Rudi Moens uit eigen as herrezen Wat zit er achter de pomp in een tankstation Onderdelenhuis Ytsma in groter pand Bruna winkels vieren feest Loodgieters- en instal latie bedrijf Rudi Moens aan de Han delsweg in Vlissingen wordt 19 september feestelijk heropend. Het bedrijf van Rudi Moens brandde op de avond van 25 januari volledig af. Nu staat het pand weer hele maal overeind en kan Moens zijn klanten weer helpen zoals ze van hem gewend zijn. Moens: „Ik heb geluk dat mijn klanten me ook in de moeilijke tijd allemaal trouw zijn gebleven. Anders had ik het niet gehaald". Zeeuwen in kampioensteam kustvissen Elodie wint prijs Pompidoe Precies twaalf jaar nadat Ciska en Arjen Ytsma hun eerste zaak openden ver huisden ze Onderde lenhuis Ytsma naar Achter de Houttui nen. Het oude pand aan de Korte Geere was te klein gewor den. Van boven tot beneden lagen de ontelbare onderde len, stofzuigerslan gen en elektriciteits- snoeren opgeslagen en voor de klanten was bijna geen plaats meer in de zaak. Het nieuwe pand van Ytsma is veel ruimer en heeft zelfs een kleine uit breiding van het as sortiment mogelijk gemaakt. We vinden het met z'n miljoenen heel normaal dat we naar het benzinestation kunnen gaan en dat er naar wens Eurosuper, Super met loodvervanger, diesel of LPG in onze tank stroomt. Maar zo eenvoudig is het allemaal niet. Nadat de ruwe olie is gewonnen, zit er een ingewikkeld raffinage-proces tussen deze grondstof en onze vertrouwde benzinepomp. Unieke taartvormen EHBZ gesponsord Luchtfoto's Natuurfeest Stamboom paarden US-cars Daewoo For You Efteling attractie bekroond Vrouw Vandaag Sportscore wordt Intersport Vers brood Papieren GFT-zak Nieuwe Total-directeur Woensdag 10 september 1997 FAAM/VLISSINGER 9 Vijf jaar geleden vestigde Moens zich als eerste op het bedrijventerrein Vrijburg. Na dat hij was begonnen als loodgieter groeide zijn zaak langzaam uit tot een volledig installatie bedrijf. Moens: „Het ging allemaal prima tot 25 ja nuari. Dan zie je in een paar uur tijd alles wat je hebt opge bouwd in rook opgaan". Een maand na de fatale brand is Moens begonnen met de her bouw van zijn pand. „We heb- Rudi Moens in zijn nieuwe bedrijfspand. FOTO JAAP WOLTERBEEK ben eerst alles afgebroken en gepoetst. Toen hebben we een nieuw plan gemaakt en zijn we begonnen te bouwen. Na iets meer dan twee maanden hadden we in ieder geval weer een dak boven ons hoofd". Het uitvoeren van klussen voor de klanten ging zo goed en zo kwaad als het kon door. De woonkamer van het huis van Moens werd tij delijk omgebouwd tot werk plaats. „Het leek een beetje op een beproeving", herinnert Moens zich. „Het is net alsof iemand eens even gaat uitzoe ken hoever je met iemand kan gaan. Er is een gigantische opeenstapeling van proble men, dan moet je het hoofd koel houden en gewoon pro bleem voor probleem oplos sen". De werkplaats en de showroom van het installatie bedrijf staan nu weer in volle glorie overeind. Moens: „We hebben hier en daar wat aan passingen gemaakt. De mate rialen die we hebben gekozen zijn brandwerend want zoiets hoef ik niet nog eens mee te maken. Het assortiment in de showroom is vrijwel gelijk ge bleven". Behalve complete badkamer inrichtingen toont Moens in zijn showroom ook een stukje techniek. Zo kun nen bijvoorbeeld ook cv-in- stallaties, gaskachels en appa ratuur voor airconditioning in de showroom worden beke ken. „Als klanten een cv-in- stallatie kopen dan geven ze toch een boel geld uit. Ik kan me daarom heel goed voor stellen dat ze vooraf willen zien wat ze nu eigenlijk aan schaffen. Het is wel altijd een goede investering want een huis stijgt in waarde als je er een nieuwe cv of badkamer in zet. Dat is eigenlijk het leuke van mijn vak. Bij auto's is dat bijvoorbeeld wel anders, op het moment dat je de garage verlaat is de wagen al een paar duizend gulden minder waard".Loodgieters- en instal latie bedrijf Rudi Moens wordt 19 september officieel her opend. Moens: „Om 14 uur draaien we de sleutel om en dan kunnen onze klanten op hun gemakje rondkijken in het nieuwe pand. Natuurlijk met een hapje en een drankje". Met drie Zeeuwen in het team werd de Nederland se jeugd wereldkampioen kustvissen. Dat gebeurde eind augustus in Frankrijk. Rinus van de Woestijne uit Aagtekerke, Erwin Hilbert uit Oost-Souburg en Rem- co Geuze uit Oud-Vosse- meer zorgden voor de Zeeuwse inbreng in het ngtionale team, dat be stond uit vijf mensen. Het is de tweede keer binnen enkele jaren dat een Ne derlandse ploeg tot acht tien jaar wereldkampioen wordt. De wedstrijden werden gehouden in Dieppe. Het ging om vier wedstrijden, verdeeld over drie dagen. Volgens de organisatie werd veel vis gevangen. Twee wedstrijden werden vanaf een strekdam ge vangen en.de andere wed strijden werden van het strand gevist. Het was zaak om zo ver mogelijk te werpen om zo doende een stevig maaltje platvis binnen te slepen. De Nederlandse Vereni ging van Sportvissersfede raties vaardigden de jon gelingen af. Elodi Kooiman ontvangt het tassenset van Barbara Stevens van Pompidoe Schoenen. Elodie Kooiman uit Vlissingen won de wedstrijd van Pompidoe Schoenen tijdens de De Ruyterfeesten in Vlissingen. Uit handen van eigenaresse Barbara Stevens ontving zij de Kipling prijs, die bestond uit een tassenset ter waarde van f 750,-. Bij de prijs vraag moest worden geraden hoeveel schoendozen er in de Kipling rally-auto zaten. Elodie Kooiman zat er met 84 dozen het dichtst bij. In het nieuwe onderdelen huis het echtpaar is het nog vooral veel zoeken. „In de Korte Geere wisten we alles feilloos te vinden", vertelt Arjen Ytsma in zijn nieuwe Ciska. „Het is hier natuurlijk nog even wennen. We heb ben alles wel zelf ingericht maar op een gegeven mo ment weet je toch niet meer waar alles is gebleven". Cis ka en Arjen zijn een jaar be zig geweest met de verbou wing van hun nieuwe zaak. Het pand stond al jaren leeg en was veranderd in een bouwval. „De vorige eige naar had de hele begane grond vol staan met kooien voor papegaaien. We heb- FOTO JAAP WOLTERBEEK ben dus eerst veel weg ges loopt en het leek alleen maar een grotere puinhoop te worden. Daarna konden we weer gaan opbouwen en het resultaat mag er zijn", doet Ciska uit de doeken. De ver bouwing van Ytsma liet lang op zich wachten omdat de aanvraag van het benodigde bouwvergunning nogal wat voeten in aarde had. Ciska: „Die aanvraag alleen al heeft negen maanden geduurd, het leek wel een zwanger schap". Het assortiment van Onderdelenhuis Ytsma is uit gebreid met sanitair en com puter accessoires zoals snoertjes om de apparatuur aan te sluiten. „Het sanitair bestaat voornamelijk uit on derdelen zoals leertjes en koppelingen. We verkopen dus wel de vlotter maar niet de w.c.-pot zelf. Het is een beperkt assortiment want we hebben alleen de wat goed kopere gangbare spullen. Ei genlijk waar de mensen an ders voor naar de bouw markt gaan", legt Ciska uit. De vaste klanten van Onder delenhuis Ytsma reageren verrast op de verhuizing. „Wat wil je", zegt Ciska. „Het nieuwe pand is veel lichter en ruimer. En er is hier volop parkeergelegenheid, dat was eerst ook wel anders. En on ze klanten komen niet alleen uit Middelburg maar ook van het Walcherse platteland. Dan is het helemaal handig als je voor de deur kunt par keren". Om de opening van de nieu we zaak te vieren kregen alle klanten een zonnebloem. Ciska: „Ook als ze niks kopen maar alleen maar eens ko men kijken hoe mooi het is geworden krijgen ze van mij een bloemetje. Er gaat nie mand zonder zonnebloem de deur uit". Het aardolieraffinagecomplex in Vlissingen-Oost. met kleinere tankschepen (ruim 92 procent). Ook is er in Vlissingen een vulstation voor tankwagens die met name tankstations in Zeeland en Brabant bevoorraden. Total heeft de beschikking over een ontzwavelingsinstal latie, omdat langzaam de zwa vel met name in diesel moet verdwijnen. Voor deze zwavel is er op dit moment nog een markt, zodat dit restproduct toch nog verkocht kan wor den. Een raffinaderij heeft te maken met steeds strenger wordende milieu-eisen en dat vergt grote investeringen. Bo vendien zijn er een aantal be langrijke ontwikkelingen gaan de in de wereld die gevolgd moeten worden. De vraag naar olie stijgt ieder jaar in de wereld met 2 procent. Deze groei is vooral toe te schrijven aan Aziatische landen, die op dit moment zelfs al goed zijn voor 25 procent van het totale olieverbruik (exclusief Japan). Er zijn voorspellingen dat vooral het dieselverbruik de komende vijftien jaar twee keer zo hard zal stijgen als het benzine gebruik. Alternatieve brandstoffen blijven een mar ginale rol spelen. Sinds half jaren zeventig zijn er lang zaam normen gesteld voor de uitstoot aan schadelijke gas sen. Afhankelijk van het land is er sprake van een vermin dering in de uitstoot van met name CO, HC en NOx met een factor 10 tot 100. Strengere normen worden vooral in Eu ropa en de Verenigde Staten Omdat hun naamgever Dick Bruna eind augustus de leeftijd van zeventig jaar bereikte vieren de Bruna winkels feest. Ze zetten daarbij de bekendste creatie, Nijntje, centraal. Van daag (woensdag 10 september) en zaterdag 13 september houden de winkeis bovendien een speciale actie voor de jeugd waarbij Nijntje stoeien zijn te winnen met krasloten. Voor de gelegenheid zijn Bruna boekwinkels helemaal omge bouwd in Nijntje sferen. Kinderen kunnen bovendien met Nijntje op de foto. De foto is gratis. verkrijgen, moet er op veel punten gewerkt worden. Zo moet er een betere verbran ding in de motor plaatsvin den, moet de behandeling van de uitlaatgassen in de kataly sator worden geoptimaliseerd en dient de samenstelling van de brandstof te worden aan gepast. De problemen die de katalysator met zich mee brengt, zijn bekend. Dit appa raat reduceert al 90 procent van de uitstoot aan CO, HC en NOx, maar werkt niet optima le bij korte ritten (te lage be- drijfstemperatuur), zorgt voor een hoger verbruik, terwijl de HC-uitstoot sterk afhankelijk is van de samenstelling van de brandstof. Dé oplossing is hier een snelle opwarming van de kat, bijvoorbeeld op elektri sche wijze. Andere technische oplossin gen om de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen verder te verminderen zijn arm-meng- selmotoren met een laag ge middeld verbruik, het toepas sen van een katalysator en di recte inspuiting bij dieselmo toren, direct ingespoten benzi nemotoren, tweetakt motoren met directe inspuiting en aan gepaste brandstoffen. Dieselmotoren hebben als voordelen het hoge rende ment en de lage C02 produc tie. Nadelen zijn de hogere uit stoot aan NOx en roetdeeltjes. Het schoner maken van de dieselmotoren kan worden ge daan door de reeds genoem de directe inspuiting en een katalysator, maar ook door een verhoogde inspuitdruk (minder roet), hoger geplaats te zuigerveren (minder roet), een turbocompressor voor een hoger rendement en uit laatgas recirculatie. In het ge val is het duidelijk dat een schoner milieu niet alleen ons allemaal aangaat, maar dat de oplossingen niet eenzijdig ko men van de auto-industrie, de olie-maatschappijen of de overheid alleen. Een geza menlijke aanpak is de enige manier om tot het gewenste resultaat te komen. In Vlissingen bouwde de Fran- wordt in dit proces wederom sé oliemaatschappij Total in het begin van de jaren zeven tig een raffinaderij. In 1973 werd de fabriek opgestart. Tien jaar later werd een aan vang genomen met de bouw van een hydro cracker (uitleg volgt) die in 1986 ging produ ceren. Oliemaatschappijen le veren niet alleen benzine, die sel of LPG, maar ook de grondstoffen voor de chemi sche industrie en daarom heeft Dow Chemical inmiddels een aandeel van 45 procent in deze Zeeuwse raffinaderij. Hydrocracker Het raffinage-proces begint in een grote metalen kolom waarin de verschillende pro ducten uit de ruwe aardolie worden gescheiden. Daarna volgt de werkelijke raffinage, het omzetten en eventueel het bijmengen van additieven. De lichtste brandstof die uit olie kan worden gemaakt is LPG, eventueel gescheiden in Pro paan en Butaan. Daarna volgt Nafta, de grondstof voor ben zine en onder meer een petro chemische nafta. Een trapje lager staat Kerosine voor de luchtvaart gevolgd door die sel. Daarna blijft een zoge naamde atmosferisch residu en over waaruit stookolie voor bijvoorbeeld de scheepvaart wordt gemaakt. Vroeger werd stookolie ook gebruikt voor energiecentrales, maar die zijn veelal overgegaan op schone re brandstoffen. Daarom nam Total zo'n tien jaar geleden de hydro cracker in gebruikt. De ze installatie heeft als grond stof het inmiddels geraffineer de atmosferisch residuen. Met behulp van een katalysator- stof (die lijkt op hagelslag) een scheiding gemaakt in Pro paan/Butaan, Nafta, Jet Fuel, Diesel en een uiteindelijk va- cuumresidue. Door de toepas sing van de Hydro cracker kan Total nu veel beter inspelen op de vraag van de markt en blijft stookolie niet als afval stof over. Overigens is de ver deling van de producten deels afhankelijk van de kwaliteit van de ruwe olie. Uit laag- zwavelige olie die vooral uit de Noordzee komt, worden meer lichte producten ge maakt als LPG en benzine, ter wijl de hoog-zwavelige olie uit het Midden-Oosten vooral zware producten geeft. Maar nogmaals, met de hydro crac ker heeft men daar minder probleem mee. Pijpleiding Total gebruikt in haar installa ties voor 51 procent olie uit Afrika, 20 procent uit het Mid den-Oosten, 20 procent uit de Noordzee en 9 procent uit Rusland. De eindproducten gaan voor bijna de helft naar België en ruim 27 procent naar Nederland. Vlissingen krijgt zijn olie vooral via een pijpleiding die naar de Maas vlakte loopt. Ook heeft de on derneming een eigen aanvoer steiger in de directe omge ving. In 1996 werd er ruim 7 miljoen ton ruwe olie aange voerd en ruim 8 miljoen ton eindproducten afgeleverd. Maar liefst 43 procent hiervan is dieselolie, 17 procent stook olie, gevolgd door bijna 15 procent Kerosine en 12 pro cent benzine. LPG heeft slechts een aandeel van 2,4 procent. Het overgrote deel van deze eindproducten wordt vanuit Vlissingen afgevoerd gesteld. Kijken we naar de af name van schadelijke uitlaat gassen in Italië, Frankrijk en Duitsland tussen 1985 en 2010, dan produceren deze drie landen in deze periode van 25 jaar vier keer minder. Deze trend zal zich verder voortzetten. Autofabrikanten en oliemaatschappijen zullen nauw moeten samenwerken om de doelstellingen te halen. Kijk maar eens naar de in vloed op de ozonvorming. Ozon bestaat uit drie molecu len zuurstof (03). Een benzine auto zonder katalysator pro duceert 7,5 gram ozon per ki lometer. Dezelfde auto met ka talysator komt niet verder van 0,4 gram per km. Maar het kan allemaal nog veel beter. Een LPG-auto met katalysator pro duceert 0,05 gram ozon en wederom dezelfde auto op aardgas komt niet verder dan 0,02 gram ozon per kilometer. Een diesel zonder katalysator produceert 1,25 gram ozon per kilometer en dezelfde auto met kat 0,25 gram. Het komt erop neer dat we met de in voering van de katalysator op dit vlak al veel bereikt hebben, maar dat verbeteringen abso luut mogelijk zijn.Maar om een betere lucht kwaliteit te Bakker B. Tullenaar heeft een nieuwe manier gevonden om. taarten te bakken. De Vlissinger is in staat om de meest gekke creaties te leveren. Tuilenaar bakt zelfs taarten van afbeeldin gen op foto's. Dat gebeurt met behulp van een computer. Daar door kunnen allerlei afbeeldingen zoals bedrijfslogo's, tekenin gen en andere afbeeldingen in de taart worden verwerkt op eet- papier met speciale inkt. Tuilenaar is de enige Zeeuwse bakker die dit procédé beheerst. De auto die de vrijwilligers van de EHBZ Zeeland gebruiken rijdt sinds een tijdje op gas. De organisatie die gestrande zee zoogdieren eerste hulp toedient hoeft die installatie in de auto niet zelf te betalen. Dat heeft Autobedrijf Van Liere in Middel burg gedaan. 4 Bij uitgeverij Boekproducties Nederland is een grootbeeld boek uitgebracht onder de titel Middelburg vanuit de Lucht. De Middelburgse gemeente archivaris Peter Sijnke selecteerde de foto's en voorzag ze van tekst. Het boek bevat 22 zwart-wit luchtfoto's uit de periode 1921-1964. Ze komen uit het archief van KLM Aerocarto. De foto's laten stuk voor stuk een veran derd stadsbeeld zien. RTL-4 stelt zaterdag 13 en zondag 14 september zeven uur lang het Wereld Natuur Fonds centraal. Ursul de Geer is gastheer tijdens het pro gramma waarin Nederlandse artiesten en natuurmonumen ten elkaar afwisselen. De Geer spreekt onder meer met Prins Bernard. Ook worden mensen getoond die vaak onder bizar re omstandigheden proberen resultaat te boeken voor de natuur. Meer dan honderdduizend paarden zijn sinds kort onderge bracht in een uitgebreide database van Horse Information Sys tem. Daarbij gaat het vooral om de afstammenden uit meerdere Europese landen, waardoor zelfs kruisingen en inteelt zijn te traceren. Volgens de initiatiefnemers Horses of the Dutch is de ze informatie vooral belangrijk voor de fokkers. Het programma is te vinden op Internet http://www.horses.nl. Opel Nederland bv is sjnds kort ook importeur van US-cars van General Motors. Tien jaar geleden stootte Opel deze tak af. Sindsdien is een soort wildgroei ontstaan omdat iedere dealer van US-cars zo'n beetje optrad als importeur. Van gestructu reerd werken was daarom geen sprake meer. Tegelijkertijd met de overname is het aantal dealers in Nederland gereduceerd tot zeven. Het periodiek Daewoo For You dat alle Daewoo-rijders thuis krijgen bezorgd introduceert de importeur de Leganza als het top model in de Koreaanse stal. De wagen wordt tentoonge steld als een auto met klasse die elke toets van kritiek kan door staan. De Leganza is uitgerust met een krachtige 2,0 liter motor die 133 pk (98 kW) levert.. Met de airconditioning blijft de be stuurder bij elk jaargetij fris achter het stuur, aldus de test in het eigen blad van Daewoo. In oktober komt dit top model van Dae woo op de Nederlandse markt. De Efteling Attractie Villa Volta is bekroond met de THEA Award of Outstanding Achievement. Deze award wordt jaarlijks toegekend. In de jury zitten vakmensen uit de wereld van entertainment. Villa Volta ver telt het verhaal van de bok kenrijders die in de achttiende eeuw een spoor van ellende trokken in hun omgeving. Bij de beroving van een abdij spreekt een mysterieuze vrouw de banvloek uit over de bendeleider Hugo van den Loonsche Duynen. Daarna heeft de baas van de bokkenrijders geen leven meer. Dat alles wordt uitge beeld in het Brabantse attrac tiepark, dat zich met deze award schaart in een rij van beroemde parken over de hele wereld. Vrouwen krijgen er een nieuw blad bij. Onder de titel Vrouw Vandaag lonkt de VNU Tijdschriftengroep naar dames die net iets meer willen dan een roddelblad. Vrouw Vandaag moet ac tueel zijn, maar er staan ook verhaaltjes in met wekelijks een horoscoop, waar gebeurde (bizarre) verhalen, prijs-puzzels en een loterij pagina. Het blad moet f 1,95 gaan kosten en ligt van af 17 september in de kiosk of boekhandel. Sportscore - met vestigingen in Vlissingen en Goes - heeft zich aangesloten bij Intersport. Beide zaken gaan een heel nieu we sportlijn voeren met exclusieve modellen van de bekende merken. Intersport is een internationale organisatie. Sportscore in Vlissingen is gevestigd aan de Walstraat. Inventum is met een brood bakmachine op de markt ge komen die er voor kan zorgen dat elke ochtend vers brood op tafel staat. De machine - aldus de fabri kant - doet alles: mengen, kne den, rijzen en uiteindelijk gaat'ie bakken. Het enige dat de bezitter van het machinetje moet doen is de ingrediënten er 's avonds in doen en de tijd instellen. Franpack Bates in Maastricht heeft een papieren zak op de markt gebracht die moet voorkomen dat GFT-afval - vooral - in de zomermaanden overlast bezorgd. Door een zak in de GFT- container te plaatsen wordt voorkomen dat een divers leger bacterie zich in de achtergebleven afval nestelt en uiteindelijk. Met de zak blijft de container schoon. De GFT zak moet wel steeds verwisseld worden als de ophaaldienst is geweest en is leverbaar in de. maten vijf, tien, twintig, honderd veertig en tweehonderdveertig liter Overigens wordt op dit moment aan de Universiteit van Wageningen onderzocht in hoeverre er een samenhang is tussen gezondheidsklachten en spontaan com- posterende afval in GFT-bakken. D. Dumas, voorzitter van de Raad van Bestuur van Total Raffi naderij Nederland nv in Vlissingen-Oost heeft afscheid geno men. Hij is opgevolgd door J.M. Robin. De heer Dumas keert te rug naar Frankrijk waar hij zich op het hoofdkantoor van Total gaat belasten directeur exploitatie Total raffinaderijen. Onder leiding van Dumas heeft de Vlissingse vestiging zich ontwikkeld tot een van de meest efficiënte raffinaderijen in Europa. Prins Bernard. Hugo van den Loonsche Duy nen bij zijn geroofde attribu ten. De broodaanmaakmachine van Inventum.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 9