symbool van 50 jaar betrouwbaarheid Volkswagen Kever Kwaliteit en lage prijs. Da's Agrilar SCHOEISEL NU HET TWEEDE VOOR DE I'M 'J'J /JL Voor tuin en dier! Bij deze aktie bent u vrij om zelf de twee paren te kiezen, alle combinaties zijn mogelijk. Kinder regenjack Vijftig jaar Volkswagen in Nederland laat zich niet eenvoudig symboliseren. Hoewel, met een nog volledig operationele Kever uit het jaar dat de Volkswagen-import van start ging kom je een heel eind. Eén van de mooiste, nog rijden de Kevers uit die beginjaren staat momenteel een halve eeuw betrouwbaarheid uit te stralen in de prachtig vernieuwde showroom van Pon's Automobielhandel in Leusden. Het is een naar de oorspronkelijke nieuwstaat teruggeres taureerde Brilkever van 1947, eigendom van Fred van Beynum. Lichtgewicht Regenpak Overall KLM Overall Lichtgewicht Regenbroek Anuy Werk-regenbroek Tuinplanten Regenjack Werk-regenjack Anthurium GOES van Hertumweg 1 telefoon (0113)21 51 85 MIDDELBURG Kleverskerkseweg 57 telefoon (0118) 61 37 59 OUD BEIJERLAND Julianastraat 58 telefoon (0186) 61 22 59 Kunststof Emmer Lampolie Luxan Frap Muizenkorrel 16 FAAM/VLISSINGER Woensdag 8 oktober 1997 Ook het interieur is in volledige originele staat teruggebracht. op de opvallend goed geres taureerde auto. "Tja, het is na tuurlijk een prachtige reclame voor onze dealerbedrijven. Maar de auto stelt ook een stukje geschiedenis voor. De geschiedenis van mijn familie, van Pon's Automobielhandel en uiteindelijk van Volkswa gen," aldus Van Beynum, die alvorens de opdracht tot res tauratie te geven eerst de ge schiedenis van de auto in kaart bracht. En dat leverde enkele boeiende documenten op. Op 19 november 1947 schroeft de boekhouder van dealerbedrijf Wittebrug in Den Haag een nieuw kroontje in zijn pen, doopt het diep in de zwarte inkt, slaat een indruk wekkend breed facturenboek open en levert, waarschijnlijk zonder zich dat op dat mo ment bewust te zijn, een bij drage aan de geschiedschrij ving van een unieke Kever. In schoonschrift - dun op, dik neer - wordt er op factuur nummer 02794 vastgelegd dat C* B a S>,t J> Kl—J- Z. rij «<- /Ai.. V/ -//- -f J.svv JJ-s/- v/ J/. S.' De originele, handgeschreven factuur van Kever nummer 1-070808, zoals die werd opgemaakt bij dealer Wittebrug in Den Haag. er is verkocht een 'tweedeurs coach van het type 11', met motornummer 1-98740 en chassisnummer 1-070808. De merknaam Volkswagen komt op de hele factuur overi gens nergens voor, maar dat was ook niet nodig. De enkele tientallen Volkswagendealers die Nederland toen rijk was verkochten één merk en één type auto. De specificatie van de auto vergt dan ook slechts anderhalve regel: 'Donker blauw met blauw grijze be kleeding, compleet met reser veband en gereedschappen'. De 'Kooper' is de heer A. Ver meulen, op dat moment woonachtig aan de Laan van Swanestein in Voorburg. Ver der leert de factuur dat de heer Vermeulen meeging om de auto op te halen bij de toen nog in Amersfoort gevestigde importeur en dat Wittebrug de Kever inkocht voor 2.544,47 gulden. Als onkosten voor het halen werd f. 22,50 in reke ning gebracht en op 22 no vember 1947 maakte de boek houder de factuur af door op te schrijven dat er die dag 'per kas' was ontvangen de som ma van 2.875 gulden. Dat be drag was diezelfde dag nog, misschien wel door de boek houder zelf, naar de bank ge bracht. De Brilkever van de heer Ver meulen was één van de eerste tien Kevers die in Nederland op de weg werden gezet. Er moest dan ook diep worden gegraven in de enorme ar chieven van importeur Pon's Automobielhandel om de au to ook daar te traceren. Maar dat lukte. In een in 1933 in ge bruik genomen inkoopboek wordt de handel van 1933 tot 1940 en van 1945 tot en met 1948 beschreven. Daarin komt de donkerblauwe Kever met chassisnummer 1-070808 in derdaad voor. Waarbij opvalt dat de dealerprijs bij Pon een dubbeltje lager uitvalt dan in de boeken van Wittebrug: 2.544,37 gulden. Ook blijkt uit de Pon-archieven dat pas op 9 december 1947 een nationali- teitsbewijs voor de auto werd afgeven, met nummer 7873. Met deze gegevens in de hand kan vervolgens worden aan geklopt bij de Stiftung Auto- Museum Volkswagen in Wolfsburg, die moeiteloos het dossier licht van één van de oud ste Nederlandse Volkswagens. De 1-070808 blijkt te zijn geprodu ceerd op 30 okto ber 1947 en al zes dagen later, op 5 november, naar ons land te zijn getranspor teerd. De auto kende geen meeruitvoerin- gen en daar wa ren de restaura teurs, die in op dracht van Fred van Beynum de Kever in oude luister gingen herstellen, bij zonder blij mee. Het was namelijk al moeilijk ge noeg om voor de auto 'gewone' onderdelen te pakken te krij gen. Dat heeft alles te maken met het feit dat het bouwen van Kevers in die eerste jaren nogal wat improvisatievermo gen vergde. Fred van Bey num: "De grondstoffen moes ten in die tijd overal vandaan komen. De fabriek kocht tel kens grote partijen grondstof fen en onderdelen op, maar die kwamen de ene keer uit Tsjechië en dan weer uit een heel ander land. Dat maakte het restaureren extra moeilijk, want we wilden de auto weer helemaal origineel krijgen. Soms hebben we daardoor onderdelen zelf moeten ma ken of er lang naar moeten zoeken. En je moet er vaak enorme prijzen voor betalen. Zo heb ik na lang zoeken van een Cana dees op een beurs in Mainz een origineel asbakje kunnen kopen, maar hij vroeg er wel veel geld voor." Dit soort taferelen deden, sa men het het gegeven dat twee volwassen restaurateurs meer dan anderhalf jaar met de au to bezig zijn geweest, de kos ten van het project naar astro nomische waarden stijgen. Dat is volgens Van Beynum echter een puur academisch gegeven. "Ja, het is met dit soort din gen toch een beetje wat de geëmotioneerde gek er voor geeft. Deze Kever heeft toch vooral een grote emotionele waarde, die niet in geld is uit te drukken." Daarmee slaat Fred van Bey num de spijker op de kop. Zijn nog altijd rijdende Brilkever is immers een prachtig symbool voor vijftig jaar Volkswagen in Nederland. Een tijdperk waar in aspecten als betrouwbaar heid, degelijkheid en service vriendelijkheid niet alleen op de auto's van Volkswagen, maar ook op de inmiddels sterk gegroeide dealerorgani- satie van toepassing zijn ge bleken. De volledig naar de oorspronkelijke nieuwstaat teruggerestaureerde Brilkever van 1947. Sym bool van vijftig jaar betrouwbaarheid. Fred van Beynum is directeur van de Beynex Holding, moe dermaatschappij van een groot aantal Volkswagen dealerbedrijven. Zijn vader, Ton van Beynum, kocht de au to in 1972 als - toen al 25 jaar oude - oldtimer. En vanaf dat moment is het donkerblauwe brilletje in de familie geble ven. "Toen mijn vader 'm kocht was ik er zelf niet zo van onder de indruk," vertelt Van Beynum heel eerlijk. "Het was gewoon een oud model. Dat was bovendien in een periode dat de Kever redelijk slecht verkocht. En ik zat uit te kijken naar de nieuwe modellen van Volkswagen, zoals de Passat en de Golf." Inmiddels echter heeft zowel Fred van Beynum als de Bril kever de vijftigjarige leeftijd bijna bereikt. En die anciënni teit heeft beiden een stuk na der tot elkaar gebracht. Van Beynum zegt zelfs trots te zijn Agriland uw dierenvriend De halve prijs wordt gerekend voor het goedkoopste paar. Whiskas Catmilk 180 ml. i?sr Tompoes Variantjes 800 gram 32#" Tompoes Foetsie Ba 9 liter 47r Savic Felicat Kattenverblijf graniet/groen of graniet/grijs diverse kleuren maat M-XXL korenblauw, 100% katoen sluiting maat 50-60 Kauwbot Geknoopt 4,5" (ca. 11 cm.) 35 gram 1^5" Pedigree Pal diverse soorten blik a 400 gram l&d katoen, met knoopsluitint blauw maat 48-60, 64813* khaki maat 50-58, 08(3 groen maat 50-60. £48(3 Hols Kluiven pak a 500 gram met opdruk, diverse kleuren maat 92-122 109tf Hols Diner Compleet 1250 gram blauw maat M-XXL 2P9Ö" nylon-pvc groen maat M-XXL Doko Croquettes 5 kilo 1J5813 Royal Canin Size RCCI Medium Adult 1 voer voor volwassen honden van 10-25 kg. 3 kilo blauw maat M-XXL nylon-pvc groen maat M-XXL per stuk Knaagdierenvoer 2.5 kilo diverse kleuren 1 liter 200 gram ca 15 meier drooglengte Aanbiedingen zijn geldig t/m zaterdag 18 oktober 1997

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 16