llitlbisgiilnkllilliHlK.
GEMEENTE MIDDELBURG
De politiek over gemeentebegroting 1997
CDA
GPV
Sfip
i
RPF
GROEN!
Woensdag 5 maart 1997
FAAM/VLISSINGER
5
Week 10
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Communicatie. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u bij Communicatie terecht:
Stadhuisstraat 2, telefoon 675450.
Openingstijden: van maandag tot en met
vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30
tot 17.00 uur.
Ieder jaar wordt de gemeentelijke begroting door de raad vastgesteld. Deze begroting is te vergelijken met
het huishoudboekje van de gemeente, waarin opgenomen wordt wat de gemeente te besteden heeft en waar
dat geld naar toe gaat.
Gehandicapten, wijkbeheer en wijk-
tafels, politietoezicht, 30 km-zones,
werkzaamheden aan wegen, jeugd
beleid.
Het was gebruikelijk dat de begro
ting steeds in het najaar werd vast
gesteld voor het volgende kalender
jaar. Omdat er een herindeling
plaatsvond en een nieuwe raad aan
trad per 1 januari is besloten de vast
stelling van de begroting over te
laten aan de nieuwe raad.
De raad kan door de financiële keu
zes die worden gemaakt laten zien
welk accenten er worden gelegd in
het beleid. Wat vindt de raad nou
echt belangrijk, waar hebben ze geld
voor over?
Al eerder heeft de raad een aantal
onderwerpen genoemd, waar met
voorrang geld voor moet worden
vrijgemaakt: de Wet Voorzieningen
Het echte politieke debat vindt
plaats komende maandag 10
maart vanaf 9.30 uur, 's middags
vanaf 14.00 uur en wellicht ook
's avonds (aanvang 19.30 uur). In
twee termijnen kan dan door de frac
ties worden gedebatteerd op hoofd
lijnen van het beleid, waarna de
begroting kan worden vastgesteld.
De volgorde zal zijn: PvdA, CDA,
VVD, SGP, RPF/GPV, Groen
Links, D66 en AOV. De spreektijd
per fractie is 20 minuten. Deze ver
gadering is openbaar en wordt
gehouden in de raadzaal.
De ontwerp-begroting voor het
dienstjaar 1997 ligt voor een ieder
ter inzage bij de sectie Communica
tie, Stadhuisstraat 2. De begroting is
ook te leen of te koop bij de afdeling
Financiële Zaken.
Meer informatie,over de inhoud en
behandeling van de gemeentelijke
begroting 1996 kan worden verkre
gen bij de heren N. Meijer, telefoon
675464, of H.J. Lensen, telefoon
675463, van de afdeling Financiële
Zaken.
Deze week geven de acht raadsfrac
ties hun visie op de bestedingen van
de gemeente.
Het CDA vindt dat Middelburg
een 'waardenvolle' en een veiliger
samenleving moet krijgen, waarin
iedereen meedoet en zich betrok
ken voelt bij de politiek.
Kortom, een duurzame samenle
ving. Het CDA is ten volle bereid
daarvoor bestuurlijke verantwoor
delijkheid te nemen en te dragen.
Communicatie
Een van de belangrijkste punten is
verbetering van communicatie met
de burger. Het CDA vindt dat het
bestuur van Middelburg dat kan
bereiken door in gesprek te gaan met
de mensen en hun organisaties. Een
beter contact kan bereikt worden
door de wijktafels, de spreekuren
van de wethouders en door een mix
aan mogelijkheden van de media,
zoals internet, de kabelkrant, de
Faam en de PZC. Het is positief dat
het college deze mogelijkheden
intensiveert.
Orde en veiligheid
Het CDA vindt het een positieve
ontwikkeling dat er afgelopen jaar
een koffieshop gesloten is. Zowel
voor de jeugd, als voor het gevoel
van veiligheid van de bewoners in
de nabije omgeving, is dit een goede
zaak. Dit beleid moet voortgezet
worden en het CDA streeft dan ook
naar sluiting van een volgende kof
fieshop.
Ook meer toezicht door stadswach
ten kan de veiligheid in de stad
bevorderen. Het CDA heeft altijd
gepleit voor inzet van Melkertbanen
ten behoeve van extra stadswachten.
Gelukkig is dit pleidooi gehono
reerd.
Het takenpakket van de wijkagent
moet worden uitgebreid. Het CDA
vindt dat de gemeente samert met de
bevolking moet komen tot een plan
om het leefmilieu in de wijken te
verbeteren. Het gaat daarbij vooral
om het verwijderen en voorkomen
van zwerfvuil en het groenonder
houd. Positief is dat de wijken hier
voor een eigen budget krijgen.
Verkeer en vervoer
Het CDA is uitermate verheugd dat
dit jaar de Kleverskerkse weg verbe
terd wordt. De toekomst van het
openbaar vervoer zal gelegen zijn in
speciaal op maat gesneden oplossin
gen. De beltaxi van en naar Nieuw
en Sint Joosland voldoet goed. Het
is de mening van het CDA dat ook in
andere kernen en wijken de beltaxi
een goede en efficiënte oplossing
kan zijn.
Het CDA vindt dat het Medisch
Centrum Middelburg en het toe
komstig verpleeghuis Het Gasthuis
in de route van de gewone lijndienst
moet worden opgenomen. Een snel
le en directe lijndienst naar het zie
kenhuis Vlissingen vindt het CDA
eveneens van groot belang.
Onderwijs
Het CDA pleit ervoor dat in het
belang van de veiligheid van de
schoolkinderen met spoed de knel
punten worden aangepakt die in het
schoolrouteonderzoek als onveilig
naar voren zijn gekomen.
De voorgestelde bezuinigingen op
het muziekonderwijs en de kunst
zinnige vorming drukken vooral op
de dienstverlening en leiden tot een
daling van het aantal deelnemers.
Het CDA vindt dat geprobeerd moet
worden de doelstelling van de
bezuiniging te halen door een effi
ciencyverbetering.
Economische zaken
Het CDA vindt dat er een actiever
beleid gevoerd moet worden om
vestiging en uitbreiding van bedrij
ven en van overheidsdiensten in
Middelburg te realiseren. De ont
wikkeling van het stationsgebied zal
daar een belangrijke stimulans voor
zijn en moet dan ook met spoed ter
hand genomen worden. Het CDA
vindt het van groot belang dat zowel
de markt als het totale kernwinkel
gebied een face-lift ondergaat. De
fractie verwacht op korte termijn
voorstellen van het college en wil
met name dat het kemwinkelgebied
met voortvarendheid aangepakt
wordt.
Volkshuisvesting
Het CDA ondersteunt en stimuleert
dat de nicuwbouwplannen voor
woningbouw in versneld tempo
worden uitgevoerd. Met genoegen
wordt geconstateerd dat de locaties
Prooijenspark, Veerse Poort, het
Molenwater en Veldzicht in ontwik
keling zijn genomen of binnenkort
in ontwikkeling komen. Een goed
beleid voor woningbouw versterkt
de positie van Middelburg als vesti
gingsplaats. Ook in Amemuiden.
Nieuw- en Sint Joosland en Sint
Laurens moet nieuwbouw plaats
vinden om de kemen leefbaar te
houden.
Cultuur
De komende jaren zal wat betreft de
culturele activiteiten samenwerking
op regionaal en provinciaal niveau
geïntensiveerd moeten worden, om
tegen zo laag mogelijke kosten
zoveel mogelijk kwaliteit te bieden.
Zeker gezien de bevolkingsdicht
heid in deze regio is samenwerking
van essentieel belang. Een Zeeuwse
schouwburg in Middelburg zal ook
in dit licht gezien moeten worden.
Sport
Renovatie en herverdeling van de
velden in het sportcomplex De
Kruitmolen zal dit jaar moeten
beginnen. Het stimuleren van zelf
werkzaamheid van de leden van de
sportverenigingen is noodzakelijk
om de accommodatie betaalbaar te
houden. Het CDA erkent het grote
nut van de verenigingen op sociaal
en sportief terrein. Indien de clubs
door de gewijzigde tariefverhouding
met de gemeente in de problemen
komen, pleit het CDA voor enige
souplesse in de toepassing van de
regels.
Sociale Zaken
De gemeente moet een aktief kwijt-
scheldingsbeleid voeren ten aanzien
van de gemeentelijke heffingen om
hiermee de financiële positie van
onder andere ouderen en uitkerings
gerechtigden in stand te houden. De
fractie vindt - evenals bisschop
Muskcs - dat de gemeente oog moet
hebben voor de zwakken in de
samenleving. Het is een goede zaak
dat het college al heeft besloten om
de kwijtscheldingsnorm te verhogen
naar 96% en de drempels voor de
bijzondere bijstand af te schaffen.
Dit beleid dient voortgezet te wor
den.
Het jeugdbeleid heeft grote aan
dacht van het CDA. Verheugd is de
fractie dat dit jaar een jeugdhonk in
Amemuiden gerealiseerd wordt.
Voor het tijdelijke jeugdhonk Dau-
wendaele moet nog een definitieve
locatie gevonden worden.
Gezondheid
De CDA-fractie vindt dat de GGD
de opgedragen taken volledig moet
uitvoeren; vermindering van de
dienstverlening mag hier niet de
weg zijn om financiële problemen
op te lossen, zeker gezien het feit dat
de gemeente Middelburg extra mid
delen heeft uitgetrokken voor de
GGD.
Het CDA ziet de komende begro
tingsperiode als een uitdaging, om
samen met de burgers en het colle
ge, te werken aan een stad waar het
goed werken, wonen en recreëren is.
De Markt en omgeving
In 1997 zal eindelijk de eerste spa in
de grond moeten voor de herinrich
ting van de Markt, als eerste fase
van de herinrichting van het kern-
winkelgebied. Een krachtdadig col
lege zal op zijn minst tempo moeten
maken met deze al lang spelende
kwestie. Nog afgezien van de wijze
van inrichting, zal de Markt een cen
trum van activiteiten moeten zijn,
dat bezoekers van binnen en buiten
de gemeente trekt. En uiteraard
dient de Markt autovrij te blijven
Zwembad
Het standpunt van de PvdA-fractie
over de locatie van het toekomstige
zwembad is bekend als het gaat om
de keuze Poelendaelesingel/Voor-
borch. Lopende de procedure
"Voorborch", is er nu sprake van een
stadsgewestelijk zwembad in het
gebied op de grens van Middelburg
en Vlissingen. De fractie onder
schrijft de keuze voor deze locatie.
Jeugd
Het is een goed idee, dat dit jaar
gestart wordt met het "jeugddebat".
Nu de plaats van het nieuwe zwem
bad nog wel eens langer ter discus
sie zou kunnen staan, dient erin
1997 een tusscn-oplossing gevon
den te worden voor Midgard, in
ieder geval wat betreft het poppodi
um.
Oók voor dit jaar, moet de exploita
tie van een jeugdhonk in Amemui
den opgenomen worden. Maar eerst
moet natuurlijk nagegaan worden
wat een geschikte locatie is voor dit
jeugdhonk!
Stadsgewest
Hoewel Middelburg door de herin
deling met Amemuiden de grootste
stad van Zeeland is geworden, is het
nog steeds een relatief kleine stad.
Veel zaken kunnen samen met de
stadsgewest-partner Vlissingen
gedaan worden. Bestuurders én
ambtelijk apparaat dienen model te
staan voor de samenwerkings-
gedachte en -actie!
Middelburg: een sociale stad
Kortgeleden zijn goede beslissingen
genomen om Middelburg een socia
le stad te laten zijn: het drempelbe
drag bij de aanvraag voor bijzondere
bijstand is aanzienlijk verlaagd en er
wordt een eerste stap gezet om een
hogere norm van kwijtschelding te
bewerkstelligen. Bovendien wordt
er actief beleid gevoerd om de uit
stroom uit de bijstand te bespoedi
gen: er wordt een premie gegeven
op het vinden van werk. Bij de rege
ring is aangedrongen op structurele
verhoging van de bijstandsuitkering,
om het woud van allerlei toeslagen
enigzins te snoeien. De PvdA is van
mening dat er nog meer gedaan kan
worden om mensen hun rechten én
plichten te laten kennen (o.a. door
goede voorlichting).
Gemeentelijke tarieven
De tarieven van de onroerendc-
zaak-belasting kunnen omlaag, nu
door de hertaxatie van de woningen
er een aanzienlijk hogere opbrengst
voor de gemeente in het verschiet
ligt. De PvdA ondersteunt het
beleidsprogramma, waarin staat dat
de burgers niet "als melkkoe" dienen
te fungeren: behoudens een inflatie
correctie moeten de gemeentelijke
inkomsten uit de OZB gelijk blijven.
De tarieven voor de afvalstoffen
heffing dienen naar onze mening
kostendekkend te blijven, hoe duur
dat ook voor de burger uitpakt. "De
vervuiler betaalt", is een principe dat
de PvdA aanspreekt. Daarom zou
men ook per "geleverd gewicht
afval" moeten betalen! De fractie
vindt dat nagegaan moet worden, of
dit in Middelburg haalbaar is, want
technisch is het uitvoerbaar. Uitein
delijk gaat het natuurlijk om ons
milieu: terugdringen van de afval
berg, die we met ons allen produce
ren!
De "WVG"-gelden
De Wet Voorzieningen Gehandicap
ten heeft opgeleverd dat rijksgelden
naar de gemeente gesluisd worden.
Tot nu toe worden deze gelden door
de Walcherse gemeenten deels
gebruikt voor het bestemde doel en
deels wordt het geld opgepot. De
PvdA vindt dat nu eens precies
gekeken moet worden - in overleg
met betrokken organisaties - naar
wat er nu precies nodig is voor
gehandicapten. Dan wordt het beno
digde geld benut in plaats van opge
pot!
De "Zeeuwse" schouwburg
In het beleidsprogramma wordt ver
meld dat in samenwerking met
gemeenten en andere overheden in
Middelburg de Zeeuwse schouw
burg gevestigd wordt. Inmiddels is
een onderzoeksrapport verschenen,
waarin Middelburg genoemd wordt
als meest voor de hand liggende
locatie voor zo'n A-theatcr. We
nemen dit rapport vooralsnog voor
kennisgeving aan. Dat we als hoofd
stad van Zeeland het ambitieniveau
moeteh hebben om zo'n theater bin
nen de gemeentegrenzen te realise
ren ligt voor de hand: de locatie en
het publiek is er.
Als wc willen dat de Zeeuwen voor
grote producties niet de provincie
uit moeten naar Rotterdam of Ant
werpen, maar deze in de eigen pro
vincie kunnen bezoeken, dan zal er
in Zeeland een gezamenlijke inspan
ning geleverd moeten worden door
het provinciaal bestuur, de Zeeuwse
gemeenten en het bedrijfsleven. Dat
Middelburg hierin het voortouw
neemt lig voor de hand; een indica
tie van de financiële ruimte hiervoor
zal dan ook in 1997 gegeven moeten
worden. Op deze manier kan er ook
weer iets nieuws komen naar de
hoofdstad, in plaats van het voortdu
rende vertrek van instellingen (mét
hun werkgelegenheid). In 1997 kan
dan blijken of Zeeland ook op cul
tuurgebied groot en sterk kan zijn,
óf dat het klein blijft en cultureel
slapendWe kunnen niet ontken
nen dat er in onze kringen enige
scepsis heerst
De VVD maakt
Een nieuwe gemeente.
Een nieuwe gemeenteraad.
Een nieuw college.
Een nieuwe toekomst!
Op basis van de verkiezingsuitslag
van 13 november 1996 staat er een
nieuw team gereed om datgene te
doen wat je van gemeentebestuur
ders mag verwachten krachtdadig
beleid formuleren om dit vervolgens
met hetzelfde elan uit te voeren. Zo
effectief en efficiënt mogelijk, ten
voordele van de inwoners van onze
gemeente.
Middelburg is te beschouwen als
een dynamisch, snel gegroeid orga
nisme. Een uitstekend product bin
nen de toeristische infrastructuur
van Zeeland. Ieder orgaan in dit
lichaam heeft een functie. Zo ver
taalt de VVD dan ook het belang
van de verschillende kemen binnen
onze gemeente.
Een kloppend hart zorgt er via de
bloedsomloop voor dat alle organen
worden voorzien van de juiste voe
dingsstoffen en dat alle afvalstoffen
weer worden verwijderd. De totale
bloedsomloop dient in prima condi
tie te zijn. Een diagnose leert ons
echter dat er maatregelen dienen te
worden genomen om deze conditie
te verbeteren:
Het kemwinkelgebied zal een
facelift moeten ondergaan.
Bedrijvigheid moet worden
gestimuleerd, opdat de binnen
stad een bruisend en aktief karak
ter krijgt.
Het parkeerbeleid dient te wor
den vereenvoudigd. Het mag niet
leiden tot ongemak en ergernis,
maar moet juist een dienend
karakter hebben voor de inwo
ners en bezoekers van onze stad.
Het huidige beleid ten aanzien
van de coffeeshops dient met
kracht te worden voortgezet. De
behaalde resultaten in het afgelo
pen jaar zijn een stap in de goede
richting.
Deelname in het bestuur Stich
ting Stadstoezicht Vlissingen
Middelburg moet leiden tot een
verhoging van de veiligheid op
straat.
Het onderhoud van de straten en
wegen laat te wensen over. Effi
ciëntere samenwerking met de
nutsbedrijven kan tot een aan
zienlijke verbetering leiden.
Het ophalen van het huisvuil
dient, in samenspraak met stads
gewestelijke partner Vlissingen,
op korte termijn verbeterd te
worden. Ook in de binnenstad
moet het huisvuil gescheiden
kunnen worden aangeboden.
Tevens moet invoering van de
duobak worden onderzocht.
Milieubewust gedrag dient hier
bij te worden beloond.
Nieuwe wijken moeten in over
leg met ambulancediensten,
brandweer en politie worden
ingericht.
Een veelzijdigheid aan en wel
licht een toename van economi
sche bedrijvigheid binnen de
gemeentegrenzen is gewenst.
Hoe meer bronnen van bestaan,
hoe meer de balans van een ster
ke provinciehoofdstad in even
wicht is.
Bedrijventerreinen dienen goed
bereikbaar te zijn. Ze zijn van
essentieel belang voor de econo
mie van de stad.
De VVD wil waar nodig het woon-
en leefklimaat verbeteren. De poli
tiek en de inwoners moeten weer
nader tot elkaar komen. Dat dit
nodig is bleek uit het opkomstper
centage bij de laatst gehouden ver
kiezingen. De liefde zal echter van
twee kanten moeten komen. De
politiek zal zich moeten openstellen
voor de Middelburgers, op hun beurt
moeten zij belangstelling tonen door
o.a. te participeren in de daarvoor
ingevoerde platforms, de wijktafels.
Centraal staat dat de inwoners
betrokken dienen te worden in het
beheer van en bij de ontwikkelingen
in de eigen woonomgeving. De
inwoners moeten zelf prioriteiten
kunnen stellen binnen de (financië
le) ruimte die de gemeente daarvoor
biedt. Vooruitlopen op uitkomsten
van het dit voorjaar te houden jeugd
debat, spreekt de VVD de hoop uit
dat ook de jongeren in het wijktafcl-
overleg zullen gaan deelnemen.
Een ander onderdeel van het verbe
teren van het woon- en leefklimaat
is het ouderenbeleid. De VVD wil
laten inventariseren wat de zorg
vraag is van de ouderen in Middel
burg. Na de inventarisatie van de
zorg kunnen de beleidsmakers daar
mee aan de slag en een gesloten
zorgaanbod doen voor hulpvragers.
Een laatste punt wat wij hier willen
aanstippen ligt op het gebied van de
volkshuisvesting. De laatste tijd ver
schenen er regelmatig berichten
over de leegstand in de huursector.
De VVD maakt zich hier ernstig
zorgen over. Leegstand komt het
woon- en leefklimaat niet ten goede.
Het zou kunnen betekenen dat aan
bod en vraag niet goed op elkaar zijn
afgestemd.
Samen met het nieuwe college wil
de VVD er meer werk van maken!
Voor nadere informatie:
Joan van Dijk 606010
Erik de Visser 639672
Cathrien Koster 612371
Ad Damman 602151
ptmémmmiL
De RPF-GPV-fractie is als fractie
een nieuwkomer in deze raad.
Het gaat te ver onszelf voor te stellen
wie we zijn. Wat dat betreft zijn onze
gezichten bekend in de raad van Mid
delburg als ook in de voormalige'raad
van Amemuiden.
De RPF en het GPV aanvaarden als
norm voor hun politieke denken en
handelen het gezaghebbende Woord
van God en wil zich daarbij laten lei
den door de christelijke levensovertui
ging, zoals die in het reformatorisch
grondmotief van schepping, zondeval
en verlossing door Jezus Christus tot
uitdrukking wordt gebracht. Dit pro
beren we in de praktijk duidelijk te
maken door de gezindheid die we aan
nemen bij het functioneren in de
gemeenteraad. De politieke praktijk.
We noemen er enkele:
een actieve participatie. Dus geen
versmalling van een politieke visie
die er toe leidt dat we slechts enke
le thema's selecteren en daar alleen
GEREFORMEERD
POLITIEK VERBONT)
aandacht aan schenken.
vanuit de gedachte van het monis
me - de raad als geheel is de lokale
overheid - leggen we de nadruk op
de gezamenlijke verantwoordelijk
heid voor het bestuur van de
gemeente.
een luisterhouding is nodig voor
het contact met de bevolking om
een dienende taak o.l.v. de samen
leving te bewerkstelligen.
Het christelijk-sociale gezicht van de
RPF-GPV willen wij laten zien in: wat
doen we als gemeente aan armoedebe
leid, gehandicapten en ouderenbeleid,
werkgelegenheidsbeleid, beleid inza
ke wonen en leefomgeving en in
jeugd- en sportbeleid. Het nieuwe col
lege kan gezien de diverse persberich
ten, gebrek aan clan en ambitie, niet
worden verweten. De daadwerkelijke
uitvoering zal moeten blijken, maar
een goede start geeft verwachtingen.
In het beleidsvoornemen staat een
optimale dienstverlening aan de bur
ger. Dat is een loffelijk streven. De
raadsleden zullen het echter moeten
doen zonder uitgewerkte notulen, zon
der rondvraag. Naar de mening van de
RPF-GPV fractie valt dit niet te rij
men.
Integrale veiligheid
De afgelopen jaren komen de begrip
pen "bestuurlijke preventie", ofwel
"integraal veiligheidsbeleid" en
"sociale vernieuwing" steeds vaker in
beeld. Snelheid en resultaatgericht
heid staan centraal in deze benaderin
gen en dat maakt ze kwetsbaar. Op
zich is begrijpelijk, dat de overheid
"hier en nu" concreet iets wil doen aan
de onveiligheid. Maar het (ver)leidt
wel tot het naar voren halen van die
aspecten van het probleem, die zich
relatief makkelijk en snel laten locali-
seren en beïnvloeden. Veelal zijn dat
toch weer fysieke omgevingsfactoren:
verlichting, hang- en sluitwerk, hang
plekken voor jongeren. Politie en jus
titie hebben het belang (her)ontdekt
van het buurt- en wijkniveau. Ook
bewonersgrocpen en -organisaties
werken op veel plaatsen actief aan het
herstel van de sociale cohesie in hun
directe woomgeving. Het is een ver
standige, maar ook problematische
weg. Het is een tijdrovende exercitie,
die zowel politiek-bestuurlijk uithou
dingsvermogen als grondige kennis
vergt. Het college zal bereid moeten
zijn hierin te investeren, in de weten
schap dat het boeken van resultaten
meer vergt dan een collegeperiode.
Stadsgewestelijke brandweer
Eén van de motieven om een "veilig
heidshuis" in de Middelburgse Stro-
menwijk onder te brengen was de
huisvesting van de Stadsgewestelijke
brandweer. Inmiddels hebt u in uw
functie van korpsbeheerder in het
Regionaal College van de Politie -wij
hebben dat in de PZC mogen verne
men- te kennen gegeven dat de uitruk-
functie van de stadsgewestelijke
brandweer niet meer in dit nieuwe
gebouw ondergebracht zal worden.
Wij hopen van harte dat dit de realise
ring van bedoeld "Veiligheidshuis"
niet zal vertragen. Tevens vernemen
wij graag van uw welke oplossing dan
gezocht zal worden voor deze uitruk-
functie en of de landelijk geldende ter
mijn van 7 minuten in alle delen van
Middelburg gehaald zal kunnen wor
den?
Verkeer, vervoer
Het parkeerbeleid is een jaarlijks
terugkerend fenomeen bij de
alg.besch. Zonder moeite kunnen we
weer een beschouwing houden over de
verkeersveiligheid de verkeerscircula-
tie de bereikbaarheid van de binnen
stad en ga zo maar door. Dit keer doen
we dat niet omdat in 1994 de eerste
fase is ingevoerd van het deelplan stu
rend parkeren en in 1996 de tweede
fase. Deze veranderingen hebben wat
tijd nodig voor dat een evaluatie op z'n
plaats is. Waar wel verandering in kan
worden gebracht is het parkeerregimc
in de Maisbaai. Met name het vergun-
ning-parkeren-bewoners. Ongetwij
feld hebben vele klachten u reeds
bereikt. Naar onze mening is het aan te
bevelen het vergunningparkeren nog
eens kritisch te bekijken.
Aansluiting N57/A58.
Het initiatief van de wijkvereniging
Nw. en St. Joosland is ons sympa
thiek. Zeker wanneer bij toekomstige
verkeersstromen, door een extra toe
name van de WOV, de aansluiting bij
voorbaat al achterhaald is. In het
bestuurlijk overleg van februari heeft
de wethouder zich sterk gemaakt voor
nader onderzoek, maar geeft aan tege
lijkertijd zijn twijfels te hebben over
de haalbaarheid. De RPF-GPV-fractie
is van mening dat die haalbaarheid wel
aanwezig is, mits het college zich daar
achter stelt.De volksgezondheid met
alle aspecten, van milieu, van geluids
overlast en van ruimtelijke ordening
zijn in strijd met de belangen van deze
Middelburgse wijk. Wanneer blijkt
dat uit het oogpunt van deze "Middel
burgse" belangen het nodig is terug te
gaan naar de minister, dan moet u dat
doen.
Herinrichting markt
Eind 1996 heeft het bureau SVP te
Amersfoort een plan gepresenteerd
over hoe de markt zou moeten worden
heringericht. Een volledige face-lift
van de markt zal zich nadrukkelijk
visueel afzetten t.o.v. de omgeving
(het kemwinkelgebied). Meerdere
malen is reeds gesproken over een up
grading van het kemwinkelgebied. De
RPF-GPV vindt een geleidelijke her
inrichting via een prioriteitenplanning
even belangrijk als nodig. Onze
gedachten gaan uit naar een gedeelte
lijke herinrichting van de markt met
daaraan gekoppeld een herinrichting
van bv de Korte Delft en/of Lange
Viele.
VVV
Tijdens de alg.besch. 1995 hebben wij
gepleit voor een VVV-structuur voor
geheel Walcheren, onderverdeeld in
steunpunten en een bestuur. Hoe ver is
men hiermee gevorderd? Of heeft u
hiermee gewacht omdat het realiseren
van het toeristisch huis voorrang had?
Acquisitie/promotie bedrijfsleven
Als de RPF-GPV-fractie het wil heb
ben over acquisitie dan kunnen we in
herhaling vallen van hetgeen in het
verleden bijna jaarlijks bij de
alg.besch. door mij naar voren is
gebracht. Wij staan daar nog steeds
achter, maar denken tegelijkertijd dat
er meer mogelijkheden zijn. We moe
ten een punt zetten achter het ach en
wee roepen dat er weer een rijksdienst
wordt gesaneerd, of dat er weer een
bedrijf vertrekt, daar impulsiveren we
het economisch klimaat niet mee. We
zullen het bestaande bedrijfsleven, de
detailhandel, de overheidsbedrijven en
instellingen moeten koesteren en in de
watten leggen.
Hoe kan het gemeentebestuur dat
doen? Door te luisteren naar de wen
sen en verlangens van het bedrijfsle
ven, door soepel om te gaan met regel
geving wanneer het gaat om werkgele
genheid.
Staatkundig
Gereformeerde Partij
De begroting wil ons het beeld
schetsen van de financiële situatie
van de gemeente. Dat beeld laat
ons zien, dat Middelburg krap bij
kas zit.
Toch is het materiële niet onze eer
ste zorg. Veel belangrijker is hoe het
met ons geestelijk welzijn is.
De Wet des Heeren is daarbij de
richtlijn cn die Wet is kort geformu
leerd: "God liefhebben boven alles
en de naaste als onszelf'. De zondag
is daarbij gegeven als de dag waarop
we in het bijzonder op die liefde
dienst gericht mogen zijn. Steeds
meer wordt deze dag echter in onze
samenleving een werkdag, of een
dag van openbaar vermaak. Dit is
strijdig met wat God van ons allen
vraagt.
Wc hebben verder ook te letten op
het milieu, zowel het stoffelijke
milieu als het geestelijke. Het dage
lijks bestuur van onze gemeente
dient alles te doen om dit stoffelijke
en geestelijke milieu zuiver te hou
den.
Financiën
De begroting is nog steeds niet rond
te krijgen zonder een beroep te doen
op de reserve. De voorstelling dat
het in het jaar 2000 weer een sluiten
de begroting zal zijn, is erg onge
loofwaardig. Deze vertoning wordt
nu al vele jaren opgevoerd cn blijkt
steeds achteraf niet te kloppen.
Verder worden er verschillende
zaken opgevoerd, die niet of onvol
doende gedekt worden. Zo wordt
voor de aansluitende wegen op de
N57 ƒ5.000.000,- opgenomen,
maar dit schijnt nog vele miljoenen
te weinig te zijn. Hoe wordt dit
tekort opgelost? Waar zijn de ramin
gen voor de investeringen die nodig
zijn om het winkelgebied te verbete
ren? Voor 200.000,- kun je niets
doen om het gebied onder de toren
aan te pakken. En zo zijn er meerde
re zaken te noemen.
Voor de SGP-fractie is het duidelijk
dat er hard gewerkt moet worden
aan een overzicht van alle werken en
zaken, die in de naasté toekomst een
beroep zullen doen op de financiële
middelen. Daarna kunnen en moe
ten er keuzes gemaakt worden,
waarbij het niet te vermijden is, dat
er gesneden moet worden in
bestaande uitgaven.
In het beleidsprogramma van de
raad staat het reguliere onderhoud
aan de wegen op het bestaande
niveau gehandhaafd zal worden.
Maar de voetganger en de fietser zal
toch een beter plaveisel moeten heb
ben. Alleen dan kun je de automobi
liteit inperken.
De SGP-fractie is bezorgd over de
kwantiteit van het stratenonderhoud.
Niet alleen de hoofdwegen vragen
aandacht, maar ook de wegen in de
wijken moeten goed zijn om de
bewoonbaarheid van de wijk op peil
te houden.
Ruimtelijke ordening
De snelheid waarmee het Prooyens-
park en de Veersepoort van de grond
komen valt tegen. Zo krijgen we nog
te maken met grote renteverliezen.
De SGP-fractie is erg ongerust over
het feit dat Middelburg zo weinig te
bieden heeft voor jonge startende
gezinnen. Nieuwbouw is te duur en
de bestaande bouw eveneens. Dit
heeft een negatief effect op de leef
tijdsopbouw in de gemeente.
Verkeer
De problematiek van de aansluiten
de wegen op de N57 baart ons niet
alleen financiële zorgen. Zonder de
aanleg van de N57 te vertragen,
moet er op aangedrongen worden
om de aansluiting Rooseveltlaan cn
knooppunt Nicuwland zo aan te leg
gen dat we daar in de toekomst goed
mee uit de voeten kunnen.
Naast de plannen om samen met
Vlissingen een zwembad te bouwen,
is het zinvol om vernieuwen van het
zwembad Poelendaele te herover
wegen. Dit gezien de ligging van het
huidige bad en wellicht ook de kos
ten. Met name een buitenbad schijnt
voor velen toch een aantrekkelijke
zaak te zijti.
W er kgelegen hei d
Volgens de berichten trekt de eco
nomie aan cn vooral in Zeeland. In
Middelburg merken we daar echter
te weinig van.
Om sterk afhankelijk te zijn van toe
risme vindt de SGP-fractie een te
smalle basis. Grootschalige projec
ten zijn veelal verstorend voor de
rust. Voor moderne agrarische
bedrijven is er nauwelijks plaats in
onze gemeente. We moeten de land
bouwer zoveel mogelijk tegemoet
komen om een basis te bieden voor
een goede bedrijfsvoering cn om
verloedering van het landschap te
voorkomen.
Voor ons allen, gemeentebestuur,
ambtenaren en burgers, geldt, dat
we zonder Gods onmisbare zegen
niets tot stand kunnen brengen. We
wensen u allen die zegen toe.
Er is een nieuw College van bur
gemeester en Wethouders.
Een college dat vooral een grote
mond heeft met de uitspraak dat er
nu eens draadkrachtig bestuurd zal
gaan worden. De begroting heeft dat
in ieder geval nog niet aangetoond.
Vooral zijn we benieuwd of die
spierballcntaal omgezet gaat worden
in fatsoenlijk bestuur.
Wanneer een Zwembad?
En Midgard?
We gaan ervanuit dat de bouw van
het zwembad aan de Voorborch niet
doorgaat. Tja, dan maar samen met
Vlissingen. Weer een zwembad op
een plek die nauwelijks per open
baar vervoer bereikbaar is. Wij heb
ben vanaf het begin gepleit voor de
houw van het zwembad op Veld
zicht cn zullen dat blijven doen. In
ieder geval als de samenwerking
met Vlissingen er ook niet toe leidt
dat er ook een buitenbad bij het
zwembad komt! Voordat het zwem
bad klaar is, zal er nog wel enige tijd
overheen gaan!
Als wij de informatie bij elkaar leg
gen mag verwacht worden dat op
zijn vroegst zomer 2001 het zwem
bad opengaat. Op z'n vroegst dus,
als alles meezit. En dat zal wel niet!
Als alles mee zit, Vlissingen cn
Middelburg het volstrekt met elkaar
eens zijn, dan nog duurt het vanaf nu
4 jaar voordat het zwembad in
gebruik kan worden genomen. Dan
duurt het minimaal nog een jaar
voordat het oude zwembad ver
bouwd is en kan het wel 2003 wor
den voordat Midgard kan verhuizen.
Zie volgende pagina