symbool van 50 jaar betrouwbaarheid
Volkswagen Kever
Kwaliteit en lage prijs. Da's Agrilar
SCHOEISEL
NU HET TWEEDE
VOOR DE
I'M 'J'J
/JL
Voor tuin en dier!
Bij deze aktie bent u vrij om
zelf de twee paren te kiezen,
alle combinaties zijn
mogelijk.
Kinder
regenjack
Vijftig jaar Volkswagen in Nederland laat zich
niet eenvoudig symboliseren. Hoewel, met een
nog volledig operationele Kever uit het jaar dat
de Volkswagen-import van start ging kom je
een heel eind. Eén van de mooiste, nog rijden
de Kevers uit die beginjaren staat momenteel
een halve eeuw betrouwbaarheid uit te stralen
in de prachtig vernieuwde showroom van
Pon's Automobielhandel in Leusden. Het is een
naar de oorspronkelijke nieuwstaat teruggeres
taureerde Brilkever van 1947, eigendom van
Fred van Beynum.
Lichtgewicht
Regenpak
Overall
KLM Overall
Lichtgewicht
Regenbroek
Anuy
Werk-regenbroek
Tuinplanten
Regenjack
Werk-regenjack
Anthurium
GOES
van Hertumweg 1
telefoon (0113)21 51 85
MIDDELBURG
Kleverskerkseweg 57
telefoon (0118) 61 37 59
OUD BEIJERLAND
Julianastraat 58
telefoon (0186) 61 22 59
Kunststof
Emmer
Lampolie
Luxan Frap
Muizenkorrel
16
FAAM/VLISSINGER
Woensdag 8 oktober 1997
Ook het interieur is in volledige originele staat teruggebracht.
op de opvallend goed geres
taureerde auto. "Tja, het is na
tuurlijk een prachtige reclame
voor onze dealerbedrijven.
Maar de auto stelt ook een
stukje geschiedenis voor. De
geschiedenis van mijn familie,
van Pon's Automobielhandel
en uiteindelijk van Volkswa
gen," aldus Van Beynum, die
alvorens de opdracht tot res
tauratie te geven eerst de ge
schiedenis van de auto in
kaart bracht. En dat leverde
enkele boeiende documenten
op.
Op 19 november 1947
schroeft de boekhouder van
dealerbedrijf Wittebrug in Den
Haag een nieuw kroontje in
zijn pen, doopt het diep in de
zwarte inkt, slaat een indruk
wekkend breed facturenboek
open en levert, waarschijnlijk
zonder zich dat op dat mo
ment bewust te zijn, een bij
drage aan de geschiedschrij
ving van een unieke Kever. In
schoonschrift - dun op, dik
neer - wordt er op factuur
nummer 02794 vastgelegd dat
C* B
a S>,t J>
Kl—J-
Z.
rij «<- /Ai..
V/
-//- -f J.svv
JJ-s/- v/
J/. S.'
De originele, handgeschreven factuur van Kever nummer 1-070808, zoals
die werd opgemaakt bij dealer Wittebrug in Den Haag.
er is verkocht een 'tweedeurs
coach van het type 11', met
motornummer 1-98740 en
chassisnummer 1-070808.
De merknaam Volkswagen
komt op de hele factuur overi
gens nergens voor, maar dat
was ook niet nodig. De enkele
tientallen Volkswagendealers
die Nederland toen rijk was
verkochten één merk en één
type auto. De specificatie van
de auto vergt dan ook slechts
anderhalve regel: 'Donker
blauw met blauw grijze be
kleeding, compleet met reser
veband en gereedschappen'.
De 'Kooper' is de heer A. Ver
meulen, op dat moment
woonachtig aan de Laan van
Swanestein in Voorburg. Ver
der leert de factuur dat de
heer Vermeulen meeging om
de auto op te halen bij de toen
nog in Amersfoort gevestigde
importeur en dat Wittebrug de
Kever inkocht voor 2.544,47
gulden. Als onkosten voor het
halen werd f. 22,50 in reke
ning gebracht en op 22 no
vember 1947 maakte de boek
houder de factuur af door op
te schrijven dat er die dag 'per
kas' was ontvangen de som
ma van 2.875 gulden. Dat be
drag was diezelfde dag nog,
misschien wel door de boek
houder zelf, naar de bank ge
bracht.
De Brilkever van de heer Ver
meulen was één van de eerste
tien Kevers die in Nederland
op de weg werden gezet. Er
moest dan ook diep worden
gegraven in de enorme ar
chieven van importeur Pon's
Automobielhandel om de au
to ook daar te traceren. Maar
dat lukte. In een in 1933 in ge
bruik genomen inkoopboek
wordt de handel van 1933 tot
1940 en van 1945 tot en met
1948 beschreven. Daarin komt
de donkerblauwe Kever met
chassisnummer 1-070808 in
derdaad voor. Waarbij opvalt
dat de dealerprijs bij Pon een
dubbeltje lager uitvalt dan in
de boeken van Wittebrug:
2.544,37 gulden. Ook blijkt uit
de Pon-archieven dat pas op 9
december 1947 een nationali-
teitsbewijs voor de auto werd
afgeven, met nummer 7873.
Met deze gegevens in de hand
kan vervolgens worden aan
geklopt bij de Stiftung Auto-
Museum Volkswagen in
Wolfsburg, die
moeiteloos het
dossier licht van
één van de oud
ste Nederlandse
Volkswagens.
De 1-070808 blijkt
te zijn geprodu
ceerd op 30 okto
ber 1947 en al
zes dagen later,
op 5 november,
naar ons land te
zijn getranspor
teerd. De auto
kende geen
meeruitvoerin-
gen en daar wa
ren de restaura
teurs, die in op
dracht van Fred
van Beynum de
Kever in oude
luister gingen
herstellen, bij
zonder blij mee.
Het was namelijk
al moeilijk ge
noeg om voor de
auto 'gewone'
onderdelen te pakken te krij
gen.
Dat heeft alles te maken met
het feit dat het bouwen van
Kevers in die eerste jaren
nogal wat improvisatievermo
gen vergde. Fred van Bey
num: "De grondstoffen moes
ten in die tijd overal vandaan
komen. De fabriek kocht tel
kens grote partijen grondstof
fen en onderdelen op, maar
die kwamen de ene keer uit
Tsjechië en dan weer uit een
heel ander land. Dat maakte
het restaureren extra moeilijk,
want we wilden de auto weer
helemaal origineel krijgen.
Soms hebben we daardoor
onderdelen zelf moeten ma
ken of er lang naar moeten
zoeken.
En je moet er vaak enorme
prijzen voor betalen. Zo heb ik
na lang zoeken van een Cana
dees op een beurs in Mainz
een origineel asbakje kunnen
kopen, maar hij vroeg er wel
veel geld voor."
Dit soort taferelen deden, sa
men het het gegeven dat twee
volwassen restaurateurs meer
dan anderhalf jaar met de au
to bezig zijn geweest, de kos
ten van het project naar astro
nomische waarden stijgen.
Dat is volgens Van Beynum
echter een puur academisch
gegeven.
"Ja, het is met dit soort din
gen toch een beetje wat de
geëmotioneerde gek er voor
geeft. Deze Kever heeft toch
vooral een grote emotionele
waarde, die niet in geld is uit
te drukken."
Daarmee slaat Fred van Bey
num de spijker op de kop. Zijn
nog altijd rijdende Brilkever is
immers een prachtig symbool
voor vijftig jaar Volkswagen in
Nederland. Een tijdperk waar
in aspecten als betrouwbaar
heid, degelijkheid en service
vriendelijkheid niet alleen op
de auto's van Volkswagen,
maar ook op de inmiddels
sterk gegroeide dealerorgani-
satie van toepassing zijn ge
bleken.
De volledig naar de oorspronkelijke nieuwstaat teruggerestaureerde Brilkever van 1947. Sym
bool van vijftig jaar betrouwbaarheid.
Fred van Beynum is directeur
van de Beynex Holding, moe
dermaatschappij van een
groot aantal Volkswagen
dealerbedrijven. Zijn vader,
Ton van Beynum, kocht de au
to in 1972 als - toen al 25 jaar
oude - oldtimer. En vanaf dat
moment is het donkerblauwe
brilletje in de familie geble
ven. "Toen mijn vader 'm
kocht was ik er zelf niet zo van
onder de indruk," vertelt Van
Beynum heel eerlijk. "Het was
gewoon een oud model. Dat
was bovendien in een periode
dat de Kever redelijk slecht
verkocht. En ik zat uit te kijken
naar de nieuwe modellen van
Volkswagen, zoals de Passat
en de Golf."
Inmiddels echter heeft zowel
Fred van Beynum als de Bril
kever de vijftigjarige leeftijd
bijna bereikt. En die anciënni
teit heeft beiden een stuk na
der tot elkaar gebracht. Van
Beynum zegt zelfs trots te zijn
Agriland
uw dierenvriend
De halve prijs wordt gerekend voor het goedkoopste paar.
Whiskas Catmilk
180 ml.
i?sr
Tompoes Variantjes
800 gram
32#"
Tompoes Foetsie Ba
9 liter
47r
Savic Felicat
Kattenverblijf
graniet/groen of
graniet/grijs
diverse kleuren
maat M-XXL
korenblauw,
100% katoen
sluiting
maat 50-60
Kauwbot Geknoopt
4,5" (ca. 11 cm.)
35 gram
1^5"
Pedigree Pal
diverse soorten
blik a 400 gram
l&d
katoen, met knoopsluitint
blauw maat 48-60, 64813*
khaki maat 50-58, 08(3
groen maat 50-60. £48(3
Hols Kluiven
pak a 500 gram
met opdruk,
diverse kleuren
maat 92-122
109tf
Hols Diner Compleet
1250 gram
blauw
maat M-XXL
2P9Ö"
nylon-pvc
groen maat M-XXL
Doko Croquettes
5 kilo
1J5813
Royal Canin Size
RCCI Medium Adult 1
voer voor volwassen honden
van 10-25 kg.
3 kilo
blauw
maat M-XXL
nylon-pvc
groen maat M-XXL
per stuk
Knaagdierenvoer
2.5 kilo
diverse kleuren
1 liter
200 gram
ca 15 meier drooglengte
Aanbiedingen zijn geldig
t/m zaterdag 18 oktober 1997