...maak je op voor de Evita-gekte... i> ON O O c/ü C£ PS O O Woensdag 12 maart 1997FAAM/VLISSINGER •N 9 FOTO'S ANDAVAN RIET KIEDING: MABEUS DESIGN, VUSSINGEN; HOEZO?, MIDDELBURG, SCHOENENEN ACCESSOIRES: DE KLEDIJ, MIDDELBURG: BUBBLES, VUSSINGEN. LOKATIE: HUIZE 'S-HERTOGENBOSCH, MIDDELBURG. door Karina Leijnse Helaas voor de vele Madonnafans mocht het niet zo zijn: geen Oscar voor de rol van Eva Perón in de de film die het korte levensverhaal van Evita behelst. Maar alle miskenning ten spijt heeft Madonna er wel voor gezorgd dat er een ware Evita-mania is losgebarsten. Nog voor de film in première ging speculeerden modeont werpers erop dat tal van bio scoopbezoekers zich aange trokken zouden voelen tot de glitter en glamour van de jaren vijftig. Toonaangevende warenhuizen als Bloomingda- les richtten speciale Evita-bou- tiques in. Cosmetica koning Estée Lauder lanceerde hét gezicht van Evita: vuurrode lip pen en nagels en een bleek gelaat. Trendy kappers oefen den zichzelf in het strak naar achter getrokken haar met kunstige rollen en vlechtwerk in de nek. En wie goed kan snuffelen in tweedehands kle dingzaken vindt vast nog jurk jes a la Dior die garant staan voor een originele Evita-look. ...korte tailleurs, wijde zwierige rokken:,. Maar ook in de nieuwe voor jaarscollectie zitten tal van kle dingstukken die dat typisch vrouwelijke, kokette beeld van de first lady Perón op roepen. Ga je voor Evita dan ga je voor korte tailleurs, wijde zwierige rokken of kokerrokken tot net onder de knie, lange hand schoenen, parelkettingen en veel goudwerk (en dat mag allemaal hartstikke nep zijn). Hoeden, veren of nepbloemen in het haar en van die kleine onhandige handtasjes of enve lopmodellen die je alleen onder je arm kunt dragen. Super vrouwelijk en met flink wat dramatiek gepresenteerd. Het witte doek bewijst weder om haar enorme aantrekkings kracht en inspiratie op mode. En vele films maar ook soaps hebben deze inpact reeds laten gelden. Hollywoodsterren en filmdiva's hebben al sinds het begin van de film en fotografie een voorbeeldfunctie. Hoe te gedragen als vrouw, welk schoonheidsideaal dient nage- streeft te worden en wat doet de echte macho, of juist wat doet hij niet zijn vragen waar bij de antwoorden direct vanaf het witte doek klaar en duide lijk zijn. ...het stoere hetdenimago... Actiefilms waaronder oorlogs films en westerns hebben bij gedragen tot de popularise ring van het sportieve over hemd, waarbij het stoere hel denimago van bijvoorbeeld Kirk Douglas en Harrison Ford snel te imiteren is. Als je de bioscoop verlaat waar je net een van je helden bewonderd hebt, zijn een paar knoopjes op je borst snel los geknoopt. Omdat veel couturiers en kos tuumontwerpers sinds jaar en dag aan filmproducties mee werken is het niet verwonder lijk dat deze creaties opgepikt werden door de confectie- industrie en daardoor uitein delijk bij de consument terecht kwamen. Een van de duidelijkste voor beelden van de commerciële werking van film is de opkomst van de spijkerbroek. Als werkkleding in Amerika al meer dan een eeuw oud, maar pas vanaf de jaren vijftig over de gehele wereld bekend geworden. In deze jaren vijftig ontstond de zogenaamde generatiekloof. De jongere generatie bleek zeer ontvanke lijk voor de romantische rebel len die in spijkerbroek gesto ken op motoren over het witte doek snelden. Verkoopcijfers schoten als een speer omhoog. Zeker toen de spij kerbroek, mede door de film West Side Story, voor de vrouw geaccepteerd werd, konden de spijkerkledingfabri kanten nauwelijks aan de vraag voldoen. Nog steeds zien we met de regelmaat van de klok reclamespotjes van vooral het merk Levi 501 en 509 die aan die tijd relateren. ...en zo vergaat het ook de Dietrichbroek... Zelfs de omslag van de broeks pijp naar buiten zodat de zelf kant met de rode stiksels extra goed in beeld is krijgt komend seizoen een ongekende her waardering. Bepaalde films en periodes beschikken blijkbaar over dermate veel kracht dat ze een blijvende inspiratie zijn. Zo vergaat het ook de Dietrich broek, door gentlewoman Mariene Dietrich geïntrodu ceerd. Deze broek met zeer wij de pijpen is tot op de dag van vandaag terug te vinden bin nen bijna elke modecollectie. Modeverschijnselen of zelfs kledingstukken kunnen dus de naam van een filmster of film krijgen waarin ze gedragen werden. Voorbeelden naast de Dietrichbroek zijn ondermeer het BB-ruitje, de Grace Kelly rol (een haardracht in envelop model), de Elvis-kuif, een Baby-Doll, de Bonnie en Clyde baret, de Dynasty-look en ga zo maar door. Maar ook promi nente figuren als Jacky Kenne dy het mouwloze rechte jurk je en de donkere zonnebril), en Marco Borsato (recht jasje met opstaand boord, dat weer een recentere naam is voor het Nehru-jasje) 'gaven' hun naam aan kledingstukken. ....de gigantische modecultus rond James Dean en Marlon Brando... Omdat deze namen inmiddels zo geïntegreerd zijn in de modetaal is de oorsprong ervan vaak niet meer bekend. Het strak zittende t-shirt dat eerst als mannenonderhemd gedragen werd is pas boven kleding geworden door de gigantische macho-cultus rond James Dean en Marlon Brando. Nu is het een vast onderdeel geworden van onze kleerkast, 'gewoon' een t-shirt- je. En dat gewone t-shirtje werd pas onder invloed van de televisie serie Miami Vice inplaats van een overhemd onder een colbert gedragen. Zwarte films zoals Jungle Fever en Do The Right Thing van regiseur Spike Lee brach ten weer kleur in de mannen mode met name in de kos1 tuums met de nonchalante 'Armani'-snit. Voor de jonge ren zijn het soaps als Goede Tijden Slechte Tijden en Onderweg Naar Morgen die een strenge kledingcode dicte ren. Terug naar de Evita-mania. Het zou voer voor sociologen zijn om precies te achterhalen waarom juist nu vrouwen zich weer aangetrokken voelen tot de kledingstijl van Evita. Zeker is dat er een tendens voelbaar is dat vrouwen zich over het algemeen weer vrouwelijker gaan kleden. Door de lichte economische groei is het mogelijk dat men weer wat meer geld besteedt aan kle ding en dat daarmee de chique en glamour weer uit de kast wordt gehaald. Misschien is het tevens het verhaal van Eva Perón zelf dat aanspreekt. De jonge vrouw afkomstig uit een arm gezin die zich op weet te werken tot een van de rijkste en machtigste vrouwen van Argentinië. Een voorbeeld van vrouwenemancipatie, daad kracht en zelfverzekerdheid. Dat Madonna, die al eerder een grote inspiratiebron vorm de voor mode (zij lanceerde immers het corset als boven kleding), deze rol van Evita vertolkte zal absoluut bijgedra gen hebben tot de Evita-gekte.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 19