Wat vindt u van de Sloelijn?
Geef uw mening tijdens de informatiemarkt op 30 september a.s.
De Sloelijn is een aftakking van het hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal.
De lijn loopt ter hoogte van 's-Heer Arendskerke richting het Sloegebied
in Vlissingen. Het spoor wordt alleen gebruikt voor goederentransport.
De Sloelijn is een enkelspoor en heeft een lengte van 9,7 kilometer.
Centraal Meldpunt 'Optimalisatie Railontsluiting Sloe'
Rijkswaterstaat Directie Zeeland, afdeling RVV
Contactpersoon: Ellen Eversdijk
Telefoon: 0118 - 686 446
Fax: 0118 - 686 563
e-mail: e.eversdijk@dzl.rws.minvenw.nl
Adres: Postbus 5014
4330 KA Middelburg
JL
1
De informatiemarkt vindt plaats op 30 september
a.s. in ontmoetingscentrum De Stenge, Stenge
plein 1 te Heinkenszand.
De markt is open van 19.00 tot 22.00 uur. U bent
welkom op het tijdstip dat u het beste uitkomt.
8
FAAM/VLISSINGER
Woensdag 24 september 1997
In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is onlangs een
verkenningsstudie uitgevoerd naar de Sloelijn. Deze studie, genaamd
'Optimalisatie Railontsluiting Sloe', is nodig omdat in de toekomst steeds meer
goederentreinen van de verbinding gebruik zullen maken. De belangrijkste
reden hiervoor is de economische groei van het Sloegebied in Vlissingen. Door
toekomstige ontwikkelingen (nieuwe havens en de komst van de Wester-
scheldetunnel) wordt verwacht dat deze groei de komende jaren door zal zet
ten, waardoor er meer treinen nodig zijn. Bovendien stimuleert de overheid het
goederenvervoer per spoor. Op zich is een toename van het spoorvervoer geen
probleem: de huidige Sloelijn heeft voldoende capaciteit om de groei op te van
gen. Het spoortracé kan echter niet voldoen aan de gestelde milieu-eisen
(geluids- en trillingsoverlast) en veiligheidseisen (overwegen). Aanpassing of
verplaatsing van de Sloelijn is hierdoor noodzakelijk. In de verkenningsstudie
zijn de toekomst van de Sloelijn, de problematiek die hiermee samenhangt en
mogelijke oplossingen in kaart gebracht.
Informatiemarkt
Belangrijk bij de verkenning rond de Sloelijn zijn de wensen en meningen van
omwonenden en andere betrokkenen. Daarom nodigen we alle belangstellen
den uit voor een informatiemarkt over dit onderwerp. We willen u, door mid
del van doorlopende presentaties en diverse stands, informeren over onder
meer de huidige situatie en problematiek, de ontwikkelingen in het Sloegebied,
mogelijke oplossingen en de verder te volgen procedure. Daarnaast hopen we
op deze avond uw wensen, meningen en ideeën met betrekking tot de Sloelijn
te vernemen, zodat wij hiermee in de volgende fase van de studie zoveel
mogelijk rekening kunnen houden.
Om verwarring te voorkomen: het betreft geen formele inspraakavond, maar
een informatie-avond. De wettelijke inspraakprocedure is in dit stadium nog
niet van toepassing. Het gaat nu met name om suggesties voor nog te onder
zoeken oplossingen of effecten, vragen en wensen.
Wat is de verdere procedure?
Alle meningen, suggesties e.d. worden verwerkt in een reactienota en gebruikt
bij het opstellen van de Startnotitie. Deze Startnotitie is het begin van een wet
telijk vastgelegd traject (Tracéstudie). Na de Startnotitie volgt de
Trajectnota/MER (Milieu Effect Rapportage) en als laatste verschijnt het
Ontwerp Tracébesluit. Iedere fase heeft een inspraakmogelijkheid. Aan het
einde van de Tracéstudie nemen de ministers van Verkeer en Waterstaat en
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer een besluit.
Meer informatie?
Op de informatiemarkt ontvangt u de informatiespecial Sloelijn. Hierin staat
beknopt de inhoud van de verkenningsstudie weergegeven, zodat u thuis alles
op uw gemak kunt doorlezen. De verkenningsstudie zelf kan tijdens de infor
matiemarkt worden ingezien. U kunt deze tijdens de markt ook aanvragen.
Kunt u niet op de informatiemarkt aanwezig zijn, maar wilt u toch informatie
of uw mening geven? Dat kan. Reacties zijn welkom tot en met 15 oktober a.s.
U kunt deze richten aan het Centraal Meldpunt 'Optimalisatie Railontsluiting
Sloe'. De informatiespecial Sloelijn en de verkenningsstudie 'Optimalisatie
Railontsluiting Sloe' zijn na 30 september ook via dit meldpunt te verkrijgen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat
Directie Zeeland
Wat zijn de alternatieven?
De alternatieven of oplossingen die in de verkenningsstudie genoemd worden,
staan nog niet vast. Ze zijn tot nu toe als beste opties naar voren gekomen,
maar kunnen nog uitgebreid, aangepast of zelfs geschrapt worden. Dit is mede
afhankelijk van verdere studie en de reacties van omwonenden, belangenorga
nisaties en overheden.
Hieronder staan de alternatieven beknopt op een rij:
nul-alternatief - het traject van de huidige Sloelijn blijft ongewijzigd; er
komen aanpassingen op het gebied van geluid, trillingen en veiligheid (over
wegen)
nul-plus-alternatief - zoals het nul-alternatief, maar met een elektrische
bovenleiding. Tot nog toe rijden er enkel diesellocomotieven op de Sloelijn.
Daarom moet op het emplacement in Roosendaal de elektrische locomotief
worden vervangen door een diesel. Het wisselen van locomotief levert bij
het vervoer van gevaarlijke stoffen een veiligheidsrisico op. Elektrificatie van
de Sloelijn voorkomt dit.
alternatief 1 - een deel van de bestaande Sloelijn wordt verlegd, waardoor
Heinkenszand wordt vermeden. Ook hier wordt gekozen voor elektrificatie.
alternatief 2 - er komt een geheel nieuwe, geëlektrificeerde Sloelijn tussen
Arnemuiden en Lewedorp, ter hoogte van de Sloedam.
Alternatief 2
Alternatief 1
Hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal
's-Heeta#
Lewedorp
Aren>
Nieuwdorp
Heinkenszand
Westerschelde
Nul-alternatief
Jul-plus-alternatie
Sloegebied
's-Heerenhoek