GEMEENTE
DDE LBURG
Plan Stationsgebied
verder uitgewerkt
Sterkten en Zwakten
van het stadsgewest
Middelburgs jeugddebat
Bekeuringen
huisvuil
Kwijtschelding
belastingen
Marktbus tot eind juni
"Kijk verder dan je neus lang is
Kleverskerkseweg krijgt fietspaden
Ophaal-
data
Rooien
Kantoren
Nieuwe
P-folder
W.O.P.
Arnemuiden
e^S fussen jofl£e*e^
Week 13
Tafeltje
Dekje
Wonen
Recreëren
Zorg
Scholing
Werken
Aanbevelingen
Informatie
Woensdag 26 maart 1997
FAAM/VLISSINGER
5
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Communicatie. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatiefolders en inzage van
stukken kunt u bij Communicatie terecht:
Stadhuisstraat 2, telefoon 675450.
Openingstijden: van maandag tot en met
vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30
tot 17.00 uur.
woningen
Op 19 maart is tijdens een pers
conferentie het masterplan
voor het Middelburgse Stations
gebied gepresenteerd.
Dit masterplan is in opdracht van
NS Vastgoed BV, MABON BV en
de Gemeente Middelburg opgesteld
door de stedenbouwcombinatie Van
Riezen-Ebberink-Van Aar te
Amsterdam.
Na de vorig jaar vastgestelde Nota
van Uitgangspunten is dit een vol
gende stap in het voorbereidingstra
ject van het Stationsgebied.
Het masterplan is de basis voor ver
dere uitwerking in bestemmings
plannen. Er wordt gestreefd naar een
start van de inspraakprocedure nog
voor de zomer en besluitvorming in
het derde kwartaal van 1997.
Belangstellenden kunnen het Mas
terplan Stationsgebied bij de sectie
Communicatie inzien of lenen.
In grote lijnen lijkt het plan op de
eerdere versie. Het stationsgebied
krijgt een nadere invulling met
woningen, een stadskantoor en
andere kantoren.
Onder meer op grond van reacties
op het eerste plan is een aantal wijzi
gingen aangebracht. De belangrijk
ste zijn:
het busstation krijgt een plaats
aan de stationszijde;
er is een nieuwe Zeeuwse
schouwburg ingepast in de plan
nen.
Twee vliegen
Het stationsgebied van Middelburg,
de strook langs de Kanaalweg tus
sen Schroeweg en benzinestation, is
nu een stukje niemandsland. Het
vormt samen met het spoor en het
Kanaal door Walcheren een barrière
tussen het centrum en het zuidelijk
gedeelte van Middelburg, waar toch
de helft van de inwoners wonen.
Al enige jaren wordt gestudeerd op
de mogelijkheid om dit gebied een
nieuwe impuls te geven. Dan wor
den twee vliegen in één klap gesla
gen: de barrière wordt opgeheven en
de ontwikkeling van Middelburg
wordt gestimuleerd.
Hoogwaardige dienstverlening
Middelburg vormt een schakel in de
verbinding Dammenroute - Sloege-
bied - Temeuzen/Gent. Middelburg
speelt daarbij een voorname rol in
de dienstverlenende sector, maar
heeft daarvoor een duidelijk herken
bare kantorenlocatie nodig.
Relatie centrum-Zuid
In de relatie tussen heel zuidelijk
Middelburg en het centrum vormt
het huidige stationsgebied met spoor
en kanaal een barrière die doorbro
ken moet worden. In het bijzonder
de verbindingen voor voetgangers
en fietsers tussen Dauwendaele, het
station en het centrum moet worden
verbeterd.
Beperkingen
Het gebied kent vele praktische
beperkingen, die te maken hebben
met veiligheid rond het spoor en de
scheepvaart, met de hoogwaterke
ring en belangrijke kabels en leidin
gen. Daarnaast moeten zo mogelijk
de bestaande monumenten in het
plan worden ingepast. Dit zijn: de
gietijzeren brug, het stationsge
bouw, het seinhuisje en de dans
school.
schouwburg
stadskantoor
Onderdelen
Het plan bestaat uit representatieve
kantoren, woningen aan het water,
verkeers- en parkeervoorzieningen,
een volledig ingericht stationsplein
met een knooppunt voor openbaar
vervoer, een stadskantoor en de
Zeeuwse schouwburg.
Stadskantoor
Aan de bouw van een stadskantoor
wordt een aparte studie gewijd. In
de nota wordt het stadskantoor
gepland als onderdeel van het sta
tionsgebied.
De huidige huisvesting van de
gemeentelijke diensten voldoet niet.
De diensten hebben te weinig ruim
te, zijn te veel verspreid en daardoor
niet klantvriendelijk, en ze voldoen
niet aan de eisen voor goede werk-
marktkantoren
open tunnelbak
aquaduct
rwegtunnel/tunnel- Kleverskerkseweg
Nieuwlandse weg
Na een "waarschuwingsperiode" in februari wordt vanaf 1 maart steek
proefsgewijs bekeurd, als men de regels voor het aanbieden van huisvuil
overtreedt.
De scherpere controle heeft effect: er wordt een vermindering van zo'n 70
procent van de overtredingen geconstateerd.
Maar... het aantal overtredingen dat overblijft valt toch tegen. Er zijn al zo'n
50 bekeuringen uitgedeeld.
Huisvuil wordt soms al 's middags buiten gezet, terwijl dat pas mag op de
ophaaldag zelf. En dat geeft overlast en zwerfvuil. Veel overtredingen
waren er ook in de binnenstad.
Een bekeuring kost 90 gulden, bij herhaling zelfs het dubbele!
Op Goede Vrijdag en tweede paas
dag hebben ook de vuilnismannen
een dagje vrij.
In de vrijdagwijken worden daarom
deze week de vuilniszakken een dag
eerder opgehaald, op donderdag.
In de maandagwijken worden de
week daarna de GFT-bakken opge
haald op dinsdag, een dagje later
dus.
Op deze dag werken de medewer
kers van de Stadsreiniging extra
lang: van 7.00 tot 19.00 uur. Zij kun
nen dus langskomen op een ander
tijdstip dan u gewend bent!
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van 31 maart tot en met 6
april
Maandag
Varkenshaasje, worteltjes, aard
appelpuree
Dinsdag
Zwitsers geschnetzeltes met
rosti
Woensdag
Rundersaucijs, rode bietjes,
aardappelen
Donderdag
Omelet met champignonvulling,
gemengde groenten, aardappe
len
Vrijdag
Kipfilet, bloemkool, aardappe
len
Zaterdag
Zuurkool met rookworst
Zondag
Wat de pot schaft
Een aanvraag voor een rooivergun-
ning is binnengekomen voor:
Meanderlaan, 1 populier;
Seisweg, 1 berk;
Marshalllaan, 1 lijsterbes;
Molendijk, 1 metasequoia;
Van Citterstraat, 3 essen, 1 els, 1
lijsterbes;
Dolfijnstraat, 1 esdoorn.
Voor informatie over rooivergun-
ningen kunt u terecht bij de afdeling
Groenbeheer, telefoon 675312.
Het ontbreekt het stadsgewest
Vlissingen/Middelburg nog teveel
aan een samenhangend beleid.
Dat is een van de conclusies die de
Projectgroep City Marketing van de
Erasmus Universiteit trekt in de
sterkte- en zwakteanalyse die het in
opdracht van beide stadsgewestpart
ners maakte. De SWOT-ana!yse
(SWOT Strengths Weaknesses
Opportunities Threcats oftewel
Sterkten Zwakten Kansen Bedrei
gingen) geeft beide gemeentebestu
ren dc nodige handvaten voor de
richting waarin het stadsgewest zich
zou kunnen ontwikkelen.
Een heldere profilering van het
stadsgewest voor de toekomst, was
in mei vorig jaar het uitgangspunt
van de gemeentebesturen om de
Erasmus Universiteit de opdracht te
geven om de huidige positie van de
steden in beeld te laten brengen. Uit
het onderzoek blijkt dat Vlissingen
en Middelburg het naar de maat der
dingen - in vergelijking met andere
steden van rond de 40.000 inwoners
- 'aardig' doen. De projectgroep
toont in de SWOT-analyse echter
aan dat doorgaan op de huidige weg
de potenties niet tot ontwikkeling
brengt. Naar de '90.000/100.000
De gemeentekantoren zijn op Goede
Vrijdag en maandag tweede paasdag
gesloten.
lit m
ÉïHlls
p:ipS|p
lillllliili^
ȕsl
De aanslagen van het Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft u ontvangen.
De aanslagen voor de gemeentelijke belastingen kunt u verwachten
rond eind april.
Voor de aanslagen van beide instanties kunt u kwijtschelding aanvra
gen op één formulier.
Denkt u in aanmerking te komen voor kwijtschelding, levert u dan nu
ai zo'n formulier in, ook al heeft u dc aanslagen voor gemeentelijke
belasting nog niet ontvangen. Die gegevens worden dan automatisch
voor u verwerkt.
De formulieren kunt u ophalen bij de sectie Communicatie.
Hoe sneller de "verzoeken om kwijtschelding" binnen zijn. des te snel
ler kunnen deze worden verwerkt. Voor eventuele betalingsregelingen
is dan ook meer tijd beschikbaar.
ww
Sinds voorjaar 1996 wordt tussen
de Koestraat en de Markt een
"Marktbus" ingezet, die dient als
verlengstuk van het openbaar ver
voer naar het centrum (de Markt)
van Middelburg.
Ondanks het feit dat de bezetting
Bij de sectie Communicatie is de
nieuwe, drietalige parkeerfolder
gratis verkrijgbaar.
De folder bestaat uit een handig
kaartje van de binnenstad met infor
matie voor bezoekers die een par
keerplaats zoeken in/bij het cen
trum.
tegenvalt heeft het gemeentebestuur
besloten om de Marktbus te laten rij
den tot de datum waarop de dienst
regeling '97/'98 ingaat (eind juni
1997).
Zoals het er nu naar uitziet zal, van
wege de lage bezetting en de toch
hoge kosten, de Marktbus daarna
verdwijnen. Mensen die vanaf dat
moment toch behoefte hebben aan
vervoer naar de Markt kunnen,
onder nadere voorwaarden, gebruik
maken van de Combi-tax. Dit is een
vervoerwijze voor 60+ en WVG-
geïnitieerden die gecoördineerd
wordt door Thuiszorg Walcheren.
Dus voor vervoer per Combi-tax
naar onder andere het centrum per
eind juni '97 kunt u contact opne
men met:
Stichting Thuiszorg, Breestraat 15,
Middelburg, tel. 0118-684000.
maat' doet het stadsgewest het hele
maal niet zo bijzonder. Een goed en
professioneel bemand stadsgewest
kan door een strategische en plan
matige aanpak aanhaken op dc nieu
we ontwikkelingen, die op de pro
vincie afkomen.
De SWOT-analyse richt zich op de
vijf hoofdtaken van de lokale over
heden: wonen, werken, recreëren,
zorg en scholing. Na een analyse
van de huidige stand van zaken,
worden kansen en aanbevelingen
voor de toekomst gedaan.
Ontwikkelingen als vergrijzing en
individualisering (kleinere huishou
dens) leiden tot andere woningbe
hoeften. Vlissingen en Middelburg
spelen volgens de projectgroep niet
altijd in op die behoefte. Hoewel er
kwantitatief een groot aanbod is, is
het aanbod te weinig op de vraag
afgestemd.
Dit leidt tot leegstand en 'relatieve'
woningnood. Dc SWOT-analyse
concludeert bovendien dat er een
overschot in de huur- een tekort in
de koopsector is.
De projectgroep ziet wel goede ont
wikkelingen op het gebied van
woon-zorgprojecten, nieuwbouw,
stadsvernieuwing en verkoop van
huurwoningen. Dc VINEX (Vierde
Nota Ruimtelijke Ordening Extra)
biedt het stadsgewest onder het mot
to van een 'compacte stad' mogelijk
heden tot woningbouw. De rijks
overheid wil het platteland zo veel
mogelijk zijn landelijke uitstraling
laten behouden en wil het bouwen
daarom zo veel mogelijk tot steden
beperken. Vlissingen en Middelburg
profiteren van dit - overigens door
de provincie Zeeland onderschreven
- VINEX-beleid.
Zeeland is een echte vakantiepro
vincie. Het kusttoerisme is echter
veel sterker ontwikkeld dan het ste
den-, cultuur- en natuurtoerisme.
Juist daar liggen gezien de aanwezi
ge kwaliteiten grote potenties. Met
name Vlissingen en Middelburg
beschikken over potentieel om zich
in toeristische zin verder te ontwik
kelen.
Verblijfsrecreatie in het stadsgewest
is vooral gelegen aan de kust in
Vlissingen. Middelburg is meer
georiënteerd op dagtoerisme. De
projectgroep vindt dat ondanks de
elkaar aanvullende voorzieningen er
nauwelijks sprake van samenwer
king is. Met het beleid ten aanzien
van toerisme is het overigens toch
mager gesteld. Het leidt bovendien
te weinig tot concrete acties.
De situatie in de zorgsector is voor
het grootste deel van bovengemeen-
telijke orde. In de SWOT-analyse
wordt de indruk uitgesproken dat de
zorgtaken goed op orde zijn. De pro
jectgroep constateert wel dat er pro
blemen op het gebied van drugs en
criminaliteit zijn. Aan de vraag naar
ouderenzorg zal door de groeiende
vergrijzing niet geheel kunnen wor
den voldaan. Overigens zijn de
medische voorzieningen in het
stadsgewest over de gehele lijn
onder het landelijk gemiddelde.
Hoewel in het stadsgewest binnen
het beroepsonderwijs een groot aan
tal studierichtingen wordt aangebo
den, spreekt Zeeland buiten de pro
vincie niet aan onder potentiële stu
denten. Omdat er geen universiteit
in Zeeland is verlaten Zeeuwse stu
denten vaak dc provincie om elders
te gaan studeren.
Het stadsgewest heeft op het gebied
van werkgelegenheid te maken met
landelijke tendensen als 'herintre
dende' vrouwen, een harde kern van
langdurig werklozen, dalende werk
gelegenheid in de industrie cn een
over zijn hoogtepunt heen zijnd toe
risme. Hoewel de Vlissingse haven
een belangrijke economische functie
heeft, verbaast het de projectgroep
dat stad en haven nauwelijks samen
werken om de internationale
bekendheid te vergroten. Mogelijk
levert de samenwerking met Ter-
neuzen en Rotterdam extra werkge
legenheid op.
Ten aanzien van dc stadsgewestelij
ke bedrijventerreinen, geeft de
SWOT-analyse aan dat ze hoogstens
afkalving van werkgelegenheid heb
ben kunnen tegen gaan. Geen van
beide gemeenten voert bij de acquis-
titie voor bedrijventerreinen werk
gelegenheidsbeleid. Het stadsge
west krijgt steeds meer te maken
met concurrentie van Goes.
De projectgroep van de Erasmus
Universiteit beveelt in de SWOT-
analyse een snelle ontwikkeling van
het stadsgewest aan. Er moet boven
dien in beide steden een integrale
lange termijn visie worden opge
steld voor het ontwikkelen van nieu
we en al aanwezige toeristische
voorzieningen. Een promotiecam
pagne zou bovendien meer interna
tionale bekendheid aan het stadsge
west moeten geven.
In de industrie, het midden- en
kleinbedrijf, de zorg- en woonsec-
tor, het onderwijs en de werkgele
genheid is het volgens de project
groep van groot belang om een
gemeenschappelijk beleid te ont
wikkelen. Door het ambtelijke appa
raat hiervoor beschikbaar te stellen
kan dit beleid ook gestimuleerd
worden. Concluderend stelt de
SWOT-analyse dat 1 1 meer dan 2
dient te zijn. Daarvoor dient vanuit
de gemeenten een lange termijnvisie
ont\yikkeld te worden, waaruit con
creet uitvoerbare programma's kun
nen worden afgeleid.
De beide colleges van Middelburg
en Vlissingen beraden zich momen
teel over de wijze waarop zij de aan
bevelingen vorm gaan geven. Het
SWOT-rapport is dus in dit stadium
een adviesrapport van de Erasmus
Universiteit.
De SWOT-analyse ligt vanaf 21
maart bij de gemeente Vlissingen ter
inzage in de gemeentelijke informa-
tiehoeken en bij het stafbureau
Communicatie (Stadhuisplein). In
Middelburg kunnen belangstellen
den de analyse bekijken bij de sectie
Communicatie (Stadhuisstraat). Op
deze plaatsen is de SWOT-analyse
ook te koop voor 25,-.
plekken. Onderzoek heeft uitgewe
zen dat nieuwbouw van een stads
kantoor minder kost dan verbouw
van de bestaande gebouwen. Boven
dien levert dit het voordeel dat alle
diensten bij elkaar zitten: veel dui
delijker voor de burgers en efficiën
ter voor de organisatie.
En waar kan een stadskantoor beter
verrijzen dan vlak bij het station:
goed bereikbaar voor de inwoners
van zowel de noordelijke als de zui
delijke helft van Middelburg, voor
bezoekers die met trein of bus
komen èn voor bezoekers met de
auto van buiten Middelburg. In de
nota wordt het stadskantoor gepland
over het spoor heen tot aan het
kanaal met een ingang aan de zuid
zijde. Overigens wordt in de schet
sen alleen maar een bouwmassa
aangegeven, het is nog geen ont
werp voor een stadskantoor.
Stationsplein
Geflankeerd door het station, de
Zeeuwse schouwburg, het stadskan
toor en de fiets- en voetgangersver
binding van de binnenstad naar zuid
is het voor te stellen dat het stations
plein een levendige ontmoetings
plaats wordt met bijvoorbeeld bank
jes en kiosken en straatartiesten.
Wonen
Tussen het station en het huidige
benzinestation komt een park. In dit
park wordt het gebouw van de dans
school opgenomen. Ook de gietijze
ren voetgangersbrug kan hier een
plaats en functie krijgen. Naast het
park komt een strook met woningen
aan het water. Dit zouden vier
woontorentjes kunnen zijn van vier
tot zeven bouwlagen, in totaal 80 tot
100 woningen.
Kantoren
Het deel van het gebied tussen sta
tion en Schroebrug is een uitsteken
de locatie voor kantoren. Behalve
het stadskantoor zouden hier nog
enkele kleinere kantoren kunnen
komen en één groter kantoor.
Gedacht wordt aan een groot kan
toor voor een rijksdienst op de hoek
met de Schroeweg.
De bouwhoogte van de kantooruren
zal variëren tussen vier en zes lagen.
Verkeer
De stationsbrug wordt op een veili
ge wijze ingericht voor fietsers en
voetgangers, met een aparte strook
voor bussen. Na gereedkomen van
de N57 en het aquaduct is het name
lijk mogelijk de stationsbrug auto
vrij te maken. Dooreen brede, veili
ge tunnel bij het Stationsplein zal
een goede fietsverbinding bestaan
tussen het centrum en Dauwendae-
le/Zuid.
Het wijkondersteuningspunt
Arnemuiden is voortaan ge
opend van 10.30 tot 12.00 uur
op dinsdag-, woendag- en don
derdagochtend aan de Koren
bloemlaan 3 (politiebureau).
Jongeren, wie zijn dat?
Wat willen ze?
Politici, wat doen ze en
waarom?
Een gemeentebestuur bepaalt wat
er in en met een stad gebeurt.
Daarbij beslissen ze ook over de
jongeren, die in die stad wonen. In
Middelburg wonen ruim 4.000
inwoners in de leeftijd van 12 tot
en met 18 jaar.
Over en voor deze jongeren wordt al
veel gesproken en bedacht, vaak
zonder dat jongeren daar zelf bij
betrokken zijn. Dat is de conclusie
van een rapport dat vorig jaar is ver
schenen.
Hoe doe je dat: jongeren bij het
besturen van de gemeente betrek
ken?
Veel jongeren zeggen over politiek:
"Kan mij het wat schelen?" Dat wil
niet zeggen dat zij geen eigen
mening hebben.
Ze lopen niet snel achter een ideolo
gisch vaandel, maar per onderwerp
hebben ze wel degelijk iets te zeg
gen. Hoe denken zij over allerlei
zaken.
Voor veel inwoners, ook voor jon
geren, is het niet zo duidelijk wat
een gemeentebestuurder doet. Waar
is hij of zij mee bezig, welke keuzen
moeten ze maken. Wat komt er kij
ken bij het besturen van een stad.
Veel vragen, weinig antwoorden
nog.
De gemeente wil op zoek gaan naar
die antwoorden door contact te leg
gen tussen jongeren en politici.
Door van beide groepen te verwach
ten dat ze "verder kijken dan hun
neus lang is".
De eerste zet is het organiseren van
een jeugddebat op 30 mei aanstaan-
de. De informatie uit dat debat is
bepalend voor het vervolg.
Het is beslist niet de bedoeling dat
alleen de "studies" gapend de raad
zaal van het stadhuis vullen, omdat
het onder schooltijd kan.
Daarom wordt vooraf op de middel
bare scholen door de jongeren zelf
bepaald waarover gesproken gaat
worden.
Verschillende raadsleden gaan
samen met een ambtenaar naar de
scholen toe om met de jongeren te
praten. Het sociaal-cultureel werk
doet hetzelfde in jeugdhonken en
het jongerencentrum.
Uiteindelijk zullen 50 jongeren aan
het debat deelnemen. Veel meer jon
geren nog zijn betrokken bij het
maken van de stellingen voor het
debat.
Er worden artikelen, verslagen en
interviews geplaatst in PZC en
Faam, voor een gedeelte verzorgd
door de jongeren zelf. Zij worden
begeleid door de chef nieuwsredac-
tie van de Provinciale Zeeuwse
Courant. Verwacht wordt dat ook op
de radio uitgebreid aandacht zal
worden besteed aan het jeugddebat,
wellicht ook met jongeren als ver
slaggever.
Het motto "Kijk verder dan je neus
lang is" geldt voor zowel politici als
jongeren. Als er tweerichtingsver
keer ontstaat tussen deze groepen
doordat ze met elkaar gaan praten en
blijven praten, dan is het doel van
het jeugddebat bereikt.
Als de gemeenteraad de plannen
in juni goedkeurt kan snel begon
nen worden met de reconstructie
van de Kleverskerkseweg en de
Nieuwe Kleverskerkseweg.
Belangrijkste aanpassing is de aan
leg van fietspaden. Deze fietspaden
worden betegeld en met hagen of
bomen afgescheiden van de rijbaan.
Met name voor de veiligheid van de
schoolgaande jeugd zijn deze maat
regelen hard nodig.
Ook komt er een rotonde op de krui
sing Kleverskerkseweg/Nieuwe
Kleverskerkseweg om het verkeer te
verdelen, de snelheid te remmen en
een veilige oversteek te maken voor
(brom-)fietsers.
De riolering en de openbare verlich
ting worden vernieuwd.
De plannen liggen ter inzage tot en
met 16 april bij de dienst Stadsont- waarop belanghebbenden hun
wikkeling aan de Vlissingsestraat. mening over de plannen kwijt kun-
Daar zijn formulieren verkrijgbaar nen.