GEMEENTE MIDDELBURG
Het beleidsprogramma
van de gemeenteraad
Taxaties: de 10 meest gestelde vragen
llillivgJkHlUlllliiikliiilililbllflllNlK. 4
Werk aan je wijk
en verdien een
Spekcheque!
J/Voensdag 8 januari 1997
FAAM
5
Week 2
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Communicatie. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u bij Communicatie terecht:
Stadhuisstraat 2, telefoon 675450.
Openingstijden: van maandag tot en met
vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30
tot 17.00 uur.
Onderstaand treft u de complete tekst aan van het conceptbeleidspro
gramma in hoofdpunten voor de periode 1997 - 2002 van de gemeente
raad van Middelburg. Het beleidsprogramma wordt definitief vastge
steld tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 januari. Voor
belangstellenden is het beleidsprogramma gratis verkrijgbaar bij de
gemeentelijke sectie Communicatie in het pand Stadhuisstraat 2 te Mid
delburg.
Beleidsprogramma in hoofdpun
ten voor de periode 1997 - 2002
van de gemeenteraad van Middel
burg
0. Algemeen
1Centraal thema zal zijn: kracht
dadig bestuur, dat voor de bur
ger duidelijke resultaten boekt.
Twee aspecten zijn daarbij van
belang, te weten de communica
tie en het planmatig werken. De
communicatie met de burgers
maakt integraal deel uit van dat
bestuur. Dit alles vereist
bestuurlijk management: priori
teitsstelling, planning, goede
afstemming met het ambtelijk
apparaat. Goede samenwerking
tussen college en ambtelijke
organisatie waarbij het college
stuurt. Belangenbehartiging bij
andere overheden d.m.v. een
goed georganiseerde lobby. Een
integrale beleidsbenadering is
van belang.
2. De aanbevelingen uit het
SGBO-rapport naar de kwaliteit
van de gemeentelijke dienstver
lening worden bij het toekomsti
ge beleid betrokken.
3. Raad, burgers en belanghebben
den moeten in een vroegtijdig
stadium betrokken worden bij
grote projecten. Het college
moet hiertoe het initiatief ne
men.
4. Spreekuur voor collegeleden in
voeren.
5. Projecten die betrekking hebben
op niet bestaand beleid worden
op een acticpuntenlijst geplaatst.
Daarbij zal een prioriteitsstel
ling worden aangegeven met
een tijdpad. Bij opstelling van
het tijdpad uitgaan van twee sce
nario's nl. de korte en de lange
doorlooptijd.
6. Een uniforme aanpak van de
verschillende projecten moet
worden gerealiseerd. Bij de pro
jecten worden de doelstellingen
aangegeven. Daaraan tevens een
portefeuille koppelen, zodat dui
delijk is welke portefeuillehou
der t.z.t. verantwoordelijk is.
7. Het beleid m.b.t. wijkbeheer en
wijktafels wordt met kracht
voortgezet en verder ontwik
keld. Verantwoordelijkheid en
budgetten (basisbedrag) moeten
worden overgedragen aan de
wijktafels; meer zelfbeheer in de
wijk, waaraan een beloning
gekoppeld moet worden (boven
het basisbedrag); invoering van
adviesrecht van de wijk; uitvoe
ring meer in handen van wijk
wethouder brengen.
8. De mogelijkheden en meer
waarde van het stadsgewest
worden op verschillende
beleidsterreinen onderzocht en
benut. Er moeten concrete doel
stellingen geformuleerd worden
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van 13 lot en met
18 januari
maandag
rundersaucijsjes, rode bieten,
aardappelen
dinsdag
dunne plakken rundvlees, spina
zie, aardappelen
woensdag
hutspot met blokjes rundvlees
donderdag
kip of kalkoen, worteltjes, aard
appelen
vrijdag
alaska visfilet in milde mosterd
saus, gemengde groenten, aard
appelen
zaterdag
spaghetti bolognese
zondag
wat de pot schaft
met daaraan een planning (wit
boek). Stadsgewestelijke toets
bij projecten die een bovenlo
kaal belang hebben.
9. De efficiency-onderzoeken wor
den voortgezet en de verbeterin
gen moeten geïmplementeerd
worden, daarbij dient kwaliteit
en procesbewaking in de
gemeentelijke dienstverlening
voorop te staan.
10. De bestuurlijke relatie met de
zustersteden waarmee niet of
nauwelijks contacten bestaan
beëindigen. Wel ondersteuning
van de maatschappelijke organi
saties die contacten hebben met
deze steden en het ondersteunen
van projecten t.a.v. die steden.
11Er moet een restrictief perso
neelsbeleid gevoerd worden.
Vacatures bij gesubsidieerde
instelling moeten eerst bij de
gemeente gemeld worden.
1. Openbare orde en veiligheid
1. Het beleid ten aanzien van de
coffeeshops, zoals thans gefor
muleerd strikt uitvoeren en een
scherpe controle op de bestaan
de coffeeshops.
2. Voldoende politietoezicht zowel
overdag als 's nachts; overdag
surveillance alleen of gekoppeld
aan stadswachten; uitbreiding
van alternatief toezicht (stads
wachten), waardoor de reguliere
politie zich op andere taken kan
richten; uitbreiding van het aan
tal gebiedsgebonden basispoli
tiefunctionarissen.
3. Bij het opstellen van plannen
(bijv. bestemmingsplannen) de
hulpverleningsinstanties zoals
brandweer en politie betrekken,
zodat het veiligheidsaspect bij
deze plannen wordt meegeno
men.
2. Verkeer en vervoer
1. Goede bereikbaarheid en ont
sluiting van de binnenstad door
het huidige beleid te continueren
en verder te ontwikkelen m.b.t.
- voorzieningen voor openbaar
vervoer; daarbij de combina
tie van vraagafhankelijk en
persoonsgebonden vervoer
verder onderzoeken, waarbij
zowel materieel als financieel
een zo optimaal mogelijke
combinatie nagestreefd moet
worden,
- parkeervoorzieningen; thans
genomen maatregelen moeten
geëvalueerd worden en aan de
hand van de resultaten daar
van zullen eventuele nadere
maatregelen nader bezien
moeten worden,
- veilige fietsroutes; daarbij
prioriteit geven aan het oplos
sen van knelpunten die naar
voren zijn komen uit het
schoolrouteonderzoek bijv.
Banckertplein.
NS-halte in Amemuidcn behou
den.
2. Bij het overleg over de Dam-
menroute prioriteit geven aan de
aanleg van de derde Kanaalkrui
sing en de toeleidende wegen op
Middelburgs grondgebied (ont
sluiting Amestein en Ramsburg
en aansluiting Pres. Roosevelt-
laan) en waarbij Nieuw en St.
Joosland wordt ontzien.
3. Het reguliere onderhoud aan
wegen wordt gehandhaafd op
het huidige niveau met een prio
riteitsstelling op basis van de
functie van de wegen.
4. Instellen van 30-km zones in
woonwijken rekening houdende
met doorgaande routes.
5. Het beter afstemmen zowel
intern als extern van de werk
zaamheden aan de wegen, waar
bij procesbewaking bij diverse
uit te voeren werken essentieel
3. Economische zaken
1Handhaving en bevordering van
de werkgelegenheid heeft de
hoogste prioriteit. Mede in het
stadsbelang de mogelijkheden
van additionele werkgelegen
heid zo goed mogelijk benutten.
Het behouden van bestaande
Nieuw in Middelburg:
De gemeente Midelburg beloont opmerkelijke initiatieven van bewo
ners. Middelburg spekt initiatieven van inwoners. Bewoners die in zelf
werkzaamheid iets ondernemen om de leefbaarheid in hun wijk te ver
beteren, kunnen daarvoor een "spekcheque" krijgen.
Initiatieven van uiteenlopende vorm en omvang kunnen beloond worden:
bijvoorbeeld het schoonmaken van een stuk openbaar groen door één per
soon, het toezicht houden en onderhouden van een speelvoorziening, het uit
geven van een wijkkrantje door een groep bewoners. Allemaal nuttige, van
belang zijnde initiatieven voor een wijk, dorp op buurt.
De waarde van een cheque varieert van een bedrag van 250 gulden tot maxi
maal 3.000 gulden. Bewoners die een cheque krijgen kunnen die gebruiken
om een volgend project in hun wijk of dorp uit te voeren, of in het reeds
bestaande project investeren.
Elk jaar zullen er twee spekcheque-dagen zijn: in mei en oktober. Per keer
wordt er dan voor maximaal 22.500 gulden aan cheques uitgedeeld. Uiter
aard zullen de cheques op feestelijke wijze worden uitgereikt!
Om in aanmerking te komen voor een cheque moet voldaan zijn aan de vol
gende spelregels:
Een project moet klaar zijn of tenminste volop in uitvoering. Een cheque
wordt nooit vooraf toegekend.
Een project dat uitsluitend het persoonlijke belang van de betrokkene(n)
dient, zal niet beloond worden.
Het project moet de leefbaarheid in de wijk ten goede komen.
Bewoners moeten verantwoordelijk zijn voor het initiatief en de uitvoe
ring van het project. Bij voorkeur moeten ook andere buurtbewoners mee
doen.
Het project moet een voorbeeldfunctie vervullen.
Er moet, naast geld van de spekcheque, ook sprake zijn van financiering
uit andere bronnen.
Een jury beoordeelt alle meldingen. Zij beoordeelt ook, of de aanvraag vol
doet aan de spelregels. In de jury zitten vertegenwoordigers van de gemeen
te en een vijftal bewoners die door de wijktafels zijn voorgedragen.
Bewoners die denken dat een project in hun wijk kans maakt beloond te
worden, kunnen een aanmeldingsformulier invullen. Dit kan afgehaald wor
den bij een van de wijkondersteuningspunten of bij de sectie Communicatie
van de Gemeente Middelburg aan de Stadhuisstraat 2.
Voor meer informatie over de spekcheque kunt u terecht bij H. Vergeer,
coördinator Wijkbeheer, tel. 0118-634611.
Vooreen aanvraagformulier kunt u terecht bij:
Rudolf van der Feen, WOP Stromen wijk, Arnelaan 57, tel. 641180.
Phons Bakx, WOP Magistraatwijk, Zuiderbaken, Rentmeesterlaan 245, tel.
640111.
Phons Bakx (tijdelijk), WOP Dauwendaele, Winkelcentrum Vrijlandstraat
51, tel. 613950.
Anja Scheepers, Gcrda den Hartog, WOP Nw. Middelburg, dinsdagochtend
spreekuur, tel. 640834.
werkgelegenheid met kracht
nastreven door het benutten van
de mogelijkheden in het kader
van de VINEX-lokatics en het
optimaliseren van de aanwezige
werkgelegenheids bevorderende
maatregelen en instrumenten.
2. Bevordering van werkgelegen
heid is mede toetssteen voor de
"grote" projecten (Markt e.o.
(randvoorwaarde bij dit project
is verhoging van activiteiten op
de Markt hetgeen een verleven
diging van de binnenstad moe
ten betekenen), Stationsgebied,
recreatieve ontwikkelingen bun
galowpark Oranjeplaat, Dam-
menroute).
3. Economische ontwikkeling
moet stadsgewestelijk worden
aangepakt.
4. Onderwijs
1Andere bestuursvorm voor
openbaar onderwijs, gecombi
neerd met bestuurlijke schaal
vergroting»
2. Lokaal Onderwijsbeleid van de
grond krijgen, geïntegreerd met
achterstanden- en jeugdbeleid.
3. Voor een optimaal onderwijs
aanbod in het voortgezet onder
wijs is herhuisvesting noodza
kelijk.
5. Cultuur, recreatie, sport e.d.
1Middelburg moet een cultureel
klimaat creëren de Zeeuwse
hoofdstad waardig. Amateuristi
sche kunstbeoefening, in de
"stad" én in de kernen blijft het
streven.
2. Jeugdbeleid verder ontwikke
len. In het kader van het jeugd
beleid dient er naar tijdelijke en
structurele oplossingen gezocht
te worden; voorzieningen in
elke wijk zoals jeugdhonken
(Amemuidcn!); oplossing voor
Midgard. Op korte termijn zal
realisatie van een poppodium
e.d. bij bijv. Nieuwe Muziek
bezien worden. Prioriteit geven
aan de integratie van het jeugd
beleid en een coördinatie van
verschillende op dit gebied
werkzame disciplines nastreven;
dit dient in het kader van het
wijkbeheer vorm te krijgen.
3. In samenwerking met gemeen
ten en andere overheden de
Zeeuwse schouwburg realisren
in Middelburg.
4. Een goede plek vinden voor het
stadsgewestelijk zwembad in
het tussengebied, zo mogelijk
gecombineerd met andere sport-
voorzieningen.
5. Actief beleid in het stimuleren
van verantwoordelijkheid en
zelfbeheer door de sportvereni
gingen, gecombineerd met rede
lijke tarieven. Tussentijds de
financiële consequenties voor
verenigingen en de gemeente
evalueren.
6. Stimulering van vrijwilligers
werk. Bevordering van de aan
wending van de middelen voor
deskundigheidsbevordering,
verzekeringen en onkostenver
goeding.
7. Het nastreven van een actief
beleid m.b.t. toerisme en recre
atie en het optimaal benutten
van de recreatiemogelijkheden
in het Veersemeergebied.
6. Sociale zaken, maatschappelijk
werk en volksgezondheid
1Gelet op de toenemende vergrij
zing van de bevolking, de gevol
gen daarvan en de decentralisa
tie vag taken naar de gemeente
(indicatiestelling) heeft het
ouderenbeleid prioriteit. Isole
ment en verarming moet voor
komen worden en waar aanwe
zig doorbroken worden, hetgeen
bereikt kan worden door het
nastreven van maatschappelijke
participatie en ondersteuning
van instellingen die zich richten
op het voorkomen van vereenza
ming.
2. Gestreefd moet worden om
gefaseerd tot een hogere norm
van kwijtschelding te komen.
Jaarlijks bij iedere verhoging
van de norm moeten steeds de
consequenties bezien worden.
Aandachtspunt daarbij is het
aspect of de groepen die bereikt
moeten worden ook daadwerke
lijk bereikt worden. Het
bestaande recht op voorzienin
gen moet dan ook verbeterd
worden door een verbetering
van de voorlichting en de proce
dures.
3. WVG-gelden combineren met
andere hiervoor beschikbare
middelen, zodat een doelmatige
inzet en optimaal gebruik van
deze gelden gewaarborgd is.
Kwaliteit en toegankelijkheid
van de voorzieningen wordt ver
beterd.
7. Milieu
1. "De vervuiler betaalt", blijft het
principe, met o.a.' als gevolg:
kostendekkende en gedifferen
tieerde tarieven.
2. Er wordt - zowel met betrekking
tot investeringen als heffingen -
foto: J. Wolterbeek
onderzocht, of op termijn over
gegaan kan worden naar de
zogenaamde "duobakken". Bij
een positieve uitkomst van het
onderzoek zal een en ander
gefaseerd worden ingevoerd.
Het onderzoek wordt verricht
voordat de zogenaamde "grijze
bakken" worden aangeschaft.
De binnenstad zal bijzondere
aandacht vragen.
3. Investeren in "groen": onder
houd én ontwikkeling. Dit dient
in samenspraak met de bevol
king bijv. aan de wijktafels te
geschieden. Groenvoorzienin
gen waar mogelijk uitbreiden en
meenemen in de planvorming.
Verkoop van zogenaamde
groensnippers.
4. Beleid voeren m.b.t. duurzame
ontwikkeling. Het milieube
leidsplan actualiseren. Daarbij
aandacht besteden aan:
Herstel en behoud van milieu
waarden als wezenlijk onder
deel van de ruimtelijke orde
ning;
Het verbeteren van bedrijfsin
terne milieuzorgsystemen;
Een actief energicbesparings-
beleid door de gemeente;
Regionale samenwerking en
afstemming in het kader van
het handhavingsbeleid het
geen voor een schone stad
noodzakelijk is;
Voorlichtingsactiviteiten en
milieueducatie;
Stimuleren van milieuvrien
delijk bouwen.
8. Ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting
1. Definitieve afronding van de
herinrichting van de Markt met
maatschappelijk én financieel
draagvlak is van belang. Indien
mogelijk andere opties daarbij
betrekken. Realisatie moet in
het komende najaar een aanvang
nemen. Vervolgens dienen afge
rond te worden het gebied
"onder de toren", het Gcerege-
bied en Plein 1940.
2. Onder het Stationsgebied wordt
begrepen het gebied aan beide
zijden van het Kanaal door Wal
cheren vanaf de Maisbaai tot
aan het huidige zwembad. In het
Stationsgebied komt een mix
van functies met een Stadskan
toor dat "budgettair neutraal"
gerealiseerd wordt en de Zeeuw
se Schouwburg aan de Kanaal-
weg. De nadere invulling van
het gebied in de Maisbaai dat
gereserveerd is voor een boven-
wijkse voorziening wordt in
relatie gebracht met de ontwik
keling van het Stationsgebied.
3. Nieuwbouwlokaties worden in
stadsgewestelijk verband in
deze periode aangewezen. Daar
naast moet er wel aandacht zijn
voor vrijkomende lokatie in de
stad waarbij o.a. gedacht wordt
aan de lokaties die vrijkomen als
gevolg van de herhuisvesting
van het onderwijs, Molenwater,
kazemeterrein en het gebied
Achter de Houttuinen. Woning
bouw op dergelijke lokaties
heeft de voorkeur, doch andere
mogelijkheden worden niet bij
voorbaat uitgesloten. Deze voor
wat betreft de woningbouw in
het kader van VINEX-afspraken
uit te voeren inbreidingsplannc.n
worden gefaseerd aangepakt.
4. In de volkshuisvesting moet uit
het oogpunt van vergrijzing en
voorkomen van ongevallen een
actief beleid gevoerd worden in
het opplussen van bestaande
woningen en het aanpasbaar
bouwen van de nieuwe wonin
gen.
5. In het stadsgewest een invulling
vinden voor het tussengebied
Middelburg/Vlissingen. Voort
gaan op de ingeslagen weg
waarmee met de ontwikkelings
visie een aanvang is genomen.
9. Financiën
1. Inkomsten-niveau OZB gelijk
houden. De lasten van de OZB
blijvch gelijk met dien verstande
dat de inflatiecorrectie wordt
doorgevoerd.
Al meermalen is op de gemeente
pagina verteld over de hertaxatie
van alle onroerende zaken in de
gemeente Middelburg (huizen,
bedrijfsgebouwen enz.). Deze
taxaties van alle onroerende
zaken gebeuren in het kader van
de wet Waardering Onroerende
Zaken (Wet WOZ).
Deze wet heeft betrekking op de
waarde van de onroerende zaak die
gebruikt wordt bij de onroerende
zaakbelastingen van de gemeente,
de vermogensbelasting en de
inkomstenbelasting (huurwaarde-
forfait) van, de rijksbelastingdienst
en de waterschapsomslag gebouwd
van het waterschap. Praktijkerva
ring heeft geleerd dat bij een her-
taxatie van alle onroerende zaken
aan de taxateur diverse vragen wor
den gesteld over die hertaxatie. De
tien meest gestelde vragen leest u
verderop, met natuurlijk de bijbeho
rende antwoorden.
1. Wie is de taxateur?
De taxateur onroerende zaakbelas
tingen is werkzaam voor een door de
gemeente aangetrokken landelijk
gespecialiseerd taxatiebureau, na
melijk Kafi BV te Breda. Dit kan
toor verricht ook werkzaamheden in
buurgemeenten en is daarom goed
bekend met de markt voor onroeren
de zaken in de omgeving. De taxa
teur kan zich legitimeren met een
door de gemeente verstrekt legiti
matiebewijs. Het is verstandig daar
altijd naar te vragen als de taxateur
bij u aanbelt. De taxateur werkt op
de normale werkdagen van 9.00 tot
17.00 uur. In het weekend wordt niet
getaxeerd.
2. Welke waarde wordt hoe vast
gesteld?
In beginsel wordt de waarde in het
economisch verkeer naar waarde-
peildatum 1-1-95 vastgesteld. Dit is
bij courante (gangbare) objecten, de
waarde die het op de waardepeilda-
tum opbrengt, als het wordt ver
kocht aan de meest biedende
gegadigde die het vrij kan aanvaar
den. Alle aspecten, die een koper in
zijn overweging betrekt, worden
daarin meegenomen. De waarde
wordt dus gerelateerd aan verkochte
objecten. De vrije verkoopprijs is
daarbij het uitgangspunt. Het taxa
tiebureau beschikt via het kadaster
over alle verkoopprijzen van de laat
ste jaren.
Bovendien heeft het bureau op basis
van een marktonderzoek in de
gemeente bepaald of de vastgestelde
koopsommen een reëel marktbeeld
vormen. Door opname (door taxa
teurs) wordt met behulp van al
bekende gegevens, zoals oppervlak
te, inhoud, bouwjaar, perceelgege-
vens, ter plaatse een waarde
bepaald. Daarbij betrekt de taxateur
ook specifieke omstandigheden
en/of elementen.
3. Zijn de gegevens van mijn
onroerende zaak (huis, bedrijf,
enz.) niet bij de gemeente bekend?
De taxateur krijgt dus, voorzover bij
de gemeente bekend, de beschik
king over zoveel mogelijk gege
vens, zoals bouwdossiers, kadaster
tekeningen en dergelijke. Er moet
echter altijd een controle ter plaatse
worden uitgevoerd om eventueel
foute gegevens te corrigeren. De
taxateur zal dan ook, indien nodig,
bepaalde gegevens controleren of
verzamelen.
4. Moet ik medewerking verlenen
aan de taxatie?
Het is verstandig uw medewerking
te verlenen om zo tot juiste taxatie
waarden te komen. Als u om mede
werking voor een interne (bij u bin
nen) opname van uw onroerende
zaak wordt verzocht, moet u de
taxateur verzoeken zich te legitime
ren. Er kan niet vaak genoeg op
gewezen worden om dat ook te
doen. Als de taxateur het noodzake
lijk acht uw onroerende zaak intern
op te nemen en u weigert de toe
gang, dan kan de taxateur de
gemeente verzoeken om medewer
king af te dwingen. Dit is wettelijk
zo geregeld. De gemeente bewan
delt liever niet deze weg en stelt uw
medewerking dan ook op prijs.
5. Moet de taxateur het huis van
binnen bekijken?
Het niet aan de taxatie meewerken
kan leiden tot een foutieve, mis
schien te hoge waardebepaling
omdat de taxateur niet alle benodig
de aspecten heeft kunnen beoorde
len. Ook controle van gegevens is
niet mogelijk. Indien de taxateur de
onroerende zaak intem heeft opge
nomen wordt hiervan een aanteke
ning gemaakt. Dat gebeurt ook bij
een weigering om de taxateur bin
nen te laten.
Wordt de waarde hoger naarmate
ik mijn onroerende zaak beter
onderhoud?
Onderhoud leidt normaliter niet tot
een verhoging van de waarde. Bij
analyse van de verkoopcijfers is wel
gebleken, dat nagenoeg iedere koper
bij het sluiten van een koopovereen
komst al rekening houdt met een
onderhouden object. Er moet
getaxeerd worden op basis van
marktgegevens. Alleen in de geval
len dat er sprake is van behoorlijk
achterstallig onderhoud, vindt een
(beperkte) aftrek plaats.
7. Onlangs is mijn pand al
getaxeerd, kan de gemeente deze
taxatie niet gebruiken?
Een taxatie die u zelf heeft laten
maken, kan met andere doelstellin
gen zijn opgemaakt. Bijvoorbeeld
voor de hypotheek, een boedelde
ling, de overdracht van eigendom
van ouders aan kinderen of de aan
koop door een huurder. Die taxaties
voldoen niet aan de wettelijke eisen
in het kader van de Wet WOZ.
Bovendien worden de taxaties over
het algemeen niet onderbouwd met
verkoopcijfers van andere woningen
wat voor deze taxatie wel gebeurt.
De taxaties dienen tevens op de
waardepeildatum 1-1-95 te worden
vastgesteld.
8. Hoe is het mogelijk, dat een
taxateur tot twee keer toe in
dezelfde straat rondloopt?
Het kan voorkomen, dat u meerdere
keren een taxateur in uw straat ziet.
Dat heeft te maken met het feit. dat
steekproefsgewijs controles worden
uitgevoerd door het taxatiebuleau,
of door taxateurs die worden inge
schakeld door de Waarderingska
mer.
Dit is het bestuursorgaan, dat de
gemeenten controleert op nalebing
van de kwaliteitseisen. Het is overi
gens altijd zinvol even te informeren
bij de betreffende taxateur wat deze
aan het doen is en door wie hij/zij
gestuurd is.
9. Wanneer hoor ik iets over de
vastgestelde waarde?
De waarde die uiteindelijk wordt be
paald krijgt u vóór 1 maart 1997 van
de gemeente te weten. Het gaat dan
om een formele bekendmaking (in
de vorm van een beschikking) van
de waarde van de bij u in eigendom
of gebruik zijnde onroerende zaak.
Tegen deze beschikking staat de
mogelijkheid van bezwaar open. De
taxateur mag en kan u niet vertellen
wat de waarde van uw pand is,
omdat er eventueel bij control'es nog
correcties plaatsvinden.
10. Als ik nog vragen heb, waar
kan ik dan terecht?
Als u nog vragen heeft, kunt u tij
dens kantooruren bellen met het
bureau belastingen van de afdeling
financiële zaken, telefoon 0118-
675479.
Foto: J. Wolterbeek.