GEMEENTE MIDDELBURG Het beleidsprogramma van de gemeenteraad Taxaties: de 10 meest gestelde vragen llillivgJkHlUlllliiikliiilililbllflllNlK. 4 Werk aan je wijk en verdien een Spekcheque! J/Voensdag 8 januari 1997 FAAM 5 Week 2 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Communicatie. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u bij Communicatie terecht: Stadhuisstraat 2, telefoon 675450. Openingstijden: van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Onderstaand treft u de complete tekst aan van het conceptbeleidspro gramma in hoofdpunten voor de periode 1997 - 2002 van de gemeente raad van Middelburg. Het beleidsprogramma wordt definitief vastge steld tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 januari. Voor belangstellenden is het beleidsprogramma gratis verkrijgbaar bij de gemeentelijke sectie Communicatie in het pand Stadhuisstraat 2 te Mid delburg. Beleidsprogramma in hoofdpun ten voor de periode 1997 - 2002 van de gemeenteraad van Middel burg 0. Algemeen 1Centraal thema zal zijn: kracht dadig bestuur, dat voor de bur ger duidelijke resultaten boekt. Twee aspecten zijn daarbij van belang, te weten de communica tie en het planmatig werken. De communicatie met de burgers maakt integraal deel uit van dat bestuur. Dit alles vereist bestuurlijk management: priori teitsstelling, planning, goede afstemming met het ambtelijk apparaat. Goede samenwerking tussen college en ambtelijke organisatie waarbij het college stuurt. Belangenbehartiging bij andere overheden d.m.v. een goed georganiseerde lobby. Een integrale beleidsbenadering is van belang. 2. De aanbevelingen uit het SGBO-rapport naar de kwaliteit van de gemeentelijke dienstver lening worden bij het toekomsti ge beleid betrokken. 3. Raad, burgers en belanghebben den moeten in een vroegtijdig stadium betrokken worden bij grote projecten. Het college moet hiertoe het initiatief ne men. 4. Spreekuur voor collegeleden in voeren. 5. Projecten die betrekking hebben op niet bestaand beleid worden op een acticpuntenlijst geplaatst. Daarbij zal een prioriteitsstel ling worden aangegeven met een tijdpad. Bij opstelling van het tijdpad uitgaan van twee sce nario's nl. de korte en de lange doorlooptijd. 6. Een uniforme aanpak van de verschillende projecten moet worden gerealiseerd. Bij de pro jecten worden de doelstellingen aangegeven. Daaraan tevens een portefeuille koppelen, zodat dui delijk is welke portefeuillehou der t.z.t. verantwoordelijk is. 7. Het beleid m.b.t. wijkbeheer en wijktafels wordt met kracht voortgezet en verder ontwik keld. Verantwoordelijkheid en budgetten (basisbedrag) moeten worden overgedragen aan de wijktafels; meer zelfbeheer in de wijk, waaraan een beloning gekoppeld moet worden (boven het basisbedrag); invoering van adviesrecht van de wijk; uitvoe ring meer in handen van wijk wethouder brengen. 8. De mogelijkheden en meer waarde van het stadsgewest worden op verschillende beleidsterreinen onderzocht en benut. Er moeten concrete doel stellingen geformuleerd worden 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 13 lot en met 18 januari maandag rundersaucijsjes, rode bieten, aardappelen dinsdag dunne plakken rundvlees, spina zie, aardappelen woensdag hutspot met blokjes rundvlees donderdag kip of kalkoen, worteltjes, aard appelen vrijdag alaska visfilet in milde mosterd saus, gemengde groenten, aard appelen zaterdag spaghetti bolognese zondag wat de pot schaft met daaraan een planning (wit boek). Stadsgewestelijke toets bij projecten die een bovenlo kaal belang hebben. 9. De efficiency-onderzoeken wor den voortgezet en de verbeterin gen moeten geïmplementeerd worden, daarbij dient kwaliteit en procesbewaking in de gemeentelijke dienstverlening voorop te staan. 10. De bestuurlijke relatie met de zustersteden waarmee niet of nauwelijks contacten bestaan beëindigen. Wel ondersteuning van de maatschappelijke organi saties die contacten hebben met deze steden en het ondersteunen van projecten t.a.v. die steden. 11Er moet een restrictief perso neelsbeleid gevoerd worden. Vacatures bij gesubsidieerde instelling moeten eerst bij de gemeente gemeld worden. 1. Openbare orde en veiligheid 1. Het beleid ten aanzien van de coffeeshops, zoals thans gefor muleerd strikt uitvoeren en een scherpe controle op de bestaan de coffeeshops. 2. Voldoende politietoezicht zowel overdag als 's nachts; overdag surveillance alleen of gekoppeld aan stadswachten; uitbreiding van alternatief toezicht (stads wachten), waardoor de reguliere politie zich op andere taken kan richten; uitbreiding van het aan tal gebiedsgebonden basispoli tiefunctionarissen. 3. Bij het opstellen van plannen (bijv. bestemmingsplannen) de hulpverleningsinstanties zoals brandweer en politie betrekken, zodat het veiligheidsaspect bij deze plannen wordt meegeno men. 2. Verkeer en vervoer 1. Goede bereikbaarheid en ont sluiting van de binnenstad door het huidige beleid te continueren en verder te ontwikkelen m.b.t. - voorzieningen voor openbaar vervoer; daarbij de combina tie van vraagafhankelijk en persoonsgebonden vervoer verder onderzoeken, waarbij zowel materieel als financieel een zo optimaal mogelijke combinatie nagestreefd moet worden, - parkeervoorzieningen; thans genomen maatregelen moeten geëvalueerd worden en aan de hand van de resultaten daar van zullen eventuele nadere maatregelen nader bezien moeten worden, - veilige fietsroutes; daarbij prioriteit geven aan het oplos sen van knelpunten die naar voren zijn komen uit het schoolrouteonderzoek bijv. Banckertplein. NS-halte in Amemuidcn behou den. 2. Bij het overleg over de Dam- menroute prioriteit geven aan de aanleg van de derde Kanaalkrui sing en de toeleidende wegen op Middelburgs grondgebied (ont sluiting Amestein en Ramsburg en aansluiting Pres. Roosevelt- laan) en waarbij Nieuw en St. Joosland wordt ontzien. 3. Het reguliere onderhoud aan wegen wordt gehandhaafd op het huidige niveau met een prio riteitsstelling op basis van de functie van de wegen. 4. Instellen van 30-km zones in woonwijken rekening houdende met doorgaande routes. 5. Het beter afstemmen zowel intern als extern van de werk zaamheden aan de wegen, waar bij procesbewaking bij diverse uit te voeren werken essentieel 3. Economische zaken 1Handhaving en bevordering van de werkgelegenheid heeft de hoogste prioriteit. Mede in het stadsbelang de mogelijkheden van additionele werkgelegen heid zo goed mogelijk benutten. Het behouden van bestaande Nieuw in Middelburg: De gemeente Midelburg beloont opmerkelijke initiatieven van bewo ners. Middelburg spekt initiatieven van inwoners. Bewoners die in zelf werkzaamheid iets ondernemen om de leefbaarheid in hun wijk te ver beteren, kunnen daarvoor een "spekcheque" krijgen. Initiatieven van uiteenlopende vorm en omvang kunnen beloond worden: bijvoorbeeld het schoonmaken van een stuk openbaar groen door één per soon, het toezicht houden en onderhouden van een speelvoorziening, het uit geven van een wijkkrantje door een groep bewoners. Allemaal nuttige, van belang zijnde initiatieven voor een wijk, dorp op buurt. De waarde van een cheque varieert van een bedrag van 250 gulden tot maxi maal 3.000 gulden. Bewoners die een cheque krijgen kunnen die gebruiken om een volgend project in hun wijk of dorp uit te voeren, of in het reeds bestaande project investeren. Elk jaar zullen er twee spekcheque-dagen zijn: in mei en oktober. Per keer wordt er dan voor maximaal 22.500 gulden aan cheques uitgedeeld. Uiter aard zullen de cheques op feestelijke wijze worden uitgereikt! Om in aanmerking te komen voor een cheque moet voldaan zijn aan de vol gende spelregels: Een project moet klaar zijn of tenminste volop in uitvoering. Een cheque wordt nooit vooraf toegekend. Een project dat uitsluitend het persoonlijke belang van de betrokkene(n) dient, zal niet beloond worden. Het project moet de leefbaarheid in de wijk ten goede komen. Bewoners moeten verantwoordelijk zijn voor het initiatief en de uitvoe ring van het project. Bij voorkeur moeten ook andere buurtbewoners mee doen. Het project moet een voorbeeldfunctie vervullen. Er moet, naast geld van de spekcheque, ook sprake zijn van financiering uit andere bronnen. Een jury beoordeelt alle meldingen. Zij beoordeelt ook, of de aanvraag vol doet aan de spelregels. In de jury zitten vertegenwoordigers van de gemeen te en een vijftal bewoners die door de wijktafels zijn voorgedragen. Bewoners die denken dat een project in hun wijk kans maakt beloond te worden, kunnen een aanmeldingsformulier invullen. Dit kan afgehaald wor den bij een van de wijkondersteuningspunten of bij de sectie Communicatie van de Gemeente Middelburg aan de Stadhuisstraat 2. Voor meer informatie over de spekcheque kunt u terecht bij H. Vergeer, coördinator Wijkbeheer, tel. 0118-634611. Vooreen aanvraagformulier kunt u terecht bij: Rudolf van der Feen, WOP Stromen wijk, Arnelaan 57, tel. 641180. Phons Bakx, WOP Magistraatwijk, Zuiderbaken, Rentmeesterlaan 245, tel. 640111. Phons Bakx (tijdelijk), WOP Dauwendaele, Winkelcentrum Vrijlandstraat 51, tel. 613950. Anja Scheepers, Gcrda den Hartog, WOP Nw. Middelburg, dinsdagochtend spreekuur, tel. 640834. werkgelegenheid met kracht nastreven door het benutten van de mogelijkheden in het kader van de VINEX-lokatics en het optimaliseren van de aanwezige werkgelegenheids bevorderende maatregelen en instrumenten. 2. Bevordering van werkgelegen heid is mede toetssteen voor de "grote" projecten (Markt e.o. (randvoorwaarde bij dit project is verhoging van activiteiten op de Markt hetgeen een verleven diging van de binnenstad moe ten betekenen), Stationsgebied, recreatieve ontwikkelingen bun galowpark Oranjeplaat, Dam- menroute). 3. Economische ontwikkeling moet stadsgewestelijk worden aangepakt. 4. Onderwijs 1Andere bestuursvorm voor openbaar onderwijs, gecombi neerd met bestuurlijke schaal vergroting» 2. Lokaal Onderwijsbeleid van de grond krijgen, geïntegreerd met achterstanden- en jeugdbeleid. 3. Voor een optimaal onderwijs aanbod in het voortgezet onder wijs is herhuisvesting noodza kelijk. 5. Cultuur, recreatie, sport e.d. 1Middelburg moet een cultureel klimaat creëren de Zeeuwse hoofdstad waardig. Amateuristi sche kunstbeoefening, in de "stad" én in de kernen blijft het streven. 2. Jeugdbeleid verder ontwikke len. In het kader van het jeugd beleid dient er naar tijdelijke en structurele oplossingen gezocht te worden; voorzieningen in elke wijk zoals jeugdhonken (Amemuidcn!); oplossing voor Midgard. Op korte termijn zal realisatie van een poppodium e.d. bij bijv. Nieuwe Muziek bezien worden. Prioriteit geven aan de integratie van het jeugd beleid en een coördinatie van verschillende op dit gebied werkzame disciplines nastreven; dit dient in het kader van het wijkbeheer vorm te krijgen. 3. In samenwerking met gemeen ten en andere overheden de Zeeuwse schouwburg realisren in Middelburg. 4. Een goede plek vinden voor het stadsgewestelijk zwembad in het tussengebied, zo mogelijk gecombineerd met andere sport- voorzieningen. 5. Actief beleid in het stimuleren van verantwoordelijkheid en zelfbeheer door de sportvereni gingen, gecombineerd met rede lijke tarieven. Tussentijds de financiële consequenties voor verenigingen en de gemeente evalueren. 6. Stimulering van vrijwilligers werk. Bevordering van de aan wending van de middelen voor deskundigheidsbevordering, verzekeringen en onkostenver goeding. 7. Het nastreven van een actief beleid m.b.t. toerisme en recre atie en het optimaal benutten van de recreatiemogelijkheden in het Veersemeergebied. 6. Sociale zaken, maatschappelijk werk en volksgezondheid 1Gelet op de toenemende vergrij zing van de bevolking, de gevol gen daarvan en de decentralisa tie vag taken naar de gemeente (indicatiestelling) heeft het ouderenbeleid prioriteit. Isole ment en verarming moet voor komen worden en waar aanwe zig doorbroken worden, hetgeen bereikt kan worden door het nastreven van maatschappelijke participatie en ondersteuning van instellingen die zich richten op het voorkomen van vereenza ming. 2. Gestreefd moet worden om gefaseerd tot een hogere norm van kwijtschelding te komen. Jaarlijks bij iedere verhoging van de norm moeten steeds de consequenties bezien worden. Aandachtspunt daarbij is het aspect of de groepen die bereikt moeten worden ook daadwerke lijk bereikt worden. Het bestaande recht op voorzienin gen moet dan ook verbeterd worden door een verbetering van de voorlichting en de proce dures. 3. WVG-gelden combineren met andere hiervoor beschikbare middelen, zodat een doelmatige inzet en optimaal gebruik van deze gelden gewaarborgd is. Kwaliteit en toegankelijkheid van de voorzieningen wordt ver beterd. 7. Milieu 1. "De vervuiler betaalt", blijft het principe, met o.a.' als gevolg: kostendekkende en gedifferen tieerde tarieven. 2. Er wordt - zowel met betrekking tot investeringen als heffingen - foto: J. Wolterbeek onderzocht, of op termijn over gegaan kan worden naar de zogenaamde "duobakken". Bij een positieve uitkomst van het onderzoek zal een en ander gefaseerd worden ingevoerd. Het onderzoek wordt verricht voordat de zogenaamde "grijze bakken" worden aangeschaft. De binnenstad zal bijzondere aandacht vragen. 3. Investeren in "groen": onder houd én ontwikkeling. Dit dient in samenspraak met de bevol king bijv. aan de wijktafels te geschieden. Groenvoorzienin gen waar mogelijk uitbreiden en meenemen in de planvorming. Verkoop van zogenaamde groensnippers. 4. Beleid voeren m.b.t. duurzame ontwikkeling. Het milieube leidsplan actualiseren. Daarbij aandacht besteden aan: Herstel en behoud van milieu waarden als wezenlijk onder deel van de ruimtelijke orde ning; Het verbeteren van bedrijfsin terne milieuzorgsystemen; Een actief energicbesparings- beleid door de gemeente; Regionale samenwerking en afstemming in het kader van het handhavingsbeleid het geen voor een schone stad noodzakelijk is; Voorlichtingsactiviteiten en milieueducatie; Stimuleren van milieuvrien delijk bouwen. 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 1. Definitieve afronding van de herinrichting van de Markt met maatschappelijk én financieel draagvlak is van belang. Indien mogelijk andere opties daarbij betrekken. Realisatie moet in het komende najaar een aanvang nemen. Vervolgens dienen afge rond te worden het gebied "onder de toren", het Gcerege- bied en Plein 1940. 2. Onder het Stationsgebied wordt begrepen het gebied aan beide zijden van het Kanaal door Wal cheren vanaf de Maisbaai tot aan het huidige zwembad. In het Stationsgebied komt een mix van functies met een Stadskan toor dat "budgettair neutraal" gerealiseerd wordt en de Zeeuw se Schouwburg aan de Kanaal- weg. De nadere invulling van het gebied in de Maisbaai dat gereserveerd is voor een boven- wijkse voorziening wordt in relatie gebracht met de ontwik keling van het Stationsgebied. 3. Nieuwbouwlokaties worden in stadsgewestelijk verband in deze periode aangewezen. Daar naast moet er wel aandacht zijn voor vrijkomende lokatie in de stad waarbij o.a. gedacht wordt aan de lokaties die vrijkomen als gevolg van de herhuisvesting van het onderwijs, Molenwater, kazemeterrein en het gebied Achter de Houttuinen. Woning bouw op dergelijke lokaties heeft de voorkeur, doch andere mogelijkheden worden niet bij voorbaat uitgesloten. Deze voor wat betreft de woningbouw in het kader van VINEX-afspraken uit te voeren inbreidingsplannc.n worden gefaseerd aangepakt. 4. In de volkshuisvesting moet uit het oogpunt van vergrijzing en voorkomen van ongevallen een actief beleid gevoerd worden in het opplussen van bestaande woningen en het aanpasbaar bouwen van de nieuwe wonin gen. 5. In het stadsgewest een invulling vinden voor het tussengebied Middelburg/Vlissingen. Voort gaan op de ingeslagen weg waarmee met de ontwikkelings visie een aanvang is genomen. 9. Financiën 1. Inkomsten-niveau OZB gelijk houden. De lasten van de OZB blijvch gelijk met dien verstande dat de inflatiecorrectie wordt doorgevoerd. Al meermalen is op de gemeente pagina verteld over de hertaxatie van alle onroerende zaken in de gemeente Middelburg (huizen, bedrijfsgebouwen enz.). Deze taxaties van alle onroerende zaken gebeuren in het kader van de wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). Deze wet heeft betrekking op de waarde van de onroerende zaak die gebruikt wordt bij de onroerende zaakbelastingen van de gemeente, de vermogensbelasting en de inkomstenbelasting (huurwaarde- forfait) van, de rijksbelastingdienst en de waterschapsomslag gebouwd van het waterschap. Praktijkerva ring heeft geleerd dat bij een her- taxatie van alle onroerende zaken aan de taxateur diverse vragen wor den gesteld over die hertaxatie. De tien meest gestelde vragen leest u verderop, met natuurlijk de bijbeho rende antwoorden. 1. Wie is de taxateur? De taxateur onroerende zaakbelas tingen is werkzaam voor een door de gemeente aangetrokken landelijk gespecialiseerd taxatiebureau, na melijk Kafi BV te Breda. Dit kan toor verricht ook werkzaamheden in buurgemeenten en is daarom goed bekend met de markt voor onroeren de zaken in de omgeving. De taxa teur kan zich legitimeren met een door de gemeente verstrekt legiti matiebewijs. Het is verstandig daar altijd naar te vragen als de taxateur bij u aanbelt. De taxateur werkt op de normale werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. In het weekend wordt niet getaxeerd. 2. Welke waarde wordt hoe vast gesteld? In beginsel wordt de waarde in het economisch verkeer naar waarde- peildatum 1-1-95 vastgesteld. Dit is bij courante (gangbare) objecten, de waarde die het op de waardepeilda- tum opbrengt, als het wordt ver kocht aan de meest biedende gegadigde die het vrij kan aanvaar den. Alle aspecten, die een koper in zijn overweging betrekt, worden daarin meegenomen. De waarde wordt dus gerelateerd aan verkochte objecten. De vrije verkoopprijs is daarbij het uitgangspunt. Het taxa tiebureau beschikt via het kadaster over alle verkoopprijzen van de laat ste jaren. Bovendien heeft het bureau op basis van een marktonderzoek in de gemeente bepaald of de vastgestelde koopsommen een reëel marktbeeld vormen. Door opname (door taxa teurs) wordt met behulp van al bekende gegevens, zoals oppervlak te, inhoud, bouwjaar, perceelgege- vens, ter plaatse een waarde bepaald. Daarbij betrekt de taxateur ook specifieke omstandigheden en/of elementen. 3. Zijn de gegevens van mijn onroerende zaak (huis, bedrijf, enz.) niet bij de gemeente bekend? De taxateur krijgt dus, voorzover bij de gemeente bekend, de beschik king over zoveel mogelijk gege vens, zoals bouwdossiers, kadaster tekeningen en dergelijke. Er moet echter altijd een controle ter plaatse worden uitgevoerd om eventueel foute gegevens te corrigeren. De taxateur zal dan ook, indien nodig, bepaalde gegevens controleren of verzamelen. 4. Moet ik medewerking verlenen aan de taxatie? Het is verstandig uw medewerking te verlenen om zo tot juiste taxatie waarden te komen. Als u om mede werking voor een interne (bij u bin nen) opname van uw onroerende zaak wordt verzocht, moet u de taxateur verzoeken zich te legitime ren. Er kan niet vaak genoeg op gewezen worden om dat ook te doen. Als de taxateur het noodzake lijk acht uw onroerende zaak intern op te nemen en u weigert de toe gang, dan kan de taxateur de gemeente verzoeken om medewer king af te dwingen. Dit is wettelijk zo geregeld. De gemeente bewan delt liever niet deze weg en stelt uw medewerking dan ook op prijs. 5. Moet de taxateur het huis van binnen bekijken? Het niet aan de taxatie meewerken kan leiden tot een foutieve, mis schien te hoge waardebepaling omdat de taxateur niet alle benodig de aspecten heeft kunnen beoorde len. Ook controle van gegevens is niet mogelijk. Indien de taxateur de onroerende zaak intem heeft opge nomen wordt hiervan een aanteke ning gemaakt. Dat gebeurt ook bij een weigering om de taxateur bin nen te laten. Wordt de waarde hoger naarmate ik mijn onroerende zaak beter onderhoud? Onderhoud leidt normaliter niet tot een verhoging van de waarde. Bij analyse van de verkoopcijfers is wel gebleken, dat nagenoeg iedere koper bij het sluiten van een koopovereen komst al rekening houdt met een onderhouden object. Er moet getaxeerd worden op basis van marktgegevens. Alleen in de geval len dat er sprake is van behoorlijk achterstallig onderhoud, vindt een (beperkte) aftrek plaats. 7. Onlangs is mijn pand al getaxeerd, kan de gemeente deze taxatie niet gebruiken? Een taxatie die u zelf heeft laten maken, kan met andere doelstellin gen zijn opgemaakt. Bijvoorbeeld voor de hypotheek, een boedelde ling, de overdracht van eigendom van ouders aan kinderen of de aan koop door een huurder. Die taxaties voldoen niet aan de wettelijke eisen in het kader van de Wet WOZ. Bovendien worden de taxaties over het algemeen niet onderbouwd met verkoopcijfers van andere woningen wat voor deze taxatie wel gebeurt. De taxaties dienen tevens op de waardepeildatum 1-1-95 te worden vastgesteld. 8. Hoe is het mogelijk, dat een taxateur tot twee keer toe in dezelfde straat rondloopt? Het kan voorkomen, dat u meerdere keren een taxateur in uw straat ziet. Dat heeft te maken met het feit. dat steekproefsgewijs controles worden uitgevoerd door het taxatiebuleau, of door taxateurs die worden inge schakeld door de Waarderingska mer. Dit is het bestuursorgaan, dat de gemeenten controleert op nalebing van de kwaliteitseisen. Het is overi gens altijd zinvol even te informeren bij de betreffende taxateur wat deze aan het doen is en door wie hij/zij gestuurd is. 9. Wanneer hoor ik iets over de vastgestelde waarde? De waarde die uiteindelijk wordt be paald krijgt u vóór 1 maart 1997 van de gemeente te weten. Het gaat dan om een formele bekendmaking (in de vorm van een beschikking) van de waarde van de bij u in eigendom of gebruik zijnde onroerende zaak. Tegen deze beschikking staat de mogelijkheid van bezwaar open. De taxateur mag en kan u niet vertellen wat de waarde van uw pand is, omdat er eventueel bij control'es nog correcties plaatsvinden. 10. Als ik nog vragen heb, waar kan ik dan terecht? Als u nog vragen heeft, kunt u tij dens kantooruren bellen met het bureau belastingen van de afdeling financiële zaken, telefoon 0118- 675479. Foto: J. Wolterbeek.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1997 | | pagina 5