llitlbisgiilnkllilliHlK. GEMEENTE MIDDELBURG De politiek over gemeentebegroting 1997 CDA GPV Sfip i RPF GROEN! Woensdag 5 maart 1997 FAAM/VLISSINGER 5 Week 10 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450. Openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Ieder jaar wordt de gemeentelijke begroting door de raad vastgesteld. Deze begroting is te vergelijken met het huishoudboekje van de gemeente, waarin opgenomen wordt wat de gemeente te besteden heeft en waar dat geld naar toe gaat. Gehandicapten, wijkbeheer en wijk- tafels, politietoezicht, 30 km-zones, werkzaamheden aan wegen, jeugd beleid. Het was gebruikelijk dat de begro ting steeds in het najaar werd vast gesteld voor het volgende kalender jaar. Omdat er een herindeling plaatsvond en een nieuwe raad aan trad per 1 januari is besloten de vast stelling van de begroting over te laten aan de nieuwe raad. De raad kan door de financiële keu zes die worden gemaakt laten zien welk accenten er worden gelegd in het beleid. Wat vindt de raad nou echt belangrijk, waar hebben ze geld voor over? Al eerder heeft de raad een aantal onderwerpen genoemd, waar met voorrang geld voor moet worden vrijgemaakt: de Wet Voorzieningen Het echte politieke debat vindt plaats komende maandag 10 maart vanaf 9.30 uur, 's middags vanaf 14.00 uur en wellicht ook 's avonds (aanvang 19.30 uur). In twee termijnen kan dan door de frac ties worden gedebatteerd op hoofd lijnen van het beleid, waarna de begroting kan worden vastgesteld. De volgorde zal zijn: PvdA, CDA, VVD, SGP, RPF/GPV, Groen Links, D66 en AOV. De spreektijd per fractie is 20 minuten. Deze ver gadering is openbaar en wordt gehouden in de raadzaal. De ontwerp-begroting voor het dienstjaar 1997 ligt voor een ieder ter inzage bij de sectie Communica tie, Stadhuisstraat 2. De begroting is ook te leen of te koop bij de afdeling Financiële Zaken. Meer informatie,over de inhoud en behandeling van de gemeentelijke begroting 1996 kan worden verkre gen bij de heren N. Meijer, telefoon 675464, of H.J. Lensen, telefoon 675463, van de afdeling Financiële Zaken. Deze week geven de acht raadsfrac ties hun visie op de bestedingen van de gemeente. Het CDA vindt dat Middelburg een 'waardenvolle' en een veiliger samenleving moet krijgen, waarin iedereen meedoet en zich betrok ken voelt bij de politiek. Kortom, een duurzame samenle ving. Het CDA is ten volle bereid daarvoor bestuurlijke verantwoor delijkheid te nemen en te dragen. Communicatie Een van de belangrijkste punten is verbetering van communicatie met de burger. Het CDA vindt dat het bestuur van Middelburg dat kan bereiken door in gesprek te gaan met de mensen en hun organisaties. Een beter contact kan bereikt worden door de wijktafels, de spreekuren van de wethouders en door een mix aan mogelijkheden van de media, zoals internet, de kabelkrant, de Faam en de PZC. Het is positief dat het college deze mogelijkheden intensiveert. Orde en veiligheid Het CDA vindt het een positieve ontwikkeling dat er afgelopen jaar een koffieshop gesloten is. Zowel voor de jeugd, als voor het gevoel van veiligheid van de bewoners in de nabije omgeving, is dit een goede zaak. Dit beleid moet voortgezet worden en het CDA streeft dan ook naar sluiting van een volgende kof fieshop. Ook meer toezicht door stadswach ten kan de veiligheid in de stad bevorderen. Het CDA heeft altijd gepleit voor inzet van Melkertbanen ten behoeve van extra stadswachten. Gelukkig is dit pleidooi gehono reerd. Het takenpakket van de wijkagent moet worden uitgebreid. Het CDA vindt dat de gemeente samert met de bevolking moet komen tot een plan om het leefmilieu in de wijken te verbeteren. Het gaat daarbij vooral om het verwijderen en voorkomen van zwerfvuil en het groenonder houd. Positief is dat de wijken hier voor een eigen budget krijgen. Verkeer en vervoer Het CDA is uitermate verheugd dat dit jaar de Kleverskerkse weg verbe terd wordt. De toekomst van het openbaar vervoer zal gelegen zijn in speciaal op maat gesneden oplossin gen. De beltaxi van en naar Nieuw en Sint Joosland voldoet goed. Het is de mening van het CDA dat ook in andere kernen en wijken de beltaxi een goede en efficiënte oplossing kan zijn. Het CDA vindt dat het Medisch Centrum Middelburg en het toe komstig verpleeghuis Het Gasthuis in de route van de gewone lijndienst moet worden opgenomen. Een snel le en directe lijndienst naar het zie kenhuis Vlissingen vindt het CDA eveneens van groot belang. Onderwijs Het CDA pleit ervoor dat in het belang van de veiligheid van de schoolkinderen met spoed de knel punten worden aangepakt die in het schoolrouteonderzoek als onveilig naar voren zijn gekomen. De voorgestelde bezuinigingen op het muziekonderwijs en de kunst zinnige vorming drukken vooral op de dienstverlening en leiden tot een daling van het aantal deelnemers. Het CDA vindt dat geprobeerd moet worden de doelstelling van de bezuiniging te halen door een effi ciencyverbetering. Economische zaken Het CDA vindt dat er een actiever beleid gevoerd moet worden om vestiging en uitbreiding van bedrij ven en van overheidsdiensten in Middelburg te realiseren. De ont wikkeling van het stationsgebied zal daar een belangrijke stimulans voor zijn en moet dan ook met spoed ter hand genomen worden. Het CDA vindt het van groot belang dat zowel de markt als het totale kernwinkel gebied een face-lift ondergaat. De fractie verwacht op korte termijn voorstellen van het college en wil met name dat het kemwinkelgebied met voortvarendheid aangepakt wordt. Volkshuisvesting Het CDA ondersteunt en stimuleert dat de nicuwbouwplannen voor woningbouw in versneld tempo worden uitgevoerd. Met genoegen wordt geconstateerd dat de locaties Prooijenspark, Veerse Poort, het Molenwater en Veldzicht in ontwik keling zijn genomen of binnenkort in ontwikkeling komen. Een goed beleid voor woningbouw versterkt de positie van Middelburg als vesti gingsplaats. Ook in Amemuiden. Nieuw- en Sint Joosland en Sint Laurens moet nieuwbouw plaats vinden om de kemen leefbaar te houden. Cultuur De komende jaren zal wat betreft de culturele activiteiten samenwerking op regionaal en provinciaal niveau geïntensiveerd moeten worden, om tegen zo laag mogelijke kosten zoveel mogelijk kwaliteit te bieden. Zeker gezien de bevolkingsdicht heid in deze regio is samenwerking van essentieel belang. Een Zeeuwse schouwburg in Middelburg zal ook in dit licht gezien moeten worden. Sport Renovatie en herverdeling van de velden in het sportcomplex De Kruitmolen zal dit jaar moeten beginnen. Het stimuleren van zelf werkzaamheid van de leden van de sportverenigingen is noodzakelijk om de accommodatie betaalbaar te houden. Het CDA erkent het grote nut van de verenigingen op sociaal en sportief terrein. Indien de clubs door de gewijzigde tariefverhouding met de gemeente in de problemen komen, pleit het CDA voor enige souplesse in de toepassing van de regels. Sociale Zaken De gemeente moet een aktief kwijt- scheldingsbeleid voeren ten aanzien van de gemeentelijke heffingen om hiermee de financiële positie van onder andere ouderen en uitkerings gerechtigden in stand te houden. De fractie vindt - evenals bisschop Muskcs - dat de gemeente oog moet hebben voor de zwakken in de samenleving. Het is een goede zaak dat het college al heeft besloten om de kwijtscheldingsnorm te verhogen naar 96% en de drempels voor de bijzondere bijstand af te schaffen. Dit beleid dient voortgezet te wor den. Het jeugdbeleid heeft grote aan dacht van het CDA. Verheugd is de fractie dat dit jaar een jeugdhonk in Amemuiden gerealiseerd wordt. Voor het tijdelijke jeugdhonk Dau- wendaele moet nog een definitieve locatie gevonden worden. Gezondheid De CDA-fractie vindt dat de GGD de opgedragen taken volledig moet uitvoeren; vermindering van de dienstverlening mag hier niet de weg zijn om financiële problemen op te lossen, zeker gezien het feit dat de gemeente Middelburg extra mid delen heeft uitgetrokken voor de GGD. Het CDA ziet de komende begro tingsperiode als een uitdaging, om samen met de burgers en het colle ge, te werken aan een stad waar het goed werken, wonen en recreëren is. De Markt en omgeving In 1997 zal eindelijk de eerste spa in de grond moeten voor de herinrich ting van de Markt, als eerste fase van de herinrichting van het kern- winkelgebied. Een krachtdadig col lege zal op zijn minst tempo moeten maken met deze al lang spelende kwestie. Nog afgezien van de wijze van inrichting, zal de Markt een cen trum van activiteiten moeten zijn, dat bezoekers van binnen en buiten de gemeente trekt. En uiteraard dient de Markt autovrij te blijven Zwembad Het standpunt van de PvdA-fractie over de locatie van het toekomstige zwembad is bekend als het gaat om de keuze Poelendaelesingel/Voor- borch. Lopende de procedure "Voorborch", is er nu sprake van een stadsgewestelijk zwembad in het gebied op de grens van Middelburg en Vlissingen. De fractie onder schrijft de keuze voor deze locatie. Jeugd Het is een goed idee, dat dit jaar gestart wordt met het "jeugddebat". Nu de plaats van het nieuwe zwem bad nog wel eens langer ter discus sie zou kunnen staan, dient erin 1997 een tusscn-oplossing gevon den te worden voor Midgard, in ieder geval wat betreft het poppodi um. Oók voor dit jaar, moet de exploita tie van een jeugdhonk in Amemui den opgenomen worden. Maar eerst moet natuurlijk nagegaan worden wat een geschikte locatie is voor dit jeugdhonk! Stadsgewest Hoewel Middelburg door de herin deling met Amemuiden de grootste stad van Zeeland is geworden, is het nog steeds een relatief kleine stad. Veel zaken kunnen samen met de stadsgewest-partner Vlissingen gedaan worden. Bestuurders én ambtelijk apparaat dienen model te staan voor de samenwerkings- gedachte en -actie! Middelburg: een sociale stad Kortgeleden zijn goede beslissingen genomen om Middelburg een socia le stad te laten zijn: het drempelbe drag bij de aanvraag voor bijzondere bijstand is aanzienlijk verlaagd en er wordt een eerste stap gezet om een hogere norm van kwijtschelding te bewerkstelligen. Bovendien wordt er actief beleid gevoerd om de uit stroom uit de bijstand te bespoedi gen: er wordt een premie gegeven op het vinden van werk. Bij de rege ring is aangedrongen op structurele verhoging van de bijstandsuitkering, om het woud van allerlei toeslagen enigzins te snoeien. De PvdA is van mening dat er nog meer gedaan kan worden om mensen hun rechten én plichten te laten kennen (o.a. door goede voorlichting). Gemeentelijke tarieven De tarieven van de onroerendc- zaak-belasting kunnen omlaag, nu door de hertaxatie van de woningen er een aanzienlijk hogere opbrengst voor de gemeente in het verschiet ligt. De PvdA ondersteunt het beleidsprogramma, waarin staat dat de burgers niet "als melkkoe" dienen te fungeren: behoudens een inflatie correctie moeten de gemeentelijke inkomsten uit de OZB gelijk blijven. De tarieven voor de afvalstoffen heffing dienen naar onze mening kostendekkend te blijven, hoe duur dat ook voor de burger uitpakt. "De vervuiler betaalt", is een principe dat de PvdA aanspreekt. Daarom zou men ook per "geleverd gewicht afval" moeten betalen! De fractie vindt dat nagegaan moet worden, of dit in Middelburg haalbaar is, want technisch is het uitvoerbaar. Uitein delijk gaat het natuurlijk om ons milieu: terugdringen van de afval berg, die we met ons allen produce ren! De "WVG"-gelden De Wet Voorzieningen Gehandicap ten heeft opgeleverd dat rijksgelden naar de gemeente gesluisd worden. Tot nu toe worden deze gelden door de Walcherse gemeenten deels gebruikt voor het bestemde doel en deels wordt het geld opgepot. De PvdA vindt dat nu eens precies gekeken moet worden - in overleg met betrokken organisaties - naar wat er nu precies nodig is voor gehandicapten. Dan wordt het beno digde geld benut in plaats van opge pot! De "Zeeuwse" schouwburg In het beleidsprogramma wordt ver meld dat in samenwerking met gemeenten en andere overheden in Middelburg de Zeeuwse schouw burg gevestigd wordt. Inmiddels is een onderzoeksrapport verschenen, waarin Middelburg genoemd wordt als meest voor de hand liggende locatie voor zo'n A-theatcr. We nemen dit rapport vooralsnog voor kennisgeving aan. Dat we als hoofd stad van Zeeland het ambitieniveau moeteh hebben om zo'n theater bin nen de gemeentegrenzen te realise ren ligt voor de hand: de locatie en het publiek is er. Als wc willen dat de Zeeuwen voor grote producties niet de provincie uit moeten naar Rotterdam of Ant werpen, maar deze in de eigen pro vincie kunnen bezoeken, dan zal er in Zeeland een gezamenlijke inspan ning geleverd moeten worden door het provinciaal bestuur, de Zeeuwse gemeenten en het bedrijfsleven. Dat Middelburg hierin het voortouw neemt lig voor de hand; een indica tie van de financiële ruimte hiervoor zal dan ook in 1997 gegeven moeten worden. Op deze manier kan er ook weer iets nieuws komen naar de hoofdstad, in plaats van het voortdu rende vertrek van instellingen (mét hun werkgelegenheid). In 1997 kan dan blijken of Zeeland ook op cul tuurgebied groot en sterk kan zijn, óf dat het klein blijft en cultureel slapendWe kunnen niet ontken nen dat er in onze kringen enige scepsis heerst De VVD maakt Een nieuwe gemeente. Een nieuwe gemeenteraad. Een nieuw college. Een nieuwe toekomst! Op basis van de verkiezingsuitslag van 13 november 1996 staat er een nieuw team gereed om datgene te doen wat je van gemeentebestuur ders mag verwachten krachtdadig beleid formuleren om dit vervolgens met hetzelfde elan uit te voeren. Zo effectief en efficiënt mogelijk, ten voordele van de inwoners van onze gemeente. Middelburg is te beschouwen als een dynamisch, snel gegroeid orga nisme. Een uitstekend product bin nen de toeristische infrastructuur van Zeeland. Ieder orgaan in dit lichaam heeft een functie. Zo ver taalt de VVD dan ook het belang van de verschillende kemen binnen onze gemeente. Een kloppend hart zorgt er via de bloedsomloop voor dat alle organen worden voorzien van de juiste voe dingsstoffen en dat alle afvalstoffen weer worden verwijderd. De totale bloedsomloop dient in prima condi tie te zijn. Een diagnose leert ons echter dat er maatregelen dienen te worden genomen om deze conditie te verbeteren: Het kemwinkelgebied zal een facelift moeten ondergaan. Bedrijvigheid moet worden gestimuleerd, opdat de binnen stad een bruisend en aktief karak ter krijgt. Het parkeerbeleid dient te wor den vereenvoudigd. Het mag niet leiden tot ongemak en ergernis, maar moet juist een dienend karakter hebben voor de inwo ners en bezoekers van onze stad. Het huidige beleid ten aanzien van de coffeeshops dient met kracht te worden voortgezet. De behaalde resultaten in het afgelo pen jaar zijn een stap in de goede richting. Deelname in het bestuur Stich ting Stadstoezicht Vlissingen Middelburg moet leiden tot een verhoging van de veiligheid op straat. Het onderhoud van de straten en wegen laat te wensen over. Effi ciëntere samenwerking met de nutsbedrijven kan tot een aan zienlijke verbetering leiden. Het ophalen van het huisvuil dient, in samenspraak met stads gewestelijke partner Vlissingen, op korte termijn verbeterd te worden. Ook in de binnenstad moet het huisvuil gescheiden kunnen worden aangeboden. Tevens moet invoering van de duobak worden onderzocht. Milieubewust gedrag dient hier bij te worden beloond. Nieuwe wijken moeten in over leg met ambulancediensten, brandweer en politie worden ingericht. Een veelzijdigheid aan en wel licht een toename van economi sche bedrijvigheid binnen de gemeentegrenzen is gewenst. Hoe meer bronnen van bestaan, hoe meer de balans van een ster ke provinciehoofdstad in even wicht is. Bedrijventerreinen dienen goed bereikbaar te zijn. Ze zijn van essentieel belang voor de econo mie van de stad. De VVD wil waar nodig het woon- en leefklimaat verbeteren. De poli tiek en de inwoners moeten weer nader tot elkaar komen. Dat dit nodig is bleek uit het opkomstper centage bij de laatst gehouden ver kiezingen. De liefde zal echter van twee kanten moeten komen. De politiek zal zich moeten openstellen voor de Middelburgers, op hun beurt moeten zij belangstelling tonen door o.a. te participeren in de daarvoor ingevoerde platforms, de wijktafels. Centraal staat dat de inwoners betrokken dienen te worden in het beheer van en bij de ontwikkelingen in de eigen woonomgeving. De inwoners moeten zelf prioriteiten kunnen stellen binnen de (financië le) ruimte die de gemeente daarvoor biedt. Vooruitlopen op uitkomsten van het dit voorjaar te houden jeugd debat, spreekt de VVD de hoop uit dat ook de jongeren in het wijktafcl- overleg zullen gaan deelnemen. Een ander onderdeel van het verbe teren van het woon- en leefklimaat is het ouderenbeleid. De VVD wil laten inventariseren wat de zorg vraag is van de ouderen in Middel burg. Na de inventarisatie van de zorg kunnen de beleidsmakers daar mee aan de slag en een gesloten zorgaanbod doen voor hulpvragers. Een laatste punt wat wij hier willen aanstippen ligt op het gebied van de volkshuisvesting. De laatste tijd ver schenen er regelmatig berichten over de leegstand in de huursector. De VVD maakt zich hier ernstig zorgen over. Leegstand komt het woon- en leefklimaat niet ten goede. Het zou kunnen betekenen dat aan bod en vraag niet goed op elkaar zijn afgestemd. Samen met het nieuwe college wil de VVD er meer werk van maken! Voor nadere informatie: Joan van Dijk 606010 Erik de Visser 639672 Cathrien Koster 612371 Ad Damman 602151 ptmémmmiL De RPF-GPV-fractie is als fractie een nieuwkomer in deze raad. Het gaat te ver onszelf voor te stellen wie we zijn. Wat dat betreft zijn onze gezichten bekend in de raad van Mid delburg als ook in de voormalige'raad van Amemuiden. De RPF en het GPV aanvaarden als norm voor hun politieke denken en handelen het gezaghebbende Woord van God en wil zich daarbij laten lei den door de christelijke levensovertui ging, zoals die in het reformatorisch grondmotief van schepping, zondeval en verlossing door Jezus Christus tot uitdrukking wordt gebracht. Dit pro beren we in de praktijk duidelijk te maken door de gezindheid die we aan nemen bij het functioneren in de gemeenteraad. De politieke praktijk. We noemen er enkele: een actieve participatie. Dus geen versmalling van een politieke visie die er toe leidt dat we slechts enke le thema's selecteren en daar alleen GEREFORMEERD POLITIEK VERBONT) aandacht aan schenken. vanuit de gedachte van het monis me - de raad als geheel is de lokale overheid - leggen we de nadruk op de gezamenlijke verantwoordelijk heid voor het bestuur van de gemeente. een luisterhouding is nodig voor het contact met de bevolking om een dienende taak o.l.v. de samen leving te bewerkstelligen. Het christelijk-sociale gezicht van de RPF-GPV willen wij laten zien in: wat doen we als gemeente aan armoedebe leid, gehandicapten en ouderenbeleid, werkgelegenheidsbeleid, beleid inza ke wonen en leefomgeving en in jeugd- en sportbeleid. Het nieuwe col lege kan gezien de diverse persberich ten, gebrek aan clan en ambitie, niet worden verweten. De daadwerkelijke uitvoering zal moeten blijken, maar een goede start geeft verwachtingen. In het beleidsvoornemen staat een optimale dienstverlening aan de bur ger. Dat is een loffelijk streven. De raadsleden zullen het echter moeten doen zonder uitgewerkte notulen, zon der rondvraag. Naar de mening van de RPF-GPV fractie valt dit niet te rij men. Integrale veiligheid De afgelopen jaren komen de begrip pen "bestuurlijke preventie", ofwel "integraal veiligheidsbeleid" en "sociale vernieuwing" steeds vaker in beeld. Snelheid en resultaatgericht heid staan centraal in deze benaderin gen en dat maakt ze kwetsbaar. Op zich is begrijpelijk, dat de overheid "hier en nu" concreet iets wil doen aan de onveiligheid. Maar het (ver)leidt wel tot het naar voren halen van die aspecten van het probleem, die zich relatief makkelijk en snel laten locali- seren en beïnvloeden. Veelal zijn dat toch weer fysieke omgevingsfactoren: verlichting, hang- en sluitwerk, hang plekken voor jongeren. Politie en jus titie hebben het belang (her)ontdekt van het buurt- en wijkniveau. Ook bewonersgrocpen en -organisaties werken op veel plaatsen actief aan het herstel van de sociale cohesie in hun directe woomgeving. Het is een ver standige, maar ook problematische weg. Het is een tijdrovende exercitie, die zowel politiek-bestuurlijk uithou dingsvermogen als grondige kennis vergt. Het college zal bereid moeten zijn hierin te investeren, in de weten schap dat het boeken van resultaten meer vergt dan een collegeperiode. Stadsgewestelijke brandweer Eén van de motieven om een "veilig heidshuis" in de Middelburgse Stro- menwijk onder te brengen was de huisvesting van de Stadsgewestelijke brandweer. Inmiddels hebt u in uw functie van korpsbeheerder in het Regionaal College van de Politie -wij hebben dat in de PZC mogen verne men- te kennen gegeven dat de uitruk- functie van de stadsgewestelijke brandweer niet meer in dit nieuwe gebouw ondergebracht zal worden. Wij hopen van harte dat dit de realise ring van bedoeld "Veiligheidshuis" niet zal vertragen. Tevens vernemen wij graag van uw welke oplossing dan gezocht zal worden voor deze uitruk- functie en of de landelijk geldende ter mijn van 7 minuten in alle delen van Middelburg gehaald zal kunnen wor den? Verkeer, vervoer Het parkeerbeleid is een jaarlijks terugkerend fenomeen bij de alg.besch. Zonder moeite kunnen we weer een beschouwing houden over de verkeersveiligheid de verkeerscircula- tie de bereikbaarheid van de binnen stad en ga zo maar door. Dit keer doen we dat niet omdat in 1994 de eerste fase is ingevoerd van het deelplan stu rend parkeren en in 1996 de tweede fase. Deze veranderingen hebben wat tijd nodig voor dat een evaluatie op z'n plaats is. Waar wel verandering in kan worden gebracht is het parkeerregimc in de Maisbaai. Met name het vergun- ning-parkeren-bewoners. Ongetwij feld hebben vele klachten u reeds bereikt. Naar onze mening is het aan te bevelen het vergunningparkeren nog eens kritisch te bekijken. Aansluiting N57/A58. Het initiatief van de wijkvereniging Nw. en St. Joosland is ons sympa thiek. Zeker wanneer bij toekomstige verkeersstromen, door een extra toe name van de WOV, de aansluiting bij voorbaat al achterhaald is. In het bestuurlijk overleg van februari heeft de wethouder zich sterk gemaakt voor nader onderzoek, maar geeft aan tege lijkertijd zijn twijfels te hebben over de haalbaarheid. De RPF-GPV-fractie is van mening dat die haalbaarheid wel aanwezig is, mits het college zich daar achter stelt.De volksgezondheid met alle aspecten, van milieu, van geluids overlast en van ruimtelijke ordening zijn in strijd met de belangen van deze Middelburgse wijk. Wanneer blijkt dat uit het oogpunt van deze "Middel burgse" belangen het nodig is terug te gaan naar de minister, dan moet u dat doen. Herinrichting markt Eind 1996 heeft het bureau SVP te Amersfoort een plan gepresenteerd over hoe de markt zou moeten worden heringericht. Een volledige face-lift van de markt zal zich nadrukkelijk visueel afzetten t.o.v. de omgeving (het kemwinkelgebied). Meerdere malen is reeds gesproken over een up grading van het kemwinkelgebied. De RPF-GPV vindt een geleidelijke her inrichting via een prioriteitenplanning even belangrijk als nodig. Onze gedachten gaan uit naar een gedeelte lijke herinrichting van de markt met daaraan gekoppeld een herinrichting van bv de Korte Delft en/of Lange Viele. VVV Tijdens de alg.besch. 1995 hebben wij gepleit voor een VVV-structuur voor geheel Walcheren, onderverdeeld in steunpunten en een bestuur. Hoe ver is men hiermee gevorderd? Of heeft u hiermee gewacht omdat het realiseren van het toeristisch huis voorrang had? Acquisitie/promotie bedrijfsleven Als de RPF-GPV-fractie het wil heb ben over acquisitie dan kunnen we in herhaling vallen van hetgeen in het verleden bijna jaarlijks bij de alg.besch. door mij naar voren is gebracht. Wij staan daar nog steeds achter, maar denken tegelijkertijd dat er meer mogelijkheden zijn. We moe ten een punt zetten achter het ach en wee roepen dat er weer een rijksdienst wordt gesaneerd, of dat er weer een bedrijf vertrekt, daar impulsiveren we het economisch klimaat niet mee. We zullen het bestaande bedrijfsleven, de detailhandel, de overheidsbedrijven en instellingen moeten koesteren en in de watten leggen. Hoe kan het gemeentebestuur dat doen? Door te luisteren naar de wen sen en verlangens van het bedrijfsle ven, door soepel om te gaan met regel geving wanneer het gaat om werkgele genheid. Staatkundig Gereformeerde Partij De begroting wil ons het beeld schetsen van de financiële situatie van de gemeente. Dat beeld laat ons zien, dat Middelburg krap bij kas zit. Toch is het materiële niet onze eer ste zorg. Veel belangrijker is hoe het met ons geestelijk welzijn is. De Wet des Heeren is daarbij de richtlijn cn die Wet is kort geformu leerd: "God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf'. De zondag is daarbij gegeven als de dag waarop we in het bijzonder op die liefde dienst gericht mogen zijn. Steeds meer wordt deze dag echter in onze samenleving een werkdag, of een dag van openbaar vermaak. Dit is strijdig met wat God van ons allen vraagt. Wc hebben verder ook te letten op het milieu, zowel het stoffelijke milieu als het geestelijke. Het dage lijks bestuur van onze gemeente dient alles te doen om dit stoffelijke en geestelijke milieu zuiver te hou den. Financiën De begroting is nog steeds niet rond te krijgen zonder een beroep te doen op de reserve. De voorstelling dat het in het jaar 2000 weer een sluiten de begroting zal zijn, is erg onge loofwaardig. Deze vertoning wordt nu al vele jaren opgevoerd cn blijkt steeds achteraf niet te kloppen. Verder worden er verschillende zaken opgevoerd, die niet of onvol doende gedekt worden. Zo wordt voor de aansluitende wegen op de N57 ƒ5.000.000,- opgenomen, maar dit schijnt nog vele miljoenen te weinig te zijn. Hoe wordt dit tekort opgelost? Waar zijn de ramin gen voor de investeringen die nodig zijn om het winkelgebied te verbete ren? Voor 200.000,- kun je niets doen om het gebied onder de toren aan te pakken. En zo zijn er meerde re zaken te noemen. Voor de SGP-fractie is het duidelijk dat er hard gewerkt moet worden aan een overzicht van alle werken en zaken, die in de naasté toekomst een beroep zullen doen op de financiële middelen. Daarna kunnen en moe ten er keuzes gemaakt worden, waarbij het niet te vermijden is, dat er gesneden moet worden in bestaande uitgaven. In het beleidsprogramma van de raad staat het reguliere onderhoud aan de wegen op het bestaande niveau gehandhaafd zal worden. Maar de voetganger en de fietser zal toch een beter plaveisel moeten heb ben. Alleen dan kun je de automobi liteit inperken. De SGP-fractie is bezorgd over de kwantiteit van het stratenonderhoud. Niet alleen de hoofdwegen vragen aandacht, maar ook de wegen in de wijken moeten goed zijn om de bewoonbaarheid van de wijk op peil te houden. Ruimtelijke ordening De snelheid waarmee het Prooyens- park en de Veersepoort van de grond komen valt tegen. Zo krijgen we nog te maken met grote renteverliezen. De SGP-fractie is erg ongerust over het feit dat Middelburg zo weinig te bieden heeft voor jonge startende gezinnen. Nieuwbouw is te duur en de bestaande bouw eveneens. Dit heeft een negatief effect op de leef tijdsopbouw in de gemeente. Verkeer De problematiek van de aansluiten de wegen op de N57 baart ons niet alleen financiële zorgen. Zonder de aanleg van de N57 te vertragen, moet er op aangedrongen worden om de aansluiting Rooseveltlaan cn knooppunt Nicuwland zo aan te leg gen dat we daar in de toekomst goed mee uit de voeten kunnen. Naast de plannen om samen met Vlissingen een zwembad te bouwen, is het zinvol om vernieuwen van het zwembad Poelendaele te herover wegen. Dit gezien de ligging van het huidige bad en wellicht ook de kos ten. Met name een buitenbad schijnt voor velen toch een aantrekkelijke zaak te zijti. W er kgelegen hei d Volgens de berichten trekt de eco nomie aan cn vooral in Zeeland. In Middelburg merken we daar echter te weinig van. Om sterk afhankelijk te zijn van toe risme vindt de SGP-fractie een te smalle basis. Grootschalige projec ten zijn veelal verstorend voor de rust. Voor moderne agrarische bedrijven is er nauwelijks plaats in onze gemeente. We moeten de land bouwer zoveel mogelijk tegemoet komen om een basis te bieden voor een goede bedrijfsvoering cn om verloedering van het landschap te voorkomen. Voor ons allen, gemeentebestuur, ambtenaren en burgers, geldt, dat we zonder Gods onmisbare zegen niets tot stand kunnen brengen. We wensen u allen die zegen toe. Er is een nieuw College van bur gemeester en Wethouders. Een college dat vooral een grote mond heeft met de uitspraak dat er nu eens draadkrachtig bestuurd zal gaan worden. De begroting heeft dat in ieder geval nog niet aangetoond. Vooral zijn we benieuwd of die spierballcntaal omgezet gaat worden in fatsoenlijk bestuur. Wanneer een Zwembad? En Midgard? We gaan ervanuit dat de bouw van het zwembad aan de Voorborch niet doorgaat. Tja, dan maar samen met Vlissingen. Weer een zwembad op een plek die nauwelijks per open baar vervoer bereikbaar is. Wij heb ben vanaf het begin gepleit voor de houw van het zwembad op Veld zicht cn zullen dat blijven doen. In ieder geval als de samenwerking met Vlissingen er ook niet toe leidt dat er ook een buitenbad bij het zwembad komt! Voordat het zwem bad klaar is, zal er nog wel enige tijd overheen gaan! Als wij de informatie bij elkaar leg gen mag verwacht worden dat op zijn vroegst zomer 2001 het zwem bad opengaat. Op z'n vroegst dus, als alles meezit. En dat zal wel niet! Als alles mee zit, Vlissingen cn Middelburg het volstrekt met elkaar eens zijn, dan nog duurt het vanaf nu 4 jaar voordat het zwembad in gebruik kan worden genomen. Dan duurt het minimaal nog een jaar voordat het oude zwembad ver bouwd is en kan het wel 2003 wor den voordat Midgard kan verhuizen. Zie volgende pagina

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 5