Wat vindt u van de Sloelijn? Geef uw mening tijdens de informatiemarkt op 30 september a.s. De Sloelijn is een aftakking van het hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal. De lijn loopt ter hoogte van 's-Heer Arendskerke richting het Sloegebied in Vlissingen. Het spoor wordt alleen gebruikt voor goederentransport. De Sloelijn is een enkelspoor en heeft een lengte van 9,7 kilometer. Centraal Meldpunt 'Optimalisatie Railontsluiting Sloe' Rijkswaterstaat Directie Zeeland, afdeling RVV Contactpersoon: Ellen Eversdijk Telefoon: 0118 - 686 446 Fax: 0118 - 686 563 e-mail: e.eversdijk@dzl.rws.minvenw.nl Adres: Postbus 5014 4330 KA Middelburg JL 1 De informatiemarkt vindt plaats op 30 september a.s. in ontmoetingscentrum De Stenge, Stenge plein 1 te Heinkenszand. De markt is open van 19.00 tot 22.00 uur. U bent welkom op het tijdstip dat u het beste uitkomt. 8 FAAM/VLISSINGER Woensdag 24 september 1997 In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is onlangs een verkenningsstudie uitgevoerd naar de Sloelijn. Deze studie, genaamd 'Optimalisatie Railontsluiting Sloe', is nodig omdat in de toekomst steeds meer goederentreinen van de verbinding gebruik zullen maken. De belangrijkste reden hiervoor is de economische groei van het Sloegebied in Vlissingen. Door toekomstige ontwikkelingen (nieuwe havens en de komst van de Wester- scheldetunnel) wordt verwacht dat deze groei de komende jaren door zal zet ten, waardoor er meer treinen nodig zijn. Bovendien stimuleert de overheid het goederenvervoer per spoor. Op zich is een toename van het spoorvervoer geen probleem: de huidige Sloelijn heeft voldoende capaciteit om de groei op te van gen. Het spoortracé kan echter niet voldoen aan de gestelde milieu-eisen (geluids- en trillingsoverlast) en veiligheidseisen (overwegen). Aanpassing of verplaatsing van de Sloelijn is hierdoor noodzakelijk. In de verkenningsstudie zijn de toekomst van de Sloelijn, de problematiek die hiermee samenhangt en mogelijke oplossingen in kaart gebracht. Informatiemarkt Belangrijk bij de verkenning rond de Sloelijn zijn de wensen en meningen van omwonenden en andere betrokkenen. Daarom nodigen we alle belangstellen den uit voor een informatiemarkt over dit onderwerp. We willen u, door mid del van doorlopende presentaties en diverse stands, informeren over onder meer de huidige situatie en problematiek, de ontwikkelingen in het Sloegebied, mogelijke oplossingen en de verder te volgen procedure. Daarnaast hopen we op deze avond uw wensen, meningen en ideeën met betrekking tot de Sloelijn te vernemen, zodat wij hiermee in de volgende fase van de studie zoveel mogelijk rekening kunnen houden. Om verwarring te voorkomen: het betreft geen formele inspraakavond, maar een informatie-avond. De wettelijke inspraakprocedure is in dit stadium nog niet van toepassing. Het gaat nu met name om suggesties voor nog te onder zoeken oplossingen of effecten, vragen en wensen. Wat is de verdere procedure? Alle meningen, suggesties e.d. worden verwerkt in een reactienota en gebruikt bij het opstellen van de Startnotitie. Deze Startnotitie is het begin van een wet telijk vastgelegd traject (Tracéstudie). Na de Startnotitie volgt de Trajectnota/MER (Milieu Effect Rapportage) en als laatste verschijnt het Ontwerp Tracébesluit. Iedere fase heeft een inspraakmogelijkheid. Aan het einde van de Tracéstudie nemen de ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer een besluit. Meer informatie? Op de informatiemarkt ontvangt u de informatiespecial Sloelijn. Hierin staat beknopt de inhoud van de verkenningsstudie weergegeven, zodat u thuis alles op uw gemak kunt doorlezen. De verkenningsstudie zelf kan tijdens de infor matiemarkt worden ingezien. U kunt deze tijdens de markt ook aanvragen. Kunt u niet op de informatiemarkt aanwezig zijn, maar wilt u toch informatie of uw mening geven? Dat kan. Reacties zijn welkom tot en met 15 oktober a.s. U kunt deze richten aan het Centraal Meldpunt 'Optimalisatie Railontsluiting Sloe'. De informatiespecial Sloelijn en de verkenningsstudie 'Optimalisatie Railontsluiting Sloe' zijn na 30 september ook via dit meldpunt te verkrijgen. Ministerie van Verkeer en Waterstaat Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat Directie Zeeland Wat zijn de alternatieven? De alternatieven of oplossingen die in de verkenningsstudie genoemd worden, staan nog niet vast. Ze zijn tot nu toe als beste opties naar voren gekomen, maar kunnen nog uitgebreid, aangepast of zelfs geschrapt worden. Dit is mede afhankelijk van verdere studie en de reacties van omwonenden, belangenorga nisaties en overheden. Hieronder staan de alternatieven beknopt op een rij: nul-alternatief - het traject van de huidige Sloelijn blijft ongewijzigd; er komen aanpassingen op het gebied van geluid, trillingen en veiligheid (over wegen) nul-plus-alternatief - zoals het nul-alternatief, maar met een elektrische bovenleiding. Tot nog toe rijden er enkel diesellocomotieven op de Sloelijn. Daarom moet op het emplacement in Roosendaal de elektrische locomotief worden vervangen door een diesel. Het wisselen van locomotief levert bij het vervoer van gevaarlijke stoffen een veiligheidsrisico op. Elektrificatie van de Sloelijn voorkomt dit. alternatief 1 - een deel van de bestaande Sloelijn wordt verlegd, waardoor Heinkenszand wordt vermeden. Ook hier wordt gekozen voor elektrificatie. alternatief 2 - er komt een geheel nieuwe, geëlektrificeerde Sloelijn tussen Arnemuiden en Lewedorp, ter hoogte van de Sloedam. Alternatief 2 Alternatief 1 Hoofdspoor Vlissingen-Roosendaal 's-Heeta# Lewedorp Aren> Nieuwdorp Heinkenszand Westerschelde Nul-alternatief Jul-plus-alternatie Sloegebied 's-Heerenhoek

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 8