Impuls aan Mortierepolder EENTE MIDDELBURG Geregistreerd partnerschap Verkeersafsluitingen Markt op de schop Werkzaamheden Korte Noordstraat r~ Gemeente ook 's avonds open Raadscommissies in januari Uitbaggeren waterpartijen park Toorenvliedt Arbeidsvoorziening Zeeland kiest voor Middelburg Week 3 MAXIMAAL TEXT VANAF PAG. 830 Hoe komt het geregistreerd partner schap tot stand Rechten en plichten Wanneer eindigt het ge registreerd partnerschap Tafeltje Dekje Woensdag 14 januari 1998 FAAM/VLISSINGER 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, iedere werkdag open van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur, donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Het nieuwe Praktijkcentrum van Arbeidsvoorziening Zeeland zal ge bouwd worden aan de Ravensteijnweg in de Mortierepolder te Middel burg. Dit heeft mevrouw S.B. Verburg, regionaal directeur van Ar beidsvoorziening Zeeland, op 7 januari jl. tijdens een persconferentie in het Middelburgse stadhuis bekend gemaakt. De Mortierepolder is een nieuw te ontwikkelen gebied, gunstig gelegen aan de oostkant van de stad, goed ontsloten aan de A58 en uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Op vrijdag 9 januari hebben wethouders M.L. Strous en P. Castenmiller van de Vereniging Ondernemers Middelburg samen de laat ste leilinde op de Middelburgse Markt verwijderd. Alle bomen zijn vorige week verwijderd voor een herinrichting van het plein. De bomen worden elders in de stad herplant. Na de officiële handelingen werden in het stadhuis handtekeningen geplaatst onder een convenantdat vorm geeft aan de samenwerking tussen de gemeente Middelburg en de vereniging Ondernemers Middelburg. 60 Personeelsleden Het nieuwe Praktijkcentrum zal plaats bieden aan 250 cursisten en ongeveer 60 personeelsleden. Mo menteel werkt het personeel op lo caties in Goes en Middelburg. Na de bouw zullen zij verhuizen naar het nieuwe pand. In het nieuwe centrum zullen uitgebreidere voor- zieninen aangeboden worden en er De gemeente Middelburg is op 5 januari gestart met het uitbaggeren van de waterpartijen in park Toor- envliedt. De waterpartijen zijn zo danig dichtgeslibd dat deze werk zaamheden voor het verbeteren van de waterkwaliteit noodzakelijk zijn. zal een uitbreiding van personeel nodig zijn. De bouw van het cen trum gaat na de zomer van start. Verwacht wordt dat hel in 1999 ge reed zal zijn. In totaal werden acht locaties aan een onderzoek onderworpen, vier in Middelburg en vier in Goes. Met name de aanwezigheid van het ROC Zeeland, de aantrekkelijke grondprijs, de goede uitstraling van de Mortierepolder en de mogelijk heid tot uitbreiding gaven de door slag om het centrum in Middelburg te bouwen. Zonnige toekomst Wat mevrouw Verburg zeer aan spreekt is de kwaliteit van het ter rein. Er hoeven geen veranderingen te worden aangebracht in de be stemmingsplannen en Arbeidsvoor ziening Zeeland krijgt niet te ma ken met tijdrovende procedures. Wat de mogelijkheid tot uitbreiding betreft, ziet Verburg de toekomst zonnig in. Ze verwacht dat er over een aantal jaren meer cursisten zul len zijn en dat het aanbod van de cursussen toeneemt. De grootte van het terrein biedt de mogelijkheid om een stuk aan het centrum te bouwen. Verburg denkt dat de vestiging van hel Praktijkcentrum een aantrek kende uitstraling zal hebben op an dere bedrijven die zich in de Mor- t ierepolder willen vestigen. De meerwaarde die het centrum aan deze bedrijven kan bieden is vers opgeleide medewerkers. Bovendien kan het personeel van die bedrijven dichtbij huis bij- en omgeschoold worden. Oefenfirma In het centrum wordt scholing op maat geboden. Hierdoor neemt de kans op werk enorm toe. Volgens Verburg vindt het merendeel na het voltooien van de opleiding snel passend werk. In de oefenfirma, nu nog in Goes gevestigd, leert men werkenderwijs te werken in een bedrijf. Het is te beschouwen als een 'fake'bedrijf waar men te maken krijgt met alle facetten uit hel bedrijfsleven. Ook het leren van sociale vaardigheden komt uitgebreid aan de orde. Ver- De werkzaamheden zullen naar schatting 6 weken duren. Er is gekozen om met behulp van een kleine zuiger te baggeren zodat er geen schade aan de paden of het gras zal ontstaan. De bagger wordt m.b.v. een leiding naar hel depot wi m burg verwacht dat er in het nieuwe gebouw ook plaats zal zijn vooreen technische oefenfirma. De vraag naar goed opgeleid technisch perso neel is namelijk enorm groot in Zeeland. In het gebouw zullen de technische opleidingen, de zakelijke dienstver lening en de oefenfirma gehuisvest worden. Tevens zullen allerlei trai ningen gegeven worden, kan perso neel van bedrijven worden om- en bijgeschoold en mensen kunnen er gekeurd worden. Kortom: een com pleet pakket en optimale scholing. Dat hel met Arbeidsvoorziening Zeeland erg goed gaat blijkt niet al leen uit het feit dat er een prachtig nieuw gebouw neergezet wordt in de Mortierepolder. Mevrouw Ver burg vertelde dat'er momenteel an derhalf; keer zoveel productie is dan vier jaar geleden. Hel gaat dan ook erg goed met de arbeidsmarkt in Zeeland. Enorme impuls Burgemeester mr. L.H.B. Spahr van der Hoek is erg blij dat uiteindelijk voor een locatie in Middelburg is gekozen. Dit betekent een enorme impuls voor het revitaliseringproces dat het nieuwe college heeft opgepakt en het is een ferme stap vooruit. Spahr van der Hoek vindt het erg betreu renswaardig dat in hel verleden veel voorzieningen uit Middelburg vertrokken zijn. Het feit dat niet al leen Arbeidsvoorziening Zeeland maar ook het Rijksarchief en de Gemeente-Archieven van Middel burg en Veere besloten hebben hun centrale vestiging in Middelburg te plaatsen geeft aan dat de trend ge keerd is. Middelburg is weer in the picture en het college zet zich er met kracht en elan voor in om dat zo te houden. Ook wethouder M.L. Strous van Economische Zaken is verheugd over het besluit van Arbeidsvoor ziening Zeeland om voor Middel burg te kiezen. Vooral het feit dal diensten en bedrijven niet langer uit Middelburg vertrekken maar juist hierheen komen stemt hem zeer te vreden. Het tij lijkt definitief te ke ren ten gunste van Middelburg. aan de Abeelseweg getransporteerd. Voor inlichtingen kunt u terecht bij de heer H. ten Klooster van de Dienst Stadsbeheer. afdeling Groenbchccr. Tel. 01 18-675312. Foto: Johan Sinke \nr-jT/ Nsa? *yp| Met ingang van I januari 1998 is in Nederland het geregistreerd part nerschap ingevoerd. Het geregis treerd partnerschap is - net als het huwelijk - een wettelijk geregelde en erkende samenlevingsvorm. Het is bedoeld voor paren die niet kun nen trouwen - omdat zij van gelijk geslacht zijn - en voor paren die niet willen trouwen. Zij kunnen hun verbintenis formeel maken op een manier die vrijwel overeenkomt met het huwelijk. Vooral de laatste twintig jaar is er een sterke opkomst van niet-huwe- lijkse vormen van samenleven. Tot I januari 1998 is alleen de huwe lijkse samenlevingsvorm wettelijk geregeld. In allerlei wetten en re gels verbindt de overheid op be paalde gebieden wel gevolgen aan andere vormen van samenleven. Denk aan de belasting of de sociale zekerheid. Maar het geregistreerd partnerschap omvat veel meer as pecten: rechten en plichten ten op zichte van elkaar en anderen, het uiteengaan enz. Bij geregistreerd partnerschap gaat het om: - een vorm van samenleven; - die wettelijk is geregeld; - voor twee mensen van gelijk of verschillend geslacht; - die formeel wordt geregistreerd; - en vrijwel dezelfde gevolgen heeft als het huwelijk, uitgezon derd de betrekkingen met kinde ren. Voorwaarden Als twee mensen een geregistreerd partnerschap willen aangaan, kun nen zij dit dan altijd en in alle ge vallen doen-? Nee. voor het aan gaan van een geregistreerd partner schap geldt -net als bij het huwe lijk- een aantal voorwaarden: Met één persoon. Iemand die een geregistreerd partnerschap wil aan gaan, kan dit maar met één persoon tegelijkertijd doen. Niet getrouwd. Iemand die een ge registreerd partnerschap wil aan gaan. mag niet tegelijkertijd getroy- uwd of al geregistreerd partner zijn. Meerderjarig. De aanstaande part ners moeten 18 jaar of ouder zijn. Er zijn op grond van gewichtige re denen uitzonderingen mogelijk. De minister van Justitie beslist daar over. Een minderjarige die een regi stratie wil aangaan, heeft ook toe stemming nodig van zijn ouders of voogd. /Ms die geen toestemming (kunnen) geven, kan de minderjari ge de kantonrechter om toestem ming vragen. Curatele. Iemand die onder curate le staat wegens verkwisting of drankmisbruik heeft toestemming vAn de curator nodig voor het aan gaan van een geregistreerd partner schap. Em als de curator geen toe stemming geeft? Degenen die on der curatele staat kan de kanton- rechter dan om toestemming vra gen. Staat iemand onder curatele vanwege een geestelijke spoornis, dan is altijd toestemming van de kantonrechter nodig. Geen bloedverwantschap. Ouders en kinderen, grootouders en klein kinderen, broers en zusters mogen geen geregistreerd partnerschap met elkaar aangaan. Als broer en zuster bloedverwant zijn door ad optie, kan de minister van justitie voor hen het verbod opheffen. Verblijfstitel. Buitenlanders moe ten een rechtsgeldige verblijfstitel hebben. Dal wil zeggen: een (voor lopige) verblijfsvergunning of een vestigingsvergunning. Deze voor waarde is gesteld om te voorkomen dat mensen juist een geregistreerd partnerschap aangaan om zo'n ver blijfstitel te krijgen. Hiermee zijn de voorwaarden voor het aangaan van een geregistreerd partnerschap in het kort behandeld. Ook voor de registratie zelf gelden voorwaarden en regels. Aangifte. Twee mensen die een ge registreerd partnerschap willen aan gaan. doen hiervan aangifte bij de ambtenaar burgerlijke stand in de woonplaats van één van beiden, net als bij het huwelijk. Zij moeten daarbij stukken overleggen waaruil blijkt dat zij voldoen aan de voor waarden voor het aangaan van een geregistreerd partnerschap. Welke stukken dit zijn, is afhankelijk van de situatie. Naast een afschrift van de geboor- teacte kunnen dit bijvoorbeeld een bewijs van beëindiging van een vo rig huwelijk of geregistreerd part nerschap een actie van toestem ming of een (voorlopige) verblijfs vergunning zijn. De aangifte vindt plaats bij de amb tenaar van de burgerlijke stand in de woonplaats van een van beide partners. Zij kunnen dan ook mee delen dat zij zich in een andere ge meente willen laten registreren dan waar zij wonen. Wachttijd. Van de aangifte wordt een actie opgemaakt. De registratie kan op zijn vroegst plaatsvinden twee weken na de datum van de ac tie van aangifte. Getuigen. Net als bij hel huwelijk, is bij de registratie de aanwezigheid van getuigen verplicht. Dit zijn et- minimaal twee en maximaal vier. Hun namen en adressen moeten worden opgegeven bij de aangifte. Ja-woord. De aanstaande partners maken hun verbintenis voor de wet officieel door hel afleggen van een verklaring. Zij leggen deze verkla ring af ten overslaan van de ambte naar van de burgerlijke stand. Bij hei huwelijk ligt de vorm van deze verklaring - die we kennen als het ja-woord - vast. Bij een geregis treerd partnerschap niet. De part ners moeten in ieder geval hun in stemming met de registratie tot uit drukking brengen. Akte. Van de registratie wordt een akte opgemaakt. Na het afleggen van de verklaring ondertekent de ambtenaar van de burgerlijke stand deze akte van registratie. Ook de partners en getuigen ondertekenen de akte. Kosten. In principe kost de sluiting van een geregistreerd partnerschap ongeveer hetzelfde als de sluiting van een huwelijk. Elke gemeente biedt echter -nel als voor het huwe lijk- op vaste tijden in de week een mogelijkheid tot hel gratis aangaan van een geregistreerd partnerschap. Het geregistreerd partnerschap heeft zo veel mogelijk dezelfde ge volgen als het huwelijk. Wat bete kent dit in termen van rechten en plichten? Onderhoudsplicht. De geregis treerde partners hebben een onder houdsplicht jegens elkaar. Zij zijn verplicht binnen hun mogelijkhe den in eikaars levensonderhoud te voorzien. Zij dragen in beginsel ook samen de kosten van de huis houding. Gemeenschap van goederen. Bij een geregistreerd partnerschap zijn in beginsel alle bezittingen en schulden gemeenschappelijk. Het is - net als bij het huwelijk - mogelijk hiervan af te wijken. De partners kunnen vóór of tijdens het geregis treerd partnerschap een andere re geling treffen. Zo'n regeling moet worden vastgelegd bij de notaris. Pensioen, iedereen die deelneemt in een pensioenregeling bouwt rechten op voor een ouderdoms- en een nabestaandenpensioen. Voor het ouderdomspensioen geldt: de rechten die zijn opgebouwd tijdens het geregistreerd partnerschap moe ten bij het uiteengaan worden ver deeld. Ook hier kunnen de partners overi gens een eigen regeling treffen. Het nabestaandenpensioen komt toe aan de langstlevende partner. De hoogte van dit pensioen hangt af van de pensioenregeling van de overleden partner. Rechtshandelingen. Geregistreer de partners hebben voor het aan gaan van verplichtingen of het ne men van beslissingen in een aantal gevallen eikaars toestemming no dig. Voorbeelden hiervan zijn het verkopen van de gemeenschappe lijk bewoonde woning en het slui ten van een koop of afbetaling. Nalatenschap. Bij het overlijden van een van de geregistreerde part ners kan de gehele nalatenschap toekomen aan de andere partner. Hiervoor moeten de geregistreerde partners - net als gehuwden - vaak nog wel een testament maken. Daarvoor moet u naar een notaris. Ook de regeling voor het successie recht is hetzelfde als bij gehuwden. Successierecht is de belasting die iemand betaalt over het geërfde vermogen. Aanverwantschap. Door registra tie ontstaan aanverwantschap. De familieleden van de ene partner worden 'aangetrouwde familie' van de andere partner. De aanverwanten hebben bepaalde rechten. Zo hoe ven zij in een rechtzaak in bepaalde gevallen niet tegen de aanverwante partner te getuigen. De opsomming hiervoor is niet vol ledig. Er zijn veel meer gebieden waar de gevolgen van het geregis treerd partnerschap gelijk zijn aan die van het huwelijk. Voorbeelden zijn de belasting en de sociale ze kerheid. ;n gevolgen voor de betrekkin met kinderen. Het geregis- rd partnerschap heeft voor de ekkingen met kinderen op zicli- geen gevolgen. Het huwelijk In het huwelijk bestaan tussen echtgenoten en het kind dat wordt geboren automatisch alle fa- miIierechterlijke betrekkingen. Tus sen moeder en kind bestaan deze betrekkingen altijd door de geboor te. De echtgenoot van de moeder is volgens de wet de vader van het kind. Beide echtgenoten zijn dus ouder in de zin van de wet. Tussen een kind en een niet-ouder die het kind verzorgt en opvoedt, bestaan in beginsel geen betrekkin gen. Die kunnen er wel komen. Maar ze ontstaan niet door het aan gaan van een geregistreerd partner schap. Wel kunnen de ouder en de niet-ouder gezamenlijk gezag krij gen. Hierdoor ontstaan niet alle, maar wel een aantal betrekkingen tussen de niet-ouder en het kind. Enkele voorbeelden: de niet-ouder heeft een onderhoudsplicht ten opzichte van het kind. het kind kan de ach ternaam van de niet-ouder krijgen, successierechtelijk wordt het kind beschouwd als eigen kind. lil deze brochure gaan we op geza menlijk gezag en gezamenlijke voogdij niet verder in. U kunt hier voor de brochure 'Gezag, omgang en informatie' raadplegen. Het geregistreerd partnerschap ein digt bij overlijden, daarnaast kan het geregistreerd partnerschap ein digen doordat een van de partners of beiden de registratie ongedaan willen maken. Dit kan met onder ling goedvinden buiten de rechter om of door beëindiging via een uit spraak van de rechter. Wederzijds goedvinden. Als de partners het daarover eens zijnkun- nen zij het geregistreerd partner schap beëindigen zonder tussen komst van de rechter. Het 'weder zijds goedvinden' moet wel aan toonbaar en goed geregeld zijn. daarom zijn de partners verplicht een overeenkomst op te stellen. In die overeenkomst moet in elk geval staan dat het geregistreerd partner schap duurzaam is ontwricht en dat de partners om die reden de regis tratie ongedaan willen maken. Ver der moeten in zo'n overeenkomst afspraken staan over belangrijke za ken als de verdeling van bezittingen (en schulden), alimentatie, woon ruimte en de verrekening of vereve ning van pensioenrechten. De over eenkomst moet tot stand komen met hulp van een advocaat of nota ris. Deze geeft aan de burgerlijke stand de verklaring af dat de over eenkomst lot beëindiging is geslo ten. De verklaring is ondertekend door de advocaat of notaris en door de partners. Inschrijving van deze verklaring bij de burgerlijke stand moet plaatsvinden binnen drie maanden na het sluiten van de over eenkomst. Pas door deze inschrij ving eindigt het geregistreerd part nerschap. Meer informatie: Bij de sectie Burgerzaken. Stad huisstraat 2, kunt u terecht met vra gen over dit onderwerp. Hier zijn ook folders beschikbaar. 1Korte Noordstraal, vernieuwing weg en riool. jan. t/m medio april 1998. 2. Noordweg van Brigdamseweg tot Gereformeerde kerk, vernieuwing weg en waterleiding .januari en februari 1998. 3. Spanjaardstraat, plaatsen stuwput, 5 januari t/m 17 januari 1998. Voortaan gelden gelijke openingstijden voor de gemeentelijke kantoren: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. Gemeente-archief Sociale Zaken Burgerzaken Bouwen en Wonen In terne en Juridische Zaken Stadsbeheer en Communicatie zijn ook open op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Op de donderdagavond is de gemeente ook telefonisch bereikbaar. De mensen van Sociale Zaken vindt u op donderdagavond aan de balie van Communicatie. De openingstijden van Burgerzaken wijken iets af: van 8.00 tot 13.00 uur en donderdags van 18.00 tot 20.00 uur. Op donderdagavond is de gemeente bereikbaar via telefoonnummer 01 18- 675000. In de komende periode vergaderen de commissies op de volgende dagen: Commissie Welzijn, Personeelszaken en Milieu, woensdag 14 januari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw J.P. de Nooijer, telefoon 675531. Commissie Onderwijs. Sport en Infrastructuur, donderdag 15 januari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon 675304. Commissie Sociale Zaken, Economische Zaken en Cultuur, maandag 19 januari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw J.P. de Nooijer. telefoon 675531. Commissie Algemene en Bestuurlijke Zaken, dinsdag 20 januari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw A.C. Beije. telefoon 675434. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): wijziging regelement van orde van de raad. wijziging verordening op de ombudscommissie, vast stelling rampenplan, vaststellen oefenbeleidsplan en oefenkalender, benoe ming plaatsvervangend lid commissie bezwaar- en beroepschriften, slotno- titie met conclusies en aanbevelingen burgerparticipatie. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stadhuis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergadering in te zien bi j sectie Communicatie en bij de commissiesecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesecre taris. De gemeenteraad vergadert op maandag 26 januari om 19.30 uur. "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, ge handicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maandag tussen 8.45 en 9.30 uur worden besteld. U kunt hiervoor bellen met nummer 01 18-638570. Het bezorgen ge beurt ook op deze dag. Menu van 19 lót en mei 25 januari maandag gehaktbal, andijvie, gestampte aardappelen dinsdag varkenslapje, prei, krielaardappe- len woensdag stamppot boerenkool met rook worst donderdag kalkoenrollade in roomsaus, wor teltjes, aardappelen vrijdag visfilet in milde mosterdsaus, aardappelen zaterdag bami goreng met kipsaté zondag wat de pot schaft Op 5 januari 1998 is de Dienst Stadsbeheer gestart met het vervangen van de riolering en het herstraten van de Korte Noordstraal. Tijdens de werkzaamheden zal de Korte Noordstraat volledig worden afge sloten voor motorvoertuigen en (brom)fietsers. Voor voetgangers en rol stoelgebruikers'zullen noodvoorzieningen worden getroffen om woningen en winkels bereikbaar te houden. De riolcrings- en straatwerkzaamheden zullen worden uitgevoerd door aannemingsbedrijf M.J. Oomen uit Sprun- del. Van gemeentewege wordt toezicht gehouden door de heer J. Gabriëlse. Indien u nog vraeen heeft kunt u contact opnemen met de heren Gabriëlse (67 53 33) of van"Dijke (67 53 90). Mevrouw Verburg. regionaal directeur Arbeidsvoorziening Zeeland. Foto: Johan Sinke

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1998 | | pagina 5