GEMEENTE MIDDELBURG Accenten in begroting voor 1997 DAAR RED JE LEVENS MEE,, J HltSittiÉ Bezwaar en beroep "Ik hou ervan creativiteit uit te lokken" Premie op werk Opheffingsnorm Informatiegids Commissies Het nieuwe alarmnummer per 1 maart 1997 Rooien Collecten Wethouder Peter Brakman: Woensdag 12 februari 1997 FAAM/VLISSINGER 5 Week 7 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450. Openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Op 10 maart a.s. zal de begroting 1997 van de gemeente, inclusief de meerjarenramingen 1998-2000, door de raad behandeld worden. Deze begroting en het voorstel Ombuigingen 1997-2000 zijn nog tot stand gekomen onder verant woordelijkheid van het vorige col lege van B. en W. op grond van het Beleidsprogramma dat in 1994 is vastgesteld. Het nieuwe college heeft besloten in deze stukken geen wijzigingen meer aan te brengen. Wel wordt een aantal zaken hieruit in de tijd naar voren gehaald, zodat ze al in 1997 kunnen worden uitgevoerd. Wet Voorziening Gehandicapten Niet alle gelden bestemd voor uit voering van de WVG zijn door de gemeenschappelijke regeling be steed. Als gevolg daarvan heeft over 1995 een terugbetaling plaatsgevonden. De raad van Middelburg heeft besloten het terugontvangen bedrag te reserveren ten behoeve van de groep ouderen en gehandicapten, terwijl de raad van Amemuiden het heeft bestemd voor voorzieningen in het in aanbouw zijnde Woonzorg complex aan de Nieuwlandseweg. T)ok voor 1996 verwacht de gemeenschappelijke regeling een overschot. Op 16 december 1996 heeft de raad van de voormalige gemeente Mid delburg besloten om begin 1997 een discussie te voeren over het voorzieningenniveau bij de uitvoering van de WVG op Wal cheren; de aanwending en toewijzings- systematiek van de jaarlijks naar de gemeente vanuit de gemeen schappelijke regeling MZW terugvloeiende WVG-gelden. Uiteraard zal het nieuwe college dit raadsbesluit onverkort uitvoeren. In de begroting voor 1997 wordt dan ook op geen enkele wijze vooruitge lopen op de genoemde discussie. Wel zal in overleg met de belang hebbende organisaties een inventari satie worden opgesteld van knelpun ten in de voorzieningen voor oude ren en gehandicapten. Aan de hand daarvan zal kunnen worden bezien hoe het beschikbare bedrag yoor het oplossen van deze knelpunten kan worden ingezet. Gezien de hoogte van de te besteden bedragen aan overschotten is het mogelijk dat in de te voeren discus sie zal blijken dat - ook na het weg nemen van knelpunten in het voor zieningenniveau - een overschot aan middelen zal blijven bestaan. In het kader van de noodzakelijke gemeentelijke bezuinigingen is voor het jaar 1998 een besparing van 500.000,- opgenomen. Dit is ongeveer 30% van het zich nu voordoende jaarlijkse WVG-ovcr- schot. Mocht uit de discussie de conclusie worden getrokken dat de besparing niet haalbaar is, dan zal bij de begroting 1998 en de meerja renramingen 1999-2001 alsnog op andere wijze in de dekking van dit bedrag moeten worden voorzien. Dit is beter dan snijden in andere voorzieningen, terwijl dan achteraf zou kunnen blijken dat dit niet nodig was geweest. Wijken Het beleid m.b.t. wijkbeheer en wijktafels wordt met kracht voortge zet en verder ontwikkeld. Verant woordelijkheid en budgetten (basis bedrag) moeten worden overgedra gen aan de wijktafels; meer zelfbe heer in de wijk. waaraan een belo ning gekoppeld moet worden (boven het basisbedrag); invoering van adviesrecht van de wijk; uitvoe ring meer in handen van de wijkwet houder brengen. Een belangrijke stap ter realisering van dit punt is reeds gezet door het in mei 1996 door de raad genomen besluit over de Notitie "Wijkbeheer in Middelburg". Inmiddels is besloten voor de wijk- bemiddelaars en de wijkonder- houdsploegen gebruik te maken van Melkert-I banen. De rechtspositie van betrokkenen wordt hierdoor aanzienlijk verbeterd. Politie Voldoende politietoezicht zowel overdag als 's nachts; overdag sur veillance alleen of gekoppeld aan stadswachten; uitbreiding van alter natief toezicht (stadswachten), waardoor de reguliere politie zich De overheid vindt het zo belangrijk dat mensen actief meedoen in de maat schappij dat zij er een premie voor over heeft. De premie is bedoeld voor uitkeringsgerechtigden die weinig kans maken op werk. Er waren drie soorten premies maar daar komt volgens een voorstel aan de gemeenteraad per 1 juli verandering in. Wat blijft Wat hetzelfde blijft is de uitstroompremie voor uitkeringsgerechtigden die een vaste baan vinden. Dit geldt voor die mensen die meer dan 24 maanden werkloos waren. Er verandert ook niets aan de deeltijdpremie voor alleenstaande ouders met kinderen tot 5 jaar die in deeltijd gaan werken. Aangepast De activiteitenpremie voor uitkeringsgerechtigden die vrijwilligerswerk doen wordt aangepast. Dit wordt ingepast in "Melkert-3-banen". Nieuw Er komt een praktijkervaringspremie bij voor mensen die met behoud van een uitkering een praktijkervaringsplaats bezetten. Als het voorstel wordt overgenomen door de gemeenteraad zal op de infor matiepagina uitgebreid ingegaan worden op het premiebeleid. Er is overeenstemming bereikt over de opheffingsnorm voor de basis scholen binnen het grondgebied van Middelburg. Op voorstel van de heer mr. drs. J.A. de Visser, voorzit ter van de Vereniging voor Christe lijk Onderwijs Middelburg, heeft men unaniem besloten tot een onge splitste norm van 139. In samenhang met dit besluit zijn de Vereniging voor Christelijk Onder wijs Middelburg en het Openbaar Basisonderwijs Middelburg, een inspanningsverplichting aangegaan met als doel het behoud van basison derwijs in Nieuw- en St. Joosland. De Vereniging voor Christelijk Onderwijs Middelburg draagt tevens zorg voor het kunnen blijven functioneren van het basisonderwijs in St. Laurens. Wethouder van Onderwijs de heer P.H.A. Brakman is zeer verheugd over deze overeenstemming, aange zien het behoud van het basisonder wijs in de kleine kemen een van de belangrijkste criteria was bij het overleg. In de hele gemeente Middelburg is de informatiegids 'Thuis in Middel burg" 97 huis-aan-huis verspreid. U vindt daarin een schat aan informa tie over verenigingen, organisaties en instanties in de gemeente. Dergelijke gegevens veranderen echter met de dag. Zo is het tele foonnummer van het gemeentelijk Steunpunt in Arnemuiden gewij zigd in: telefoon 606039 (Burgerza ken) en 606020 (Sociale Zaken). Ook de namen van de raadscommis sies zijn inmiddels gewijzigd en de tekst daarover op pagina 13 in de informatiegids klopt al niet meer. De namen van de nieuwe commis sies vindt u hieronder onder de kop "Commissies". De Commissie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Financiën heeft op 11 februari vergaderd. Commissie Welzijn, Personeelsza ken en Milieu, woensdag 12 febru ari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw J.P. Nooijer, telefoon 675531. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): gemeentebegroting 1997. Commissie Onderwijs, Sport en Infrastructuur, donderdag 13 februari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon 675304. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): gemeentebegroting 1997. Commissie Sociale Zaken, Econo mische Zaken en Cultuur, maan dag 17 februari om 19.30 uur. Secre taris is mevrouw J.P. Nooijer, tele foon 675531. Onder meer wórdt behandeld (onder voorbehoud): gemeentebegroting 1997. Commissie Algemene en Bestuur lijke Zaken, dinsdag 18 februari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw A.C. .Beije, telefoon 675434. Onder mee'r wordt behandeld (onder voorbehoud): gemeentebegroting 1997. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stadhuis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergade ring in te zien bij sectie Communi catie en bij de commissiesecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesecretaris. De gemeenteraad vergadert op maandag 24 februari om 19.30 uur. Tafeltje Dekje 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 17 tot en met 23 februari Maandag Rookworst, savooijekool. kriel- aardappelen Dinsdag Varkensvlees in fijne saus, rode kool met appeltjes, aardappelpu ree Woensdag Hutspot met blokjes rundvlees Donderdag Kipfilet in jus, bloemkool, aard appelen Vrijdag Gepaneerde visfilet, wortelen, gestampte aardappelen Zaterdag Witlofschotel met ham-kaassaus Zondag Wal de pot schaft 112 op andere taken kan richten; uitbrei ding van het aantal gebiedsgebon den basispolitiefunctionarissen. 30 km Instelling van 30-km zones in woon wijken rekening houdende met doorgaande routes. Door verschui vingen binnen de projcctplanning kan in 1997 in redelijke mate aan deze wens worden tegemoet geko men. Wegen Het beter afstemmen zowel intem als extem van de werkzaamheden aan de wegen, waarbij procesbewa king bij diverse uit te voeren werken essentieel is (bijv. uitvoering werk zaamheden aan Kleverskerkseweg met aanleg fietspad). Een plan van aanpak voor de Kle verskerkseweg zal binnenkort aan de raad worden voorgelegd. In dat plan wordt uitgegaan van herinrich ting van de weg met 'gelijktijdige aanleg van een schoon waterriool. De voor uitvoering benodigde mid delen zijn in 1997 beschikbaar. Jeugdbeleid Jeugdbeleid verder ontwikkelen. In het kader van het jeugdbeleid dient er naar tijdelijke en structurele oplossingen gezocht te worden; voorzieningen in elke wijk, zoals jeugdhonken (Arnemuiden!); oplos sing voor Midgard. Op korte termijn zal realisatie van een poppodium e.d. bij bijv. Nieuwe Muziek bezien worden. Prioriteit geven aan de integratie van het jeugdbeleid en een coördinatie van verschillende op dit gebied werkza me disciplines nastreven; dit dient in Een aanvraag voor een rooivergun- ning .is binnengekomen voor: Noordpoort l kers; Breeweg, 6 populieren. I abeel: Walcherseweg, l kastanje. Voor informatie over rooivergun- ningen kunt u terecht bij de afdeling Groenbchecr, telefoon 675312. Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instellingen toe stemming verleend om in de komen de periode een huis-aan-huis-collec- te te houden: Dorkas Walcheren van 17 tot en met 22 februari (alleen in Amemuiden); Leger des Heils van 24 februari tot en met 8 maart. De commissie, die het gemeente bestuur adviseert over de te nemen beslissingen op ingediende bezwaarschriften, komt op don derdag 13 februari 1997 bijeen om belanghebbenden te horen. Behandeld worden de navolgende zaken (onder voorbehoud; zowel de te behandelen zaken als de tijden kunnen nog wijzigen). 16.30 uur. Bezwaarschriften van de Stichting Slachtofferhulp Zeeland tegen de afwijzing van subsidiever zoeken voor de activiteiten Steun punt Sexueel Geweld, Verkeers slachtoffers, Rampenbestrijding en Toeristen Slachtofferhulp. 16.50 uur: Bezwaarschrift tegen een verleende vergunning voor het rooi en van drie populieren aan de Oude Veerseweg 5-7 te Middelburg. 17.15 uur: De burgemeester heeft per 3 december 1996 de exploitatie vergunning van de exploitant van coffeeshop Pasha voor de periode van 1 jaar ingetrokken. Ook is het verleende verlof alcoholvrij inge trokken. Een bezwaarschrift tegen de intrekking van de exploitatiever gunning werd al op een eerdere hoorzitting behandeld. Thans wordt behandeld het ingediende bezwaar schrift tegen de intrekking van het verlof alcoholvrij. 17.45 uur: Bezwaarschrift tegen het besluit van burgemeester en wet houders van de voormalige gemeen te Veere, waarbij akkoord werd gegaan met een melding van veran dering (op grond van de Wet milieu beheer) van de inrichting aan de Wilgenhoekweg 38 te Scrooskerke. 18.15 uur: Bezwaarschrift tegen het besluit van burgemeester en wet houders om een standwerker gedu rende een periode van zes maanden de toegang tot de donderdagmarkt te ontzeggen. De hoorzittingen zijn openbaar en worden gehouden in het stadhuis. Inlichtingen kunnen vooraf worden •ingewonnen bij de secretaris van de commissie, mevrouw mr. A.C. Beije (tel. 0118-675434). het kader van het wijkbeheer vorm te krijgen. Kwijtschelding Gestreefd moet worden om gefa seerd tot een hogere norm van kwijt schelding te komen. Jaarlijks bij iedere verhoging van de norm moe ten steeds de consequenties bezien worden. Aandachtspunt daarbij is het aspect of de groepen die bereikt moeten worden ook daadwerkelijk bereikt worden. Het bestaande recht op voorzieningen moet dan ook verbe terd worden door een verbetering van de voorlichting en de procedu res. Er is een schatting gemaakt van de financiële consequenties van de ver hoging van de norm voor kwijt schelding tot 96%. De bedoelde ver hoging zal een gemiddelde stijging van 150,- per normbedrag tot gevolg hebben. De extra last van de verhoging tot 96% wordt geraamd op 190.000,-. Voorgesteld wordt met ingang van 1 januari 1997 de norm te verhogen tot 96%. Voor 1998 en volgende jaren zal een fundamentele discussie worden Foto: J. Wolterbeek gevoerd ot deze extra last geheel of gedeeltelijk in de tarieven moet de in 1997 verleende kwijtschcldin- worden doorberekend. gen kan bezien worden of verdere Aan de hand van een evaluatie van verhoging noodzakelijk is. Hij is in 1958 geboren in de gemeente Nieuw en Sint Joosland in een echte "ambtenarenfami- lie", althans van vaderszijde. Zijn opa was gemeentesecretaris in Retranchement, zijn vader werkte bij de gemeente Nieuw en Sint Joosland, later gemeente Middel- burg. Het was een herindeling in 1966 die hem deed verhuizen naar Middel burg toen hij elf was. Het is nu dertig jaar later een gemeentelijke herindeling die de aanleiding vormt voor zijn huidige wethoudërszetcl. Nieuw en Sint Joosland "Het was heerlijk om in het dorp Nieuw en Sint Joosland te wonen in een sfeer van "ons kent ons". Nu nog is het een hechte gemeen schap, waard om te behouden. Dat moeten wc als gemeentebestuur zien als een uitdaging: zorgen dat het eigene van zo'n kern behouden blijft. In Nieuw en Sint Joosland komt men niet alleen op voor zichzelf, maar vooral ook voor het collectief belang. De musicals die ze jaarlijks op de basisschool organiseren met de kinderen! Gerard Peijs kan ze zo contracteren voor de Stadsschouw burg! Wonen in de stad is anoniemer. Dat heeft ook wel wat. Ik woonde in de Griffioen, ging tafeltennissen in Sint Laurens en volgde de middelbare school op de CSW. Zo heb ik Mid delburg goed leren kennen. Nu woon ik in de Johan Lesagestraat met mijn partneren onze kinderen. Provincie Eigenlijk wou ik tuinbouwarchitect worden, maar uiteindelijk kwam ik terecht bij de provincie. Als volon tair, dat had je toen nog, bij de afde ling Financiën. Ik volgde een juri- disch-bestuurlijke studie gericht op de overheid bij de Bestuursacade- mie. Vijftien jaar heb ik bij de provincie gewerkt in verschillende functies: bij financiën, personeelszaken, milieuzaken en welzijn. Saai? Welnee. Er is nog geen dag geweest dat ik niet heb gelachen op mijn werk. Het ligt er toch aan wat je er zelf van maakt! Gezondheidszorg Langzaam groeide mijn eigen inte resse, want ik ben een echte laat bloeier wat dat betreft. Ik kreeg zo te maken met onder meer de jeugdhulpverlening, gezondheidszorg en revalidatiezorg. Juist in die tijd speelde de sluiting van Zonneveld. Omdat mijn contact met gedeputeerde Don heel intensief was kreeg ik de kans om in de bestuurlijke keuken te kijken. Ook het feit dat ik secretaris was van de statencommissie walzijn leverde veel ervaring op. Na die 15 jaar werd ik directeur van een belangenorganisatie: de Zeeuw se Stichting voor Gehandicaptenbe leid. Een kleine stichting, maar wel vre selijk boeiend met enthousiaste mensen. De invoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten gaf veel beroering in die tijd. Politiek Hoe ben ik in de politiek terecht gekomen? Het afdelingsbestuur benaderde mij of ik kandidaat raads lid wilde worden. Ik dacht "Och, dat zal zo'n vaart niet lopen". Toch belandde ik in de raad. Precies hetzelfde gebeurde later met het wethoudersschap. Dat had ik van tevoren ook niet gedacht. En dan moet je kiezen. Directeur van de stichting of wethouder. Het werd uiteindelijk deze politieke functie. Het spreekt me namelijk erg aan om vanuit een maalschappelijke visie vorm te geven aan het besturen van een stad. Hoe communiceer je daarbij met elkaar, dat vind ik erg interessant. Ik pleit voor doorzich tigheid. Waarom en hoe doe je de dingen of doe je ze juist niet. Leg goed uit waarom wel en waarom niet. Beheren ln feite is een gemeente besturen een heel concrete taak. Ik vind ook dat het echte beheer van de stad vaak te weinig wordt belicht. Terwijl juist daar zichtbaar wordt hoe de bijdra gen van de woners worden besteed. In mijn portefeuilles zitten heel con crete beheerstaken zoals het op peil houden van het onderhoudsniveau van de wegen. Het is mijn streven om het huidig peil aan te houden. Maar niet overal hoeft het niveau hetzelfde te zijn. We moeten ook prioriteiten durven stellen. Als ik moet kiezen ga ik liever over een iets mindere weg naar een mooie stad dan over een mooie weg naar een mindere stad. En Middelburg is een mooie stad! Uiteraard staat daarbij wel de veilig heid voorop. Evenals een goede bereikbaarheid van bedrijfsterreinen en openbare voorzieningen. Ook wil ik in het gemeentelijk beleid nadrukkelijk aandacht voor de kwetsbare gebruikers, fietsers en voetgangers. Ik las in een interview over het idee van een "kinderkaart": in kaart bren gen hoe veilig en aantrekkelijk de stad is voor kinderen. Dat lijkt me een uitstekend idee om uit te werken samen met de kinderen, scholen en wijken. Onderwijs Dat brengt me op een andere porte feuille: het onderwijs. Dat bevindt zich in een heel boeien de fase. Zo zal binnenkort een onderzoek starten naar de vraag: hoe kunnen openbare basisscholen zelf standig draaien met een eigen bestuur. We zien op de basisscholen en ook in het voortgezet onderwijs een proces van schaalvergroting. Ik vind dat dat geen doel op zich mag zijn. Schaalvergroting is best, als je bestuur en organisatie op een goed en efficiënt niveau wil krijgen. Op de scholen zelf moet echter de klei ne schaal behouden blijven in com binatie met een goed en divers aan bod aan opleidingsmogelijkheden. In ieder geval zijn het altijd proces sen die zorgvuldige begeleiding nodig hebben, niet in de laatste plaats omdat het altijd gepaard gaat met personele consequenties. Hout en steen Als er zaken moeten veranderen hier in Nederland investeren we in eerste instantie altijd in hout en steen. Eerst wordt een nieuw kantoor gebouwd en dan gaan we kijken hoe de boel moet worden georganiseerd. Dal moet natuurlijk andersom. Zoals de gemeente eerst is gereorga niseerd voordat er sprake is van een nieuw stadskantoor. Ik heb een rondje gemaakt door de gemeentelijke gebouwen en ik ben ernstig geschrokken. Zoals sommi ge ambtenaren gehuisvest zijn dat is niet meer van deze tijd. Dat kan echt niet. Dat doet overigens niks af aan het enthousiasme dat ik tegen kwam. Ik heb veel creativiteit aangetroffen bij de medewerk(st)ers. Als bestuurder Foto: Johan Sinke Wethouder dhr. P.H.A'. Brakman (PvdA) Portefeuilles Onderwijs Volwassenenedycatie Sport en Accommodaties, inclusief project zwembad Beheer (alle) Gemeentelijke Gebouwen Infrastructuur - Verkeer en Parkeervoorzieningen - Wegenbeheer - Openbare Verlichting - Rioolbeheer Wijken Stromenwijk, 't Zand, Griffioen Spreekuur Spreekuur op afspraak (675431) elke dinsdag van 16.30 tot 17.30 uur in het stadhuis. moet je daar optimaal gebruik van maken. Kritiek Mijn ervaringen tot nog toe met mijn collega-collegeleden zijn posi tief. Het zit al vanaf de start merk baar goed, we vormen een echt bestuursteam. Er is een open sfeer, er zijn geen belemmeringen naar elkaar en we geven elkaar tips, com mentaar èn kritiek ook al betreft'het niet onze eigen portefeuille. Ik ben ook aangenaam verrast door de inbreng van burgemeester Bur gers. Wij vormen het dagelijks bestuur van de gemeenteraad. De raad moet beleid aangeven op hoofdlijnen, moet controleren en signaleren. Ik hou ervan om kritiek en commen taar te ontlokken. Zo hou je elkaar scherp. Met de eigen achterban, maar ook met alle andere inwoners van de stad wil ik in debat gaan. Er moeten openbare discussies worden gehou den voordat er al besluiten vastlig gen. Daarbij moeten bestuurders wel besluiten durven nemen. Niet zeggen: "Alles is mij even lief', dat is onzin en niet reëel. Concreet Ik zou het heel leuk vinden als er bij de herinrichting van de Markt ook gedacht wordt aan een spelelement voor kinderen, dan gaan die ook weer eens met plezier winlelen- met Pa en Ma (en de ouders ook met de kinderen!). Ik heb een spelelement gezien in de "koopgoot" in Rotter dam en daar werd met veel plezier gebruik van gemaakt. Het parkeerbeleid: we hebben een rigoreuze ingreep achter de rug met het nieuwe vergunningensysteem. Zoiets heeft veel tijd nodig voor men er aan gewend is. Voorop staat dat het plezierig vertoeven is in de binnenstad. Tarieven sportcomplexen: geleide lijk en trapsgewijs werken we naar een structuur waarin de gemeente 85% van de kosten draagt en de ver eniging 15%. Ik kan me voorstellen dat we dat even stilleggen om te kijken of de clubs dat wel kunnen behappen. We moeten daar heldere procedures voor afspreken. Discussies lopen er nog over allerlei zaken: de uitvoering van de "dam- menroute", het kwijtscheldingsbe- leid, de opheffingsnorm voor basis scholen enzovoorts. Al met al vind ik dat nog het aan trekkelijkste van mijn wethouders- rol: keuzes maken. Tegelijk wil ik de weg naar die keu zes toe inzichtelijk maken".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 5