Het schrikbewind van het trainingsjasje
o\
De geschiedenis van een
erotische instant slimmer
rs
Ooit gedacht dat het braafste trainingspak nog
eens op de ruigste feesten terecht zou komen?
Voor topsporters is het waarschijnlijk een gru
wel. Maar voor de echte Hardcore Gabber is het
een must. Met kale koppies en tot over de oren
in de merkkleding gaan ze elk weekend uit hun
dak, zoals dat heet, tijdens een echte Gabber
'rave'. Vijf Zeeuwse Gabbers vertellen over hun
passie onder het motto: „Gabber word je niet.
Gabber ben je".
Ondergoed. In de naamgeving ligt de onderge
schikte positie al besloten. Onder het boven
goed, de laag die het karakter moet uitdragen
van de geklede mens. Bemoeienissen met de
lagen onder de bovenkleding werden tot het
begin van deze eeuw niet op prijs gesteld. Een
kleine glimp van de met roesjes afgezette pof
broeken of gebreide hansoppen werden al snel
als pornografisch en dus als niet gewenst
beschouwd. Dit in tegenstelling tot vandaag de
dag waar ondergoed bovengoed is geworden,
gezien wil worden. Vanuit deze gedachte wordt
het ondergoed (lingerie of foundation) ontwor
pen en gemaakt. Een lust voor het oog, een
teken van manneijkheid of vrouwelijkheid en
gevuld met een flinke erotische lading.
Woensdag 11 september 1996
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
Danny, Eileen, Vincent en Mar
cel (achternaam staat ouder
wets vinden ze) uit Middelburg
en Souburg zijn Gabbers in
hart en nieren. Per stuk dragen
ze een kapitaal aan hun lijf.
Trainingsjack en dito broek
van het merk Australian, t-shirt
van eenzelfde merk of met
afbeelding van geliefde hard
core groep, Nike sokken en
Nike schoenen en om het
geheel super glad te maken
een kaal geschoren koppie.
„Iedere Gabber heeft minstens
een tondeuse".
De outfit moet merkkleding en
dus duur zijn. Een Gabber
heeft dus ook een vette porte
monnee. „Veel werken, veel
sparen en snel weer uitge
ven". Om enigszins met hun
budget rond te komen kopen
ze kleding op de zwarte markt
in Beverwijk of in niet te dure
sportzaken. Maar een Gabber
zou geen Gabber zijn als hij
niet op z'n minst elk weekend
de parties bezoekt om z'n
wekelijkse kick te halen. En die
feesten zijn duur, zo'n zes tien
tjes entrée plus de nodige con
sumpties in welke vorm dan
ook.
Alhoewel de Zeeuwse groep
Gabbers groeiende is voorziet
de provincie hen nog niet door
middel van Gabberfeesten dus
een reisje naar Gabbersteden
Rotterdam of Den Haag moet
ook nog binnen dat budget
vallen. Een dure hobby. „Als je
eenmaal Gabber bent moet
dat gewoon. Op zo'n feest kan
ik helemaal mezelf zijn", zegt
Danny, druk gebarend en met
glinstertjes in z'n ogen. „De
sfeer is zo tof, daar kan ik pas
echt helemaal uit m'n dak
gaan". Met de muziek is het
allemaal begonnen. Begin
jaren negentig overspoelde de
Housedreun de muziekmarkt.
Maar Housemuziek is een
breed begrip.
Binnen de House zijn verschil
lende takken en één daarvan
kenmerkt zich door de voelba
re snelrepeterende bas. „Je
moet die bas door je hele lijf
voelen, zo hard datje helemaal
gaat stuiteren". Het Haagse
'hakkü' was geboren en voor
taan gaat deze dreun door als
Gabber-house. De liefhebbers
ervan heten Gabbers ofwel
Gabberinnen of Gabsters als
het om het vrouwelijk deel
ervan gaat. Een verklaring
voor de kale koppen zit hem in
het stuiteren: „Je hoofd is zo
net een stuiterbal".
De gladde trainingspakken zijn
'strak', het sleutelwoord dat in
iedere zin wel tien keer voor
komt. Ben je niet 'strak' dan
word je wel 'para' (van
paranoïde). Naast Gabberhou
se is er dus ook Gabbertaal die
zonder woorden uitgedrukt
wordt door middel van de
Gabbergroet of zoals ze zelf
zeggen een 'klauwshot', een
ingewikkeld uitziende hand
greep. Een eigen wereldje met
z'n eigen codes. Helemaal vrij
voelen ze zich niet want oor
deel of vooroordeel speelt hen
nogal eens parten. Door die
kale koppen worden ze meer
dere malen aangezien als
Skins, een groep met tamelijk
fascistoïden trekken. En dat
willen ze absoluut niet. „Wij
zijn niet rascistisch, sommige
Gabbers dragen een klein
Nederlands vlaggetje op hun
mouw en dat doen de Skins
ook dus die verwarring is er
snel. Maar zo aggressief als
veel mensen denken zijn wij
helemaal niet". Begrippen en
namen als Terror, Thunder-
dawn en Hell Racer doen eer
der het tegenovergestelde ver
moeden. Ze ontkomen er niet
aan dat ze zich aangetrokken
voelen tot 'het duistere' maar
dat is slechts 'spielerei'. Waar
het om gaat is de 'extase',
even lekker 'hakkü' en de wer
kelijkheid ontvluchten.
Under Jeans by Frank Rijkaard, Lingerie Middelburg.
De geschiedenis van het
ondergoed die reeds begon bij
het vijgeblad wappert met de
winden van de maatschappe
lijke moraal mee. Van onbe
langrijk en onbesproken tot
niet meer weg te denken vaart
het schijnbare niemendalletje
met de koers die de mode aan
geeft mee. Onder invloed van
kleedgedrag, rijk en arm, kerk
en zeden, schilderkunst, film
en fotografie, functionaliteit en
schoonheid.
Ondergoed in deze tijd bestaat
in ieder geval uit (gehele of
gedeeltelijke) bedekking van
de schaamstreek. Dat is
slechts sinds eind vorige eeuw
het geval. Daarvoor droegen
de dames helemaal geen on
dergoed, zij hadden een dus
danige hoeveelheid rokken dat
het kruis ver te zoeken was.
Bij de heren werd het hemd
van achter naar voren getrok
ken zodat er een soort hansop
ontstond. Lange kousen (been-
lingen) moesten het geheel in
het gareel houden. Zodra de
bovenkleding van de man kor
ter en dus het kruis zichtbaar
werd vond men het nadrukke
lijk tonen van de erogene zone
juist een teken van mannelijk
heid. Hij benadrukte dit deel
door het vaak fraai versierde
hemd door inkepingen in de
beenlingen naar buiten te
laten komen. Prenten en schil
derijen uit deze tijd zestiende
eeuw) tonen een geprolon
geerde bolling, het Schaam-
kapsel. Vaak nog eens extra
benadrukt door middel van
belletjes en edelstenen. Soms
gebruikte hij dit Schaamkapsel
als buidel om geld in te stop
pen. (Eenzelfde verschijnsel
zien we bij vrouwen, geld en
dierbaarheden verstopten zij
tussen de naar boven gestuw
de borsten). Later zien we dit
Schaamkapsel terug komen in
de sportwereld waar het To
que genoemd wordt en meer
uit veiligheidsoverwegingen
gedragen wordt. Pas bij de
opkomst van een op hygiëne
gerichte maatschappij zien we
losse 'echte' onderbroeken
met kruis. Maar het wel of niet
laten zien van het kruis blijft
zich afwisselen. Wijde panta
lons met bandplooien verhul
len het heren kruis totaal, hele
strakke broeken zoals we die
kennen uit de jaren zestig
beknellen de edele delen zo
dat ze als het ware tussen de
benen verdwijnen. Het tonen
van de mannelijkheid werd
verlegd naar andere terreinen.
Van de ondermode van de
vrouw is het corset het meest
gedragen onderdeel. Drasti
sche vormen zijn de metalen
corsetten die kuisheid moes
ten suggeren en de vrouw tot
letterlijk onaantastbaar bezit
van de man maakten. Begin
negentienhonderd werd de
vrouw met zware boezem en
weelderige billen populair. Het
corset dat gedragen werd, het
'droitdevant', drukte maag en
buik plat en legde het accent
op boezem en billën. Zelfs val
se billen en borsten moesten
het tekort opvullen (zie hier de
eerste vorm van push-up).
Waarom vrouwen geen onder
broeken droegen ligt verscho
len in het feit dat de broek een
typisch mannelijk kledingstuk
was en een vrouw dat niet
behoorde te dragen. Onder
invloed van de mode daarna
verdween het corset weer. Om
zo'n tien jaar later weer tevoor
schijn te komen maar dan als
'platmaker'; een elastische
band die strak rond buik en
borst gedragen werd. Iedere
vrouwelijke vorm diende vol
komen genegeerd te worden.
Er moeten tenslotte nog twee
oorlogen overheen gaan,
waarin vrouwen voornamelijk
het mannenwerk deden en tex
tiel een schaars goed was,
voordat de vrouwelijke vor
men weer getoond mochten
worden. En hoe?
Wederom worden corsetten
vervaardigd die billen en bor
sten accentueren, corrigerend
werken op de buik en waarin
opvulsels nog een pondje erbij
doen. Pas in de jaren zëstig
waarin de sexuele revolutie en
de opkomst van het feminisme
hoogtij vieren wordt de beha
aan de wilgen gehangen en
ben je als vrouw gezegend met
weinig tot bijna geen borsten.
In de jaren tachtig brengen
filmsterren en popidolen als
Madonna, de sm-cultuur die
uit de taboe sfeer raakt oude
vormen van corsetten en de
sensualiteit van ondergoed
weer naar voren. Deze tendens
is tot op de dag van vandaag
nog steeds voelbaar en zicht
baar in dames- en herenlinge
rie.
Sinds de jaren negentig is het
lichaam een belangrijk goed.
Het moet goed verzorgd en in
goede conditie gehouden wor
den. We mogen onszelf laten
zien en wat niet weggewerkt
kan worden in sportclub of fit
nesscentra kan gecorrigeerd
worden door het juiste onder
goed.
Sensuele lingerie, zelfs weer
zonder kruis, is populair. De
geschiedenis herhaalt zich, zij
het vanuit een vrijheidsgevoel.
Laat zien wat je in huis hebt,
kom je tekort dan wordt het
aangevuld en lastige vetrolle
tjes worden wel weggewerkt.
In de betere lingeriezaken
hangt een keur aan corrige
rend ondergoed onder wellui
dende namen als 'under won
der', 'push-up', 'instant slim
mer' of 'bottom up'. Deze slim
migheidje voor heren en
dames zijn vervaardigd uit de
nieuwste technologisch uitge
dokterde microfibers. Glad en
strak. „Want", zo zegt detaillis-
te Joleen de Wit van Linchèrie
uit Middelburg: „de kleding
van nu is lichaamsvolgend tot
zelfs zeer strak en dat vraagt
om precies passende onder
mode. Je ziet geen naden
meer lopen en buikjes worden
keurig weggewerkt".
En waar zit die slimmigheid
dan in? „De pijpjes van de
broekjes of de rand van het
'under wonder' rokje hebben
een rubberen strook aan de
binnenkant waardoor het pre
cies op z'n plaats blijft plak-
Vlnr Vincent, Marcel, Eileen en Danny: gabberhouse,
gabbertaal en gabbermode. FOTO ANDA VAN RIET
ken", legt de Wit uit. „In het
buikgedeelte zit vaak een dub
bele laag stof en het rekt niet
of slechts naar één kant.
Bovendien zijn de naden van
een dusdanige constructie dat
de welving van het lichaam
precies gevolgd kan worden".
Ook voor heren zijn 'wonder-
pants' te koop: precies in de
bilnaad zit een contournaad
die er voor zorgt dat de billen
als twee bollen uit elkaar blij
ven staan. Maar naast corrige
rend moet ondermode toch
zeker zinneprikkelend zijn.
Voor de echte freaks voorziet
Zeeland nog niet echt in deze
behoefte. Maar een uitkomst
wordt geboden door postor
derbedrijven en internet. De in
Amsterdam en Antwerpen
gevestigde zaak Mail Female
voorziet op afstand. Een cata
logus biedt een serie niet te
versmaden lingerie en in alle
anonimiteit kan er besteld en
gepast worden. Zo kunnen ook
de 'echte' durfals aan hun trek
ken komen.
FOTOGRAFIE BAS WIL-
DERS, MAIL FEMALE.
FOTOGRAFIE INEZ VAN
LAMSWEERDE, MAIL
FEMALE.