GEMEENTE MIDDELBURG Maandagavond gemeenteraad Waarom een nieuw alarmnummer fliliimill Controle op aanbieden huisvuil Energie(k) besparen Reisdocument kwijt? Eerst aangifte bij politie! Datum wijktafel Rooien Collecten Vervolg serie DAAR RED JE LEVENS MEE,, J Gemeente maakt waarde van uw onroerende zaak bekend "Loket" Arnemuiden Woensdag 19 februari 1997 FAAM/VLISSINGER 5 iUifti«i*iiwihii»it. ii. Week 8 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450. Openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Aanstaande maandag 24 februari vergadert de gemeenteraad vanaf 19.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. U kunt deze vergadering bij wonen vanaf de publieke tribune, die bereikbaar is via de toren op de hoek Lange Noordstraat/Markt. Gehandicapten kunnen van te voren contact opnemen met de bodekamer van het stadhuis, telefoon 675403. De agenda en andere stukken liggen ter inzage bij sectie Communicatie. Gesproken wordt over de volgende voorstellen: er 4.000 reacties zullen volgen in een tijdsbestek van 6 weken vanaf 1 maart 1997. Binnen de huidige formatie van de afdeling Financiële Zaken is het niet mogelijk deze reacties te verwerken. Daarom zijn naast.3 eigen medewer kers, 3 extra krachten nodig. Gezien het gebrek aan ruimte in de gebouwen aan de Helm en de Lange Noordstraat dient er ook voor tijde lijke huisvesting te worden gezorgd. De oplossing is gevonden in het ti j delijk plaatsen van 5 cabins op de Helm vanaf 3 maart tot 21 april. 9. Vaststelling voorbereidings- besluiten 10. Aanpassing Gemeenschappe lijke regeling regionaal bud- getbeheer BWS-Walcheren. 11. Wijziging "Regeling indica tiecommissie Beroepsorgaan Walcheren "/wijziging veror dening Bezwaarschriften commissie Sociale Zaken (in Vaststelling notulen van de vergaderingen van de raad der gemeente Middelburg, gehouden op 16 december 1996 en 6 januari 1997. Mededelingen en ingekomen stukken Geldend verklaring verorde ningen e.d. Vaststelling gemeentcvlag. Vaststelling Verordening fractieassistentschap en wij ziging Verordening gemeen telijke commissies. Richtlijnen begrotingen 1998 van de gemeenschappelijke regelingen. Aanschaf van de belasting- programmatuur GH+ 2.0. Verwerking reacties op de beschikking WOZ. Naar aanleiding van het versturen van de beschikking in het kader van de wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) wordt ingeschat dat 2. 3. 6. 7. 8. afzonderlijk traject). 12. Openstelling op zondag stad huis en Lange Jan. Voorgesteld wordt door te gaan op de door de raad ingeslagen weg en het stadhuis en de Lange Jan ook in 1997 en volgende jaren op de zonda gen van 12.00 tot 17-00 uur open te stellen. 13. Huisvesting Gemeente archief: samengaan Rijksar chief en Gemeente-archief. Voorgesteld wordt 1accoord te gaan met het aanbod van staatssecretaris Nuis van OC en W inzake gezamenlijke huisvesting van het Rijksar chief in Zeeland en het Gemeente-archief Middelburg; 2. tevens te starten met een fusie proces dat moet leiden tot een volledige integratie van beide diensten. 14. Benoeming yoorzitter en lid Commissie Bezwaarschriften Sociale Zaken alsmede benoeming voorzitter en lid Kamer WVG. 15. Beleidsverslag Algemene bij standswet 1996 16. Beleidsplan Algemeen bij standswet 1997. Met het inwerking treden van de Algemene bijstandswet (Abw) per 1 januari 1996 is de regelgeving voor bijstandsverlening ingrijpend gewij zigd. De gemeentelijke verantwoor delijkheden ten aanzien van de uit voering van de Abw zijn aanmerke lijk vergroot. Daarbij geldt de ver plichting om op het punt van fraude bestrijding en uitstroombevordering met beleidsplannen en verslagen te gaan werken. 17. Drempelbedrag bij Bijzonde re bijstand Bijzondere bijstand wordt verstrekt als bijzondere omstandigheden in een individueel geval leiden tot noodzakelijke kosten vari het bestaan waarin de algemene bijstand niet voorziet en die de aanwezige draagkracht te boven gaan. Tot nog toe werd een "drempelbe drag" hierbij gehanteerd: een een malige eigen bijdrage. Voorgesteld wordt met terugwer kende kracht met ingang van I janu ari 1997 het drempelbedrag niet meer te hanteren. 18. Vaststelling verordening pre miebeleid De overheid vindt het zo belangrijk dat mensen actief meedoen in de maatschappij dat zij er een premie voor over heeft. De premie is bedoeld voor uitke ringsgerechtigden die weinig kans maken op werk. Er waren drie soorten premies maar daar komt volgens een voorstel aan de gemeenteraad verandering in. Wat hetzelfde blijft is de uitstroom premie voor uitkeringsgerechtigden die een vaste baan vinden. Dit geldt voor die mensen die meer dan 24 maanden werkloos waren. Er verandert ook niets aan de deel tijdpremie voor alleenstaande ouders met kinderen tot 5 jaar die in deeltijd gaan werken. De activiteitenpremie voor uitke ringsgerechtigden die vrijwilligers werk doen wordt aangepast. Dit wordt aangepast in "Melkert-3- banen". Er komt een werkervaringspremie bij voor mensen die met behoud van een uitkering een werkervarings plaats bezetten. Voorgesteld wordt het "drempel bedrag" bij bijzondere bijstand, een soort eigen bijdrage, te laten vervallen agendapunt 17). (foto: J. Wolterbeek). Met ingang van 15 februari 1997 moet u bij vermissing van uw pas poort of Europese identiteitskaart eerst aangifte doen bij de politic. Daarna kunt u een nieuw reisdocu ment aanvragen bij de gemeente. Dit is één van de nieuwe maatregelen om de toenemende fraude met reis documenten tegen te gaan. In een eerder geplaatst schema van bijeenkomsten van wijktafels stond voor de wijktafel Dauwendaele een datum die inmiddels gewijzigd is. Deze wijktafel komt niet bijeen op 10 'maart maar op woensdag 26 maart, om 20.00 uur in het Ontmoe tingscentrum aan de Vrijlandstraat. Een aanvraag voor een rooivergun- ning is binnengekomen voor: Spinhuisweg 8 elzen; Eigenhaardstraat 1 populier; Prinsenhove 3 coniferen; Tweede Weg Nw. en St. Joosland 20 populieren. Voor informatie over rooivergun- ningen kunt u terecht bij de afdeling Groenbeheer, telefoon 675312. Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instellingen toe stemming verleend om in de komen de periode een huis-aan-huis-collec- te te houden: Dorkas Walcheren van 17 tot en met 22 februari (alleen in Arnemuiden); Leger des Heils van 24 februari tot en met 8 maart; Glas het inzamelen waard. Hup, in de glasbak! Tafeltje Dekje 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. 'voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 24 februari tot en met 2 maart maandag varkenshaasje, worteltjes, aard appelpuree dinsdag rundcrgoulash, sperziebonen, aardappelen woensdag stamppot zuurkool, rookworst donderdag gegrilde kippenpoot, gemengde groenten, aardappelpuree vrijdag gepaneerde visfilet, gemengde groenten, bechamelsaus, aardap pelen zaterdag nasi rames zondag wat de pot schaft Van iedere vermissing van een reis document maakt de politie een pro ces-verbaal op. De gewaarmerkte kopie van dit proces-verbaal moet u bij de aanvraag van een nieuw pas poort of Europese identiteitskaart aan de gemeente overleggen. Zon der deze kopie krijgt u geen nieuw reisdocument! Bij vermissing in het buitenland moet u ook altijd aangifte doen bij Nederlandse politie, voordat u bij de gemeente een nieuw document kunt aanvragen. Trouwe lezers, die de vierdelige serie "Kennismaking met de wet houders" volgen, zullen de derde aflevering deze week missen. Door omstandigheden hebben we deze door moeten schuiven naar de vol gende week. Middelburgse inwoners houden zich over het algemeen goed aan de regels, die gelden voor het aanbieden van huisvuil. Uitzonderingen zijn er echter altijd met vervelende gevolgen: er ontstaat zwerfvuil, het levert overlast op voor de buren en het aanzien van de buurt gaat achteruit. Bovendien geeft het onnodig extra werk voor de mensen van de Stadsreiniging. De meeste "overtredingen" worden gemaakt op de volgende punten: - het huisvuil staat te vroeg buiten; - het huisvuil wordt niet volgens de regels verpakt; - grof vuil wordt zonder afspraak of te vroeg buiten gezet; - huisvuil wordt in of naast vcrzamelcontaincrs geplaatst door mensen, die niet in de bijbehorende hoogbouwwoningen wonen. Boetes Vanaf februari zijn de wijkagent, de milieuagent en de Stadsreiniging 's avonds extra gaan controleren op deze overtredingen. Er worden waarschuwingen gegeven door middel van "gele kaarten" en als dat nodig is wordt proces verbaal opgemaakt. Dat kan via een 1 ik-op-stuk- procedure een boete opleveren van minimaal 90 gulden! Binnen een week moet deze boete via de giro worden verrekend. Inmiddels zijn ongeveer 3 bekeuringen en 12 waarschuwingen uitgedeeld. Uitgebreide informatie over huisvuil staat op de Afvalkalcnder en in de Informatiegids 'Thuis in Middelburg". Nederland is inmiddels gewend aan één alarmnummer voor nood situaties 06-11. Het nieuwe num mer wordt 1-1-2. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Het is het 112 Het nieuwe alarmnummer per 1 maart 1997 gevolg van een besluit van de Europese Commissie om te komen tot één uniform Europees alarm nummer. Zo kan iedereen op den duur - waar dan ook in Europa - één en hetzelfde nummer bellen in werkelijk urgente situaties. Daarmee is een snelle, effectieve hulpverlening van brand weer, politie of ambulance verze kerd. Wat verandert er allemaal In principe verandert er - behalve het nummer - niets. De organisatie van de alarmcentrales blijft hetzelf de. En ook wat betreft de hulpverle ning blijft alles bij het oude. Hoe werkt het nieuwe ala mcr 1-1-2 via de gewone telefoon Ieder beroep op I -1 -2 via een gewo ne telefoon of vanuit een telefoon cel, komt binnen via één van dé 1 -1 - 2 alarmcentrales. De melder vertelt Alle gemeenten versturen in de komende weken aan eigenaren en gebruikers van een onroerende zaak een beschikking waarin de waarde staat vermeld. Het kan hierbij gaan om woningen, bedrijfspanden, bouwkavels of industrieterreinen. Gemeenten voeren hiermee de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Het gaat om de waarde die het pand had op 1 januari 1995. Dit wordt de waardepeildatum genoemd. De vorige waardepeildatum was 1 janu ari 1991. Omdat van een recente waardepeil datum wordt uitgegaan en de prijzen op de vastgoedmarkt fors zijn geste gen, is de verwachting dat de waar den aanzienlijk zullen stijgen. Deze waardestijging leidt over het algemeen niet tot een hogere aan slag onroerende zaakbelastingen (OBZ), omdat de gemeente de tarie ven zal aanpassen aan de hogere waarden. Omdat de WOZ-taxaties nog niet volledig zijn uitgevoerd is op dit moment nog niet bekend wat de tarieven voor de OBZ zullen wor den. De tarieven worden uiterlijk 31 maart 1997 vastgesteld door de gemeenteraad. Dezelfde waarde In de nieuwe situatie is het de gemeente die de waarde van een onroerende zaak vaststelt (de zoge naamde WOZ-waarde). Die waarde wordt vervolgens ook gebruikt door de Belastingdienst en door de water schappen. Hiermee worden de voor naamste belastingen gebaseerd op dezelfde waarde. De WOZ-waarde wordt gebruikt voor het huurwaar deforfait in de inkomstenbelasting, de vermogensbelasting (Belasting dienst), de onroerende-zaakbelastin- gen en forensenbelasting (gemeen te) en de waterschapsomslag ge bouwd (waterschap). Geen belastingaanslag De WOZ-beschikking zelf is' geen belastingaanslag. De WOZ-beschik king is een officieel document van burgemeester en wethouders, waar in de waarde van een onroerende zaak is aangegeven. Deze WOZ-beschikking zult u voor uitlopend op de jaarlijkse combi aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Deze aanslag kunt u ver wachten rond 30 april. Wanneer geldt de WOZ-waarde? Voor de gemeentelijke onroerende zaakbelastingen, de waterschapsom slag en de inkomstenbelasting geldt 1997 als het eerste jaar waarin de nieuwe WOZ-waarde wordt gehan teerd. Voor de vermogensbelasting is dat 1998. Omdat u pas begin 1998 uw aangif- tebiljet inkomstenbelasting 1997 (vermogensbelasting 1998) krijgt, gaat u in het algemeen pas in dat jaar voor het eerst wat van de nieuwe waarde merken. Op het aangiftebil jet dat u in 1998 invult, is het dus niet meer mogelijk om zelf de waar- Belangrijk bclastingnieuws voor eigenaars en gebruikers van woningen en bedrijfs panden Bent u eigenaar of gebruiker van een woning of een bedrijfspand? Dan krijgt u over ongeveer een maand belangrijk nieuws. Dat nieuws gaat over de waarde van uw onroerende zaak. Deze waarde zal voortaan voor de inkomstenbelasting, de ver mogensbelasting, de water schapsomslag gebouwd en de onroerende-zaakbelastingen gelijk zijn. de van uw onroerende zaak te schat ten, zoals u gewend bent. U moet dan de WOZ-waarde invullen. Vaststelling waarde Bij de nieuwe taxaties gaan de des kundige taxateurs namens de gemeente uit van het bedrag dat het huis zou opbrengen op de peildatum (1 januari 1995) wanneer het leeg verkocht zou zijn en onmiddellijk in gebruik genomen zou kunnen wor den. Dit is de vrije verkoopwaarde van een pand. Met een hypotheek en andere zakelijke rechten (zoals erf pacht) wordt geen rekening gehou den. Er wordt overigens maar een beperkt aantal woningen daadwer kelijk getaxeerd. Er worden repre sentatieve panden uitgekozen en getaxeerd. De waarde van de overi ge woningen van hetzelfde type wordt daarvan afgeleid. Voor bedrijfspanden geldt de waar de in het economische verkeer of, als die hoger is, de gecorrigeerde vervangingswaarde. De vervan gingswaarde is het bedrag dat nodig zou zijn als het pand opnieuw gebouwd zou moeten worden. Dit bedrag moet worden gecorrigeerd voor technische veroudering (afschrijving wegens leeftijd) en functionele veroudering (economi sche afschrijving). De aldus bere kende waarde van het pand vormt samen met de waarde van de grond de gecorrigeerde vervangingswaar de van de onroerende zaak. Vier jaar geldig De waarde in de WOZ-beschikking geldt in beginsel voor vier jaar (het WOZ-tijdvak). De eerste periode is van 1997 tot en met 2000. De waar de in de beschikking staat voor deze vier jaar vast en verandert niet mee met prijsstijgingen of -dalingen op de vastgoedmarkt. De schommelingen op de vastgoed markt zijn pas van invloed op de WOZ-waarde van het nieuwe WOZ- tijdvak (2001 t/m 2004). De beschikking van het nieuwe WOZ- tijdvak ontvangt u in het jaar 2001. Bij een grondige verbouwing waar door de waarde van de onroerende zaak aanzienlijk wijzigt, krijgt u een nieuwe beschikking. Deze geldt voor de rest van de vier jaar van het WOZ-tijdvak. Daarnaast kan, bij verhuizing, de nieuwe gebruiker of eigenaar bij de gemeente een ver zoek indienen voor een nieuwe WOZ-beschikking. Bezwaar Bent u het niet eens met de inhoud van de WOZ-beschikking dan kunt u schriftelijk bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders. Uw bezwaarschrift moet u motive ren. U moet dus aangeven waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. De gemeente kan u op verzoek een taxatieverslag van uw onroerende zaak verstrekken. Daarin staan meestal ook de verkoopwaarde van andere vergelijkbare panden. Op die manier kunt u nagaan of de waarde juist is vastgesteld en of iedereen gelijk behandeld wordt. U kunt deze ggevens gebruiken voor uw bezwaarschrift. Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na dagtekening van de WOZ-beschikking versturen. Tegen de uitspraak op het bezwaar van de gemeente kunt u beroep aantekenen bij de belastingrechter. Na zes weken kunt u geen bezwaar meer aantekenen. Dat betekent dus dat u bij de aanslag inkomstenbelas ting, vermogensbelasting, water schapsomslag gebouwd, de aanslag forenscnbelasting en de onroerende- zaakbelastingen geen bezwaar meer kunt maken gedurende vier jaar tegen de vastgestelde waarde van de onroerende zaak. Aparte huisvesting Voor informatie over de WOZ- waarden kunt u na het ontvangen van de WOZ-beschikking terecht in een speciale kantoorunit die op de Helm achter het stadhuis zal worden geplaatst. Hierover zult u nog nader worden geïnformeerd. Hiervoor zul len ook nog speciale telefoonnum mers bekend worden gemaakt. Bijsluiter en informatie Bij de WOZ-beschikking zit een bij sluiter waarin alles over de beschik king nog eens wordt uitgelegd. Voor vragen aan de Belastingdienst over de inkomstenbelasting en de vermogensbelasting kunt u terecht bij de belastingtelefoon voor parti culieren 0800-0543 en de Belasting telefoon voor ondernemers 0800- 0443 (beide gratis). Nadere telefonische informatie over de onderwerpen in dit artikel kunt u verkrijgen bij onze gemeente (tele foon 0118-675479/675475/675474. waar er hulp gewenst is en van wel ke dienst. Het 1 -1 -2-gesprek wordt vervolgens doorverbonden met de meldkamer van politie, brandweer of ambulan ce, waar de daadwerkelijke hulpver lening wordt gestart. De kosten van gewoon telefoonverkeer met 1-1-2 blijven hetzelfde: ƒ0,20 overdag, 0.10 's avonds en gratis vanuit een telefooncel. Alle gesprekken die via 1-1-2 bin nenkomen worden op band opgeno men. Die opnames zijn belangrijk om de hulpvraag opnieuw te kunnen belui steren, maar ook om misbruik van het alarmnummer tegen te gaan. 1-1-2 via dc mobiele telefoon en de praatpaal Wie 1-1-2 belt via een mobiele tele foon, of via een ANWB-praatpaal, wordt verbonden met de 1-1 -2- alarmccntrale bij het Coördinatie Centrum Landelijke Diensten in Driebergen. Alles loopt vervolgens hetzelfde als bij de overige alarm centrales. 1-1-2 via tekst(bee!d)telefoon Voor doven en slechthorenden is 1- 1-2 ook bereikbaar via tekst(beeld)- telefoon. De procedure is in dit geval aangepast. De melder belt 1 -1 - 2 en kijkt of er opgenomen wordt. Zo gauw dit het geval is, tikt de mel der herhaaldelijk het woord 'doof in, steeds met kleine pauzes. Dc melding 'doof moet herhaald wor den tot dc reactie van de 1-1-2-ccn- tralist volgt. Dan tikt dc melder kort en bondig zijn of haar verhaal in: wat is er waar aan de hand en van welke dienst is er hulp gewenst. De I -1 -2-centrale waarschuwt dan brandweer, politie of ambulance dienst. Hoe verloopt de invoering van het nieuwe nummer Dc snelheid waarmee het huidige 06-11-alarmnummer buiten bedrijf kan worden gesteld is afhankelijk van de bekendheid van het nieuwe 1-l-2-nummer bij het publiek. Omdat het bestaande alarmnummer 06-11 zo ingeburgerd is, zal het 1-1- 2-alarmnummer gefaseerd worden ingevoerd. Vanaf 1 maart 1997 tot 1 september 1997 zijn zowel 06-11 als I -1 -2 te bereiken. In die periode zal een uitgebreide publiekscampagne gevoerd worden om iedereen bekend en vertrouwd te maken met het nieuwe nummer. Het centrale thema van deze campagne is:1 -1 -2. Daar red je levens mee'. Het oude nummer wordt op 1 september ver vangen. Op 06-11 zal dan een band je te horen zijn dat verwijst naar 1 -1 - 2. Op 1 maart 1998 wordt 06-11 buiten werking gesteld. Bij het invoeren van deze planning wordt doorlopend onderzoek verricht naar de bekend heid en het gebruik van het nieuwe alarmnummer 1-1-2. Onlangs ontvingen Middelburgse en Vlissingsc speciaalzaken voor aardap pelen, groente, fruit, zuivel, natuurvoeding e.d. een stadsgewestelijke brief over energiebesparing. Daarin is hen o.a. een gratis Energie-scan door NV Delta Nutsbedrijven aangeboden. Winkeliers die tot deze branches behoren en die deze brief ten onrechte niet hebben ontvangen, verzoeken wij contact op te nemen met dc heer P.A. Seip van dc afdeling Milieuzaken yan dc gemeente Middelburg (telefoon: 675242). In Arnemuiden bestaat een steunpunt van dc gemeentesecretarie, open op maandag-, woensdag- en vrijdagmorgen van 9.00 tot 12.00 uur, ingang aan de voorkant (Langestraat). Hier zijn gevestigd de sectie Burgerzaken ("bevolking", telefoon 606039 en de sectie Maatschappe lijke Zaken ("gemeentelijke sociale dienst"), telefoon 606020. Wat burgerzaken betreft kan men er in principe vooralle "bevolkingszaken" terecht: reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels, aanmelding verhuizing, aangiften burgerlijke stand enzovoorts. De opzet is dat er wat dit betreft dezelfde dienstverlening plaatsvindt als bij dc sectie Burgerzaken in Mid delburg. Aanmelding van vestiging in de nieuwe gemeente vanuit het buitenland kan alleen bij de sectie Burgerzaken in Middelburg plaatsvinden. Het blijft zolang het steunpunt er is mogelijk om in Arnemuiden te trouwen, ook op andere dagen en tijden dan waarop het steunpunt open is. Wat de sectie Maatschappelijke Zaken betreft zal men er in het algemeen voor een eerste uitkcrings-aanvraag en voor algemene vragen terecht kun nen. Verder zullen cliënten er op afspraak geholpen kunnen worden. Inwo ners die al cliënt van de gemeentelijke sociale dienst zijn zullen in beginsel alleen op afspraak geholpen kunnen worden omdat anders hun dossier niet beschikbaar is. Foto: Anda van Riet.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 5