Van hennepvezel
tot stukje textiel
Het spel van bekijken
en bekeken worden
Heren gaan weer driedelig
wmwm
Kids for kids
m
De hennepplant (Cannabis Sativa) is al een
eeuwenoud gewas dat tegenwoordig
vooral bekendheid geniet door zijn halluci
nerende werking, in vroeger tijden stond de
hennepvezel bekend om zijn vele toepassings-
mogeljkheden voor bijvoorbeeld touw, papier,
olie, voedsel en medicijnen. De henneptextiel
wordt gemaakt van planten die speciaal voor
dit doei gekweekt zijn. Zij hebben dus niet meer
de hallucinerende stof T.H.C. in zich. De illusie
dat je stoned kunt worden van het dragen van
deze kleding is hiermee meteen de wereld uit
geholpen.
Sinds de weergo
den voorspellen
dat dankzij de
milieu vervuiling het
weer in Nederland wat
tropischer gaat wor
den zit het met de bad-
mode wei goed. Een
geluk bij een ongeluk.
Strand vraagt om
kleur en de nieuwste
badpakken, bikini's en
zwembroeken sluiten
zich graag bij deze
stelling aan.
Het herenkostuum
is wel de meest
traditiegetrouwe
combinatie aller tijden.
Al jaren vormt het
driedelig grijs, blauw
en zwart een vast
onderdeel in menig
herengarderobe. Po
pulair en minder ge
wild wisselen elkaar af
maar weggeweest is
het kostuum nimmer.
Deze zomer mag de
man zich weer hele
maal verhullen in jas,
vest en pantalon. De
zomer van het pak is
weer in aantocht.
Over kinderkle
ding kan ieder-
een het eens
zijn. Het moet leuk,
vrolijk, praktisch in
onderhoud en vooral
voor kinderen zijn.
Geen copietjes van
volwassenkleding,
geen mini-jackets of
opgesmukte troelajur
ken gewoon simpel en
eenvoudig. Het aan
bod aan kleding voor
komend voorjaar en
zomer is overweldi
gend en een keus
maken is moeilijk.
Want ook de kleintjes
zijn al kieskeurig en
hebben wel degelijk
een eigen smaak.
Woensdag 13 maart 1996
DE FAAM - DE VLISSINGER
23
Door de opkomst in de jaren
zestig van synthetische mate
rialen is de henneptextiel naar
de achtergrond verdwenen.
Het werd slechts nog gebruikt
voor legerkleding, zeildoek en
matrozenpakken. Maar de hen
nep is weer terug in het kle-
dingbeeld en zelfs razend po
pulair aan het worden.
De hennep die voor de textiel
gebruikt wordt komt nu voor
namelijk uit China en de voor
malige Oostbloklanden. Een
menging met zijde vormt een
soepele stof met een mooie
glans, de ruwe hennep voelt
harder aan en heeft een ruiger
vezeliger uiterlijk. Door toe
doen van Nederlandse initia
tieven van Green Lands uit
Amsterdam zal Nederland zelf
in zijn hennep behoefte kun
nen voorzien. Veel landbou
wers gaan ertoe over om deze
planten te gaan verbouwen
omdat het een 'schoon' gewas
is. De populariteit van dit
gewas en dus tevens de textiel
zit hem deels in het feit dat er
een ecologisch aspect aan
kleeft. De hennepplant is vrij
wel resistent tegen planten
ziekten en behoeft daarom
geen bestrijdingsmiddelen. De
wortels van de plant zorgen
tevens voor een schonere
grond en is daarom een uitste
kend rotatiegewas voor de
Nederlandse akkerbouw.
Naast het feit dat hennep een
milieuvriendelijk product is
zijn de textieleigenschappen
fenomenaal. De hennepvezel
is de sterkste en duurzaamste
natuurlijke vezel. Hij gaat zelfs
vijf tot zes maal zo lang mee
als vergelijkbare katoenen
stoffen. Dit maakt hem dus uit
stekend geschikt voor kleding
die tegen een stootje moet
kunnen bijvoorbeeld jeans,
jacks en kinderkleding. De
allereerste spijkerbroek van
Levi Straus was zelfs van hen
nep gemaakt. Dat die sterk en
zeer populair is behoeft geen
verdere uitleg. Het draagcom-
fort van de kleding is aange
naam. In. eerste instantie voelt
de stof ruw aan maar eenmaal
rond het lichaam wordt hij
zacht en soepel. Net als linnen
is de kleding koel in de zomer
en warm in de winter. Maar
kleding moet vooral ook leuk
zijn, want ecologie is interes
sant maar het oog wil ook wat.
Een lange tijd heeft 'bio' kle
ding last gehad van het zoge
naamde 'geitenwollen sokken'
imago. Een bezoek aan een
van de Duitse confectiebeur-
zen geeft te kennen dat dat
imago eindelijk aan het ver
dwijnen is. Veel jonge ontwer
pers hebben zich massaal
gestort op het ontwerpen van
een diversiteit aan collecties.
Van streetwear tot representa
tief, van breisels tot allerlei
weeftechnieken en vooral
kleur! Jeans, skatebroeken,
pittige rokjes en jurkjes, man
telpakken, overhemden en
allerhande accessoires als tas
sen, petten en schoenen. Alles
is te koop in hennep en de look
is uiterst modisch. Je zou kun
nen stellen dat het biotextiel
eindelijk volwassen geworden
is en een serieuze concurrent
is op de reguliere textielmarkt.
Felle kleuren, romantische
bloemmotieven, marinestre-
pen en grafische dessins, ze
zijn er weer allemaal bij deze
zomer. De bikini maakt furore.
En vooral het nieuwerwetse
jaren zeventig setje. Twee
driekhoekjes met een koord
erdoor voor de borstpartij en
één driehoek met strikjes rond
de heupen voor het kruis. Hij is
weer terug van even wegge
weest. Topless is passé, we
gaan weer netjes gekleed naar
het strand. De handdoek over
de schouders tegen het ver
branden wordt vervangen
door het badjasje, vaak in
dezelfde kleur of dessin als het
badpak of de bikini die eronder
zit. De materialen zijn techni
sche hoogstandjes opdat
chloor en vervuild zeewater
het materiaal niet drastisch
aan kunnen tasten.
Katoen met lycra of polyester
zijn de meest voorkomende
materialen. Maar ook in ragfij
ne breitechnieken vervaardigd
waardoor er een transparantie
ontstaat die bij een verhullend
badpak voor een zekere sensu
aliteit zorgt. Het beeld is voora
sportief waarbij de rug wel het
meest in het oog springt. De
bekende simpele schouder
banden zijn vervangen door
kruisingen over de rug en
bestaan vaak uit meerdere
dunne bandjes.
Halters rond de nek of drape
riesluitingen zijn vooral
geschikt voor de wat zwaarde
re boezems en geven een
slankmakend effect. De hoog-
opgesneden beenpartij is aan
het verdwijnen en daarvoor in
de plaats zijn de jaren vijftig
pijpjes populairder aan het
worden. Ook voor de heren
worden de broekjes meer
broek en zijn de 'worstelpak-
jes' meer en meer te zien. Tini
en Silke Wanjon van Bodyline
uit de Sint Janstraat in Middel
burg leggen uit dat zeker voor
de heren er meer variatie is op
zwembroek gebied. „De jaren
'50 zwembroek is weer hele
maal terug, vaak met de bijbe
horende streepjes en natuur
lijk de zwempakken. Maar of ze
die ook werkelijk zullen dragen
blijft een gok. De knielange
bermuda's zijn eruit, daarvoor
zijn de kortere shorts weer in
de plaats gekomen". Het rom
melt lekker in badpakkenland
en dat is maar goed ook want
nergens is het spel van bekij
ken en bekeken worden zc
groot als op het strand.
Het moderne kostuum en de
sportievere variant de combi
natie colbert, gilet en losse
pantalon of spijkerbroek bulkt
nog van de traditionele
regels zij het in zeer afgezwak
te vorm. Niets zit er voor niks.
Elk knoopje, plooitje of zakje
heeft een functie, voortgeko
men uit een rijke geschiedenis.
Dit geldt zowel voor het kos
tuum als voor het hemd. Hoe
slecht een pak ook zit het blijft
een wandelend geschiedenis
boek waarvan de drager zich
vaak niet bewust is. Was de
herenkleding vroeger wuft en
rijkelijk versierd, tegenwoor
dig blinkt het uit in eenvoud
met zelfs een sterke neiging tot
saaiheid. Die saaiheid is vooral
te wijten aan de strenge kle
dingcodes die veel beroepen
zichzelf opgelegd hebben.
Bankdirecteuren, vertegen
woordigers, zakenlui en amb
tenaren hebben zich maar te
houden aan de strikte regels.
Want een pak straalt nu een
maal vertrouwen uit, zeker als
de kleur grijs, donker blauw of
in sommige gevallen zelfs
zwart is. Daar komt bij dat als
iedereen in dezelfde kleur
gekleed gaat er een vorm van
gelijkheid, ofwel uniformiteit,
ontstaat. Dit geldt evenzo voor
het eeuwige witte overhemd.
Dat hemd heeft zich echter wel
ontwikkeld van volksdracht tot
feestkleding.
Arbeiders droegen hemden,
en die kon je zien. De mouwen
opgestroopt tijdens de zware
werkzaamheden. De adel
droeg ze ook maar deze hem
den werden vakkundig verbor
gen onder hooggesloten vest,
jas en striksjaal. Verschil
moest er zijn. Het hemd had
toen nog losse manchetten en
kragen. De bekendste kraag is
wel de vadermoordenaar: een
hoogopstaand boord waarbij
de kraagpunten als vlinders
naar beneden gevouwen wer
den. Deze kraag heeft zich
weten op te werken van daags
hemd uit de vorige eeuw tot
feestkleding van nu.
Het hemd als onderdeel van
het kostuum is gebleven en
naast wit nog steeds in uni-
kleuren of met een onopval
lend streepje of ruitje te vin
den. Voor deze zomer zijn er
poederpastels en zelfs oranje.
Het losse shirt kan niet opval
lend genoeg zijn. Zowel de
stropdas als het gilet (niet te
verwarren met het vest) is dit
shirt een toonbeeld van indivi
dualiteit. Daarin mag de man
z'n karakter tonen en zijn extra
vagantie ten tonele brengen.
Voor deze zomer zit de variatie
wat unihemden betreft voor
namelijk in de sluiting en de
kraag. De kragen zijn langer en
puntiger, ook hier is de jaren
zeventig revival te zien.
De sluiting heeft een extra
knoopje zodat het shirt flink
open kan staan maar ook weer
niet te! Bovendien voor de
ware trendvolgers mag de
kraag zelfs over de rever van
het jasje gedragen worden. A
la John Travolta in de film
Saturday Night Fever.
Nieuwe kragen zijn ook de But
ton Under en de Button Inside:
onder de punten zitten knoop
jes of drukkertjes die de kraag
in het gareel dienen te houden.
Het driedelig kostuum, drie
staat voor jas, vest en panta
lon, werd al in 1666 geboren.
Koning Charles de Tweede uit
Engeland droeg als eerste een
vest met een jas erover tot gro
te hilariteit van zijn hofhou
ding. Een schokeffect is snel
bereikt als het gaat om ver
nieuwing in deze mannen-
dracht. Een te dominante kleur
of dessin is al snel teveel.
Althans voor Nederlandse
begrippen.
De Italiaanse mannen zwich
ten eerder voor wat extrava
gantie. Voor de Hollandse 'jon
gen' moet het vooral niet
opvallen, het 'doe maar
gewoon-principe' lijkt vooral
op mannenkleedgedrag te
slaan. En toch zijn er van die
fraaie pakken te koop. Frank
'Bijleveld van de gelijknamige
mannenmodezaak in Middel
burg legt uit dat het fraaie in
de kostuums vooral te wijten is
aan het stofgebruik. Een rond
leiding door zijn collectie kos
tuums is vooral een 'voel en
kijk'- verhaal. Een loep en een
dosis textielwarenkennis zijn
genoeg voor een middag ple
zierig pakken kijken. Ingewe
ven lengteribbels, krijtstrepen,
overdraaid garen, korrel effec
ten, Prince de Galles of Black
Watch ruiten, Pied de Poule of
kleine wiberige weeftechnie
ken. Zijn dat de zaken waar het
mannenhart voor gaat klop
pen? Het zijn de details die het
hem doen in pakkenland. En
die details zijn bijvoorbeeld
een enkele rij of een dubbele
rij knopen als sluiting. Volgens
Bijleveld wint de enkele rij ter
rein. En weer komen de codes
boven drijven. Bij een drie-
knoopssluiting mag alleen de
bovenste knoop dicht, en open
als je gaat zitten. Een vier-
knoops is modischer en een
dubbele rij moet eigenlijk hele
maal dicht. Draagt men een
vest dan mag het jasje hele
maal open en de onderste
knoop van het vestje ook mits
hij zes knopen heeft. Een col
bert en een blazer mag je niet
met elkaar verwarren. Een col
bert is het jasje van een kos
tuum of wordt los verkocht als
onderdeel van een combinatie
maar is altijd in unikleur. Een
blazer heeft in ieder geval twee
opgestikte zakken maar eigen
lijk drie en blinkende knopen.
Als man moet je dus wel
weten hoe een koe een haas
vangt. De moderne kostuums
hebben een strakke schouder
lijn, dus niet meer dat oversi
zed gedoe. Het draagcomfort
is losser, het authentieke bin
nenwerk dat bestond uit ver
schillende verstevigingen of
paardehaar gaat verdwijnen
waardoor een nonchalantere
uitstraling verkregen wordt.
De krijtstreep wordt wat opval
lender en lindengroen is de
nieuwe zomerkleur. Toch is
een pak pas een pak mits de
snit perfect is. En dan nog zijn
er van die kleine ergernissen
die van een mooi kostuum
meteen een ramp maken. Wij
kende nekken, te grote billen
onder twee zijsplitten waar
door een kippekontje ontstaat,
schoudervullingen die naast
de schouder zitten, en de abso
lute foute das. Voordat deze
pakkenzomer begint wordt het
dus goed passen geblazen.
Een bezoek aan de vele kinder
kleding zaken loopt dan ook
vaak uit op problemen. Wat
ouders leuk en betaalbaar vin
den valt niet altijd in de smaak
bij het kroost.
Er is een aantal thema's dat al
jaren een dankbare inspiratie
bron is voor het keer op keer
weer neerzetten van een kin-
derlijn. De marinelook, een
romantisch beeld, een denim-
lijn en het stoere jongensima
ge. Maar altijd voorzien van
kleuren en dessins. Het merk
Oilily dat wel het meest de kin
derwereld benaderd laat nog
steeds zien dat de combinatie
dessin op dessin, streep op
streep en ruit op ruit een speel
tuin is waar kinderen dol op
zijn.
Ouders hebben nog het meest
moeite met deze doolhof aan
combinaties. Gelukkig voor
hen zijn er ook talloze moge
lijkheden in wat rustiger vaar
water. De stofkwaliteit uit zich
het meest in de wasbaarheid
niet krimpen of verkleuren en
het slijtvermogen. De betere
kindermerken hebben hier een
absolute voorsprong in en de
prijs-kwaliteitverhouding is
goed geregeld.
Een belangrijke tendens in het
beeld is nog steeds het laag
over laag effect. Een set bijel-
kaar bestaande uit diverse
laagjes als bijvoorbeeld een
hes over een langer shirt over
een kniebroek met daaronder
een strakke veelkleurige leg
ging is leuk maar veel. Maar al
deze kledingstukken afzonder
lijk zijn gestaafd op eenvoud
en als zodanig prima alleen te
dragen. Door de ontelbare
combinatiemogelijkheden is
het mogelijk om met een mini
mum aan geld toch een kind
vriendelijke garderobe samen
te stellen. Een klein beetje fan
tasie, een goed advies en het
kind kan de was doen.