'Gezellig de was doen' in pas geopende wassalon Drugsvoorlichting in Het Trefpunt Rijwielhandel Van de Velde Koudekerke fors uitgebreid Snoeken op de brug Konmar opent noodwïnkel Paardensportzaak Paerestal opent filiaal in Middelburg Asielzoekerscentrum voorlopig van de baan Niet goed, product terug De wereld als uitdaging of als dreiging Wildbeheereenheden aan de grote schoonmaak Een kapotte (of geen) wasmachine, tijdgebrek, ouderdom of een handicap. Wie om de één of andere reden niet kan wassen, zit met een pro bleem. Want ook al zijn familie, vrienden en buren in geval van nood vaak bereid om de hel pende hand toe te steken, het is niet altijd even gemakkelijk om de was ergens anders te doen. Voor mensen die het gezeul met hun was beu zijn is in de Middelburgse Brakstraat de wassa lon Laverie Souris geopend. p i. isè Gezellig Gekkenhuis Het Jongerenwerk Middelburg houdt in wijkge- bouw het Trefpunt in Nieuw Middelburg een aantal voorlichtingsavonden met als thema drugs. De eerste avond vind plaats op woens dag 13 maart om 19.30 uur en is gratis toegan kelijk voor jongeren vanaf twaalf jaar. Rijwielhandel Van de Velde op het Dorps plein in Koudekerke is fors uitgebreid. Het pand naast de voorma lige winkel is erbij getrokken zodat een nieuwe ruimere winkel is ontstaan. BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman AUTO DUKWEL Op donderdag 21 maart heeft de werkplaats van de Citroën garage aan de Veerseweg in Middel burg de uitstraling van de jaren zestig en zeven tig. De regio Zeeland van de Citroën ID-DS-club is die avond te gast in de garage voor een sleu telavond. AANGELEERDE HULPELOOSHEID (2) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C M. Hermans In ijltempo werkt Konmar aan de verbouwing •Aftellen op de gevel van van het voormalige Maxis-gebouw. Door grote borden aan de buitenzijde van het gebouw wordt er afgeteld: „Nog 12 weken voor de ope ning van Konmar Superstore..., nog 11 weken voor de opening van Konmar Superstore...". De Paerestal, een uit Goes afkomstige zaak in ruitersportartikelen, heeft een pandje betrok ken in de Herenstraat in Middelburg. Eigenares is Miranda Zeeman. Haar ouders voeren al jaren eenzelfde zaak in Goes en zagen nog een gat in de markt in Middelburg. De verkoop richt zich op artikelen voor ruiter en paard. Woensdag 13 maart 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 27 „Eigenlijk kwamen we twee jaar geleden al op het idee", vertelt Ben Muis, eigenaar van Laverie Souris. „Ouderen moeten het liefst steeds langer thuisblijven, maar dat is soms moeilijker dan het lijkt. Was in de machine doen is vaak niet het probleem, maar het ophangen, drogen en strijken is al een stuk moeilijker". Samen met zijn vrouw bedacht hij hoe een wassalon uitkomst zou kunnen bieden. „En hoe meer we erover na gingen denken, hoe meer we zagen dat zo'n salon niet alleen voor ouderen een uit komst zou zijn. Ook studenten, die in het weekend met volle wastassen naar hun ouders gaan, zijn hiermee gebaat". Zijn vrouw Caroline Muis vult aan: „En natuurlijk kleine res taurantjes en clubs als voetbal verenigingen enzo". In de wassalon staat een vier tal wasmachines en drogers. „Mensen kunnen hier zelf de was doen en erop wachten ter wijl hij draait, maar ze kunnen ook gebruik maken van onze wasservice". In dat laatste geval hoeft de klant zijn was alleen maar af te geven, en kan die enige tijd later weer opge haald worden, droog en opge vouwen. In de salon wordt een gezellige sfeer gecreëerd, vertelt Muis. „We willen een plaats zijn, waar mensen gezellig de was gaan doen". Een kopje koffie tijdens het draaien van de was is dan ook gratis, vertelt hij. Ook aan kinderen wordt gedacht: in de salon staan wat stoelen 'op maat'. „Ook komt er binnenkort wat speelgoed bij, zodat zij zich niet hoeven te vervelen". De naam van de wassalon is niet moeilijk te achterhalen: laverie betekent wasserette, souris is het Franse woord voor muis, de achternaam van het ondernemerspaar. Was die bij Laverie Souris gebracht wordt, hoeft niet voorzien te zijn van een label. „Veel van onze concurenten werken wel zo", legt Muis uit. „Je moet dan ieder kleding stuk voorzien van een label. Veel mensen vinden dat toch niet prettig, het is alsof je in een gekkenhuis zit", lacht hij. „Wij sorteren de was zo uit, dat het labelen niet nodig is. Kijk, écht garanderen dat je nooit iets kwijtraakt, dat kan natuurlijk niemand. Maar wij vinden dat het labelen in ieder geval niet nodig is". Naast het wassen en de was service biedt Laverie Souris Het echtpaar Ben en Caroline Muis in hun wassalon. ook een linnenverhuurservice. Klanten kunnen handdoeken-, lakens- en keukenpakketten huren. De officiële opening van de wassalon vindt plaats op 16 maart. Voor die tijd is de zaak wel al geopend voor het publiek. Er komt voorlopig geen asielzoekerscentrum in de Buitenhaven van Vlissin- gen, zo liet het Centraal Orgaan opvang Asielzoe kers (COA) de Vlissingse gemeenteraad vorige week weten. Als reden hiervoor noemt het COA de vermin derde instroom van asiel zoekers, waardoor de druk op de vraag om asielzoe kerscentra is afgenomen. Het college van b w van Vlis- singen verklaarde zich vorig jaar in beginsel bereid om een asielzoekerscentrum te plaat sen in de Vlissingse Buitenha ven. Het COA vond deze lokatie 'niet ideaal', maar liet wel weten opnieuw een beroep op Vlissingen te doen als de instroom van asielzoekers weer stijgt. De voorlichtingsavonden, die in samenwerking met het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs - ZCAD - worden gehouden, hebben tot doel om door middel van kennis een halt toe te roepen aan de verkeerde denkbeel den die er over drugs leven. Aan de hand van videobeel den, brochures, het voeren van een gesprek en eventueel een groepsdiscussie worden jongeren op de gevaren van alcohol- en drugsgebruik ge wezen. Het bedrijf dat naast rijwiel handel ook taxicentrale en ver huurder van old-timers is werd vijfenzeventig jaar geleden opgericht door Jules van de Velde. Sinds vijftien jaar wordt het bedrijf geleid door Jan van de Velde. Het pand dat bij de winkel is getrokken is al halverwege de jaren tachtig door Van de Vel de aangekocht. „Aan de voor kant hadden we een showroom en verder stond het vol met fietsen in kartonnen dozen. We hebben toen ook al flink aan het pand gesleuteld. Het is vroeger een bakkerij geweest en er stond nog een knots van een oven in. We hebben nu het pand helemaal bij de winkel gevoegd en het hele interieur vernieuwd. In totaal zijn we drie maanden bezig geweest met verbou wen". Jan van de Velde heeft in de winkel zo'n negentig procent van de modellen van de mer ken Gazelle en Batavus. Daar naast zijn vrijwel alle fietsen van andere merken te bestel len. Jan van de Velde: „Het assorti ment is iets groter geworden. We hebben nu veel meer ruim te tot onze beschikking dus dat kan nu ook. We hebben veel sportieve fietsen, alleen race fietsen hebben we niet zo heel veel. Dat is ook eigenlijk bijna niet te doen. Het is zo'n specialisti sche markt die we graag aan anderen over laten". Van de Velde is als dertienjari ge jongen in de zaak begon nen. Zijn vaste monteur werkt inmiddels ook al vierentwintig jaar in het bedrijf, kennis is er dus genoeg in huis. „Er zijn de laatste jaren enorme ontwikke lingen gaande wat betreft de techniek van de fietsen. Bij voorbeeld de versnellingen zijn tegenwoordig zo complex dat er aan een fiets net als bij auto's regelmatig een onder houdsbeurt moet plaatsvin den. Dat is iets waar de klanten zich nog niet echt van bewust zijn. Meestal komen ze pas bij een rijwielreparateur als er daadwerkelijk iets kapot is". Van de Velde noemt expres het woord rijwielreparateur, fietsenmaker vind hij een rot woord. „Dat klinkt meer als iemand die een band kan plak ken terwijl er toch nog wel heel wat meer bij komt kijken". Jan van de Velde in zijn nieuwe winkel. Het terugroepen van een ondeugdelijk pro duct uit de markt is voor een verkoper de omgekeerde wereld. Opeens neemt de con sument het initiatief en zijn de rollen omge draaid. Bij een 'product recall' komen ondeugdelijke producten massaal terug, staat de telefoon roodgloeiend en loopt de pers, als het echt tegen zit, de deur plat. Door op het juiste moment op de juiste wijze in te springen op het terugroepen van een product kan een onderneming zichzelf veel leed en gezichtsverlies besparen. Maar wat is juist en wat is wijsheid? Steeds vaker worden producten uit de markt gehaald omdat ze bijvoorbeeld niet voldoen aan bepaalde veiligheidseisen. Niet toevallig overigens, aangezien de nieuwe aansprake lijkheidswetgeving met zich meebrengt dat niet de producent maar het product zelf in de verdachtenbank zit: Geen schuldaansprake lijkheid derhalve maar risico-aansprakelijk heid. Het terugroepen van een ondeugdelijk pro duct uit de markt kost een onderneming geld, tijd en logistieke inspanning. Daarnaast kan het gebeuren leiden tot een behoorlijke deuk in het imago. Voor een onderneming die te maken krijgt met het fenomeen 'product recall', is het zaak op de juiste manier aan het publiek over te brengen dat er iets mankeert aan het product en dat het tijdelijk uit de markt nemen ervan in het belang is van de consument. In de praktijk wordt echter zel den op het juiste moment gereageerd. Men is ofte vroeg ofte laat. Hoe het niet moet liet de producent van het Franse mineraalwater Perrier zien. In het mineraalwater werd begin 1990 te veel van de ontvettende stof benzeen ontdekt. Hierdoor werd Perrier genoodzaakt haar mineraalwater uit de handel te nemen; een logistieke opgave van de bovenste plank. Het proces kwam traag op gang en de con sument kreeg via verschillende kanalen tegenstrijdige informatie. Het vertrouwen in Perrier liep door dit alles een fikse deuk op. Hoe het wel kan liet Philips in 1993 zien toen het in Nederland een potentieel gevaarlijk televisietoestel bij de mensen thuis liet nakij ken nog voordat zich ook maar één probleem had voorgedaan. Het nam het zekere voor het onzekere nadat in Australië bij een aantal toestellen van hetzelfde type (type K-40) een binnenbrandje was ontstaan: Door mid del van advertenties werden bezitters opge roepen zich te melden. Vervolgens contro leerde Philips de televisies huis-aan-huis en repareerde daar waar nodig. In totaal werden 120.000 huisbezoeken afgelegd. 97,6 van de klanten bleek zeer tevreden over de door Philips gekozen aanpak. 76,5 van de bezochte klanten gaf aan ooit weer een Philips kleurentelevisie te kopen. Dankzij deze actie beschikte Philips over een databa se (gegevensverzameling) met 120.000 tevre den klanten, een goudmijn. Deze groep werd hierna een aantal malen gemaild. Zo bleek bijvoorbeeld 28,8 van deze groep belangstelling voor videorecorders te heb ben. Na een vervolgactie schafte 9% van deze belangstellende groep een videorecor der aan." (TvM, jan 1996) Door de consument open en bloot te woord te staan kan het geschade vertrouwen terug gewonnen worden. Een zorgvuldige 'product recall' actie kost altijd geld maar kan veel toe komstige schade beperken. Zo is Nutricia tot nu toe al ruim dertig miljoen gulden kwijt aan de 'Olvarit-affaire'. Die kosten werden gemaakt door de potjes babyvoeding terug te nemen, een productielijn stil te zetten, het product in kwestie (tijdelijk) te vervangen door een ander product en, last-but-not- least, door de communicatie richting consu ment en pers. Het op voorhand opstellen van een draai boek of 'product recall' plan (wie neemt de beslissing, wie is verantwoordelijk voor wat, hoe stellen we ons op richting consument, welke maatregelen en acties worden onder nomen, in welke volgorde, etcetera) is be paald geen overbodige luxe. De waarde ervan wordt pas duidelijk als het te laat is, als de vlam in de pan slaat! Voor de tachtig leden van de Zeeuwse afdeling van de club bestaat de gelegenheid om hun Snoek in technisch perfec te staat te brengen voor het komende zomerseizoen. Op 19 mei organiseert de club een grote Citroën puzzeltocht die om 10.30 uur begint in Veere, tussen de middag de Roompot aandoet en eindigt op het vliegveld Midden-Zeeland. Tij dens de sleutelavond die begint om 19 uur worden de leden met raad en daad bijge staan door garagehouder Alex Dijkwel en chef-monteur Peter Duyne. Wildbeheereenheden zijn samenwerkingsverbanden van locale jachthouders op een oppervlakte van vijfduizend hectare of meer. De wildbeheereenheden Walcheren en De Manteling houden op 16 maart een actie om hun ter reinen te ontdoen van zwerfafval. Jagers, verenigd in wildbe heereenheden, leveren op deze manier een bijdrage aan het behouden en verbeteren van de ecologische kwaliteit van het leefgebied van wild. Ruim hondervijftien jagers nemen deel aan de schoon maakactie die om ongeveer 12.30 uur door burgemeester A. de Bruijn van Valkenisse wordt afgesloten op de par keerplaats bij Groot Valkenis se. Dan wordt ook vastgesteld hoeveel kubieke meter afval er bijeen is gebracht. De menselijke zuigeling begint zijn leven hulpelozer dan welke andere zuigeling. Voor zijn voortbestaan is hij helemaal afhankelijk van anderen, met name de moeder. Maar al snel leert hij beheersing te krijgen op zijn omgeving. Als hij huilt, wordt er door ande ren op gereageerd. Hij wordt uit zijn wiegje gehaald en even vertroeteld. Op die wijze ontstaat wat we noemen instrumenteel gedrag. Het huilen wordt een manier om invloed uit te oefenen op anderen. Geleidelijkaan komen daar andere gedragin gen bij: lachen, praten, gebaren maken, etc. Het kind leert dat het anderen kan beïnvloe den en ontwikkelt daarmee een gevoel van beheersing over zijn leefsituatie. De aanwe zigheid van bijvoorbeeld moederliefde, stelt het in de gelegenheid om invloed uit te oefe nen op de verkrijging ervan. Het voelt zich niet overgeleverd aan een wereld die onverschillig staat ten opzichte van zijn wensen en verlangens, maar ervaart controle. Ook het tegenovergestelde kan echter gebeuren. Dit werd onder andere beschreven door de psychiater René Spitz. Hij bestudeer de het gedrag van vondelingen die na de tweede wereldoorlog in een kindertehuis verbleven en daar nauwelijks enige persoon lijke aandacht kregen. Op vaste tijden wer den ze verschoond en gevoed, terwijl er nau welijks op individuele reacties van de zuige ling werd gereageerd. Spitz beschrijft zijn ervaringen als volgt: „Na een tijdje maakte de huilerigheid plaats voor teruggetrokken heid. De kinderen lagen in hun bedjes met afgewend gezichtje en weigerden deel te nemen aan het leven om hen heen. Wanneer we bij hen kwamen werden we genegeerd- Als we maar bleven aanhouden, dan begon nen ze te huilen en soms zelfs te gillen... Tijdens deze periode verloren enkele van deze kinderen gewicht... Het verzorgend per soneel meldde dat sommige kinderen aan slapeloosheid leden... Allemaal vertoonden ze een grotere vatbaarheid voor onregelma tige verkoudheden of eczeem..." In onze vroege kindertijd wordt de basis gelegd voor een gevoel van beheersing of hulpeloosheid. Dit leidt ertoe dat we onze leefomstandigheden heel verschillend kun nen ervaren: als uitdaging of als dreiging. Het gevoel van beheersing heeft de neiging om zichzelf te versterken. Emotioneel gezon de kinderen zullen hun omgeving actief ver kennen. Ze ontdekken steeds vaker dat ze deze kunnen beïnvloeden, zodat hun gevoel van beheersing toeneemt. Ze ontwikkelen zelfvertrouwen en een gevoel van competen- tie. Ook het tegendeel gebeurt. Kinderen die zichzelf al vroeg als hulpeloos ervoeren, zul len minder geneigd zijn om hun leefsituatie actief te ontdekken. Ze ervaren het leven als een dreiging, waardoor hun bewegingsvrij heid ingeperkt wordt. En die inperking stelt hen minder in de gelegenheid om hun invloed te doen gelden. Een kind dat zichzelf als hulpeloos ervaart, zal zich dom gedragen ongeacht zijn IQ. Als een kind gelooft dat het hulpeloos is, zal het geen pianosonates schrijven, al is het genetisch gezien nog zo'n groot muzikaal genie. Als een kind anderzijds gelooft dat het de dingen in de hand houdt en beheerst, kan het betere prestaties leveren dan meer geta lenteerde leeftijdsgenoten die dat geloof niet bezitten. Of een kind zichzelf als competent of als hulpeloos ervaart, wordt onder andere bepaald door de opvoeding. Als de opvoe ding gekenmerkt wordt door een voortdu rend negeren van het kinderlijk gedrag of door een overdreven regelzucht van de ouders zal dit gezonde gevoelens van com petentie bij het kind verhinderen. Daar staat tegenover dat het actief reageren op uitingen van het kind het ontstaan van hinderlijke gevoelens van hulpeloosheid kan tegengaan. het Konmar-pand. sinds 1968, toen de eerste win kel werd geopend in Den Haag. Wie niet kan wachten tot de 'echte' winkel is geopend, kan al terecht in de garage van het pand: daar heeft de Supersto- re-keten een noodwinkel ge opend waar de wekelijkse boodschappen gedaan kunnen worden. Konmar, een afkorting van Consumenten Markt, bestaat Inmiddels zijn er zo'n vieren twintig van de zogenaamde 'superstores', grootschalige supermarkten, in Nederland. Het bedrijf richt zich voorna melijk op de versmarkt. Miranda Zeeman: „Als je gaat paardrijden is het belang rijk dat kleding in eerste instantie lekker zit". Miranda Zeeman is al van kinds af aan bekend met de paardesport. Als ruiter gooit ze zelfs hoge ogen in de landelij ke dressuur. „Ik ben zo bekend met alles wat met paarden te maken heeft dat ik naast het verkopen van artikelen ook een adviserende taak naar de klanten uit kan oefenen", zegt Zeeman. De ruitersport zelf is vooral onder jongeren en zelfs kinde ren steeds populairder aan het worden. „Tot voor kort was paardesport vooral een mei- densport, nu zie je ook steeds meer jongens overstag gaan. Jongens hielden zich meer bezig met alleen het springen, dat staat wat stoerder, maar men ondervindt nu dat voor een goede sprong ook een goede dressuur belangrijk is. Bovendien gaat het elitaire er vanaf", vervolgt Zeeman. „Je kunt de paardesport zo duur maken als je zelf wilt. Voor een redelijk bedrag heb je een mooi basispakket aan kleding en is de sportbeoefening niet duurder als bijvoorbeeld een voetbalclub". De kleding die verkocht wordt is functioneel en voldoet aan de veiligheidseisen. „Als je gaat paardrijden is het belang rijk dat die kleding in eerste instantie lekker zit zodat je er geen hinder van ondervindt en dat bij een eventuele valpartij het hoofd beschermd is". Maar ook voor het contact met het paard is een uitgebalan ceerde outfit belangrijk. „Als ruiter is het feeling hebben met het paard heel belangrijk, je moet hem voelen en het paard jou. Een zadel moet voor de ruiter goed passen maar voor het paard is het net zo belangrijk, misschien nog wel essentiëler. Dat het aangeme ten moet worden is ter voorko ming van drukplaatsen, en het verschuiven. Uiteindelijk moet alles in balans zijn zodat het paard en de berijder kunnen genieten van de dressuur". In de zaak is een ruime keuze aan kleding voor jong en oud, onderhoudsartikelen, scha brakken, dekjes, zadels, hoofd stellen, dressuurtouwen maar ook diverse cadeauartikelen. Kunststof laarzen zitten qua prijs in een middenklasse van het merk Aigle en leverbaar in verschillende schachtmaten. Voor het echte werk kunnen leren laarzen aangemeten worden van Cavallo. Die wor den dan speciaal gemaakt.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 27