iiiliiiiiliillliiiiiiiiiiiiilllliliiiKll,
GEMEENTE MIDDELBURG
Maandagavond gemeenteraad
Uitgangspunten stationsgebied in raad
Lindeboom
als milieupnj s
Riolering omgeving Molenwater
Boomfeestdag op 20 maart
Week 11
uw
Tafeltje
Dekje
Woensdag 13 maart 1996
DE FAAM
5
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u terecht in de Voorlichtings
winkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450,
geopend iedere werkdag van 8.00 tot
12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur.
Op maandag 18 maart 1996 vergadert de gemeenteraad vanaf 19.30
uur in de raadzaal van het stadhuis.
U kunt deze vergadering bijwonen vanaf de publieke tribune, die
bereikbaar is via de toren op de hoek Lange Noordstraat/Markt.
Gehandicapten kunnen van te voren contact opnemen met de bodeka
mer van het stadhuis, telefoon 675403.
De agenda en andere stukken liggen ter inzage bij sectie Voorlichting.
Gesproken wordt over de volgende voorstellen:
1. Mededelingen en ingekomen
stukken.
2. Benoemingen in commissies
e.d.
3. Richtlijnen begrotingen 1997
van de gemeenschappelijke
regelingen.
4. Aankoop perceel grond t.b.v.
uitbreidingsplan Nicuwland-
Zuid.
Reeds lange tijd worden de moge
lijkheden onderzocht van de verwer
ving van gronden voor uitbreiding
van het woningaanbod in de kern
Nieuw- en Sint Joosland. In voorbe
reiding is het onlwerp-beslem-
mingsplan "Nieuwland-Zuid". Het
betreft een uitbreidingsplan, vol
doende voor 70 woningen, aan de
zuid-west zijde van de bestaande
kem. Om voldoende woningbouw
mogelijk te maken moet het huidige
sportcomplex verplaatst worden. De
grond die nu wordt aangekocht is
bestemd voor de nieuwe sportvel
den.
5. Vaststelling exploitatie-opzet
"Klarenbeek III" en beschik
baarstelling afbouwkrediet.
De woningbouw in de laatste fase
van deze wijk (Klarenbeek III)
dateert uit eind zeventiger - begin
tachtiger jaren, dus al weer van zo'n
15 a 20 jaar geleden. Dit plan was in
relatief korte tijd volgebouwd.
Aan het einde van de Hannic Schaft-
straat en Edward Vetermanstraat
zijn destijds op de plaats van een
aantal bungalowkavcls noodlokalen
geplaatst; dit om de overcapaciteit
van de scholen aan de Generaal
Hakewill Smithlaan op te vangen.
Nu is de/.c behoefte komen te ver
vallen. De noodvoorziening is
inmiddels gesloopt. Op deze plaats
kan een zestal woningen worden
gebouwd. Na realisering van de
woningen kan de omgeving worden
afgebouwd.
6. Afsluiten mantelcontract lea
se/huurovereenkomst.
7. Verzamelvoorstel tot het wij
zigen van de begroting 1996.
8. Wijziging legesverordening
1995.
9. Asfaltering klinkerstrook
Banckertplein, aansluitend
op de Poelendaeleweg.
Bij de reconstruktie/asfaltering van
de Poelendaeleweg in 1977/78 is
destijds de klinkerstrook op het
Banckertplein, grenzend aan de Poe
lendaeleweg niet mee-geasfalteerd.
De reden daarvan was dat in deze,
hierboven genoemde, strook leidin
gen van de Nutsbedrijven aanwezig
waren en dat, met de toen gebruike
lijke funderingsmethode van Asfalt
wegen met Hoogovenslakken, de
Nutsbedrijven aantasting van de lei
dingen en moeilijke toegankelijk
heid vreesden.
Omdat het afslaande busverkeer
regelmatig deze strook berijdt geeft
dit nogal behoorlijk overlast voorde
aanwonenden op het Banckertplein.
Met de thans gebruikte funderings
methode voor wegen, de puinfundc-
ring, is het voor de Nutsbedrijven
aanvaardbaar dat deze klinkerstrook
op het Banckertplein. ter breedte
van 6.00 m. geasfalteerd kan wor
den.
10. Parkeerbelcidsplan uitvoe
ring 2e fase.
11. Wijziging van de Arbeids
voorwaardenregeling
gemeente Middelburg.
12. Voorbereiding bouw nieuw
stadskantoor in het stations
gebied.
Door DHV-Advics- en Ingenieurs
bureau is een vergelijkend huisves-
tingsonderzock uitgevoerd, waarbij
een 3-tal opties met elkaar is verge
leken. Centraal in deze vergelijking
stonden de exploitatielasten, uit
gaande van een /.o optimaal moge
lijke huisvesting. Hierbij staat overi
gens niet alleen een optimale situ
atie voor bestuurders en ambtena
ren. maar met name ook een optima
le situatie voor de burger voor ogen.
De onderzoekers komen tot de con
clusie dat er vanuit kosten- en cffi-
ciëncy-ovcrwegingen twee opties
zijn die beide tot een goede huisves
tingssituatie leiden.
1. Volledige nieuwbouw (N.B.: niet
locatie-gebonden).
2. Handhaven van het stadhuis in
combinatie met nieuwbouw,
onder andere ter plaatse van de
bebouwing aan de Helm.
Uit de financiële vergelijking van de
exploitatie van beide opties mag de
conclusie getrokken worden dat er,
grosso modo, van een gelijkwaardi
ge situatie sprake is. Het zijn dan
ook volstrekt andere, soms minder
harde overwegingen, welke tot een
voorkeur voor volledige nieuwbouw
overtuigen.
Een aantal van deze overwegingen
is nadrukkelijk inzet geweest van de
opiniërende bespreking tijdens de
vergadering van de Commissie
Algemene- en Bestuurlijke Zaken,
d.d. 6 december 1995. De belang
rijkste items uit deze discussie
waren bereikbaarheid, parkeergele
genheid. flexibiliteit, ontwikkeling
en financiële aspecten.
Voorgesteld wordt:
In te stemmen met de aanwijzing
van het stationsgebied als locatie
voor een nieuw te bouwen stadskan
toor.
Een vervolgopdracht te verlenen
voor het opstellen van liet program
ma van eisen voor een nieuw stads
kantoor.
13. Vaststelling Nota van Uit
gangspunten Stationsgebied.
Zie elders op deze pagina.
14. Ie, 2e en 3e serie wijzigingen
Bouwverordening Middel
burg.
In diverse circulaires van de VNG,
wordt voorgesteld om de gemeente
lijke bouwverordening aan te passen
aan de Model-bouwverordening.
Ie serie wijzigingen
In vervolg op de verdergaande coör
dinatie tussen de bouwregelgeving
en de milieuwetgeving zijn er richt
lijnen opgesteld omtrent het ver
plichte bodemonderzoek bij inge
komen bouwaanvragen.
Tevens wordt in deze circulaire door
de VNG voorgesteld om in de
bouwverordening een parkeerbe
leid te formuleren teneinde de auto
mobiliteit. conform het rijksbeleid,
terug te dringen. Het in de bouwver
ordening geformuleerde parkeerbe
leid ligt in het verlengde van het par
keerbelcidsplan 'Sturend parkeren'
van hel Mobiliteitsplan Middelburg.
Tenslotte is in de eerste wijzigingen
van de bouwverordening een aantal
herzieningen in de brandveilig
heidsvoorschriften opgenomen.
Het gaat hierbij zowel om de brand
veiligheidsvoorschriften die voor
bouwplannen gelden ter verkrijging
van een bouwvergunning, als om de
brandveilighcidsvoorwaarden die in
gebruiksvergunningen voor gebou
wen kunnen worden gesteld.
2e serie wijzigingen
Deze aanpassingen hebben onder
andere betrekking op de algehele
aanpassing van de bouwverordening
aan de Algemene wet bestuursrecht
(Awb).
Voor het onderdeel bouwwerken,
wordt in de bouwverordening Mid
delburg. het Asbcst-verwijderings-
besluit geïntegreerd. De voorschrif
ten van het Asbest-verwijdcringsbe-
sluit voor het slopen van asbest uit
bouwwerken hebben geen recht
streekse werking. Derhalve ver
plicht het Asbest-verwijderingsbe-
sluit tot het opnemen in de bouwver
ordening van voorschriften waaraan
de houder van de sloopvergunning
zich moet houden. Deze voorschrif
ten behandelen de wijze van slopen,
verpakken en opslaan van asbest.
Ook is er sprake van een verscherp
te regelgeving omtrent het scheiden
van bouw- en sloopafval, alsmede
de verplichting tot het opstellen van
een sloopveiligheidsplan. Aan een
sloopvergunning verbinden burge
meester en wethouders voorschrif
ten over selectief slopen en geschei
den afvoeren van het sloopafval.
Hiertoe behoort het noemen van de
fracties waarin moet worden
gescheiden. Een sloopveiligheids
plan is slechts bedoeld voor de risi
covolle sloopprojcctcn. In een over
leg voorafgaande aan het indienen
van een aanvraag om sloopvergun
ning kan blijken of een dergelijk
plan nodig is.
Het stationsgebied van Middelburg, de strook langs de Kanaalweg tus
sen Schroeweg en benzinestation, is nu een stukje niemandsland. Het
vormt samen met het spoor en het Kanaal door Walcheren een barriè
re tussen het centrum en het zuidelijk gedeelte van Middelburg, waar
toch de helft van de inwoners wonen.
Al enige jaren wordt gestudeerd op de mogelijkheid om dit gebied een
nieuwe impuls te geven. Dan worden twee vliegen in één klap geslagen:
de barrière wordt opgeheven en de ontwikkeling van Middelburg wordt
gestimuleerd.
In de structuurschets 1990 wordt
voor het eerst gesproken over de
ontwikkeling van het stationsge
bied. Daarna volgen de ontwikke
lingsvisie van de Grontmij in 1992,
de nota stadsgewest in 1993 en de
ontwikkelingsvisie stadsgewest in
1994.
In december 1995 is de "Nota van
Uitgangspunten Stationsgebied
Middelburg" gereed gekomen,
gemaakt door de stedebouwcombi
natie Van Riezen/Ebbcrink/Van Aar
uit Amsterdam in opdracht van de
gemeente Middelburg, MABON
(particuliere ontwikkelingsmaat
schappij), NEMEOG (Ontwikke
lingsmaatschappij Nederlandse
Spoorwegen) en NS-Vastgoed.
Het gaat hier om een "nota van uit
gangspunten", geen definitief plan,
maar een basis voor mogelijke, ver
dere planvorming.
Opvallend onderdeel van deze nota
is de nieuwbouw van een stadskan
toor in het stationsgebied als kern
"Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 0118-638570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van 18 rot en nier 24 maart
1996
Maandag
Rundergoulash. pikante saus.
speriziebonen. aardappelen
Dinsdag
Gekruide gehaktschijf, savoye-
kool, aardappelpuree
Woensdag
Kippepoot. gemengde groente.
aardappelen
Donderdag
Varkenshaasje, wortelen, aard
appelpuree
Vrijdag
Rundersaucijs, rode bieten.
aardappelen
Zaterdag
Nasi goreng niet kipsaleh
Zondag
Wat de pot schaft
voor de verdere ontwikkeling. Ove
rigens wordt apart onderzoek
gedaan naar de haalbaarheid/wense
lijkheid van een nieuw stadskantoor.
Hieronder worden onderdelen van
de nota uiteengezet.
In de gemeenteraadsvergadering
van aanstaande maandag 18
maart wordt voorgesteld de Nota
van Uitgangspunten vast te stel
len.
DOELSTELLINGEN
Hoogwaardige dienstverlening
Middelburg vormt een schakel in de
verbinding Dammenroute-Sloege-
bied-Tcmcuzen/Gent. Middelburg
speelt daarbij vooral een rol in de
dienstverlenende sector, maar mist
daarvoor nog een duidelijk herken
bare kantorenlokatie.
Relatie centrum-Zuid
In de relatie tussen heel zuidelijk
Middelburg en het centrum vormt
het huidige stationsgebied met spoor
en kanaal een barrière die doorbro
ken moet worden. In het bijzonder
de verbindingen voor voetgangers
en fietsers tussen Dauwendaele, het
station en het centrum moeten wor
den verbeterd.
BEPERKINGEN
Het gebied kent vele praktische
beperkingen, die te maken hebben
met veiligheid rond het spoor en de
scheepvaart, met de hoogwaterke
ring en belangrijke kabels en leidin
gen. Daarnaast moeten de bestaande
monumenten in het plan worden
ingepast. Dit zijn: de gietijzeren
brug, het stationsgebouw, het sein
huisje en-de dansschool.
ONDERDELEN
Het plan bestaat uit kantoren,
woningen, een busstation, verkeers-
cn parkeervoorzieningen en een sta
tionsplein met een stadskantoor.
De stationsbrug wordt met het bus
station aan de ene kant en een sta
tionsplein aan de andere kant een
samenhangend autovrij gebied. Aan
het stationsplein grenst uiteraard het
station en een nieuw stadskantoor.
De Schroebrug wordt verbreed
vooral ten behoeve van de fietsers
en voetgangers.
Busstation
Overwogen is het busstation te ver
plaatsen naar de stationzijde van het
Kanaal. Dit bleek praktisch onhaal
baar. De meeste buslijnen blijven
aan de noordzijde van het kanaal en
zouden dan onnodig heen en weer
moeten over de Schroebrug.
De Stationsbrug wordt een noord
zuid-verbinding voor langzaam ver
keer. voor fietsers en voetgangers.
Dat kan alleen goed en veilig wor
den uitgevoerd als dit langzaam ver
keer de ruimte krijgt. Bussen, die
heen en weer rijden over deze brug.
zouden deze ruimte en veiligheid
ernstig belemmeren.
Bovendien is in het plan een nieuw
busstation voorzien met ruimte voor
gelede bussen. Om dit mogelijk te
maken wordt een strook water
gedempt. Dit is aan stationszijdc om
"waterstaattechnische" redenen niet
mogelijk. Door de verruiming van
het busstation, gecombineerd met
een elektronisch informatiesysteem,
wordt het comfort van de buspassa
gier vergroot en de overlast voor de
aangrenzende Loskade verminderd.
Ook bij handhaving van de huidige
lokatie voor het busstation blijkt de
loopafstand tussen "treintrecplank"
en "bustreeplank" vergeleken met
andere stations gering te zijn.
Stadskantoor
Aan de bouw van een stadskantoor
wordt een aparte studie gewijd. In
de nota wordt het stadskantoor
gepland als onderdeel van het sta
tionsgebied.
De huidige huisvesting van de
gemeentelijke diensten voldoet niet.
De diensten hebben te weinig ruim
te, zijn te veel verspreid en daardoor
niet klantvriendelijk, en ze voldoen
niet aan de eisen voor goede werk
plekken. Onderzoek heeft uitgewe
zen dat nieuwbouw van een stads
kantoor minder kost dan verbouw
van de bestaande gebouwen. Boven
dien levert dit het voordeel dat alle
diensten bij elkaar zitten: veel dui
delijker voor de burgers en efficiën
ter voor de organisatie.
En waar kan een stadskantoor beter
verrijzen dan vlak bij hel station:
goed bereikbaar voor de inwoners
van zowel de noordelijke als de zui
delijke helft van Middelburg, voor
bezoekers die met trein of bus
komen èn voor bezoekers met de
auto van buiten Middelburg.
Voor de lokatie van het stadskan
toor wordt een voorlopige voor
keur uitgesproken, geen definitie-
In de nota wordt het stadskantoor
gepland over het spoor heen tot aan
het kanaal met een ingang aan de
zuidzijde. Overigens wordt in de
schetsen alleen maar een bouwmas
sa aangegeven, het is nog geen ont
werp voor een stadskantoor.
Stationsplein
Geflankeerd door een station en een
stadskantoor en de fiets- en voetgan-
gersverbinding van de binnenstad
naar zuid is het voor te stellen dat
het stationsplein een levendige ont
moetingsplaats wordt met bijvoor
beeld bankjes en kiosken en straat
artiesten.
Wonen
Tussen het station en het huidige
benzinestation komt een park. In dit
park wordt het gebouw van de dans
school opgenomen. Ook de gietijze
ren voetgangersbrug kan hier een
plaats en funktie krijgen. Naast het
park komt een strook met woningen
aan het water. Dit zouden vier
woontorentjes kunnen zijn van vijf
of zes bouwlagen, in totaal 80 tot
100 woningen.
Kantoren
Het deel van het gebied tussen sta
tion en Schroebrug is een uitsteken
de lokatie voor kantoren. Behalve
het stadskantoor zouden hier nog
enkele kleinere kantoren kunnen
komen en één groter kantoor.
Gedacht wordt aan een groot kan
toor voor een rijksdienst op de hoek
met de Schroeweg. De bouwhoogte
van de kantoren zal variëren tussen
vieren zes lagen.
De levendigheid van het gebied is
voor het verblijfsklimaat en voor de
aantrekkelijkheid van de noord-zuid
verbinding van belang. Daarom zal
nader worden bezien of in het
gebied naast kantoren ook functies
kunnen worden gerealiseerd, die
buiten kantooruren voor beweging
zorgen.
Verkeer
De stationsbrug wordt autovrij en de
Schroebrug wordt verbreed. Het
gereedkomen op termijn van de tun
nel onder het kanaal bij het indus
trieterrein Arnestein zal een reductie
geven van het verkeer op de Schroe
brug van 20%.
Veel aandacht is er in het plan voor
fietsers en voetgangers. De stations
brug wordt alleen voor langzaam-
verkeer opengesteld en door een
brede, veilige tunnel bij het Sta
tionsplein zal een goede fietsverbin-
ding bestaan tussen het centrum en
Dauwendaele/Zuid.
Na vaststelling van de uitgangspun
tennota door de raad kan de ontwik
keling van het stationsgebied verder
worden onderzocht, kan het ont-
werp-bestemmingsplan worden
opgesteld en zal de samenwerking
met andere betrokkenen worden
geregeld in een samenwerkings
overeenkomst.
Het Stadsgewenst Vlissingen-Middelburg heeft voor de uitvoering van
de zogenaamde BUGM-taken (Besluit Uitvoering Gemeentelijke
Milieutaken) per 1 januari 1995 het zogenaamde adequate uitvoerings
niveau bereikt.
Dit betekent dat op het gebied van de milieuvergunningvcrlcning en contro
le van bedrijven op genoemde datum geen achterstanden meer bestonden.
Dientengevolge heeft de Regionale Inspectie voor de Milieuhygiëne Zee
land besloten om het Stadsgewest Vlissingen-Middelburg in de vorm
van het aanbieden van een lindeboom een milieuprijs toe te kennen. Dat
de twee grootste Zeeuwse gemeenten reeds lange tijd over een volwaardige
milieudienst beschikken heeft bij het toekennen van de prijs meegewogen.
De Regionale Inspectie voor de Milieuhygiëne Zeeland biedt op woensdag
13 maart 1996 de lindeboom aan aan de burgemeesters van Vlissingen en
Middelburg. De burgemeester van Vlissingen, de heer J.C.Th, van der Docf.
en de burgemeester van Middelburg, de heer mr. D.C.B. Burgers, zullen de
lindeboom planten aan de Nieuwe Vlissingseweg bij de ingang van het
industrieterrein Vrijburg.
3e serie wijzigingen
Deze wijzigingen hebben betrek
king op hel aanpassen van de bouw
verordening aan de wijziging van
het Bouwbesluit, die toeziet op de
invoering van de energieprestatie-
normering, de Leemtewet Awb,
alsmede op het Implementatieplan
bouw- en sloopafval en een aantal
kleine aanpassingen.
In tegenstelling tot de huidige encr-
giezuinigheidscisen in het Bouwbe
sluit, dat eisen op bouwdeelniveau
bevat, wordt in de toekomst een
integrale berekening verplicht
gesteld van alle aspecten die met het
energieverbruik te maken hebben,
met inbegrip van de installatictech-
nische. In deze wijziging van de
bouwverordening wordt de ver
plichting geïntroduceerd om bij de
aanvraag om bouwvergunning een
berekening van de energieprestatie-
coëfficiënt (EP) in te dienen. De EP
vormt een maat voor de energie-
efficiëntic van nieuwbouw.
Het implementatieplan bouw- en
sloopafval van het ministerie van
VROM voorziet in een verdergaan
de scheiding van bouw- en sloopaf
val bij de bron (bouw- en sloop-
plaats).
15. Bcschikbaarstellen krediet
van ƒ59.500,- t.b.v. de aan
schaf van een huurwoonwa-
gen.
16. Meerjarenprogramma Res
tauratie Monumenten 1997
t/m 2002 en de prognose 2003.
17. Begroting 1996 Zeeuwse
Bibliotheek.
18. Wijziging Gemeenschappelij
ke Regeling Zeeuwse Biblio
theek.
19. Afwikkeling subsidie 1996
Stichting Nieuwe Muziek
Zeeland.
20. Vaststelling subsidie 1996
Stichting Beeldende Kunst
Middelburg (SBKM).
21. Bodemsanering gasfabriek
Molenwater, afronding sane
ring van de grond.
De dienst Stadsbeheer gaat vanaf
18 maart 1996 de riolering ver
nieuwen in delen van het Molen
water, Noordbolwerk en de Zuid-
singel. Van gemeentewege zal toe
zicht worden gehouden op het
werk door de heer J. Gabriëlse
(doorkiesnummer 67 53 33).
Er zal naar worden gestreefd de
overlast zoveel mogelijk te beper
ken. Tijdens deze werkzaamheden is
auto en busverkeer echter gedurende
enige tijd onmogelijk. Voor voet
gangers en rolstoelgebruikers zullen
voorzieningen worden getroffen om
de toegang naar woningen en andere
panden te waarborgen.
Voor het busverkeer geldt het vol
gende:
Lijnbus 54 van de ZWN zal in de
periode van maandag 18 maart tot
medio juni een gewijzigde route rij
den.
De route voor lijn 54 wordt als
volgt:
Komend vanaf de Loskade. volgt hij
de bestaande route tot en met Klein
Vlaanderen, linksaf Noordwcg,
rechtsaf Gerbrandylaan, linksaf Sir
Winston Churchilllaan, verder vol
gens bestaande route. Deze omlei
ding geldt voor beide richtingen.
Door de werkzaamheden komen de
haltes Polikliniek en Schouwburg te
vervallen.
Vervangende Haltes worden:
Halte Polikliniek wordt verwezen
naar halte Klein Vlaanderen bij
Noordpoortplein.
Halte Schouwburg wordt verwe
zen naar vervangende halte Ger
brandylaan t.h.v. hoek Sir Wins
ton Churchilllaan.
De planning van de werkzaamheden
is als volgt:
Koepoort - Noordbolwerk 18
maart - 22 april 1996
Noordbolwerk (Molenw.-Singel)
22 april - 13 mei 1996
Noordbolwerk - Noordpoortstr.
13 mei - 10 juni 1996
Molenwater - Zuidsingel 10 juni -
17 juni 1996
Zuidsingel (Molenwater - Korte
Noordstraat) 17 juni - 8 juli 1996
Voor het, na de rioleringswerkzaam
heden. te verrichten straatwerk dient
per traject ca. 2 a 3 weken extra te
worden gerekend. Hel is de bedoe
ling dat vanaf begin juli het gehele
Molenwater weer bereikbaar is van
af de Noordpoortstraat. Het is echter
mogelijk dat door onvoorziene
omstandigheden bovenstaande plan
ning tijdens de uitvoering van het
werk moet worden aangepast.
De Nationale Boomfeestdag wordt
dit jaar in Middelburg gevierd op
woensdag 20 maart a.s. aan de
Laurens Stommesweg en voor een
klein deel in Klarenbeek. Het mot
to luidt: "Een zee van bomen".
De afdeling groenbeheer van de
dienst Stadsbeheer organiseert de
plaatselijke viering. Zij zorgt voor
de plantlocatie. het plantsoen en
benadert de scholen.
Jaarlijks vieren ruim 100.000 kinde
ren in Nederland de Nationale
Boomfeestdag. Ze planten bomen
en struiken, maken werkstukken of
lopen een bomenroute. Kortom, ze
zijn bezig met het groen in hun
omgeving. De boomfeestdag wordt
georganiseerd door de Stichting
Nationale Boomfeestdag in samen
werking met 630 gemeenten en
plaatselijke natuurorganisaties.
40 jaar bomenfeest
Begin jaren vijftig uitte de FAO, de
wereldvoedselorganisatie van de
VN, haar bezorgdheid over de
grootschalige ontbossing in vele
landen, met als gevolg erosie en
woestijnvorming. Om de mensen
bewuster te maken van de grote
waarde van bomen werd opgeroe
pen tot een jaarlijks terugkerend
'World Festival of Trees'.
Op initiatief van o.a. Staatsbosbe
heer werd in Nederland dit idee ver
taald naar een Nationale Boomfeest
dag.
Op 10 april 1957 plantten 1600
schoolkinderen een boom tijdens de
eerste Boomfeestdag in park Berg
en Bos in Apeldoorn. Sinds de eer
ste Boomfeestdag in 1957 hebben
zo'n 2,5 miljoen kinderen meege
daan. In totaal hebben zij ruim 2
miljoen bomen en struiken geplant.
Met recht "een zee van bomen".
Eerste boom
Voor Middelburg wordt de eerste
boom (één linde) door wethouder
D.S. Gocdegebuure - Wondergcm
om 10.00 uur aan de Laurens Stom
mesweg worden geplant.
Daama zullen de kinderen van de
oudste groep van de 'Cederhof
onder begeleiding van medewerkers
van de afdeling groenbeheer 50
essen planten. Na het plantfestijn
zullen de kinderen in de school toe
gesproken worden door de wethou
der. onder genot van een frisdrank.
Op hetzelfde tijdstip dat de eerste
boom geplant wordt zal in de wijk
Klarenbeek één boom geplant wor
den door kinderen van "De Uilen-
burch".
Deze boom. een gele es, is aangebo
den door een winkelier in de wijk.
Ook voor die kinderen is er natuur
lijk iets lekkers. Voor naoere infor
matie kunt u contact opnemen met
de dienst Stadsbeheer (telefoon
675313).
.U.iilli,, *•.- iu-i 11
W/.^OYWr Jo&Uoi \tt.
""USA.
Huisvesting gemeentelijke kantoren is onderwerp van agendapunt 12.
foto: Anda van Riet