Van hennepvezel tot stukje textiel Het spel van bekijken en bekeken worden Heren gaan weer driedelig wmwm Kids for kids m De hennepplant (Cannabis Sativa) is al een eeuwenoud gewas dat tegenwoordig vooral bekendheid geniet door zijn halluci nerende werking, in vroeger tijden stond de hennepvezel bekend om zijn vele toepassings- mogeljkheden voor bijvoorbeeld touw, papier, olie, voedsel en medicijnen. De henneptextiel wordt gemaakt van planten die speciaal voor dit doei gekweekt zijn. Zij hebben dus niet meer de hallucinerende stof T.H.C. in zich. De illusie dat je stoned kunt worden van het dragen van deze kleding is hiermee meteen de wereld uit geholpen. Sinds de weergo den voorspellen dat dankzij de milieu vervuiling het weer in Nederland wat tropischer gaat wor den zit het met de bad- mode wei goed. Een geluk bij een ongeluk. Strand vraagt om kleur en de nieuwste badpakken, bikini's en zwembroeken sluiten zich graag bij deze stelling aan. Het herenkostuum is wel de meest traditiegetrouwe combinatie aller tijden. Al jaren vormt het driedelig grijs, blauw en zwart een vast onderdeel in menig herengarderobe. Po pulair en minder ge wild wisselen elkaar af maar weggeweest is het kostuum nimmer. Deze zomer mag de man zich weer hele maal verhullen in jas, vest en pantalon. De zomer van het pak is weer in aantocht. Over kinderkle ding kan ieder- een het eens zijn. Het moet leuk, vrolijk, praktisch in onderhoud en vooral voor kinderen zijn. Geen copietjes van volwassenkleding, geen mini-jackets of opgesmukte troelajur ken gewoon simpel en eenvoudig. Het aan bod aan kleding voor komend voorjaar en zomer is overweldi gend en een keus maken is moeilijk. Want ook de kleintjes zijn al kieskeurig en hebben wel degelijk een eigen smaak. Woensdag 13 maart 1996 DE FAAM - DE VLISSINGER 23 Door de opkomst in de jaren zestig van synthetische mate rialen is de henneptextiel naar de achtergrond verdwenen. Het werd slechts nog gebruikt voor legerkleding, zeildoek en matrozenpakken. Maar de hen nep is weer terug in het kle- dingbeeld en zelfs razend po pulair aan het worden. De hennep die voor de textiel gebruikt wordt komt nu voor namelijk uit China en de voor malige Oostbloklanden. Een menging met zijde vormt een soepele stof met een mooie glans, de ruwe hennep voelt harder aan en heeft een ruiger vezeliger uiterlijk. Door toe doen van Nederlandse initia tieven van Green Lands uit Amsterdam zal Nederland zelf in zijn hennep behoefte kun nen voorzien. Veel landbou wers gaan ertoe over om deze planten te gaan verbouwen omdat het een 'schoon' gewas is. De populariteit van dit gewas en dus tevens de textiel zit hem deels in het feit dat er een ecologisch aspect aan kleeft. De hennepplant is vrij wel resistent tegen planten ziekten en behoeft daarom geen bestrijdingsmiddelen. De wortels van de plant zorgen tevens voor een schonere grond en is daarom een uitste kend rotatiegewas voor de Nederlandse akkerbouw. Naast het feit dat hennep een milieuvriendelijk product is zijn de textieleigenschappen fenomenaal. De hennepvezel is de sterkste en duurzaamste natuurlijke vezel. Hij gaat zelfs vijf tot zes maal zo lang mee als vergelijkbare katoenen stoffen. Dit maakt hem dus uit stekend geschikt voor kleding die tegen een stootje moet kunnen bijvoorbeeld jeans, jacks en kinderkleding. De allereerste spijkerbroek van Levi Straus was zelfs van hen nep gemaakt. Dat die sterk en zeer populair is behoeft geen verdere uitleg. Het draagcom- fort van de kleding is aange naam. In. eerste instantie voelt de stof ruw aan maar eenmaal rond het lichaam wordt hij zacht en soepel. Net als linnen is de kleding koel in de zomer en warm in de winter. Maar kleding moet vooral ook leuk zijn, want ecologie is interes sant maar het oog wil ook wat. Een lange tijd heeft 'bio' kle ding last gehad van het zoge naamde 'geitenwollen sokken' imago. Een bezoek aan een van de Duitse confectiebeur- zen geeft te kennen dat dat imago eindelijk aan het ver dwijnen is. Veel jonge ontwer pers hebben zich massaal gestort op het ontwerpen van een diversiteit aan collecties. Van streetwear tot representa tief, van breisels tot allerlei weeftechnieken en vooral kleur! Jeans, skatebroeken, pittige rokjes en jurkjes, man telpakken, overhemden en allerhande accessoires als tas sen, petten en schoenen. Alles is te koop in hennep en de look is uiterst modisch. Je zou kun nen stellen dat het biotextiel eindelijk volwassen geworden is en een serieuze concurrent is op de reguliere textielmarkt. Felle kleuren, romantische bloemmotieven, marinestre- pen en grafische dessins, ze zijn er weer allemaal bij deze zomer. De bikini maakt furore. En vooral het nieuwerwetse jaren zeventig setje. Twee driekhoekjes met een koord erdoor voor de borstpartij en één driehoek met strikjes rond de heupen voor het kruis. Hij is weer terug van even wegge weest. Topless is passé, we gaan weer netjes gekleed naar het strand. De handdoek over de schouders tegen het ver branden wordt vervangen door het badjasje, vaak in dezelfde kleur of dessin als het badpak of de bikini die eronder zit. De materialen zijn techni sche hoogstandjes opdat chloor en vervuild zeewater het materiaal niet drastisch aan kunnen tasten. Katoen met lycra of polyester zijn de meest voorkomende materialen. Maar ook in ragfij ne breitechnieken vervaardigd waardoor er een transparantie ontstaat die bij een verhullend badpak voor een zekere sensu aliteit zorgt. Het beeld is voora sportief waarbij de rug wel het meest in het oog springt. De bekende simpele schouder banden zijn vervangen door kruisingen over de rug en bestaan vaak uit meerdere dunne bandjes. Halters rond de nek of drape riesluitingen zijn vooral geschikt voor de wat zwaarde re boezems en geven een slankmakend effect. De hoog- opgesneden beenpartij is aan het verdwijnen en daarvoor in de plaats zijn de jaren vijftig pijpjes populairder aan het worden. Ook voor de heren worden de broekjes meer broek en zijn de 'worstelpak- jes' meer en meer te zien. Tini en Silke Wanjon van Bodyline uit de Sint Janstraat in Middel burg leggen uit dat zeker voor de heren er meer variatie is op zwembroek gebied. „De jaren '50 zwembroek is weer hele maal terug, vaak met de bijbe horende streepjes en natuur lijk de zwempakken. Maar of ze die ook werkelijk zullen dragen blijft een gok. De knielange bermuda's zijn eruit, daarvoor zijn de kortere shorts weer in de plaats gekomen". Het rom melt lekker in badpakkenland en dat is maar goed ook want nergens is het spel van bekij ken en bekeken worden zc groot als op het strand. Het moderne kostuum en de sportievere variant de combi natie colbert, gilet en losse pantalon of spijkerbroek bulkt nog van de traditionele regels zij het in zeer afgezwak te vorm. Niets zit er voor niks. Elk knoopje, plooitje of zakje heeft een functie, voortgeko men uit een rijke geschiedenis. Dit geldt zowel voor het kos tuum als voor het hemd. Hoe slecht een pak ook zit het blijft een wandelend geschiedenis boek waarvan de drager zich vaak niet bewust is. Was de herenkleding vroeger wuft en rijkelijk versierd, tegenwoor dig blinkt het uit in eenvoud met zelfs een sterke neiging tot saaiheid. Die saaiheid is vooral te wijten aan de strenge kle dingcodes die veel beroepen zichzelf opgelegd hebben. Bankdirecteuren, vertegen woordigers, zakenlui en amb tenaren hebben zich maar te houden aan de strikte regels. Want een pak straalt nu een maal vertrouwen uit, zeker als de kleur grijs, donker blauw of in sommige gevallen zelfs zwart is. Daar komt bij dat als iedereen in dezelfde kleur gekleed gaat er een vorm van gelijkheid, ofwel uniformiteit, ontstaat. Dit geldt evenzo voor het eeuwige witte overhemd. Dat hemd heeft zich echter wel ontwikkeld van volksdracht tot feestkleding. Arbeiders droegen hemden, en die kon je zien. De mouwen opgestroopt tijdens de zware werkzaamheden. De adel droeg ze ook maar deze hem den werden vakkundig verbor gen onder hooggesloten vest, jas en striksjaal. Verschil moest er zijn. Het hemd had toen nog losse manchetten en kragen. De bekendste kraag is wel de vadermoordenaar: een hoogopstaand boord waarbij de kraagpunten als vlinders naar beneden gevouwen wer den. Deze kraag heeft zich weten op te werken van daags hemd uit de vorige eeuw tot feestkleding van nu. Het hemd als onderdeel van het kostuum is gebleven en naast wit nog steeds in uni- kleuren of met een onopval lend streepje of ruitje te vin den. Voor deze zomer zijn er poederpastels en zelfs oranje. Het losse shirt kan niet opval lend genoeg zijn. Zowel de stropdas als het gilet (niet te verwarren met het vest) is dit shirt een toonbeeld van indivi dualiteit. Daarin mag de man z'n karakter tonen en zijn extra vagantie ten tonele brengen. Voor deze zomer zit de variatie wat unihemden betreft voor namelijk in de sluiting en de kraag. De kragen zijn langer en puntiger, ook hier is de jaren zeventig revival te zien. De sluiting heeft een extra knoopje zodat het shirt flink open kan staan maar ook weer niet te! Bovendien voor de ware trendvolgers mag de kraag zelfs over de rever van het jasje gedragen worden. A la John Travolta in de film Saturday Night Fever. Nieuwe kragen zijn ook de But ton Under en de Button Inside: onder de punten zitten knoop jes of drukkertjes die de kraag in het gareel dienen te houden. Het driedelig kostuum, drie staat voor jas, vest en panta lon, werd al in 1666 geboren. Koning Charles de Tweede uit Engeland droeg als eerste een vest met een jas erover tot gro te hilariteit van zijn hofhou ding. Een schokeffect is snel bereikt als het gaat om ver nieuwing in deze mannen- dracht. Een te dominante kleur of dessin is al snel teveel. Althans voor Nederlandse begrippen. De Italiaanse mannen zwich ten eerder voor wat extrava gantie. Voor de Hollandse 'jon gen' moet het vooral niet opvallen, het 'doe maar gewoon-principe' lijkt vooral op mannenkleedgedrag te slaan. En toch zijn er van die fraaie pakken te koop. Frank 'Bijleveld van de gelijknamige mannenmodezaak in Middel burg legt uit dat het fraaie in de kostuums vooral te wijten is aan het stofgebruik. Een rond leiding door zijn collectie kos tuums is vooral een 'voel en kijk'- verhaal. Een loep en een dosis textielwarenkennis zijn genoeg voor een middag ple zierig pakken kijken. Ingewe ven lengteribbels, krijtstrepen, overdraaid garen, korrel effec ten, Prince de Galles of Black Watch ruiten, Pied de Poule of kleine wiberige weeftechnie ken. Zijn dat de zaken waar het mannenhart voor gaat klop pen? Het zijn de details die het hem doen in pakkenland. En die details zijn bijvoorbeeld een enkele rij of een dubbele rij knopen als sluiting. Volgens Bijleveld wint de enkele rij ter rein. En weer komen de codes boven drijven. Bij een drie- knoopssluiting mag alleen de bovenste knoop dicht, en open als je gaat zitten. Een vier- knoops is modischer en een dubbele rij moet eigenlijk hele maal dicht. Draagt men een vest dan mag het jasje hele maal open en de onderste knoop van het vestje ook mits hij zes knopen heeft. Een col bert en een blazer mag je niet met elkaar verwarren. Een col bert is het jasje van een kos tuum of wordt los verkocht als onderdeel van een combinatie maar is altijd in unikleur. Een blazer heeft in ieder geval twee opgestikte zakken maar eigen lijk drie en blinkende knopen. Als man moet je dus wel weten hoe een koe een haas vangt. De moderne kostuums hebben een strakke schouder lijn, dus niet meer dat oversi zed gedoe. Het draagcomfort is losser, het authentieke bin nenwerk dat bestond uit ver schillende verstevigingen of paardehaar gaat verdwijnen waardoor een nonchalantere uitstraling verkregen wordt. De krijtstreep wordt wat opval lender en lindengroen is de nieuwe zomerkleur. Toch is een pak pas een pak mits de snit perfect is. En dan nog zijn er van die kleine ergernissen die van een mooi kostuum meteen een ramp maken. Wij kende nekken, te grote billen onder twee zijsplitten waar door een kippekontje ontstaat, schoudervullingen die naast de schouder zitten, en de abso lute foute das. Voordat deze pakkenzomer begint wordt het dus goed passen geblazen. Een bezoek aan de vele kinder kleding zaken loopt dan ook vaak uit op problemen. Wat ouders leuk en betaalbaar vin den valt niet altijd in de smaak bij het kroost. Er is een aantal thema's dat al jaren een dankbare inspiratie bron is voor het keer op keer weer neerzetten van een kin- derlijn. De marinelook, een romantisch beeld, een denim- lijn en het stoere jongensima ge. Maar altijd voorzien van kleuren en dessins. Het merk Oilily dat wel het meest de kin derwereld benaderd laat nog steeds zien dat de combinatie dessin op dessin, streep op streep en ruit op ruit een speel tuin is waar kinderen dol op zijn. Ouders hebben nog het meest moeite met deze doolhof aan combinaties. Gelukkig voor hen zijn er ook talloze moge lijkheden in wat rustiger vaar water. De stofkwaliteit uit zich het meest in de wasbaarheid niet krimpen of verkleuren en het slijtvermogen. De betere kindermerken hebben hier een absolute voorsprong in en de prijs-kwaliteitverhouding is goed geregeld. Een belangrijke tendens in het beeld is nog steeds het laag over laag effect. Een set bijel- kaar bestaande uit diverse laagjes als bijvoorbeeld een hes over een langer shirt over een kniebroek met daaronder een strakke veelkleurige leg ging is leuk maar veel. Maar al deze kledingstukken afzonder lijk zijn gestaafd op eenvoud en als zodanig prima alleen te dragen. Door de ontelbare combinatiemogelijkheden is het mogelijk om met een mini mum aan geld toch een kind vriendelijke garderobe samen te stellen. Een klein beetje fan tasie, een goed advies en het kind kan de was doen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 23