Volkswagen Transporter viert vijftig-jarig jubileum
■M
lal
Él
I
llU
lllllllallla
lal
III
(Kwaliteit en lage prijs. Da's Agriland!
1 1
1
■■II
"1
ril
Geraniums
(3333)
Fuchsia's
-j 51
7.95
Dj
5:
19.90
990
Beroemde schets van Ben Pon leidt tot wereldsucces
Spaanse
Margriet
Voor tuin en dier!
12
FAAM/VLISSINGER
Dinsdag 29 april 1997
De Volkswagen Transporter viert op 23 april
1997 een gouden jubileum. Het is dan namelijk
precies vijftig jaar geleden dat Ben Pon in zijn
notitieboekje een ruwe schets maakte van een
op de weg te gebruiken transportwagen met
veel laadruimte. Dit briljante idee leidde tot
een wereldsucces.
Prototype
Serieproductie
T1 maakt plaats voor T2
ft
Verandering
Successtory
4PC
Roodstenen
Geranium
Hangpot
0 17 cm.
.295-
QZZ3 CJj"1
Friskies
Gourmet
Felix Paté
Ostrea
Kattenbak
vulling
'mx Rozenboog
Waterfontein
Runner
Diepvries
Diervoeding
Trio
Kattenbrokjes
Vitakraft
Beefsticks
Bonzo
Minibrokjes
Vitakraft
Hooi of Stro
Bonzo
Hapkluif
Rolborder
Naturado
Geranium-
grond
Setaginella
4 voor
Gemengd
Konijnenvoer
Tropisch Zaad
Parkietenzaad
Parkietenzaad Grof
of Kanarie
Zangzaad
GOES
van Hertumweg 1
telefoon (0113)21 51 85
MIDDELBURG
Kleverskerkseweg 57
telefoon (0118) 61 37 59
OUD BEIJERLAND
Julianastraat 58
telefoon (0186) 61 22 59
Aanbiedingen zijn geldig
t/m zaterdag 3 mei 1997
Op dit moment zijn er maar
liefst acht miljoen Transpor
ters van de band gelopen.
Ben Pon heeft een briljant
idee De kalender staat op 23
april 1947. Tijdens één' van de
bezoeken aan de Volkswagen
fabriek, waar de mogelijkhe
den worden besproken om
Volkswagen te gaan importe
ren in Nederland, haalt Ben
Pon zijn notitieboekje tevoor
schijn.
Met potlood maakt hij een ru
we schets van een rechthoeki
ge transportwagen. Deze
transportwagen, met voorin
een cabine, is gebaseerd op
het bekende Kever-chassis en
heeft de motor achterin. Het
ontwerp is gebaseerd op de
zogenaamde 'Plattenwagen'.
Een primitief aandoend voer
tuig het lijkt wel een gemoto
riseerde bakfiets dat de Volks
wagen-ingenieurs hebben
ontworpen voor intern ge
bruik op het fabrieksterrein.
Vooralsnog wordt het idee in
de ijskast gezet.
In 1948 besluit de directeur
van Volkswagen in Wolfsburg,
Heinrich Nordhoff, het idee
verder te ontwikkelen. De auto
krijgt de naam Typ 29. Na te
stritten met een eerste proto
type in 1949 wordt besloten
om af te wijken van het eerste
idee om het Keveronderstel
als basis te gebruiken.
gi-V - 'y/
"V '/<r
-
>««r
<- c-'. j
/-La.0. Si:
y 'i S^^
iff/
ft-tv*
-
fCujKLait -it/- S**
De beroemde schets van ben Pon.
Er wordt een volledig nieuw
chassis en een revolutionaire
zogenaamde zelfdragende
carrosserie ontworpen.
Daarnaast maken rechthoeki
ge vormen plaats voor een
fraaie, rondgevormde cabine,
wat ten goede komt aan de
luchtweerstand. Als de Typ 29
vrijwel gereed is voor seriep
roductie verklaart technisch
directeur van Volkswagen, Alf
red Haesner, dat de auto „een
universele bedrijfswagen is,
die alle denkbare goederen
kan vervoeren". Het enige dat
nog ontbreekt is een officiële
naam voor de bestelwagen.
Alle namen die Volkswagen
bedenkt zoals Bully en Juwel
zijn volgens het patentbureau
al in gebruik. Uiteindelijk
wordt gekozen voor de naam
Typ 2. De bus is namelijk het
tweede model dat bij Volks
wagen in productie gaat. (Typ
1 is de Kever).
De latere generaties van de
Typ 2 krijgen tot aan 1990 de
namen T1, T2, T3 en T4, maar
doorgaans worden ze gewoon
Transporter (is officieel gere
gistreerde naam sinds 1990)
genoemd.
De serieproductie van de eer
ste Transporter (T1) gaat op 8
maart 1950 van start. Twee
jaar na de start van de pro
ductie zijn er ook al varianten
op de bestelbus produceer-
baar zoals bijvoorbeeld een
versie met een open laadbak
en een personenbusje.
De Samba doet zijn intrede in
1951. Het is een super-de-luxe
bus, die plaats biedt aan ze
ven personen. Daarnaast
maakt de firma Westfalia een
kampeerauto van de Trans
porter. De Transporter blijkt
een succesnummer. In 1955
worden zelfs 50.000 Transpor
ter geëxporteerd over de hele
wereld. Dit betekent dat de
productiecapaciteit moet wor-
Het prototype van de Volkswagen transporter op het
onderstel van de Kever.
den uitgebreid. In Hannover
wordt daarom een nieuwe fa
briek gebouwd speciaal voor
de productie van de Transpor
ter.
Eind jaren vijftig is er ook een
Transporter met dubbele cabi
ne en open laadbak in het le
veringsprogramma opgeno
men alsmede een koelwagen.
Na 17 productiejaren en 1,8
miljoen Transporters T1 wordt
in 1967 de opvolger geïntro
duceerd: de Transporter T2. In
de tussenliggende jaren zijn
uiteraard wel talrijke techni
sche verbeteringen aan de au
to aangebracht. De Transpor
ter T2 is een compleet andere
auto. De karakteristieke voor
ruit met het verticale spijltje is
vervangen door een ronde
ruit uit één stuk. Qua techniek
is de auto op diverse fronten
verbeterd, zoals verbeterde
wegligging en versterkte ach
teras. De belangrijkste veran
deringen hebben te maken
met veiligheid. Zo zijn de por
tieren verstevigd en heeft het
chassis aan de voorzijde ge
vorkte stalen balken. Tevens is
de T2 uitgerust met een stuur-
kolom die bij een botsing naar
voren klapt zodat de bestuur
der nier niet tegenaan komt.
De derde generatie In 1979
gaat de derde generatie van
de Transporter (T3) in produc
tie. Dit model heeft nog
steeds luchtkoeling en de
boxermotor is achterin ge
bouwd. In 1981 stapt men bij
Volkswagen af van dit princi
pe, dan wordt een waterge-
koelde dieselmotor geïntrodu
ceerd die schuin achterin
wordt gebouwd. In 1982 kon
digt Volkswagen het einde
van een veelbewogen tijdperk
aan. Na dertig jaar worden de
luchtgekoelde motoren ver
vangen door watergekoelde
motoren. Rond 1983 beschikt
Volkswagen over één van de
modernste fabrieken ter we
reld. Het is nu mogelijk om al
lerhande Transport-varianten
in iets kleinere series te bou
wen. Zo ontwikkelt Volkswa
gen de zeer luxe Caravelle Ca
rat. Met betrekking tot de vei
ligheid van de Transporter
blijkt bij een aantal botsproe-
ven die medio tachtiger jaren
worden gehouden dat de
Volkswagen Transporter de
veiligste bedrijfswagen is. Dit
komt mede door de in lengte
uitgebouwde voorkant waarin
twee gevorkte stalen balken
zijn gemonteerd. Deze con
structie wordt door Volkswa
gen als sinds 1972 gebruikt.
In 1985 kan de Transporter
Syncro aan de pers worden
gepresenteerd. Syncro is de
permanente vierwielaandrij-
ving van Volkswagen en va-
De huidige generatie Volkswagen Transporter
De eerste drie generaties Transporter.
rieert de overbrenging op de
vooren achterwielen al naar
gelang de verkeerssituatie.
Rond 1985 wordt de Transpor
ter geëxporteerd naar zo'n
honderd tachtig landen. Met
circa 264.000 Transporters tot
begin 1986 staat Nederland
op de derde plaats van landen
waarnaar wordt geëxporteerd.
De vierde generatie van de
Volkswagen Transporter (T4)
wordt in 1990 gepresenteerd.
Dit is wederom een volledig
nieuwe auto. De motor is
voorin geplaatst en de auto
heeft nu voorwielaandrijving.
Door de inbouw van de motor
voorin, is de neus van de auto
uitgebouwd. De beenruimte i.n
de cabine is enorm groot. De
bredere wielbasis vergroot de
toch al forse laadruimte. Ook
bij dit nieuwe model is veel
aandacht besteed aan de vei
ligheid van de inzittenden. Bo
vendien hebben milieu-aspec
ten een belangrijke rol ge
speeld bij de ontwikkeling van
dit model zoals bijvoorbeeld
hergebruik van metalen delen
maar ook recycling van kunst
stof onderdelen. Begin 1996
tenslotte heeft de Volkswa
genfabriek de Transporter en
Caravelle grondig herzien.
Eén van de opvallendste pun
ten is het uiterlijke verschil dat
nu is ontstaan tussen de zake
lijk gebruikte Transporter-mo
dellen (bestelwagen met rui
ten, gesloten bestel, chassis
cabine, Pick-up of dubbele ca
bine) en de overwegend voor
personenvervoer gebruikte
Volkswagen Caravelle, Multi-
van en California. Laatstge
noemde modellen hebben na
melijk een verlengde voorzij
de met een nieuwe uitstraling
die deze modellen een eigen
uiterlijk geeft.
Wat ooit begon met een
schets van Ben Pon is inmid
dels uitgegroeid tot een suc
cesstory. Volkswagen is al die
tijd trouw gebleven aan de
uitgangspunten van deze au
to: dat wil zeggen kwaliteit,
duurzaamheid en betrouw
baarheid. Zo ontstond de
meest veelzijdige bedrijfswa
gen ter wereld, die nu al bijna
vijftig jaar dienst doet in de
meest uiteenlopende secto
ren.
(Osteospermum)
per stuk
diverse smaken
pak 300 gram
469-
diverse smaken
set 3 blikken
a 400 gram
44?-
metaal
39:-
gietijzer
groen gelakt, met
koperen kraan
;L39r-
diverse smaken
2 x 200 gram
409-
2,5 kilo
.990-
hondensnack in
diverse smaken
439
complete voeding voor
kleinere (tot 15 kilo)
hondenrassen
1250 gram
493-
5.-
pak a 1 kilo
4&9-
500 gram
20 x 250 cm.
395-
30 x 250 cm.
1295-
40 x 250 cm.
1295-
40 liter
395-
(mosplantje)
per stuk
25 kilo
2290-
5 kilo 10907
5 kilo 0090-,
5 kilo 4490-,
5 kilo
4490-
Koninginnedag, 30 april a.s.
geopend van 8.30 tot 12.00 uur
Koninginnedag, 30 april a.s.
GEHELE DAG GESLOTEN
Koninginnedag, 30 april a.s.
GEHELE DAG GESLOTEN
y
j
n
n