Rudi Moens uit eigen as herrezen
Wat zit er achter de pomp in een tankstation
Onderdelenhuis Ytsma in groter pand
Bruna winkels vieren feest
Loodgieters- en instal
latie bedrijf Rudi
Moens aan de Han
delsweg in Vlissingen
wordt 19 september
feestelijk heropend.
Het bedrijf van Rudi
Moens brandde op de
avond van 25 januari
volledig af. Nu staat
het pand weer hele
maal overeind en kan
Moens zijn klanten
weer helpen zoals ze
van hem gewend zijn.
Moens: „Ik heb geluk
dat mijn klanten me
ook in de moeilijke tijd
allemaal trouw zijn
gebleven. Anders had
ik het niet gehaald".
Zeeuwen in
kampioensteam
kustvissen
Elodie wint prijs Pompidoe
Precies twaalf jaar
nadat Ciska en Arjen
Ytsma hun eerste
zaak openden ver
huisden ze Onderde
lenhuis Ytsma naar
Achter de Houttui
nen. Het oude pand
aan de Korte Geere
was te klein gewor
den. Van boven tot
beneden lagen de
ontelbare onderde
len, stofzuigerslan
gen en elektriciteits-
snoeren opgeslagen
en voor de klanten
was bijna geen
plaats meer in de
zaak. Het nieuwe
pand van Ytsma is
veel ruimer en heeft
zelfs een kleine uit
breiding van het as
sortiment mogelijk
gemaakt.
We vinden het met z'n miljoenen heel normaal
dat we naar het benzinestation kunnen gaan
en dat er naar wens Eurosuper, Super met
loodvervanger, diesel of LPG in onze tank
stroomt. Maar zo eenvoudig is het allemaal
niet. Nadat de ruwe olie is gewonnen, zit er
een ingewikkeld raffinage-proces tussen deze
grondstof en onze vertrouwde benzinepomp.
Unieke taartvormen
EHBZ gesponsord
Luchtfoto's
Natuurfeest
Stamboom paarden
US-cars
Daewoo For You
Efteling attractie bekroond
Vrouw Vandaag
Sportscore wordt Intersport
Vers brood
Papieren GFT-zak
Nieuwe Total-directeur
Woensdag 10 september 1997
FAAM/VLISSINGER
9
Vijf jaar geleden vestigde
Moens zich als eerste op het
bedrijventerrein Vrijburg. Na
dat hij was begonnen als
loodgieter groeide zijn zaak
langzaam uit tot een volledig
installatie bedrijf. Moens: „Het
ging allemaal prima tot 25 ja
nuari. Dan zie je in een paar
uur tijd alles wat je hebt opge
bouwd in rook opgaan". Een
maand na de fatale brand is
Moens begonnen met de her
bouw van zijn pand. „We heb-
Rudi Moens in zijn nieuwe bedrijfspand. FOTO JAAP WOLTERBEEK
ben eerst alles afgebroken en
gepoetst. Toen hebben we een
nieuw plan gemaakt en zijn
we begonnen te bouwen. Na
iets meer dan twee maanden
hadden we in ieder geval
weer een dak boven ons
hoofd". Het uitvoeren van
klussen voor de klanten ging
zo goed en zo kwaad als het
kon door. De woonkamer van
het huis van Moens werd tij
delijk omgebouwd tot werk
plaats. „Het leek een beetje op
een beproeving", herinnert
Moens zich. „Het is net alsof
iemand eens even gaat uitzoe
ken hoever je met iemand kan
gaan. Er is een gigantische
opeenstapeling van proble
men, dan moet je het hoofd
koel houden en gewoon pro
bleem voor probleem oplos
sen". De werkplaats en de
showroom van het installatie
bedrijf staan nu weer in volle
glorie overeind. Moens: „We
hebben hier en daar wat aan
passingen gemaakt. De mate
rialen die we hebben gekozen
zijn brandwerend want zoiets
hoef ik niet nog eens mee te
maken.
Het assortiment in de
showroom is vrijwel gelijk ge
bleven". Behalve complete
badkamer inrichtingen toont
Moens in zijn showroom ook
een stukje techniek. Zo kun
nen bijvoorbeeld ook cv-in-
stallaties, gaskachels en appa
ratuur voor airconditioning in
de showroom worden beke
ken. „Als klanten een cv-in-
stallatie kopen dan geven ze
toch een boel geld uit. Ik kan
me daarom heel goed voor
stellen dat ze vooraf willen
zien wat ze nu eigenlijk aan
schaffen. Het is wel altijd een
goede investering want een
huis stijgt in waarde als je er
een nieuwe cv of badkamer in
zet. Dat is eigenlijk het leuke
van mijn vak. Bij auto's is dat
bijvoorbeeld wel anders, op
het moment dat je de garage
verlaat is de wagen al een
paar duizend gulden minder
waard".Loodgieters- en instal
latie bedrijf Rudi Moens wordt
19 september officieel her
opend. Moens: „Om 14 uur
draaien we de sleutel om en
dan kunnen onze klanten op
hun gemakje rondkijken in het
nieuwe pand. Natuurlijk met
een hapje en een drankje".
Met drie Zeeuwen in het
team werd de Nederland
se jeugd wereldkampioen
kustvissen. Dat gebeurde
eind augustus in Frankrijk.
Rinus van de Woestijne uit
Aagtekerke, Erwin Hilbert
uit Oost-Souburg en Rem-
co Geuze uit Oud-Vosse-
meer zorgden voor de
Zeeuwse inbreng in het
ngtionale team, dat be
stond uit vijf mensen. Het
is de tweede keer binnen
enkele jaren dat een Ne
derlandse ploeg tot acht
tien jaar wereldkampioen
wordt.
De wedstrijden werden
gehouden in Dieppe. Het
ging om vier wedstrijden,
verdeeld over drie dagen.
Volgens de organisatie
werd veel vis gevangen.
Twee wedstrijden werden
vanaf een strekdam ge
vangen en.de andere wed
strijden werden van het
strand gevist.
Het was zaak om zo ver
mogelijk te werpen om zo
doende een stevig maaltje
platvis binnen te slepen.
De Nederlandse Vereni
ging van Sportvissersfede
raties vaardigden de jon
gelingen af.
Elodi Kooiman ontvangt het tassenset van Barbara Stevens
van Pompidoe Schoenen.
Elodie Kooiman uit Vlissingen won de wedstrijd van Pompidoe
Schoenen tijdens de De Ruyterfeesten in Vlissingen. Uit handen
van eigenaresse Barbara Stevens ontving zij de Kipling prijs,
die bestond uit een tassenset ter waarde van f 750,-. Bij de prijs
vraag moest worden geraden hoeveel schoendozen er in de
Kipling rally-auto zaten. Elodie Kooiman zat er met 84 dozen het
dichtst bij.
In het nieuwe onderdelen
huis het echtpaar is het nog
vooral veel zoeken. „In de
Korte Geere wisten we alles
feilloos te vinden", vertelt
Arjen Ytsma in zijn nieuwe
Ciska. „Het is hier natuurlijk
nog even wennen. We heb
ben alles wel zelf ingericht
maar op een gegeven mo
ment weet je toch niet meer
waar alles is gebleven". Cis
ka en Arjen zijn een jaar be
zig geweest met de verbou
wing van hun nieuwe zaak.
Het pand stond al jaren leeg
en was veranderd in een
bouwval. „De vorige eige
naar had de hele begane
grond vol staan met kooien
voor papegaaien. We heb-
FOTO JAAP WOLTERBEEK
ben dus eerst veel weg ges
loopt en het leek alleen maar
een grotere puinhoop te
worden. Daarna konden we
weer gaan opbouwen en het
resultaat mag er zijn", doet
Ciska uit de doeken. De ver
bouwing van Ytsma liet lang
op zich wachten omdat de
aanvraag van het benodigde
bouwvergunning nogal wat
voeten in aarde had. Ciska:
„Die aanvraag alleen al heeft
negen maanden geduurd,
het leek wel een zwanger
schap". Het assortiment van
Onderdelenhuis Ytsma is uit
gebreid met sanitair en com
puter accessoires zoals
snoertjes om de apparatuur
aan te sluiten. „Het sanitair
bestaat voornamelijk uit on
derdelen zoals leertjes en
koppelingen. We verkopen
dus wel de vlotter maar niet
de w.c.-pot zelf. Het is een
beperkt assortiment want we
hebben alleen de wat goed
kopere gangbare spullen. Ei
genlijk waar de mensen an
ders voor naar de bouw
markt gaan", legt Ciska uit.
De vaste klanten van Onder
delenhuis Ytsma reageren
verrast op de verhuizing.
„Wat wil je", zegt Ciska. „Het
nieuwe pand is veel lichter
en ruimer. En er is hier volop
parkeergelegenheid, dat was
eerst ook wel anders. En on
ze klanten komen niet alleen
uit Middelburg maar ook van
het Walcherse platteland.
Dan is het helemaal handig
als je voor de deur kunt par
keren".
Om de opening van de nieu
we zaak te vieren kregen alle
klanten een zonnebloem.
Ciska: „Ook als ze niks kopen
maar alleen maar eens ko
men kijken hoe mooi het is
geworden krijgen ze van mij
een bloemetje. Er gaat nie
mand zonder zonnebloem de
deur uit".
Het aardolieraffinagecomplex in Vlissingen-Oost.
met kleinere tankschepen
(ruim 92 procent). Ook is er in
Vlissingen een vulstation voor
tankwagens die met name
tankstations in Zeeland en
Brabant bevoorraden.
Total heeft de beschikking
over een ontzwavelingsinstal
latie, omdat langzaam de zwa
vel met name in diesel moet
verdwijnen. Voor deze zwavel
is er op dit moment nog een
markt, zodat dit restproduct
toch nog verkocht kan wor
den. Een raffinaderij heeft te
maken met steeds strenger
wordende milieu-eisen en dat
vergt grote investeringen. Bo
vendien zijn er een aantal be
langrijke ontwikkelingen gaan
de in de wereld die gevolgd
moeten worden. De vraag
naar olie stijgt ieder jaar in de
wereld met 2 procent. Deze
groei is vooral toe te schrijven
aan Aziatische landen, die op
dit moment zelfs al goed zijn
voor 25 procent van het totale
olieverbruik (exclusief Japan).
Er zijn voorspellingen dat
vooral het dieselverbruik de
komende vijftien jaar twee
keer zo hard zal stijgen als het
benzine gebruik. Alternatieve
brandstoffen blijven een mar
ginale rol spelen. Sinds half
jaren zeventig zijn er lang
zaam normen gesteld voor de
uitstoot aan schadelijke gas
sen. Afhankelijk van het land
is er sprake van een vermin
dering in de uitstoot van met
name CO, HC en NOx met een
factor 10 tot 100. Strengere
normen worden vooral in Eu
ropa en de Verenigde Staten
Omdat hun naamgever Dick Bruna eind augustus de leeftijd
van zeventig jaar bereikte vieren de Bruna winkels feest. Ze
zetten daarbij de bekendste creatie, Nijntje, centraal. Van
daag (woensdag 10 september) en zaterdag 13 september
houden de winkeis bovendien een speciale actie voor de
jeugd waarbij Nijntje stoeien zijn te winnen met krasloten.
Voor de gelegenheid zijn Bruna boekwinkels helemaal omge
bouwd in Nijntje sferen. Kinderen kunnen bovendien met
Nijntje op de foto. De foto is gratis.
verkrijgen, moet er op veel
punten gewerkt worden. Zo
moet er een betere verbran
ding in de motor plaatsvin
den, moet de behandeling van
de uitlaatgassen in de kataly
sator worden geoptimaliseerd
en dient de samenstelling van
de brandstof te worden aan
gepast. De problemen die de
katalysator met zich mee
brengt, zijn bekend. Dit appa
raat reduceert al 90 procent
van de uitstoot aan CO, HC en
NOx, maar werkt niet optima
le bij korte ritten (te lage be-
drijfstemperatuur), zorgt voor
een hoger verbruik, terwijl de
HC-uitstoot sterk afhankelijk is
van de samenstelling van de
brandstof. Dé oplossing is hier
een snelle opwarming van de
kat, bijvoorbeeld op elektri
sche wijze.
Andere technische oplossin
gen om de schadelijke stoffen
in de uitlaatgassen verder te
verminderen zijn arm-meng-
selmotoren met een laag ge
middeld verbruik, het toepas
sen van een katalysator en di
recte inspuiting bij dieselmo
toren, direct ingespoten benzi
nemotoren, tweetakt motoren
met directe inspuiting en aan
gepaste brandstoffen.
Dieselmotoren hebben als
voordelen het hoge rende
ment en de lage C02 produc
tie.
Nadelen zijn de hogere uit
stoot aan NOx en roetdeeltjes.
Het schoner maken van de
dieselmotoren kan worden ge
daan door de reeds genoem
de directe inspuiting en een
katalysator, maar ook door
een verhoogde inspuitdruk
(minder roet), hoger geplaats
te zuigerveren (minder roet),
een turbocompressor voor
een hoger rendement en uit
laatgas recirculatie. In het ge
val is het duidelijk dat een
schoner milieu niet alleen ons
allemaal aangaat, maar dat de
oplossingen niet eenzijdig ko
men van de auto-industrie, de
olie-maatschappijen of de
overheid alleen. Een geza
menlijke aanpak is de enige
manier om tot het gewenste
resultaat te komen.
In Vlissingen bouwde de Fran- wordt in dit proces wederom
sé oliemaatschappij Total in
het begin van de jaren zeven
tig een raffinaderij. In 1973
werd de fabriek opgestart.
Tien jaar later werd een aan
vang genomen met de bouw
van een hydro cracker (uitleg
volgt) die in 1986 ging produ
ceren. Oliemaatschappijen le
veren niet alleen benzine, die
sel of LPG, maar ook de
grondstoffen voor de chemi
sche industrie en daarom
heeft Dow Chemical inmiddels
een aandeel van 45 procent in
deze Zeeuwse raffinaderij.
Hydrocracker
Het raffinage-proces begint in
een grote metalen kolom
waarin de verschillende pro
ducten uit de ruwe aardolie
worden gescheiden. Daarna
volgt de werkelijke raffinage,
het omzetten en eventueel het
bijmengen van additieven. De
lichtste brandstof die uit olie
kan worden gemaakt is LPG,
eventueel gescheiden in Pro
paan en Butaan. Daarna volgt
Nafta, de grondstof voor ben
zine en onder meer een petro
chemische nafta. Een trapje
lager staat Kerosine voor de
luchtvaart gevolgd door die
sel. Daarna blijft een zoge
naamde atmosferisch residu
en over waaruit stookolie voor
bijvoorbeeld de scheepvaart
wordt gemaakt. Vroeger werd
stookolie ook gebruikt voor
energiecentrales, maar die zijn
veelal overgegaan op schone
re brandstoffen. Daarom nam
Total zo'n tien jaar geleden de
hydro cracker in gebruikt. De
ze installatie heeft als grond
stof het inmiddels geraffineer
de atmosferisch residuen. Met
behulp van een katalysator-
stof (die lijkt op hagelslag)
een scheiding gemaakt in Pro
paan/Butaan, Nafta, Jet Fuel,
Diesel en een uiteindelijk va-
cuumresidue. Door de toepas
sing van de Hydro cracker kan
Total nu veel beter inspelen
op de vraag van de markt en
blijft stookolie niet als afval
stof over. Overigens is de ver
deling van de producten deels
afhankelijk van de kwaliteit
van de ruwe olie. Uit laag-
zwavelige olie die vooral uit
de Noordzee komt, worden
meer lichte producten ge
maakt als LPG en benzine, ter
wijl de hoog-zwavelige olie uit
het Midden-Oosten vooral
zware producten geeft. Maar
nogmaals, met de hydro crac
ker heeft men daar minder
probleem mee.
Pijpleiding
Total gebruikt in haar installa
ties voor 51 procent olie uit
Afrika, 20 procent uit het Mid
den-Oosten, 20 procent uit de
Noordzee en 9 procent uit
Rusland. De eindproducten
gaan voor bijna de helft naar
België en ruim 27 procent
naar Nederland. Vlissingen
krijgt zijn olie vooral via een
pijpleiding die naar de Maas
vlakte loopt. Ook heeft de on
derneming een eigen aanvoer
steiger in de directe omge
ving. In 1996 werd er ruim 7
miljoen ton ruwe olie aange
voerd en ruim 8 miljoen ton
eindproducten afgeleverd.
Maar liefst 43 procent hiervan
is dieselolie, 17 procent stook
olie, gevolgd door bijna 15
procent Kerosine en 12 pro
cent benzine. LPG heeft
slechts een aandeel van 2,4
procent. Het overgrote deel
van deze eindproducten wordt
vanuit Vlissingen afgevoerd
gesteld. Kijken we naar de af
name van schadelijke uitlaat
gassen in Italië, Frankrijk en
Duitsland tussen 1985 en
2010, dan produceren deze
drie landen in deze periode
van 25 jaar vier keer minder.
Deze trend zal zich verder
voortzetten. Autofabrikanten
en oliemaatschappijen zullen
nauw moeten samenwerken
om de doelstellingen te halen.
Kijk maar eens naar de in
vloed op de ozonvorming.
Ozon bestaat uit drie molecu
len zuurstof (03). Een benzine
auto zonder katalysator pro
duceert 7,5 gram ozon per ki
lometer. Dezelfde auto met ka
talysator komt niet verder van
0,4 gram per km. Maar het kan
allemaal nog veel beter. Een
LPG-auto met katalysator pro
duceert 0,05 gram ozon en
wederom dezelfde auto op
aardgas komt niet verder dan
0,02 gram ozon per kilometer.
Een diesel zonder katalysator
produceert 1,25 gram ozon
per kilometer en dezelfde auto
met kat 0,25 gram. Het komt
erop neer dat we met de in
voering van de katalysator op
dit vlak al veel bereikt hebben,
maar dat verbeteringen abso
luut mogelijk zijn.Maar om
een betere lucht kwaliteit te
Bakker B. Tullenaar heeft een nieuwe manier gevonden om.
taarten te bakken. De Vlissinger is in staat om de meest gekke
creaties te leveren. Tuilenaar bakt zelfs taarten van afbeeldin
gen op foto's. Dat gebeurt met behulp van een computer. Daar
door kunnen allerlei afbeeldingen zoals bedrijfslogo's, tekenin
gen en andere afbeeldingen in de taart worden verwerkt op eet-
papier met speciale inkt. Tuilenaar is de enige Zeeuwse bakker
die dit procédé beheerst.
De auto die de vrijwilligers van de EHBZ Zeeland gebruiken
rijdt sinds een tijdje op gas. De organisatie die gestrande zee
zoogdieren eerste hulp toedient hoeft die installatie in de auto
niet zelf te betalen. Dat heeft Autobedrijf Van Liere in Middel
burg gedaan.
4 Bij uitgeverij Boekproducties Nederland is een grootbeeld
boek uitgebracht onder de titel Middelburg vanuit de Lucht. De
Middelburgse gemeente archivaris Peter Sijnke selecteerde de
foto's en voorzag ze van tekst. Het boek bevat 22 zwart-wit
luchtfoto's uit de periode 1921-1964. Ze komen uit het archief
van KLM Aerocarto. De foto's laten stuk voor stuk een veran
derd stadsbeeld zien.
RTL-4 stelt zaterdag 13 en
zondag 14 september zeven
uur lang het Wereld Natuur
Fonds centraal. Ursul de Geer
is gastheer tijdens het pro
gramma waarin Nederlandse
artiesten en natuurmonumen
ten elkaar afwisselen. De Geer
spreekt onder meer met Prins
Bernard. Ook worden mensen
getoond die vaak onder bizar
re omstandigheden proberen
resultaat te boeken voor de
natuur.
Meer dan honderdduizend paarden zijn sinds kort onderge
bracht in een uitgebreide database van Horse Information Sys
tem. Daarbij gaat het vooral om de afstammenden uit meerdere
Europese landen, waardoor zelfs kruisingen en inteelt zijn te
traceren. Volgens de initiatiefnemers Horses of the Dutch is de
ze informatie vooral belangrijk voor de fokkers. Het programma
is te vinden op Internet http://www.horses.nl.
Opel Nederland bv is sjnds kort ook importeur van US-cars
van General Motors. Tien jaar geleden stootte Opel deze tak af.
Sindsdien is een soort wildgroei ontstaan omdat iedere dealer
van US-cars zo'n beetje optrad als importeur. Van gestructu
reerd werken was daarom geen sprake meer. Tegelijkertijd met
de overname is het aantal dealers in Nederland gereduceerd tot
zeven.
Het periodiek Daewoo For You dat alle Daewoo-rijders thuis
krijgen bezorgd introduceert de importeur de Leganza als het
top model in de Koreaanse stal. De wagen wordt tentoonge
steld als een auto met klasse die elke toets van kritiek kan door
staan. De Leganza is uitgerust met een krachtige 2,0 liter motor
die 133 pk (98 kW) levert.. Met de airconditioning blijft de be
stuurder bij elk jaargetij fris achter het stuur, aldus de test in het
eigen blad van Daewoo. In oktober komt dit top model van Dae
woo op de Nederlandse markt.
De Efteling Attractie Villa
Volta is bekroond met de
THEA Award of Outstanding
Achievement.
Deze award wordt jaarlijks
toegekend. In de jury zitten
vakmensen uit de wereld van
entertainment. Villa Volta ver
telt het verhaal van de bok
kenrijders die in de achttiende
eeuw een spoor van ellende
trokken in hun omgeving.
Bij de beroving van een abdij
spreekt een mysterieuze
vrouw de banvloek uit over de
bendeleider Hugo van den
Loonsche Duynen.
Daarna heeft de baas van de
bokkenrijders geen leven
meer. Dat alles wordt uitge
beeld in het Brabantse attrac
tiepark, dat zich met deze
award schaart in een rij van
beroemde parken over de hele
wereld.
Vrouwen krijgen er een nieuw blad bij. Onder de titel Vrouw
Vandaag lonkt de VNU Tijdschriftengroep naar dames die net
iets meer willen dan een roddelblad. Vrouw Vandaag moet ac
tueel zijn, maar er staan ook verhaaltjes in met wekelijks een
horoscoop, waar gebeurde (bizarre) verhalen, prijs-puzzels en
een loterij pagina. Het blad moet f 1,95 gaan kosten en ligt van
af 17 september in de kiosk of boekhandel.
Sportscore - met vestigingen in Vlissingen en Goes - heeft
zich aangesloten bij Intersport. Beide zaken gaan een heel nieu
we sportlijn voeren met exclusieve modellen van de bekende
merken. Intersport is een internationale organisatie. Sportscore
in Vlissingen is gevestigd aan de Walstraat.
Inventum is met een brood
bakmachine op de markt ge
komen die er voor kan zorgen
dat elke ochtend vers brood
op tafel staat.
De machine - aldus de fabri
kant - doet alles: mengen, kne
den, rijzen en uiteindelijk
gaat'ie bakken.
Het enige dat de bezitter van
het machinetje moet doen is
de ingrediënten er 's avonds
in doen en de tijd instellen.
Franpack Bates in Maastricht heeft een papieren zak op de
markt gebracht die moet voorkomen dat GFT-afval - vooral - in
de zomermaanden overlast bezorgd. Door een zak in de GFT-
container te plaatsen wordt voorkomen dat een divers leger
bacterie zich in de achtergebleven afval nestelt en uiteindelijk.
Met de zak blijft de container schoon. De GFT zak moet wel
steeds verwisseld worden als de ophaaldienst is geweest en is
leverbaar in de. maten vijf, tien, twintig, honderd veertig en
tweehonderdveertig liter Overigens wordt op dit moment aan
de Universiteit van Wageningen onderzocht in hoeverre er een
samenhang is tussen gezondheidsklachten en spontaan com-
posterende afval in GFT-bakken.
D. Dumas, voorzitter van de Raad van Bestuur van Total Raffi
naderij Nederland nv in Vlissingen-Oost heeft afscheid geno
men. Hij is opgevolgd door J.M. Robin. De heer Dumas keert te
rug naar Frankrijk waar hij zich op het hoofdkantoor van Total
gaat belasten directeur exploitatie Total raffinaderijen. Onder
leiding van Dumas heeft de Vlissingse vestiging zich ontwikkeld
tot een van de meest efficiënte raffinaderijen in Europa.
Prins Bernard.
Hugo van den Loonsche Duy
nen bij zijn geroofde attribu
ten.
De broodaanmaakmachine
van Inventum.