RIJKSSUBSIDIE VOOR RESTAURATIE MONUMENTEN DE RUSSISCHE ORANJE VOLGENDE WEEK CHEMOKAR RECHTSAFSTROOK KOUDEKERKSEWEG START BOUW KEIZER KAREL HOF COMMISSIE SPOI TERMIJN INDIENEN HUURSUBSIDIE VERLENGD 16 OKTOBER OPTREDEN NEL KARS VRAGENDERWIJS informatiepagina van de gemeente Vlissingen Redactie: Stafbureau Communicatie, stadhuis Vlissingen telefoon (01 18) 487335 ONTMOETINGSPLEK VOOR JONGEREN IN PAPEGAAIENBURG KLAAR! THUIS IN HET MILIEU m WAAR EN WANNEER ZIJN WIJ BEREIKBAAR: EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER MEIJERS Woensdag 15 oktober 1997 FAAM/VLISSINGER 5 UITEN Met ingang van 1 juli 1997 is het Besluit rijkssubsidië ring restauratie monumen ten 1997 (BRRM 1997) in werking getreden. Op grond hiervan kan aan een eigenaar van een rijksmonument subsidie krijgen voor het herstel of de restauratie van zijn mo numentale pand. Voordat subsidie kan worden verstrekt moet de gemeenteraad een restauratie-uitvoeringspro gramma vaststellen. Een aantal monumenten is daarvoor reeds aangemeld. Het voorstel aan de gemeenteraad zal naar verwach ting in januari 1998 worden ge daan. In het voorstel zal een pri oriteitsstelling zijn opgenomen. Op grond van net dan vast te stellen restauratie-uitvoeringspro gramma kunnen subsidies wor den uitbetaald, waarvan de uit betaling in het jaar 2003 zal plaatsvinden. In ae tussenliggen de periode zal voorfinanciering mogelijk zijn. Om zoveel mogelijke panden voor restauratie in aanmerking te laten komen, roepen we alle ei genaren van rijksmonumenten op concrete herstel- of restaura tieplannen voor deze rijksmonu menten uiterlijk 30 novem ber 1997 bij ons aan te melden. Ook het voornemen tot een herstel- of restauratieplan kan worden gemeld. In beide gevallen is van belang dat het herstel- of restauratieplan ook daadwerkelijk voor 2003 moet zijn uitgevoerd. Plannen, die op een later tijdstip gereed zullen zijn kunnen wel worden aange meld, maar zullen nog geen rol spelen in ons voorstel aan de ge meenteraad. Deze plannen zul len mogelijk in een volgend pro gramma worden opgenomen. Een herstel- of restauratieplan voor biedt overigens nooit een absolute garantie op een rijks subsidie! Informatie over het BRRM 1997 en over het restaura tie-uitvoeringsprogramma kan worden verkregen bij de heer C.M. Lutein, tel 487319, werkzaam in het stadhuis bij de sector Stadsontwikkeling. Eigenaren van monu mentenpan den kunnen in aanmer king komen voor een 'res tauratiesubsi die' (foto: Ru ben Oreel) Aan de noordzijde van Papegaaienbura is een ontmoetingsplek voor jongeren gemaakt. Zij kunnen daar voetballen en op een nieuw aange legd pleintje met 'teams basketballen. Bovendien zijn bij de twee velden banken en ludieke be tonnen zitelementen neergezet zodat de jon geren eikaar daar kun nen ontmoeten en onge stoord kunnen kletsen. De aartleg van de ontmoe tingsplek voor jongeren is een van de onderdelen om Pape gaaienburg leefbaarder te maken. Afgelopen half jaar is het aanpassingsplan voor Pa pegaaienburg gerealiseerd. Schuren zijn verplaatst. Op sommige plekken verdwe nen de parkeerplaatsen en kwa men er tuinen voor in de plaats. Een deel van het basketbaiplein dat onderdeel uitmaakt van de ontmoetings plek ten noorden van Papegaaien burg (foto: Ruben Oreel) Op andere plekken - aan de noordelijke buitenrand - werden op een speelse wijze nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. De bestrating werd aangepast en de verlichting sterk verbeterd. In het kader van de Rus- landweek treedt Nel Kars 16 oktober om 20.30 uur op met de éénakter 'De Russische Oranje' in het Ar senaaltheater. Meer dan 310 keer door heel Neder land zette de actrice de éénakter al op de planken. DE RUSSISCHE ORANJE De moord op Tsaar Paul in 1 801 wierp voor altijd een scha duw over net leven van zijn kin deren. Niet in het minst op dat van zijn dochter Anna Paulow- na, die in 1816 de kroonprins van Oranje huwde en van 1 840 tot 1849 koningin der Nederlan den zou zijn. De angst voor ko ningsmoord bleef de grootvorstin beheersen tof aan haar dood in 1865. Waarschijnlijk was deze vrees de oorzaak van haar prik kelbaarheid en haar overgevoe ligheid voor de kleinste nalatig heid ten aanzien van het protocol. Zowel op politiek- als privéterrein kon ze fel en uiterst conservatief reageren. Anna Paulowna was een praalzieke en onhollandse vorstin. Zij bleek de spil van een historische con nectie tussen 'de Oranjes' en het Russische vorstenhuis te zijn en een dynastiek middelpunt als schoondochter van Koning Wil lem I, vrouw van Koning Willem II, moeder van Koning Willem III en grootmoeder van koningin Wilhelmina. ACTRICE IN HART EN NIE REN Nel Kars weet 'Anna' uiterst boeiend op de planken te zetten. Zij kruipt volledig in de rol van de vorstin en eenmaal op het to neel voelt zij zich van top tot teen 'de Russische Oranje'. Nel Kars reist alleen door het land en doet alles zelf. Zo ontwerpt en maakt zij zelf haar kostuums en rekwisieten. Daarbij oriënteert zij zich op af beeldingen uit de betreffende pe riode. Ook de techniek voor de voorstelling houdt ze in eigen hand. De enige hulp die zij heeft is de schrijver Ton Vorstenbosch, die de teksten schrijft voor de éénakters. 'De Russische Oranje' kunt u morgen donderdag avond 16 oktober in het Arsenaaltheater gaan be kijken. Entree is fl. 15,- p/j3. De kaarten zijn ver krijgbaar bij het Arsenaal theater en de VW-Vlissin- gen aan de Nieuwendijk. Nel Kars als Anna Paulowna De staatssecretaris van VROM heeft onlangs de termijn, waarbinnen aan vragen voor huursubsidie moeten zijn ingediend, met twee maanden verlengd tot 1 december 1997. Voorheen moesten alle aanvra gen voor huursubsidie, die be trekking hebben op de periode T juli 1997 tot 1 juli 1998, zijn in gediend voor 1 oktober 1997. Door middel van het verlengings- besluit zijn meer huishoudens in staat een aanvraag voor huur subsidie te doen. Aan de hand van enkele onder zoeken heeft de staatssecretaris vastgesteld, dat veel huishou dens géén aanvraag voor huur subsidie indienen terwijl deze huishoudens wél recht hebben op huursubsidie. Met behulp van huursubsidie kunnen de woonlas ten worden verlaagd, waardoor het besteedbare budget van huis houdens toeneemt. Mensen die aanspraak te kun nen maken op huursubsidie, moeten dit dus vóór 1 decem ber 1997 doen. De bewoners van huurwoningen, die eigen dom zijn van woningbouwver enigingen en -stichtingen kunnen daarvoor contact opnemen met hun verhuurder. De andere bewoners van huurwoningen kunnen in formatie opvragen bij de gemeente. Informatie en aanvraagformulieren zijn verkrijgbaar in het stad huis, tweede verdieping, kamer 230, telefoon 487355 of 487319, dage lijks van 09.00 tot 13.00 uur. Het College van B en W wil een aparte strook voor rechtsafslaand verkeer aanleggen tussen de Kou- dekerkseweg en de Sloe- weg. De extra rijstrook voor gemotoriseerd ver keer moet de verkeerspro blemen tijdens spitsuren oplossen en de snelheid van doorstromen bevorde ren. Naast de strook komt een vrijliggend fiets- en voetpad. Om het project uit te kunnen voe ren, is een wijziging van het gel dende bestemmingsplan Bas- kensburg II nodig. Ter plaatse gelden nu de bestemmingen groenvoorzieningen en recre atie. Het college overweegt daarom de raad voor te stellen een voorbereidingsbesluit vast te stellen. Op die manier is het mo gelijk, na een verkregen verkla ring van geen bezwaar van ge deputeerde staten van Zeeland, vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan ten Behoeve van het te realiseren project. Het college biedt belanghebben den - voordat het de gemeente raad een voorstel doet - op grond van de Algemene wet be stuursrecht de Kans om hun zienswijze tot en met woensdag 5 november 1997 naar voren te brengen. Een tekening van het project en het ontwerp-raadsbe- sluit liggen vanaf donderdag 9 oktober 1997 in het stadhuis ter inzage bij de sector stadsontwik keling (in de hal op de tweede verdieping). Voor meer informatie kunt u terecht bij sector Stads ontwikkeling, sectie Nieu we Werken, de heer F.J.C. Slager, telefoon 487235. mmmmmÊmmmmmm Maandag 3 november 1997 start bouwbedrijf De Delta BV met de bouw van 47 woningen in het Keizer Karei Hof in West-Souburg. Het bouwverkeer van en naar de bouwplaats zal gebruik maken van de Westerbaan, achterlangs de Nieuw Apostolische kerk. PARKEERVERBOD Vanwege het bouwverkeer geldt een parkeerverbod op de Wes terbaan van 3 november tot Aan de Westerbaan be- zich een kerkgebouw en Kerst, vinden een tandarts. Het parkeerverbod is nodig om dat vanaf 3 november grote bouwmaterialen moeten worden aangevoerd. BOUWVERKEER Gedurende de bouwwerkzaam heden is enige overlast van bouwverkeer op de Westerbaan onvermijdelijk. De gemeente heeft de omwonenden met een brief geïnformeerd over de start van de werkzaamheden. Naar aanleiding van de tentoonstelling Thuis in Mi lieu zijn een aantal infor matiebijeenkomsten geor ganiseerd; Woensdag 21 oktober van 14.00-16.00 uur 'Natuur vriendelijk tuinonderhoud' door Hetty Begheyn van de Ekologische Turnkring. Woensdag 28 oktober van 20.00-22.00 uur 'Aanleg Natuurvriendelijke siertuin' door Peter Verhoef. De twee bijeenkomsten wor den gehouden in het Milieu Educatie Centrum (Mee) 'De Kloek', Korenbloemlaan 5, Vlissingen. Toegang is gratis, wilt u zich wel opgeven voor de respec tievelijke bijeenkomsten: tele foon 41 70 39. Gemeente Vlissingen Stadhuisplein 2, 4382 LG Vlissingen telefoon: 0118-487000, fax: 0118-410218 stadhuis: ma t/m vr: 08.30 - 17.00 uur. sectie Burgerzaken: ma t/m wo en vr: 08.30 - 15.00 uur, do tot 19.00 uur. Kas: ma t/m vr: 08.30 - 12.30 uur en 13.30 - 16.00 uur sectie Sociale zaken: (Dokter Galiandatstraat 1): ma t/m vr: 08.30 - 12.30 uur en 13.30- 16.00 uur telefonisch spreekuur; ma t/m vr: 09.00 - 10.00 uur. secties Wegen en Afvalverwijdering (Edisonweg 9): ma t/m vr: 07.30 - 12.00 uur, en 13.00 - 16.00 uur. secties Beplantingen en Accommodaties (Vredehoflaan 50): ma t/m vr: 08.00 - 16.30 uur. Voor meer informatie zie de gemeentegids "Kijk op Vlissingen" en Maximaal TV, tefetekstpag. 810 Chemisch afval hoort niet bij het huisvuil. U kunt dit inleveren bij de chemokar. Die komt volgende week ook bij u langs. De chemo kar komt in uw wijk op dezelfde dag als waarop het huisvuil wordt opge haald. Kijk hierna bi| de ophaaldag in uw wijk en lever chemisch afval in! STANDPLAATSEN CHEMOKAR Dit zijn de standplaatsen van de chemokar: Maandag 20 oktober 1997 (Paauwenburg) 09.00-09.30 uur: Dreesstraat, winkelcentrum 09.30-10.00 uur: Van Hallstraat/v.Reenenstraat 10.00- 10.30 uur: Paauwenburgweg, winkelcen trum 10.30- 1 1.00 uur: Wagnerlaan 1 1.00 - 1 1.30 uur: De Savornin Lohmanlaan 13.30- 14.00 uur: Alex. Gogelweg/Colijnsfraaf 14.00- 14.30 uur: Troelstraweg/Piersonstraat 14.30- 15.00 uur: Offenbachlaan/Rossinilaan Dinsdag 21 oktober 1997 (Binnenstad, Scheldebuurt) 09.00-09.30 uur:. Piet Heinkade 09.30- 10.00 uur: Zeilmarkt/Arsenaalplein 10.00- 10.30 uur: Spuistraat/Lange Zelke 10.30- 1 1.00 uur: Scheldestraat/Clijverstraat 1 1.00- 1 1.30 uur: Badhuisstraat/Singel 13.30- 14.00 uur: Van Nispenplein 14.00- 14.30 uur: Kasteelstraat/Beckerstraat Woensdag 22 oktober 1997 (Oost-Souburg) 09.00-09.30 uur: B. Stemerdinglaan/MA vd Put- testr. 09.30- 10.00 uur: JDP de Smitstraat/Molenweg 10.00- 10.30 uur: Oranjeplein 10.30- 11.00 uur: Lekstraat 1 1.00- 1 1.30 uur: B. Stemerdinglaan/Spoorstraat 13.30- 14.00 uur: Verl. Kanaalstraat, achter Aldi 14.00- 14.30 uur: Hudsonstraat 14.30- 15.00 uur: Kromwegesingel, 'De Zwaan' 15.00- 15.30 uur: Wittezeestraat/Padweg Donderdag 23 oktober 1997 (West-Souburg, Wester- zicht, Hofwijk, Papegaai enburg, Bossenburgh, Ro- senburg, Ritthem) 09.00-09.30 uur: Kerklaan 09.30-10.00 uur: Noordbeekseweg/Oosterbaan 10.00- 10.30 uur: winkelcentrum Papegaaienburg 10.30- 1 1.00 uur: Westerzicht, seniorenwoningen 11.00- 1 1.30 uur: Westerzicht, 'De Startbaan' 13.30- 14.00 uur: Bossenburgh, bij Sterkenburg 14.00- 14.30 uur: Bossenburgh, bij Merkenburg 14.30- 15.00 uur: Rosenburglaan, kruisgebouw 15.00- 15.30 uur: Rosenburglaan/Roosje Voslaan 15.45 - 16.15 uur: Dorpsstraat Ritthem Vrijdag 24 oktober 1997 (Bloemen-, Schilders-, Bonedijkebuurt, Vredehof) 09.00-09.30 uur: H.Segherslaan, bij supermarkt 09.30- 10.00 uur: Adriaen Coortelaan 10.00- 10.30 uur: Verlengde Bonedijkestraat 10.30- 1 1.00 uur: Hogeweg/Jan Steenlaan 1 1.00- 1 1.30 uur: Irislaan/Jozef Israëlslaan 13.30- 14.00 uur: Korenbloemlaan/Tulpenlaan 14.00- 14.30 uur: Vredehoflaan/Pr. Rooseveltlaan 14.30- 15.00 uur: Vrijdomweg 15.00 - 15.30 uur: Bonedijkestraat/Sottegemstraat OOK OP ZATERDAG U kunt chemisch afval ook inleve ren bij het depot van de sectie Afvalverwijdering, Edisonweg 9 (telefoon 487452). Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 1 2.00 uur en van 1 3.00 - 16.00 uur en op: ZATERDAG 25 OKTOBER 1997 van 10.00 tot 12.00 uur. DE BEGROTING 1998 Volgende maand behan delt de gemeenteraad de begroting voor 1998. De uitgaven zijn in evenwicht met de inkomsten; 'slui tend' heet dat in vakter men. Om het zover te krij gen viel niet mee, want net ais in het huishouden kan ook een gemeentebe stuur niet alle wensen vervullen. Toch hebben we kans gezien de inves teringen voor volgend jaar op hetzelfde hoge ni veau als dit jaar te hou den; ongeveer 18 miljoen gulden. Van investeringen gaat een positief effect uit op de werkgelegenheid en dat is voor Vlissingen met zijn hoge werkloos heidspercentage natuur lijk van groot belang. Het voert te ver om in de- fail op de begroting in te gaan. Voor u als inwoner is het natuurlijk interes sant om te weten of er sprake is van verhoging van de belastingen. Nu, ondanks het feit dat de gemeente zich door aller lei maatregelen van het Rijk uit het recente verle den voor meer uitgaven ziet gesteld, is het ons re delijk goed gelukt de las tenverzwaring voor de burger te beperken. Per huishouden zullen de las ten met slechts f 42,- om hoog gaan (f 33,- riool rechten en'f 9,- afvalstoffenheffing). Ge lukkig lijkt het Rijk ook tot inkeer te komen ge zien het besluit om ieder huishouden via de ge meenten een bedrag van f I. 100,- 'terug te geven'. Per saldo zal voor de Vlis- singse huishoudens de belastingdruk in 1998 dus met fl. 58,- (fl. 100,- mi nus fl. 42,-) afnemen. Ta rieven voor paspoorten, rijbewijzen, bouwvergun ningen e.d. wijzigen dus volgend jaar niet. Daarop wordt zelfs geen inflatie correctie toegepast. SOUBURG Misschien hebt u in de PZC gelezen dat er in "t Putje' (het dorpsblad van Souburg) een rouwadver tentie heeft gestaan naar aanleiding van de voor genomen sluiting van het postkantoor, de beperkte dienstverlening op net station Souburg en het (veronderstelde] verdwij nen van de bibliotheek in Souburg. In die adverten tie wordt van het ge meentebestuur een 'blijk van medeleven' ge vraagd. Nu is zo'n blijk van medeleven snel gege ven. Maar ais dorpswet houder van Souburg/ Rit them vind ik dat niet tenoeg. We moeten méér oen aan dat. Ik realiseer me overigens goed dat landelijke ont wikkelingen ook aan Souburg niet voorbij zul len en kunnen aaan. En het aantal handelingen dat verricht wordt is voor de dienstverlening (of het nu gaat om stations, openbaar vervoer, ban ken of postkantoren) vaak bepalend voor het instandhouden van een stuk dienstverlening. Maar wie weet ligt er voor een schijnbaar voor de afzonderlifke instellin- fen onoplosbaar pro- leem wel een eenvoudi ge oplossing voor de nana, ik heb dan ook in middels actie ondernomen om samen met vertegen woordigers van NS-reizi- gers en PTT-Post in ge sprek te komen om te zien of we de teruggang in kwaliteit van de open bare dienstverlening in Souburg kunnen beper ken. Misschien is er iets te vinden in vormen van sa menwerking waar tot dusverre nog niemand aan gedacht heeft. En iaat ik helder zijn wat de bibliotheek in Souburg betreft: sluiting daarvan is waf het college van burgemeester en wethou ders betreft niet aan de orde! Deze week vergadert in het stadhuis nog één ad viescommissie. De verga dering is openbaar. Er is spreekrecht voor bezoe kers. De agenda en de stukken liggen ter inzage in de gemeentelijke infor- matiehoek in het stadhuis (stafbureau Communicatie) en in de wijkwinkels aan de Hogeweg 88, de biblio- theek Vlissingen, de biblio theek van Oost-Souburg, en in de wijkcentra 'Open Hof' in Paauwenburg en 'Het Bolwerk' bij het wijk centrum Papegaaienburg. SOCIALE ZAKEN, PERSO NEELSZAKEN, ORGANISA TIE EN INFORMATIE Donderdag 16 oktober, aan vang 19.30 uur. Toen ik iemand onlangs betrapte bij het stelen van een fiets ben ik daarvoor naar net politiebureau gegaan. Maar waf is nu eigenlijk het verschil tussen aangifte doen en melding maken? Er bestaat nog al eens verwar ring over het feit of men nu slechts melding heeft gemaakt van een voorval of dat men aan gifte heeft gedaan. Op een wijk bijeenkomst in Vlissingen werd hierover onlangs om uitleg ge vraagd aan een politievertegen- woordiger. Daarom is het goed om het een en ander eens duide lijk te maken. MELDING Nagenoeg iedereen kent wel de slogans Tets gezien, bel de poli tie', 'Die pet past ons allemaal' en 'Een veilig Walcheren maken we samen'. Met deze slogans doet de politie een beroep op de burgerij (we zijn uiteindelijk alle maal 'hulpagent') om vooral die voorvallen te mefden die kunnen leiden tot de oplossing van straf bare feiten. Dergelijke tips kan men MELDEN en door middel van een mutatie worden ze ver volgens vastgelegd in het dag rapport van de politie. Dit kan overigens ook anoniem. Zo kan men melding maken van verlie zen of het vinden van een voor werp of dat men last heeft van zijn buren. AANGIFTE Als men als slachtoffer een straf baar feit doorgeeft aan de poli tie, doet men AANGIFTE. Een aangifte houdt ook min of meer de wens tot vervolging in. Men wenst dat de politie een onder zoek instelt en de dader(s) op spoort. Bij een aangifte maakt ae politie een proces-verbaal van aangifte op. Dit gebeurt in het politiebureau op de compu ter. Van dit proces-verbaal, dat zo veel mogelijk bijzonderheden met betrekking tot het gepleegde feit bevat en door de aangever moet worden ondertekend, Krijgt men een afschrift. Alle aangiften worden bij de politie geregi streerd en gescreend. Dit houdt in dat gekeken wordt of er vol doende aanknopingspunten zijn om binnen de prioriteitsstellingen van de politie tot opsporing over te gaan. De politie wijst er met nadruk op om bij welk strafbaar feit dan ook, hiervan aangifte te doen. Hoewel lang niet alle za ken worden opgelost, weet men dan in ieder geval waar en op welke tijdstippen mensen het slachtoffer worden. In preventie ve zin kan men daar vervolgens het beleid op afstemmen. Bij het melden van verlies van bankpas sen en identiteitspapieren krijgt men hiervan een schriftelijk be wijs. Dit is meestal vereist om een duplicaat te kunnen aanvra gen. In de rubriek Vragender wijs wordt wekelijks een veel aan het Stafbureau Communicatie gestelde vraag beantwoord. Als u ook een vraag met betrek king tot gemeentelijke za ken heeft, kunt u deze schriftelijk of telefonisch stellen: gemeente Vlissin gen, Stafbureau Communi catie, Antwoordnummer 2, 4380 WB VLISSINGEN (postzegel niet nodig), tele foon 48 73 35.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 5