinazie, aardappelen Woensdag Runderlapje, rode kool. aard appelen Donderdag Kip, aardappelen, groente Vrijdag Visfilet, gemengde groenten. aardappelen Zaterdag Bami goreng met kipsateh Zondag Wat de pot schaft In Middelburg zijn op woensdag 4 maart geen verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad. Omdat hier een herindeling is uitgevoerd zijn de verkiezingen al eind 1996 ge houden. Toch kunt u op die dag wel gebruik maken van uw stemrecht, want er zijn wél verkiezingen voor het nieuwe bestuur van waterschap Zeeuwse Eilanden. Het waterschap zorgt voor degelijke waterkeringen, gezond oppervlakte water, het juiste peil in de sloot, de zuivering van afvalwater en voor goed begaanbare en veilige platle- landswegen. Dit takenpakket voert het water schap uit voor iedereen die belang heeft bij dit werk ofwel voor alle inwoners. Diezelfde belanghebben den betalen het waterschap belas ting en diezelfde belanghebbenden hebben ook het recht het water schapsbestuur te kiezen. Heeft u vragen over de verkiezin gen of heeft u de verkiezingskrant eind februari nog niet ontvangen, bel dan met de afdeling Communi catie van het waterschap: (0113) 241209. Veel belanghebbenden hebben in middels van de gemeente een be schikking ontvangen met de waarde van hun onroerende zaak met peil datum 1 januari 1995 (bijvoorbeeld van de woning, garage, kantoor of winkel). Binnenkort worden WOZ-beschik- kingen verzonden aan degenen waarvan dc taxatie van hun onroe rende zaak in 1997 nog niet was uitgevoerd. Deze belanghebbenden kunnen na het ontvangen daarvan een taxatieverslag aanvragen. Tegen de vastgestelde waarde kan een be zwaarschrift worden ingediend. De behandeling van de bezwaar schriften heeft forse vertraging op gelopen. Eén van de oorzaken is het hoge aantal bezwaarschriften dat bij de gemeente is binnengekomen. De gemeente betreurt de trage afwikke ling van de bezwaarschriften en zal er alles aan doen om de afdoening zo spoedig mogelijk af te handelen. Eind februari start de afhandeling van de bezwaarschriften en deze loopt door tot juli 1998. Vanaf dat moment zullen de panden worden bezocht door taxateurs van het taxatiebureau. U zult van te vo ren schriftelijk op de hoogte wor den gebracht van het bezoek van de taxateur (de eerste aankondigingen zijn reeds verstuurd). Nadat het taxatiebureau een advies heeft uit gebracht zal de gemeente uitspraak doen op uw bezwaarschrift. Indien deze uitspraak een verlaging van de WOZ-waarde inhoudt zal de gemeente Middelburg de aanslag Onroerende-zaakbelastingen ver minderen en u hiervan schriftelijk in kennis stellen. De rijksbelastingdienst heeft de wijze van afhandelen van aanslagen in het kader van de inkomsten- en vermogensbelasting nog in beraad. Het is dan ook raadzaam als volgt te handelen: De aangifte tijdig inleveren en als waarde voor het huurwaardeforfait de nu vastgestelde WOZ-waarde opgeven. Op de aangifte aangeven dal er bezwaar is ingediend tegen de vastgestelde WOZ-waarde. Zodra er uitspraak is gedaan door de gemeente een kopie van de uit spraak naar de Belastingdienst stu ren met het verzoek de aanslag te herzien. Degenen die na 1 januari 1997 ei genaar of gebruiker zijn geworden van een onroerende zaak kunnen een WOZ-beschikking op verzoek aanvragen. Dit verzoek dient schriftelijk te worden ingediend. Mondelinge verzoeken om taxaties worden niet in behandeling geno men vanwege privacyredenen. Voor vragen kunt u bellen met dc medewerkers van de afdeling belas tingen 0118 - 675479 675475 675474. Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instellingen toestem ming verleend om in de komende periode een huis-aan-huis-collecte te houden: Leger des Heils van 23 februari tot en met 7 maart; Nationaal Jeugdfonds van 9 maart tot en met 14 maart; Nationaal Reumafonds van 16 tot en met 21 maart; Simavi van 23 tot en met 28 maart. De gecombineerde aanslag van het Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft u inmiddels ontvangen. De gecombineerde aanslag voor de gemeentelijke belastingen 1998 kunt u verwachten rond eind maart. Ook dit jaar kunt u voor de aanslagen van beide instanties kwijtschelding aanvragen op één formulier. Denkt u in aanmerking te komen voor kwijtschelding, levert u dan nu al zo'n formulier in, ook al heeft u de aanslagen voor gemeentelijke belasting nog niet ontvangen. Die gegevens worden dan automatisch voor u verwerkt. Indien u in 1997 kwijtschelding heeft gekregen (geheel of gedeeltelijk) voor de gemeentelijke belastingen krijgt u het formulier voor 1998 thuis gezonden. Heeft u in 1997 geen kwijtschelding ontvangen (geen verzoek ingediend of niet in aanmerking gekomen) kunt u de formulieren ophalen bij de sectie Communicatie, de sociale dienst en de afdeling Financiële Zaken. Hoe sneller dc "verzoeken om kwijtschelding" binnen zijn, des te sneller kunnen deze worden verwerkt. Voor eventuele betalingsregelingen is dan ook meer tijd beschikbaar. V.l.n.r.: André cle Visser. Ben van Veelen, John de Koning, wethouder Van Dijk. Paul van Piel, Hans van der Werjf. Foto: Anda van Riet Op vrijdag 13 februari heeft me vrouw J.C. van Dijk-Sturm, wet houder van Middelburg van o.a. Welzijnszaken, in het wijkonder- steuningspunt Dauwendaele (win kelcentrum Dauwendaele Vrijland straat 51) het startsein gegeven voor een uniek samenwerkingsproject tussen wijkbeheer en politie: een politiespreekuur in de Middelburg se wijken. Met ingang van 16 fe bruari gaat het spreekuur in de wij ken als volgt van start: 1. wijkondersteuningspunt Zuid (Zuiderbaken), maandag van 10.00 tot 12.00 uur; eerst verant woordelijke de heer De Koning; 2. wijkondersteuningspunt West (Arnelaan). dinsdag van 13.00 tot 15.00 uur; eerst verantwoor delijke de heer Van der Werf; 3. wijkondersteuningspunt Nieuw Middelburg (Van Epenpark), woensdag van 10.00 lot 12.00 uur; eerst verantwoordelijke de heer Van Riel/mevrouw Van Burgeier: 4. wijkondersteuningspunt Dau wendaele (ontmoetingscentrum Dauwendaele), donderdag van 14.00 tot 16.00 uur; eerst verant woordelijke de heer Van Veelen; 5. wijkondersteuningspunt Arne- muidèn (politiebureau Koren- bloetnlaan). 'vrijdag van 14.00 lol 17.00 uur: eerstverantwoor delijke de heer De Visser. Het leggen van structurele contac ten door de politie in de wijk. is een zaak waarover al enige tijd tussen gemeente en politic overleg wordt gevoerd. De politiespreekuren vormen een eerste aanzet om bewoners van de wijken in contact te brengen met de politie. Tijdens de spreekuren kunnen bij voorbeeld eenvoudige aangiften in concept worden opgenomen; de po litie heeft de beschikking over een ruimte waar gesprekken met wijk bewoners kunnen plaatsvinden. Een belangrijk doel van het spreekuur is hel uitwisselen van informatie, als aanzet tot een geïntegreerde aanpak van vraagstukken in de wijk. oktober 1996 heelï de raad al een voorbereidingsbesluit genomen voor nieuwbouw op hel perceel ge legen tussen de Elzenlaan en de Beukenlaan. Een meerderheid van de raad kon zich echte niet verenigen met het toenmalig gepresenteerde bouw plan dat betrekking had op 12 wo ningen. De raad heeft nu een bouw plan goedgekeurd dal uitgaat van 8 woningen verdeeld in twee typen. Naar aanleiding van de behandeling van het bouwplan Elzenlaan in de raadscommissie van maart is het bouwplan enigszins aangepast. De woningen aan de Beukenlaan wor den circa 2 nieter van de stoep ge plaatst om tegemoet te komen aan de wens van de huidige omwonen den. Ze krijgen zo een voortuintje waardoor er meer ruimte en privacy ontstaat in de Beukenlaan. Daarnaast zullen, indien mogelijk, de bomen aan de Beukenlaan wor den gespaard. Mocht de uitvoering van dit bouwplan het rooien van (enkele) bomen met zich meebren gen, dan zal de Woningbouwvereni ging een aantal nieuwe bomen planten. Er blijft ook een bruikbaar gedeelte van het groen bestaan. Daarmee wordt rekening gehouden met de wens van omwonenden om een ge deelte van het terrein te behouden als groenvoorziening, inclusief bij behorende speelwerktuigen. De parkeerproblematiek rond dit perceel is ook bij dit hernieuwde plan punt van aandacht geweest. Dit heeft onder andere geresulteerd in een toezegging van de scholen gemeenschap aan de Elzenlaan (CSW) om dc mogelijkheid te creë ren voor de aanleg van 16 parkeer plaatsen op het CSW-terrein. Naast de mogelijkheid om beide woningtypen te voorzien van een aangebouwde garage, kan er bij el ke woning geparkeerd worden op "eigen erf'. Hierdoor wordt de. vanwege het bouwplan ontstane parkeerdruk in elk geval gecompen seerd. Tenslotte omvat dit bouw plan extra parkeerplaatsen naast de huidige autoboxen aan de Espen laan. Al deze parkeermogelijkheden zullen de parkeerproblematiek rond dit perceel terugdringen. Het plan moet nog definitief wor den goedgekeurd door de wel standscommissie. Het is begrijpelijk dat omwonenden moeite hebben met het bebouwen van een grasveld dat al zo lang het uitzicht heeft bepaald. Daarom is er veel overleg geweest, hetgeen leid de tot de volgende aanpassingen: minder woningen (eerste plan ging uil van 30 woningen); behoud van een gedeelte van de groenvoorziening; extra parkeerplaatsen: 16 op ter rein CSW. 14 op perceel zelf; parkeren op eigen erf; behoud aantal bomen (er worden in totaal 12 bomen gerooid op het hele terrein. Herplantplicht voor totaal lObomen); afstand van de huizen tot het trot toir aan de Beukenlaan is ver groot tot 2 meter. Op 2 maart wordt begonnen met onderhoudswerk aan de bestrating van een gedeelte van de F.G. Alemanstraat. Aan de inrichting van de straat wordt niets gewijzigd. Het betreft het gedeelte tussen het fietspad langs de Schroeweg en de eigenlijke Alemansstraat. Onder dc bestrating van de rijbaan wordt een puinfundering aangebracht. De werken zullen ongeveer drie weken in beslag nemen. Voor de uitvoe ring van de werkzaamheden zal de straat voor het verkeer moeten worden afgesloten. In het algemeen is voor het rooien van bomen een vergunning nodig. Deze vergunning is niet nodig voor populieren en wilgen langs wegen, vruchtbo men. kweekgoed en uitdunning van groenvoorzieningen en een boom met een stamdiameter van maximaal 25 cm (genieten op 1.30 m boven hel maaiveld, maximaal 3 bomen per locatie). Een aanvraag is ontvangen voor: 4 haagbeuken en 1 conifeer aan de Europalaan I lijsterbes aan de Amelaan 3 populieren aan de Trompstraat 1 populier aan de Van Heemskerckstraat 8 populieren en 1 es aan de Poelendaelcweg 2 populieren aan de Ruylerstraat 1 berk. 1 els en 1 ceder aan de Oosterscheldcstraat Voor informatie kunt u terecht bij de heer H. ten Klooster van de afdeling Groenbeheer. 01 18-675312. Foto: Anda van Riet Op 11 februari sloeg wethouder R Bruinooge de eerste paal voor nieuwbouw aan de Elzenlaan. In Supervisor Riek Bakker gaat op 3 maart debattereifi met collega- deskundigen. Foto: Anda van Riet Op dinsdag 3 maart komen tien top-deskundigen, waaronder profes sor Riek Bakker, naar Middelburg om met elkaar te debatteren over de toekomst van onze stad en omgeving. Deze "expert-meeting" wordt begeleid door Leen Verbeek en Hilde Blank van bureau BVR, liet bu reau dat onder supervisie van Riek Bakker de toekomstvisie voor Mid delburg ontwikkelt. Belangstellenden kunnen dit debat bijwonen: het wordt gehouden vanaf 14.00 uur in de aula van de Zeeuwse bbliotheek. Er is plaats voor 150 personen; komt u op tijd want vol is vol! Voor al le duidelijkheid: het is deze keer niet de bedoeling dat het publiek deel neemt aan de discussie. Onder enig voorbehoud ziet de lijst van deelnemers aan dit debat er als volgt uit: Prof. Riek Bakker, hoogleraar stedenbouw Technische Univer siteit Eindhoven en directeur BVR; Ir. Ron van Genderen, sleden- bouwkundige BGSV, bureau voor stedenbouw; Kalrien Prak, ontwerpbureau Kaap 3 Drs. Karin Swart of Steven Ho- des, adviseur Lagroup, Leisure Arts Consulting; Ing. Dirk Kuijper, adviseur ver keer en vervoer Goudappel Coffeng; Drs. Renee Schoonbeek adviseur ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting De Lijn: Dr. Henk Mcurs, adviseur mobi liteit. economie, ruimtelijke plan ning, communicatie en marketing directeur MuConsult; Ir. Wilfried van Winden, architect en voorzitter welstandscommis sie Middelburg. Drs. Piet Driest, adviseur Neder lands Instituut Zorg en Welzijn (NIZW) De opdracht voor BVR bestaat uil drie delen: de ontwikkelingsvisie voor de hele stad. die "Kwaliteitsat las voor de Toekomst, Middelburg 2030" heet, de toekomst van het Stationsgebied en de ontwikkeling van het gebied De Mortiere. Uil de lijst deskundigen kunt u op maken dat het daarbij niet alleen om een stedenbouwkundige visie zal gaan. Ook zakén als vergrijzing, sociale problematiek en de rol van Middel burg tot in Europees verband zullen een onderdeel van de visie moeten zijn. Ook geldt het uitgangspunt dal ambtenaren, inwoners, bedrijven, politiek en instanties in een vroeg stadium kunnen meepraten over de toekomst. Inmiddels zijn er daarom vorige week zes gespreksbijeenkomsten gehouden in het stadhuis onder lei ding van Leen Verbeek van het bu reau BVR. Aan de hand van een aantal stellingen heeft hij een dis cussie uitgelokt, waarbij duidelijk moet worden wat er leeft bij de Middelburgers. Met deze gegevens kan een analyse worden gemaakt, die leidt naar verschillende scena- Deze zullen worden gepresenteerd in een tweede ronde van openbare bijeenkomsten. Uiteindelijk leidt dit naar eindadvies waarover een derde ronde bijeenkomsten gehou den zal worden. De verslagen van deze bijeenkom sten zijn binnenkort verkrijgbaar. Volgende week kunt u daarover be richt verwachten op deze pagina. Heeft u vragen: u vindt de mensen van bureau BVR voorlopig nog bij de dienst Stadsontwikkeling, Vlis- singsestraat 21, telefoon 675207 tussen 10.00 en 12.00 uur. Half maart betrekt BVR een eigen kan toorruimte in Middelburg. De concept-nota "Kunst binnenste Buiten" is een evaluatie van het beel dend kunstbeleid in Middelburg en geeft tevens een visie over de toekomst van dit beleid. Op de inhoud van deze concept-nota kan tot uiterlijk 6 maart gereageerd worden waarna de inspraakreacties zullen worden behandeld in het college van burgemeester en wethouders. Het is de bedoeling dal de definitieve nota op 15 april a.s. behandeld wordt in de raadscommissie Sociale Zaken, Economische Zaken en Cultuur (SEC). Op de vergadering van de raadscommissie kan worden ingesproken, u kunt hiervoor een afspraak maken ml de secretaresse van de commissie,. mevrouw J.P. de Nooyer, lel. 675531 De concept-nota ligt ter inzage bij de gemeentelijke sectie Communicatie Stadhuisstraat 2. Indien gewenst kan de concept-nota worden toegezonden. Hiervoor kunt u telefonisch contact opnemen met mevrouw T. Schaap van dc gemeentelijke sectie Welzijn tel. 675679. Belangstellenden kunnen aanwezig zijn bij het "deskundigen-debat" op 3 maart om 14.00 uur in de Zeeuwse bibliotheek. Foto: Bibliotheek.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 5