De SEM en haar opdracht Organisatie tevreden met succes^ SSéSé éëSéé SéSSS Schets draait zijn hand niet om voor welke tent dan ook Vorig jaar werd ietwat schoorvoetend geprobeerd een kerstmarkt in te richten op de Middelburgse Markt. Voorzichtigheid was geboden, aldus de organiserende SEM en de Vereniging Ambulante Handel. Maar toen de kramen eenmaal feestelijk waren ingericht en de eerste bezoekers binnen stroomden, veranderden gelijk alle vraagtekens in uitroeptekens. Voor John Schets is een Kerstmarkt als in Middelburg wordt gehouden toch wel iets bijzon ders. Goed. Schets draait als het gaat om kramen, tenten, stoelen, tafels of andere feestelijke beno- digheden zijn hand niet om, maar voor de Middelburgse Kerstmarkt wilde hij wel even diep in zijn creatieve voorraad tasten. Voor de Stichting Evenementen Middelburg, beter bekend als de SEM, kwam het wel goed uit dat de Markt in Middelburg autovrij werd gemaakt. Daardoor kreeg de organisatie wat extra geld van de gemeente om de autoloze Markt wat tot leven te brengen. „Het was zelfs een opdracht", aldus SEM-voorzitter Hans van der Kam. Arend de Jonge die de portefeuille van pr-man kreeg toebedeeld in het eerste uur van de 25 hoofden tellen- Sponsors Kerstmarkt 1996 Hoofdsponsors Rabobank Middelburg Veere Schets verhuur Middelburg Sponsers ABN-AMRO Bank Bloem Kado Orchidee Bristol Shoes Brasserie De Huifkar Bruidshuis Fiësta Byou Lederwaren Café-restaurant De Herberg De Rode Pilaren De Vroedt Hooftman Diesch Tabaksfabrikaten Drukkerij vd Péyl Gemeente Middelburg Horeca Activiteiten Middelburg Hotel Arneville La Va ca Multi-Vlaai PECA Herenmode Primera Anthony Burger Radio 't Westen Restaurant Ten Weijngaert Restaurant Groot Paradijs Sauna Middelburg Stichting Evenementen Middelburg Vroom Dreesman Vereniging Ondernemers Middelburg VVV Middelburg de evenementencommissie valt zijn collega-bestuurder bij. Je zou kun nen zeggen dat we daardoor wat grotere evenementen zoals de Pasar Malam hebben kunnen organise ren". Dankzij de organisatie van aller lei grotere evenementen heeft de SEM bovendien veel goodwill gekweekt. Als iemand van de SEM een winkelier benadert, weet die meteen dat er wat gaat gebeuren in de stad. Uitleg van beiden toont wel iswaar aan dat de ondernemers niet meteen de beurs wagenwijd openen om met graai een fikse hoeveelheid duiten te overhandigen zodat een steentje bij wordt gedragen aan een evenement, maar de ondernemers weten wel dat er iets op stapel staat dat niveau heeft. ,,Een wisselwerking die zo hoort te zijn in een stad als Middelburg", legt voorzitter Van der Kam uit. De Jonge vervolgt: Middelburg is met alleen uit naam hoofdstad. Middelburg heeft ook een centrumfunctie. En in die voor trekkersrol heeft de stad de plicht om er voor te zorgen dat de consument de hoofdstad ook als hoofdstad blijft zien". Niet alleen worden nieuwe evene menten bedacht. De SEM staat ook klaar om oude evenementen nieuw leven in te blazen. ..Neem nou de braderie", stelt de Jonge als voor beeld. „Steeds meer plaatsen organi seren een braderie Toch is Middelburg één van de ste den waar de braderie nog steeds heel veel publiek trekt. Nu kun je in je luie stoel gaan zitten en vaststellen dat alles goed is, maar je kunt de bra derie ook onder een vergrootglas leggen om te bezien wat er kan ver beteren. Wij hebben nu vastgesteld dat we meer willen maken van de braderie, zeg maar iets extra's er aan toevoegen. Volgend jaar komt er een podiumfes tival bij met Zeeuwse groepen en gezelschappen en er we voegen er een culinair festival aan toe". Volgens de SEM wordt in het culinaire festival vooral samengewerkt met de HAM, de Horeca Activiteiten Middelburg. De braderie krijgt daardoor nog meer inhoud en aantrekkinbgskracht. „Het komt er gewoon op neer het publiek te laten zien dat we provinciehoofd stad zijn" Hans van der Kam en Arend de Jonge. Het publiek wilde wel. Zeker in de formule waarvoor was gekozen, marktkooplieden met allerlei soorten handel in een tot kerststal versierde kraam en in een tent de mogelijkheid om bij een natje of droogje te beko men met daarbij ook nog eens artie sten die de meeste mensen wel aan spreken In die tent staan overigens ook andere ondernemers met een kraam. „Dat is dus de reden waarom we dit jaar voor dezelfde formule hebben gekozen en bovendien de Kersmarkt met één dag hebben uitgebreid", legt de organisatie uit. Bovendien bleek dat twee doelen gediend wer den bij een kerstmarkt. Middelburg als stad kreeg extra bezoekers en de Markt had er weer een evenement van niveau bij. Vooral dat laatste weegt zwaar. „Het is heel belangrijk om een evenement in de stad te heb ben dat publiek trekt", wordt bij de SEM vastgesteld. De Kerstmarkt is bedoeld om zoveel mogelijk kerstproducten aan de man te brengen. „Maar waar begint en eindigt een kerstproduct", probeert Willem de Smit van de Zeeuwse afdeling Centrale Vereniging Ambulanten Handel grenzen te stel len. „Een overhemd is ook een kerst product. Maar veel belangrijker is dat er een kerstsfeer is. Dan kunnen fei telijk allerlei soorten producten in de kramen worden verkocht". De SEM- vertegenwoordigers vullen aan: „Wat trouwens niet in de kramen is te vinden, ligt wel in een winkel. Kijk. En die wisselwerking is enorm belangrijk. De Kerstmarkt trekt men sen en iedereen in de stad profiteert daarvan", complimenteren de SEM- vrijwilligers het marketingaspect van de kerstmarkt. Maar er is concurrentie. Veere kent zijn Kerstmarkt en in Vlissingen hou den de Nieuwendijk-ondernemers pal voor de kerstdagen ook al zo'n markt. De SEM zit daar met over in. Volgens hun opvatting is een Kerstmarkt alleen goed als er kwali teit wordt geboden. De Midelburgse organisatie van evenementen is er van overtuigd dat binnen de beschik bare middelen het uiterste er uit is gehaald. „Prima artiesten in een overdekte ruimte waar de bezoekers bovendien lekker kunnen zitten We onderscheiden ons met dat podium programma Want waar zie je zoveel artiesten optreden van een dergelijk niveau? Bovendien hoeft niemand ook maar eén cent entree te betalen. Ook dat is uniek. En dan hebben we natuurlijk nog de Markt zelf. Die ademt een sfeer uit die niet is te vervangen Elk evenement op de John Schets:,, Dan ga ik wel effe staan kijken hoe het publiek reageert". We hebben allerlei dingetjes gemaakt in de kerstsfeer", begin hij wat schuchtertjes Want de man die dag en nacht onderweg is, is niet zo'n prater „We heberi speciaal een puntdakje opgezet met groen versie ringen en aan de onderkant probe ren'we een soort vakhuisje te imite ren. Elke kraam ziet er daardoor anders uit. En dat is leuk". Hij voegt er aan toe „We zijn er inderdaad een paar weekjes zoet mee geweest tussen al het andere werk door. Maar het leuke vind ik toch dat we het gewoon mogen doen, dat het ons wordt toevertrouwd" Als het er eenmaal staat en het publiek komt „heb je er voldoening van. Dan ga ik wel effe staan kijken hoe het publiek reageert. Kijk. Je kunt overal dure kerststalletjes van daan halen. Maar dat kon de organi satie hier stomweg niet betalen. Vandaar dat we het gewoon zelf hebben gedaan". Improviseren is trouwens toch al een normaal woord binnen het jargon van tenten- en kramenbouwer Schets. Zowat dagelijks bebouwt hij markten in de provincie, met Walcheren als centraal punt. Maar ook tenten bij feesten, feestjes en popconcerten worden als vanzelf sprekend bij John Schets in Middelburg besteld. En zo was daar ineens windkracht 9 in Westkapelle terwijl 's avonds Normaal traditioneel moest optreden. De tent waaide weg. „Maar voordat Normaal er was stond'ie alweer Het concert kon gewoon doorgaan", pronkt de Middelburger. Beeld van de Kerstmarkt vorig jaar in Middelburg. Markt in Middelburg heeft altijd dat beetje extra wat anderen niet heb ben bij hun evenement" Voor de Kerstmarkt van dit jaar heeft de SEM dus het concept van vorig jaar overgenomen en waar nodig op details aangepast. In hoeverre de consument tevreden is met wat de organisatie biedt, wordt met uitdrukkelijk onderzocht Uit woorden van zowel de SEM-leden als van de ambulante handel valt op te maken dat het nu nog natte vinger werk is. Niettemin is het voor de SEM een hartewens om permanent onderzoek te doen naar bevindingen van de bezoeker. „We hopen ooit samen met de gemeente in het kader van een sterkte-zwakte-analyse te komen tot permanent onderzoek, zodat we alle kritiek ter harte kunnen nemen en verder aan de weg kunnen blijven timmeren met die gegevens"

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 39