u en rode draad... Motorscooter: hi-tech vervoermiddel met hoog IQ Goedkoop in aanschaf en gebruik Motor rij bewijs lichte klasse is nu vereist Ook klimatologisck verantwoord Op pad met zo'n nieuwe motorscooter Moderne meubelen en woonaccessoires Voor het écht mooie meubelkunt u niet om V/onnemaire heen motorscooterli Want Paauwe laat iedere bezoeker tanken met een reductie van fl, 0.20 per liter**! MILIEUVRIENOELIIK LEVEN ffftflf OOK LEKKER ZIIN! 2 Goes (Marconi bedrijventerrein, aan het Hollandiaplein) Geen file Techniek Parkeerplezier Ook met auto rij bewijs op een motorscooter? Prima alternatief voor korte afstanden Zeventig proeent van de afstanden, die we per dag afieggen zijn korter dan 7 km. Voor veel mensen nèt te ver om te fiet sen en te dichtbij voer de ante. Ban is de motorscooter een uitkomst Rij-impressie onthult z'n ware aard 8 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 23 oktober 1996 oktober Behalve de ecu'cheque actie, waarbij u voor iedere bestede ff. 1000,- eea cheque t.w.v. fl. 125,- ontvangt*, profiteert u tevens van een tegemoet koming in de brandstofkosten. "Vo/gwis Je iO-'96: O kt<-b<-r-aanbtediiig 38 j 8AAH 8AHIÖHK BAH BORD BAXTER BENCH BÏNHEKOK CASTIE CttttHCUSSIC COTTAGE DESEOE DBSER5 BURESTft GAUQTTIS RAWS GJüPARUCO GSBfRUKD GRANGE 8A5VIRX HEOEBRO HEIDENSE HOTSTEDE HOGEIIEUT HötSTA IHSA JEAK ROCHE KOEKOEK CEOLUX LIGHE R05ET NARA HETAFORM SOI i 66URÏS KUUEKAH HOW OHHIA POlffORH RfSAOESSO ROHé ROLAHD SCHMTIT RÜlf&HZ ROSKAH SCXUiTEHA SOB saVA VAX HOOF YAH ROSSUH YIBiEFfE WADE WAUAVEH TOUHG Zuidweg 20A, Zonnemaire. Telefoon 0111-401318. Vrijdag koof avond. Maandag gesloten. Een complete, zorgvuldig samengestelde collectie in de meest uiteenlopende stijlen, in een logische prijsopbouw. Alle bekende en minder bekende merken, waaronder enkele zeer exclusieve programma's, zijn hier vertegenwoordigd. Op zich al een unicum! In het weidse Zeeuwse landschap zijn parkeer- en fileproblemen onbekende fenomenen, de Zeeuwse gastvrijheid doet de rest. Een goed en uitgebreid advies maken uw keus gefundeerd en verantwoord. Efficiency en nazorg bestempelen Interieur Paauwe tot een uiterst moderne onder neming, waar u met plezier terugkomt. U bent van harte welkom tijdens de oktoher-woonmaand-actie t/m 2 november. IE BAZAR Milieuvriendelijk leven kan ook lekker zijn! Het boekie Aardige aardappel in de puree is het bewijs Het bevat 23 verrassende recepten, allemaal op basis van aardappelrassen die zonder of met weinig land bouwgif kunnen worden geteeld Die aardappels zijn De meest gegeten soorten worden bovendien beoordeeld op milieu-eigenschappen, verkrijgbaarheid, kookkenmerken en smaak Het receptenboekje is geschreven in samenwerking met culinair journalist lohannes van Dam. en topkok John Halvemaan. Motorscooters, je ziet ze steeds vaker omdat dit handige ver voermiddel nu ook in Nederland doorbreekt. Geen wonder, want deze moderne versie van de klassieke scooter is de 'easy-rider' van de toekomst. Hij heeft alles aan boord voor vlot woonwerk verkeer of recreatief gebruik. Met zijn leuke vormgeving en een voudige bediening is de motorscooter een 'winner'. Als file- omzeiler vormt deze 'auto op twee wielen' zelfs de ideale uitweg. Smaakvolle vormgeving, bedieningsge mak. innovatief, ontwikkeld met respect voor het milieu, dus zuinig en stil, dal is de motorscooter ten voeten uit. Deze dynamische tweewieler is ideaal voor hel vervoer van alledag, om er 'ns lekker op uit te trekken, voor een ritje naar de sportclub, het winkelcentrum of voor familiebezoek. Je zit op een koninklijk zadel, terwijl je in het wo.pn-werkverkeer de reistijd van deur lot deur zo maar met de helft kan verkorten. De jongste generatie motor scooters biedt hi-tech in een modern jasje, is leuk en relatief goedkoop. Ja. waarom heeft u er nog geen? In hei buitenland is hij al jaren geliefd, in Nederland begint zijn opmars nu ook. Deze trendy opvolger van de klassieke scooter is een 'eye-catcher'. Hij oogt aantrekkelijk, terwijl z'n technische eigenschappen en rijkarakter perfect zijn. Ronde vormen, soepele stroomlijn, knap pe out-llt, loopt als een zonnetje; kortom, een praktisch vervoermiddel. Blijft de vraag; wat kost al dit moois? Antwoord: Dat valt reuze mee. Motorscooters zijn goed koop in aanschaf en gebruik. Ze lopen op nor male loodvrije benzine en zijn twee tot drie keer Afhankelijk van liet model en eventuele accessoires heb je al een motorscooter vanaf 6000 gulden. Topmodellen kosten circa 13.000 gulden. Op de komende MotoRAl (24 t/m 27 oktober) kunt u alle moderne moiorscootermodellen bewonderen en uitproberen.Voor de motorscooter geldt een houderschapsbelasting van 142 gul den/jaar. Daarnaast is minimaal een WA-verzeke- ring verplicht. Factoren die bij de premie een rol spelen zijn: regio, wel/geen win terstop (van december tot maart), eigen risico, no-claim korting en de aanschaf prijs. Uitgaande van een gemiddelde produkt- prijs van 9000 gulden kost een WA-ver zekering dan circa 200 gulden premie/jr. Voor WA+ (met brand en diefstal): circa en de Naast z'n uitstraling rijkwaliteil biedt motorscooter talrijke voordelen, bijvoorbeeld bij de filebestrij- ding. Ook parkeerproblemen zijn hem vreemd. zuiniger dan een auto. Hun verbruik ligt rond 1 op 35. Op een tank van 12 liter inhoud rijdt u dus voor nog geen 24 piek van Amsterdam naar Maastricht en weer terug. Zo'n motorscooter wordt aangedreven door een tweetakt- of viertaktmotor met een inhoud van 123 cm' of 250 cm'. Op volle toeren ligt een topsnelheid van 90 tot 120 km/u binnen bereik. Gezien deze prestaties is hel logisch dat je met de motorscooter op de snelweg mag rijden. Technisch is de moderne motorscooter helemaal bij de lijd: anti-duik voorvor ken. schijfremmen in de voorwielen, uit gebalanceerde wielophanging, elektri sche starter, automatische transmissie, dashboardkastje, (afsluitbare, soms ook 300 gulden premie/jr. Voor Casco (all- risk): circa 950 gulden premie/jaar. Voor de aanschaf van een motorscooter kunt u terecht bij de motorfietsdealers. Of tl kunt informatie aanvragen bij de importeurs: Aprilia: 010 - 4928567, Yamaha: 020 - 654600: Piaggio (Vespa): 013 - 4639333, Honda: 0180-491777, Peugeot: 0318-519132. Door zijn eigenschappen is de motor scooter een vervoermiddel met grote toe komst. Zo is hij prettig om mee te rijden en om mee gezien te worden. Van huis uit biedt de motorscooter al veel bescherming tegen weer en wind. Voor wie dat wil, is extra bescherming mogelijk met een heel of half ('ver laagd') windscherm. Vooral zijn gemak en de mogelijkheid om tijdwinst te boeken in vergelijking met andere vervoermiddelen, maken hem tot hèt alternatief in woon-werkver- keer. Met de motorscooter sta je niet in de file. Bij een stoplicht sta je vaak voor aan en ben je als eerste weg. Hij geeft parkeerplezier, want je hoeft niet te zoe ken naar een parkeeqülaatsje. je kunt hem vaak 'overal' kwijt zonder een par keerkaartje te kopen. In Zuid-Europa en in de landen om ons heen is de motorscooter niet meer weg te denken uit hel straatbeeld. Bij ons breekt de motorscooter nu ook door. Wie in Nederland op een motorscooter wil rijden, moet nu nog over het A-rijbewijs beschikken. Ofwel: het motorrijbewijs. In sommige Europese landen mag je met een autorijbewijs wel op een motorscooter rijden. Met een motorscooter omzeil je veel verkeersproblemen. verlichte) opbergruimte voor helm. handschoenen en andere zaken. Zo zie je maar hoe ver het scootertje van weleer is gekomen. Het nieuwe Europese reglement rijbewij zen biedt de mogelijkheid om houders van het autorijbewijs toe te staan om lich te gemotoriseerde tweewielers te berijden met een maximum cilinderinhoud van 125 cm' en een maximum vermogen van 11 kW. Vanuit het oogpunt van verkeersveilig heid heeft de RAI voorgesteld om voor personen vanaf 21 jaar die al twee jaar het autorijbewijs hebben, toe te staan om op gemotoriseerde tweewielers met auto matische transmissie (scooters) te rijden. Eventueel aangevuld met een praktijk examen. In tegenstelling tot andere landen maakt de Nederlandse overheid geen gebruik van deze mogelijkheid. De RAI betreurt dit. want "het zou de mobiliteit in ons drukke land een handje kunnen helpen. De rol van dit vervoermiddel als hèt alternatief tussen auto en fiets met behoud van de individualiteit zien we al in landen om ons heen". is i Denk nu niet dat de motorscooter alleen geschikt is voor de warme lan den rond de Middellandse Zee. Of voor Italianen en Spanjaarden, die gua postuur wat kleiner zijn dan wij. Op een motorscooter zit je altijd als een vorst. s I En om het Nederlandse klimaat hoeft de overstap naar een motorscooter niet te laten. Volgens het KNMI regent het in Nederland slechts 6,5 procent van de tijd. De kans dat een regenbui u onderweg overvalt, is dan ook heel klein. Ais u 220 dagen per jaar werkt, rijdt u tijdens uw dagelijkse route slechts 14 keer per jaar in een bui. Alle andere dagen rijdt u droog en comfortabel heen en weer. Dat een geslaagd ontwerp z'n waarde behoudt, bewijst de huidige populariteit van de motorscooterde trendy opvolger van de scooter. (door onze verslaggever) Met een motorscooter rijden is zo eenvoudig als maar kan. Opstappen, starten, wegwezen. Even wennen aan het gewicht, formaat en motorvermogen, maar dat heb je gauw onder de knie. Het rijden zelf is een fluitje van een cent. En, zoals past bij een modern vervoermiddel, gaat het starten en schakelen haast van zelf, namelijk elektrisch en volautomatisch. We nemen de proef Stabiliteit op de som. veel meer vertrouwd en geborgen dan op een chopper met identieke zithouding. Voeg hierbij het ultieme bedieningsge mak en na de eerste meters voel je je zo thuis en veilig dat je bij het stoplicht bijna vergeet je voeten aan de grond te zetten.... Voor het plaatsnemen op het zadel kun je VCFtEOUWd kiezen tussen 'motoresk' en 'automobi- lesk' instappen. Versie één is hel been met een enorme zwaai over liet grote zadel zwieren, versie twee is 'binnendoor steken' alsof je een auto betreedt of met een kokerrok een damesfiets bestijgt. De tweede optie is de gemakkelijkste, al hangt het van je ego of omgeving af of je hier ook voor kiest. Zit je eenmaal, dan blijkt die associatie met een automobiel zo gek nog niet: bet zadel biedt alle comfort, de steun in de rug is heerlijk, je benen staan (met de ruggesteun in de verste, beste stand) ver naar voren en -door de grote dashboard- kast, prima spiegels, knoppenwinkel en de beschermende kuip vóór je voel je je Elektronische ontsteking is standaard, nel als een versnelling met automatische variator. De motor kun je enkel starten als eerst één van de remmen is gebruikt. Dit voorkomt 'sprong starten' met vol gas. Door de plaats van het motorblok - hori zontaal vóór bet achterwiel - bézit de motorscooter een laag zwaartepunt, wal de stabiliteit bevordert. Diverse grote bandenmerken hebben speciale banden ontwikkeld voorde motorscootermarkt. Het remgedrag is mooi neutraal. Het pro bate anti-duik systeem verhindert het 'duiken' tijdens het remmen. Dit geeft de bestuurder optimale controle over het voertuig. De stoplichten (geactiveerd door beide remmen) werken ook met de motor af. Tijdens de proefrit raken we steeds meer overtuigd van het handige, verstandige karakter van dit vervoermiddel. Hij is zo stil, dat je je soms afvraagt of de motor wel loopt. En bij de benzinepomp ont popt hij zich als een vriend van je porte monnee. Ja. wie rekent, rijdt motorscoot er. Conclusie na de proefrit met een motorscooter: gemak dient de mens en het rijplezier is groots. In druk stadsver keer ben je steeds haantje de voorste. Parkeren kost amper moeite: voor de motorscooter is zelfs een klein plekje al groot genoeg. Motorscooter: hèt comfortabele, goedkope alternatief voor gemotori seerd woon- werkverkeer.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 8