Volkswagen Transporter viert vijftig-jarig jubileum ■M lal Él I llU lllllllallla lal III (Kwaliteit en lage prijs. Da's Agriland! 1 1 1 ■■II "1 ril Geraniums (3333) Fuchsia's -j 51 7.95 Dj 5: 19.90 990 Beroemde schets van Ben Pon leidt tot wereldsucces Spaanse Margriet Voor tuin en dier! 12 FAAM/VLISSINGER Dinsdag 29 april 1997 De Volkswagen Transporter viert op 23 april 1997 een gouden jubileum. Het is dan namelijk precies vijftig jaar geleden dat Ben Pon in zijn notitieboekje een ruwe schets maakte van een op de weg te gebruiken transportwagen met veel laadruimte. Dit briljante idee leidde tot een wereldsucces. Prototype Serieproductie T1 maakt plaats voor T2 ft Verandering Successtory 4PC Roodstenen Geranium Hangpot 0 17 cm. .295- QZZ3 CJj"1 Friskies Gourmet Felix Paté Ostrea Kattenbak vulling 'mx Rozenboog Waterfontein Runner Diepvries Diervoeding Trio Kattenbrokjes Vitakraft Beefsticks Bonzo Minibrokjes Vitakraft Hooi of Stro Bonzo Hapkluif Rolborder Naturado Geranium- grond Setaginella 4 voor Gemengd Konijnenvoer Tropisch Zaad Parkietenzaad Parkietenzaad Grof of Kanarie Zangzaad GOES van Hertumweg 1 telefoon (0113)21 51 85 MIDDELBURG Kleverskerkseweg 57 telefoon (0118) 61 37 59 OUD BEIJERLAND Julianastraat 58 telefoon (0186) 61 22 59 Aanbiedingen zijn geldig t/m zaterdag 3 mei 1997 Op dit moment zijn er maar liefst acht miljoen Transpor ters van de band gelopen. Ben Pon heeft een briljant idee De kalender staat op 23 april 1947. Tijdens één' van de bezoeken aan de Volkswagen fabriek, waar de mogelijkhe den worden besproken om Volkswagen te gaan importe ren in Nederland, haalt Ben Pon zijn notitieboekje tevoor schijn. Met potlood maakt hij een ru we schets van een rechthoeki ge transportwagen. Deze transportwagen, met voorin een cabine, is gebaseerd op het bekende Kever-chassis en heeft de motor achterin. Het ontwerp is gebaseerd op de zogenaamde 'Plattenwagen'. Een primitief aandoend voer tuig het lijkt wel een gemoto riseerde bakfiets dat de Volks wagen-ingenieurs hebben ontworpen voor intern ge bruik op het fabrieksterrein. Vooralsnog wordt het idee in de ijskast gezet. In 1948 besluit de directeur van Volkswagen in Wolfsburg, Heinrich Nordhoff, het idee verder te ontwikkelen. De auto krijgt de naam Typ 29. Na te stritten met een eerste proto type in 1949 wordt besloten om af te wijken van het eerste idee om het Keveronderstel als basis te gebruiken. gi-V - 'y/ "V '/<r - >««r <- c-'. j /-La.0. Si: y 'i S^^ iff/ ft-tv* - fCujKLait -it/- S** De beroemde schets van ben Pon. Er wordt een volledig nieuw chassis en een revolutionaire zogenaamde zelfdragende carrosserie ontworpen. Daarnaast maken rechthoeki ge vormen plaats voor een fraaie, rondgevormde cabine, wat ten goede komt aan de luchtweerstand. Als de Typ 29 vrijwel gereed is voor seriep roductie verklaart technisch directeur van Volkswagen, Alf red Haesner, dat de auto „een universele bedrijfswagen is, die alle denkbare goederen kan vervoeren". Het enige dat nog ontbreekt is een officiële naam voor de bestelwagen. Alle namen die Volkswagen bedenkt zoals Bully en Juwel zijn volgens het patentbureau al in gebruik. Uiteindelijk wordt gekozen voor de naam Typ 2. De bus is namelijk het tweede model dat bij Volks wagen in productie gaat. (Typ 1 is de Kever). De latere generaties van de Typ 2 krijgen tot aan 1990 de namen T1, T2, T3 en T4, maar doorgaans worden ze gewoon Transporter (is officieel gere gistreerde naam sinds 1990) genoemd. De serieproductie van de eer ste Transporter (T1) gaat op 8 maart 1950 van start. Twee jaar na de start van de pro ductie zijn er ook al varianten op de bestelbus produceer- baar zoals bijvoorbeeld een versie met een open laadbak en een personenbusje. De Samba doet zijn intrede in 1951. Het is een super-de-luxe bus, die plaats biedt aan ze ven personen. Daarnaast maakt de firma Westfalia een kampeerauto van de Trans porter. De Transporter blijkt een succesnummer. In 1955 worden zelfs 50.000 Transpor ter geëxporteerd over de hele wereld. Dit betekent dat de productiecapaciteit moet wor- Het prototype van de Volkswagen transporter op het onderstel van de Kever. den uitgebreid. In Hannover wordt daarom een nieuwe fa briek gebouwd speciaal voor de productie van de Transpor ter. Eind jaren vijftig is er ook een Transporter met dubbele cabi ne en open laadbak in het le veringsprogramma opgeno men alsmede een koelwagen. Na 17 productiejaren en 1,8 miljoen Transporters T1 wordt in 1967 de opvolger geïntro duceerd: de Transporter T2. In de tussenliggende jaren zijn uiteraard wel talrijke techni sche verbeteringen aan de au to aangebracht. De Transpor ter T2 is een compleet andere auto. De karakteristieke voor ruit met het verticale spijltje is vervangen door een ronde ruit uit één stuk. Qua techniek is de auto op diverse fronten verbeterd, zoals verbeterde wegligging en versterkte ach teras. De belangrijkste veran deringen hebben te maken met veiligheid. Zo zijn de por tieren verstevigd en heeft het chassis aan de voorzijde ge vorkte stalen balken. Tevens is de T2 uitgerust met een stuur- kolom die bij een botsing naar voren klapt zodat de bestuur der nier niet tegenaan komt. De derde generatie In 1979 gaat de derde generatie van de Transporter (T3) in produc tie. Dit model heeft nog steeds luchtkoeling en de boxermotor is achterin ge bouwd. In 1981 stapt men bij Volkswagen af van dit princi pe, dan wordt een waterge- koelde dieselmotor geïntrodu ceerd die schuin achterin wordt gebouwd. In 1982 kon digt Volkswagen het einde van een veelbewogen tijdperk aan. Na dertig jaar worden de luchtgekoelde motoren ver vangen door watergekoelde motoren. Rond 1983 beschikt Volkswagen over één van de modernste fabrieken ter we reld. Het is nu mogelijk om al lerhande Transport-varianten in iets kleinere series te bou wen. Zo ontwikkelt Volkswa gen de zeer luxe Caravelle Ca rat. Met betrekking tot de vei ligheid van de Transporter blijkt bij een aantal botsproe- ven die medio tachtiger jaren worden gehouden dat de Volkswagen Transporter de veiligste bedrijfswagen is. Dit komt mede door de in lengte uitgebouwde voorkant waarin twee gevorkte stalen balken zijn gemonteerd. Deze con structie wordt door Volkswa gen als sinds 1972 gebruikt. In 1985 kan de Transporter Syncro aan de pers worden gepresenteerd. Syncro is de permanente vierwielaandrij- ving van Volkswagen en va- De huidige generatie Volkswagen Transporter De eerste drie generaties Transporter. rieert de overbrenging op de vooren achterwielen al naar gelang de verkeerssituatie. Rond 1985 wordt de Transpor ter geëxporteerd naar zo'n honderd tachtig landen. Met circa 264.000 Transporters tot begin 1986 staat Nederland op de derde plaats van landen waarnaar wordt geëxporteerd. De vierde generatie van de Volkswagen Transporter (T4) wordt in 1990 gepresenteerd. Dit is wederom een volledig nieuwe auto. De motor is voorin geplaatst en de auto heeft nu voorwielaandrijving. Door de inbouw van de motor voorin, is de neus van de auto uitgebouwd. De beenruimte i.n de cabine is enorm groot. De bredere wielbasis vergroot de toch al forse laadruimte. Ook bij dit nieuwe model is veel aandacht besteed aan de vei ligheid van de inzittenden. Bo vendien hebben milieu-aspec ten een belangrijke rol ge speeld bij de ontwikkeling van dit model zoals bijvoorbeeld hergebruik van metalen delen maar ook recycling van kunst stof onderdelen. Begin 1996 tenslotte heeft de Volkswa genfabriek de Transporter en Caravelle grondig herzien. Eén van de opvallendste pun ten is het uiterlijke verschil dat nu is ontstaan tussen de zake lijk gebruikte Transporter-mo dellen (bestelwagen met rui ten, gesloten bestel, chassis cabine, Pick-up of dubbele ca bine) en de overwegend voor personenvervoer gebruikte Volkswagen Caravelle, Multi- van en California. Laatstge noemde modellen hebben na melijk een verlengde voorzij de met een nieuwe uitstraling die deze modellen een eigen uiterlijk geeft. Wat ooit begon met een schets van Ben Pon is inmid dels uitgegroeid tot een suc cesstory. Volkswagen is al die tijd trouw gebleven aan de uitgangspunten van deze au to: dat wil zeggen kwaliteit, duurzaamheid en betrouw baarheid. Zo ontstond de meest veelzijdige bedrijfswa gen ter wereld, die nu al bijna vijftig jaar dienst doet in de meest uiteenlopende secto ren. (Osteospermum) per stuk diverse smaken pak 300 gram 469- diverse smaken set 3 blikken a 400 gram 44?- metaal 39:- gietijzer groen gelakt, met koperen kraan ;L39r- diverse smaken 2 x 200 gram 409- 2,5 kilo .990- hondensnack in diverse smaken 439 complete voeding voor kleinere (tot 15 kilo) hondenrassen 1250 gram 493- 5.- pak a 1 kilo 4&9- 500 gram 20 x 250 cm. 395- 30 x 250 cm. 1295- 40 x 250 cm. 1295- 40 liter 395- (mosplantje) per stuk 25 kilo 2290- 5 kilo 10907 5 kilo 0090-, 5 kilo 4490-, 5 kilo 4490- Koninginnedag, 30 april a.s. geopend van 8.30 tot 12.00 uur Koninginnedag, 30 april a.s. GEHELE DAG GESLOTEN Koninginnedag, 30 april a.s. GEHELE DAG GESLOTEN y j n n

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 12