GEMEENTE MIDDELBURG
Accenten in begroting voor 1997
DAAR RED
JE LEVENS MEE,,
J
HltSittiÉ
Bezwaar
en beroep
"Ik hou ervan creativiteit uit te lokken"
Premie op werk
Opheffingsnorm
Informatiegids
Commissies
Het nieuwe alarmnummer
per 1 maart 1997
Rooien
Collecten
Wethouder Peter Brakman:
Woensdag 12 februari 1997
FAAM/VLISSINGER
5
Week 7
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Communicatie. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u bij Communicatie terecht:
Stadhuisstraat 2, telefoon 675450.
Openingstijden: van maandag tot en met
vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30
tot 17.00 uur.
Op 10 maart a.s. zal de begroting
1997 van de gemeente, inclusief de
meerjarenramingen 1998-2000,
door de raad behandeld worden.
Deze begroting en het voorstel
Ombuigingen 1997-2000 zijn nog
tot stand gekomen onder verant
woordelijkheid van het vorige col
lege van B. en W. op grond van
het Beleidsprogramma dat in
1994 is vastgesteld.
Het nieuwe college heeft besloten
in deze stukken geen wijzigingen
meer aan te brengen. Wel wordt
een aantal zaken hieruit in de tijd
naar voren gehaald, zodat ze al in
1997 kunnen worden uitgevoerd.
Wet Voorziening Gehandicapten
Niet alle gelden bestemd voor uit
voering van de WVG zijn door de
gemeenschappelijke regeling be
steed.
Als gevolg daarvan heeft over 1995
een terugbetaling plaatsgevonden.
De raad van Middelburg heeft
besloten het terugontvangen bedrag
te reserveren ten behoeve van de
groep ouderen en gehandicapten,
terwijl de raad van Amemuiden het
heeft bestemd voor voorzieningen in
het in aanbouw zijnde Woonzorg
complex aan de Nieuwlandseweg.
T)ok voor 1996 verwacht de
gemeenschappelijke regeling een
overschot.
Op 16 december 1996 heeft de raad
van de voormalige gemeente Mid
delburg besloten om begin 1997 een
discussie te voeren over
het voorzieningenniveau bij de
uitvoering van de WVG op Wal
cheren;
de aanwending en toewijzings-
systematiek van de jaarlijks naar
de gemeente vanuit de gemeen
schappelijke regeling MZW
terugvloeiende WVG-gelden.
Uiteraard zal het nieuwe college dit
raadsbesluit onverkort uitvoeren. In
de begroting voor 1997 wordt dan
ook op geen enkele wijze vooruitge
lopen op de genoemde discussie.
Wel zal in overleg met de belang
hebbende organisaties een inventari
satie worden opgesteld van knelpun
ten in de voorzieningen voor oude
ren en gehandicapten.
Aan de hand daarvan zal kunnen
worden bezien hoe het beschikbare
bedrag yoor het oplossen van deze
knelpunten kan worden ingezet.
Gezien de hoogte van de te besteden
bedragen aan overschotten is het
mogelijk dat in de te voeren discus
sie zal blijken dat - ook na het weg
nemen van knelpunten in het voor
zieningenniveau - een overschot aan
middelen zal blijven bestaan.
In het kader van de noodzakelijke
gemeentelijke bezuinigingen is voor
het jaar 1998 een besparing van
500.000,- opgenomen.
Dit is ongeveer 30% van het zich nu
voordoende jaarlijkse WVG-ovcr-
schot. Mocht uit de discussie de
conclusie worden getrokken dat de
besparing niet haalbaar is, dan zal
bij de begroting 1998 en de meerja
renramingen 1999-2001 alsnog op
andere wijze in de dekking van dit
bedrag moeten worden voorzien.
Dit is beter dan snijden in andere
voorzieningen, terwijl dan achteraf
zou kunnen blijken dat dit niet nodig
was geweest.
Wijken
Het beleid m.b.t. wijkbeheer en
wijktafels wordt met kracht voortge
zet en verder ontwikkeld. Verant
woordelijkheid en budgetten (basis
bedrag) moeten worden overgedra
gen aan de wijktafels; meer zelfbe
heer in de wijk. waaraan een belo
ning gekoppeld moet worden
(boven het basisbedrag); invoering
van adviesrecht van de wijk; uitvoe
ring meer in handen van de wijkwet
houder brengen.
Een belangrijke stap ter realisering
van dit punt is reeds gezet door het
in mei 1996 door de raad genomen
besluit over de Notitie "Wijkbeheer
in Middelburg".
Inmiddels is besloten voor de wijk-
bemiddelaars en de wijkonder-
houdsploegen gebruik te maken van
Melkert-I banen. De rechtspositie
van betrokkenen wordt hierdoor
aanzienlijk verbeterd.
Politie
Voldoende politietoezicht zowel
overdag als 's nachts; overdag sur
veillance alleen of gekoppeld aan
stadswachten; uitbreiding van alter
natief toezicht (stadswachten),
waardoor de reguliere politie zich
De overheid vindt het zo belangrijk dat mensen actief meedoen in de maat
schappij dat zij er een premie voor over heeft.
De premie is bedoeld voor uitkeringsgerechtigden die weinig kans maken
op werk.
Er waren drie soorten premies maar daar komt volgens een voorstel aan de
gemeenteraad per 1 juli verandering in.
Wat blijft
Wat hetzelfde blijft is de uitstroompremie voor uitkeringsgerechtigden die
een vaste baan vinden. Dit geldt voor die mensen die meer dan 24 maanden
werkloos waren.
Er verandert ook niets aan de deeltijdpremie voor alleenstaande ouders met
kinderen tot 5 jaar die in deeltijd gaan werken.
Aangepast
De activiteitenpremie voor uitkeringsgerechtigden die vrijwilligerswerk
doen wordt aangepast. Dit wordt ingepast in "Melkert-3-banen".
Nieuw
Er komt een praktijkervaringspremie bij voor mensen die met behoud van
een uitkering een praktijkervaringsplaats bezetten.
Als het voorstel wordt overgenomen door de gemeenteraad zal op de infor
matiepagina uitgebreid ingegaan worden op het premiebeleid.
Er is overeenstemming bereikt over
de opheffingsnorm voor de basis
scholen binnen het grondgebied van
Middelburg. Op voorstel van de
heer mr. drs. J.A. de Visser, voorzit
ter van de Vereniging voor Christe
lijk Onderwijs Middelburg, heeft
men unaniem besloten tot een onge
splitste norm van 139.
In samenhang met dit besluit zijn de
Vereniging voor Christelijk Onder
wijs Middelburg en het Openbaar
Basisonderwijs Middelburg, een
inspanningsverplichting aangegaan
met als doel het behoud van basison
derwijs in Nieuw- en St. Joosland.
De Vereniging voor Christelijk
Onderwijs Middelburg draagt
tevens zorg voor het kunnen blijven
functioneren van het basisonderwijs
in St. Laurens.
Wethouder van Onderwijs de heer
P.H.A. Brakman is zeer verheugd
over deze overeenstemming, aange
zien het behoud van het basisonder
wijs in de kleine kemen een van de
belangrijkste criteria was bij het
overleg.
In de hele gemeente Middelburg is
de informatiegids 'Thuis in Middel
burg" 97 huis-aan-huis verspreid. U
vindt daarin een schat aan informa
tie over verenigingen, organisaties
en instanties in de gemeente.
Dergelijke gegevens veranderen
echter met de dag. Zo is het tele
foonnummer van het gemeentelijk
Steunpunt in Arnemuiden gewij
zigd in: telefoon 606039 (Burgerza
ken) en 606020 (Sociale Zaken).
Ook de namen van de raadscommis
sies zijn inmiddels gewijzigd en de
tekst daarover op pagina 13 in de
informatiegids klopt al niet meer.
De namen van de nieuwe commis
sies vindt u hieronder onder de kop
"Commissies".
De Commissie Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Financiën
heeft op 11 februari vergaderd.
Commissie Welzijn, Personeelsza
ken en Milieu, woensdag 12 febru
ari om 19.30 uur. Secretaris is
mevrouw J.P. Nooijer, telefoon
675531.
Onder meer wordt behandeld (onder
voorbehoud): gemeentebegroting
1997.
Commissie Onderwijs, Sport en
Infrastructuur, donderdag 13
februari om 19.30 uur. Secretaris is
de heer J.A.W. de Wolf, telefoon
675304.
Onder meer wordt behandeld (onder
voorbehoud): gemeentebegroting
1997.
Commissie Sociale Zaken, Econo
mische Zaken en Cultuur, maan
dag 17 februari om 19.30 uur. Secre
taris is mevrouw J.P. Nooijer, tele
foon 675531.
Onder meer wórdt behandeld (onder
voorbehoud): gemeentebegroting
1997.
Commissie Algemene en Bestuur
lijke Zaken, dinsdag 18 februari om
19.30 uur. Secretaris is mevrouw
A.C. .Beije, telefoon 675434.
Onder mee'r wordt behandeld (onder
voorbehoud): gemeentebegroting
1997.
Bovenstaande vergaderingen zijn
openbaar en worden gehouden in
het stadhuis, tenzij anders vermeld.
De agenda en andere stukken zijn
vanaf vier dagen vóór de vergade
ring in te zien bij sectie Communi
catie en bij de commissiesecretaris.
Spreekrecht kunt u aanvragen bij de
commissiesecretaris.
De gemeenteraad vergadert op
maandag 24 februari om 19.30 uur.
Tafeltje
Dekje
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van 17 tot en met 23
februari
Maandag
Rookworst, savooijekool. kriel-
aardappelen
Dinsdag
Varkensvlees in fijne saus, rode
kool met appeltjes, aardappelpu
ree
Woensdag
Hutspot met blokjes rundvlees
Donderdag
Kipfilet in jus, bloemkool, aard
appelen
Vrijdag
Gepaneerde visfilet, wortelen,
gestampte aardappelen
Zaterdag
Witlofschotel met ham-kaassaus
Zondag
Wal de pot schaft
112
op andere taken kan richten; uitbrei
ding van het aantal gebiedsgebon
den basispolitiefunctionarissen.
30 km
Instelling van 30-km zones in woon
wijken rekening houdende met
doorgaande routes. Door verschui
vingen binnen de projcctplanning
kan in 1997 in redelijke mate aan
deze wens worden tegemoet geko
men.
Wegen
Het beter afstemmen zowel intem
als extem van de werkzaamheden
aan de wegen, waarbij procesbewa
king bij diverse uit te voeren werken
essentieel is (bijv. uitvoering werk
zaamheden aan Kleverskerkseweg
met aanleg fietspad).
Een plan van aanpak voor de Kle
verskerkseweg zal binnenkort aan
de raad worden voorgelegd. In dat
plan wordt uitgegaan van herinrich
ting van de weg met 'gelijktijdige
aanleg van een schoon waterriool.
De voor uitvoering benodigde mid
delen zijn in 1997 beschikbaar.
Jeugdbeleid
Jeugdbeleid verder ontwikkelen. In
het kader van het jeugdbeleid dient
er naar tijdelijke en structurele
oplossingen gezocht te worden;
voorzieningen in elke wijk, zoals
jeugdhonken (Arnemuiden!); oplos
sing voor Midgard.
Op korte termijn zal realisatie van
een poppodium e.d. bij bijv. Nieuwe
Muziek bezien worden. Prioriteit
geven aan de integratie van het
jeugdbeleid en een coördinatie van
verschillende op dit gebied werkza
me disciplines nastreven; dit dient in
Een aanvraag voor een rooivergun-
ning .is binnengekomen voor:
Noordpoort l kers;
Breeweg, 6 populieren. I abeel:
Walcherseweg, l kastanje.
Voor informatie over rooivergun-
ningen kunt u terecht bij de afdeling
Groenbchecr, telefoon 675312.
Door burgemeester en wethouders is
aan de volgende instellingen toe
stemming verleend om in de komen
de periode een huis-aan-huis-collec-
te te houden:
Dorkas Walcheren van 17 tot en met
22 februari (alleen in Amemuiden);
Leger des Heils van 24 februari tot
en met 8 maart.
De commissie, die het gemeente
bestuur adviseert over de te
nemen beslissingen op ingediende
bezwaarschriften, komt op don
derdag 13 februari 1997 bijeen
om belanghebbenden te horen.
Behandeld worden de navolgende
zaken (onder voorbehoud; zowel de
te behandelen zaken als de tijden
kunnen nog wijzigen).
16.30 uur. Bezwaarschriften van de
Stichting Slachtofferhulp Zeeland
tegen de afwijzing van subsidiever
zoeken voor de activiteiten Steun
punt Sexueel Geweld, Verkeers
slachtoffers, Rampenbestrijding en
Toeristen Slachtofferhulp.
16.50 uur: Bezwaarschrift tegen een
verleende vergunning voor het rooi
en van drie populieren aan de Oude
Veerseweg 5-7 te Middelburg.
17.15 uur: De burgemeester heeft
per 3 december 1996 de exploitatie
vergunning van de exploitant van
coffeeshop Pasha voor de periode
van 1 jaar ingetrokken. Ook is het
verleende verlof alcoholvrij inge
trokken. Een bezwaarschrift tegen
de intrekking van de exploitatiever
gunning werd al op een eerdere
hoorzitting behandeld. Thans wordt
behandeld het ingediende bezwaar
schrift tegen de intrekking van het
verlof alcoholvrij.
17.45 uur: Bezwaarschrift tegen het
besluit van burgemeester en wet
houders van de voormalige gemeen
te Veere, waarbij akkoord werd
gegaan met een melding van veran
dering (op grond van de Wet milieu
beheer) van de inrichting aan de
Wilgenhoekweg 38 te Scrooskerke.
18.15 uur: Bezwaarschrift tegen het
besluit van burgemeester en wet
houders om een standwerker gedu
rende een periode van zes maanden
de toegang tot de donderdagmarkt te
ontzeggen.
De hoorzittingen zijn openbaar en
worden gehouden in het stadhuis.
Inlichtingen kunnen vooraf worden
•ingewonnen bij de secretaris van de
commissie, mevrouw mr. A.C. Beije
(tel. 0118-675434).
het kader van het wijkbeheer vorm
te krijgen.
Kwijtschelding
Gestreefd moet worden om gefa
seerd tot een hogere norm van kwijt
schelding te komen. Jaarlijks bij
iedere verhoging van de norm moe
ten steeds de consequenties bezien
worden.
Aandachtspunt daarbij is het aspect
of de groepen die bereikt moeten
worden ook daadwerkelijk bereikt
worden. Het bestaande recht op
voorzieningen moet dan ook verbe
terd worden door een verbetering
van de voorlichting en de procedu
res.
Er is een schatting gemaakt van de
financiële consequenties van de ver
hoging van de norm voor kwijt
schelding tot 96%. De bedoelde ver
hoging zal een gemiddelde stijging
van 150,- per normbedrag tot
gevolg hebben.
De extra last van de verhoging tot
96% wordt geraamd op
190.000,-.
Voorgesteld wordt met ingang van 1
januari 1997 de norm te verhogen
tot 96%.
Voor 1998 en volgende jaren zal een
fundamentele discussie worden
Foto: J. Wolterbeek
gevoerd ot deze extra last geheel of
gedeeltelijk in de tarieven moet de in 1997 verleende kwijtschcldin-
worden doorberekend. gen kan bezien worden of verdere
Aan de hand van een evaluatie van verhoging noodzakelijk is.
Hij is in 1958 geboren in de
gemeente Nieuw en Sint Joosland
in een echte "ambtenarenfami-
lie", althans van vaderszijde. Zijn
opa was gemeentesecretaris in
Retranchement, zijn vader werkte
bij de gemeente Nieuw en Sint
Joosland, later gemeente Middel-
burg.
Het was een herindeling in 1966 die
hem deed verhuizen naar Middel
burg toen hij elf was.
Het is nu dertig jaar later een
gemeentelijke herindeling die de
aanleiding vormt voor zijn huidige
wethoudërszetcl.
Nieuw en Sint Joosland
"Het was heerlijk om in het dorp
Nieuw en Sint Joosland te wonen in
een sfeer van "ons kent ons".
Nu nog is het een hechte gemeen
schap, waard om te behouden. Dat
moeten wc als gemeentebestuur zien
als een uitdaging: zorgen dat het
eigene van zo'n kern behouden
blijft.
In Nieuw en Sint Joosland komt
men niet alleen op voor zichzelf,
maar vooral ook voor het collectief
belang. De musicals die ze jaarlijks
op de basisschool organiseren met
de kinderen! Gerard Peijs kan ze zo
contracteren voor de Stadsschouw
burg!
Wonen in de stad is anoniemer. Dat
heeft ook wel wat. Ik woonde in de
Griffioen, ging tafeltennissen in Sint
Laurens en volgde de middelbare
school op de CSW. Zo heb ik Mid
delburg goed leren kennen. Nu
woon ik in de Johan Lesagestraat
met mijn partneren onze kinderen.
Provincie
Eigenlijk wou ik tuinbouwarchitect
worden, maar uiteindelijk kwam ik
terecht bij de provincie. Als volon
tair, dat had je toen nog, bij de afde
ling Financiën. Ik volgde een juri-
disch-bestuurlijke studie gericht op
de overheid bij de Bestuursacade-
mie.
Vijftien jaar heb ik bij de provincie
gewerkt in verschillende functies:
bij financiën, personeelszaken,
milieuzaken en welzijn.
Saai? Welnee. Er is nog geen dag
geweest dat ik niet heb gelachen op
mijn werk. Het ligt er toch aan wat
je er zelf van maakt!
Gezondheidszorg
Langzaam groeide mijn eigen inte
resse, want ik ben een echte laat
bloeier wat dat betreft.
Ik kreeg zo te maken met onder
meer de jeugdhulpverlening,
gezondheidszorg en revalidatiezorg.
Juist in die tijd speelde de sluiting
van Zonneveld. Omdat mijn contact
met gedeputeerde Don heel intensief
was kreeg ik de kans om in de
bestuurlijke keuken te kijken.
Ook het feit dat ik secretaris was van
de statencommissie walzijn leverde
veel ervaring op.
Na die 15 jaar werd ik directeur van
een belangenorganisatie: de Zeeuw
se Stichting voor Gehandicaptenbe
leid.
Een kleine stichting, maar wel vre
selijk boeiend met enthousiaste
mensen. De invoering van de Wet
Voorzieningen Gehandicapten gaf
veel beroering in die tijd.
Politiek
Hoe ben ik in de politiek terecht
gekomen? Het afdelingsbestuur
benaderde mij of ik kandidaat raads
lid wilde worden. Ik dacht "Och, dat
zal zo'n vaart niet lopen". Toch
belandde ik in de raad.
Precies hetzelfde gebeurde later met
het wethoudersschap. Dat had ik van
tevoren ook niet gedacht.
En dan moet je kiezen. Directeur
van de stichting of wethouder.
Het werd uiteindelijk deze politieke
functie. Het spreekt me namelijk erg
aan om vanuit een maalschappelijke
visie vorm te geven aan het besturen
van een stad. Hoe communiceer je
daarbij met elkaar, dat vind ik erg
interessant. Ik pleit voor doorzich
tigheid. Waarom en hoe doe je de
dingen of doe je ze juist niet. Leg
goed uit waarom wel en waarom
niet.
Beheren
ln feite is een gemeente besturen een
heel concrete taak. Ik vind ook dat
het echte beheer van de stad vaak te
weinig wordt belicht. Terwijl juist
daar zichtbaar wordt hoe de bijdra
gen van de woners worden besteed.
In mijn portefeuilles zitten heel con
crete beheerstaken zoals het op peil
houden van het onderhoudsniveau
van de wegen. Het is mijn streven
om het huidig peil aan te houden.
Maar niet overal hoeft het niveau
hetzelfde te zijn. We moeten ook
prioriteiten durven stellen. Als ik
moet kiezen ga ik liever over een
iets mindere weg naar een mooie
stad dan over een mooie weg naar
een mindere stad. En Middelburg is
een mooie stad!
Uiteraard staat daarbij wel de veilig
heid voorop. Evenals een goede
bereikbaarheid van bedrijfsterreinen
en openbare voorzieningen. Ook wil
ik in het gemeentelijk beleid
nadrukkelijk aandacht voor de
kwetsbare gebruikers, fietsers en
voetgangers.
Ik las in een interview over het idee
van een "kinderkaart": in kaart bren
gen hoe veilig en aantrekkelijk de
stad is voor kinderen. Dat lijkt me
een uitstekend idee om uit te werken
samen met de kinderen, scholen en
wijken.
Onderwijs
Dat brengt me op een andere porte
feuille: het onderwijs.
Dat bevindt zich in een heel boeien
de fase. Zo zal binnenkort een
onderzoek starten naar de vraag: hoe
kunnen openbare basisscholen zelf
standig draaien met een eigen
bestuur. We zien op de basisscholen
en ook in het voortgezet onderwijs
een proces van schaalvergroting. Ik
vind dat dat geen doel op zich mag
zijn.
Schaalvergroting is best, als je
bestuur en organisatie op een goed
en efficiënt niveau wil krijgen. Op
de scholen zelf moet echter de klei
ne schaal behouden blijven in com
binatie met een goed en divers aan
bod aan opleidingsmogelijkheden.
In ieder geval zijn het altijd proces
sen die zorgvuldige begeleiding
nodig hebben, niet in de laatste
plaats omdat het altijd gepaard gaat
met personele consequenties.
Hout en steen
Als er zaken moeten veranderen hier
in Nederland investeren we in eerste
instantie altijd in hout en steen.
Eerst wordt een nieuw kantoor
gebouwd en dan gaan we kijken hoe
de boel moet worden georganiseerd.
Dal moet natuurlijk andersom.
Zoals de gemeente eerst is gereorga
niseerd voordat er sprake is van een
nieuw stadskantoor.
Ik heb een rondje gemaakt door de
gemeentelijke gebouwen en ik ben
ernstig geschrokken. Zoals sommi
ge ambtenaren gehuisvest zijn dat is
niet meer van deze tijd. Dat kan echt
niet.
Dat doet overigens niks af aan het
enthousiasme dat ik tegen kwam. Ik
heb veel creativiteit aangetroffen bij
de medewerk(st)ers. Als bestuurder
Foto: Johan Sinke
Wethouder dhr. P.H.A'. Brakman (PvdA)
Portefeuilles
Onderwijs
Volwassenenedycatie
Sport en Accommodaties, inclusief project zwembad
Beheer (alle) Gemeentelijke Gebouwen
Infrastructuur
- Verkeer en Parkeervoorzieningen
- Wegenbeheer
- Openbare Verlichting
- Rioolbeheer
Wijken
Stromenwijk, 't Zand, Griffioen
Spreekuur
Spreekuur op afspraak (675431) elke dinsdag van 16.30 tot 17.30 uur
in het stadhuis.
moet je daar optimaal gebruik van
maken.
Kritiek
Mijn ervaringen tot nog toe met
mijn collega-collegeleden zijn posi
tief. Het zit al vanaf de start merk
baar goed, we vormen een echt
bestuursteam. Er is een open sfeer,
er zijn geen belemmeringen naar
elkaar en we geven elkaar tips, com
mentaar èn kritiek ook al betreft'het
niet onze eigen portefeuille.
Ik ben ook aangenaam verrast door
de inbreng van burgemeester Bur
gers.
Wij vormen het dagelijks bestuur
van de gemeenteraad. De raad moet
beleid aangeven op hoofdlijnen,
moet controleren en signaleren.
Ik hou ervan om kritiek en commen
taar te ontlokken. Zo hou je elkaar
scherp.
Met de eigen achterban, maar ook
met alle andere inwoners van de stad
wil ik in debat gaan. Er moeten
openbare discussies worden gehou
den voordat er al besluiten vastlig
gen. Daarbij moeten bestuurders
wel besluiten durven nemen. Niet
zeggen: "Alles is mij even lief', dat
is onzin en niet reëel.
Concreet
Ik zou het heel leuk vinden als er bij
de herinrichting van de Markt ook
gedacht wordt aan een spelelement
voor kinderen, dan gaan die ook
weer eens met plezier winlelen- met
Pa en Ma (en de ouders ook met de
kinderen!). Ik heb een spelelement
gezien in de "koopgoot" in Rotter
dam en daar werd met veel plezier
gebruik van gemaakt.
Het parkeerbeleid: we hebben een
rigoreuze ingreep achter de rug met
het nieuwe vergunningensysteem.
Zoiets heeft veel tijd nodig voor
men er aan gewend is. Voorop staat
dat het plezierig vertoeven is in de
binnenstad.
Tarieven sportcomplexen: geleide
lijk en trapsgewijs werken we naar
een structuur waarin de gemeente
85% van de kosten draagt en de ver
eniging 15%.
Ik kan me voorstellen dat we dat
even stilleggen om te kijken of de
clubs dat wel kunnen behappen. We
moeten daar heldere procedures
voor afspreken.
Discussies lopen er nog over allerlei
zaken: de uitvoering van de "dam-
menroute", het kwijtscheldingsbe-
leid, de opheffingsnorm voor basis
scholen enzovoorts.
Al met al vind ik dat nog het aan
trekkelijkste van mijn wethouders-
rol: keuzes maken.
Tegelijk wil ik de weg naar die keu
zes toe inzichtelijk maken".