...maak je op voor de Evita-gekte...
i>
ON
O
O
c/ü
C£
PS
O
O
Woensdag 12 maart 1997FAAM/VLISSINGER
•N
9
FOTO'S
ANDAVAN RIET
KIEDING: MABEUS
DESIGN,
VUSSINGEN; HOEZO?,
MIDDELBURG,
SCHOENENEN
ACCESSOIRES:
DE KLEDIJ,
MIDDELBURG: BUBBLES,
VUSSINGEN.
LOKATIE: HUIZE
'S-HERTOGENBOSCH,
MIDDELBURG.
door Karina Leijnse
Helaas voor de vele Madonnafans mocht het
niet zo zijn: geen Oscar voor de rol van Eva
Perón in de de film die het korte levensverhaal
van Evita behelst. Maar alle miskenning ten
spijt heeft Madonna er wel voor gezorgd dat er
een ware Evita-mania is losgebarsten.
Nog voor de film in première
ging speculeerden modeont
werpers erop dat tal van bio
scoopbezoekers zich aange
trokken zouden voelen tot de
glitter en glamour van de jaren
vijftig. Toonaangevende
warenhuizen als Bloomingda-
les richtten speciale Evita-bou-
tiques in. Cosmetica koning
Estée Lauder lanceerde hét
gezicht van Evita: vuurrode lip
pen en nagels en een bleek
gelaat. Trendy kappers oefen
den zichzelf in het strak naar
achter getrokken haar met
kunstige rollen en vlechtwerk
in de nek. En wie goed kan
snuffelen in tweedehands kle
dingzaken vindt vast nog jurk
jes a la Dior die garant staan
voor een originele Evita-look.
...korte tailleurs,
wijde zwierige
rokken:,.
Maar ook in de nieuwe voor
jaarscollectie zitten tal van kle
dingstukken die dat typisch
vrouwelijke, kokette beeld van
de first lady Perón op roepen.
Ga je voor Evita dan ga je voor
korte tailleurs, wijde zwierige
rokken of kokerrokken tot net
onder de knie, lange hand
schoenen, parelkettingen en
veel goudwerk (en dat mag
allemaal hartstikke nep zijn).
Hoeden, veren of nepbloemen
in het haar en van die kleine
onhandige handtasjes of enve
lopmodellen die je alleen
onder je arm kunt dragen.
Super vrouwelijk en met flink
wat dramatiek gepresenteerd.
Het witte doek bewijst weder
om haar enorme aantrekkings
kracht en inspiratie op mode.
En vele films maar ook soaps
hebben deze inpact reeds laten
gelden. Hollywoodsterren en
filmdiva's hebben al sinds het
begin van de film en fotografie
een voorbeeldfunctie. Hoe te
gedragen als vrouw, welk
schoonheidsideaal dient nage-
streeft te worden en wat doet
de echte macho, of juist wat
doet hij niet zijn vragen waar
bij de antwoorden direct vanaf
het witte doek klaar en duide
lijk zijn.
...het
stoere
hetdenimago...
Actiefilms waaronder oorlogs
films en westerns hebben bij
gedragen tot de popularise
ring van het sportieve over
hemd, waarbij het stoere hel
denimago van bijvoorbeeld
Kirk Douglas en Harrison Ford
snel te imiteren is. Als je de
bioscoop verlaat waar je net
een van je helden bewonderd
hebt, zijn een paar knoopjes op
je borst snel los geknoopt.
Omdat veel couturiers en kos
tuumontwerpers sinds jaar en
dag aan filmproducties mee
werken is het niet verwonder
lijk dat deze creaties opgepikt
werden door de confectie-
industrie en daardoor uitein
delijk bij de consument terecht
kwamen.
Een van de duidelijkste voor
beelden van de commerciële
werking van film is de
opkomst van de spijkerbroek.
Als werkkleding in Amerika al
meer dan een eeuw oud, maar
pas vanaf de jaren vijftig over
de gehele wereld bekend
geworden. In deze jaren vijftig
ontstond de zogenaamde
generatiekloof. De jongere
generatie bleek zeer ontvanke
lijk voor de romantische rebel
len die in spijkerbroek gesto
ken op motoren over het witte
doek snelden. Verkoopcijfers
schoten als een speer
omhoog. Zeker toen de spij
kerbroek, mede door de film
West Side Story, voor de
vrouw geaccepteerd werd,
konden de spijkerkledingfabri
kanten nauwelijks aan de
vraag voldoen. Nog steeds
zien we met de regelmaat van
de klok reclamespotjes van
vooral het merk Levi 501 en
509 die aan die tijd relateren.
...en zo vergaat
het ook de
Dietrichbroek...
Zelfs de omslag van de broeks
pijp naar buiten zodat de zelf
kant met de rode stiksels extra
goed in beeld is krijgt komend
seizoen een ongekende her
waardering. Bepaalde films en
periodes beschikken blijkbaar
over dermate veel kracht dat
ze een blijvende inspiratie zijn.
Zo vergaat het ook de Dietrich
broek, door gentlewoman
Mariene Dietrich geïntrodu
ceerd. Deze broek met zeer wij
de pijpen is tot op de dag van
vandaag terug te vinden bin
nen bijna elke modecollectie.
Modeverschijnselen of zelfs
kledingstukken kunnen dus de
naam van een filmster of film
krijgen waarin ze gedragen
werden. Voorbeelden naast de
Dietrichbroek zijn ondermeer
het BB-ruitje, de Grace Kelly
rol (een haardracht in envelop
model), de Elvis-kuif, een
Baby-Doll, de Bonnie en Clyde
baret, de Dynasty-look en ga
zo maar door. Maar ook promi
nente figuren als Jacky Kenne
dy het mouwloze rechte jurk
je en de donkere zonnebril), en
Marco Borsato (recht jasje met
opstaand boord, dat weer een
recentere naam is voor het
Nehru-jasje) 'gaven' hun naam
aan kledingstukken.
....de gigantische
modecultus
rond James Dean
en Marlon Brando...
Omdat deze namen inmiddels
zo geïntegreerd zijn in de
modetaal is de oorsprong
ervan vaak niet meer bekend.
Het strak zittende t-shirt dat
eerst als mannenonderhemd
gedragen werd is pas boven
kleding geworden door de
gigantische macho-cultus
rond James Dean en Marlon
Brando. Nu is het een vast
onderdeel geworden van onze
kleerkast, 'gewoon' een t-shirt-
je. En dat gewone t-shirtje
werd pas onder invloed van de
televisie serie Miami Vice
inplaats van een overhemd
onder een colbert gedragen.
Zwarte films zoals Jungle
Fever en Do The Right Thing
van regiseur Spike Lee brach
ten weer kleur in de mannen
mode met name in de kos1
tuums met de nonchalante
'Armani'-snit. Voor de jonge
ren zijn het soaps als Goede
Tijden Slechte Tijden en
Onderweg Naar Morgen die
een strenge kledingcode dicte
ren.
Terug naar de Evita-mania. Het
zou voer voor sociologen zijn
om precies te achterhalen
waarom juist nu vrouwen zich
weer aangetrokken voelen tot
de kledingstijl van Evita. Zeker
is dat er een tendens voelbaar
is dat vrouwen zich over het
algemeen weer vrouwelijker
gaan kleden. Door de lichte
economische groei is het
mogelijk dat men weer wat
meer geld besteedt aan kle
ding en dat daarmee de chique
en glamour weer uit de kast
wordt gehaald. Misschien is
het tevens het verhaal van Eva
Perón zelf dat aanspreekt. De
jonge vrouw afkomstig uit een
arm gezin die zich op weet te
werken tot een van de rijkste
en machtigste vrouwen van
Argentinië. Een voorbeeld van
vrouwenemancipatie, daad
kracht en zelfverzekerdheid.
Dat Madonna, die al eerder
een grote inspiratiebron vorm
de voor mode (zij lanceerde
immers het corset als boven
kleding), deze rol van Evita
vertolkte zal absoluut bijgedra
gen hebben tot de Evita-gekte.