GEMEENTE DDE LBURG Plan Stationsgebied verder uitgewerkt Sterkten en Zwakten van het stadsgewest Middelburgs jeugddebat Bekeuringen huisvuil Kwijtschelding belastingen Marktbus tot eind juni "Kijk verder dan je neus lang is Kleverskerkseweg krijgt fietspaden Ophaal- data Rooien Kantoren Nieuwe P-folder W.O.P. Arnemuiden e^S fussen jofl£e*e^ Week 13 Tafeltje Dekje Wonen Recreëren Zorg Scholing Werken Aanbevelingen Informatie Woensdag 26 maart 1997 FAAM/VLISSINGER 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatiefolders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450. Openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. woningen Op 19 maart is tijdens een pers conferentie het masterplan voor het Middelburgse Stations gebied gepresenteerd. Dit masterplan is in opdracht van NS Vastgoed BV, MABON BV en de Gemeente Middelburg opgesteld door de stedenbouwcombinatie Van Riezen-Ebberink-Van Aar te Amsterdam. Na de vorig jaar vastgestelde Nota van Uitgangspunten is dit een vol gende stap in het voorbereidingstra ject van het Stationsgebied. Het masterplan is de basis voor ver dere uitwerking in bestemmings plannen. Er wordt gestreefd naar een start van de inspraakprocedure nog voor de zomer en besluitvorming in het derde kwartaal van 1997. Belangstellenden kunnen het Mas terplan Stationsgebied bij de sectie Communicatie inzien of lenen. In grote lijnen lijkt het plan op de eerdere versie. Het stationsgebied krijgt een nadere invulling met woningen, een stadskantoor en andere kantoren. Onder meer op grond van reacties op het eerste plan is een aantal wijzi gingen aangebracht. De belangrijk ste zijn: het busstation krijgt een plaats aan de stationszijde; er is een nieuwe Zeeuwse schouwburg ingepast in de plan nen. Twee vliegen Het stationsgebied van Middelburg, de strook langs de Kanaalweg tus sen Schroeweg en benzinestation, is nu een stukje niemandsland. Het vormt samen met het spoor en het Kanaal door Walcheren een barrière tussen het centrum en het zuidelijk gedeelte van Middelburg, waar toch de helft van de inwoners wonen. Al enige jaren wordt gestudeerd op de mogelijkheid om dit gebied een nieuwe impuls te geven. Dan wor den twee vliegen in één klap gesla gen: de barrière wordt opgeheven en de ontwikkeling van Middelburg wordt gestimuleerd. Hoogwaardige dienstverlening Middelburg vormt een schakel in de verbinding Dammenroute - Sloege- bied - Temeuzen/Gent. Middelburg speelt daarbij een voorname rol in de dienstverlenende sector, maar heeft daarvoor een duidelijk herken bare kantorenlocatie nodig. Relatie centrum-Zuid In de relatie tussen heel zuidelijk Middelburg en het centrum vormt het huidige stationsgebied met spoor en kanaal een barrière die doorbro ken moet worden. In het bijzonder de verbindingen voor voetgangers en fietsers tussen Dauwendaele, het station en het centrum moet worden verbeterd. Beperkingen Het gebied kent vele praktische beperkingen, die te maken hebben met veiligheid rond het spoor en de scheepvaart, met de hoogwaterke ring en belangrijke kabels en leidin gen. Daarnaast moeten zo mogelijk de bestaande monumenten in het plan worden ingepast. Dit zijn: de gietijzeren brug, het stationsge bouw, het seinhuisje en de dans school. schouwburg stadskantoor Onderdelen Het plan bestaat uit representatieve kantoren, woningen aan het water, verkeers- en parkeervoorzieningen, een volledig ingericht stationsplein met een knooppunt voor openbaar vervoer, een stadskantoor en de Zeeuwse schouwburg. Stadskantoor Aan de bouw van een stadskantoor wordt een aparte studie gewijd. In de nota wordt het stadskantoor gepland als onderdeel van het sta tionsgebied. De huidige huisvesting van de gemeentelijke diensten voldoet niet. De diensten hebben te weinig ruim te, zijn te veel verspreid en daardoor niet klantvriendelijk, en ze voldoen niet aan de eisen voor goede werk- marktkantoren open tunnelbak aquaduct rwegtunnel/tunnel- Kleverskerkseweg Nieuwlandse weg Na een "waarschuwingsperiode" in februari wordt vanaf 1 maart steek proefsgewijs bekeurd, als men de regels voor het aanbieden van huisvuil overtreedt. De scherpere controle heeft effect: er wordt een vermindering van zo'n 70 procent van de overtredingen geconstateerd. Maar... het aantal overtredingen dat overblijft valt toch tegen. Er zijn al zo'n 50 bekeuringen uitgedeeld. Huisvuil wordt soms al 's middags buiten gezet, terwijl dat pas mag op de ophaaldag zelf. En dat geeft overlast en zwerfvuil. Veel overtredingen waren er ook in de binnenstad. Een bekeuring kost 90 gulden, bij herhaling zelfs het dubbele! Op Goede Vrijdag en tweede paas dag hebben ook de vuilnismannen een dagje vrij. In de vrijdagwijken worden daarom deze week de vuilniszakken een dag eerder opgehaald, op donderdag. In de maandagwijken worden de week daarna de GFT-bakken opge haald op dinsdag, een dagje later dus. Op deze dag werken de medewer kers van de Stadsreiniging extra lang: van 7.00 tot 19.00 uur. Zij kun nen dus langskomen op een ander tijdstip dan u gewend bent! 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 31 maart tot en met 6 april Maandag Varkenshaasje, worteltjes, aard appelpuree Dinsdag Zwitsers geschnetzeltes met rosti Woensdag Rundersaucijs, rode bietjes, aardappelen Donderdag Omelet met champignonvulling, gemengde groenten, aardappe len Vrijdag Kipfilet, bloemkool, aardappe len Zaterdag Zuurkool met rookworst Zondag Wat de pot schaft Een aanvraag voor een rooivergun- ning is binnengekomen voor: Meanderlaan, 1 populier; Seisweg, 1 berk; Marshalllaan, 1 lijsterbes; Molendijk, 1 metasequoia; Van Citterstraat, 3 essen, 1 els, 1 lijsterbes; Dolfijnstraat, 1 esdoorn. Voor informatie over rooivergun- ningen kunt u terecht bij de afdeling Groenbeheer, telefoon 675312. Het ontbreekt het stadsgewest Vlissingen/Middelburg nog teveel aan een samenhangend beleid. Dat is een van de conclusies die de Projectgroep City Marketing van de Erasmus Universiteit trekt in de sterkte- en zwakteanalyse die het in opdracht van beide stadsgewestpart ners maakte. De SWOT-ana!yse (SWOT Strengths Weaknesses Opportunities Threcats oftewel Sterkten Zwakten Kansen Bedrei gingen) geeft beide gemeentebestu ren dc nodige handvaten voor de richting waarin het stadsgewest zich zou kunnen ontwikkelen. Een heldere profilering van het stadsgewest voor de toekomst, was in mei vorig jaar het uitgangspunt van de gemeentebesturen om de Erasmus Universiteit de opdracht te geven om de huidige positie van de steden in beeld te laten brengen. Uit het onderzoek blijkt dat Vlissingen en Middelburg het naar de maat der dingen - in vergelijking met andere steden van rond de 40.000 inwoners - 'aardig' doen. De projectgroep toont in de SWOT-analyse echter aan dat doorgaan op de huidige weg de potenties niet tot ontwikkeling brengt. Naar de '90.000/100.000 De gemeentekantoren zijn op Goede Vrijdag en maandag tweede paasdag gesloten. lit m ÉïHlls p:ipS|p lillllliili^ »ïsl De aanslagen van het Waterschap Zeeuwse Eilanden heeft u ontvangen. De aanslagen voor de gemeentelijke belastingen kunt u verwachten rond eind april. Voor de aanslagen van beide instanties kunt u kwijtschelding aanvra gen op één formulier. Denkt u in aanmerking te komen voor kwijtschelding, levert u dan nu ai zo'n formulier in, ook al heeft u dc aanslagen voor gemeentelijke belasting nog niet ontvangen. Die gegevens worden dan automatisch voor u verwerkt. De formulieren kunt u ophalen bij de sectie Communicatie. Hoe sneller de "verzoeken om kwijtschelding" binnen zijn. des te snel ler kunnen deze worden verwerkt. Voor eventuele betalingsregelingen is dan ook meer tijd beschikbaar. ww Sinds voorjaar 1996 wordt tussen de Koestraat en de Markt een "Marktbus" ingezet, die dient als verlengstuk van het openbaar ver voer naar het centrum (de Markt) van Middelburg. Ondanks het feit dat de bezetting Bij de sectie Communicatie is de nieuwe, drietalige parkeerfolder gratis verkrijgbaar. De folder bestaat uit een handig kaartje van de binnenstad met infor matie voor bezoekers die een par keerplaats zoeken in/bij het cen trum. tegenvalt heeft het gemeentebestuur besloten om de Marktbus te laten rij den tot de datum waarop de dienst regeling '97/'98 ingaat (eind juni 1997). Zoals het er nu naar uitziet zal, van wege de lage bezetting en de toch hoge kosten, de Marktbus daarna verdwijnen. Mensen die vanaf dat moment toch behoefte hebben aan vervoer naar de Markt kunnen, onder nadere voorwaarden, gebruik maken van de Combi-tax. Dit is een vervoerwijze voor 60+ en WVG- geïnitieerden die gecoördineerd wordt door Thuiszorg Walcheren. Dus voor vervoer per Combi-tax naar onder andere het centrum per eind juni '97 kunt u contact opne men met: Stichting Thuiszorg, Breestraat 15, Middelburg, tel. 0118-684000. maat' doet het stadsgewest het hele maal niet zo bijzonder. Een goed en professioneel bemand stadsgewest kan door een strategische en plan matige aanpak aanhaken op dc nieu we ontwikkelingen, die op de pro vincie afkomen. De SWOT-analyse richt zich op de vijf hoofdtaken van de lokale over heden: wonen, werken, recreëren, zorg en scholing. Na een analyse van de huidige stand van zaken, worden kansen en aanbevelingen voor de toekomst gedaan. Ontwikkelingen als vergrijzing en individualisering (kleinere huishou dens) leiden tot andere woningbe hoeften. Vlissingen en Middelburg spelen volgens de projectgroep niet altijd in op die behoefte. Hoewel er kwantitatief een groot aanbod is, is het aanbod te weinig op de vraag afgestemd. Dit leidt tot leegstand en 'relatieve' woningnood. Dc SWOT-analyse concludeert bovendien dat er een overschot in de huur- een tekort in de koopsector is. De projectgroep ziet wel goede ont wikkelingen op het gebied van woon-zorgprojecten, nieuwbouw, stadsvernieuwing en verkoop van huurwoningen. Dc VINEX (Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra) biedt het stadsgewest onder het mot to van een 'compacte stad' mogelijk heden tot woningbouw. De rijks overheid wil het platteland zo veel mogelijk zijn landelijke uitstraling laten behouden en wil het bouwen daarom zo veel mogelijk tot steden beperken. Vlissingen en Middelburg profiteren van dit - overigens door de provincie Zeeland onderschreven - VINEX-beleid. Zeeland is een echte vakantiepro vincie. Het kusttoerisme is echter veel sterker ontwikkeld dan het ste den-, cultuur- en natuurtoerisme. Juist daar liggen gezien de aanwezi ge kwaliteiten grote potenties. Met name Vlissingen en Middelburg beschikken over potentieel om zich in toeristische zin verder te ontwik kelen. Verblijfsrecreatie in het stadsgewest is vooral gelegen aan de kust in Vlissingen. Middelburg is meer georiënteerd op dagtoerisme. De projectgroep vindt dat ondanks de elkaar aanvullende voorzieningen er nauwelijks sprake van samenwer king is. Met het beleid ten aanzien van toerisme is het overigens toch mager gesteld. Het leidt bovendien te weinig tot concrete acties. De situatie in de zorgsector is voor het grootste deel van bovengemeen- telijke orde. In de SWOT-analyse wordt de indruk uitgesproken dat de zorgtaken goed op orde zijn. De pro jectgroep constateert wel dat er pro blemen op het gebied van drugs en criminaliteit zijn. Aan de vraag naar ouderenzorg zal door de groeiende vergrijzing niet geheel kunnen wor den voldaan. Overigens zijn de medische voorzieningen in het stadsgewest over de gehele lijn onder het landelijk gemiddelde. Hoewel in het stadsgewest binnen het beroepsonderwijs een groot aan tal studierichtingen wordt aangebo den, spreekt Zeeland buiten de pro vincie niet aan onder potentiële stu denten. Omdat er geen universiteit in Zeeland is verlaten Zeeuwse stu denten vaak dc provincie om elders te gaan studeren. Het stadsgewest heeft op het gebied van werkgelegenheid te maken met landelijke tendensen als 'herintre dende' vrouwen, een harde kern van langdurig werklozen, dalende werk gelegenheid in de industrie cn een over zijn hoogtepunt heen zijnd toe risme. Hoewel de Vlissingse haven een belangrijke economische functie heeft, verbaast het de projectgroep dat stad en haven nauwelijks samen werken om de internationale bekendheid te vergroten. Mogelijk levert de samenwerking met Ter- neuzen en Rotterdam extra werkge legenheid op. Ten aanzien van dc stadsgewestelij ke bedrijventerreinen, geeft de SWOT-analyse aan dat ze hoogstens afkalving van werkgelegenheid heb ben kunnen tegen gaan. Geen van beide gemeenten voert bij de acquis- titie voor bedrijventerreinen werk gelegenheidsbeleid. Het stadsge west krijgt steeds meer te maken met concurrentie van Goes. De projectgroep van de Erasmus Universiteit beveelt in de SWOT- analyse een snelle ontwikkeling van het stadsgewest aan. Er moet boven dien in beide steden een integrale lange termijn visie worden opge steld voor het ontwikkelen van nieu we en al aanwezige toeristische voorzieningen. Een promotiecam pagne zou bovendien meer interna tionale bekendheid aan het stadsge west moeten geven. In de industrie, het midden- en kleinbedrijf, de zorg- en woonsec- tor, het onderwijs en de werkgele genheid is het volgens de project groep van groot belang om een gemeenschappelijk beleid te ont wikkelen. Door het ambtelijke appa raat hiervoor beschikbaar te stellen kan dit beleid ook gestimuleerd worden. Concluderend stelt de SWOT-analyse dat 1 1 meer dan 2 dient te zijn. Daarvoor dient vanuit de gemeenten een lange termijnvisie ont\yikkeld te worden, waaruit con creet uitvoerbare programma's kun nen worden afgeleid. De beide colleges van Middelburg en Vlissingen beraden zich momen teel over de wijze waarop zij de aan bevelingen vorm gaan geven. Het SWOT-rapport is dus in dit stadium een adviesrapport van de Erasmus Universiteit. De SWOT-analyse ligt vanaf 21 maart bij de gemeente Vlissingen ter inzage in de gemeentelijke informa- tiehoeken en bij het stafbureau Communicatie (Stadhuisplein). In Middelburg kunnen belangstellen den de analyse bekijken bij de sectie Communicatie (Stadhuisstraat). Op deze plaatsen is de SWOT-analyse ook te koop voor 25,-. plekken. Onderzoek heeft uitgewe zen dat nieuwbouw van een stads kantoor minder kost dan verbouw van de bestaande gebouwen. Boven dien levert dit het voordeel dat alle diensten bij elkaar zitten: veel dui delijker voor de burgers en efficiën ter voor de organisatie. En waar kan een stadskantoor beter verrijzen dan vlak bij het station: goed bereikbaar voor de inwoners van zowel de noordelijke als de zui delijke helft van Middelburg, voor bezoekers die met trein of bus komen èn voor bezoekers met de auto van buiten Middelburg. In de nota wordt het stadskantoor gepland over het spoor heen tot aan het kanaal met een ingang aan de zuid zijde. Overigens wordt in de schet sen alleen maar een bouwmassa aangegeven, het is nog geen ont werp voor een stadskantoor. Stationsplein Geflankeerd door het station, de Zeeuwse schouwburg, het stadskan toor en de fiets- en voetgangersver binding van de binnenstad naar zuid is het voor te stellen dat het stations plein een levendige ontmoetings plaats wordt met bijvoorbeeld bank jes en kiosken en straatartiesten. Wonen Tussen het station en het huidige benzinestation komt een park. In dit park wordt het gebouw van de dans school opgenomen. Ook de gietijze ren voetgangersbrug kan hier een plaats en functie krijgen. Naast het park komt een strook met woningen aan het water. Dit zouden vier woontorentjes kunnen zijn van vier tot zeven bouwlagen, in totaal 80 tot 100 woningen. Kantoren Het deel van het gebied tussen sta tion en Schroebrug is een uitsteken de locatie voor kantoren. Behalve het stadskantoor zouden hier nog enkele kleinere kantoren kunnen komen en één groter kantoor. Gedacht wordt aan een groot kan toor voor een rijksdienst op de hoek met de Schroeweg. De bouwhoogte van de kantooruren zal variëren tussen vier en zes lagen. Verkeer De stationsbrug wordt op een veili ge wijze ingericht voor fietsers en voetgangers, met een aparte strook voor bussen. Na gereedkomen van de N57 en het aquaduct is het name lijk mogelijk de stationsbrug auto vrij te maken. Dooreen brede, veili ge tunnel bij het Stationsplein zal een goede fietsverbinding bestaan tussen het centrum en Dauwendae- le/Zuid. Het wijkondersteuningspunt Arnemuiden is voortaan ge opend van 10.30 tot 12.00 uur op dinsdag-, woendag- en don derdagochtend aan de Koren bloemlaan 3 (politiebureau). Jongeren, wie zijn dat? Wat willen ze? Politici, wat doen ze en waarom? Een gemeentebestuur bepaalt wat er in en met een stad gebeurt. Daarbij beslissen ze ook over de jongeren, die in die stad wonen. In Middelburg wonen ruim 4.000 inwoners in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar. Over en voor deze jongeren wordt al veel gesproken en bedacht, vaak zonder dat jongeren daar zelf bij betrokken zijn. Dat is de conclusie van een rapport dat vorig jaar is ver schenen. Hoe doe je dat: jongeren bij het besturen van de gemeente betrek ken? Veel jongeren zeggen over politiek: "Kan mij het wat schelen?" Dat wil niet zeggen dat zij geen eigen mening hebben. Ze lopen niet snel achter een ideolo gisch vaandel, maar per onderwerp hebben ze wel degelijk iets te zeg gen. Hoe denken zij over allerlei zaken. Voor veel inwoners, ook voor jon geren, is het niet zo duidelijk wat een gemeentebestuurder doet. Waar is hij of zij mee bezig, welke keuzen moeten ze maken. Wat komt er kij ken bij het besturen van een stad. Veel vragen, weinig antwoorden nog. De gemeente wil op zoek gaan naar die antwoorden door contact te leg gen tussen jongeren en politici. Door van beide groepen te verwach ten dat ze "verder kijken dan hun neus lang is". De eerste zet is het organiseren van een jeugddebat op 30 mei aanstaan- de. De informatie uit dat debat is bepalend voor het vervolg. Het is beslist niet de bedoeling dat alleen de "studies" gapend de raad zaal van het stadhuis vullen, omdat het onder schooltijd kan. Daarom wordt vooraf op de middel bare scholen door de jongeren zelf bepaald waarover gesproken gaat worden. Verschillende raadsleden gaan samen met een ambtenaar naar de scholen toe om met de jongeren te praten. Het sociaal-cultureel werk doet hetzelfde in jeugdhonken en het jongerencentrum. Uiteindelijk zullen 50 jongeren aan het debat deelnemen. Veel meer jon geren nog zijn betrokken bij het maken van de stellingen voor het debat. Er worden artikelen, verslagen en interviews geplaatst in PZC en Faam, voor een gedeelte verzorgd door de jongeren zelf. Zij worden begeleid door de chef nieuwsredac- tie van de Provinciale Zeeuwse Courant. Verwacht wordt dat ook op de radio uitgebreid aandacht zal worden besteed aan het jeugddebat, wellicht ook met jongeren als ver slaggever. Het motto "Kijk verder dan je neus lang is" geldt voor zowel politici als jongeren. Als er tweerichtingsver keer ontstaat tussen deze groepen doordat ze met elkaar gaan praten en blijven praten, dan is het doel van het jeugddebat bereikt. Als de gemeenteraad de plannen in juni goedkeurt kan snel begon nen worden met de reconstructie van de Kleverskerkseweg en de Nieuwe Kleverskerkseweg. Belangrijkste aanpassing is de aan leg van fietspaden. Deze fietspaden worden betegeld en met hagen of bomen afgescheiden van de rijbaan. Met name voor de veiligheid van de schoolgaande jeugd zijn deze maat regelen hard nodig. Ook komt er een rotonde op de krui sing Kleverskerkseweg/Nieuwe Kleverskerkseweg om het verkeer te verdelen, de snelheid te remmen en een veilige oversteek te maken voor (brom-)fietsers. De riolering en de openbare verlich ting worden vernieuwd. De plannen liggen ter inzage tot en met 16 april bij de dienst Stadsont- waarop belanghebbenden hun wikkeling aan de Vlissingsestraat. mening over de plannen kwijt kun- Daar zijn formulieren verkrijgbaar nen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 5