n illlliiiÉ GEMEENTE MIDDELBURG Bestemmingsplan buitengebied Drinkwater-advies i.v.m. lood Buurtproject Reijershove Vragen over de energieheffing Orgelconcerten Sjezenrijden op Abdij plein Spekcheque-kandidaat nr.2 Week 28 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatiefolders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450. Openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Tafeltje Dekje Woensdag 9 juli 1997 FAAM/VLISSINGER 5 Nog tot en met 25 juli ligt het ontwerp-Bestemmingsplan Buitengebied voor een ieder ter inzage bij de dienst Stadsontwikkeling aan de Vlis- singsestraat en bij de sectie Communicatie. Bruikleen is ook mogelijk. Het bestemmingsplan heeft betrekking op het landelijk gebied van de ge meente Middelburg met uitzondering van het landelijk gebied van de voor malige gemeente Arnemuiden. Het grondgebied dat tot I januari 1997 lot de gemeente Veere behoorde is eveneens niet meegenomen in het ontwerp- bestemmingsplan. Naar aanleiding van het vooroverleg en de inspraak is het plan op diverse aspecten aangepast. Om een idee te geven van wat in dit bestemmingsplan wordt behandeld staat hieronder een kaartje uit het plan weergegeven en hiernaast een ge deelte uit hoofdstuk 5. Gemeentelijke Beleidsvisie: Ruimtelijk Programma: Algemeen Het plangebied is overwegend aan te merken als agrarisch gebied, maar wordt sterk beïnvloed door aanwezige landbouwbedrijven in het bijzonder. In ruimtelijk functio neel opzicht is het zinvol om een onderscheid te maken tussen agrari- X OnN*>v.cf«*g en vesterv^-g wedebov* landschapsonyw+Keirg SlvnuWuen «Igevtemd (agreocti) behee stedelijke functies. De stedelijke processen hebben belangrijke in vloed op het functioneren van hel buitengebied als geheel en op de Foto: Jolicin Sinke sche gebieden waar de agrarische productiefunctie ook in de toe komst centraal staat en agrarische randzonegebieden waar de agrari sche functie in toenemende mate onder druk komt te staan van veran deringsprocessen onder invloed van de steden Middelburg en Vlissin- gen. Landbouw vormt in beide gebieden de belangrijkste gebruiker en daar mee de hoofdfunctie en de econo mische drager van hel gebied. Con tinuïteit van de agrarische produc tiefunctie heeft daarom een belang rijk accent in beleid en planvor ming. Een fexibele en duurzame agrarische ontwikkeling is hierbij gewenst. Hiertoe dient in het ruim telijk beleid de landbouw mogelijk heden en ruimte te krijgen voor structuurverbetering, intensivering, verbreding en bedrijfsontwikkeling en het benutten van kansen. Een goede afstemming met de ontwik keling van het stedelijk grondge bruik verdient hierbij nadrukkelijk de aandacht. In de agrarische randzonegebieden staat de agrarische functie zo zeer onder druk dat de bedrijfseconomi sche basis wordt ondermijnd en functieverandering op termijn niet is uitgesloten. Deze functieverande ringen kunnen leiden tot nieuwe aan de stad gerelateerde functies met als gevolg een verdergaande verstening en versnippering van het buitengebied. Dit kan leiden tot een mogelijke aantasting van de aanwe zige belevings- en gebruikswaarde als recreatief uitloopgebied voor de bevolking en van de gebruikswaar de voor de landbouw. De dynamiek van de - ruimtelijke processen in de randzonegebieden kan echter ook specifieke mogelijk heden opleveren voor inkomens ver breding van de aanwezige agrari sche bedrijven. Daarbij kan overi gens een onderscheid worden ge maakt tussen gebieden die grenzen aan een "harde stadrand", gebieden waar zich reeds omzetting voordoet van agrarisch gebruik in niet-agra rische functies en het tussengebied Middelburg-Vlissingen. Naast de agrarische hoofdfunctie zijn in het plangebied specifieke (niet-agrari- sche) kwaliteiten en belangen aan wezig waarvan het noodzakelijk is om deze in stand te houden en ver der tot ontwikkeling te brengen. Deze specifieke kwaliteiten en mo gelijkheden betreffen in het bijzon der landschappelijk waardevolle gebieden, ecologisch waardevolle elementen potenties en potenties voor plattelandstoerisme. Met name de relatie tussen het agrarisch ge bruik en de landschappelijke en ecologische hoofdstructuur nood zaakt tot een zorgvuldige afstem ming lussen enerzijds de agrarische functie en anderzijds de ecologi sche en landschapsfunctie. De in vloed van stedelijke processen in het buitengebied dient hierbij na drukkelijk te worden betrokken. Landbouw Voor de landbouw in Middelburg zijn. afhankelijk van de lokale situ atie, twee ontwikkelingen kansrijk: - intensivering en specialisatie (plantaardige) productie (volle- grondstuinbouw. akkerbouwba- tige tuinbouw, fruitteelt, kwali teitsproductie. weidebouw); voor deze ontwikkelingsrichting is behoud en versterking van de grondgebonden agrarische pro ductiestructuur een basisvoor waarde. - gemengde ontwikkeling (deel tijd-agrariërs. niet-agrarische ne venactiviteiten; met name in randzones rond Middelburg (tussengebied Middelburg-Vlis singen) en Nieuw- en St-Joos- land. De nadruk dient hierbij vooral te liggen op de mogelijkheden voor bestaande bedrijven (voldoende ruimte, verbreding externe produc tie-omstandigheden). Deze ontwikkelingsrichtingen vor men de basis voor de aanbeveling en voor een gewenste agrarische structuur. Landschap Voor landschap is een gewenste landschapsstructuur aangegeven. Het behouden en versterken van de gebiedseigen identiteit is daarbij hel belangrijkste uiitgangspunt. Dit kan worden bereikt door enerzijds behoud van de aanwezige land schapswaarden door versterking en ontwikkeling van landschapswaar den op grond van landschapspoten ties. Ecologie In ecologisch opzicht is het behou den van de huidige ecologische structuur een centraal uitgangspunt. Daarnaast wordt ook versterking en ontwikkeling van ecologische waarden nagestreefd. De gewenste ecologische structuur (op figuur 3 weergegeven) omvat natuurkernge- bieden, ecologische verbindingszo nes en landbouwgebieden met na tuurwaarden. Hel gemeentelijk landschapsbeleidsplan vormt hier voor een belangrijke basis. Toerisme en recreatie Het toekomstperspectief voor de toerisme en recreatie in het plange bied ligt vooral in de versterking van de dagrecreatieve functie voor de lokale bevolking. Dit vereist de volgende maatregelen: - behoud van natuur-, cultuurhis torische en landschapswaarden; - realisering van park- en bosge bieden: - uitbouw van routestructuren. De versterking van het verblijfsre- creatieve aanbod is met name gele gen in het bieden van ruimte. Voorts is van belang de kwaliteits verbetering van het bestaande ver- blij fsrecreatieve aanbod (kleinscha lige kampeermogelijkheden). Verkeer Belangrijk knelpunt in het plange bied is de huidige situatie ten aan zien van de N57; onvoldoende in richting en tracering, verbinding van de N57 met de A58 via het ste delijk wegennet. Een tweede be langrijk knelpunt met betrekking tot het plattelandswegennet vormt de onvoldoende verhardingsbreed te. Uitsluitend voor flesgevoede zui gelingen jonger dan één jaar. die met drinkwater aangemaakte lies- voeding krijgen dat via loden lei dingen is aangevoerd (en dat is meestal niet het geval), adviseert de Gezondheidsraad: Gebruik in dat geval bronwater om flesvoeding aan te maken of gebruik kant-en-klare zuigelin genvoeding. Drinkwater bevat direct na produc tie nauwelijks of geen lood. Maar, via loden leidingen aangevoerd drinkwater kan. door afgifte vanaf de leiding, wèl meer lood bevatten dan voor flesgevoede zuigelingen wenselijk is. Uitsluitend deze groep geldt als risico-groep. Voor die groep bestaat de voeding namelijk grotendeels uit (loodhoudend) drinkwater en die hoeveelheid is ook groot ten opzichte van het nog geringe lichaamsgewicht. Andere groepen lopen volgens de Gezond heidsraad geen risico door lood in drinkwater. Gaat u over op bronwater voor uw flesgevoede zuigeling? Of het verstandig is om op bronwa ter over te stappen om te voorkó men dat uw zuigeling via het drink water teveel lood binnenkrijgt, hangt er van af of uw drinkwater wel een loden leiding passeert. Meestal is dat niet het geval! De waterleiding tussen het loodvrije hoofddrinkwaterleidingnet en uw woning de dienstleiding) en/of de waterleiding binnen uw oudere woning, kunnen afzonderlijk of bei de van lood zijn. Zekerheid daar over kunt u als volgt bereiken. Loden Delta-dienstleiding? Om - i.v.m. uw flesgevoede zuige ling - te weten te komen of uw wo ning nog met een loden dienstlei ding aangesloten is, kunt u het dis trictskantoor van NV Delta Nutsbe drijven bellen: de heer Weezepoel (483621). Loden binnenleiding? Of er in uw woning nog een (stuk) loden waterleiding in gebruik is, kunt u te weten komen bij uw huis eigenaar. Als uw woning na 1957 gebouwd is, kunt u ervan uitgaan, dat de waterleiding binnenshuis loodvrij is. Als u zelf eigenaar bent. kunt u dit zelf na (laten) gaan. Een loden leiding ziet er dof-grijs uit. Vervanging leidingen NV Delta Nutsbedrijven is bezig al le loden dienstleidingen te vervan gen. Dat zal vóór het jaar 2000 ge beurd zijn. De Gezondheidsraad wil woningeigenaren stimuleren het zelfde te doen met hun loden bin nenleidingen. Voor de kosten daar van draaien woningeigenaren zelf op. Meer informatie Voor informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij: NV Delta Nutsbedrijven: de heer Weezepoel (483621) (informatie over dienstleidingen algemene informatie); Postbus 51 - telefoonnummer overheidsinformatie (0800-8051 (algemene informatie). Uw vragen over dit artikel kunt u stellen bij de heer Seip van de afde ling Milieuzaken van de gemeente: doorkiesnummer 675242. Bewoners van het gebied Pinakel, nen als er iets aan de hand is. Ook Watertoren, Vuurtoren en de Bei aard gaan zich organiseren. Zij gaan samenwerken om de leefbaar heid in hun woongebied te verbete ren. Zij starten het project met een buurtbarbecue op I 1 juli a.s. Is het nou zo slecht wonen in Rei jershove? Nou. bepaald niet. Maar er zijn ontwikkelingen die de leef baarheid kunnen bedreigen. Men sen verhuizen wat sneller, er komt wat meer leegstand, de speelplein tjes worden wat vaker "onrechtma tig" gebruikt en men kent elkaar veel minder goed dan vroeger. Dat willen de bewoners graag ver anderen. Men wil voorkomen, dat er een neerwaartse spiraal wordt ingezet. Voorkomen is immers be ter dan genezen. Om dat doel te be reiken moet een belangrijke voor waarde worden voldaan: de bewo ners moeten gaan samenwerken. Dat betekent dus ook, dat er con tacten tussen de bewoners verbe terd moeten worden. Je moet weten wie je buurman of buurvrouw is. je moet van hem of haar op aan kun- is hel prettig, als er een contactper soon in de wijk is. Er zijn inmiddels twee buurl-con- tactpersonen aangesteld (en die hebben ieder ook een reserve voor als ze zelf eens een keer niet thuis zijn). Deze contactpersonen kun nen, indien noodzakelijk, actie on dernemen. Uiteraard is een en an der geregeld in overleg met de po litie. De barbecueavond zal gehouden worden op het pleintje aan de Wa tertoren. Dat is een plek waar van oudsher veel klachten vandaan ko men. Jongeren maken gebruik van dit pleintje. Door de ongelukkige ligging echter, wordt dat al snel er varen als overlast. Nu is het zeker niet de bedoeling om jongeren daar weg te pesten of zo. Het is juist de bedoeling om goede contacten met de jongeren aan te gaan knopen, zodat in goed overleg door ieder een van dat pleintje gebruikt ge maakt kan worden, onder het mot to: "Het pleintje is van ons". Per 1 januari 1997 is het aardgas opnieuw duurder geworden. Dat komt voor een deel doordat de energieprijzen de stijgende olie prijs op de wereldmarkt volgen. Voor een ander deel is dit liet ge volg van de energieheffing, die de overheid vanaf 1 januari 1996 stapsgewijs invoert. Bij elke jaar lijkse verhoging van de energie heffing wordt als compensatie de inkomstenbelasting verlaagd. Het geld dal de energieheffing (ecotax) oplevert, vloeit dus terug naar de burgers. U betaalt meer voor gas en elektriciteit en minder aan loon- en inkomstenbelasting. Wie zuinig omspringt met energie profiteert van deze maatregel. Dat is ook precies de bedoeling: het be lonen van energiezuinig gedrag. Want hoe minder energie we ge bruiken, hoe beter het is voor het milieu. Bij de Postbus 51 infolijn, de tele fonische informatiedienst van de rijksoverheid, zijn in de afgelopen tijd vragen gesteld over de energie heffing. Enkele gestelde vragen over de energieheffing komen hier onder aan bod. Hoeveel energieheffing moet ik betalen? Dat is afhankelijk van uw energie gebruik. U hoeft maar over een deel van de gebruikte energie een heffing te betalen. Een hoeveelheid van 800 m3 aardgas en 800 kW in één keer met ongeveer 15 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. De prijs van aardgas wordt tot en met 1998 elk jaar wat verhoogd. In 1998 zal aardgas tus sen de 20 en 25 procent duurder zijn dan in 1995. Bij een gemiddeld energiegebruik houden de belas tingverlaging en de energieheffing elkaar min of meer in evenwicht". Bij een lager energiegebruik kan hel belastingvoordeel zelfs groter zijn dan de hogere energiekosten. Op welke manier wordt de ener gieheffing verrekend? De energieheffing wordt verwerkt in uw energierekening. De heffing is opgenomen in de (voorschot)prijs die u maandelijks betaalt voor aardgas en electriciteit. Als u uiteindelijk minder energie gebruikt dan geschat, krijgt u de te veel betaalde heffing terug bij de eindafrekening met uw energiebe drijf. Betaal ik ook heffing over "groe ne stroom"? Bij steeds meer energiebedrijven kunt u kiezen voor zogenaamde groene stroom. Dit is electriciteit die wordt opgewekt uit schone energiebronnen, zoals zonne-ener- gie, waterkracht, windenergie of biomassa. Groene stroom is duur der dan gewone stroom. De meer opbrengst besteedt het energiebe drijf aan de uitbreiding van groene stroom. Over groene stroom betaalt u even goed energieheffing. Het bedrag van de heffing moet het energiebe drijf volledig investeren in de pro ductie van groene stroom. Het be drag van de heffing is daarmee on derdeel van het stukje dat groene stroom duurder is dan gewone stroom. U blijlï voor groene stroom uiteindelijk evenveel betalen als voor invoering van de energie heffing, terwijl uw buurman die ge wone stroom heeft wél meer be taalt. Meer informatie Als u meer wilt weten over de ener gieheffing, kunt u bellen met de Postbus 51 Infolijn: 06-8051 (44 cent per minuut). Dit nummer is op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur te bereiken. U kunt daar ook de vol gende gratis brochures aanvragen: - ENERGIEHEFFING. UIT ZORGOM HET MILIEU en - HOE MINDER ENERGIEGE BRUIK, HOE MINDER BROEIKASEFFECT Evenals in voorgaande jaren wordt in de zomermaanden weer een serje orgelconcerten in Middelburg geor ganiseerd. Anders dan in de afgelo pen jaren vinden de concerten plaats op dinsdagavonden. Uitzon deringen vormen het openingscon cert op maandag 7 juli en het slot- concert op zaterdag 27 september. Doordat de werkzaamheden in de Oostkerk i.v.m. bestrijding van de boktor zijn voltooid, kan dit jaar het historische De Rijckere-orgel weer in de reeks wordt betrokken. Daar naast vinden concerten plaats in de Nieuwe Kerk (Van Leeuwen-orgel) en de Lutherse Kerk (Duyschot-or- gel). De Commissie Orgelconcerten Middelburg streeft programma's na die beantwoorden aan de specifieke kenmerken van de desbetreffende orgels. Aanvangstijd van alle con certen: 20.00 uur. Toegangsprijzen: 8,50/ 6,50: kinderen lot 12 jaar gratis. In 1997 worden de volgende concerten georganiseerd: dinsdag 15 juli: Remy Syriër - Lu therse Kerk; dinsdag 22 juli: Jan Hage - Oost- kerk: dinsdag 29 juli: Klaas Jan Mulder - Nieuwe Kerk; dinsdag 5 augustus: Bas de Vroome - Lutherse Kerk; dinsdag 12 augustus: Bram Beek man - Nieuwe Kerk; dinsdag 19 augustus: Pieter van Dijk - Oostkerk; dinsdag 26 augustus: Kees van Eer- sel - Nieuwe Kerk; dinsdag 2 september: Anne Froide- bise (België) - Lutherse Kerk; dinsdag 9 september: Albert Cle ment - Oostkerk; zaterdag 27 september: Margreelh Clir. de Jong - Nieuwe Kerk. "Tafeltje Dekje" is een ac tiviteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen ie dere maandag tussen 8.45 en 9.30 uur worden be steld. U kunt hiervoor bellen met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 14 lol en niet 20 juli maandag Zwitsers "Geschnctzeltes" met rösti dinsdag gebraden varkensvlees in fijne saus niet appelstukjes, rode kool en aardappelpuree woensdag rundergehaktballen, crèmespi- nazie. aardappelen donderdag kipfricassee. gemengde groeten, rijst vrijdag gepaneerde visfilet, gemengde groenten, béchamelaardappelen zaterdag witlofschotel, ham-kaassaus. aardappelen zondag wat de pot schaft In 1996 is het Sjezenrijden ter gele genheid van de le Folkloristische Dag verhuisd van het Molenwater naar het Abdijplein en omgeving. Dat was zo'n succes, dat besloten is het Sjezenrijden voortaan op die lo- katie te houden. Deze activiteit wordt georganiseerd door de Folkloristische Commissie, waarin de Zeeuwse Ringrijders Ver eniging. de VVV en de Stichting Evenementen Middelburg samen werken. Het Sjezenrijden zal dit jaar worden gehouden op donderdag 17 juli. De paarden met sjezen zullen de volgende route volgen: Abdijplein Balans Korte Brug Groenmarkt Onder den Toren Koorkerkhof Abdijplein. Op het Abdijplein zal daarnaast op één ringrijbaan zonder sjees de ring worden gestoken. De ze straten zullen, voor zover nodig, voor het verkeer worden afgeslo ten. De afsluiting heeft verder tot ge volg dal in de volgende straten het (doorgaand) verkeer gestremd zal zijn: Balans Bogardstraat Bach- tensteene Walplein Nieuwe Kerkgang Koorkerkstraat Rei gerstraat Korte Giststraat. Op 17 juli zal parkeren niet moge lijk zijn op de genoemde route van de sjezen en op het Koorkerkplein en het Walplein. De 2e Folkloristische Dag. de grote ringrijderij op het Molenwater, zal dit jaar plaatsvinden op donderdag 14 augustus. Jongeren rond de zestien gedragen zich in 1997 niet echt anders als de jeugd van "vroeger". Een van hun bezigheden kan bestaan uit het zomaar een beetje rondhangen. Lekker overal commentaar op heb ben. Als groepje optreden en je samen sterk voelen. Zo ging het ook aan Belfort. Niet echt onrustbarend maar toch begon dat gedrag de wijkbewoners te irriteren. Het werd niet gezelliger in de buurt. Om te voorkomen dat er werkelijk iets uit de hand zou lopen staken ze daar om de koppen bij elkaar. Dat was verleden jaar, begin augustus. Wie Wat Waar Al jaren zijn er twee speelveldjes aan Belfort. Eentje met speeltoe stellen voor jonge kinderen en een ander bedoeld voor de oudere jeugd. Op papier mooi geregeld dus. Alleen maakte de oudere jeugd gebruik van het terreintje voor de kleintjes. Dat gaf strubbelingen en die moesten worden opgelost. De bewoners van Belfort planden daarom een bijeenkomst om met el kaar te bespreken wat daar aan ge daan kon worden. Toen de jongeren waarover het ging van die bespre king hoorden, wilden ze bij de ver gadering zijn. Want, vonden zij, ze hadden ook wat te zeggen. En zo waar, ze waren welkom en mochten hun zegje doen. Wat bedoeld was als een werkgroepje van verontruste buurtbewoners groeide uit tot een belangengroep waarin iedereen die met de speelveldjes te maken had, vertegenwoordigd was. Er was heel wat te bespreken, bleek. Niemand was erg blij met de inrichting van de veldjes op dat moment. Er werd een inventarisatie gemaakt van de huidige toestand en hoe die ideaal moest zijn. Al pratend kwamen de partijen tot elkaar en tenslotte maakten gebruikers en verontruste buurtbewoners samen een plan. En toen dat plan er eenmaal was ble ken er geen "gebruikers" en "ver ontruste buurtbewoners" meer te zijn, maar was een clubje verstandi ge mensen ontstaan dat gezamenlijk een probleem had opgelost. Op het veldje voor de oudere jeugd zou een overdekte bank moeten komen. Moeilijkheden zijn er om te over winnen In het clubje dat dit compromis be dacht, zitten onder andere Ton Vis ser die pal tegenover een van de veldjes woont en Mascha Louweret, een zg. lastige jongere. Enthousiast vertellen ze hoe ze in de werkgroep tot een oplossing gekomen zijn. Voor Mascha was het niet altijd makkelijk om haar leeftijdgenoten uit te leggen waarom die groep af en toe een beetje moet dimmen. En Ton moest zijn buren er maar van overtuigen dat de jeugd van tegen woordig best meevalt. Dat konden ze! De werkgroep kreeg, na maanden overleg, op 29 mei 1997 bijna ie dereen uit de buurt aan haar kant. Helaas, waar 22 buurtbewoners de oplossing ondersteunden, keerden zich er 5 tegen het plan. Tot op dat moment had de werkgroep haar ei gen boontjes gedopt en waren er geen "deskundigen" van buiten de wijk ingeschakeld. Maar toen bleek dat de gekozen op lossing van de problemen niet voor iedereen in de buurt acceptabel was, werd de hulp ingeroepen van Astrid Nieste van Project Mooi zo. Goed zo. Er werd een bijeenkomst belegd en na veel praten werd be sloten een proef te doen en een bank. zonder dakje, te plaatsen op het veldje voor de oudere jeugd. Initiatief een spekcheque waard Voor hun inspanning om' hun buurt leefbaarder te maken komen de be woners van Belfort en omgeving nu in aanmerking voor een Spekche que. De gemeente Middelburg beloont namelijk initiatieven die de leef baarheid van een wijk bevorderen. Daarvoor bestaat de regeling Pre mie op aktie in de vorm van de uit reiking van Spekcheques. Die Spekcheques worden in het voor- en najaar toegekend. Beide keren stelt de gemeente daarvoor een be drag van 22.500.- ter beschik king. De hoogte van een Spekche que varieert tussen de 250.- en 3.000,-. De jury van de Spekche que bestaat uit vijf leden, iedere Wijktafel levert daartoe een afge vaardigde. De Spekcheques worden feestelijk uitgereikt op 10 juli 1997 in hel Stadhuis. Alle aanvragers van een Spekcheque worden daarvoor uitgenodigd. Ton en Mascha en de rest van de leden van de werkgroep zijn verze kerd van een uitnodiging voor de bijeenkomst in juli. Hun werkgroep is namelijk genomineerd voor een Spekcheque. De werkgroep bereik te namelijk precies wat het doel van Premie op Aktie is. Ze voldoet aan de voorwaarde dat hun project uitgevoerd wordt. Bovendien is een sponsor gevonden die de bank wil betalen want een Spekcheque is er niet om vlug even te betalen wat buurtbewoners leuk vinden. De aanvraag voor deze Spekcheque werd dan ook niet gedaan om een oplossing van het probleem in de buurt te bekostigen maar wel om de saamhorigheid in Belfort en omge ving verder te bevorderen. Dat kan door binnenkort een barbecque te houden en daaraan mag een gedeel te van de Spekcheque besteed wor den. Ton Visser en Mascha Louweret overbrugden de problemen tus sen jong en oud in Belfort, (fo- fo: Johan Sinke)

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 5