Honderd jaar ondernemingsdrang De Vlijt Werkplaatsen Walcheren heropend Nieuw zwem-ABC 'De rijwielbranche loopt nog jaren achter' Tien jaar Terre des Hommes ZONNEHEMELS 1 soers Siers De Groene zoekt naar nieuwe locatie Net zwanger? Thaise dagen in Koudekerke s rijwiel Bedden speciaalzaak De Vlijt in Goes bestaat honderd jaar. Wat begon als een klein manifac- turenzaakje van de Goesenaar Gerhard Met ering groeide uit tot een waar familiebedrijf met meerdere vestigingen. Nog altijd wordt het bedrijf door de familie geleid. „Ik denk dat onze kracht is dat wij altijd alles weloverwo gen deden", verklaart achterkleindochter Mar jan Witkam het succes van de onderneming. Samen met haar broer zwaait ze de scepter over de tegenwoordige zaak, waar ook de Mid delburgse vestiging deel van uitmaakt. Schaarste Confectie Ondernemersgeest Levendig Onder het toeziend oog van landelijke en regio nale kopstukken zijn vorige week de Werk plaatsen Walcheren na een grondige verbou wing opnieuw geopend. Een dag later kon het personeel van de Werkplaatsen tijdens een feestelijke middag een kijkje nemen bij colle ga's op andere afdelingen. HEMEL v a 499,- SUN SHINE Het zag er de afgelopen zomer even slecht uit voor de Walcherse Volvo-rijders. Geheel onver wachts stopte Volvo-dealer Van Fraassen uit Vlissingen met de verkoop en reparatie van au to's en het leek er even op dat Walcheren het voortaan zonder Volvo-dealer moest stellen. Vanaf 1 juni is het Walcherse dealerschap ech ter overgenomen door Autobedrijf De Groene uit Goes. Voorlopig is het bedrijf gevestigd in de oude werkplaats van Van Fraassen maar er wordt hard gezocht naar een nieuw eigen be drijfspand. Het zwem-ABC. Zo heten de nieuwe Nationale Zwemdiploma's die volgend jaar oktober wor den ingevoerd. De huidige diploma's A, B en Basiszwemmen komen dan te vervallen. Vol gens het sportfondsenbad in Vlissingen leidt de nieuwe methode van leren zwemmen tot meer veiligheid in het water. Ook zou zwemles er leuker door worden. Na vijftien jaar een rijwielzaak in de Vlissingse wijk Papegaaienburg te hebben gehad kan Toon Thomas er duidelijk over zijn. De rijwiel branche loopt jaren achter op andere bedrijf stakken. Hoewel de handel steeds serieuzer wordt genomen en fietsen niet langer een sim pel vervoermiddel zijn maar een gewild middel om vrije tijd te besteden worden de rijwielhan delaren nog steeds niet echt serieus genomen. Op de dag dat zijn zaak in Papegaaienburg vijf tien jaar bestaat heeft Toon Thomas een duide lijk beeld voor ogen van hoe het nog beter kan. Thomas: „Een grote showroom waar alle fiet sen in kunnen worden uitgestald en een ruime werkplaats waar de monteurs aan de slag kun nen". Monteurs Ruimte De Thaise gastvrijheid is wereldberoemd en binnenkort een paar dagen binnen handbereik op Walcheren. Het Koudekerkse restaurant Oriental Garden staat dit weekend (22 en 23 november) namelijk helemaal in het teken van de Thaise keuken en cultuur. toon Woensdag 19 november 1997 FAAM/VLISSINGER 13 Marjan, Mark en Theo Witkam. FOTO ANTON DINGEMANSE De opa van mijn vader begon in 1897 met een klein textiel- zaakje. In die tijd had je eigen lijk nog geen confectie, dus het assortiment bestond voor namelijk uit garen, band en stoffen. Dat soort dingen. Hij noemde de zaak De Vlijt. Te genwoordig moet je mensen bijna uit gaan leggen wat vlijt betekent. Of zelfs spellen. Maar in die tijd was het een hele mooie, positieve naam. Veel bedrijven hadden trou wens van die namen. De Bij enkorf, De Zon: allemaal be drijven die in de negentiende eeuw zijn opgericht". Het zaakje groeide uit tot een manifacturenzaak met naam en werd overgenomen door Meijerings dochter en schoon zoon Dora en Jan Witkam-Me- ijering. Toen barstten de jaren dertig en daarmee ook de cri sis los. „Dat waren moeilijke jaren Voor mijn opa en oma", weet Marjan Witkam uit oude familie verhalen. „Ook de oorlogsjaren die erop volgden waren niet gemakke lijk. De schaarste was groot, er waren bijna geen spullen te verkrijgen. En dus kon je ook bijna niets verkopen. Ook was het moeilijk om aan personeel te komen. De één na de ander werd opgeroepen om in Duitsland te gaan werken. Ge lukkig is dat mijn vader en opa bespaard gebleven". De zaak overleefde doordat de fa milie een begin maakte met de specialisering van het be drijf. „Vanaf de jaren twintig werden er hier gordijnen, ma trassen en ander woningin richtingsartikelen gemaakt. Echt veel moet je je daarbij nog niet voorstellen, want ik geloof dat er drie matrassen in het assortiment waren. Niet vergelijkbaar met tegenwoor dig in elk geval". De materia len voor de matrassen werden met een hijsbalk omhoog ge bracht naar de bovenste ver dieping van het pand op de Grote Markt. Daar werden ze verwerkt. Pas aan het eind van de jaren veertig trok de economie weer aan. „In 1954 kwamen mijn ouders in de zaak. Opa bleef echter tot 1980 aan de zaak verbonden. Net zoals nu mijn vader ook nog steeds erg bij het bedrijf betrokken is", vertelt Witkam. Begin jaren zeventig werd de confectiemode populair. Dit gegeven gaf een enorme im puls aan De Vlijt, die daar - nog altijd gezeteld op het hoekje van de Grote Markt - goed op insprong. Witkam: „Dameskleding, kinderconfec- tie en lingerie waren toen in eens overal voor handen. En met de economie ging het fantastisch. Wie hard werkte, kon lekker groeien". En dat deden de familie Witkam en De Vlijt. „Het pand van de buurman werd erbij getrok ken, maar ruimtegebrek bleef een probleem', herinnert Mar jan Witkam zich. Ze groeide op boven de zaak en was er van jongs af aan erg bij be trokken. „Twintig jaar geleden zijn we met het beddenge deelte van de zaak verhuisd naar de Beestenmarkt. De kle ding bleef in het pand op de hoek van de Grote Markt. Ten minste, een jaar of zeven acht, want toen heeft mijn oudste broer die zaak overgenomen. Nee, die zaak is nu een Livera- winkel, hij maakt geen deel meer uit van De Vlijt. De enige band tussen de twee zaken is tegenwoordig onze familie band", legt ze uit. Sinds 1985 is De Vlijt ook in Middelburg te vinden. „We hadden daarvoor eigenlijk al best veel klanten die van Wal cheren kwamen en zagen on ze kans schoon om in die rich ting uit te breiden. Mijn vader richtte zich op de Middelburg se vestiging, ik hield me voor namelijk bezig met Goes. Mijn broer Mark is een stuk jonger dan ik. Hij kwam er in 1993 bij". Even na het succes in Middelburg opende de familie ook een winkel in Vlissingen. Maar daar liep het niet van een leien dakje. „Nee, dat is niet gelukt. Vlis singen is een moeilijke stad voor speciaalzaken. Van de Sloot, Van de Wouw, ze heb ben het er allemaal gepro beerd maar om de één of an dere reden willen speciaalza ken daar gewoon niet lopen. Die stad heeft daar gewoon geen traditie in. Je kunt wel een mooi winkelcentrum heb ben, maar als de loop er niet is lukt het gewoon niet. Dat is niet alleen in Vlissingen zo hoor, je ziet datzelfde ver schijnsel bijvoorbeeld in Ber gen op Zoom. Terwijl Roosen daal wel goed loopt". Verdere uitbreidingsplannen hebben de Witkams voorlopig niet. „Ik wil in de toekomst de speciaalzaak verder vervolma ken. Je houdt natuurlijk altijd je ogen open voor nieuwe mogelijkheden. Dat hoort bij je ondernemersgeest. Als je voelt dat er ergens iets prik kelt, spring je er op in. En als je juist handelt, gaat het goed. Maar om nu gelijk nog meer winkels te openen... Er is ook een leven naast de zaak, weet je. Je kunt ook een keer tevre den zijn". Witkam woonde in haar jeugd boven de zaak op de Grote Markt en kreeg zo die ge noemde ondernemersgeest met de paplepel ingegoten. „Je bent er eigenlijk van jongs af aan in opgegroeid. Sommi ge dingen waren zo gewoon. Hoe het zakenleven in elkaar steekt, hoe je met klanten om gaat". Naast Mark heeft Mar jan Witkam nog drie broers. „We woonden natuurlijk alle maal boven de zaak, dus je bent er sowieso dicht bij be trokken. Maar de oudste twee hadden geen ondernemingsdrang en zijn iets anders gaan doen. Mijn andere broer heeft dus het confectiegedeelte overge nomen en wij zijn hier aan de slag". Witkam wist al vroeg dat ze 'later' ook de zaak in wilde. „Vanaf mijn zestiende volgde ik een middenstands opleiding. Ik vond het schitte rend. Eerst was het de bedoe ling dat ik de modekant zou doen, maar dat is er nooit van gekomen. Hoeft ook niet, want het beddenvak is heel leven dig. Je geeft klanten in deze branche veel persoonlijke aan dacht en gaat diep op vragen in. Anders dan in een mode zaak. Ik denk uiteindelijk dat ik dit leuker vind. Je krijgt er in ieder geval wel een beetje een tic van", besluit ze. De grootste veranderingen hebben plaatsgevonden op de afdelingen elektronica, metaal en de spuiterij. Zo is er op eerstgenoemde afdeling een zogenaamde SMD-machine bijgekomen. Medewerker Wil Torbijn legt uit wat dat is. „We maken hier op deze afdeling van die groene printplaten voor de besturing van zonne hemels. Vroeger kwamen die al half klaar binnen en hoef den we alleen handmatig de componenten erop vast te maken. Maar nu, met de nieu we machine, komen de print platen helemaal leeg binnen en maken wij ze helemaal af". Dat is overigens geen eenvou dig werkje. „Nee, dat apparaat is een computer die helemaal ingeprogrammeerd moet wor den. En dat kan natuurlijk niet iedereen hier". Ook voor de graveerafdeling is een geheel nieuw apparaat aangeschaft. Dat was vrijdag echter nergens te bekennen. A. Ciach is chef van het gra- veerbedrijf. „Nou, die machi ne was eigenlijk nog niet hele maal af. Gisteren, bij de offi ciële opening, stond hij hier wel. Zodat iedereen hem kon zien. Maar we hebben hem gelijk weer op laten halen door de fabriek". Op het gra- veerbedrijf worden grote pla ten ingekrast met letters en te keningen. Later worden deze door medewerkers ingekleurd met verf, zodat een duidelijk bord ontstaat. „We maken bij voorbeeld routeborden voor ANWB en Staatsbosbeheer. Met die nieuwe machine kun nen grotere platen in één keer gegraveerd worden. Dat scheelt een hoop gesjouw en de productietijd wordt korter. Het is de modernste machine die voorhanden is en met de aanschaf ervan zijn we qua grootte en techniek eigenlijk de enige in Nederland", ver telt de afdelingschef niet zon der trots. Ook ingrijpend zijn de veran deringen op de spuiterij. Eer ste spuiter Erwin Zweedijk: „Alles is veranderd. De spuite rij is groter en een stuk opge ruimder geworden. Er worden meer materialen op waterba sis gebruikt. Dat is beter voor het milieu. En iedereen heeft zijn eigen plek gekregen". Ook Jonky Manuhuwa werkt op de spuiterij en is blij met de ver anderingen op zijn afdeling. „Kijk, we kunnen nu electro- statisch spuiten. Dan gebruik je in plaats van gewone verf poeder. En we hebben een nieuwe oven gekregen. Echt heel mooi". Jan Timmerman werkt op de verpakkingsafdeling en loopt rond over de verschillende af delingen. Hij werkt al twintig jaar op de sociale werkplaats. „Er is veel veranderd hier. Heel groot geworden. Maar het echte handwerk is eraf en dat vind ik jammer". De in loopmiddag voor medewer kers van Werkplaatsen Wal cheren werd besloten met een feestje voor het personeel. Medewerkers van Werkplaatsen Walcheren kijken toe hoe Wil Torbijn (zittend) de nieuwe apparatuur demonstreert. FOTO JAAP WOLTERBEEK Aanbieding: Ook voor verhuur J.A. v.d. Goeskade 49, Goes Tel. 0113-227107 Open: do. 13.00-21.00 u., vr. 13.00- 18.00 u.,za. 10.00-17.00 u. (géén PIN) De Zeeuwse Verwarmings Unie repareert uw CV. Als het moet binnen een halve dag, overal in Zeeland! Bel: Terneuzen: 0115-613641 Goes: 0113-221116 Zeeuwse Verwarmings Unie B.V. EEN KLEINE MOEITE VOOR ZO-N GROOT GELUK Bel voor meer informatie of aanmelding gratis 0800-022 80 70, of je informatrice: Mevr. P. Minnaar tel. 0118-61 15 47 Mevr. L. de Jong tel. 0113-22 08 90 Het pand op de hoek van de Grote Markt waar Gerhard Me- ijering honderd jaar geleden De Vlijt opende. De Middelburgse Terre des Hommes-winkel in de Sint Janstraat bestaat tien jaar. Vandaag, woensdag 19 no vember, wordt dat in de zaak gevierd met een aantal speciale lustrum-aanbiedin gen. Zo krijgen klanten een kor ting van tien procent op aankopen, kunnen kinderen gratis met Sinterklaas op de foto en is er een grabbel ton. De opbrengst komt ten goede aan het project On derwijs en Medische Ver zorging voor Kinderarbei ders in Surakarta in Indone sië. Terre des Hommes is een hulporganisatie voor struc turele hulp aan kansarme kinderen in ontwikkelings landen, ongeacht geloof, ras of politieke overtuiging. De organisatie werkt samen met betrouwbare niet rege ringsgebonden lokale orga nisaties en ontvangt ook geen overheidssubsidie. Gelden worden voor het grootste deel verworven door giften en acties. In de Middelburgse Terre des Hommes winkel werken 35 vrijwilligers. Wim de Groene verkoopt sinds jaar en dag Volvo's op de Bevelanden. Het bedrijf is in 1914 opgericht als rijwiel handel in Kapelle. „Mijn opa is toen begonnen met fiet sen", vertelt Wim de Groene. „Mijn vader heeft het bedrijf van hem overgenomen en is in 1957 begonnen met de ver koop van personenwagens van DAF. Toen dat bedrijf in handen van Volvo kwam zijn wij die auto's ook gaan verko pen". Autobedrijf De Groene in Goes verkoopt nu perso nenauto's van Volvo en trucks van DAF. In Vlissingen ver koopt De Groene nieuwe en gebruikte Volvo's. Om het Walcherse publiek kennis te laten maken met de nieuwe dealer heeft De Groene van 28 tot en met 30 oktober een gro te autoshow gehouden bij Ho tel Arneville in Middelburg. „We hebben alle Walcherse Volvo-rijders voor de show uitgenodigd", doet Wim de Groene uit de doeken. „De op komst was enorm, de show is heel goed bezocht en over het algemeen was men heel blij dat er een nieuwe Volvo- dealer is". Volgens De Groene hebben de Volvo-rijders er veel profijt van dat het Goese bedrijf nu ook in Vlissingen zit. „We be schikken nu over twee maga zijnen, één in Vlissingen en één in Goes. Als we in Vlissin gen een bepaald onderdeel niet in voorraad hebben kun nen we het snel uit Goes laten komen. De monteurs van Van Fraassen zijn bij ons in dienst gekomen, De klant blijft dus over ervaren monteurs be schikken die het merk door en door kennen". Wim de Groe ne overweegt nog om in Vlis singen ook auto's te gaan ver huren. Maar de eerste zorg van de auto dealer is een nieuw pand. De Groene: „We huren nu de werkplaats van Van Fraassen en zijn druk op zoek naar een eigen pand. We weten in ieder geval dat we in Vlissingen blijven maar waar precies is nog niet zeker. Be gin volgend jaar hopen we de deuren van De Groene Vlissin gen officieel te kunnen ope nen". In de opleiding voor het zwem-ABC zwemmen kinde ren drie keer af. Elk diploma betekent dat het kind een be paalde vaardigheid in het wa ter heeft. Pas na het behalen van het C-diploma kan gezegd worden dat een kind echt 'zwemveilig' is. In de lessen wordt veel tijd besteed aan het vertrouwd ra ken met het water. Dat ge beurt met behulp van spelle tjes en oefeningen, die gericht zijn op beweging in het water. Pas als een kind zich echt prettig en veilig voelt wordt begonnen met het aanleren van school- en rugslag. Nieuw is dat het kind ook de eerste beginselen van de borst- en rugcrawl leert. De nieuwe examens beginnen pas volgend jaar, maar voor kinderen die nu op zwemles zijn in het Vlissingse zwem bad zijn de eerste veranderin gen al merkbaar. Precies vijftien jaar geleden begon Toon Thomas als rij wielhersteller Toon's Rijwiels hop in Vlissingen. De wijk Pa pegaaienburg was toen nog maar voor een deel gebouwd en Thomas werd dan ook door vriend en vijand voor gek versleten om daar een zaak te beginnen. „Niemand begreep het", vertelt Thomas. „Als je voor de zaak stond keek je zo over de weilanden uit, en van bouwplannen was toen nog helemaal niets be kend". De fietsenmaker koos voor zijn stek om de eenvou dige reden omdat daar een pand leeg stond. Thomas: „Ik werkte bij de Rijwielcentrale in Vlissingen en wilde een eigen winkel beginnen. Ik heb toen overal uitgekeken naar een pand, zelfs tot in Den Bosch toe. Toen kwam dit leeg en ben ik hier maar begonnen". Met amper zevenduizend gul den spaargeld klopte Thomas bij de bank aan om geld te le nen voor zijn zaak. Maar ook de bank zag geen heil in de plannen van de rijwielherstel ler en hij kreeg nul op het re kest. „Toen ben ik dus maar met m'n eigen centjes begon nen. En het is toch allemaal gelukt". Toon Thomas begon zijn win kel als éénmanszaak en ver kocht in de stille wintermaan den vuurwerk om de huur van zijn pand te kunnen blijven be talen. „Mensen gebruikten de fiets toen alleen nog maar voor woon-werkverkeer. Ze kwamen dan bijvoorbeeld ge woon om een groene of brui ne fiets. Drie versnellingen in plaats van een terugtraprem was al heel wat". De fietsen- handel is inmiddels al lang niet meer wat het geweest is. Het aanbod aan verschillende modellen is enorm en trends volgen elkaar in snel tempo op. „Mensen hebben meer vrije tijd gekregen", weet Tho mas. „Fietsen is nu meer een vorm van recreatie geworden. Tien jaar geleden ging een enke ling op fiets vakantie terwijl er nu in de zomermaanden hele hordes toeristen de Alpen met de fiets willen verkennen, en met drie versnellingen lukt dat niet". De fiets heeft een nieu we plaats ingenomen en wordt stilletjes aan een status symbool. De rijwielhersteller van weleer bestaat niet meer. De techniek van de tweewie- Iers is zo complex geworden dat er wordt gesproken over een monteur. „Het is niet meer zo dat je op een avond even je fiets in het schuurtje uit elkaar haalt", verklaard Toon Thomas. „De techniek heeft een enorme vlucht ge nomen en er zitten tegen woordig zoveel versnellingen op als je maar wilt. De fabri kanten verzorgen ook speciale cursussen voor de monteurs, vergelijkbaar met de auto-in dustrie". Hoewel de populariteit van de fiets enorm aan terrein heeft gewonnen is de branche ach ter gebleven. „De rijwielhan del wordt nog teveel gezien als onvolwaardige bedrijfstak. Daar moet verandering in ko men en daar ben ik nu ook mee bezig". Thomas heeft een zaak voor ogen met een grote showroom waar al zijn fietsen in kunnen staan. „De zaak waar ik nu zit is veel te klein, 's Morgen moeten we alle fiet sen buiten zetten om ze 's avonds weer naar binnen te rijden. Frustrerend werk dat veel van mijn medewerkers vraagt". De rijwielhandelaar heeft drie medewerkers in vaste dienst en zou er zeker in de zomermaanden nog wel wat meer kunnen gebruiken. „Maar daar heb ik geen ruim te voor", verzucht Thomas. „Als mijn plannen slagen dan kan iedereen zien wat een vol wassen bedrijfstak de fietsen- handel eigenlijk kan zijn". Toon Thomasen zijn medewerkers. FOTO JAAP WOLTERBEEK De dames van Chiang Mai Thai Dance koken, serveren en dan sen in Aziatisch restaurant Oriental Garden. Arthur Priem is eigenaar van Aziatisch restaurant Oriental Gar den. Hij legt uit wat de bedoeling is van zijn 'Thaise dagen': „In het restaurant zijn dan vijf Thaise dames. Één ervan kookt, de andere vier serveren en dansen in traditionele klederdracht. Dat serveren gaat overigens nog een stapje verder dan de normale bediening die klanten krijgen. Het is echt de bedoeling dat ze een praatje maken met de gasten en hen iets uitleggen over het eten en de dansen die ze opvoeren". De Thaise danseressen treden normaal gesproken op onder de naam Chiang Mai Thai Dance. Zo waren ze deze zomer nog te zien op de Middelburgse Pasar Asean. Op de menukaart van Oriental Garden staan 22 en 23 november slechts Thaise gerechten. „De Thaise keuken lijkt op zich best veel op de Chinese", weet Arthur Priem. „Maar kenmerkend voor Thailand is het gebruik van veel peper en chilies. Hier pro beren we dat wel een beetje binnen de perken te houden. Als je in Nederland eten serveert op de authentiek Thaise manier, jaag je iedereen je restaurant uit. We maken het iets minder gepe perd, maar zetten wel overal Thaise sambal op de tafels. Zo kan iedereen voor zich uitmaken hoe heet het eten hoort te zijn". Daarnaast is vis een belangrijk ingrediënt in Thailand. „In een aantal gerechten wordt dan ook gebruik gemaakt van vis. Maar omdat niet iedereen van vis houdt, hebben we ook gekozen voor vleesgerechten", legt Priem uit. „Het menu dat we deze dagen serveren, bestaat uit vijf gangen en twaalf gerechten. Er is dus voor elk wat wils".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 13