n
illlliiiÉ
GEMEENTE MIDDELBURG
Bestemmingsplan buitengebied
Drinkwater-advies i.v.m. lood
Buurtproject Reijershove
Vragen over de energieheffing
Orgelconcerten
Sjezenrijden op Abdij plein
Spekcheque-kandidaat nr.2
Week 28
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Communicatie. Reacties zijn van
harte welkom!
Voor informatiefolders en inzage van
stukken kunt u bij Communicatie terecht:
Stadhuisstraat 2, telefoon 675450.
Openingstijden: van maandag tot en met
vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.00 uur.
Tafeltje
Dekje
Woensdag 9 juli 1997
FAAM/VLISSINGER
5
Nog tot en met 25 juli ligt het ontwerp-Bestemmingsplan Buitengebied
voor een ieder ter inzage bij de dienst Stadsontwikkeling aan de Vlis-
singsestraat en bij de sectie Communicatie. Bruikleen is ook mogelijk.
Het bestemmingsplan heeft betrekking op het landelijk gebied van de ge
meente Middelburg met uitzondering van het landelijk gebied van de voor
malige gemeente Arnemuiden. Het grondgebied dat tot I januari 1997 lot
de gemeente Veere behoorde is eveneens niet meegenomen in het ontwerp-
bestemmingsplan. Naar aanleiding van het vooroverleg en de inspraak is
het plan op diverse aspecten aangepast.
Om een idee te geven van wat in dit bestemmingsplan wordt behandeld
staat hieronder een kaartje uit het plan weergegeven en hiernaast een ge
deelte uit hoofdstuk 5. Gemeentelijke Beleidsvisie: Ruimtelijk Programma:
Algemeen
Het plangebied is overwegend aan
te merken als agrarisch gebied,
maar wordt sterk beïnvloed door
aanwezige landbouwbedrijven in
het bijzonder. In ruimtelijk functio
neel opzicht is het zinvol om een
onderscheid te maken tussen agrari-
X OnN*>v.cf«*g en vesterv^-g wedebov*
landschapsonyw+Keirg
SlvnuWuen «Igevtemd (agreocti) behee
stedelijke functies. De stedelijke
processen hebben belangrijke in
vloed op het functioneren van hel
buitengebied als geheel en op de
Foto: Jolicin Sinke
sche gebieden waar de agrarische
productiefunctie ook in de toe
komst centraal staat en agrarische
randzonegebieden waar de agrari
sche functie in toenemende mate
onder druk komt te staan van veran
deringsprocessen onder invloed van
de steden Middelburg en Vlissin-
gen.
Landbouw vormt in beide gebieden
de belangrijkste gebruiker en daar
mee de hoofdfunctie en de econo
mische drager van hel gebied. Con
tinuïteit van de agrarische produc
tiefunctie heeft daarom een belang
rijk accent in beleid en planvor
ming. Een fexibele en duurzame
agrarische ontwikkeling is hierbij
gewenst. Hiertoe dient in het ruim
telijk beleid de landbouw mogelijk
heden en ruimte te krijgen voor
structuurverbetering, intensivering,
verbreding en bedrijfsontwikkeling
en het benutten van kansen. Een
goede afstemming met de ontwik
keling van het stedelijk grondge
bruik verdient hierbij nadrukkelijk
de aandacht.
In de agrarische randzonegebieden
staat de agrarische functie zo zeer
onder druk dat de bedrijfseconomi
sche basis wordt ondermijnd en
functieverandering op termijn niet
is uitgesloten. Deze functieverande
ringen kunnen leiden tot nieuwe
aan de stad gerelateerde functies
met als gevolg een verdergaande
verstening en versnippering van het
buitengebied. Dit kan leiden tot een
mogelijke aantasting van de aanwe
zige belevings- en gebruikswaarde
als recreatief uitloopgebied voor de
bevolking en van de gebruikswaar
de voor de landbouw.
De dynamiek van de - ruimtelijke
processen in de randzonegebieden
kan echter ook specifieke mogelijk
heden opleveren voor inkomens ver
breding van de aanwezige agrari
sche bedrijven. Daarbij kan overi
gens een onderscheid worden ge
maakt tussen gebieden die grenzen
aan een "harde stadrand", gebieden
waar zich reeds omzetting voordoet
van agrarisch gebruik in niet-agra
rische functies en het tussengebied
Middelburg-Vlissingen. Naast de
agrarische hoofdfunctie zijn in het
plangebied specifieke (niet-agrari-
sche) kwaliteiten en belangen aan
wezig waarvan het noodzakelijk is
om deze in stand te houden en ver
der tot ontwikkeling te brengen.
Deze specifieke kwaliteiten en mo
gelijkheden betreffen in het bijzon
der landschappelijk waardevolle
gebieden, ecologisch waardevolle
elementen potenties en potenties
voor plattelandstoerisme. Met name
de relatie tussen het agrarisch ge
bruik en de landschappelijke en
ecologische hoofdstructuur nood
zaakt tot een zorgvuldige afstem
ming lussen enerzijds de agrarische
functie en anderzijds de ecologi
sche en landschapsfunctie. De in
vloed van stedelijke processen in
het buitengebied dient hierbij na
drukkelijk te worden betrokken.
Landbouw
Voor de landbouw in Middelburg
zijn. afhankelijk van de lokale situ
atie, twee ontwikkelingen kansrijk:
- intensivering en specialisatie
(plantaardige) productie (volle-
grondstuinbouw. akkerbouwba-
tige tuinbouw, fruitteelt, kwali
teitsproductie. weidebouw);
voor deze ontwikkelingsrichting
is behoud en versterking van de
grondgebonden agrarische pro
ductiestructuur een basisvoor
waarde.
- gemengde ontwikkeling (deel
tijd-agrariërs. niet-agrarische ne
venactiviteiten; met name in
randzones rond Middelburg
(tussengebied Middelburg-Vlis
singen) en Nieuw- en St-Joos-
land.
De nadruk dient hierbij vooral te
liggen op de mogelijkheden voor
bestaande bedrijven (voldoende
ruimte, verbreding externe produc
tie-omstandigheden).
Deze ontwikkelingsrichtingen vor
men de basis voor de aanbeveling
en voor een gewenste agrarische
structuur.
Landschap
Voor landschap is een gewenste
landschapsstructuur aangegeven.
Het behouden en versterken van de
gebiedseigen identiteit is daarbij
hel belangrijkste uiitgangspunt. Dit
kan worden bereikt door enerzijds
behoud van de aanwezige land
schapswaarden door versterking en
ontwikkeling van landschapswaar
den op grond van landschapspoten
ties.
Ecologie
In ecologisch opzicht is het behou
den van de huidige ecologische
structuur een centraal uitgangspunt.
Daarnaast wordt ook versterking en
ontwikkeling van ecologische
waarden nagestreefd. De gewenste
ecologische structuur (op figuur 3
weergegeven) omvat natuurkernge-
bieden, ecologische verbindingszo
nes en landbouwgebieden met na
tuurwaarden. Hel gemeentelijk
landschapsbeleidsplan vormt hier
voor een belangrijke basis.
Toerisme en recreatie
Het toekomstperspectief voor de
toerisme en recreatie in het plange
bied ligt vooral in de versterking
van de dagrecreatieve functie voor
de lokale bevolking. Dit vereist de
volgende maatregelen:
- behoud van natuur-, cultuurhis
torische en landschapswaarden;
- realisering van park- en bosge
bieden:
- uitbouw van routestructuren.
De versterking van het verblijfsre-
creatieve aanbod is met name gele
gen in het bieden van ruimte.
Voorts is van belang de kwaliteits
verbetering van het bestaande ver-
blij fsrecreatieve aanbod (kleinscha
lige kampeermogelijkheden).
Verkeer
Belangrijk knelpunt in het plange
bied is de huidige situatie ten aan
zien van de N57; onvoldoende in
richting en tracering, verbinding
van de N57 met de A58 via het ste
delijk wegennet. Een tweede be
langrijk knelpunt met betrekking
tot het plattelandswegennet vormt
de onvoldoende verhardingsbreed
te.
Uitsluitend voor flesgevoede zui
gelingen jonger dan één jaar. die
met drinkwater aangemaakte lies-
voeding krijgen dat via loden lei
dingen is aangevoerd (en dat is
meestal niet het geval), adviseert de
Gezondheidsraad:
Gebruik in dat geval bronwater
om flesvoeding aan te maken of
gebruik kant-en-klare zuigelin
genvoeding.
Drinkwater bevat direct na produc
tie nauwelijks of geen lood. Maar,
via loden leidingen aangevoerd
drinkwater kan. door afgifte vanaf
de leiding, wèl meer lood bevatten
dan voor flesgevoede zuigelingen
wenselijk is. Uitsluitend deze groep
geldt als risico-groep. Voor die
groep bestaat de voeding namelijk
grotendeels uit (loodhoudend)
drinkwater en die hoeveelheid is
ook groot ten opzichte van het nog
geringe lichaamsgewicht. Andere
groepen lopen volgens de Gezond
heidsraad geen risico door lood in
drinkwater.
Gaat u over op bronwater voor
uw flesgevoede zuigeling?
Of het verstandig is om op bronwa
ter over te stappen om te voorkó
men dat uw zuigeling via het drink
water teveel lood binnenkrijgt,
hangt er van af of uw drinkwater
wel een loden leiding passeert.
Meestal is dat niet het geval! De
waterleiding tussen het loodvrije
hoofddrinkwaterleidingnet en uw
woning de dienstleiding) en/of
de waterleiding binnen uw oudere
woning, kunnen afzonderlijk of bei
de van lood zijn. Zekerheid daar
over kunt u als volgt bereiken.
Loden Delta-dienstleiding?
Om - i.v.m. uw flesgevoede zuige
ling - te weten te komen of uw wo
ning nog met een loden dienstlei
ding aangesloten is, kunt u het dis
trictskantoor van NV Delta Nutsbe
drijven bellen: de heer Weezepoel
(483621).
Loden binnenleiding?
Of er in uw woning nog een (stuk)
loden waterleiding in gebruik is,
kunt u te weten komen bij uw huis
eigenaar. Als uw woning na 1957
gebouwd is, kunt u ervan uitgaan,
dat de waterleiding binnenshuis
loodvrij is. Als u zelf eigenaar bent.
kunt u dit zelf na (laten) gaan. Een
loden leiding ziet er dof-grijs uit.
Vervanging leidingen
NV Delta Nutsbedrijven is bezig al
le loden dienstleidingen te vervan
gen. Dat zal vóór het jaar 2000 ge
beurd zijn. De Gezondheidsraad wil
woningeigenaren stimuleren het
zelfde te doen met hun loden bin
nenleidingen. Voor de kosten daar
van draaien woningeigenaren zelf
op.
Meer informatie
Voor informatie over dit onderwerp
kunt u terecht bij:
NV Delta Nutsbedrijven: de heer
Weezepoel (483621) (informatie
over dienstleidingen algemene
informatie);
Postbus 51 - telefoonnummer
overheidsinformatie (0800-8051
(algemene informatie).
Uw vragen over dit artikel kunt u
stellen bij de heer Seip van de afde
ling Milieuzaken van de gemeente:
doorkiesnummer 675242.
Bewoners van het gebied Pinakel, nen als er iets aan de hand is. Ook
Watertoren, Vuurtoren en de Bei
aard gaan zich organiseren. Zij
gaan samenwerken om de leefbaar
heid in hun woongebied te verbete
ren. Zij starten het project met een
buurtbarbecue op I 1 juli a.s.
Is het nou zo slecht wonen in Rei
jershove? Nou. bepaald niet. Maar
er zijn ontwikkelingen die de leef
baarheid kunnen bedreigen. Men
sen verhuizen wat sneller, er komt
wat meer leegstand, de speelplein
tjes worden wat vaker "onrechtma
tig" gebruikt en men kent elkaar
veel minder goed dan vroeger.
Dat willen de bewoners graag ver
anderen. Men wil voorkomen, dat
er een neerwaartse spiraal wordt
ingezet. Voorkomen is immers be
ter dan genezen. Om dat doel te be
reiken moet een belangrijke voor
waarde worden voldaan: de bewo
ners moeten gaan samenwerken.
Dat betekent dus ook, dat er con
tacten tussen de bewoners verbe
terd moeten worden. Je moet weten
wie je buurman of buurvrouw is. je
moet van hem of haar op aan kun-
is hel prettig, als er een contactper
soon in de wijk is.
Er zijn inmiddels twee buurl-con-
tactpersonen aangesteld (en die
hebben ieder ook een reserve voor
als ze zelf eens een keer niet thuis
zijn). Deze contactpersonen kun
nen, indien noodzakelijk, actie on
dernemen. Uiteraard is een en an
der geregeld in overleg met de po
litie.
De barbecueavond zal gehouden
worden op het pleintje aan de Wa
tertoren. Dat is een plek waar van
oudsher veel klachten vandaan ko
men. Jongeren maken gebruik van
dit pleintje. Door de ongelukkige
ligging echter, wordt dat al snel er
varen als overlast. Nu is het zeker
niet de bedoeling om jongeren daar
weg te pesten of zo. Het is juist de
bedoeling om goede contacten met
de jongeren aan te gaan knopen,
zodat in goed overleg door ieder
een van dat pleintje gebruikt ge
maakt kan worden, onder het mot
to: "Het pleintje is van ons".
Per 1 januari 1997 is het aardgas
opnieuw duurder geworden. Dat
komt voor een deel doordat de
energieprijzen de stijgende olie
prijs op de wereldmarkt volgen.
Voor een ander deel is dit liet ge
volg van de energieheffing, die de
overheid vanaf 1 januari 1996
stapsgewijs invoert. Bij elke jaar
lijkse verhoging van de energie
heffing wordt als compensatie de
inkomstenbelasting verlaagd.
Het geld dal de energieheffing
(ecotax) oplevert, vloeit dus terug
naar de burgers. U betaalt meer
voor gas en elektriciteit en minder
aan loon- en inkomstenbelasting.
Wie zuinig omspringt met energie
profiteert van deze maatregel. Dat
is ook precies de bedoeling: het be
lonen van energiezuinig gedrag.
Want hoe minder energie we ge
bruiken, hoe beter het is voor het
milieu.
Bij de Postbus 51 infolijn, de tele
fonische informatiedienst van de
rijksoverheid, zijn in de afgelopen
tijd vragen gesteld over de energie
heffing. Enkele gestelde vragen
over de energieheffing komen hier
onder aan bod.
Hoeveel energieheffing moet ik
betalen?
Dat is afhankelijk van uw energie
gebruik. U hoeft maar over een
deel van de gebruikte energie een
heffing te betalen. Een hoeveelheid
van 800 m3 aardgas en 800 kW in
één keer met ongeveer 15 procent
gestegen ten opzichte van het jaar
daarvoor. De prijs van aardgas
wordt tot en met 1998 elk jaar wat
verhoogd. In 1998 zal aardgas tus
sen de 20 en 25 procent duurder
zijn dan in 1995. Bij een gemiddeld
energiegebruik houden de belas
tingverlaging en de energieheffing
elkaar min of meer in evenwicht".
Bij een lager energiegebruik kan
hel belastingvoordeel zelfs groter
zijn dan de hogere energiekosten.
Op welke manier wordt de ener
gieheffing verrekend?
De energieheffing wordt verwerkt
in uw energierekening. De heffing
is opgenomen in de
(voorschot)prijs die u maandelijks
betaalt voor aardgas en electriciteit.
Als u uiteindelijk minder energie
gebruikt dan geschat, krijgt u de te
veel betaalde heffing terug bij de
eindafrekening met uw energiebe
drijf.
Betaal ik ook heffing over "groe
ne stroom"?
Bij steeds meer energiebedrijven
kunt u kiezen voor zogenaamde
groene stroom. Dit is electriciteit
die wordt opgewekt uit schone
energiebronnen, zoals zonne-ener-
gie, waterkracht, windenergie of
biomassa. Groene stroom is duur
der dan gewone stroom. De meer
opbrengst besteedt het energiebe
drijf aan de uitbreiding van groene
stroom.
Over groene stroom betaalt u even
goed energieheffing. Het bedrag
van de heffing moet het energiebe
drijf volledig investeren in de pro
ductie van groene stroom. Het be
drag van de heffing is daarmee on
derdeel van het stukje dat groene
stroom duurder is dan gewone
stroom. U blijlï voor groene stroom
uiteindelijk evenveel betalen als
voor invoering van de energie
heffing, terwijl uw buurman die ge
wone stroom heeft wél meer be
taalt.
Meer informatie
Als u meer wilt weten over de ener
gieheffing, kunt u bellen met de
Postbus 51 Infolijn: 06-8051 (44
cent per minuut). Dit nummer is op
werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur te
bereiken. U kunt daar ook de vol
gende gratis brochures aanvragen:
- ENERGIEHEFFING. UIT
ZORGOM HET MILIEU en
- HOE MINDER ENERGIEGE
BRUIK, HOE MINDER
BROEIKASEFFECT
Evenals in voorgaande jaren wordt
in de zomermaanden weer een serje
orgelconcerten in Middelburg geor
ganiseerd. Anders dan in de afgelo
pen jaren vinden de concerten
plaats op dinsdagavonden. Uitzon
deringen vormen het openingscon
cert op maandag 7 juli en het slot-
concert op zaterdag 27 september.
Doordat de werkzaamheden in de
Oostkerk i.v.m. bestrijding van de
boktor zijn voltooid, kan dit jaar het
historische De Rijckere-orgel weer
in de reeks wordt betrokken. Daar
naast vinden concerten plaats in de
Nieuwe Kerk (Van Leeuwen-orgel)
en de Lutherse Kerk (Duyschot-or-
gel). De Commissie Orgelconcerten
Middelburg streeft programma's na
die beantwoorden aan de specifieke
kenmerken van de desbetreffende
orgels. Aanvangstijd van alle con
certen: 20.00 uur. Toegangsprijzen:
8,50/ 6,50: kinderen lot 12 jaar
gratis. In 1997 worden de volgende
concerten georganiseerd:
dinsdag 15 juli: Remy Syriër - Lu
therse Kerk;
dinsdag 22 juli: Jan Hage - Oost-
kerk:
dinsdag 29 juli: Klaas Jan Mulder -
Nieuwe Kerk;
dinsdag 5 augustus: Bas de Vroome
- Lutherse Kerk;
dinsdag 12 augustus: Bram Beek
man - Nieuwe Kerk;
dinsdag 19 augustus: Pieter van
Dijk - Oostkerk;
dinsdag 26 augustus: Kees van Eer-
sel - Nieuwe Kerk;
dinsdag 2 september: Anne Froide-
bise (België) - Lutherse Kerk;
dinsdag 9 september: Albert Cle
ment - Oostkerk;
zaterdag 27 september: Margreelh
Clir. de Jong - Nieuwe Kerk.
"Tafeltje Dekje" is een ac
tiviteit van de U.V.V. voor
ouderen, gehandicapten en
diegenen, die (tijdelijk)
zelf niet voor een warme
maaltijd kunnen zorgen.
De maaltijden kunnen ie
dere maandag tussen 8.45
en 9.30 uur worden be
steld.
U kunt hiervoor bellen met
nummer 0118-638570. Het
bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van 14 lol en niet 20 juli
maandag
Zwitsers "Geschnctzeltes" met
rösti
dinsdag
gebraden varkensvlees in fijne
saus niet appelstukjes, rode kool
en aardappelpuree
woensdag
rundergehaktballen, crèmespi-
nazie. aardappelen
donderdag
kipfricassee. gemengde groeten,
rijst
vrijdag
gepaneerde visfilet, gemengde
groenten, béchamelaardappelen
zaterdag
witlofschotel, ham-kaassaus.
aardappelen
zondag
wat de pot schaft
In 1996 is het Sjezenrijden ter gele
genheid van de le Folkloristische
Dag verhuisd van het Molenwater
naar het Abdijplein en omgeving.
Dat was zo'n succes, dat besloten is
het Sjezenrijden voortaan op die lo-
katie te houden.
Deze activiteit wordt georganiseerd
door de Folkloristische Commissie,
waarin de Zeeuwse Ringrijders Ver
eniging. de VVV en de Stichting
Evenementen Middelburg samen
werken.
Het Sjezenrijden zal dit jaar worden
gehouden op donderdag 17 juli.
De paarden met sjezen zullen de
volgende route volgen: Abdijplein
Balans Korte Brug Groenmarkt
Onder den Toren Koorkerkhof
Abdijplein. Op het Abdijplein zal
daarnaast op één ringrijbaan zonder
sjees de ring worden gestoken. De
ze straten zullen, voor zover nodig,
voor het verkeer worden afgeslo
ten.
De afsluiting heeft verder tot ge
volg dal in de volgende straten het
(doorgaand) verkeer gestremd zal
zijn: Balans Bogardstraat Bach-
tensteene Walplein Nieuwe
Kerkgang Koorkerkstraat Rei
gerstraat Korte Giststraat.
Op 17 juli zal parkeren niet moge
lijk zijn op de genoemde route van
de sjezen en op het Koorkerkplein
en het Walplein.
De 2e Folkloristische Dag. de grote
ringrijderij op het Molenwater, zal
dit jaar plaatsvinden op donderdag
14 augustus.
Jongeren rond de zestien gedragen zich in 1997 niet echt anders als de
jeugd van "vroeger". Een van hun bezigheden kan bestaan uit het
zomaar een beetje rondhangen. Lekker overal commentaar op heb
ben. Als groepje optreden en je samen sterk voelen. Zo ging het ook
aan Belfort. Niet echt onrustbarend maar toch begon dat gedrag de
wijkbewoners te irriteren. Het werd niet gezelliger in de buurt. Om te
voorkomen dat er werkelijk iets uit de hand zou lopen staken ze daar
om de koppen bij elkaar. Dat was verleden jaar, begin augustus.
Wie Wat Waar
Al jaren zijn er twee speelveldjes
aan Belfort. Eentje met speeltoe
stellen voor jonge kinderen en een
ander bedoeld voor de oudere
jeugd. Op papier mooi geregeld
dus. Alleen maakte de oudere jeugd
gebruik van het terreintje voor de
kleintjes. Dat gaf strubbelingen en
die moesten worden opgelost.
De bewoners van Belfort planden
daarom een bijeenkomst om met el
kaar te bespreken wat daar aan ge
daan kon worden. Toen de jongeren
waarover het ging van die bespre
king hoorden, wilden ze bij de ver
gadering zijn. Want, vonden zij, ze
hadden ook wat te zeggen. En zo
waar, ze waren welkom en mochten
hun zegje doen. Wat bedoeld was
als een werkgroepje van verontruste
buurtbewoners groeide uit tot een
belangengroep waarin iedereen die
met de speelveldjes te maken had,
vertegenwoordigd was. Er was heel
wat te bespreken, bleek. Niemand
was erg blij met de inrichting van
de veldjes op dat moment. Er werd
een inventarisatie gemaakt van de
huidige toestand en hoe die ideaal
moest zijn. Al pratend kwamen de
partijen tot elkaar en tenslotte
maakten gebruikers en verontruste
buurtbewoners samen een plan. En
toen dat plan er eenmaal was ble
ken er geen "gebruikers" en "ver
ontruste buurtbewoners" meer te
zijn, maar was een clubje verstandi
ge mensen ontstaan dat gezamenlijk
een probleem had opgelost. Op het
veldje voor de oudere jeugd zou
een overdekte bank moeten komen.
Moeilijkheden zijn er om te over
winnen
In het clubje dat dit compromis be
dacht, zitten onder andere Ton Vis
ser die pal tegenover een van de
veldjes woont en Mascha Louweret,
een zg. lastige jongere. Enthousiast
vertellen ze hoe ze in de werkgroep
tot een oplossing gekomen zijn.
Voor Mascha was het niet altijd
makkelijk om haar leeftijdgenoten
uit te leggen waarom die groep af
en toe een beetje moet dimmen. En
Ton moest zijn buren er maar van
overtuigen dat de jeugd van tegen
woordig best meevalt. Dat konden
ze!
De werkgroep kreeg, na maanden
overleg, op 29 mei 1997 bijna ie
dereen uit de buurt aan haar kant.
Helaas, waar 22 buurtbewoners de
oplossing ondersteunden, keerden
zich er 5 tegen het plan. Tot op dat
moment had de werkgroep haar ei
gen boontjes gedopt en waren er
geen "deskundigen" van buiten de
wijk ingeschakeld.
Maar toen bleek dat de gekozen op
lossing van de problemen niet voor
iedereen in de buurt acceptabel
was, werd de hulp ingeroepen van
Astrid Nieste van Project Mooi zo.
Goed zo. Er werd een bijeenkomst
belegd en na veel praten werd be
sloten een proef te doen en een
bank. zonder dakje, te plaatsen op
het veldje voor de oudere jeugd.
Initiatief een spekcheque waard
Voor hun inspanning om' hun buurt
leefbaarder te maken komen de be
woners van Belfort en omgeving nu
in aanmerking voor een Spekche
que.
De gemeente Middelburg beloont
namelijk initiatieven die de leef
baarheid van een wijk bevorderen.
Daarvoor bestaat de regeling Pre
mie op aktie in de vorm van de uit
reiking van Spekcheques. Die
Spekcheques worden in het voor-
en najaar toegekend. Beide keren
stelt de gemeente daarvoor een be
drag van 22.500.- ter beschik
king. De hoogte van een Spekche
que varieert tussen de 250.- en
3.000,-. De jury van de Spekche
que bestaat uit vijf leden, iedere
Wijktafel levert daartoe een afge
vaardigde. De Spekcheques worden
feestelijk uitgereikt op 10 juli 1997
in hel Stadhuis. Alle aanvragers van
een Spekcheque worden daarvoor
uitgenodigd.
Ton en Mascha en de rest van de
leden van de werkgroep zijn verze
kerd van een uitnodiging voor de
bijeenkomst in juli. Hun werkgroep
is namelijk genomineerd voor een
Spekcheque. De werkgroep bereik
te namelijk precies wat het doel
van Premie op Aktie is. Ze voldoet
aan de voorwaarde dat hun project
uitgevoerd wordt. Bovendien is een
sponsor gevonden die de bank wil
betalen want een Spekcheque is er
niet om vlug even te betalen wat
buurtbewoners leuk vinden.
De aanvraag voor deze Spekcheque
werd dan ook niet gedaan om een
oplossing van het probleem in de
buurt te bekostigen maar wel om de
saamhorigheid in Belfort en omge
ving verder te bevorderen. Dat kan
door binnenkort een barbecque te
houden en daaraan mag een gedeel
te van de Spekcheque besteed wor
den.
Ton Visser en Mascha Louweret
overbrugden de problemen tus
sen jong en oud in Belfort, (fo-
fo: Johan Sinke)