?IIIé
li! i
s
B
8
Vandaag de dag is het kopen van kleding niet
meer zo eenvoudig. Het aanbod is groot en di
vers. Verschillende sferen en kleuren en alles is
in principe leuk en mooi. Om in dit immense
aanbod datgene te vinden dat bij jouw specifie
ke persoontje past is moeilijk. Als je bij een
bepaalde groep hoort of wilt horen lijkt het iets
gemakkelijker want die codes staan onomstote
lijk vast.
Kiantentypes
Spel van
tegenstellingen
Verschuiving
Zomer en winter
Basics voor kids
Woensdag 11 september 1996
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
K-
LU
a
w
Alles kan maar
niet alles mag
ReplayDiesel, DNA: Henk Sies, Middelburg. Laarzen: De
Kledij, Middelburg.
Het wordt ingewikkelder wan
neer men zich juist wilt onder
scheiden. Gerichte adviezen
worden inmiddels geboden en
zijn voor twijfelaars een uit
komst. Zo heeft bijvoorbeeld
een grote groep dames een
kleuranalyse aan laten meten
waarin hun type vastligt. Bij
dat type hoort een kleurbeeld
en vandaaruit kan men de ene
winkel links laten liggen om
zich vervolgens in de andere te
laven.
Dat scheelt in elk geval al een
hele hoop miskopen. Tevens
stellen kledingmerken hun col
lectie zo samen dat een com
plete outfit uit één programma
gekozen kan worden. De kleu
ren en modellen zijn zo op
elkaar afgestemd dat een mis
ser bijna niet mogelijk is.
Professionele verkopers zijn
getraind in het herkennen van
klantentypes en kunnen bin
nen 'no time' de juiste combi
natie in de paskamer hangen.
Het heeft iets chics, men wordt
als het ware door anderen (zij
die het weten) aangekleed, een
flinke dosis persoonlijke aan
dacht zorgt er tevens voor dat
je met een gevoel van geluk de
winkel weer verlaat. Zo heeft
kleding kopen iets therapeu
tisch gekregen.
Maar maken al deze goedbe
doelde en concrete adviezen
het winkelen niet hopeloos
saai? Even lekker gaan rom
melen tussen de nieuwe col
lectie is er niet meer bij, de
eigen fantasie wordt met een
bestraffende hand afgekeurd.
Is de consument lui geworden
of is winkelen een vak? Oefe
ning baart echter kunst deze
winter want de nieuwe collec
ties zijn divers en de trend is
juist om tussen al die op elkaar
afgestemde sferen zelf een
verrassing te gooien. Combi
naties te maken waarvan je
denkt 'kan dit eigenlijk wel'.
Het 'net niet' zo te draaien dat
het prachtig wordt. Lukt het
niet dan is er nog geen man
overboord want dan kan een
ieder een beroep doen op de
totaal in stijl geprogrammeer
de collecties, analyses of vak
kundige ondernemers.
Diana Padmos van damesmo
de Avalon uit Middelburg legt
uit dat er in de damesmode vijf
stijlen te herkennen zijn. „Je
hebt het vrouwelijke, het jon
gensachtige, het natuurlijke,
het dramatische en het klassie
ke. Iedere vrouw draagt twee
stijlen in zich waarvan er één
wat meer op de voorgrond is".
Het is dan aan de vrouw zelf te
onderzoeken welke stijlen zij
heeft. „Ik geef aan mijn klanten
altijd het advies: koop iets
moois dat zo functioneel
mogelijk is. Dat je kunt dragen
in je vrije tijd maar ook naar je
werk. Probeer zoveel mogelijk
uit een kledingstuk te halen
door te combineren en er ver
rassende elementen aan toe te
voegen. Kleding is namelijk
geen wegwerp artikel meer".
De nieuwe wintermode zit vol
klassiekers. Zij het in nieuwe
vorm en vervaardigd in de
nieuwste materialen en kleu
ren. Het beeld is eensluidend:
eenvoud en kracht. Een be
langrijk item in de wintermode
is de jas. Omdat het een kost
baar kledingstuk is en men er
meestal maar een in huis heeft
die jaren mee moet, is het niet
zo verwonderlijk dat juist de
jassen een beroep doen op de
klassieke snit. Dat staat name
lijk altijd goed en het model
heeft, omdat het klassiek is,
zijn sporen reeds verdiend.
De lange klassieke camel-he
renjas met brede reverkraag is
weer terug. Maar is gesignal
eerd in de damesmode. De
trenchcoat met zijn twee-rij
knopen, jukstuk, epauletten,
gespceintuur en mouwlum
mels doet het uitstekend als
regenjas. De kaban, afkomstig
m
1:1 A
ÉL v.«K
uit de visserij, is typisch zo'n
weer en windjas. Hij valt tot op
de bovenbenen, is recht en
ruim en biedt daarom ruimte
voor dikke truien en sweaters.
Deze drie klassieke jasvormen
zijn te vinden in evenzo klas
sieke stoffen als cashmere,
loden, visgraat, tweed en rub
berdoek. Het vernieuwende is
juist dat ze voor deze winter
tevens in tegengestelde stof
fen uitgevoerd zijn. Plastics,
pluizig nepbont, glimmend
nylon, spekglad wax en zelfs
harde canvas waar een
metaaldraad doorheen gewe
ven is.
De vorm blijft klassiek maar
schept verwarring door de
tegenstelling in stofgebruik.
Om de verwarring nog wat
groter te maken zien we een
verschuiving tussen typische
mannen- en vrouwenkleding.
In de kleding en de manier van
dragen ligt een androgyn ka
rakter besloten. Mannen dra
gen strakke truitjes met ritsjes
en hemden met snoezige
printjes. Dames grijpen weer
naar het krijtstreep herenkos
tuum met een evenzo klassiek
overhemd eronder. Ook de
militaire invloeden in de da-
mesjassen doen stoer en man
nelijk aan. Het lijkt of de twee
werelden in elkaar overvloeien
maar de manier van combine
ren zorgt er nog net voor dat
het mannetje het mannetje
blijft en het vrouwtje het
vrouwtje.
Voor de mannen blijven de
kostuums populair maar ook
deze zijn 'bijna' vrouwelijker
gesneden. De schouders zijn
veel smaller en daardoor is het
silhouet rechter. Die echte
macho driehoek, breed in de
schouders/smal in de heupen,
is verdwenen. De broek is
eveneens veel smaller, soms
zelfs flink rond de benen
gespannen. De invloed van de
Mods uit de jaren vijtig en Tra
volta uit de jaren zeventig is
hier samengekomen. Het kos
tuum behoeft wat de mode
betreft niet meer te voldoen
*r
Mantelpakken van Cartoon en Rosner van Avalon in Middelburg, schoenen Red Snak
es, X-Ray Middelburg.
aan de voorgeschreven codes
(voorgeschreven wetten voor
bepaalde functies daar gela
ten). Een klassiek krijtstreep
colbert kan met een gerust
hart gecombineerd worden
met een basicshirt met ritsje,
een knallend synthetisch over
hemd of zelfs een shirt van de
geliefde voetbalclub. En
omdat de pijpen van de broek
Mutsen en hoed van Miep Co, Cotton Country.
strakker zijn kunnen laarzen
met het grootste gemak ero
verheen.
In eenzelfde lijn liggen de
mantelpakjes voor de dames.
Evenzo klassiek als het heren
kostuum maar super vrouwe
lijk. Korte jasjes, korte rokjes
en strakke truitjes. Opvallend
zijn de korte mouwen in de
jurkjes en tops. Zomer en win
ter vallen samen (over verwar
ring gesproken). Het twinset,
ook zo'n klassieker, gaat
alweer zijn tweede winter in en
heeft ook te kampen met deze
siezoensvervaging. Het truitje
veelal in zachte kleuren ge
maakt van tricot of ajour brei-
sels draagt ook korte mouw
tjes.
Stretchmaterialen zijn niet
meer weg te denken. Voor
broeken, shirts en jurkjes is het
een ideaal materiaal. Het zit als
gegoten, geeft optimale bewe
gingsvrijheid en het lubbert
niet uit. Nieuw aan het firma
ment is de door het merk Ros
ner gelanceerde Bottoms-Up
stretch pantalon. De broek is
zo gesneden dat de billen
omhoog geduwd worden om
een beter aanzien te krijgen.
Tussen alle klassiekers en
Uni's door zweven de dessins
en prints. Deze zijn in volle
overtuiging rechtstreeks ge
ïnspireerd op de jaren zeven
tig. Grafische motieven en
grappen, heel veel ruiten in
verschillende maten het liefst
samen gecombineerd, compu
terprints met een knipoog naar
hogere sferen, Op-Art wiebers
en dan nog het liefst in com
plementaire (tegengestelde)
kleuren zodat het pijn aan de
ogen doet, en hier en daar
natuurgetrouwe bloemen.
Vooral in de jonge mode en de
basics zijn deze prints veelvul
dig te vinden en is het gebruik
van kleuren veel heftiger.
Maar telkens weer zoeken
kleuren die elkaar bijna bijten
contact, het optische en fysie-,
ke effect daarvan kennen we:
een zinderende hoofdpijn.
De kindermode is bezig met
een onttuttingsproces. Einde
lijk verdwijnen de overdreven
roesjes, frutsels en zoetsappi
ge printjes. Onder invloed van
de sterke kracht van de basics
ontpopt zich een op eenvoud
en vrijheid geïnspireerde kle
dinglijn. Dat is niet zo verwon
derlijk omdat steeds meer
bekende volwassen basicmer-
ken een kinderlijn op de markt
brengen.
Daardoor wordt de kleding iets
volwassener in aanzien maar
het blijft kinderkleding. Vooral
voor de echte 'tieners' is deze
ontwikkeling zeer welkom. Zij
vielen nogal eens naast de
boot. Te jong voor een volwas
sen jeanslijn want de maten
kloppen niet. Maar kleding
kopen tussen de peuters is net
dat wat ze niet meer willen.
„Deze basiclijn sluit daar net
mooi op aan zegt Sjaak
Lizierse van kindermode Hum
mels in Middelburg en Goes.
„Het is stoer en heeft ook de
modische invloeden die een
merk als Diesel, Pèpe of Esprit
zo populair maken". Toch blijft
de kindermode een moeilijk
onderdeel. De klant bestaat
namelijk uit twee personen:
het kind en de moeder
(vader?). En die twee kunnen
lijnrecht tegenover elkaar
staan. De enige oplossing is
dwarsheid of overredings
kracht.
- 'W/,
MWWS Itlil
ÉBK SgvJa K
Wwm m&Éf* -1
Stoer, Diesel, DNA, Replay, KCD, Matinique van Henk Sies Middelburg, schoenen: Adam's Boots, Red Sna-
kes en Art Personal Boots van X-RAY, Middelburg, tweedehands laarzen van De Kledij Middelburg.
IKKS van Hummels, Middelburg.