GEMEENTE
MIDDELBURG
CDA
GROEN
Week 44
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Communicatie. Reacties zijn van
harte welkom!
Voor informatiefolders en inzage van
stukken kunt u bij Communicatie terecht:
Stadhuisstraat 2, telefoon 675450.
Openingstijden: van maandag tot en met
vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.00 uur.
CDA
Groen Links
VVD
RPF/GPV
SGP
4
FAAM/VLISSINGER
Woensdag 29 oktober 1997
nilimai/k
imkiiitlAuHML
De politiek over de gemeentebegroting 1998
Het CDA wil de komende begro
tingsperiode de nadruk leggen .op
kwaliteit en een zorgvuldig gebruik
van mensen en middelen. Wij kie
zen "kwaliteit" als centraal thema
om in de toekomst een optimale en
duurzame bijdrage aan het welzijn
van de inwoners van de gemeente
Middelburg te bieden. Samen zijn
we verantwoordelijk voor een leef
bare en open samenleving, waarin
we zorg en aandacht hebben voor
elkaar. Het CDA wil vanuit het
Evangelie deze "waardenvolle" sa
menlevingsvorm bereiken.
Communicatie
Een goed contact tussen burgers en
overheid is heel belangrijk. De stem
van iedere Middelburger moet ge
hoord worden en daarom is betrok
kenheid bij het bestuur een positieve
zaak. Het CDA is dan ook verheugd
dat het college in gesprek is gegaan
met de mensen in de wijken en ker
nen. De burgerparticipatie was een
groot succes. Het CDA wil dat deze
vorm van overleg tussen burgers en
het college in het vervolg blijft be
staan en dat daarnaast nog andere
wegen worden bewandeld om het
broodnodige contact te laten plaats
vinden.
Orde en Veiligheid
Ook nu weer pleit het CDA voor
meer politie op straat. Het gevoel
van veiligheid is een noodzaak die
aan de basis ligt van het bestaan.
Wij zijn blij dat de stadswachten
meer en beter ingezet worden, maar
wij vinden dat met name in het
weekend, wanneer zich de meeste
kansen op conflicten en onveilige si
tuaties voordoen, de politie dichtbij
moet zijn, aanspreekbaar en op
straat. Met zorg ziet het CDA de
ontwikkelingen in het drugsbeleid.
We konden de vorige keer nog men
den dat gelukkig één koffieshop ge
sloten was, inmiddels is deze weer
open. tot onze grote ergernis. De
problemen omtrent de overlast en
het drugsbeleid zullen ons in de ko
mende begrotingsperiode ertoe
brengen het gedoogbeleid nog eens
kritisch onder de loep te nemen.
Uiteindelijk wil het CDA alle kof
fieshops dicht hebben. Het belang
van de gezondheid van de jeugd
staat daarbij voorop. Tevens telt
daarbij hel probleem van de overlast
rondom deze koffieshops. Ondanks
strakke bepalingen van het gedoog
beleid. blijkt dat in de praktijk de
regels niet gehandhaafd kunnen
worden. Voorlichting over alcohol
en drugs is dan ook een terugkeren
de taak van zowel scholen als van
de ouders zelf. Het CDA doet met
nadruk een beroep op de verant
woordelijkheden die ouders daarin
hebben.
Ruimtelijke Ordening
Op dit moment is Middelburg bezig
met een inhaalrace op het gebied
van de woningbouw. Dat is een pri
ma ontwikkeling en het was hard
nodig, maar hel CDA wil wel verder
kijken dan de aanstaande woning
projecten; we willen nu al het vizier
richten op de decennia na het jaar
2000. Hel CDA wil daartoe en prin
cipiële discussie aangaan over de
vraag waar wc met ons beleid op de
ruimtelijke ordening naar toe moe
ten. Wat moet de visie van Middel
burg zijn gedurende de komende de
cennia over de plaats van de komen
de stadsuitbreidingen? Hoe moet de
leefbaarheid in Middelburg en de
kernen optimaal worden? Het CDA
wil met veel zorgvuldigheid omgaan
met het opvullen van de openvallen
de plaatsen in de stad. Overleg met
en informatie aan de omwonenden
vinden wij van het grootste belang.
Hierin komt de communicatie met
de burger weer naar voren. Wij wil
len een hoge kwaliteit voor de wo
ningbouw en de woonomgeving, zo
wel wat betreft nieuwbouwprojecten
als bij renovatie. Met nadruk wil het
CDA aandacht voor goede sociale
woningbouw. Kwaliteit moet daarbij
het kernwoord zijn.
Verkeer en Vervoer
Het besluit van de regering om de
aanleg van de N57 uit te stellen, is
een lelijke streep door de rekening.
Voor Middelburg is dit niet te tole
reren omdat veel van de belangrijke
projecten die uitgevoerd moeten
worden, afhankelijk zijn van de be
tere verbindingen die de N57 zou
bieden en tevens van de noodzake
lijke herstructurering van gronden.
Uiteraard laten wij het er niet bij zit
ten. Heel de raad, van groen tot
paars, luidt de noodklok. De slogan
"N 57 moet, afspraak afspraak"
wordt door iedereen gedragen en
ook het CDA schakelt zijn netwer
ken in om de N57 nog vóór het jaar
2000 te bereiken.
Onderwijs
Het CDA wil de komende begro
tingsperiode een aanvang gemaakt
zien met het verbeteren van de 011-
derwijshuisvesting. Zowel voor het
voortgezet onderwijs als voor het
basisonderwijs bestaan er grote pro
blemen voor de scholen die over di
verse locaties verspreid zijn. Onder
wijskundig is het geen goede zaak,
maar uiteraard is de efficiency in dit
geval ook ver te zoeken. Voordat
met een herschikking van de gebou
wen begonnen wordt, zullen de on
verantwoorde. bouwvallige noodlo-
kalen van het CSW, die al jarenlang
op de nominatie staan om afgebro
ken te worden, vervangen moeten
worden door nieuwbouw.
Sociale Zaken
Het CDA wil dat de samenleving
zorg en aandacht heeft voor de groe
pen die het moeilijk hebben. Door
het paarse kabinet is de kloof tussen
arm en rijk groter geworden. Eén
van de manieren waarop Middel
burg probeert de nood van armlasti
ge ouderen en uitkeringsgerechtig
den te lenigen is de kwijtschelding
snorm voor 1998 te verhogen tot
97%. Daar is het CDA gelukkig
mee. De gemeente heeft zijn eigen
verantwoordelijkheid in hel voeren
van een actief kwijtscheldingsbelcid
ten aanzien van gemeentelijke
heffingen. Het CDA pleit ervoor de
mensen die aan de onderkant van de
samenleving verkeren met daadwer
kelijke financiële lastenverlichting
te helpen. Armoedebestrijding moet
permanent op de agenda staan. Te
vens wil het CDA dat moeders die
van de bijstand gebruik maken, vrij
stelling krijgen van de sollicitatie
plicht, totdat hun kinderen twaalf
jaar zijn. Zo kunnen zij zorg en aan
dacht bieden aan hun kinderen. Ook
het ouderenbeleid zal kritisch ge
volgd moeten worden, omdat te snel
de ouderen het kind van de rekening
worden. Hun maatschappelijke inte
gratie en hun sociale betrokkenheid
moet gestimuleerd worden.
Economische Zaken
Als altijd pleit het CDA voor een
krachtig beleid om de economische
bedrijvigheid in Middelburg te sti
muleren. Een goed contact met de
bestaande bedrijven is daarvoor
noodzakelijk, maar creativiteit en
inventiviteit zijn onmisbaar om
nieuw élan te geven aan het uitvoe
ren van het wervingsbeleid. Middel
burg zal in de komende decennia
moeten groeien en een grote bedrij-
venaanbod moeten krijgen om de
werkgelegenheid op peil te houden.
Dit is van wezenlijk belang voor de
stad.
Sport
Zowel het CDA als de koningin in
haar troonrede denken op gelijke
wijze over het maatschappelijk nut
en de noodzaak van sportbeoefe
ning. Nu de mensen meer vrije tijd
te besteden hebben en zelf een ac
tieve bijdrage aan gezondheid, fit
ness en conditie willen geven, zal de
gemeente haast moeten maken met
het optimaliseren van de sportcom
plexen. Renovatie en herverdeling
van de velden in het sportcomplex
De Kruitmolen moeten met spoed
uitgevoerd worden. En het zwembad
is uiteraard ook nog altijd prioriteit
nummer één. Maar ook hier geldt
dat naar kwaliteit gestreefd moet
worden.
Binnenkort wordt het beleid voor het
komend jaar vastgesteld. Wij zullen
dan ons oordeel geven over de plan
nen voor 1998. Tegelijkertijd spre
ken we dan een oordeel uit over hoe
we vinden dat het college van Burge
meester en wethouders het doet. We
vinden dat het college keurig op de
winkel past. Daar is tot op heden niet
erg veel op aan te merken. Dat bete
kent ook dat we vinden dat er niet zo
erg veel gebeurt. Het lijkt of men
weinig inspiratie heeft om een duide
lijk ander beeld neer te zetten als het
vorig college. We denken dat het
komt omdat de aandacht van de wet
houders helemaal uitgaat naar de
paar verschrikkelijk grote projecten
die men wil realiseren. Het lijkt alsof
men geen aandacht of tijd heeft voor
de gewone aardse zaken. Op de on
derwerpen als verkeer, milieu, soci
aal beleid roept men wel hard. maar
het gaat alleen maar om het zwem
bad. het gemeentehuis bij het station,
en nieuwe schouwburg en het aan
leggen van de N57. Al deze projec
ten zijn met elkaar zo vreselijk duur
dat wij liever wat minder van deze
projecten op de rails zien staan en er
gewoon aandacht voor de inwoners
van Middelburg zou zijn.
Grote projecten: Een zwembad
Nel als veel mensen vinden wij een
paar van deze projecten ook belang
rijk. Een nieuw zwembad moet er
komen. Maar dan natuurlijk ook in
het hart van Middelburg. Als we naar
Vlissingen toe moeten om te zwem
men, denken wij dat het moeilijker
wordt voor kinderen en ouderen om
van het zwembad gebruik te maken.
Voorlopig zijn we met de plannen
makerij nog verder bij een oplossing
vandaan dan 3 jaar geleden. En 't
kan nog wel een paar jaar duren
voordat water stroomt in een nieuw
zwembad.
Een nieuw gemeentehuis
GroenLinks denkt nog steeds dat het
goedkoper zal zijn om bij het ge
meentehuis een deel van een nieuw
stadhuis neer te zetten dan dat alles
nieuw gebouwd wordt. Bovendien,
en dat is het belangrijkste argument,
zijn we bang dat de binnenstad
straks helemaal
stil en ongezel
lig wordt als er
geen enkele in
stelling en bedrijf meer in de binnen
stad gevestigd zijn.
Sociaal beleid
Alle partijen hebben de kiezers meer
aandacht voor de mensen met een
uitkering of met een minimum inko
men beloofd. Hel college doet hier
niet erg haar best in. De mogelijkhe
den voor kwijtschelding van ge
meentelijke belastingen wordt bij
lange na niet optimaal benut. De pro
cedures zijn nog steeds lang en inge
wikkeld en daar lijkt voorlopig nog
geen verandering in te komen. Men
beknibbelt bovendien vreselijk op de
subsidies van instellingen die be
langrijk zijn voor Middelburgers:
Kinderopvang, wijkverenigingen,
gehandicapten, etc. Het zelf ontwik
kelen of steunen van nieuwe ideeën
is er al helemaal niet bij. Deze keu
zen moet men ook wel maken omdat
men ervoor kiest om vooral veel geld
aan de grote projecten te besteden.
Het lijkt alsof men zegt: "Liever een
schouwburg bouwen dan meer
kwijtschelden voor de minima".
Verkeer
Er wordt veel geld gereserveerd voor
de voorzieningen voor de nieuwe
rijksweg (N57) en allerlei andere
projecten die te maken hebben met
het autoverkeer. GroenLinks vindt
het nog steeds een kwalijke zaak dat
het nieuwe aquaduct niet voor fiet
sers geschikt gemaakt wordt. Ook in
de binnenstad blijft men allerlei
voorzieningen aanleggen voor het
autoverkeer zoals een derde parkeer
garage. Wij blijven hierop reageren
en blijven eisen dal er ook eens iets
voor fietsers en voetgangers gedaan
wordt. De plannen zijn er, maar er
wordt niets mee gedaan.
Milieu
Bij elk onderwerp waar er een keuze
is tussen milieu-sparende maatrege
len en economie (geld) trekt het mi
lieu aan het kortste eind. Er zijn
voornemens om het vliegveld Arne-
muiden uit te breiden, meer wegen
aan te leggen etc. Plannen om min
der gif te gebruiken, iets te doen te
gen de automobiliteit worden niet
gemaakt.
Bestuur
We verwelkomen het initiatief van
het college tot het organiseren van
overleg-avonden met burgers, maar
we betreuren het dat het college zich
beperkt tot aanhoren en aanwezig
zijn... Meer inspraak, voorlichting
en meer informatie naar de burgers,
dat was de bedoeling van dit college
toen het begon. Doordat het college
zich zo richt op de grote projecten
lijkt het alsof er juist het tegenover
gestelde gebeurt: Men heeft haast en
dan lijkt inspraak en voorlichting al
leen maar lastig. Zoals met de herin
richting van de Markt er geen lijd
was voor discussie met de Middel
burgers omdat dit najaar er nog ge
graven moest worden, is nu het re
sultaat dat er nog weinig inspraak
was en er nog niets gebeurd is met
de Markt. Nog veel sterker zien we
dit bij alle bouwplannen. Bijna elk
open plekje in de stad moet bebouwd
worden volgens het toverwoord Vi-
nex, terwijl er nauwelijks ruimte
wordt geboden aan de mening van de
burgers. Gelukkig geeft de rechter
burgers in deze situatie vaak ge
lijk...! Wij vinden dat dit verkeerd
is. Hoe eerder overleg met burgers
en belanghebbenden gestart wordt,
hoe beter het uiteindelijke resultaat
zal zijn. En dat vinden wij natuurlijk
gemiste kansen. Zonder nu te stellen
dat het allemaal fout gaat in Middel
burg, missen wij toch een beetje in
spiratie en fantasie. Wij vertellen al
lemaal immers graag tegen onze fa
milie: "Moet je horen wat voor leuks
ze nu toch weer in Middelburg ver
zonnen hebben..." Hoewel we na
tuurlijk blijven hopen, hebben we
die verwachtingen voor 1998 nog
niet ingevuld gezien.
De GroenLinksfractie
Wilt u reageren, dan kan dat bij de
raadsleden Wout Ardon. Churchill-
laan 41, 4333 BB. tel. 616222. of
Anneke Izeboud. Noordweg 330,
4333 KH. tel. 612372.
Ieder jaar wordt de gemeentelijke begroting door de raad vastgesteld. Deze
begroting is te vergelijken met het huishoudboekje van de gemeente, waar
in opgenömen wordt wat de gemeente te besteden beeft en waar dat geld
naar toé gaat.
De raad ka» doel de financiële keuzes die worden gemaakt laten zien wel
ke accenten er worden gelegd m het beleid. Wat vindt de raad nou echt be
langrijk. waar hebben ze geld voor over'.'1
Vorige week noemden we al de tien strategische projecten waar het ge
meentebestuur de komende periode het accent op wil leggen: stadskantoor,
infrastructuur, binnenstad, scholen, zwembad, schouwburg, culturele infra
structuur, industrieterreinen, stationsgebied, VINEX -bouwlocaties.
Het echte politieke debat vindt plaats op maandag.3 november vanaf 9.30
uur tot 12.00 uur (fractiebijdragen eerste termijn), 's middags vanaf 14,00
uur tot 16.00 uur (beantwoording college), s avonds vanaf 19.30 uur tot
20.30 uur (tweede termijn, fracties) en daarna de reactie van het college in
tweede termijn.
Op deze manier kan dan door de fracties worden gedebatteerd op hoofdlij
nen van het beleid,-waarna de begroting kan worden vastgesteld.
De volgorde zal zijn: CDA, VVD, SGP~ RPF/GPV, Groen Links, D66, AOV
en de PvdA. De spreektijd per fractie is 15 minuten. Deze vergadering is
openbaar en wordt gehouden in de raadzaal.
De ontwerp-begroting voor het dienstjaar 1998 ligt voor een ieder ter inza
ge bij de sectie Communicatie. Stadhuisstraat 2/ De begroting is ook te
leen of te koop bi j de afdeling Financiële Zaken.
Meer informatie over de inhoud en behandeling van de gemeentelijke be
groting 1998 kan worden verkregen bij de heren N. Meijer, telefoon
675464. of H J. 1 .onsen, telefoon 675463, van de afdeling Financiële Za-
^en.
De gemeente en hét geld
De gemeente houdt zich bezig met heel veel verschillende taken, van on
derhoud van de wegen tot het verlenen van bijstandsuitkeringen, van het
verzorgen van basisonderwijs tot de inrichting van niéuwe wijken.
Om al die taken goed te kunnen vervullen geeft de gemeente aan een groot
aantal mensen werk. In totaal heeft de gemeente z.o'n 650 mensen in
dienst, van wie er een kleine 200 werkzaam zijn m het onderwijs (basison
derwijs). een 170 in de buitendienst (reinigingsdienst, groenbeheer. enz.)
en de vest in de verschillende gemeentelijke kantoorgebouwen.
Uitgaven
Aan dat apparaat is natuurlijk een behoorlijk bedrag aan kosten verbonden:
salarissen, huisvesting, materieel e.d. Daarnaast geeft de gemeente nog
veel meer geld uit aan uitkeringen, subsidies, werk door aannemers, enzo
voorts.
Per jaar ts de gemeente een bedrag van f 153 miljoen kwi jt, waarvan een
deel weer terugkomt in de vorm van bijvoorbeeld verhaal van bijstand, ver
huur van accommodaties, rente van verstrekte geldleningen enzovoorts.
Inkomsten
Voor het overgrote deel van de uitgaven is de gemeente afhankelijk van uit
keringen van bet rijk en de opbrengst van eigen heffingen.
Uitkeringen van het rijk zijn er in twee soorten: voor sommige specifieke
taken geeft het rijk aparte uitkeringen. Zo vergoedt-het rijk 90% van de bij
standsuitkeringen. geeft liet een normvergoeding voor het onderwijs, voor
stadsvernieuwing, enzovoorts.
Die specifieke uitkeringen tezamen bedragen een 38 miljoen. Daarnaast
krijgt de gemeente een algemene uitkering van 59 miljoen, die zij in prin
cipe geheel naar eigen inzicht kan besteden.
Voor een deel zal hi j echter gebruikt moeten worden voor kosten van taken
die de gemeente verplicht zijn opgelegd en waarvoor geen specifieke uitke
ring of slechts voor een deel ontvangen wordt
De opbrengst van de gemeentelijke heffingen wordt voor 1998 op iets meer
dan 25 miljoen geraamd. De belangrijkste daarvan zijn de onroerende-
zaakbelasiingen, de afvalstoffenheffing en de rioolrechten. Uit de afval
stoffenheffing worden de kosten van het ophalen van hét huisvuil betaald
en uit de rioolrechten het onderhoud en de vernieuwing van de rioleringen.
Voor de onroerendezaakbelastingen geldt hetzelfde als voor de algemene
uitkering: in principe kan de gemeente die naar eigen inzicht besteden.
De acht politieke raadsfracties hebben zelf een kort commentaar geschre
ven op de; gemeentebegroting 1Ö98. Dit commentaar treft u aan op deze en
een volgende extra pagina van de gemeente Middelburg. Op deze pagina's-
is de volgorde aangehouden van de behandeling op 3 november.
Hou van Middelburg, Stern VVD. Met deze slogan ging
de VVD in 1996 de verkiezingen in. Velen houden van
Middelburg, maar niet alle op de wijze die de VVD
voor ogen heeft. Liberaal als wij zijn, zal er bij ons ech
ter altijd ruimte blijven voor een andere invulling van
de passie voor onze mooie gemeente. In ons verkie
zingsprogramma vergeleek de VVD de gemeente met
een bedrijf dat voor verleende diensten direct of indi
rect door de burger wordt betaald. De gemeenteraad is
in deze vergelijking een door de burger aangesteld raad
van bestuur van het bedrijf Middelburg. Het is de plicht
van de gemeenteraad er zorg voor te dragen en er op
toe te zien dat de gemeente zo effectief en efficiënt mo
gelijk bestuurd wordt. Algemeen uitgangspunt hierbij
is: Het terugdringen van de lasten voor de burger.
De VVD heeft er voor gekozen om deel uit te maken
van het college. Zodoende kan een maximale invloed
worden uitgeoefend op het collegeprogramma en de
uitvoering hiervan. Maar, hoe daadkrachtig of krachtda
dig is ons college eigenlijk, nu bijna een jaar na de
start? Hoe staat bet met de realisatie van al die mooie
plannen, waaruit de passie voor Middelburg moet blij
ken? Een prioriteitenlijst opstellen is handig, maar dan?
Stadskantoor
Een stadskantoor in het stationsgebied lijkt dichterbij te
komen. De voorgestelde reductie van het aantal ar
beidsplaatsen gaat de VVD-fractie echter niet ver ge
noeg. Ons inziens moet het aantal arbeidsplaatsen met
minstens 10% verminderd kunnen worden. Wij dringen
er dan ook bij het college op aan alles in hel werk te
stellen om dit te realiseren. Ons uitgangspunt is im
mers: Het terugdringen van de lasten voor de bur
ger!
Herinrichting van de binnenstad
De markt lijkt binnen afzienbare tijd op de schop te
gaan. De VVD verkeert echter niet in een jubelstem
ming. Het besluitvormingsproces, onder leiding van
een beginnend wethouder, heeft niet tot de schoon
heidsprijs verdiend. Daarbij komt de tot nu toe gemiste
kans om een parkeergarage onder de markt te bouwen!
Inmiddels is bet college wel de mening toegedaan dat
"een goede bereikbaarheid en toegankelijkheid van het
stadscentrum belangrijk is om de levendigheid te kun
nen garanderen". De komende 5 a 6 jaar lijkt dit echter
voor het college een lage prioriteit te hebben. Immers,
op de locatie De Schakel, die momenteel wordt ver
bouwd om een aantal jaren Midgard te huisvesten, zijn
plannen voor een parkeergarage. Zolang er nog geen
nieuw zwembad is
gerealiseerd kan
Midgard niet naar
Poelendaclc verhui
zen en komt De
Schakel niet be
schikbaar voor de
bouw van een par
keervoorziening.
Daarbij komt dat de
investering, die nu
in bet gebouw
wordt gedaan, dan
onder de slopersha
mer zal worden
vernietigd. Wat de VVD-fractie betreft mag op de
Markt de spa iets dieper in de grond worden gestoken
om daar alsnog een parkeergarage te realiseren en mag
De Schakel een andere bestemming krijgen. Het is im
mers onze plicht om er op toe te zien dat de gemeen
te zo effectief en efficiënt mogelijk opereert!
Stadsgewest
In ons verkiezingsprogramma hebben wij gesteld dat
het stadsgewest Middelburg/VIissingen meer gestalte
moet worden gegeven. Realisering van een aantal stads
gewestelijke voorzieningen en initiatieven kan wat ons
betreft geen langer uitstel dulden. Wij denken hierbij
o.a. aan:
- een stadsgewestelijke zwembad; laat de traag lo
pende procedure voor het zwembad Voorborch maar
los;
- het stationsgebied van Middelburg dat een prima lo
catie is voor een, door de regio gedragen, Zeeland
schouwburg. Dit overigens zonder de aanvullende
voorzieningen in de omgeving geweld aan te doen.
- een gezamenlijk acquisitiebeleid. Bedrijven die op
zoek zijn naar een geschikte locatie kunnen die op
het grondgebied van één van beide gemeenten vin
den. Een goed voorzieningenniveau in hel stadsge
west kan dan van grote invloed zijn bij de keuze van
een vestigingsplaats.
In dit kader zegt de VVD-fractie haar steun toe aan het
verharden van de baan op vliegveld Midden-Zeeland.
Tot slot, voor de VVD blijft het uitgangspunt: Het te
rugdringen van de lasten voor de burger!
Samen met het college wil de VVD er meer werk van
maken
Voor nadere informatie:
Joan van Dijk 616010 Erik de Visser 639672
Cathrien Koster 612371 Ad Damman 602151
Bij dc vorige alg. beschouwingen
heeft de RPF/GPV- fractie aangege
ven wat haar vertrekpunten zijn
voor het politieke denken en hande
len. Samengevat komt dit neer op
christelijk-sociale uitgangspunten,
gebaseerd op joods-christelijke
waarden. In ons verkiezingspro
gramma van vorig jaar hebben we
nadruk gelegd op het monistisch
stelsel omdat de raad in z'n totali
teit een gezamenlijke verantwoor
delijkheid draagt en niet alleen het
college. De beslissingen van de
raad zijn eindbeslissingen, die door
b&w moeten worden uitgevoerd. In
onze raad wordt nogal eens gespro
ken over collegepartijen en opposi
tie. Wij vinden dit principieel ver
werpelijk. Integrale veiligheid is
een collegebreed aandachtspunt. U
Begroting 1998, grote plannen,
maar weinig stratenonderhoud
Nieuwe bezems vegen schoon, een
nieuwe raad een nieuw college met
een nieuwe voorzitter. Alle bezems
vernieuwd, wat is het resultaat?
Aan de ene kant een college dat
daadwerkelijk poogt om waar te
maken wat ze beloofde, nl. kracht
dadig optreden. Er komt inderdaad
een aantal zaken van de grond. Aan
de andere kant moet hel college wel
met beide benen op de grond blij
ven staan. De SGP vindt dat de be
groting en de meerjarenplanning
veel te wensen overlaat. Er is op
onderhoud bezuinigd. Voor grote
aanstaande projecten zijn er onvol
doende middelen.
Het college is wel hard aan het
werk. maar volgens de SGP niet al
tijd op de goede manier. Plannen
zijn er genoeg, maar het planmatig
werken ontbreekt. Er is wel een re
spectabel aantal projecten be
noemd, maar een tijdsplanning en
een financiële onderbouwing ont
breekt.
Middelburg is geen koploper meer
wat betreft de lasten voor de burger
en bedrijven, maar we lopen nog
wel in de voorste rij. Het is te prij
zen dat terughoudendheid betracht
wordt.
Om nu middelen te vinden om in de
toekomst nieuwe zaken aan te pak
ken. zal er naar de gedachten van de
SGP niet alleen een efficiency-on-
derzoek moeten plaatsvinden zoals
nu al gebeurt, maar er zullen ook
door de gemeente prioriteiten ge
steld moeten worden! We hebben
nu het voordeel van een lage rente
stand, maar of dat zo blijft, is onze
ker. Zo nu en dan vinden we wat in
de reserves, maar dat houdt ook op.
De SGP heeft overigens zijn bezwa
ren geuit tegen aanwenden van be
paalde reserves voor de Markt en
het winkelgebied.
De SGP maakt zich echt zorgen
over deze begroting. Temeer als je
dan b.v. leest dal onderhoud van de
kademuren over meer jaren wordt
uitgesmeerd en dat er aan stratenon
derhoud niet meer besteed gaat
worden.
In liet verleden is ooit gesteld dal
parkeergelden niet geheven worden
om daar inkomsten uit te putten,
maar om het parkeren te reguleren.
Daar we in de toekomst nog voor
grote uitgaven komen te staan, zo
als een parkeergarage, vinden wij
dat de parkeergelden daar dan ook
in principe aan besteed moeten
worden. Eveneens vinden we dat de
post voorziening onderhoud graven
ten goede dient te komen aan- de
dekking van het onderhoud van de
graven.
De raad wordt voorgesteld liet
kwijtscheldingspercentage naar
97% te verhogen. De SGP stemt
daarmee in omdat er velen zijn die
moeite hebben hel leefpatroon zoals
dat onder ons gewoon is geworden
te volgen. Echter we moeten besef
fen dat we daar uit praktische over
wegingen niet onbeperkt mee door
kunnen gaan. Om die reden achten
we het toespitsen op bijzondere bij
stand beter.
Het college is voornemens niet
meer kosten aan liet straten- en we-
genonderlioud te besteden, ja over
weegt zelfs om op die post nog be
zuinigingen te bereiken. De SGP is
liet daar niet mee eens.
Dc dirpete omgeving is voor de bur
ger prioriteit nummer een, zo heb
ben wij het altijd ervaren en zo
klinkt liet door op de burgerpartici
patie-avonden.
Hel vestigen van een naturisten
kamp op en plaats in onze gemeen
te doet tekort aan de belangen van
anderen die dat gebied ook willen
betreden.
Een vliegveld legt beperkingen op
voor de omgeving en omgekeerd.
Wij zijn daarom van mening dat er
geen uitbreiding van de vliegbewe
gingen moet komen en dat een ver
harde baan niet past bij de klein
schaligheid van het vliegveld en on
voldoende emplooi zal hebben.
Uitbreiding van het rccreatievliegen
SV
schept conflicten met de omgeving.
Wij moeten er ook op wijzen dat de
kermis reeds altijd overlast veroor
zaakt heeft in de naaste omgeving,
bewoners van de binnenstad nemen
dan meer een week vakantie. Uit
breiding van de kermis is reeds om
deze reden af te wijzen.
We betreuren tevens ten zeerste de
toenemende zondagion thciliging.
Helaas is liet dagelijkse patroon we
ken en winkelen' ook op zondag
steeds meer gewoon aan het wor
den.
De voorgenomen bouw van het
Stadskantoor in het Stationsgebied
valt anders uit dan gedacht was: ho
gere kosten, minder efficiency en
uitstel N57, waardoor het verkeer in
die omgeving voorlopig nog zeer
intensief zal zijn.
Een Schouwburg staat op het ver
langlijstje van objecten. Raakt het
geen tijd om er mee te stoppen? La
ten we de energie en middelen stop
pen in de ontwikkelingen voor de
werkgelegenheid en de infrastruc
tuur (Mortierpolder, Arnestein en
N57).
De plannen voor het opnieuw aan
kleden van de winkelstraten zijn er
nog niet. De kiosken op de Markt
vormen een belangrijk onderdeel in
liet totaal van de Markt.
Een jeugdhonk in Arnemuiden zal
naar onze gedachten daar geen suc
ces bieden. Voorlichting vanuit de
gezinnen, scholen en kerken kan
naar ons idee beter werken.
De reclame in bushokjes e.d. blijkt
toch steeds weer de grenzen te
overschrijden. Dit ondanks een te
rughoudend beleid t.a.v. kwetsende
en stuitende reclame. Als dit weer
voorkomt, is liet college bereid
eventueel de vergunning in te trek
ken?
stelt dat hieraan structurele uitvoe
ring zal worden gegeven. In liet in
tegrale veiligheidsbeleid van het
stadsgewest VL/M wordt een aantal
aanbevelingen gedaan. De gemeen
teraad kan namelijk prioriteiten
stellen. Tot nu toe heeft dit niet
plaatsgevonden. De RPF/GPV-frac-
tie is van oordeel dat stadswachten
niet mogen worden ingezet als
goedkope politiemensen. Het poli
tievak is een vak waarvoor een ge
degen opleiding noodzakelijk is.
Hoe staat liet nu met het "echte
blauw op straat"? Heeft Middelburg
nu voldoende politiemensen? In dit
verband hechten wij er ook aan op
te merken dat niet alle Meikerl-ba-
nen per definitie naar de stadswach
ten dienen te gaan. De fractie van
RPF/GPV hecht grote waarde aan
een integere besluitvorming van ons
gemeentebestuur. Niet dat wij aan
de oprechlheid van bestuurders en
medewerkers van de gemeente twij
felen, liet tegendeel is waar. Uit rap
portages blijkt echter dat subjectie
ve elementen in onze samenleving
voortdurend trachten overheids
ambtenaren mee te laten werken
aan criminele activiteiten. In Mid
delburg staat veel op stapel, zeker
in de bouwsector. Welke maatrege
len denkt u te nemen om zelfs maar
de schijn te voorkomen dat in Mid
delburg niet integer gewerkt wordt?
Het gedoogbeleid t.a.v. koffieshops
zal strikt door u worden uitgevoerd
en gecontroleerd. Toch constateren
wij dat de handelwijze van de ge
meente niet voortdurend de toets
van de rechter kan doorstaan. Hoe
komt dat? Waar wij als RPF/GPV-
fractie ons ernstig zorgen over ma
ken is de verslavingszorg. M.n. over
de ontoereikende opvangmogelijk
heden voor drugsverslaafde jonge
ren in de leeftijd van 12 tot 17 jaar.
Deze groep dreigt het slachtoffer te
worden van alle mogelijke opname
criteria die diverse instellingen han
teren. De aansluiting wordt gemist
tussen de jeugdbescherming, de
jeugdzorg en de gezondheidszorg.
Wij vragen u al het mogelijke te
doen voor deze jongeren in goed
overleg met de instellingen en hel
rijk. Het is bekend dat er behoefte
bestaat om het Veersemeer te ver
groten. In dc plannen van de Rijks
planologische dienst wordt het ge
bied ten noorden van Arnemuiden
genoemd. Dat betekent dus ontpol-
dering! Arnemuiden zou in de toe
komst dus nagenoeg aan het Veerse
meer komen te liggen. En dat alle
maal om tegemoet te komen aan de
behoefte van recreatiemogelijkhe
den. De vraag is: willen we dit! De
gevolgen zijn nogal ingrijpend.
De RPF/GPV-fractie vindt een toe
name van het aantal vliegbewegin
gen op het vliegveld Midden-Zee
land en liet aanleggen van een ver
harde baan onaanvaardbaar. Dit zal
inhouden dat voor ons stadsdeel Ar
nemuiden de overlast aanzienlijk
toeneemt en de rust rond het Veer
semeer verder zal worden aange
tast. De belangen van toerisme en
recreatie komen hiermee op ge
spannen voet te staan. Op z'n minst
zou het college toch moeten eisen
dat hier een MER-rapportage over
wordt uitgebracht. Wanneer we het
hebben over de infrastructuur zal
dit gebied toch ontsloten moeten
worden. De toeleidende wegen zijn
minimaal en er ligt voor geen meter
riolering, om maar wat te noemen.
De RPF/GPV-fraclie is van mening
dat definitief afgezien moet worden
van een zwemvoorziening aan de
Voorborch. De uitspraak van de
Raad van State geeft ondubbelzin
nig aan dat de gemeente op alle
fronten heeft gefaald. Wij zijn dan
ook zeer benieuwd naar de stand
van zaken rond bet stadsgewestelijk
zwembad in liet tussengebied. Fi
nancieel gezien is dit voor beide ge
meenten de voordeligste oplossing.
Het exploitatietekort wordt hierdoor
sterk verminderd. In de beleidstoe-
lichting wordt opeens gesproken
over een parkeervoorziening op de
plaats van het gebouw De Schakel.
Wij vinden het niet correct dit uil
de media te moeten vernemen. Im
mers, een parkeergarage in de bin
nenstad heeft ook weer zijn conse
quenties voor de verkeersstromen
en voor liet milieu. Bovendien is er
bestaand parkeerbeleid en vastge
stelde verkeerscirculatieplannen.
Wij zijn dan ook niet enthousiast
over een parkeergarage op deze lo
catie. Zoals bekend bestaat er sinds
kort de nota "de andere kant van
Nederland". Over preventie en be
strijding van armoede en sociale
uitsluiting. Hierbij gaat het vooral
om: liet bevorderen van participatie
in arbeid en samenleving, inko
mensondersteuning door o.a. bij
zondere bijstand en terugdringing
van het ongebruikt laten van be
staande voorzieningen door b.v.
goede voorlichting. De meeste
maatregelen in deze armoedenota
betreffen slechts verruiming van de
regelgeving. Vanaf 1 juli j.l. mag de
gemeente categoriaal beleid voeren.
Naast toekenning van bijzondere
bijstand op basis van individuele
toetsing, kan nu ook categoriale bij
stand worden verleend via gerichte
maatregelen. Dit kan, wanneer de
gemeente van bepaalde uitgaven
van de minima - of ze bijstand krij
gen of niet - vindt dat die niet door
hen uit eigen portemonnee betaald
kunnen worden. Individuele toet
sing blijft dan achterwege. Er wordt
slechts nagegaan of de door de ge
meente geformuleerde voorwaarden
en doelgroepen op de betrokkenen
van toepassing zijn. De RPF/GPV-
fractie wil bij de alg. besch. van 3
nov. met voorstellen komen tot ver
ruiming van het armoedebeleid
voor de minima. De zorg voor de
zwakken beeft bij de RPF/GPV-
fractie hoge prioriteit.